CIVILINĖS AVIACIJOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL RINKLIAVŲ UŽ NAUDOJIMĄSI ORO UOSTU MAKSIMALIŲ DYDŽIŲ NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO
2011 m. kovo 10 d. Nr. 4R-60
Vilnius
Vykdydamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gruodžio 15 d. nutarimo Nr. 1764 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymą“ (Žin., 2010, Nr. 148-7585) 1.2 punktą,
PATVIRTINTA
CAA direktoriaus 2011 m. kovo 10 d.
įsakymu Nr. 4R-60
RINKLIAVŲ UŽ NAUDOJIMĄSI ORO UOSTU MAKSIMALIŲ DYDŽIŲ NUSTATYMO METODIKA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Rinkliavų už naudojimąsi oro uostu maksimalių dydžių nustatymo metodika (toliau – metodika) parengta vadovaujantis:
1.2. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2011 m. vasario 28 d. įsakymu Nr. 3-118 „Dėl rinkliavų už naudojimąsi oro uosto ir oro navigacijos paslaugomis Lietuvos Respublikos oro erdvėje mokėjimo ir naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“;
1.3. Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos dokumentu Nr. 9082 „ICAO politika dėl rinkliavų už oro uostų ir oro navigacijos paslaugas“;
2. Metodika nustato rinkliavų už naudojimąsi Lietuvos Respublikos oro uostų teikiamomis paslaugomis struktūrą, šių rinkliavų maksimalių dydžių skaičiavimo ir nustatymo principus ir tvarką. Metodiką taiko Civilinės aviacijos administracija (toliau – CAA), nustatydama maksimalius rinkliavų už naudojimąsi oro uosto paslaugomis dydžius. Maksimalūs rinkliavų už naudojimąsi oro uosto paslaugomis dydžiai CAA direktoriaus įsakymu nustatomi kiekvienam Lietuvos Respublikos oro uostui atskirai.
3. Šioje metodikoje vartojamos sąvokos:
Didžiausioji orlaivio kilimo masė (toliau – MTOM) – didžiausioji leidžiama orlaivio tinkamumo skraidyti pažymėjime nurodyta orlaivio kilimo masė, išreikšta tonomis ir suapvalinta iki vieno skaičiaus po kablelio.
Oro uostas – orlaiviams kilti, tūpti ir judėti pritaikytas žemės plotas su statiniais ir pastatais, įskaitant pagalbinę įrangą, kuri gali būti naudojama minėtiems veiksmams atlikti, kad būtų tenkinami orlaivių eismo ir paslaugų poreikiai, taip pat komercinėms oro susisiekimo paslaugoms teikti reikalingą įrangą.
Oro uosto įmonės vadovas – įmonei vadovaujantis asmuo, kuriam teisės aktais, oro uosto steigimo ir (ar) kitais dokumentais pavesta administruoti ir valdyti oro uosto ar oro uostų tinklo infrastruktūrą, koordinuoti ir kontroliuoti oro uoste ar oro uostų tinkle veikiančių fizinių ir juridinių asmenų veiklą.
Rinkliavos už naudojimąsi oro uostu – oro uosto įmonės naudai renkamos rinkliavos, kurias moka orlaivių naudotojai už naudojimąsi oro uosto įrenginiais ir jame teikiamomis paslaugomis, reikalingais orlaiviams kilti, tūpti, riedėti, stovėti ir apšviesti, taip pat keleiviams aptarnauti ir kroviniams tvarkyti. Šios rinkliavos neapima mokesčių, kurie renkami už antžemines paslaugas, nurodytas Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2002 m. balandžio 12 d. įsakyme Nr. 3-144 „Dėl Antžeminių paslaugų teikimo oro uostuose taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 40-1510), taip pat už maršruto ir terminalo oro navigacijos paslaugas, renkamas vadovaujantis 2006 m. gruodžio 6 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1794/2006, nustatančiu bendrąją mokesčių už oro navigacijos paslaugas sistemą (OL 2006 L 341, p. 3) (toliau – Komisijos reglamentas), bei mokesčių, kurie renkami neįgaliems keleiviams ir ribotos judėsenos keleiviams, nurodytiems 2006 m. liepos 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 1107/2006 dėl neįgalių asmenų ir ribotos judėsenos asmenų teisių keliaujant oru (OL 2006 L 204, p. 1), teikiamai pagalbai finansuoti.
4. Maksimalūs rinkliavų už naudojimąsi oro uosto paslaugomis dydžiai peržiūrimi ir, jei reikia, pakeičiami ne rečiau kaip kartą per vienus metus. Įvykus nenumatytoms aplinkybėms, dėl kurių keistųsi duomenų, naudojamų apskaičiuoti maksimalioms rinkliavoms, prognozės, oro uosto įmonės vadovas pagal poreikį gali kreiptis raštu į CAA su prašymu pakeisti oro uostui taikomus maksimalius rinkliavų dydžius.
5. Metodika apibrėžia maksimalių rinkliavų apskaičiavimo principus ir tvarką, taikomą šioms oro uostų teikiamoms paslaugoms:
6. Konkrečius rinkliavų už naudojimąsi oro uostu dydžius nustato oro uosto įmonės vadovas, atsižvelgdamas į šioje metodikoje nustatytus bendrus rinkliavų nustatymo principus ir neviršydamas atitinkamam oro uostui CAA nustatyto maksimalaus kiekvienos rinkliavos dydžio.
7. Jeigu oro uosto įmonės vadovas nustatydamas konkrečius rinkliavų dydžius nenustato vienos ar kelių šios metodikos 5 punkte išvardytų rinkliavų, bet teikia atitinkamas paslaugas ir jas apmokestina kitų rinkliavų pagrindu (pvz., orlaivio saugumo rinkliava nenustatoma atskiru dydžiu, o įtraukiama į orlaivio tūpimo rinkliavą), oro uosto įmonės vadovo nustatytas bendras rinkliavos dydis negali viršyti CAA nustatytų atitinkamų maksimalių rinkliavų dydžių sumos.
II. ORO UOSTŲ MAKSIMALIŲ RINKLIAVŲ NUSTATYMO BENDRIEJI PRINCIPAI
8. Maksimalios rinkliavos už oro uosto teikiamas paslaugas apskaičiuojamos įvertinant sąnaudas, patiriamas teikiant atitinkamas paslaugas, ilgalaikes oro uosto investicijas ir numatant protingumo kriterijus atitinkančią turto grąžos normą. Nustatant maksimalias rinkliavas įskaitomos tik ekonomiškai pagrįstos ir su oro uosto konkrečios paslaugos teikimu susijusios sąnaudos.
9. Pelno norma apskaičiuojama pagal formulę:
ri = (Ii x P) / Si, kur
ri – pelno norma, nustatoma i prognozuojamiems metams;
Ii – ilgalaikio turto dalies, tiesiogiai naudojamos atitinkamai paslaugai teikti, likutinė balansinė vertė i metais;
P – turto grąžos norma, nustatoma imant paskutinių 6 metų laikotarpio ne mažesnės nei 10 metų trukmės Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių (obligacijų) aukcionų vidutinio svertinio pelningumo aritmetinį vidurkį ir jį padidinant 2 procentiniais punktais;
Si – i metų prognozuojamos oro uosto sąnaudos, susijusios su atitinkamos paslaugos teikimu.
10. Maksimali rinkliava už kiekvieną oro uosto teikiamą paslaugą nustatoma atskirai ir apskaičiuojama vieniems metams pagal prognozuojamus tų metų sąnaudų ir paslaugų dydžius.
11. Teikiant oro uosto paslaugas patiriamos sąnaudos pagal šią metodiką yra išskaidomos ir priskiriamos tokiems sąnaudų centrams:
11.2. teikiant išskrendančio keleivio paslaugas patiriamos išlaidos – keleivių aptarnavimo sąnaudų
centrui;
11.3. teikiant orlaivio stovėjimo paslaugas patiriamos išlaidos – orlaivių stovėjimo sąnaudų centrui;
12. Su kiekvienos oro uosto paslaugos teikimu susijusios išlaidos priskiriamos atitinkamiems sąnaudų centrams vadovaujantis oro uosto patvirtintomis vidinėmis pajamų priskyrimo ir sąnaudų paskirstymo metodikomis, parengtomis laikantis šių principų:
12.1. objektyvumo principo, pagal kurį patirtų sąnaudų apskaita ir priskyrimas išlaidų centrams turi būti vykdomas nešališkai, nesiekiant iškreipti bet kurios paslaugos struktūrinės dalies ar galutinių ataskaitinio laikotarpio rezultatų;
12.2. priežastingumo principas, pagal kurį visos per ataskaitinį laikotarpį patirtos sąnaudos turi būti paskirstytos toms veikloms ir paslaugoms, kurios nulėmė tų sąnaudų atsiradimą;
12.4. skaidrumo principas, pagal kurį sąnaudų paskirstymas tvarkomas taip, kad nustatant paslaugų bazines kainas būtų galimybė skaidriai, aiškiai ir nesudėtingai nustatyti atitinkamos paslaugos sąnaudas;
13. Metodikos 11 punkte nustatytiems sąnaudų centrams priskiriamos sąnaudos sudaro tokias sąnaudų kategorijas:
III. ORLAIVIO TŪPIMO RINKLIAVA
15. Orlaivio tūpimo rinkliava nustatoma orlaiviams, tupiantiems oro uostuose, už naudojimąsi kilimo ir tūpimo, riedėjimo takais, peronu ir signalinių žiburių įrenginiais.
16. Orlaivio tūpimo maksimali rinkliava vienai orlaivio tonai apskaičiuojama pagal formulę:
OTRmax = (St x (1 + r)) / M, kur
OTRmax – maksimali orlaivio tūpimo rinkliava vienai orlaivio tonai;
St – prognozuojamo laikotarpio oro uosto sąnaudos, susijusios su orlaivio tūpimo paslaugos teikimu;
r – pelno norma;
M – prognozuojamu laikotarpiu oro uoste planuojamų tūpti orlaivių suminės tonos, skaičiuojamos sudedant visų planuojamų tūpti orlaivių MTOM.
IV. IŠSKRENDANČIO KELEIVIO RINKLIAVA
18. Išskrendančio keleivio maksimali rinkliava apskaičiuojama pagal formulę:
IKRmax =
, kur
IKRmax – maksimali išskrendančio keleivio rinkliava vienam keleiviui;
Sk – prognozuojamo laikotarpio oro uosto sąnaudos, susijusios su išskrendančio keleivio aptarnavimu;
r – pelno norma;
Q – prognozuojamu laikotarpiu planuojamas išskrendančių keleivių skaičius oro uoste.
V. ORLAIVIO STOVĖJIMO RINKLIAVA
19. Orlaivio stovėjimo rinkliava nustatoma orlaiviams už naudojimąsi oro uosto orlaivių stovėjimo aikštelėmis. Orlaivio stovėjimo rinkliava nustatoma už vieną orlaivio stovėjimą parą. Už orlaivio stovėjimą iki 3 valandų rinkliava neimama. Orlaivio stovėjimas nuo 3 iki 24 valandų laikomas viena para, nuo 24 valandų iki 48 valandų – dvi paros, ir taip toliau.
20. Orlaivio stovėjimo maksimali rinkliava vienai orlaivio tonai per parą apskaičiuojama pagal formulę:
OSTRmax =
, kur
OSTRmax – maksimali orlaivio stovėjimo rinkliava vienai orlaivio tonai per parą;
Sst – prognozuojamo laikotarpio oro uosto veiklos sąnaudos, susijusios su orlaivio stovėjimu;
r – pelno norma;
pn – konkrečios MTOMn orlaivio stovėjimo oro uoste parų skaičius prognozuojamu laikotarpiu.
VI. ORLAIVIO SAUGUMO RINKLIAVA
21. Orlaivio saugumo rinkliava mokama už orlaivio saugumo užtikrinimą oro uosto kontroliuojamose zonose bei už orlaivio apšvietimo paslaugas.
22. Orlaivio saugumo rinkliava apskaičiuojama pagal formulę:
OSRmax = (Ss x (1 + r)) / O, kur
OSRmax – maksimali orlaivio saugumo rinkliava vienam orlaiviui;
Ss – prognozuojamo laikotarpio oro uosto veiklos sąnaudos, susijusios su orlaivio saugumo užtikrinimu ir apšvietimu;
r – pelno norma;
O – suminis oro uoste planuojamų tūpti orlaivių skaičius per prognozuojamą laikotarpį.
VII. ORLAIVIO PALYDOS RINKLIAVA
23. Orlaivio palydos rinkliava mokama už palydos automobilio, kuris lydi orlaivį nuo orlaivio stovėjimo aikštelės iki kilimo ir tūpimo tako arba nuo kilimo ir tūpimo tako iki orlaivio stovėjimo aikštelės, paslaugas.
24. Orlaivio palydos maksimali rinkliava apskaičiuojama pagal formulę:
OPRmax = (Sp x (1 + r)) / n, kur
OPRmax – maksimali orlaivio palydos rinkliava už suteiktą palydos paslaugą;
Sp – prognozuojamo laikotarpio oro uosto veiklos sąnaudos, susijusios su palydos paslaugos teikimu;
r – pelno norma;
n – planuojamų suteikti palydos paslaugų skaičius per prognozuojamą laikotarpį (orlaivio palydėjimas nuo kilimo ir tūpimo tako iki orlaivio stovėjimo aikštelės, skaičiuojamas kaip viena paslauga; orlaivio palydėjimas nuo orlaivio stovėjimo aikštelės iki kilimo ir tūpimo tako, skaičiuojamas kaip kita paslauga);
VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
25. Kiekvienas pagal šią metodiką apskaičiuotas maksimalus rinkliavos dydis yra apvalinamas iki sveikojo skaičiaus: 50 centų ir daugiau apvalinama iki lito, mažiau kaip 50 centų atmetama.
26. Oro uosto įmonės vadovas yra tiesiogiai atsakingas už oro uosto naudojamos sąnaudų apskaitos pagrindinių principų suderinamumo su šia metodika užtikrinimą, už teisingą išlaidų priskyrimą sąnaudų centrams ir teisingų duomenų pateikimą CAA.
27. Jeigu oro uostas, kuris per metus neaptarnauja 5 mln. keleivių ar jame keleivių judėjimas nėra didžiausias lyginant su kitais Lietuvos Respublikos teritorijoje veikiančiais oro uostais, nepateikia CAA prašomos informacijos, būtinos maksimalioms rinkliavoms pagal šią metodiką apskaičiuoti ir nustatyti arba pateikta informacija yra ne visa, CAA tokiam oro uostui nustato maksimalius rinkliavų dydžius pagal praėjusių kalendorinių metų oro uostui teisės aktais nustatytus maksimalius rinkliavų dydžius ir jų neviršijant.