LIETUVOS ARCHYVŲ DEPARTAMENTO
PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS GENERALINIO DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL NEVALSTYBINIŲ ORGANIZACIJŲ IR PRIVAČIŲ JURIDINIŲ ASMENŲ DOKUMENTŲ RENGIMO, TVARKYMO IR APSKAITOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2008 m. gegužės 20 d. Nr. V-87
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982) 11 straipsnio 3 ir 4 dalimis,
tvirtinu Nevalstybinių organizacijų ir privačių juridinių asmenų dokumentų rengimo, tvarkymo ir apskaitos taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos
Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2008 m. gegužės 20 d. įsakymu
Nr. V-87
NEVALSTYBINIŲ ORGANIZACIJŲ IR PRIVAČIŲ JURIDINIŲ ASMENŲ DOKUMENTŲ RENGIMO, TVARKYMO IR APSKAITOS TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Nevalstybinių organizacijų ir privačių juridinių asmenų dokumentų rengimo, tvarkymo ir apskaitos taisyklės (toliau vadinama – taisyklės) nustato nevalstybinių organizacijų, privačių juridinių asmenų (toliau vadinama – organizacijos ir įmonės) veiklos dokumentų, kurių rengimą nustato teisės norminiai aktai (toliau vadinama – dokumentai), rengimo, tvarkymo ir apskaitos bendruosius reikalavimus.
2. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos vartojamos Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatyme (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982, toliau vadinama – Dokumentų ir archyvų įstatymas), Dokumentų rengimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2001 m. kovo 30 d. įsakymu Nr. 19 (Žin., 2001, Nr. 30-1009; 2006, Nr. 60-2169, toliau vadinama – Dokumentų rengimo taisyklės), ir Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklėse, patvirtintose Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2001 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. 88 (Žin., 2002, Nr. 5-211; 2005, Nr. 132-4773, toliau vadinama – Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklės).
3. Šių taisyklių reikalavimai organizacijų ir įmonių veiklos dokumentams taikomi tiek, kiek šių dokumentų rengimo, tvarkymo ir apskaitos nereglamentuoja kiti teisės norminiai aktai.
4. Elektroniniai dokumentai tvarkomi pagal Elektroninių dokumentų valdymo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2006 m. sausio 11 d. įsakymu Nr. V-12 (Žin., 2006, Nr. 7-268), nustatytus reikalavimus.
II. DOKUMENTŲ RENGIMAS IR REGISTRAVIMAS
5. Organizacijų ir įmonių dokumentai turi būti rengiami taip, kad atitiktų Dokumentų rengimo taisyklėse nustatytus bendruosius dokumentų rengimo ir įforminimo reikalavimus bei kituose teisės aktuose nustatytus konkrečių dokumentų reikalavimus.
III. DOKUMENTŲ TVARKYMAS
Bylų sudarymas ir tvarkymas
7. Dokumentų tvarkymui užtikrinti organizacijos ar įmonės vadovo sprendimu gali būti rengiamas dokumentacijos planas (1 priedas).
Dokumentacijos planas rengiamas kiekvienais metais; į jį įrašomos bylos, kurias numatoma sudaryti ar tęsti kitais metais.
8. Dokumentacijos plane bylos sisteminamos pagal organizacijos ar įmonės veiklos sritis pasirinkta tvarka. Veiklos sritys dokumentacijos plane numeruojamos iš eilės kaip punktai, o kiekvienos srities bylos – kaip punktų papunkčiai.
9. Dokumentacijos plano papunkčio numeris yra į dokumentacijos planą įrašytos bylos indeksas. Šalia indekso gali būti nurodyti bylos paieškos duomenys (pvz., 1.5-03, čia 1.5 – indeksas, 03 – bylą sudarantis struktūrinis padalinys).
Į dokumentacijos planą įrašytai konkrečiai bylai suteiktas indeksas nekeičiamas. Jei kitais metais tokia byla nebus sudaroma ar tęsiama, jos indeksas kitai bylai nesuteikiamas.
10. Dokumentacijos plane bylų saugojimo terminai numatomi vadovaujantis teisės norminiais aktais, nustatančiais dokumentų saugojimo terminus.
Bylų, kuriose esančių dokumentų saugojimo terminas teisės norminiuose aktuose nėra nustatytas, saugojimo terminas nustatomas pagal Dokumentų ir archyvų įstatymo 13 straipsnio 1 dalies reikalavimus.
11. Dokumentacijos plane taip pat nurodomi už bylų sudarymą atsakingi struktūriniai padaliniai ar asmenys.
12. Dokumentacijos plane numatytos bylos sudaromos pagal bendruosius bylų sudarymo principus:
12.1. Bylos sudaromos iš dokumentų, organizacijos ar įmonės parengtų ar gautų per vienus kalendorinius metus, išskyrus tęsiamas bylas, kurios sudaromos iš tam tikro apibrėžto proceso metu sukauptų dokumentų.
13. Kai dokumentacijos planas nesudaromas, į bylas paprastai dedami vienų kalendorinių metų dokumentai, jei nėra pasirinkta kita dokumentų sisteminimo tvarka.
14. Dokumentų registrai, atsižvelgiant į jų apimtį, gali sudaryti atskiras bylas. Dokumentų registrai, kurie nesudaro atskirų bylų, pasibaigus jų pildymo laikotarpiui dedami į juose registruotų dokumentų bylas.
15. Užbaigtos bylos, kuriose esantiems dokumentams nustatytas ilgesnis nei 25 metų saugojimo terminas, tvarkomos laikantis šių reikalavimų:
15.1. dokumentai į bylą dedami chronologine tvarka: byla pradedama anksčiausiu, baigiama vėliausiu dokumentu, jei nėra pasirinktas kitas sisteminimo būdas;
15.2. byloje neturi likti juodraščių, dokumentų nereikalingų egzempliorių, žymeklių, sąvaržėlių, skirtukų;
15.4. įforminamas bylos antraštinis lapas, nurodant bylą sudariusios organizacijos ar įmonės pavadinimą, bylos antraštę, chronologines ribas ar datą, bylos saugojimo terminą; arba šie bylos aprašymo duomenys užrašomi ant bylos aplanko;
16. Užbaigtos bylos, kuriose esantiems dokumentams nustatytas ne ilgesnis nei 25 metų saugojimo terminas, tvarkomos laikantis šių reikalavimų:
Bylų apskaita
18. Užbaigtos bylos apskaitomos bylų apyrašuose ir sąrašuose pagal šių taisyklių 19–21 punktų reikalavimus arba kituose organizacijos ar įmonės vadovo ar kito įgalioto asmens nustatytuose apskaitos dokumentuose.
19. Sutvarkytos bylos, kuriose esantiems dokumentams nustatytas ilgesnis nei 25 metų saugojimo terminas, įrašomos į apyrašus ar jų tęsinius (2-3 priedai).
20. Atsižvelgiant į sudarytų bylų kiekį, gali būti sudaromi:
IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
22. Organizacijos ir įmonės dokumentus privalo išsaugoti teisės norminių aktų nustatytą laiką.
Jei organizacijoje ar įmonėje dokumentacijos planas nesudaromas, dokumentų, kurių saugojimo terminas teisės norminiuose aktuose nėra nustatytas, saugojimo terminas nustatomas pagal Dokumentų ir archyvų įstatymo 13 straipsnio 1 dalies reikalavimus organizacijos ar įmonės vadovo ar kito įgalioto asmens tvirtinamu dokumentu.
Nevalstybinių organizacijų ir privačių juridinių
asmenų dokumentų rengimo, tvarkymo ir
apskaitos taisyklių
1 priedas
(Dokumentacijos plano formos pavyzdys)
_______________________________________________
(organizacijos ar įmonės pavadinimas)
TVIRTINU
________________________
(pareigų pavadinimas)
________________________
(parašas)
________________________
(vardas ir pavardė)
_________ METŲ DOKUMENTACIJOS PLANAS
_____________ Nr. __________
(data)
____________________
(sudarymo vieta)
Dokumentų saugojimo terminai nurodyti vadovaujantis__________________________
(teisės norminiai aktai ir toliau
___________________________________________________________________________
vartojami jų sutrumpinimai)
Bylos indeksas |
Bylos antraštė |
Bylos saugojimas |
Pastabos |
||
saugojimo terminas |
teisės norminio akto ir jo punkto nuoroda |
už bylos sudarymą ir saugojimą atsakingo struktūrinio padalinio pavadinimas arba darbuotojo vardas ir pavardė |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1. VEIKLOS ORGANIZAVIMAS |
|
|
|
|
1.1 |
Įsakymai .................... klausimais |
........ |
........ |
........ |
|
........ |
........ |
........ |
........ |
........ |
|
|
2. PERSONALO VALDYMAS |
|
|
|
|
2.1 |
Darbo sutarčių registracijos žurnalas (registras) |
........ |
........ |
........ |
|
........ |
........ |
........ |
........ |
........ |
|
|
3. SAUGOS IR SVEIKATOS DARBE PRIEŽIŪRA |
|
|
|
|
3.1 |
Nelaimingų atsitikimų, profesinių ligų tyrimo dokumentai |
........ |
........ |
........ |
|
........ |
........ |
........ |
........ |
........ |
|
|
4. DOKUMENTŲ VALDYMAS |
|
|
|
|
4.1 |
............................ apyrašas |
........ |
........ |
........ |
|
4.2 |
Gautų dokumentų registras |
........ |
........ |
........ |
|
........ |
........ |
........ |
........ |
........ |
|
____________________ _____________ __________________
(pareigų pavadinimas) (parašas) (vardas ir pavardė)
Pastaba. Jei dokumentų registrai sudaromi skaitmeninėje laikmenoje, tai nurodoma pastabų skiltyje.
Nevalstybinių organizacijų ir privačių juridinių
asmenų dokumentų rengimo, tvarkymo ir
apskaitos taisyklių
2 priedas
(Apyrašo forma)
___________________________________________________
(bylas sudariusios organizacijos ar įmonės pavadinimas)
________________________________________ APYRAŠAS Nr. ________
(apyrašo pavadinimas)
Apskaitos vieneto eilės Nr. |
Bylos antraštė |
Chronologinės ribos (data) |
Apimtis (lapais) |
Pastabos |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Įrašyta_______________________ bylų(-os) nuo Nr. __________iki Nr. ___________.
(skaitmenimis ir žodžiais)
Iš viso į apyrašą įrašyta ___________________________________________ apsk. vnt.
(skaitmenimis ir žodžiais)
Apskaitos ypatumai:_____________________________________________________ .
_____________________ ______________ _______________________
(bylas įrašiusio asmens (parašas) (vardas ir pavardė)
pareigų pavadinimas)
Tvirtinu įrašomus apskaitos vienetus.
_____________________ ______________ _______________________
(vadovo ar kito įgalioto asmens (parašas) (vardas ir pavardė)
pareigų pavadinimas)
_____________________
(data)
Paaiškinimai:
1. Apyrašo 3-ioje skiltyje nurodomos bylos chronologinės ribos – anksčiausio ir vėliausio bylos dokumentų datos. Jei byla tęstinė, bylos chronologinės ribos nurodomos metais. Jei bylą sudaro vienas dokumentas, jos data yra dokumento data. Jei bylą sudaro vienas ar keli metų tęstiniai dokumentai (dokumentų registrai, bylų sąrašai), bylos data yra metai.
2. Eilutėje „Iš viso į apyrašą įrašyta“ nurodomas bendras į apyrašą įrašytų bylų skaičius (neskaičiuojant išbrauktų ar perduotų bylų).
3. Eilutėje „Apskaitos ypatumai“ nurodomos bylos, kurių numeriai apyraše klaidingi (praleisti ar pakartotinai įrašyti), taip pat iš apyrašo išbrauktų ar perduotų bylų, jei tokių yra, numeriai.
4. Jei į apyrašą įrašomos anksčiau veikusios organizacijos ar įmonės (iki reorganizacijos ar kt.) sudarytos bylos, kartu su bylas įrašiusio ir apyrašą tvirtinančio asmenų pareigų pavadinimais nurodomas ir organizacijos ar įmonės pavadinimas.
Nevalstybinių organizacijų ir privačių juridinių
asmenų dokumentų rengimo, tvarkymo ir
apskaitos taisyklių
3 priedas
(Apyrašo tęsinio forma)
_____________________________________________________
(bylas sudariusios organizacijos ar įmonės pavadinimas)
__________________________________________ APYRAŠAS Nr. ________
(apyrašo pavadinimas)
(tęsinys)
Apskaitos vieneto eilės Nr. |
Bylos antraštė |
Chronologinės ribos (data) |
Apimtis (lapais) |
Pastabos |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Įrašyta_______________________ bylų(-os) nuo Nr. __________iki Nr. ___________.
(skaitmenimis ir žodžiais)
Iš viso į apyrašą įrašyta ___________________________________________ apsk. vnt.
(skaitmenimis ir žodžiais)
Apskaitos ypatumai:_____________________________________________________ .
_____________________ ______________ _______________________
(bylas įrašiusio asmens (parašas) (vardas ir pavardė)
pareigų pavadinimas)
Tvirtinu įrašomus apskaitos vienetus.
_____________________ ______________ _______________________
(vadovo ar kito įgalioto asmens (parašas) (vardas ir pavardė)
pareigų pavadinimas)
_____________________
(data)
Paaiškinimai:
3. Eilutėje „Iš viso į apyrašą įrašyta“ nurodomas bendras į apyrašą įrašytų bylų skaičius (į apyrašą ir jo tęsinį(-ius) faktiškai įrašytos bylos, neskaičiuojant išbrauktų ar perduotų bylų).
Nevalstybinių organizacijų ir privačių juridinių
asmenų dokumentų rengimo, tvarkymo ir
apskaitos taisyklių
4 priedas
(Užbaigtų bylų sąrašo forma)
____________________________________________________
(bylas sudariusios organizacijos ar įmonės pavadinimas)
_________________________________________________________________ SĄRAŠAS
(sąrašo pavadinimas)
Bylos eil. Nr. |
Bylos indeksas pagal dokumentacijos planą |
Bylos antraštė |
Metai |
Saugojimo terminas |
Pastabos |
|
|
|
|
|
|
Iš viso į sąrašą įrašyta ____________________________________________ bylų(-os).
(skaitmenimis ir žodžiais)
_____________________ ______________ _______________________
(bylas įrašiusio asmens (parašas) (vardas ir pavardė)
pareigų pavadinimas)
_____________________
(data)
Paaiškinimai:
1. Užbaigtų bylų sąrašo forma gali būti keičiama, atsižvelgiant į tai, ar yra sudaromas dokumentacijos planas, ir kitus aspektus.
Nevalstybinių organizacijų ir privačių juridinių
asmenų dokumentų rengimo, tvarkymo ir
apskaitos taisyklių
5 priedas
(Dokumentų naikinimo akto forma)
___________________________________________________
(organizacijos ar įmonės pavadinimas)
TVIRTINU
_______________________
(pareigų pavadinimas)
_______________________
(parašas)
_______________________
(vardas ir pavardė)
DOKUMENTŲ NAIKINIMO AKTAS
___________ Nr. _______
(data)
__________________
(sudarymo vieta)
Vadovaujantis__________________________________________________________ ,
(dokumento pavadinimas, data ir registracijos Nr.)
atrinktos naikinti šios bylos (atrinkti naikinti šie dokumentai), kurių saugojimo terminas pasibaigęs:
Eil. Nr. |
Bylos antraštė (dokumento pavadinimas) |
Bylos indeksas ar kiti apskaitos duomenys (dokumento Nr.) |
Chronologinės ribos ar metai (dokumento data) |
Bylų (dokumentų) skaičius |
Saugojimo terminas |
Pastabos |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
Iš viso atrinkta naikinti __________________________________________________ .
(nurodomas atrinktų bylų ar dokumentų (reikiamą įrašyti)
skaičius skaitmenimis ir žodžiais)
Už dokumentų sunaikinimą atsakingas asmuo(-enys)____________________________
__________________________________________________________________________ .
(pareigų pavadinimas, vardas ir pavardė
Dokumentai turi būti naikinami____________________________________________ .
(naikinimo būdas)
___________________________ ____________ _____________________
(aktą parengusio ar kito atsakingo (parašas) (vardas ir pavardė)
asmens pareigų pavadinimas)
Sunaikinta __________________
(data)
(už dokumentų sunaikinimą atsakingo asmens
pareigų pavadinimas)
(parašas)
(vardas ir pavardė)
Paaiškinimai:
1. Akto įvadinėje dalyje nurodomas įstatymo ar kito teisės norminio akto pavadinimas, data, registracijos numeris, jei yra, – ir oficialus paskelbimo šaltinis.
2. Vienarūšės bylos (pvz., asmens bylos) į aktą įrašomos kaip atskiros bylos, nurodant kiekvienos bylos antraštę ir kitus pagal akto formą nurodytinus duomenis.
3. Jei naikinami atskiri dokumentai, akto 3-ioje skiltyje nurodomas dokumento registracijos numeris. Jei naikinamos bylos, nurodomas jų indeksas pagal dokumentacijos planą (arba kiti apskaitos duomenys (eilės numeris pagal apskaitos žurnalą ir pan.), jei dokumentacijos planas nebuvo sudaromas).
4. Akto 4-oje skiltyje nurodomos bylos chronologinės ribos arba metai. Jei į aktą įrašomi konkretūs dokumentai, šioje skiltyje nurodoma dokumento data.