CIVILINĖS AVIACIJOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL SAUGOS TAISYKLIŲ INŽINIERIAMS IR TECHNINIAMS DARBUOTOJAMS, KURIE VYKDO SU SAUGA SUSIJUSIAS UŽDUOTIS, PATVIRTINIMO

 

2007 m. vasario 8 d. Nr. 4R-25

Vilnius

 

Vadovaudamasis susisiekimo ministro 2003 m. rugsėjo 16 d. įsakymu Nr. 3-517 „Dėl Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos specialistų licencijavimo nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 91(1)-4130) bei įgyvendindamas 2005 m. gruodžio 20 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 2096/2005, nustatančio bendruosius oro navigacijos paslaugų teikimo reikalavimus, 8 straipsnį ir Europos saugios oro navigacijos organizacijos (Eurokontrolės) saugos norminius reikalavimus (ESARR-5):

1. Tvirtinu Saugos taisykles inžinieriams ir techniniams darbuotojams, kurie vykdo su sauga susijusias užduotis (pridedama).

2. Nustatau, kad VĮ „Oro navigacija“ dirbantiems specialistams šiuo įsakymu patvirtintų taisyklių reikalavimai taikomi nuo 2008 m. sausio 1 d.

 

 

DIREKTORIUS                                                                                                KĘSTUTIS AURYLA

______________


PATVIRTINTA

Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus

2007 m. vasario 8 d. įsakymu Nr. 4R-25

 

SAUGOS TAISYKLĖS INŽINIERIAMS IR TECHNINIAMS DARBUOTOJAMS, KURIE VYKDO SU SAUGA SUSIJUSIAS UŽDUOTIS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šios taisyklės nustato skrydžių valdymo elektronikos specialistų licencijų išdavimo, pratęsimo, atnaujinimo, pripažinimo, galiojimo sustabdymo bei nutraukimo sąlygas ir tvarką.

2. Specialistai, kurių darbas susijęs su skrydžių saugą užtikrinančiomis ryšio, navigacijos, stebėjimo ir duomenų tvarkymo (dorojimo) sistemomis bei įrenginiais, gali dirbti tik turėdami skrydžių valdymo elektronikos specialisto licenciją (toliau – ATSEP licencija).

3. Skrydžių valdymo elektronikos specialistus (ATSEP) licencijuoja Civilinės aviacijos administracija (toliau – CAA).

4. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

ATSEP licencija – pagal šias taisykles išduotas ir patvirtintas pažymėjimas, suteikiantis teisę dirbti su oro eismo valdymo sistemomis ir įranga pagal jame nustatytą kvalifikaciją ir patvirtinimą.

Kvalifikacija – įrašas licencijoje, kuris nurodo taikomas specialiąsias sąlygas, teises arba ribojimus.

Patvirtinimas – įrašas licencijoje, kuriame nurodytos su kvalifikacija susijusios atitinkamos sistemos / procedūros, kuriomis licencijos savininkas gali naudotis.

Mokymas – teorinių kursų, praktinių užsiėmimų ir mokymo darbo vietoje visuma, siekiant įgyti ir palaikyti kvalifikaciją.

 

II. LICENCIJAVIMO TVARKA

 

5. ATSEP licencija išduodama laikantis šios tvarkos:

5.1. Pretendentas, turintis bazinį (radioelektroninį, radiotechninį, informatikos) aukštąjį universitetinį arba neuniversitetinį išsilavinimą, turi baigti CAA patvirtintą mokymo programą, susidedančią iš pradinio mokymo bei mokymo darbo vietoje.

5.2. Asmeniui, baigusiam CAA patvirtintą mokymo programą bei CAA išlaikiusiam egzaminus, išduodama ATSEP licencija su kvalifikacijos ir patvirtinimo įrašais.

6. ATSEP licencijos teisėmis jos savininkas turi pradėti naudotis ne vėliau kaip per 12 mėnesių nuo jos išdavimo datos.

7. Specialisto, turinčio ATSEP licenciją, kvalifikacija palaikoma pagal tęstinį mokymą.

 

III. ATSEP LICENCIJA

 

8. ATSEP licencija gali būti išduota pretendentui, ne jaunesniam kaip 21 metų.

9. Pretendentas, norintis gauti ATSEP licenciją, CAA Personalo licencijavimo skyriui pateikia šiuos dokumentus:

9.1. prašymą;

9.2. asmens pasą;

9.3. išrašą iš ambulatorinės kortelės SAM forma 027;

9.4. išlaikytų egzaminų lapą;

9.5. patvirtinimą apie CAA patvirtintos mokymo programos baigimą;

9.6. bazinį išsilavinimą patvirtinantį dokumentą;

9.7. CAA patvirtinto vertintojo išvadą dėl gebėjimų dirbti pagal atitinkamą kvalifikaciją;

9.8. rinkliavos už paslaugas kvitą.

10. Pareiškėjas, norintis gauti ATSEP licenciją, CAA turi išlaikyti šiuos egzaminus:

10.1. Oro teisė: aviacijos teisės pagrindai, tarptautinės ir LR aviacijos organizacijos, taisyklės ir dokumentai, reglamentuojantys oro eismo paslaugų teikimą.

10.2. Aviacijos inžinerija: oro erdvės naudotojai ir užsakovai; oro eismo valdymas (ATM) ir oro eismo paslaugos, navigacijos ir aerodinamikos pagrindai.

10.3. CNS / ATM pagrindai ir sąveika su regiono bei pasaulio tinklais:

10.3.1. ryšiai (COM): garsinis ryšys (oras-žemė-oras; žemė-žemė; įrašymas; duomenų ryšių standartai);

10.3.2. navigacija (NAV): bendrosios navigacijos pagrindai; radijo navigacijos priemonės (NDB, VOR, DME), tūpimo pagal prietaisus sistemos (ILS, MLS) palydovinė sistema GNSS, bendra techninė apžvalga – palydovinė navigacija; orlaivių sistemos; testavimo skrydžiai;

10.3.3. stebėjimas ir radiolokacija (SUR / RAD); radiolokatorius (PSR, SSR); antžeminio eismo valdymas, duomenų perdavimo formatai, režimai, automatinis priklausomas stebėjimas; ateities sistemos; radiolokacinės stotys; tinklai; ATM tinklai;

10.3.4. duomenų tvarkymas (DP): radiolokacinių duomenų dorojimas; skrydžio plano dorojimas; displėjus;

10.3.5. sąlygos: elektros energijos tiekimas; oro kondicionavimas; kontrolė; elektromagnetinis suderinamumas, apsauga;

10.4. Žmogaus veiksniai (HUM): įvadas į žmogaus veiksnius; profesinės žinios ir gebėjimai; psichologiniai veiksniai; medicinos veiksniai; organizaciniai ir socialiniai veiksniai; efektyvaus bendravimo principai; stresas; žmogaus klaidos; darbo metodai.

10.5. Anglų kalba.

10.6. Atitinkamos kvalifikacijos egzaminą:

10.6.1. ryšio sistemų ir įrenginių profilaktinė priežiūra, remontas, kalibravimas, skrydžių bandymai;

10.6.2. navigacijos sistemų ir įrenginių profilaktinė priežiūra, remontas, kalibravimas, skrydžių bandymai;

10.6.3. stebėjimo sistemų ir įrenginių profilaktinė priežiūra, remontas, kalibravimas, skrydžių bandymai;

10.6.4. duomenų dorojimo sistemų ir įrenginių profilaktinė priežiūra, remontas, kalibravimas, skrydžių bandymai.

11. Vertinami šie pareiškėjo praktiniai gebėjimai:

11.1. techninis aprūpinimas, laikantis saugos procedūrų (priėjimo prie stoties, energijos tiekimo, oro kondicionavimo, saugos taisyklių ir kt.);

11.2. sistemos / įrenginio valdymas ir stebėjimas, atliekant atitinkamus veiksmus;

11.3. klaidų įspėjimų, aliarmo arba klaidų pranešimų bei signalų patikrinimas ir analizė, jų atsiradimo priežasčių nustatymas;

11.4. techninių parametrų matavimas ir patikrinimas;

11.5. struktūrinės testavimo įrangos paleidimas, sistemos / įrenginio diagnostikos bei tikrinimo vykdymas;

11.6. probleminių sričių ir klaidų modulio nustatymas ir suderinimas;

11.7. kompiuterinės programos / įrenginio instaliavimas ir sistemos / įrenginio konfigūracija.

12. Pareiškėjo žinias ir gebėjimus vertina CAA patvirtinti egzaminuotojai.

 

IV. ATSEP KVALIFIKACIJOS BEI PATVIRTINIMAI

 

13. ATSEP licencijoje įrašoma viena ar daugiau šių kvalifikacijų bei atitinkami patvirtinimai:

13.1. Ryšių (COM) – nurodo, kad specialistas turi teisę profilaktiškai prižiūrėti, remontuoti ir derinti ryšio priemones. Suteikiami šie kvalifikacijos patvirtinimai:

13.1.1. ryšių sistemos ir procedūros naudojamos žemė ir žemė, oras ir žemė bei oras ir oras ryšiams;

13.1.2. oro erdvės valdymo (ATM) sistemų ir procedūrų;

13.1.3. oro eismo srautų valdymo (ATFM) sistemų ir procedūrų;

13.2. Navigacijos (NAV) – suteikia teisę profilaktiškai prižiūrėti, remontuoti ir derinti navigacijos priemones.

13.3. Stebėjimo (SUR) – suteikia teisę profilaktiškai prižiūrėti, remontuoti ir derinti stebėjimo priemones. Suteikiami šie kvalifikacijos patvirtinimai:

13.3.1. navigacijos sistemų ir procedūrų;

13.3.2. stebėjimo (radiolokacijos) sistemų ir procedūrų.

13.4. Duomenų tvarkymo (DP) – suteikia teisę tvarkyti (apdoroti) duomenis CNS sistemose; skrydžio duomenų tvarkymo sistemoje; stebėjimo (radiolokacijos) duomenų tvarkymo sistemoje; žmogaus ir mašinos sąveikos sistemoje; šias sistemas profilaktiškai prižiūrėti, remontuoti ir derinti.

 

V. LICENCIJOS GALIOJIMAS

 

14. ATSEP licencija su kvalifikacija ir patvirtinimais galioja 24 mėnesius ir gali būti pratęsta dar 24 mėnesių laikotarpiui CAA Licencijavimo skyriui pateikus šiuos dokumentus:

14.1. prašymą

14.2. ATSEP licenciją;

14.3. patvirtinimą dėl vykdytų pareigų pagal turimą kvalifikaciją per pastaruosius 24 mėnesius (ne mažiau kaip 180 darbo dienų);

14.4. patvirtinimą dėl atlikto tęstinio mokymo;

14.5. instruktoriaus kompetencijos vertinimą.

15. Jeigu licencijos savininkas licencijos teisėmis nesinaudojo ilgiau negu 12 mėnesių arba per metus dirbo mažiau negu 90 dienų, prieš pradėdamas savarankišką darbą, turi atsinaujinti kvalifikaciją:

15.1. jeigu darbo pertrauka yra nuo 1 iki 4 metų – pareiškėjas turi baigti CAA patvirtintus kvalifikacijos tobulinimo kursus;

15.2. jeigu darbo pertrauka yra daugiau negu 4 metai – pareiškėjas turi baigti CAA patvirtintus kvalifikacijos atnaujinimo kursus.

 

VI. LICENCIJOS GALIOJIMO SUSTABDYMAS, NUTRAUKIMAS

 

16. Oro eismo paslaugų padalinys, turintis pagrindą ATSEP licencijos galiojimui sustabdyti, apie tai informuoja CAA.

17. CAA turi teisę sustabdyti ATSEP licencijos galiojimą tol, kol bus atliktas oficialus tyrimas ir priimtas galutinis sprendimas dėl licencijos galiojimo nutraukimo, jeigu jos savininkas:

17.1. nesilaikė įstatymų ir kitų teisės aktų, nustatytų skrydžių saugos bei aviacijos saugumo reikalavimų;

17.2. naudojosi licencijos suteiktomis teisėmis būdamas apsvaigęs nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių arba kitų medžiagų;

17.3. vykdė pareigas neturėdamas reikiamos kvalifikacijos patvirtinimo;

17.4. vykdė pareigas esant negaliojančiai licencijai;

17.5. sukėlė priežastis, dėl kurių įvyko aviacijos įvykis ar incidentas;

17.6. falsifikuoja įrašus techninės priežiūros ir kitų privalomų atlikti darbų žurnale;

17.7. yra nuteistas už padarytą tyčinį nusikaltimą.

18. CAA per 5 darbo dienas privalo raštu pranešti licencijos savininkui apie licencijos galiojimo sustabdymą ar galiojimo nutraukimą. CAA rašte nurodo sąlygas ir reikalavimus, kuriuos įvykdžius licencijos galiojimo sustabdymas būtų atšauktas.

19. Nutraukus licencijos galiojimą, jos savininkas per 10 darbo dienų privalo licenciją grąžinti CAA.

20. Pametus, sugadinus arba kitaip praradus licenciją, CAA gali išduoti licencijos dublikatą. Licencijos savininkas CAA raštu pateikia prašymą, kuriame turi būti paaiškintos licencijos dingimo aplinkybės, bei kitus dingimą patvirtinančius dokumentus (Policijos komisariato pažymą, skelbimą spaudoje ir kt.).

21. Jeigu prašymo pateikimo dieną pareiškėjo licencija yra negaliojanti, tam, kad būtų išduotas licencijos dublikatas, pareiškėjas privalo baigti kvalifikacijos atnaujinimo kursus.

22. Jeigu prašymo pateikimo dieną pareiškėjo licencija yra galiojanti, tam, kad būtų išduotas licencijos dublikatas, pareiškėjas privalo CAA išlaikyti oro teisės teorijos egzaminą.

23. Licencijos dublikatas išduodamas ne anksčiau kaip po 30 kalendorinių dienų nuo pareiškimo pateikimo datos.

 

VII. UŽSIENIO VALSTYBIŲ IŠDUOTŲ LICENCIJŲ PRIPAŽINIMAS

 

24. CAA pripažįsta kitų valstybių išduotas ATSEP licencijas, jeigu jos išduotos vadovaujantis ICAO ir Europos saugios navigacijos norminiais reikalavimais (ESARR-5) ir pareiškėjas:

24.1. atitinka šiose taisyklėse nustatytus reikalavimus;

24.2. yra pabaigęs CAA patvirtintą programą ir gavęs atitinkamus žinių ir gebėjimų darbo vietoje vertinimus;

24.3. užsienio valstybės išduota licencija gali būti pripažinta CAA išduodant patvirtinimo pažymėjimą arba jos pagrindu išduodant Lietuvos Respublikos ATSEP licenciją.

 

VIII. LICENCIJŲ APSKAITA IR DOKUMENTŲ SAUGOJIMAS

 

25. CAA tvarko išduotų ATSEP licencijų savininkų registravimo žurnalą, kuriame įrašomas licencijos savininko vardas, pavardė, išduotos licencijos numeris, išdavimo data ir gavėjo parašas.

26. CAA užveda ATSEP licencijos savininko bylą, kurioje laikomi visi dokumentai, susiję su specialisto licencijavimu. Dokumentai yra konfidencialūs ir gali būti prieinami tik CAA Personalo licencijavimo skyriaus darbuotojams. Bylos turi būti patikimai saugomos. Jeigu civilinės aviacijos specialistas 10 metų nesikreipė į CAA dėl licencijos pratęsimo arba atnaujinimo, jo byla atiduodama į archyvą.

______________