INFORMACINĖS VISUOMENĖS PLĖTROS KOMITETO
PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS DIREKTORIAUS
Į S A K Y M A S
DĖL ADMINISTRACINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO PANAUDOJANT INFORMACINIŲ IR RYŠIŲ TECHNOLOGIJŲ PRIEMONES REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO
2009 m. spalio 28 d. Nr. T-105
Vilnius
Vadovaudamasis Viešojo administravimo plėtros iki 2010 metų strategijos įgyvendinimo 2007–2010 metų priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 6 d. nutarimu Nr. 1097 (Žin., 2006, Nr. 120-4568; 2008, Nr. 64-2415; 2009, Nr.62-2494), 1.3.20 punktu,
tvirtinu Administracinių paslaugų teikimo panaudojant informacinių ir ryšių technologijų priemones rekomendacijas (pridedama).
PATVIRTINTA
Informacinės visuomenės plėtros
komiteto prie Lietuvos Respublikos
Vyriausybės direktoriaus
2009 m. spalio 28 d. įsakymu Nr. T-105
ADMINISTRACINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO PANAUDOJANT INFORMACINIŲ IR RYŠIŲ TECHNOLOGIJŲ PRIEMONES REKOMENDACIJOS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Administracinių paslaugų teikimo panaudojant informacinių ir ryšių technologijų priemones rekomendacijos (toliau vadinama – Rekomendacijos) skirtos valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kurios, įgyvendindamos „vieno langelio“ principą viešųjų paslaugų sektoriuje, teikia ar ketina teikti administracines paslaugas panaudodamos Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemą (toliau vadinama – VAIISIS) ir kitas informacinių ir ryšių technologijų (toliau vadinama – IRT) priemones.
2. Rekomendacijos parengtos įgyvendinant Viešojo administravimo plėtros iki 2010 metų strategijos įgyvendinimo 2007–2010 metų priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 6 d. nutarimu Nr. 1097 (Žin., 2006, Nr. 120-4568; 2008, Nr. 64-2415; 2009, Nr. 62-2494), 1.3.20 punktą.
3. Rekomendacijų tikslas – pateikti valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms rekomendacijas, į ką reikia atsižvelgti perkeliant administracines paslaugas į elektroninę erdvę (siekiant jas teikti maksimaliu brandos lygiu) ir jas teikiant, kai valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, teikdamos administracines paslaugas elektroninėje erdvėje:
4. Šiose Rekomendacijose vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2008, Nr. 22-804), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975), Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos nuostatuose, patvirtintuose Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2008 m. rugpjūčio 8 d. įsakymu Nr. T-139 (Žin., 2008, Nr. 93-3698), ir kituose Lietuvos Respublikoje galiojančiuose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.
II. PASIRENGIMAS PERKELTI ADMINISTRACINES PASLAUGAS Į ELEKTRONINĘ ERDVĘ
5. Prieš pradedant vykdyti administracinių paslaugų perkėlimo į elektroninę erdvę projektus, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms rekomenduojama:
5.1. pagal savo kompetenciją įvertinti administracines paslaugas reglamentuojančius teisės aktus ir, esant poreikiui, inicijuoti tokius jų pakeitimus, kad būtų sudarytos sąlygos teikti administracines paslaugas elektroninėje erdvėje. Įgyvendinant minėtų teisės aktų pakeitimus, būtina atsižvelgti į tai, kad turi būti atliktas ne tik esamos administracinės paslaugos teikimo tvarkos kompiuterizavimas, bet ir paslaugos teikimo proceso pertvarkymas, siekiant maksimaliai išnaudoti IRT priemonių teikiamas galimybes;
5.2. parengti administracinių paslaugų aprašą (toliau vadinama – Aprašas), kurio formą ir turinį nustato vidaus reikalų ministras;
5.3. valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų vadovui organizuoti Apraše apibrėžtų administracinių paslaugų teikimo procesų įvertinimą ir jų optimizavimą pritaikant administracinių paslaugų teikimui elektroninėje erdvėje. Galimi optimizavimo aspektai:
5.3.1. interaktyvumas inicijuojant administracinės paslaugos gavimą. Įvertinti galimybę administracinės paslaugos iniciavimo metu panaudoti duomenis, kurie jau yra sistemoje (pavyzdžiui, automatiniai prašymo laukų užpildymai, įvairių klasifikatorių naudojimas ir t. t.);
5.3.2. administracinės paslaugos iniciavimo proceso variantai. Įvertinti galimybę pradėti administracinės paslaugos teikimo procesą ne tik tiesiogiai gavus prašymą, bet ir kitais atvejais (pavyzdžiui, automatinis administracinės paslaugos iniciavimas atitikus tam tikrus kriterijus arba valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos darbuotojo galimybė inicijuoti administracinės paslaugos teikimą elektroninėje erdvėje, jei prašymas gautas kitais kanalais);
5.3.3. duomenų iš išorinių sistemų gavimas. Siekiant sumažinti paslaugos gavėjo administracinę naštą pateikiant duomenis, reikalingus administracinei paslaugai gauti, būtina įvertinti tokių duomenų gavimo iš išorinių sistemų galimybę;
6. Atlikus administracinių paslaugų teikimo elektroninėje erdvėje įvertinimą ir jų teikimo procesų optimizavimą, rekomenduojama atnaujinti Aprašą. Siekiant sudaryti sąlygas centralizuotam aprašų valdymui, jie gali būti talpinami VAIISIS, panaudojant žiniatinklio paslaugas.
7. Savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, neturinčioms pakankamai žmogiškųjų ir techninių išteklių vykdyti administracinių paslaugų perkėlimą į elektroninę erdvę, rekomenduojama kooperuojantis kartu su kitomis savivaldybių institucijomis ir įstaigomis nustatyti prioritetines, visai grupei reikalingas administracines paslaugas, kurios pirmiausia turi būti perkeliamos į elektroninę erdvę.
III. VAIISIS PANAUDOJIMAS TEIKIANT ADMINISTRACINES PASLAUGAS
8. VAIISIS naudojimo tvarka ir techniniai reikalavimai VAIISIS paslaugų naudojimui nustatyti Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos funkcionavimo taisyklėse, patvirtintose Informacinės visuomenės plėtros komiteto direktoriaus 2008 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. T-228 (Žin., 2008, Nr. 145-5850).
9. Perkeliant administracines paslaugas į elektroninę erdvę, rekomenduojama naudoti VAIISIS teikiamas paslaugas:
9.1. tapatybės nustatymas. Naudojamos išorinės elektroninės bankininkystės sistemos bei kiti sprendimai, leidžiantys nustatyti asmens tapatybę panaudojant elektroninio parašo sertifikatus (nacionalinė asmens tapatybės kortelė ir kiti sprendimai, kurių sąrašas pateikiamas adresu www.epaslaugos.lt). VAIISIS siūlomas asmens tapatybės nustatymo funkcionalumas bus derinamas su kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse naudojamais fizinių ir juridinių asmenų tapatybės nustatymo funkcionalumais;
9.2. mokėjimas už aptarnavimą. Mokama už suteiktas administracines paslaugas naudojant išorines elektroninės bankininkystės sistemas;
9.4. duomenų gavimas per išorinį komponentą. Tam panaudojamos teikiamų duomenų valdytojo priemonės, realizuotos panaudojant IRT;
10. Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos teikiamų paslaugų panaudojimo variantai (Rekomendacijų priedas) priklauso nuo valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos turimų žmogiškųjų ir techninių išteklių:
10.1. jei turimi žmogiškieji ir techniniai ištekliai pakankami vykdant administracinių paslaugų perkėlimą į elektroninę erdvę, rekomenduojama naudoti VAIISIS teikiamas paslaugas, nurodytas šių Rekomendacijų 9.3 ir 9.5 punktuose;
10.2. jei turimi žmogiškieji ir techniniai ištekliai nepakankami vykdant administracinių paslaugų perkėlimą į elektroninę erdvę, tačiau turimos reikiamos elektroninių dokumentų valdymo priemonės, perkėlimą atlikti (paslaugos inicijavimą ir duomenų surinkimą) VAIISIS priemonėmis, o administracinių paslaugų iniciavimo ir teikimo rezultatus apdoroti (saugojimas, paieška, papildymas ir kita) paslaugų teikėjo aplinkoje;
10.3. jei turimi žmogiškieji ir techniniai ištekliai nepakankami vykdant administracinių paslaugų perkėlimą į elektroninę erdvę, perkėlimą atlikti VAIISIS priemonėmis, administracinių paslaugų iniciavimo ir teikimo rezultatus apdoroti (saugojimas, paieška, papildymas ir kita) VAIISIS aplinkoje (prieglobos būdu).
IV. REKOMENDACIJOS DĖL ADMINISTRACINIŲ PASLAUGŲ PROJEKTAVIMO
11. Projektuojant administracinių paslaugų teikimo elektroninėje erdvėje funkcionalumus būtina atsižvelgti į turimus žmogiškuosius ir techninius išteklius ir įvertinti, kurie funkcionalumai bus realizuoti VAIISIS, o kurie panaudojant kitas turimas IRT priemones (pavyzdžiui, elektroninių dokumentų pasirašymą galima realizuoti VAIISIS portale arba administracinių paslaugų teikėjo aplinkoje, panaudojant kitas turimas IRT priemones).
12. Aprašant administracinių paslaugų teikimo elektroninėje erdvėje procesus rekomenduojama naudoti verslo procesų modeliavimo sistemą (angl. Business Process Modeling Notation – BPMN) arba kitas, su minėtąja suderinamas sistemas.
13. Administracinės paslaugos elektroninėje erdvėje turi būti kuriamos taip, kad jų teikimo procese naudojami duomenys, esant poreikiui, galėtų būti perduoti kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms panaudojant žiniatinklio paslaugas.
14. Pateikiant paslaugos gavėjui administracines paslaugas, būtina sudaryti sąlygas klasifikuoti jas pagal įvairius kriterijus:
14.2. valstybės ir savivaldybių institucija ir įstaiga (ar jos padalinys), atsakinga už paslaugos teikimą;
14.3. kreipimosi tikslas:
14.4. paslaugos kategorija:
14.5. gyvenimo atvejai:
V. REKOMENDACIJOS DĖL ADMINISTRACINIŲ PASLAUGŲ KONSTRAVIMO
15. Planuojant administracinių paslaugų elektroninėje erdvėje konstravimo darbus, reikia atsižvelgti į tai, kad informacinės sistemos (registrai), kuriose esantys duomenys turėtų būti panaudoti paslaugų teikimui, yra valdomi trečių šalių informacinių sistemų kūrėjų, o ne pačių sistemų valdytojų, todėl būtina įtraukti šių informacinių sistemų kūrėjus į konstravimo procesą.
16. Rekomenduojama aiškiai apibrėžti paslaugų kūrimo procese dalyvaujančiųjų statusą:
16.1. kai administracinės paslaugos bus teikiamos ne elektroninėje erdvėje:
16.1.1. administracinių paslaugų teikėjas: valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos ar kiti subjektai, kurie užsako administracinių paslaugų perkėlimą į elektroninę erdvę ir yra tiesiogiai atsakingi už administracinių paslaugų teikimą;
16.1.2. administracinių paslaugų duomenų teikėjai: valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos ar kiti subjektai kurie tvarko duomenis, reikalingus administracinėms paslaugoms suteikti, tačiau nėra tiesiogiai atsakingi už administracinės paslaugos suteikimą;
16.2. Jei administracinės paslaugos perkeliamos į elektroninę erdvę, rekomenduojama papildomai apibrėžti šių dalyvių statusą:
16.2.1. administracinių paslaugų analitikai, kurie pagal administracinių paslaugų specifikaciją analizuoja, kaip administracinė paslauga turi būti realizuota elektroninėje terpėje;
16.2.2. administracinių paslaugų konstruktoriai, kurie pagal pateiktą administracinės paslaugos projektinę dokumentaciją užtikrina administracinės paslaugos techninę realizaciją;
16.2.3. administracinių paslaugų testuotojai, kurie testuoja sukonstruotas administracines paslaugas;
17. Konstruojant paslaugas, rekomenduojama numatyti mechanizmą, kaip paslaugų gavėjas gali pateikti savo atsiliepimą apie suteiktų paslaugų kokybę.
18. Rekomendacijos administracinių paslaugų konstravimo darbams panaudojant VAIISIS pateikiamos VAIISIS paslaugų konstravimo vadove (VAIISIS paslaugų konstravimo ir paslaugų teikėjų vartotojų vadovai, VAIISIS teikiamų žiniatinklio paslaugų aprašai ir kita informacija, susijusi su paslaugų konstravimu VAIISIS patalpinta elektroniniuose valdžios vartuose (www.epaslaugos.lt, www.evaldzia.lt) paslaugų teikėjų srityje (https://www.epaslaugos.lt/egovportal/appmanager/main/login).
VI. REKOMENDACIJOS DĖL ADMINISTRACINIŲ PASLAUGŲ PERKĖLIMO Į ELEKTRONINĘ ERDVĘ PROJEKTŲ FINANSAVIMO IR VYKDYMO
19. Įgyvendinant administracinių paslaugų perkėlimo į elektroninę erdvę projektus rekomenduojama:
19.1. valstybės institucijoms ir įstaigoms:
19.1.1. naudoti Europos Sąjungos struktūrinių fondų Ekonomikos augimo veiksmų programos 3 prioriteto „Informacinė visuomenė visiems“ įgyvendinimo priemonės Nr. VP2-3.1-IVPK-01-V „Elektroninės valdžios paslaugos“ lėšas;
19.1.2. administracinių paslaugų perkėlimą į elektroninę erdvę vykdyti pačiai valstybės institucijai ir įstaigai, prireikus pasinaudojant VAIISIS funkcionalumais;
19.1.3. tais atvejais, kai dėl finansinių, techninių ar organizacinių išteklių trūkumo valstybės institucijos ir įstaigos negali perkelti administracinių paslaugų į elektroninę erdvę, rekomenduojama administracinių paslaugų perkėlimą į elektroninę erdvę vykdyti bendru projektu dalyvaujant viešajai įstaigai Lietuvos ekonominės plėtros agentūrai (Paslaugų ir gaminių kontaktiniam centrui), Ūkio ministerijai, VAIISIS valdytojui ir suinteresuotai valstybės institucijai ir įstaigai;
19.2. savivaldybių institucijoms ir įstaigoms:
19.2.1. savivaldybių teikiamų tipinių (kartotinių) administracinių paslaugų centralizuotą perkėlimą į elektroninę erdvę rekomenduojama realizuoti VAIISIS ir finansuoti Europos Sąjungos struktūrinių fondų Ekonomikos augimo veiksmų programos 3 prioriteto „Informacinė visuomenė visiems“ įgyvendinimo priemonės Nr. VP2-3.1-IVPK-01-V „Elektroninės valdžios paslaugos“ lėšomis vykdant bendrą projektą (dalyvaujant Lietuvos ekonominės plėtros agentūrai (Paslaugų ir gaminių kontaktiniam centrui), Ūkio ministerijai ir VAIISIS valdytojui bei pasirinktoms savivaldybėms);
19.2.2. sukurtą centralizuotą tipinių (kartotinių) savivaldybių institucijų ir įstaigų teikiamų administracinių paslaugų sprendimą pritaikyti savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, rekomenduojama vykdyti pačioms savivaldybių institucijoms ir įstaigoms atskirais projektais (arba kooperuojantis kartu su kitomis savivaldybių institucijomis ir įstaigomis), šiuos projektus finansuojant Europos Sąjungos struktūrinių fondų Ekonomikos augimo veiksmų programos 3 prioriteto „Informacinė visuomenė visiems“ įgyvendinimo priemonės Nr. VP2-3.1-IVPK-08-R „Elektroninės valdžios paslaugos: Regionai“ lėšomis.
20. Vykdant administracinių paslaugų perkėlimo į elektroninę erdvę projektus ir naudojant VAIISIS siūlomus funkcionalumus, būtina numatyti VAIISIS siūlomų funkcionalumų integravimo finansavimą (numatomos išlaidos gali siekti nuo kelių iki keliasdešimties tūkstančių litų priklausomai nuo integracijos sudėtingumo).
VII. TECHNINĖS REKOMENDACIJOS DĖL ADMINISTRACINIŲ PASLAUGŲ PERKĖLIMO Į ELEKTRONINĘ ERDVĘ
21. Valstybės informacinė sistema, kuri bus naudojama teikiant administracines paslaugas (toliau vadinama – Sistema), turi būti įsteigta ir įteisinta vadovaujantis teisės aktų nustatyta tvarka.
22. Sistema turi leisti vykdyti duomenų, reikalingų teikiant administracines paslaugas suteikti, gavimą ir teikimą panaudojant žiniatinklio paslaugas (angl. Web Services) sukurtas pagal WSDL (angl. Web Servines Description Language, http://www.w3.org/TR/wsdl) standartą, taip pat:
22.1. elektroninių dokumentų formatai turi atitikti elektroniniu parašu pasirašyto elektroninio dokumento specifikaciją ADOC-V1.0, patvirtintą Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2009 m. rugsėjo 7 d. įsakymu Nr. V-60 (Žin., 2009, Nr. 108-4574);
22.2. žiniatinklio paslaugų pranešimų formatui naudoti XML (angl. Extensible Markup Language, http://www.w3.org/XML/);
22.3. rekomenduojama atlikti žiniatinklio paslaugų patikrą pagal žiniatinklio paslaugų interoperabilumo (angl. Web Servines Interoperability – WS-I, http://www.ws-i.org/Profiles/BasicProfile-1.1.html) standartą;
22.4. rekomenduojama naudoti vieningą duomenų perdavimo protokolą (angl. Simple Object Access Protocol – SOAP, http://www.w3.org/TR/soap) ir nustatyti išimčių valdymo taisykles;
22.5. rekomenduojama užtikrinti žiniatinklio paslaugų grąžinamų pranešimų formatų vieningus laukus, skirtus klaidų informacijai gražinti (laukų pavadinimai: error_code, error_id, error_message);
22.6. rekomenduojama visą žiniatinklio paslaugos dokumentaciją pateikti ir WSDL (http://www.w3.org/TR/wsdl) schemoje, ir atskirame puslapyje;
23. Sistema turi leisti pasirašyti suformuotus elektroninius dokumentus kvalifikuotu elektroniniu parašu, atitinkančiu Lietuvos Respublikos teisinį reglamentavimą.
24. Rekomenduojama Sistemai turėti atskiras sąsajas su viešaisiais elektroninių ryšių tinklais ir su Saugiu valstybės duomenų perdavimo tinklu (toliau vadinama – SVDPT):
24.1. per sąsają su viešaisiais elektroninių ryšių tinklais vartotojams teikiamos viešosios ar administracinės paslaugos ar jų komponentai. Sąsają su viešaisiais elektroninių ryšių tinklais rekomenduojama realizuoti per SVDPT sritį D, apsaugotą nuo grėsmių iš viešųjų elektroninių ryšių tinklų;
Administracinių paslaugų teikimo
panaudojant informacinių ir ryšių
technologijų priemones rekomendacijų
priedas
VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO INSTITUCIJŲ INFORMACINIŲ SISTEMŲ INTEROPERABILUMO SISTEMOS TEIKIAMŲ PASLAUGŲ PANAUDOJIMO VARIANTAI
Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos (toliau vadinama – VAIISIS) siūlomų funkcionalumų panaudojimas priklauso nuo konkrečios valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos turimų informacinių ir ryšių technologijų (toliau vadinama – IRT) funkcionalumų (ar tokių funkcionalumų neturėjimo iš viso) bei kitų administracinių paslaugų teikimo techninių ypatumų.
1 lentelė. VAIISIS panaudojimo schema.
1 variantas. Teikdamos administracines paslaugas valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos naudoja savo IRT funkcionalumus.
Siūlomas sprendimas. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų jau realizuotos administracinės paslaugos ir toliau teikiamos toje pačioje infrastruktūroje. Gali būti naudojami šie VAIISIS siūlomi funkcionalumai (vienas arba visi):
1. teikiamų administracinių paslaugų stebėsena (šiuo atveju VAIISIS portale vartotojui pateikiama informacija apie elektroninių paslaugų, kurios gali būti inicijuotos ne tik VAIISIS, teikimo eigą);
2. viešųjų ir administracinių paslaugų aprašų talpinimas VAIISIS (visų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų aprašų turinys pateikiamas viešųjų paslaugų gavėjams pagal įvairius katalogavimo kriterijus: pagal valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kategorijas, gyvenimo atvejus ir t. t.).
2 variantas. Valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos turi tik elektroninių dokumentų valdymo sistemą, o teikdamos administracines paslaugas naudoja VAIISIS siūlomus funkcionalumus.
Siūlomas sprendimas. Administracinių paslaugų inicijavimo ir teikimo rezultatai apdorojami (saugojimas, paieška, papildymas ir kita) naudojant valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos elektroninių dokumentų valdymo sistemą, o paslaugos inicijavimas (prašymo pildymas) bei duomenų surinkimas ir perdavimas kartu su prašymu valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos elektroninių dokumentų valdymo sistemai realizuojamas VAIISIS infrastruktūroje panaudojant šiuos funkcionalumus:
1. VAIISIS paslaugų gavėjų, neturinčių savos infrastruktūros administracinėms paslaugoms teikti, administracinių paslaugų konstravimas ir teikimas;
6. teikiamų administracinių paslaugų stebėsena.
3 variantas. Teikdamos administracines paslaugas valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos naudoja savo IRT funkcionalumus ir VAIISIS siūlomus funkcionalumus.
Siūlomas sprendimas. Panaudojami valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos turimi IRT funkcionalumai, taip pat VAIISIS siūlomi funkcionalumai (vienas, keli arba visi):
1. duomenų gavimas per išorinį komponentą (realizuojami tik tie duomenų perdavimo funkcionalumai, kurių valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos dar neturi);