INFORMACINĖS VISUOMENĖS PLĖTROS KOMITETO

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS DIREKTORIAUS

Į S A K Y M A S

 

DĖL ADMINISTRACINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO PANAUDOJANT INFORMACINIŲ IR RYŠIŲ TECHNOLOGIJŲ PRIEMONES REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO

 

2009 m. spalio 28 d. Nr. T-105

Vilnius

 

Vadovaudamasis Viešojo administravimo plėtros iki 2010 metų strategijos įgyvendinimo 2007–2010 metų priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 6 d. nutarimu Nr. 1097 (Žin., 2006, Nr. 120-4568; 2008, Nr. 64-2415; 2009, Nr.62-2494), 1.3.20 punktu,

tvirtinu  Administracinių paslaugų teikimo panaudojant informacinių ir ryšių technologijų priemones rekomendacijas (pridedama).

 

 

Direktorius                                                                                      Aurimas Matulis

 

_________________


PATVIRTINTA

Informacinės visuomenės plėtros

komiteto prie Lietuvos Respublikos

Vyriausybės direktoriaus

2009 m. spalio 28 d. įsakymu Nr. T-105

 

ADMINISTRACINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO PANAUDOJANT INFORMACINIŲ IR RYŠIŲ TECHNOLOGIJŲ PRIEMONES REKOMENDACIJOS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Administracinių paslaugų teikimo panaudojant informacinių ir ryšių technologijų priemones rekomendacijos (toliau vadinama – Rekomendacijos) skirtos valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kurios, įgyvendindamos „vieno langelio“ principą viešųjų paslaugų sektoriuje, teikia ar ketina teikti administracines paslaugas panaudodamos Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemą (toliau vadinama – VAIISIS) ir kitas informacinių ir ryšių technologijų (toliau vadinama – IRT) priemones.

2. Rekomendacijos parengtos įgyvendinant Viešojo administravimo plėtros iki 2010 metų strategijos įgyvendinimo 2007–2010 metų priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 6 d. nutarimu Nr. 1097 (Žin., 2006, Nr. 120-4568; 2008, Nr. 64-2415; 2009, Nr. 62-2494), 1.3.20 punktą.

3. Rekomendacijų tikslas – pateikti valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms rekomendacijas, į ką reikia atsižvelgti perkeliant administracines paslaugas į elektroninę erdvę (siekiant jas teikti maksimaliu brandos lygiu) ir jas teikiant, kai valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, teikdamos administracines paslaugas elektroninėje erdvėje:

3.1. naudoja savo IRT funkcionalumus;

3.2. naudoja VAIISIS siūlomus funkcionalumus;

3.3. naudoja ir savo IRT funkcionalumus, ir VAIISIS siūlomus funkcionalumus (VAIISIS siūlomi funkcionalumai naudojami tais atvejais, kai yra nepakankamai išvystyti valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos turimi IRT funkcionalumai).

4. Šiose Rekomendacijose vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2008, Nr. 22-804), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975), Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos nuostatuose, patvirtintuose Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2008 m. rugpjūčio 8 d. įsakymu Nr. T-139 (Žin., 2008, Nr. 93-3698), ir kituose Lietuvos Respublikoje galiojančiuose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

 

II. PASIRENGIMAS PERKELTI ADMINISTRACINES PASLAUGAS Į ELEKTRONINĘ ERDVĘ

 

5. Prieš pradedant vykdyti administracinių paslaugų perkėlimo į elektroninę erdvę projektus, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms rekomenduojama:

5.1. pagal savo kompetenciją įvertinti administracines paslaugas reglamentuojančius teisės aktus ir, esant poreikiui, inicijuoti tokius jų pakeitimus, kad būtų sudarytos sąlygos teikti administracines paslaugas elektroninėje erdvėje. Įgyvendinant minėtų teisės aktų pakeitimus, būtina atsižvelgti į tai, kad turi būti atliktas ne tik esamos administracinės paslaugos teikimo tvarkos kompiuterizavimas, bet ir paslaugos teikimo proceso pertvarkymas, siekiant maksimaliai išnaudoti IRT priemonių teikiamas galimybes;

5.2. parengti administracinių paslaugų aprašą (toliau vadinama – Aprašas), kurio formą ir turinį nustato vidaus reikalų ministras;

5.3. valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų vadovui organizuoti Apraše apibrėžtų administracinių paslaugų teikimo procesų įvertinimą ir jų optimizavimą pritaikant administracinių paslaugų teikimui elektroninėje erdvėje. Galimi optimizavimo aspektai:

5.3.1. interaktyvumas inicijuojant administracinės paslaugos gavimą. Įvertinti galimybę administracinės paslaugos iniciavimo metu panaudoti duomenis, kurie jau yra sistemoje (pavyzdžiui, automatiniai prašymo laukų užpildymai, įvairių klasifikatorių naudojimas ir t. t.);

5.3.2. administracinės paslaugos iniciavimo proceso variantai. Įvertinti galimybę pradėti administracinės paslaugos teikimo procesą ne tik tiesiogiai gavus prašymą, bet ir kitais atvejais (pavyzdžiui, automatinis administracinės paslaugos iniciavimas atitikus tam tikrus kriterijus arba valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos darbuotojo galimybė inicijuoti administracinės paslaugos teikimą elektroninėje erdvėje, jei prašymas gautas kitais kanalais);

5.3.3. duomenų iš išorinių sistemų gavimas. Siekiant sumažinti paslaugos gavėjo administracinę naštą pateikiant duomenis, reikalingus administracinei paslaugai gauti, būtina įvertinti tokių duomenų gavimo iš išorinių sistemų galimybę;

5.3.4. tapatybės nustatymas. Pagal administracinės paslaugos perkėlimo į internetą brandos lygį ir jos teikimą reglamentuojančius teisės aktus būtina pasirinkti minimalų tinkamą tapatybės nustatymo funkcionalumą.

6. Atlikus administracinių paslaugų teikimo elektroninėje erdvėje įvertinimą ir jų teikimo procesų optimizavimą, rekomenduojama atnaujinti Aprašą. Siekiant sudaryti sąlygas centralizuotam aprašų valdymui, jie gali būti talpinami VAIISIS, panaudojant žiniatinklio paslaugas.

7. Savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, neturinčioms pakankamai žmogiškųjų ir techninių išteklių vykdyti administracinių paslaugų perkėlimą į elektroninę erdvę, rekomenduojama kooperuojantis kartu su kitomis savivaldybių institucijomis ir įstaigomis nustatyti prioritetines, visai grupei reikalingas administracines paslaugas, kurios pirmiausia turi būti perkeliamos į elektroninę erdvę.

 

III. VAIISIS PANAUDOJIMAS TEIKIANT ADMINISTRACINES PASLAUGAS

 

8. VAIISIS naudojimo tvarka ir techniniai reikalavimai VAIISIS paslaugų naudojimui nustatyti Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos funkcionavimo taisyklėse, patvirtintose Informacinės visuomenės plėtros komiteto direktoriaus 2008 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. T-228 (Žin., 2008, Nr. 145-5850).

9. Perkeliant administracines paslaugas į elektroninę erdvę, rekomenduojama naudoti VAIISIS teikiamas paslaugas:

9.1. tapatybės nustatymas. Naudojamos išorinės elektroninės bankininkystės sistemos bei kiti sprendimai, leidžiantys nustatyti asmens tapatybę panaudojant elektroninio parašo sertifikatus (nacionalinė asmens tapatybės kortelė ir kiti sprendimai, kurių sąrašas pateikiamas adresu www.epaslaugos.lt). VAIISIS siūlomas asmens tapatybės nustatymo funkcionalumas bus derinamas su kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse naudojamais fizinių ir juridinių asmenų tapatybės nustatymo funkcionalumais;

9.2. mokėjimas už aptarnavimą. Mokama už suteiktas administracines paslaugas naudojant išorines elektroninės bankininkystės sistemas;

9.3. teikiamų administracinių paslaugų stebėsena;

9.4. duomenų gavimas per išorinį komponentą. Tam panaudojamos teikiamų duomenų valdytojo priemonės, realizuotos panaudojant IRT;

9.5. viešųjų ir administracinių paslaugų aprašų talpinimas VAIISIS;

9.6. VAIISIS paslaugų gavėjų, neturinčių savos infrastruktūros elektroninėms paslaugoms teikti, elektroninių paslaugų konstravimas ir teikimas VAIISIS.

10. Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos teikiamų paslaugų panaudojimo variantai (Rekomendacijų priedas) priklauso nuo valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos turimų žmogiškųjų ir techninių išteklių:

10.1. jei turimi žmogiškieji ir techniniai ištekliai pakankami vykdant administracinių paslaugų perkėlimą į elektroninę erdvę, rekomenduojama naudoti VAIISIS teikiamas paslaugas, nurodytas šių Rekomendacijų 9.3 ir 9.5 punktuose;

10.2. jei turimi žmogiškieji ir techniniai ištekliai nepakankami vykdant administracinių paslaugų perkėlimą į elektroninę erdvę, tačiau turimos reikiamos elektroninių dokumentų valdymo priemonės, perkėlimą atlikti (paslaugos inicijavimą ir duomenų surinkimą) VAIISIS priemonėmis, o administracinių paslaugų iniciavimo ir teikimo rezultatus apdoroti (saugojimas, paieška, papildymas ir kita) paslaugų teikėjo aplinkoje;

10.3. jei turimi žmogiškieji ir techniniai ištekliai nepakankami vykdant administracinių paslaugų perkėlimą į elektroninę erdvę, perkėlimą atlikti VAIISIS priemonėmis, administracinių paslaugų iniciavimo ir teikimo rezultatus apdoroti (saugojimas, paieška, papildymas ir kita) VAIISIS aplinkoje (prieglobos būdu).

 

IV. REKOMENDACIJOS DĖL ADMINISTRACINIŲ PASLAUGŲ PROJEKTAVIMO

 

11. Projektuojant administracinių paslaugų teikimo elektroninėje erdvėje funkcionalumus būtina atsižvelgti į turimus žmogiškuosius ir techninius išteklius ir įvertinti, kurie funkcionalumai bus realizuoti VAIISIS, o kurie panaudojant kitas turimas IRT priemones (pavyzdžiui, elektroninių dokumentų pasirašymą galima realizuoti VAIISIS portale arba administracinių paslaugų teikėjo aplinkoje, panaudojant kitas turimas IRT priemones).

12. Aprašant administracinių paslaugų teikimo elektroninėje erdvėje procesus rekomenduojama naudoti verslo procesų modeliavimo sistemą (angl. Business Process Modeling Notation – BPMN) arba kitas, su minėtąja suderinamas sistemas.

13. Administracinės paslaugos elektroninėje erdvėje turi būti kuriamos taip, kad jų teikimo procese naudojami duomenys, esant poreikiui, galėtų būti perduoti kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms panaudojant žiniatinklio paslaugas.

14. Pateikiant paslaugos gavėjui administracines paslaugas, būtina sudaryti sąlygas klasifikuoti jas pagal įvairius kriterijus:

14.1. savivaldybė, kurioje paslauga teikiama;

14.2. valstybės ir savivaldybių institucija ir įstaiga (ar jos padalinys), atsakinga už paslaugos teikimą;

14.3. kreipimosi tikslas:

14.3.1. leidimas, licencija;

14.3.2. pažyma;

14.3.3. dokumento kopija, išrašas;

14.3.4. informacija;

14.3.5. pranešimo (deklaracijos), skundo ar prašymo priėmimas;

14.3.6. konsultacija;

14.3.7. išmoka;

14.3.8. ir kiti;

14.4. paslaugos kategorija:

14.4.1. aplinkos apsauga;

14.4.2. dokumentų išdavimas;

14.4.3. mokesčiai;

14.4.4. kultūra, švietimas, sportas;

14.4.5. statyba ir architektūra;

14.4.6. žemės ir aplinkos darbai;

14.4.7. transportas;

14.4.8. laidojimas;

14.4.9. komunaliniai mokesčiai;

14.4.10. archyvinės pažymos;

14.4.11. interesantų priėmimas;

14.4.12. viešoji tvarka;

14.4.13. sveikatos ir socialinė apsauga;

14.4.14. vaikų teisių apsauga;

14.4.15. civilinė metrikacija;

14.4.16. nuosavybės teisų atkūrimas;

14.4.17. pirminė teisinė pagalba;

14.4.18. verslo licencijos ir leidimai;

14.4.19. nuoma;

14.4.20. privatizavimas;

14.4.21. reklama;

14.4.22. ir kiti;

14.5. gyvenimo atvejai:

14.5.1. darbo paieška;

14.5.2. artimo netektis;

14.5.3. problemos mieste;

14.5.4. paramos poreikis;

14.5.5. rūpestis dėl vaikų;

14.5.6. skyrybos;

14.5.7. namo statyba;

14.5.8. teisinė pagalba;

14.5.9. santuokos sudarymas;

14.5.10. verslas;

14.5.11. ir kiti;

14.6. mokamos ar nemokamos;

14.7. brandos lygis;

14.8. paslaugos gavėjo tapatybės nustatymo lygis;

14.9. gali būti nustatomi ir kiti kriterijai.

 

V. REKOMENDACIJOS DĖL ADMINISTRACINIŲ PASLAUGŲ KONSTRAVIMO

 

15. Planuojant administracinių paslaugų elektroninėje erdvėje konstravimo darbus, reikia atsižvelgti į tai, kad informacinės sistemos (registrai), kuriose esantys duomenys turėtų būti panaudoti paslaugų teikimui, yra valdomi trečių šalių informacinių sistemų kūrėjų, o ne pačių sistemų valdytojų, todėl būtina įtraukti šių informacinių sistemų kūrėjus į konstravimo procesą.

16. Rekomenduojama aiškiai apibrėžti paslaugų kūrimo procese dalyvaujančiųjų statusą:

16.1. kai administracinės paslaugos bus teikiamos ne elektroninėje erdvėje:

16.1.1. administracinių paslaugų teikėjas: valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos ar kiti subjektai, kurie užsako administracinių paslaugų perkėlimą į elektroninę erdvę ir yra tiesiogiai atsakingi už administracinių paslaugų teikimą;

16.1.2. administracinių paslaugų duomenų teikėjai: valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos ar kiti subjektai kurie tvarko duomenis, reikalingus administracinėms paslaugoms suteikti, tačiau nėra tiesiogiai atsakingi už administracinės paslaugos suteikimą;

16.1.3. administracinių paslaugų vadovas: apibrėžia, aprašo ir specifikuoja administracines paslaugas, jų procesus, dalyvius ir reikalingus duomenis/dokumentus.

16.2. Jei administracinės paslaugos perkeliamos į elektroninę erdvę, rekomenduojama papildomai apibrėžti šių dalyvių statusą:

16.2.1. administracinių paslaugų analitikai, kurie pagal administracinių paslaugų specifikaciją analizuoja, kaip administracinė paslauga turi būti realizuota elektroninėje terpėje;

16.2.2. administracinių paslaugų konstruktoriai, kurie pagal pateiktą administracinės paslaugos projektinę dokumentaciją užtikrina administracinės paslaugos techninę realizaciją;

16.2.3. administracinių paslaugų testuotojai, kurie testuoja sukonstruotas administracines paslaugas;

16.2.4. administracinių paslaugų turinio tvarkytojai, kurie yra atsakingi už skaitmeninio turinio, susijusio su administracinėmis paslaugomis, gavybą, kūrimą ir redagavimą.

17. Konstruojant paslaugas, rekomenduojama numatyti mechanizmą, kaip paslaugų gavėjas gali pateikti savo atsiliepimą apie suteiktų paslaugų kokybę.

18. Rekomendacijos administracinių paslaugų konstravimo darbams panaudojant VAIISIS pateikiamos VAIISIS paslaugų konstravimo vadove (VAIISIS paslaugų konstravimo ir paslaugų teikėjų vartotojų vadovai, VAIISIS teikiamų žiniatinklio paslaugų aprašai ir kita informacija, susijusi su paslaugų konstravimu VAIISIS patalpinta elektroniniuose valdžios vartuose (www.epaslaugos.lt, www.evaldzia.lt) paslaugų teikėjų srityje (https://www.epaslaugos.lt/egovportal/appmanager/main/login).

 

VI. REKOMENDACIJOS DĖL ADMINISTRACINIŲ PASLAUGŲ PERKĖLIMO Į ELEKTRONINĘ ERDVĘ PROJEKTŲ FINANSAVIMO IR VYKDYMO

 

19. Įgyvendinant administracinių paslaugų perkėlimo į elektroninę erdvę projektus rekomenduojama:

19.1. valstybės institucijoms ir įstaigoms:

19.1.1. naudoti Europos Sąjungos struktūrinių fondų Ekonomikos augimo veiksmų programos 3 prioriteto „Informacinė visuomenė visiems“ įgyvendinimo priemonės Nr. VP2-3.1-IVPK-01-V „Elektroninės valdžios paslaugos“ lėšas;

19.1.2. administracinių paslaugų perkėlimą į elektroninę erdvę vykdyti pačiai valstybės institucijai ir įstaigai, prireikus pasinaudojant VAIISIS funkcionalumais;

19.1.3. tais atvejais, kai dėl finansinių, techninių ar organizacinių išteklių trūkumo valstybės institucijos ir įstaigos negali perkelti administracinių paslaugų į elektroninę erdvę, rekomenduojama administracinių paslaugų perkėlimą į elektroninę erdvę vykdyti bendru projektu dalyvaujant viešajai įstaigai Lietuvos ekonominės plėtros agentūrai (Paslaugų ir gaminių kontaktiniam centrui), Ūkio ministerijai, VAIISIS valdytojui ir suinteresuotai valstybės institucijai ir įstaigai;

19.2. savivaldybių institucijoms ir įstaigoms:

19.2.1. savivaldybių teikiamų tipinių (kartotinių) administracinių paslaugų centralizuotą perkėlimą į elektroninę erdvę rekomenduojama realizuoti VAIISIS ir finansuoti Europos Sąjungos struktūrinių fondų Ekonomikos augimo veiksmų programos 3 prioriteto „Informacinė visuomenė visiems“ įgyvendinimo priemonės Nr. VP2-3.1-IVPK-01-V „Elektroninės valdžios paslaugos“ lėšomis vykdant bendrą projektą (dalyvaujant Lietuvos ekonominės plėtros agentūrai (Paslaugų ir gaminių kontaktiniam centrui), Ūkio ministerijai ir VAIISIS valdytojui bei pasirinktoms savivaldybėms);

19.2.2. sukurtą centralizuotą tipinių (kartotinių) savivaldybių institucijų ir įstaigų teikiamų administracinių paslaugų sprendimą pritaikyti savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, rekomenduojama vykdyti pačioms savivaldybių institucijoms ir įstaigoms atskirais projektais (arba kooperuojantis kartu su kitomis savivaldybių institucijomis ir įstaigomis), šiuos projektus finansuojant Europos Sąjungos struktūrinių fondų Ekonomikos augimo veiksmų programos 3 prioriteto „Informacinė visuomenė visiems“ įgyvendinimo priemonės Nr. VP2-3.1-IVPK-08-R „Elektroninės valdžios paslaugos: Regionai“ lėšomis.

20. Vykdant administracinių paslaugų perkėlimo į elektroninę erdvę projektus ir naudojant VAIISIS siūlomus funkcionalumus, būtina numatyti VAIISIS siūlomų funkcionalumų integravimo finansavimą (numatomos išlaidos gali siekti nuo kelių iki keliasdešimties tūkstančių litų priklausomai nuo integracijos sudėtingumo).

 

VII. TECHNINĖS REKOMENDACIJOS DĖL ADMINISTRACINIŲ PASLAUGŲ PERKĖLIMO Į ELEKTRONINĘ ERDVĘ

 

21. Valstybės informacinė sistema, kuri bus naudojama teikiant administracines paslaugas (toliau vadinama – Sistema), turi būti įsteigta ir įteisinta vadovaujantis teisės aktų nustatyta tvarka.

22. Sistema turi leisti vykdyti duomenų, reikalingų teikiant administracines paslaugas suteikti, gavimą ir teikimą panaudojant žiniatinklio paslaugas (angl. Web Services) sukurtas pagal WSDL (angl. Web Servines Description Language, http://www.w3.org/TR/wsdl) standartą, taip pat:

22.1. elektroninių dokumentų formatai turi atitikti elektroniniu parašu pasirašyto elektroninio dokumento specifikaciją ADOC-V1.0, patvirtintą Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2009 m. rugsėjo 7 d. įsakymu Nr. V-60 (Žin., 2009, Nr. 108-4574);

22.2. žiniatinklio paslaugų pranešimų formatui naudoti XML (angl. Extensible Markup Language, http://www.w3.org/XML/);

22.3. rekomenduojama atlikti žiniatinklio paslaugų patikrą pagal žiniatinklio paslaugų interoperabilumo (angl. Web Servines Interoperability – WS-I, http://www.ws-i.org/Profiles/BasicProfile-1.1.html) standartą;

22.4. rekomenduojama naudoti vieningą duomenų perdavimo protokolą (angl. Simple Object Access Protocol – SOAP, http://www.w3.org/TR/soap) ir nustatyti išimčių valdymo taisykles;

22.5. rekomenduojama užtikrinti žiniatinklio paslaugų grąžinamų pranešimų formatų vieningus laukus, skirtus klaidų informacijai gražinti (laukų pavadinimai: error_code, error_id, error_message);

22.6. rekomenduojama visą žiniatinklio paslaugos dokumentaciją pateikti ir WSDL (http://www.w3.org/TR/wsdl) schemoje, ir atskirame puslapyje;

22.7. rekomenduojama naudoti vieningą žiniatinklio paslaugų saugumo standartą (angl. Web Servines Security – WSS, http://www.oasis-open.org/specs/index.php#wssv1.1) realizuojančias priemones.

23. Sistema turi leisti pasirašyti suformuotus elektroninius dokumentus kvalifikuotu elektroniniu parašu, atitinkančiu Lietuvos Respublikos teisinį reglamentavimą.

24. Rekomenduojama Sistemai turėti atskiras sąsajas su viešaisiais elektroninių ryšių tinklais ir su Saugiu valstybės duomenų perdavimo tinklu (toliau vadinama – SVDPT):

24.1. per sąsają su viešaisiais elektroninių ryšių tinklais vartotojams teikiamos viešosios ar administracinės paslaugos ar jų komponentai. Sąsają su viešaisiais elektroninių ryšių tinklais rekomenduojama realizuoti per SVDPT sritį D, apsaugotą nuo grėsmių iš viešųjų elektroninių ryšių tinklų;

24.2. per sąsają su SVDPT vyksta duomenų perdavimas ir gavimas iš VAIISIS ir kitų valstybės institucijų informacinių sistemų, teikiami ir gaunami duomenys informacinės sistemos vartotojams kitose valstybės ir savivaldybių institucijose, valstybės pavestas funkcijas vykdančiose įmonėse.

 

_________________


Administracinių paslaugų teikimo

panaudojant informacinių ir ryšių

technologijų priemones rekomendacijų

priedas

 

VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO INSTITUCIJŲ INFORMACINIŲ SISTEMŲ INTEROPERABILUMO SISTEMOS TEIKIAMŲ PASLAUGŲ PANAUDOJIMO VARIANTAI

 

Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemos (toliau vadinama – VAIISIS) siūlomų funkcionalumų panaudojimas priklauso nuo konkrečios valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos turimų informacinių ir ryšių technologijų (toliau vadinama – IRT) funkcionalumų (ar tokių funkcionalumų neturėjimo iš viso) bei kitų administracinių paslaugų teikimo techninių ypatumų.

 

1 lentelė. VAIISIS panaudojimo schema.

 

(pav.)

1 variantas. Teikdamos administracines paslaugas valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos naudoja savo IRT funkcionalumus.

Siūlomas sprendimas. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų jau realizuotos administracinės paslaugos ir toliau teikiamos toje pačioje infrastruktūroje. Gali būti naudojami šie VAIISIS siūlomi funkcionalumai (vienas arba visi):

1. teikiamų administracinių paslaugų stebėsena (šiuo atveju VAIISIS portale vartotojui pateikiama informacija apie elektroninių paslaugų, kurios gali būti inicijuotos ne tik VAIISIS, teikimo eigą);

2. viešųjų ir administracinių paslaugų aprašų talpinimas VAIISIS (visų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų aprašų turinys pateikiamas viešųjų paslaugų gavėjams pagal įvairius katalogavimo kriterijus: pagal valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, kategorijas, gyvenimo atvejus ir t. t.).

 

2 variantas. Valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos turi tik elektroninių dokumentų valdymo sistemą, o teikdamos administracines paslaugas naudoja VAIISIS siūlomus funkcionalumus.

Siūlomas sprendimas. Administracinių paslaugų inicijavimo ir teikimo rezultatai apdorojami (saugojimas, paieška, papildymas ir kita) naudojant valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos elektroninių dokumentų valdymo sistemą, o paslaugos inicijavimas (prašymo pildymas) bei duomenų surinkimas ir perdavimas kartu su prašymu valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos elektroninių dokumentų valdymo sistemai realizuojamas VAIISIS infrastruktūroje panaudojant šiuos funkcionalumus:

1. VAIISIS paslaugų gavėjų, neturinčių savos infrastruktūros administracinėms paslaugoms teikti, administracinių paslaugų konstravimas ir teikimas;

2. duomenų gavimas per išorinį komponentą;

3. tapatybės nustatymas;

4. mokėjimas už aptarnavimą;

5. viešųjų ir administracinių paslaugų aprašų talpinimas VAIISIS;

6. teikiamų administracinių paslaugų stebėsena.

 

3 variantas. Teikdamos administracines paslaugas valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos naudoja savo IRT funkcionalumus ir VAIISIS siūlomus funkcionalumus.

Siūlomas sprendimas. Panaudojami valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos turimi IRT funkcionalumai, taip pat VAIISIS siūlomi funkcionalumai (vienas, keli arba visi):

1. duomenų gavimas per išorinį komponentą (realizuojami tik tie duomenų perdavimo funkcionalumai, kurių valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos dar neturi);

2. tapatybės nustatymas;

3. mokėjimas už aptarnavimą;

4. viešųjų ir administracinių paslaugų aprašų talpinimas VAIISIS;

5. teikiamų administracinių paslaugų stebėsena.

 

_________________