Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCIZŲ ĮSTATYMO 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-2379

 

2007 m. gruodžio 19 d. Nr. 1363

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2007 m. lapkričio 7 d. sprendimo Nr. 1894 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-2379 (toliau vadinama – Įstatymo projektas Nr. XP-2379) dėl šių priežasčių:

1. Įstatymo projekto Nr. XP-2379 aiškinamajame rašte teigiama, kad Įstatymo projekto Nr. XP-2379 tikslas – pašalinti galimą Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo (Žin., 2001, Nr. 98-3482; 2004, Nr. 26-802) prieštaravimą bendriesiems teisės principams (konstituciniams principams), išreiškiantiems išimtinę Lietuvos Respublikos Seimo kompetenciją mokesčių teisinių santykių reglamentavimo srityje, tačiau Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2003 m. lapkričio 17 d. nutarime (Žin., 2003, Nr. 109-4887) yra konstatavęs, kad įstatymu turi būti nustatomi tik tokie esminiai mokesčio elementai kaip mokesčio objektas, mokestinių santykių subjektai, jų teisės ir pareigos, mokesčio dydžiai (tarifai), mokėjimo terminai, išimtys bei lengvatos, o mokesčio įstatymo įgyvendinimo, taip pat ir konkretaus mokėtino mokesčio apskaičiavimo tvarka gali būti nustatoma ir poįstatyminiais teisės aktais. Esminiai mokesčio elementai (objektas, subjektai, jų teisės ir pareigos, tarifai, mokėjimo terminai, išimtys ir lengvatos) yra nustatyti Lietuvos Respublikos akcizų įstatyme, o mokėtinos akcizų sumos ribos (nuo kurios atsiranda prievolė akcizus Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo 10 straipsnio nustatyta tvarka apskaičiuoti kas dešimtadienį ir juos mokėti tame straipsnyje nustatytais terminais) nustatymas nėra esminis mokesčio elementas, todėl jos nustatymas gali būti pavestas Lietuvos Respublikos Vyriausybei, kaip Lietuvos Respublikos einamųjų kasmetinių finansinių rodiklių įstatymų projektų rengėjai ir vykdytojai.

2. Įstatymo projekto Nr. XP-2379 aiškinamajame rašte teigiama, kad Įstatymo projektu Nr. XP-2379 tik siekiama pašalinti galimą Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo prieštaravimą bendriesiems teisės principams (konstituciniams principams), tačiau Įstatymo projekte Nr. XP-2379 siūloma ne tik į Lietuvos Respublikos akcizų įstatymą perkelti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 4 d. nutarime Nr. 821 „Dėl Akcizų įstatymo nuostatų įgyvendinimo“ (Žin., 2002, Nr. 56-2264) esančias nuostatas dėl mokėtinos akcizų sumos ribos (nuo kurios atsiranda prievolė akcizus Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo 10 straipsnio nustatyta tvarka apskaičiuoti kas dešimtadienį ir juos mokėti tame straipsnyje nustatytais terminais) nustatymo, bet ir nustatyti naują 20 mln. litų mokėtinos akcizų sumos ribą vietoj šiuo metu taikomos 50000 litų ribos, t. y. 400 kartų didesnę ribą, nei taikoma šiuo metu.

3. Pritarus Įstatymo projekte Nr. XP-2379 pateiktam siūlymui nustatyti naują 20 mln. litų mokėtinos akcizų sumos ribą (nuo kurios atsiranda prievolė akcizus Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo 10 straipsnio nustatyta tvarka apskaičiuoti kas dešimtadienį ir juos mokėti tame straipsnyje nustatytais terminais), padaugėtų asmenų, kurie dideles mokėtinas akcizų sumas mokėtų tik vieną kartą, t. y. iki akcizų deklaracijos pateikimo termino pabaigos (už mokestinio laikotarpio dešimtadienius vietoj šiuo metu akcizus mokančių 48 akcizais apmokestinamų prekių sandėlių savininkų ir registruotų prekybininkų mokėtų tik vienas). Kartu pailgėtų akcizų sumokėjimo laikotarpis: akcizai būtų mokami ne už mokestinio laikotarpio dešimtadienius, bet vieną kartą per mėnesį – iki deklaracijos pateikimo termino pabaigos, todėl tai turėtų neigiamą poveikį valstybės finansiniams rodikliams ir piniginių išteklių srautams ir kiltų grėsmė, kad išlaidos nebus finansuojamos laiku (akcizai už 2008 metų gruodį būtų sumokėti tik iki 2009 m. sausio 15 d., ir 2008 metais Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas negautų apie 200 mln. litų pajamų). Be to, atsirastų didesnė rizika, kad didelės akcizų sumos bus sumokėtos pavėluotai arba visai nesumokėtos. Todėl turėtų būti peržiūrėti šiuo metu teisės aktuose nustatyti mokestinių prievolių įvykdymo užtikrinimo būdai, sugriežtinant mokestinių prievolių įvykdymo užtikrinimą.

 

Ministras Pirmininkas                                                                                      Gediminas Kirkilas

 

Finansų ministras                                                                                               Rimantas Šadžius

 

_________________