LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ, DALYVAUJANČIŲ SVEIKATINIMO VEIKLOJE, SKATINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2009 m. balandžio 24 d. Nr. V-318

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos 2009 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu (Žin., 2008, Nr. 149-6020), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. sausio 21 d. nutarimu Nr. 32 „Dėl 2009 m. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto patvirtintų asignavimų paskirstymo pagal programas“ (Žin., 2009, Nr. 10-374), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. vasario 18 d. nutarimu Nr. 181 „Dėl strateginių veiklos planų“ (Žin., 2009, Nr. 31-1227) bei Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. V-208 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos, Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos ir Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos 2009–2011 metų veiklos planų patvirtinimo“,

tvirtinu Nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatinimo veikloje, skatinimo programą (pridedama).

 

 

 

SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS                                                 ALGIS ČAPLIKAS


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos sveikatos

apsaugos ministro

2009 m. balandžio 24 d.

įsakymu Nr. V-318

 

NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ, DALYVAUJANČIŲ SVEIKATINIMO VEIKLOJE, SKATINIMO PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatinimo veikloje, skatinimo programa (toliau vadinama – programa) siekiama skatinti nevyriausybines organizacijas aktyviai dalyvauti formuojant bei įgyvendinant sveikatos politiką, gerinant visuomenės informuotumą, skleidžiant informaciją apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas ir kitas su sveikatinimu susijusias sritis.

2. Nevyriausybinės organizacijos šioje programoje suprantamos kaip asociacijos, labdaros ir paramos fondai ir viešosios įstaigos, kurių steigėjai, dalininkai ar nariai nėra tik valstybės ar savivaldybių institucijos ar įstaigos.

3. Ši Programa bus vykdoma 2009–2011 metais.

 

II. PROBLEMOS AKTUALUMO PAGRINDIMAS

 

4. Nevyriausybinės organizacijos yra vertingi valstybinio sveikatos apsaugos sektoriaus partneriai, atstovaujant visuomenės grupių interesams bei teikiant visuomenines paslaugas. Nors prioritetinis Lietuvos sveikatos programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 1998 m. liepos 2 d. nutarimu Nr. VIII-833 (Žin., 1998, Nr. 64-1842), keliamas tikslas ir uždaviniai orientuojami į ligų profilaktiką ir sveiką gyvenseną, o tokių siekių įgyvendinime aktyviai turėtų dalyvauti ir nevyriausybinės organizacijos, realiai jų dalyvavimas nėra labai aktyvus. Ši programa yra viena iš skatinimo priemonių, skirtų paremti nevyriausybinių organizacijų vykdomą veiklą sveikatos apsaugos srityje ir paskatinti šias organizacijas aktyviai dalyvauti formuojant bei įgyvendinant sveikatos politiką, ugdant visuomenės supratimą, gerinant visuomenės informavimą ir skleidžiant informaciją apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas ir kitas su sveikatinimu susijusias sritis. Rengti nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatinimo veikloje, skatinimo priemones numatyta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos 2009–2011 m. strateginiame veiklos plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. V-208.

 

III. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

5. Sveikatos apsaugos ministerija Nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatinimo veikloje, skatinimo programą vykdo nuo 2006 metų. Per tuos trejus metus labai padaugėjo nevyriausybinių organizacijų, norinčių dalyvauti šioje programoje. 2006 m. paraiškas dalyvauti Sveikatos apsaugos ministerijos paskelbtame Nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatinimo veikloje, skatinimo programos konkurse pateikė 46 nevyriausybinės organizacijos, iš kurių, komisijos sprendimu, buvo atrinkti 26 projektai (bendra finansuotinų projektų suma sudarė 197 000 Lt), o 2008 m. buvo gautos 164 paraiškos, iš kurių buvo atrinkti 57 projektai (bendra finansuotų projektų suma sudarė 400 000 Lt). Pirmais programos įgyvendinimo metais daugiausia paraiškų sulaukta iš Vilniaus, Kauno, t. y. didžiųjų Lietuvos miestų, o 2008 metų rezultatai rodo, kad vis aktyviau į programą įsitraukia Lietuvos rajonų, kaimo bendruomenės. Be įprastų projektų temų, tokių kaip donorystė, traumų prevencija, infekcinės, neinfekcinės ligos ir pan., atsirado naujų, tokių kaip „Sveika gyvensena“, „Gyventojų sveikos mitybos ir fizinio aktyvumo skatinimas“, „Sveikas senėjimas“.

6. Nevyriausybinių organizacijų veikla yra reikšminga visuomenės raidai, tačiau Lietuvoje dar nėra pakankamai aktyvi, kadangi stokojama ne tik lėšų, bet ir organizacinio pajėgumo bei iniciatyvų.

7. Vakarų Europoje nevyriausybinės organizacijos turi stiprias ir senas tradicijas, ten ne pelno sektoriuje įdarbinta 6,9 proc. darbo jėgos, o skaičiuojant su savanoriais – net 10,1 proc. Lietuvoje nevyriausybinis sektorius sukuria šiek tiek daugiau nei 0,5 proc. visų darbo vietų. Tikslių duomenų apie nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatinimo veikloje, sukurtų darbo vietų skaičių nėra.

 

IV. TIKSLAS, UŽDAVINIAI, LAUKIAMI REZULTATAI IR JŲ VERTINIMO KRITERIJAI

 

8. Šios programos tikslas yra skatinti Lietuvos nevyriausybines organizacijas, dalyvaujančias sveikatinimo veikloje, aktyviai prisidėti įgyvendinant sveikatos politiką, ugdant visuomenės supratimą, skatinant visuomenės informavimą ir skleidžiant informaciją apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas ir kitas su sveikatinimu susijusias sritis.

9. Uždaviniai:

9.1. stiprinti nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatinimo veikloje bendradarbiavimą;

9.2. gerinti visuomenės informavimą apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas ir kitas su sveikatinimu susijusias sritis.

10. Ši programa bus įgyvendinama kiekvienais metais skelbiant projektų atrankos konkursą. Kiekvienam konkursui Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymu bus tvirtinamos gairės pareiškėjams, paraiškos ir ataskaitos forma.

11. Tikimasi, kad ši programa padės suaktyvinti nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatinimo veikloje, bendradarbiavimą su valstybės institucijomis, kitomis Lietuvos ir tarptautinėmis nevyriausybinėmis organizacijomis, sveikatos specialistais, pagerins visuomenės informavimą apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas ir kitas su sveikatinimu susijusias sritis.

12. Nustatomi šie programos vertinimo kriterijai:

12.1. Programos ir jos finansuojamų projektų aktualumas bendruomenei bei atskiroms tikslinėms grupėms, paskirtis ir atitiktis vietos (savivaldybės, apskrities) poreikiams ir lūkesčiams, problemų, kurias sieks spręsti projektai, konkretumas ir įgyvendinimo priemonių realumas;

12.2. nevyriausybinių organizacijų aktyvumas, teikiant projektų paraiškas;

12.3. programos ir jos finansuojamų projektų išteklių panaudojimo tikslingumas, sąsajos su kitomis programomis, ilgalaikės kryptingos veiklos tęstinumo užtikrinimas;

12.4. pagerėjęs visuomenės informavimas, informacijos sklaida (surengtų konferencijų, mokymų, seminarų ir kitų renginių skaičius).

13. Lietuvos sveikatos programoje taip pat pripažįstama nevyriausybinių organizacijų dalyvavimo svarba. Pavyzdžiui, kaip viena iš tabako vartojimo mažinimo priemonių numatyta „skatinti visuomenines ir nevyriausybines organizacijas aktyviai dalyvauti nerūkymo, kaip socialinės normos, įgyvendinimo procese“. Narkotikų vartojimo profilaktikos srityje numatyta „bendradarbiauti su tarptautinėmis narkomanijos prevencijos programomis, su visuomeninėmis organizacijomis, pasitelkti žiniasklaidą, ruošti specialią informaciją mokytojams, tėvams, mokiniams, specialistams ir kt.“ Bendradarbiavimas ir partnerystė taip pat skatinami ir sprendžiant kitas sveikatos problemas.

 

V. LAUKIAMŲ REZULTATŲ SOCIALINIO EFEKTO APIBŪDINIMAS

 

14. Socialinis šios programos efektas pasireikš suintensyvėjusiu visuomenės grupių interesų atstovavimu, pagerėjusiu visuomenės informavimu apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas ir kitas su sveikatinimu susijusias sritis. Taip pat pagerės bendradarbiavimas tarp nevyriausybinio ir valstybinio sektoriaus. Ekonominis šios programos efektas nekelia abejonių, nepaisant to, atlikti jo detalų vertinimą yra pakankamai sunku, kadangi panašių nevyriausybinių organizacijų skatinimo programų ekonominio efekto vertinimų nėra atlikta ne tik Lietuvoje, bet ir užsienio šalyse.

 

VI. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS IR ATSKAITOMYBĖ

 

15. Programos įgyvendinimą koordinuoja Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, o ją įgyvendinant dalyvauja visos nevyriausybinės organizacijos, dalyvaujančios sveikatinimo veikloje, nustatyta tvarka pateikusios konkurso paraiškas ir gavusios programos finansavimą.

16. Programos veikla bus įgyvendinama kasmet skelbiant projektų atrankos konkursą. Projektams bus paskirstoma tiek lėšų, kiek bus skirta programos veiklai tais metais.

17. Gavusios finansavimą organizacijos įgyvendintų projektų dalykines ir finansines ataskaitas privalo pateikti iki einamųjų kalendorinių metų gruodžio 15 d.

18. Metinė programos ataskaita pateikiama kitų metų pirmą ketvirtį ir skelbiama Sveikatos apsaugos ministerijos tinklalapyje www.sam.lt.

 

_________________