LIETUVOS RESPUBLIKOS
ATLIEKŲ TVARKYMO
Į S T A T Y M A S
1998 m. birželio 16 d. Nr. VIII-787
Vilnius
Pirmasis skirsnis
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
1. Šis įstatymas nustato bendruosius atliekų prevencijos, apskaitos, surinkimo, rūšiavimo, saugojimo, vežimo, naudojimo, šalinimo reikalavimus, kad būtų išvengta jų neigiamo poveikio aplinkai ir žmonių sveikatai. Įstatymas nustato valstybės valdymo institucijų ir kitų juridinių bei fizinių asmenų funkcijas tvarkant atliekas.
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Atliekos – įvairios medžiagos ar daiktai, kuriuos atliekų turėtojas pašalina, nori pašalinti arba privalo pašalinti ir kurie priklauso atliekų kategorijai pagal šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje numatytą atliekų klasifikatorių.
2. Pavojingos atliekos – atliekos, įrašytos pagal šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalies reikalavimus į parengtą pavojingų atliekų sąrašą bei pasižyminčios viena ar keliomis atliekų klasifikatoriuje apibrėžtomis pavojingomis savybėmis, kurias sąlygoja jų prigimtis arba jose esantys komponentai.
3. Komunalinės atliekos – buitinės ir komercinės, pramoninės, institucijų bei kitokios prigimties atliekos, kurios savo pobūdžiu ir sudėtimi yra panašios į buitines atliekas.
5. Atliekų klasifikatorius – dokumentas, apibrėžiantis atliekų grupes, atliekų prigimties kodus, pavojingumo charakteristikas, pagrindinius komponentus (sąlygojančius atliekų pavojingumą), atliekų šalinimo ir naudojimo būdus bei jų gabenimo kodus.
8. Atliekų tvarkytojas – juridinis ar fizinis asmuo, kuris pagal nustatytus reikalavimus tvarko atliekas, taip, kaip nustatyta šio įstatymo ar kitų teisės aktų.
10. Atliekų tvarkymas – atliekų prevencijos, apskaitos, deklaravimo, surinkimo, rūšiavimo, ženklinimo, gabenimo, saugojimo, naudojimo bei šalinimo veikla.
11. Atliekų naudojimas – atliekose esančių medžiagų naudingų savybių atkūrimas ir naudojimas šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje numatytame klasifikatoriuje nurodytu būdu, turint tikslą gauti vartojamąją vertę turinčius gaminius arba energiją.
12. Atliekų šalinimas – atliekų tvarkymo būdas pagal šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje numatytą klasifikatorių.
14. Atliekų vežėjas – juridinis ar fizinis asmuo, kuris nustatyta tvarka priima atliekas iš jų turėtojo, jas gabena bei perduoda atliekų naudotojui ar šalintojui.
15. Atliekų sąvartynas (saugykla) – atliekų šalinimo vieta, kur atliekos pilamos ant žemės ar užkasamos po žeme. Čia įskaitomos vidaus atliekų šalinimo vietos ( t. y. atliekų sąvartynai, į kuriuos atliekų gamintojas susidariusias atliekas šalina jų gamybos vietoje), bet neįskaitomos vietos, kur atliekos kraunamos tam, kad jas būtų galima paruošti pervežti į kitas vietas, kuriose jos bus naudojamos ar šalinamos, bei vietos, kur atliekos saugomos laikinai (ne ilgiau kaip vienerius metus), iki bus panaudotos ar pašalintos.
Antrasis skirsnis
ATLIEKŲ TVARKYMO PRIORITETAI
3 straipsnis. Atliekų tvarkymo prioritetai
Įmonės, kurių ūkinėje-komercinėje veikloje susidaro atliekų bei kurios naudoja, šalina ar kitaip tvarko atliekas, turi imtis visų galimų ir ekonomiškai pateisinamų priemonių jų kiekiui bei kenksmingam poveikiui žmonių sveikatai ir aplinkai mažinti. Šios įmonės privalo laikytis šių prioritetų:
1) naudoti visas realų pritaikymo pagrindą turinčias prevencijos priemones atliekų susidarymui mažinti;
2) mažinti susidarančių bei į sąvartynus patenkančių atliekų kiekį ir jų kenksmingumą – kurti ir diegti mažaatliekes technologijas, taupyti gamtos išteklius, gaminti ir leisti į rinką gaminius, kuriuos būtų galima ilgai ar kartotinai naudoti, o pasibaigus jų naudojimo ciklui ir virtus atliekomis, šias atliekas sunaudoti ir taip sumažinti atliekų kiekį ir pavojų aplinkai bei žmonių sveikatai;
3) sunaudoti susidariusias atliekas ir gauti iš jų vartojamąją vertę turinčius gaminius arba antrines žaliavas, tinkančias tokiems gaminiams gaminti;
Trečiasis skirsnis
ATLIEKŲ TVARKYMAS
4 straipsnis. Atliekų tvarkymo organizavimas
1. Atliekų turėtojas šio įstatymo bei kitų teisės aktų nustatyta tvarka turi tvarkyti atliekas pats arba perduoti jas atliekų tvarkytojui.
2. Įmonės, kurių ūkinėje-komercinėje veikloje susidaro atliekų, privalo jas rūšiuoti Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.
4. Medžiagų ir gaminių (tarp jų taros ir pakuočių), kurie gali būti gaminami, importuojami ir pateikiami į rinką tik atitinkamai paženklinti, kad juos, po naudojimo tapusius atliekomis, būtų galima lengvai atskirti ir rūšiuoti, sąrašą sudaro ir ženklinimo tvarką nustato Aplinkos ministerija kartu su Ūkio ministerija.
5. Atliekas surenkančios, rūšiuojančios, gabenančios, saugančios, naudojančios bei šalinančios įmonės turi registruotis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.
7. Atliekos gabenamos tranzitu, išvežamos arba įvežamos pagal Lietuvos Respublikos įstatymus bei ratifikuotas Lietuvos Respublikos tarptautines sutartis.
5 straipsnis. Gamtos išteklių taupymo ir atliekų mažinimo planai
2. Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka įmonės, kurių ūkinėje-komercinėje veikloje susidaro atliekų, turi rengti ir įgyvendinti gamtos išteklių taupymo ir atliekų mažinimo planus.
3. Gamtos išteklių taupymo ir atliekų mažinimo planai nustatyta tvarka turi būti pateikiami visuomenei viešai susipažinti.
6 straipsnis. Gamtos išteklių naudojimo leidimai
1. Įmonės, kurių ūkinėje-komercinėje veikloje susidaro atliekų ir kurios jas naudoja ar šalina, turi gauti gamtos išteklių naudojimo leidimus Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka.
7 straipsnis. Medžiagų ir gaminių gamybos, importo, prekybos ir naudojimo reglamentavimas
8 straipsnis. Atliekų apskaitos tvarka
1. Įmonės, kurių ūkinėje-komercinėje veikloje susidaro atliekų, ir atliekų tvarkytojai apskaitą vykdo Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka.
9 straipsnis. Ataskaitos apie atliekų tvarkymą
1. Įmonės, kurių ūkinėje-komercinėje veikloje susidaro atliekų, ir atliekų tvarkytojai teikia ataskaitas apie atliekų susidarymą ir tvarkymą Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka.
10 straipsnis. Atliekų saugojimas
1. Vyriausybės įgaliotų institucijų nustatyta tvarka atliekos turi būti saugomos taip, kad nedarytų neigiamo poveikio aplinkai ir žmonių sveikatai.
2. Pavojingas atliekas jų susidarymo vietoje laikinai saugoti galima ne ilgiau kaip tris mėnesius nuo jų atsiradimo. Jeigu atliekų gamintojas saugo pavojingas atliekas jų susidarymo vietoje ilgiau kaip tris mėnesius, jis turi laikytis šio įstatymo nustatytų reikalavimų.
11 straipsnis. Atliekų tvarkymo dokumentų saugojimas
12 straipsnis. Reikalavimai atliekų vežėjui
13 straipsnis. Atliekų priėmimas pervežti
14 straipsnis. Atliekas naudojančios ar šalinančios įmonės techninis reglamentas
15 straipsnis. Atliekų naudojimo ar šalinimo įmonės veiklos nutraukimas
1. Atliekų naudojimo ar šalinimo įmonės veikla nutraukiama taip, kad veiklos nutraukimas nesukeltų neigiamo poveikio aplinkai ir žmonių sveikatai.
2. Atliekų naudojimo ar šalinimo įmonė turi turėti Ūkio ministerijos patvirtintą veiklos nutraukimo planą. Šiame plane turi būti numatytas didžiausias leidžiamas naudoti ar šalinti atliekų kiekis, įmonės uždarymo bei galutinio sutvarkymo priemonės ir išlaidos, po šios įmonės uždarymo reikalinga priežiūra, jos trukmė ir išlaidos, taip pat lėšų kaupimo sistema.
Ketvirtasis skirsnis
PAVOJINGŲ ATLIEKŲ TVARKYMO YPATUMAI
16 straipsnis. Pavojingų atliekų tvarkymo licencijavimas
1. Įmonės, kurios surenka, veža, saugo, šalina ir naudoja pavojingas atliekas, turi gauti licenciją Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.
17 straipsnis. Pavojingų atliekų identifikavimas
18 straipsnis. Reikalavimas nemaišyti pavojingų atliekų
1. Pavojingų atliekų, jų susidarymo, surinkimo, rūšiavimo, saugojimo, vežimo, naudojimo, šalinimo metu negalima skiesti ir maišyti su kitomis atliekomis ar medžiagomis.
19 straipsnis. Pavojingų atliekų pakavimas ir ženklinimas
20 straipsnis. Pavojingų atliekų perdavimo ir vežimo įforminimo tvarka
1. Perduodant tvarkyti ar vežti pavojingas atliekas, privaloma turėti pavojingų atliekų specialios formos lydraštį. Pavojingų atliekų lydraščio formą, jo pildymo ir naudojimo tvarką nustato Vyriausybės įgaliota institucija.
2. Atliekų turėtojas gali perduoti pavojingas atliekas vežti tik tokiam vežėjui, kuris turi licenciją pavojingoms atliekoms vežti.
21 straipsnis. Pavojingų atliekų naudojimo ar šalinimo darbo žurnalas
22 straipsnis. Pavojingų atliekų vežimo tvarka
23 straipsnis. Pavojingų atliekų tranzito, išvežimo ar įvežimo apskaita
24 straipsnis. Avarijų prevencija, likvidavimas, tyrimas
1. Juridiniai ir fiziniai asmenys, kurie gamina, surenka, rūšiuoja, veža, šalina, naudoja ar kitaip tvarko pavojingas atliekas, nustatyta tvarka avarijų likvidavimo planus derina su aplinkos apsaugos, priešgaisrinės apsaugos, civilinės saugos, sveikatos apsaugos tarnybomis. Šiuose planuose turi būti numatyti įmonės darbuotojų veiksmai galimos avarijos metu, kad nekiltų arba būtų mažesnis pavojus aplinkai ar žmonių sveikatai.
2. Įvykus avarijai arba išsipylus pavojingoms atliekoms ar jų pavojingiems komponentams, galintiems sukelti pavojų aplinkai ar žmonių sveikatai, avarija nedelsiant turi būti likviduojama pagal avarijų likvidavimo planą ir nustatomos avarijos priežastys. Avarijų likvidavimo planai sudaromi Vyriausybės nustatyta tvarka.
Penktasis skirsnis
ATLIEKŲ TVARKYMO VALDYMAS
26 straipsnis. Aplinkos ministerijos funkcijos
Aplinkos ministerija organizuoja atliekų tvarkymą reglamentuojančių teisės aktų rengimą ir prižiūri, kaip vykdomi nustatyti reikalavimai, rengia atliekų tvarkymo objektų įrengimo ir priežiūros norminius dokumentus ir kontroliuoja jų įgyvendinimą, atlieka kitas šio ir kitų įstatymų nustatytas funkcijas.
27 straipsnis. Sveikatos apsaugos ministerijos funkcijos
28 straipsnis. Ūkio ministerijos funkcijos
Ūkio ministerija rengia ir įgyvendina Valstybinę atliekų tvarkymo programą, skatinančią atliekų prevenciją, jų naudojimą, rinkos iš antrinių žaliavų pagamintiems produktams kūrimą, saugų atliekų šalinimą, atliekų tvarkymo sistemos sukūrimą, organizuoja pavojingų atliekų tvarkymą, teikia pasiūlymus Vyriausybei dėl ekonominių ir kitų priemonių taikymo.
29 straipsnis. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos funkcijos
30 straipsnis. Apskričių viršininkų administracijų funkcijos
1. Apskričių viršininkai, apskričių taryboms pritarus, savo teritorijose koordinuoja antrinių žaliavų surinkimą, komunalinių atliekų tvarkymą, skiria žemės sklypus komunalinėms atliekoms.
31 straipsnis. Savivaldybių funkcijos
1. Savivaldybės pagal savo kompetenciją rengia, leidžia ir įgyvendina atliekų tvarkymą reglamentuojančius teisės aktus ir kontroliuoja jų vykdymą savo teritorijose.
2. Savivaldybės organizuoja savo teritorijose atliekų tvarkymą, sąvartynų įrengimą, naudojimą, rekultivavimą ir monitoringą, antrinių žaliavų surinkimą, rengia ir įgyvendina susidarančių atliekų tvarkymo programas, parenka žemės sklypus komunalinėms atliekoms tvarkyti, kaupia lėšas šiems darbams atlikti.
Šeštasis skirsnis
ATLIEKŲ TVARKYMO EKONOMINĖS IR FINANSINĖS PRIEMONĖS
32 straipsnis. Atliekų tvarkymo ekonominės priemonės
1. Atliekų tvarkymo išlaidas pagal principą „teršėjas moka“ turi apmokėti atliekų turėtojas arba medžiagų ir gaminių, tarp jų taros ir pakuotės, dėl kurių naudojimo susidaro atliekos, gamintojas ar importuotojas.
33 straipsnis. Atliekų tvarkymo finansavimo šaltiniai
Atliekų tvarkymo finansavimo šaltiniai:
6) 20% Smulkaus ir vidutinio verslo rėmimo fondo lėšų, skirtų atliekų antrinio panaudojimo verslui kredituoti;
34 straipsnis. Valstybinis atliekų tvarkymo fondas
2. Valstybinį atliekų tvarkymo fondą sudaro:
1) Mokesčių už aplinkos teršimą įstatyme numatyta mokėjimų už medžiagas ir gaminius, tarp jų tarą ir pakuotę, dėl kurių naudojimo susidaro atliekos, dalis;
2) užsienio šalių, tarptautinių organizacijų ir finansinių institucijų bei Lietuvos Respublikos juridinių ir fizinių asmenų tiksliniai įnašai;
35 straipsnis. Pavojingų atliekų tvarkymo garantas
Septintasis skirsnis
TEISINĖ ATSAKOMYBĖ