LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

1990 m. birželio 28 d. Nr. 228

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti pridedamus Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos nuostatus.

2. Pripažinti netekusiais galios:

Lietuvos TSR Ministrų Tarybos 1972 m. rugpjūčio 11 d. nutarimą Nr. 280 „Dėl Lietuvos TSR teisingumo ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1972, Nr. 24-183);

Lietuvos TSR Ministrų Tarybos 1976 m. birželio 7 d. nutarimą Nr. 181 „Lietuvos TSR teisingumo ministerijos klausimai“ (Žin., 1976, Nr. 17-150);

Lietuvos TSR Ministrų Tarybos 1983 m. gegužės 25 d. nutarimą Nr. 146 „Dėl Lietuvos TSR teisingumo ministerijos nuostatų dalinio pakeitimo“ (Žin., 1983, Nr. 15-158).

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS MINISTRĖ PIRMININKĖ                                    K. PRUNSKIENĖ

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSYBĖS REIKALŲ VALDYTOJAS                                                               A. MIKULIS

 

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1990 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. 228

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS

NUOSTATAI

 

I. BENDRIEJI NUOSTATAI

 

1. Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija (toliau vadinama – Teisingumo ministerija) yra centrinis Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios organas.

Teisingumo ministerija pagal savo kompetenciją vykdo Lietuvos Respublikos Vyriausybės politiką teisėtumo užtikrinimo srityje, siekdama ginti piliečių, įmonių, įstaigų bei organizacijų teises ir teisėtus interesus.

2. Teisingumo ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija (Pagrindiniu Įstatymu), Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymu, kitais Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais ir potvarkiais, taip pat šiais nuostatais, pagal savo kompetenciją organizuoja įstatymų ir kitų normatyvinių aktų įgyvendinimą ir tikrina, kaip jie vykdomi ministerijai pavaldžiose įstaigose.

Teisingumo ministerija apibendrina įstatymų taikymo praktiką rajonų (miestų) teismų organizacinės veiklos, ministerijai pavaldžių įstaigų darbo klausimais, rengia pasiūlymus dėl įstatymų tobulinimo ir teikia juos Lietuvos Respublikos Vyriausybei.

3. Teisingumo ministerijos centrinio aparato, rajonų (miestų) teismų ir valstybinių notarinių kontorų darbuotojų metinį darbo apmokėjimo fondą tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

4. Teisingumo ministerija yra juridinis asmuo ir turi antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu.

5. Teisingumo ministerija leidžia žurnalą „Teisės apžvalga“.

 

II. TEISINGUMO MINISTERIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

6. Svarbiausieji Teisingumo ministerijos uždaviniai yra:

a) tirti Lietuvos Respublikos įstatymų leidybos problemas, dalyvauti kuriant šių įstatymų sistemą;

b) sisteminti ir kodifikuoti Lietuvos Respublikos įstatymus ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimus; leisti Lietuvos Respublikos kodeksus ir įstatymų rinkinius;

c) vykdyti teisinę informatiką Respublikoje ir koordinuoti jos darbą, kurti kompiuterines teisinės informacijos sistemas;

d) užtikrinti organizacinę rajonų (miestų) teismų veiklą griežtai laikantis teisėjų nepriklausomumo ir jų klausymo tik įstatymo principo;

e) organizuoti rajonų (miestų) teismų administracinio proceso teisėjų darbą ir teismo vykdytojų veiklos kontrolę;

f) užtikrinti teisinę pagalbą piliečiams, įmonėms, įstaigoms bei organizacijoms siekiant apsaugoti jų teises bei teisėtus interesus;

g) tobulinti Respublikos ūkio teisinį darbą, numatyti pagrindines šio darbo kryptis;

h) padėti plėtoti teisės mokslą, organizuoti mokslinių metodinių rekomendacijų diegimą į praktiką;

i) rūpintis deramų darbo ir poilsio sąlygų sudarymu ministerijos, rajonų (miestų) teismų ir ministerijai pavaldžių įstaigų darbuotojams, taip pat kadrų rengimu.

7. Teisingumo ministerija, vykdydama jai pavestus uždavinius:

a) rengia pagal Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimus ir savo iniciatyva Lietuvos Respublikos įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektus; dalyvauja kartu su kitais valstybiniais ir visuomeniniais organais rengiant Lietuvos Respublikos įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektus;

ą) teikia pagal Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimus juridines išvadas dėl Lietuvos Respublikos įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektų;

b) teikia metodinę paramą valstybiniams ir visuomeniniams organams, rengiantiems Lietuvos Respublikos įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektus;

c) sistemina bei kodifikuoja Lietuvos Respublikos įstatymus ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimus; rengia pasiūlymus dėl jų pakeitimo ar pripažinimo netekusiais galios;

ch) rengia ir leidžia Lietuvos Respublikos įstatymų rinkinius; leidžia Lietuvos Respublikos kodeksus; teikia pasiūlymus dėl teisinės literatūros leidimo;

č) aprūpina teisine informacija Lietuvos Respublikos Aukščiausiąją Tarybą, Lietuvos Respublikos Vyriausybę, ministerijas, departamentus, valstybines tarnybas, inspekcijas, įstaigas bei organizacijas; teikia teisinės informacijos paslaugas piliečiams;

d) rengia ir realizuoja teisinės informacijos techninę politiką;

e) tiria teisės realizavimo problemas, rengia rekomendacijas, kaip ją tobulinti; tiria viešąją nuomonę teisės ir teisingumo veiklos klausimais;

ę) nustatytąja tvarka vykdo ministerijų, departamentų, valstybinių tarnybų ir inspekcijų normatyvinių aktų valstybinį registravimą ir jų teisinę ekspertizę;

ė) rengia ir teikia Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai pasiūlymus rajonų (miestų) teismų organizavimo, rajonų (miestų) teismų teisėjų ir administracinio proceso teisėjų rinkimų klausimais;

f) parenka kandidatus į rajonų (miestų) teismų teisėjus ir administracinio proceso teisėjus, rengia juos;

g) rengia ir teikia savivaldybių Taryboms pasiūlymus dėl rajonų (miestų) teismų tarėjų rinkimų;

h) rengia ir įgyvendina priemones rajonų (miestų) teismų teisėjų ir administracinio proceso teisėjų nepriklausomumui užtikrinti; sudaro tinkamas sąlygas teisingumui vykdyti;

i) apibendrina organizacinę rajonų (miestų) teismų veiklą ir rengia pasiūlymus, kaip ją tobulinti; nustatytąja tvarka šaukia teismų teisėjų konferencijas;

į) organizuoja teisminės statistikos tvarkymą ir analizuoja statistikos duomenis, rengia teisminės statistikos apžvalgas;

k) vadovauja rajonų (miestų) teismų sprendimų, nutarčių bei nutarimų civilinėse bylose ir nuosprendžių, nutarčių bei nutarimų baudžiamosiose bylose, kiek jie liečia turtines išieškas, taip pat kitų organų sprendimų ir nutarimų įstatymo numatytais atvejais vykdymui ir jį kontroliuoja;

l) metodiškai vadovauja Respublikos ūkio teisiniam darbui, rengia metodines rekomendacijas, kaip jį gerinti; nagrinėja ir apibendrina teisinio darbo praktiką; rūpinasi juriskonsultų kvalifikacijos kėlimu;

m) organizuoja ir koordinuoja Respublikos notariato įstaigų veiklą, tikrina notarinių veiksmų teisėtumą, įgyvendina priemones notarinei praktikai suvienodinti; tvarko notarinių veiksmų statistiką; įformina dokumentus, skirtus notariniams veiksmams atlikti užsienyje;

n) kontroliuoja civilinės metrikacijos įstaigų veiklos teisėtumą; duoda leidimus pakeisti pavardę, vardą ir tėvo vardą, taip pat anuliuoti atstatytus civilinės būklės aktus atsiradus jų originalams; aprūpina civilinės metrikacijos įstaigas civilinės būklės aktų registravimo liudijimų blankais ir kontroliuoja, kad jie būtų tinkamai naudojami; rūpinasi civilinės metrikacijos įstaigų darbuotojų teisine kvalifikacija;

o) užtikrina, kad piliečiams ir organizacijoms būtų teikiama tinkama teisinė pagalba per advokatų kolegijas, atstovaujami piliečių interesai užsienyje per Injurkolegiją;

p) organizuoja kriminologijos, kriminalistikos ir teismo ekspertizės mokslinio tyrimo darbą; vadovauja Teismo ekspertizės mokslinio tyrimo instituto veiklai; kartu su mokslo įstaigomis ir atitinkamomis ministerijomis bei departamentais organizuoja mokslines konferencijas ir pasitarimus teisės mokslo ugdymo klausimais;

r) įstatymo nustatytąja tvarka registruoja politinių partijų, visuomeninių organizacijų bei judėjimų įstatus (nuostatus, statutus);

s) nustatytąja tvarka palaiko tarptautinius teisinius ryšius; rengia tarptautinių sutarčių dėl teisinės pagalbos teikimo ir teisinio bendradarbiavimo projektus; organizuoja Lietuvos Respublikos sudarytų su kitomis valstybėmis teisinės pagalbos teikimo ir teisinio bendradarbiavimo sutarčių, taip pat konvencijų ir susitarimų ministerijos kompetencijos klausimais vykdymą;

š) sudaro ministerijos, rajonų (miestų) teismų teisėjų, administracinio proceso teisėjų, ministerijai pavaldžių įstaigų kadrų rezervą ir organizuoja jų rengimą;

t) organizuoja ministerijos, rajonų (miestų) teismų, ministerijai pavaldžių įstaigų darbuotojų kvalifikacijos kėlimą; dalyvauja rengiant teisinių dalykų mokymo programas kvalifikacijos kėlimo sistemoje;

u) rengia pasiūlymus dėl ministerijos, rajonų (miestų) teismų, ministerijai pavaldžių įstaigų darbuotojų materialinio ir socialinio aprūpinimo;

v) organizuoja rajonų (miestų) teismų, ministerijai pavaldžių įstaigų materialinį techninį aprūpinimą; imasi priemonių rajonų (miestų) teismų ir valstybinių notarinių kontorų pastatų kapitalinei statybai ir remontui vykdyti, teikia atitinkamus pasiūlymus savivaldybių organams;

z) nustatytąja tvarka finansuoja rajonų (miestų) teismus ir ministerijai pavaldžias įstaigas; organizuoja ir kontroliuoja buhalterinę apskaitą bei atskaitomybę;

ž) organizuoja piliečių pasiūlymų, pareiškimų bei skundų nagrinėjimą ir imasi priemonių juose nurodytiems rajonų (miestų) teismų darbo organizavimo, taip pat ministerijai pavaldžių įstaigų veiklos trūkumams šalinti.

 

III. TEISINGUMO MINISTERIJOS TEISĖS

 

8. Teisingumo ministerija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, turi teisę:

a) gauti iš ministerijų, departamentų, valstybinių tarnybų, inspekcijų, mokslo ir mokymo įstaigų išvadas dėl ministerijos rengiamų Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų dokumentų projektų, taip pat išvadas dėl politinių partijų, visuomeninių organizacijų bei judėjimų įstatų (nuostatų, statutų);

b) sudaryti iš ministerijų, departamentų, valstybinių tarnybų, inspekcijų, įstaigų bei organizacijų atstovų bei specialistų, susitarus su jų vadovais, komisijas (darbo grupes), turinčias rengti Lietuvos Respublikos įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektus ir nagrinėti kitus ministerijos kompetencijos klausimus;

c) pasitelkti ministerijų, departamentų, valstybinių tarnybų, inspekcijų, įstaigų ir organizacijų atstovus bei specialistus, susitarus su jų vadovais, klausimams, susijusiems su Lietuvos Respublikos įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektų rengimu, svarstyti;

d) teikti ministerijų, departamentų, valstybinių tarnybų, inspekcijų, įmonių, įstaigų ir organizacijų vadovams teikimus dėl teisėtumo pažeidimų juridinių tarnybų veikloje;

e) tikrinti civilinės metrikacijos įstaigų darbą ir duoti nurodymus, kaip jį tobulinti;

f) teikti Lietuvos Respublikos aukščiausiajam teismui teikimus dėl rajonų (miestų) teismų patikrinimo metu ar nagrinėjant skundus nustatytų neteisėtų teismo sprendimų pakeitimo ar panaikinimo;

g) teikti Lietuvos Respublikos aukščiausiojo teismo plenumui teikimus dėl įstatymų taikymo išaiškinimo ir teismų praktikos suvienodinimo.

 

IV. TEISINGUMO MINISTERIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

9. Teisingumo ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba Lietuvos Respublikos Vyriausybės pirmininko (ministro pirmininko) teikimu.

Teisingumo ministras turi pavaduotojus, kuriuos skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos Vyriausybės pirmininkas (ministras pirmininkas) ministro teikimu.

10. Teisingumo ministras:

a) asmeniškai atsako už tai, kad ministerija vykdytų jai pavestus uždavinius;

b) paskirsto pareigas tarp ministro pavaduotojų;

c) nustato, kokiu mastu ministro pavaduotojai, ministerijos departamentų ir skyrių vadovai yra atsakingi už vadovavimą atskiroms ministerijos veiklos sritims, už ministerijai pavaldžių įstaigų darbą;

d) nustato ministerijos kolegijos narių skaičių ir tvirtina personalinę kolegijos sudėtį;

e) teikia Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai teikimus dėl rajonų (miestų) teismų sudarymo, rajonų (miestų) teismų teisėjų, administracinio proceso teisėjų ir teismo tarėjų skaičiaus nustatymo; rajonų (miestų) teismų pirmininkų ir pirmininkų pavaduotojų tvirtinimo; rajonų (miestų) teismų teisėjų atšaukimo ir atleidimo prieš laiką;

f) nustatytąja tvarka pristato Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai kandidatus į rajonų (miestų) teismų teisėjus ir administracinio proceso teisėjus; įstatymo nustatyta tvarka įgyvendina administracinio proceso teisėjų darbo organizavimo priemones;

g) nustatytąja tvarka teikia pasiūlymus dėl rajonų (miestų) teismų teisėjų kvalifikacinio atestavimo ir kvalifikacinių klasių jiems suteikimo;

h) įstatymo nustatytais pagrindais iškelia drausmines bylas rajonų (miestų) teismų pirmininkams, pirmininkų pavaduotojams ir teisėjams, skiria drausmines nuobaudas ministerijos departamentų ir skyrių vadovams bei kitiems darbuotojams, departamentų prie ministerijos ir kitų ministerijai pavaldžių įstaigų vadovaujantiesiems darbuotojams, valstybiniams notarams ir jų pavaduotojams, rajonų (miestų) teismų teismo vykdytojams;

i) tvirtina Lietuvos Respublikos valstybinių notarinių kontorų sistemą;

k) priima ir atleidžia iš darbo ministerijos departamentų ir skyrių vadovus bei kitus darbuotojus, departamentų prie ministerijos vadovus ir kitų ministerijai pavaldžių įstaigų vadovaujančiuosius darbuotojus, valstybinius notarus ir jų pavaduotojus, rajonų (miestų) teismų teismo vykdytojus;

l) organizuoja ministerijos kolegijos posėdžius ir vadovauja jiems;

m) tvirtina ministerijos centrinio aparato struktūrą ir etatų sąrašą neviršijant Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyto metinio darbo apmokėjimo fondo;

n) tvirtina ministerijos departamentų, skyrių, departamentų prie ministerijos ir kitų ministerijai pavaldžių įstaigų nuostatus (įstatus);

o) tvirtina rajonų (miestų) teismų ir valstybinių notarinių kontorų etatų sąrašus neviršijant Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyto toms įstaigoms metinio darbo apmokėjimo fondo;

p) tvirtina departamentų prie ministerijos, Teismo ekspertizės mokslinio tyrimo instituto ir ministerijos leidyklos struktūrą ir etatų sąrašus bei išlaidų sąmatas;

r) tvirtina ministerijos leidyklos metinius teminius teisinės literatūros išleidimo planus;

s) vykdo kitus įstatymo jam suteiktus įgaliojimus.

Teisingumo ministrui nesant, ministro pareigas jo pavedimu eina vienas iš ministro pavaduotojų.

11. Teisingumo ministerija, remdamasi Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais bei potvarkiais ir juos vykdydama, leidžia įsakymus ir kitus aktus, organizuoja ir tikrina jų vykdymą.

Teisingumo ministerijos įsakymai ir kiti aktai notarinių veiksmų atlikimo ir civilinės metrikacijos klausimais privalomi ministerijoms, departamentams, valstybinėms tarnyboms, inspekcijoms, savivaldybių valdymo organams, įmonėms, įstaigoms ir organizacijoms.

Teisingumo ministerija prireikus leidžia kartu su kitomis ministerijomis, departamentais, valstybinėmis tarnybomis ir inspekcijomis bendrus įsakymus ir kitus aktus.

12. Teisingumo ministerijoje sudaroma kolegija, į kurią įeina ministras (pirmininkas) ir ministro pavaduotojai pagal pareigas, taip pat kiti ministerijos darbuotojai.

13. Teisingumo ministerijos kolegija svarsto svarbiausiuosius ministerijos veiklos klausimus, išklauso rajonų (miestų) teismų pirmininkų pranešimus darbo organizavimo klausimais, civilinės metrikacijos įstaigų vadovų pranešimus, ministerijos departamentų ir skyrių, departamentų prie ministerijos ir kitų ministerijai pavaldžių įstaigų vadovų ataskaitas, svarsto kadrų parinkimo ir ugdymo, sprendimų vykdymo tikrinimo klausimus, svarbiausiųjų ministerijos įsakymų ir kitų aktų projektus.

Kolegijos sprendimai paprastai įgyvendinami ministerijos įsakymais.

______________