LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL VALSTYBĖS DALYVAVIMO PRISTATANT ŪKIO SUBJEKTŲ PRODUKCIJĄ (PASLAUGAS) PARODOSE IR KITUOSE RENGINIUOSE, SIEKIANT PLĖTOTI LIETUVOS EKSPORTĄ, PRITRAUKTI INVESTICIJAS IR SKATINTI ŪKIO SUBJEKTŲ EKONOMINĮ BENDRADARBIAVIMĄ, PAGRINDINIŲ PRINCIPŲ APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2004 m. lapkričio 19 d. Nr. 4-425

Vilnius

 

 

1. Tvirtinu Valstybės dalyvavimo pristatant ūkio subjektų produkciją (paslaugas) parodose ir kituose renginiuose, siekiant plėtoti Lietuvos eksportą, pritraukti investicijas ir skatinti ūkio subjektų ekonominį bendradarbiavimą, pagrindinių principų aprašą (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2003 m. sausio 27 d. įsakymo Nr. 4-30 „Dėl Lietuvos ūkio subjektų produkcijos pristatymo parodose ir kituose renginiuose organizavimo bei skatinimo“ (Žin., 2003, Nr. 17-755, Nr. 21-912) 1.1 punktą.

 

 

 

LAIKINAI EINANTIS ŪKIO MINISTRO PAREIGAS                                       PETRAS ČĖSNA


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos ūkio ministro

2004 m. lapkričio 19 d.

įsakymu Nr. 4-425

 

Valstybės dalyvavimo pristatant ūkio subjektų produkciją (paslaugas) parodose IR KITUOSE RENGINIUOSE, siekiant plėtoti Lietuvos eksportą, PRITRAUKTI INVESTICIJAS ir skatinti ūkio subjektų ekonominį bendradarbiavimą,

pagrindiniŲ principŲ APRAŠAS

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Valstybės dalyvavimo pristatant ūkio subjektų produkciją (paslaugas) parodose ir kituose renginiuose, siekiant plėtoti Lietuvos eksportą, pritraukti investicijas ir skatinti ūkio subjektų ekonominį bendradarbiavimą, pagrindinių principų aprašo (toliau – principų aprašas) tikslas – apibrėžti pagrindines nuostatas, užtikrinančias racionalų eksporto plėtros ir skatinimo strategijai įgyvendinti skiriamų lėšų naudojimą.

2. Šiuo principų aprašu vadovaujasi Lietuvos Respublikos ūkio ministerija (toliau – Ūkio ministerija), priimdama sprendimus, susijusius su ūkio subjektų produkcijos (paslaugų) parodose pristatymu, verslininkų misijų ir potencialių Lietuvos produkcijos (paslaugų) pirkėjų bei užsienio valstybių specialistų atvykimo į Lietuvoje vykstančius renginius skatinimu iš Eksporto plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo programos ir (ar) kitų Ūkio ministerijos įgyvendinamų programų lėšų.

Parodų ir verslą skatinančių renginių organizavimui finansinė parama gali būti teikiama ir iš struktūrinių fondų pagal Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 2 d. nutarimu Nr. 935 „Dėl Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 123-4486), 3.2 priemonę „Verslo aplinkos gerinimas“. Šiuo atveju pareiškėjais gali būti asocijuotos verslo struktūros arba viešosios įstaigos, atitinkančios nustatytus kriterijus. Paramos teikimo sąlygos nustatytos Gairėse pareiškėjams (viešajam sektoriui), siekiant gauti Europos Sąjungos struktūrinių fondų finansinę paramą pagal Lietuvos 2004–2006 m. bendrojo programavimo dokumentą, patvirtintose Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2004 m. birželio 10 d. įsakymu Nr. 4-222 „Dėl Gairių pareiškėjams (viešajam sektoriui), siekiant gauti Europos Sąjungos struktūrinių fondų finansinę paramą pagal Lietuvos 2004–2006 m. bendrojo programavimo dokumentą, patvirtinimo ir įgaliojimų viešajai įstaigai Lietuvos verslo paramos agentūrai suteikimo“ (Žin., 2004, Nr. 101-3749). Paraiškos teikiamos šią paramą administruojančiai viešajai įstaigai Lietuvos verslo paramos agentūrai.

3. Lietuvos valstybės veiklos, susijusios su eksporto skatinimu (kartu investicijų pritraukimu bei kito ūkio subjektų tarptautinio ekonominio bendradarbiavimo skatinimu), pagrindinės kryptys yra šios:

3.1. nacionalinių parodų rengimas;

3.2. nacionalinių informacinių stendų eksponavimas;

3.3. ūkio subjektų dalyvavimo tarptautinėse parodose ar mugėse (toliau – tarptautinės parodos) skatinimas;

3.4. potencialių Lietuvos produkcijos (paslaugų) pirkėjų ir užsienio valstybių specialistų atvykimo į Lietuvoje vykstančias parodas ir kitus renginius skatinimas;

3.5. verslininkų misijų, organizuojamų užsienyje ar Lietuvoje, skatinimas.

4. Teikiant finansinę paramą dalyvauti tarptautinėse parodose vadovaujamasi 2001 m. sausio 12 d. Europos Komisijos reglamentu Nr. 69/2001/EB dėl EB Sutarties 87 ir 88 straipsnių taikymo de minimis valstybės pagalbai.

 

II. Nacionalinių parodų rengimas

 

5. Nacionalinė paroda – tai renginys, kuriuo siekiama sudaryti teigiamą Lietuvos, kaip modernios, rinkos santykiais grindžiamos, atviros pasauliniams globalizacijos procesams Europos valstybės, įvaizdį, kompleksiškai pristatant užsienio šalyje Lietuvos ūkio (pramonės, eksporto ir pan.) potencialą, taip pat mokslą, kultūrą, infrastruktūrą ir pan.

6. Atsižvelgiant į nacionalinių parodų parengimo sudėtingumą bei dideles valstybės investicijas, nacionalinės parodos turi būti nuosekliai planuojamos ir rengiamos ne dažniau kaip kartą per 1–2 metus.

7. Siūlymus priimti sprendimus dėl nacionalinių parodų rengimo Ūkio ministerija teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei (toliau – Vyriausybė), Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka teikdama Vyriausybės nutarimų projektus.

8. Teikiamame Vyriausybės nutarimo dėl nacionalinės parodos rengimo projekte esminiai nacionalinės parodos organizavimo klausimai aptariami laikantis šių nuostatų:

8.1. organizuojant nacionalines parodas turėtų dalyvauti Ūkio ministerija, taip pat Lietuvos Respublikos kultūros ministerija, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija bei kitos valstybės institucijos;

8.2. nacionalinės parodos organizatorius (-iai) parenkamas (-i) laikantis viešuosius pirkimus reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų;

8.3. nacionalinės parodos organizavimas 100 procentų finansuojamas valstybės biudžeto lėšomis: iš dalies eksporto plėtrai skirtomis valstybės biudžeto lėšomis, taip pat kitiems tikslams (kultūrai, valstybės įvaizdžiui kurti ir t. t.) skirtomis valstybės biudžeto lėšomis.

 

III. Nacionalinių informacinių stendų eksponavimas

 

9. Nacionaliniai informaciniai stendai – nuolatos atnaujinamos ekspozicijos, teikiančios informaciją apie Lietuvos ekonomiką, taip pat mokslą, kultūrą, infrastruktūrą ir pan.

10. Nacionaliniai informaciniai stendai turi būti komplektuojami taip, kad būtų galima juos skaidyti ir pristatyti pagal atskiras Lietuvos ūkio šakas, taip pat kultūros ar mokslo sritis.

11. Sprendimus dėl nacionalinio informacinio stendo įrengimo bei eksponavimo Verslo projektų atrankos komitetui pasiūlius priima ūkio ministras.

12. Nacionalinio informacinio stendo organizatorius parenkamas laikantis viešuosius pirkimus reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų.

13. Nacionalinio informacinio stendo įrengimas, priežiūra ir eksponavimas 100 procentų finansuojamas valstybės biudžeto lėšomis.

14. Nacionaliniai informaciniai stendai (ar jų dalys, atitinkančios parodos tematiką) gali būti eksponuojami tarptautinėse parodose kartu su ūkio subjektų grupine ekspozicija ar kituose renginiuose.

 

IV. ūkio subjektų dalyvavimo tarptautinėse parodose skatinimas

 

15. Siekdama išplėsti Lietuvos prekių ir paslaugų eksporto rinkas, valstybė skatina ūkio subjektus (toliau – parodos dalyvis) Lietuvoje gaminamas prekes ir paslaugas eksponuoti tarptautinėse parodose, teikdama jiems iš Eksporto plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo programos ir (ar) kitų Ūkio ministerijos įgyvendinamų programų lėšų finansinę paramą dalyvauti tarptautinėse parodose. Finansinė parama parodos dalyviui teikiama:

15.1. per parodos organizatorių, tai yra tam tikros parodos dalyvių grupės interesams, susijusiems su dalyvavimu tarptautinėje parodoje, atstovaujantį ūkio subjektą – asociaciją, konfederaciją, prekybos, pramonės ir amatų rūmus, viešąją įstaigą, parodų organizavimu besiverčiančią įmonę ir pan., kai parodos dalyvis dalyvauja tarptautinės parodos grupinėje ekspozicijoje;

15.2. tiesiogiai, kai parodos dalyvis tarptautinėje parodoje dalyvauja individualiai.

16. Pirmenybė skiriant finansinę paramą teiktina grupinėje ekspozicijoje dalyvaujantiems parodų dalyviams (dalyvaujant kartu su ne mažesne kaip 5 parodos dalyvių grupe), kai dalyvavimui tarptautinėje parodoje pritaria asocijuota (-os) struktūra (-os).

17. Prioritetai skirstant finansinės paramos lėšas suteikiami vadovaujantis eksponuojamos produkcijos ir rinkų potencialumo kriterijais.

18. Atsižvelgiant į eksponuojamą produkciją, pirmenybė teiktina tokia eile:

18.1. eksponuojant aukštos pridėtinės vertės prekes ar paslaugas, kurių gamyba grindžiama mokslu, žiniomis bei aukštosiomis technologijomis (pavyzdžiui, elektronikos bei informacinių technologijų gaminius, modernaus dizaino produkciją) ir kurios išsiskiria naujoviškumu, šiuolaikiškumu, originalumu;

18.2. eksponuojant Lietuvai tradiciškai svarbių susietų ūkio šakų (tai yra ūkio šakų, kurių plėtra turi tiesioginės įtakos kitų ūkio šakų plėtrai) prekes ar paslaugas (pavyzdžiui, mėsos ar pieno gaminius, kadangi šių gaminių eksponavimo tarptautinėse parodose skatinimas sietinas tiek su maisto pramonės, tiek su žemės ūkio plėtra);

18.3. eksponuojant konkurencinius turizmo pranašumus, išryškinančius prioritetines turizmo rūšis: kultūrinį-pažintinį, kurortinį bei kaimo turizmą;

18.4. eksponuojant atskirų Lietuvos regionų turimus išteklius ir prioritetines plėtotės kryptis, išryškinant regiono savitumą ir didinant regione gaminamų prekių konkurencingumą;

18.5. eksponuojant amatų tradicijas ir identitetą atspindinčią amatininkų produkciją;

18.6. eksponuojant kitas prekes ir paslaugas.

19. Atsižvelgiant į rinkų potencialumo kriterijų, pirmenybė teiktina dalyvavimui tarptautinėse parodose, apimančiose stabilias ir reiklias (reikalaujančias kokybiškos, modernios produkcijos, kartu skatinančias eksportuotojus modernizuotis, tobulėti) rinkas (Europos ekonominei erdvei priklausančios valstybės ir Turkija, JAV, Japonija), taip pat potencialiai perspektyvias rinkas (NVS valstybės, Kinija, Bulgarija, Rumunija ir kt.).

20. Finansinė parama, dalyvaujant tarptautinės parodos grupinėje ekspozicijoje, gali būti teikiama parodos organizavimo išlaidoms padengti ar parodos organizavimo paslaugų kainai sumažinti. Finansinė parama teikiama:

20.1. parodos ploto ir stendo įrangos nuomos išlaidoms padengti – nuo 70 procentų iki 100 procentų, nustatant, kad vienam parodos dalyviui dengiamos ne didesnio kaip 25 kv. m parodos ploto nuomos išlaidos, o tuo atveju, kai eksponuojami didelių gabaritų gaminiai, – ne didesnio kaip 50 kv. m parodos ploto nuomos išlaidos. Stendo įrangos nuomos išlaidos dengiamos tuo atveju, kai nuomojamas neįrengtas parodos plotas. Į parodos ploto nuomos išlaidas įtraukiama: parodos ploto (įskaitant įrengtą plotą) nuoma, registravimo mokestis, įrašo į katalogą mokestis, eksponatų draudimas. Stendo įrangą sudaro: stendo sienelės, kiliminė danga, parodos dalyvio pavadinimo užrašas ant stendo, darbo vietos įranga (stalai, kėdės, šviestuvai), kištukiniai lizdai elektrai prijungti, vitrinos, lentynos, pakabos, šaldymo įranga;

20.2. kitoms su parodos organizavimu susijusioms parodos organizatoriaus išlaidoms padengti – 10 procentų nuo parodos ploto ir stendo įrangos nuomos išlaidoms padengti teikiamos finansinės paramos, bet ne daugiau kaip 15000 Lt. Atskirais atvejais, kai grupinėje ekspozicijoje dalyvauja daugiau kaip 50 parodos dalyvių arba kai parodos plotas suteikiamas nemokamai, teikiamos finansinės paramos dydis nustatomas Verslo projektų atrankos komiteto siūlymu, atsižvelgiant į parodos organizatoriaus paraiškoje nurodytas parodos organizavimo išlaidas.

21. Kai ūkio subjektas tarptautinėje parodoje dalyvauja individualiai, finansinė parama gali būti teikiama išlaidoms už parodos ploto ir stendo įrangos nuomą padengti – nuo 70 procentų iki 100 procentų ne didesnio kaip 25 kv. m parodos ploto nuomai, o tuo atveju, kai eksponuojami didelių gabaritų gaminiai, – ne didesnio kaip 50 kv. m parodos ploto nuomai, tačiau individualiai dalyvaujančiam tarptautinėje parodoje ūkio subjektui teikiama finansinė parama ne daugiau kaip 10000 Lt. Stendo įrangos nuomos išlaidos dengiamos tuo atveju, kai nuomojamas neįrengtas parodos plotas. Į parodos ploto nuomos išlaidas įtraukiama: parodos ploto (įskaitant įrengtą plotą) nuoma, registravimo mokestis, įrašo į katalogą mokestis, eksponatų draudimas. Stendo įrangą sudaro: stendo sienelės, kiliminė danga, parodos dalyvio pavadinimo užrašas ant stendo, darbo vietos įranga (stalai, kėdės, šviestuvai), kištukiniai lizdai elektrai prijungti, vitrinos, lentynos, pakabos, šaldymo įranga.

22. Detalią finansinės paramos teikimo tvarką nustato ūkio ministro patvirtintos finansinės paramos teikimo taisyklės.

23. Sprendimus dėl finansinės paramos teikimo, atsižvelgdamas į šių principų 15–22 punktų nuostatas, Verslo projektų atrankos komiteto siūlymu priima ūkio ministras.

24. Parodų organizatoriai ir parodų dalyviai, dalyvaujantys parodoje individualiai, paraiškas dėl finansinės paramos turi pateikti iš anksto: iki einamųjų metų lapkričio 15 d. pateikiamos paraiškos dėl dalyvavimo kitų metų I pusmečio parodose; iki einamųjų metų kovo 1 d. – dėl dalyvavimo einamųjų metų II pusmečio parodose. Iki einamųjų metų gruodžio 15 d. priimami sprendimai dėl finansinės paramos teikimo dalyvauti kitų metų I pusmečio parodose, iki einamųjų metų gegužės 1 d. – dalyvauti einamųjų metų II pusmečio parodose. Vėliau nei pagal nustatytus terminus pateiktos paraiškos gali būti patenkinamos tik išimtiniais atvejais ir/ar esant lėšų likučiui.

 

V. Potencialių Lietuvos pRODUKCIJOS (PASLAUGŲ) PIRKĖJŲ IR UŽSIENIO VALSTYBIŲ SPECIALISTŲ atvykimo į Lietuvoje vykstančias parodas Ar kitus renginius skatinimas

 

25. Siekiant į Lietuvoje vykstančias parodas ar kitus renginius pritraukti daugiau potencialių Lietuvos produkcijos (paslaugų) pirkėjų bei užsienio valstybių specialistų, dalis išlaidų, skirtų jiems atvykti, gali būti dengiamos iš Eksporto plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo programos ir (ar) kitų Ūkio ministerijos įgyvendinamų programų lėšų.

26. Finansinė parama teikiama Lietuvoje vykstančių parodų ar kitų renginių dalyvių atstovui (asociacijai, konfederacijai, prekybos, pramonės ir amatų rūmams, viešajai įstaigai, parodų organizavimu besiverčiančiai įmonei ir pan.), kuris kviečia potencialių pirkėjų atstovus (užsienio valstybių specialistus).

27. Finansinės paramos lėšomis gali būti iš dalies dengiamos reklamos užsienio valstybėse išlaidos bei potencialių pirkėjų atstovų kelionės ir apgyvendinimo išlaidos, kurias apmoka parodos (renginio) dalyvių atstovas.

28. Sprendimus dėl finansinės paramos teikimo pagal parodos (renginio) dalyvių atstovų paraiškas Verslo projektų atrankos komiteto siūlymu priima ūkio ministras.

29. Detalią finansinės paramos teikimo tvarką nustato ūkio ministro patvirtintos finansinės paramos teikimo taisyklės.

 

VI. VERSLININKŲ MISIJŲ SKATINIMAS

 

30. Siekiant skatinti ūkio subjektų produkcijos (paslaugų) eksportą, surasti bendradarbiavimo gamybos, prekybos, mokslo bei technikos srityse partnerių užsienyje, pritraukti investicijas, Lietuvos ir užsienio valstybių verslininkų susitikimų Lietuvoje ar užsienyje organizavimo išlaidos gali būti dengiamos iš Eksporto plėtros ir skatinimo strategijos įgyvendinimo programos ir (ar) kitų Ūkio ministerijos įgyvendinamų programų lėšų.

31. Finansinė parama teikiama verslininkų misijos organizatoriui (asociacijai, konfederacijai, prekybos, pramonės ir amatų rūmams, viešajai įstaigai, parodų organizavimu besiverčiančiai įmonei ir pan.), kuris organizuoja verslininkų misiją ir koordinuoja jos eigą.

32. Finansinės paramos lėšomis gali būti dengiamos misijos programos rengimo, patalpų nuomos, reklamos, vaizdinių priemonių demonstravimo įrangos nuomos, vertimo paslaugos ir misijos organizatoriaus (vieno asmens) komandiruotės išlaidos.

Finansinės paramos dydis negali būti didesnis kaip 50 procentų visų misijos organizavimo išlaidų.

33. Sprendimus dėl finansinės paramos teikimo pagal verslininkų misijų organizatorių paraiškas Verslo projektų atrankos komiteto siūlymu priima ūkio ministras.

34. Detalią finansinės paramos teikimo tvarką nustato ūkio ministro patvirtintos finansinės paramos teikimo taisyklės.

______________