LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL EGZAMINŲ PRITAIKYMO SPECIALIŲJŲ POREIKIŲ MOKSLEIVIAMS
2002 m. balandžio 2 d. Nr. 492
Vilnius
Remdamasis 2002 m. brandos egzaminų organizavimo tvarkos, patvirtintos švietimo ir mokslo ministro 2001m. spalio 1 d. įsakymu Nr. 1351 (Žin., 2001, Nr. 86-3020), 23 punktu bei 2002 m. pagrindinės mokyklos baigiamųjų egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos, patvirtintos švietimo ir mokslo ministro 2001 m. spalio 3 d. įsakymu Nr. 1366 (Žin., 2001, Nr. 86-3021), 14 punktu, nustatau, kad:
1. Specialiųjų poreikių moksleiviui, kuriam Pedagoginės psichologinės tarnybos (PPT) girdimojo suvokimo ir lingvistinių procesų sutrikimas (akustinė disgrafija) nustatyta ne vėliau kaip 8–oje klasėje ir pateikusiam Pedagoginės psichologinės tarnybos pažymą apie konkrečių raidžių porų painiojimą ne vėliau kaip 10 dienų iki egzaminų sesijos pradžios, pageidaujant, Pagrindinės mokyklos baigimo lietuvių kalbos (gimtosios), lietuvių kalbos(valstybinės) ir lietuvių kalbos (gimtosios), lietuvių kalbos (valstybinės) mokyklinio brandos egzamino organizavimo ir vykdymo tvarka pritaikoma taip: vertinant moksleivio atliktas užduotis nelaikoma klaidomis konkrečių raidžių porų iš šių porų (p-b, t-d, k-g, s-z, š-ž, c-č, e-ė, i-y, u-ū, u-uo, ė-ie) ir kitų fonemų, turinčių bendrų akustinių požymių, nurodytų jam išduotoje PPT pažymoje, painiojimas.
2. Specialiųjų poreikių moksleiviui, kuriam Pedagoginės psichologinės tarnybos (PPT) regimojo suvokimo ir akių judesių sutrikimas (optinė disgrafija) nustatyta ne vėliau kaip 8–oje klasėje ir pateikusiam Pedagoginės psichologinės tarnybos pažymą apie konkrečių raidžių porų painiojimą ne vėliau kaip 10 dienų iki egzaminų sesijos pradžios, pageidaujant, Pagrindinės mokyklos baigimo lietuvių kalbos (gimtosios), lietuvių kalbos (valstybinės) ir lietuvių kalbos (gimtosios), lietuvių kalbos (valstybinės) mokyklinio brandos egzamino organizavimo ir vykdymo tvarka pritaikoma taip: vertinant moksleivio atliktas užduotis, nelaikoma klaidomis konkrečių grafiškai panašių raidžių porų iš šių porų (p-d, b-l, g-d, n-u, n-r, p-g, p-b, m-n, c-e, o-c, y-g-j, b-g, d-b, v-r bei dvibalsių ei-ie, uo-ou), nurodytų jam PPT išduotoje pažymoje, painiojimas, veidrodinis raidžių rašymas.
3. Kurtiesiems, neprigirdintiesiems pateikus pirminės sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo otolaringologo išduotą pažymą apie klausos sutrikimą ir klausos toninę audiogramą, o akliesiems, silpnaregiams pateikus pirminės sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo oftalmologo išduotą pažymą apie regėjimo sutrikimą bei moksleiviams, turintiems judesių koordinacijos sutrikimų, pateikus pirminės sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo ortopedo/neurologo pažymą apie judesių koordinacijos sutrikimą ir pageidaujant, pagrindinės mokyklos baigimo egzaminų ir mokyklinio bei valstybinio brandos egzamino organizavimo ir vykdymo tvarka pritaikoma taip:
3.1. užduočių atlikimo laikas pratęsiamas 25 procentais nustatyto laiko, laiką skaičiuojant nuo užduoties atlikimo pradžios, o išimtiniais atvejais iki 50 procentų nustatyto laiko;
3.2. kurčias, neprigirdintis moksleivis vietoj lietuvių (gimtosios) gali laikyti lietuvių (valstybinės) kalbos egzaminą;
3.3. kurčio, neprigirdinčio moksleivio, atleisto nuo užsienio kalbos egzamino klausymo dalies, užsienio kalbos egzaminą vertinant pagal egzamino vertinimo instrukcijoje pateiktą taškų-pažymių atitikmens lentelę, neįskaitomi taškai, skirti įvertinti kalbos supratimą iš klausos, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinio egzaminų centro patvirtinto koeficiento;
3.4. kurčiam, neprigirdinčiam moksleiviui laikant egzaminą, leidžiama dalyvauti mokytojui, jeigu jis nėra egzaminuojamojo dalyko specialistas, supažindinti moksleivį su egzamino vykdymo tvarka ir užduotimis gestų kalba;
3.5. aklam, silpnaregiui moksleiviui, rašančiam Brailio raštu, egzaminų užduotys pateikiamos Brailio raštu, o silpnaregiui – padidintu šriftu;
3.6. aklam, silpnaregiui moksleiviui, rašančiam Brailio raštu, piešiniai ar brėžiniai, kurių neįmanoma atlikti Brailio rašto technika arba kurių moksleivis negali tikslingai panaudoti atlikdamas užduotį, pateikiami maketais arba egzaminų vykdymas pritaikomas pateikiant piešinių ar brėžinių žodinius apibūdinimus;
3.7. akli ir silpnaregiai moksleiviai, laikydami pagrindinės mokyklos baigimo gimtosios kalbos egzaminą, rašinį rašo pagal pateiktas temas, o ne pagal pateiktas iliustracijas;
3.8. Brailio rašto techninės klaidos bei silpnaregių ir moksleivių, turinčių judesių koordinacijos sutrikimų, raidžių rašysenos netikslumai nelaikomi klaidomis;
4. Mikčiojančiam moksleiviui pageidaujant, pateikus mokyklos Specialiojo ugdymo komisijos mikčiojimą patvirtinančią išvadą, suderintą su mokyklą aptarnaujančia PPT, pagrindinės mokyklos baigimo lietuvių kalbos (gimtosios), lietuvių kalbos (valstybinės) egzamino organizavimo ir vykdymo tvarka pritaikoma taip:
5. Mikčiojančiam abiturientui pageidaujant, pateikus mokyklos Specialiojo ugdymo komisijos mikčiojimą patvirtinančią išvadą, suderintą su mokyklą aptarnaujančia PPT, kalbų (gimtosios, lietuvių ar užsienio) įskaitos organizavimo ir vykdymo tvarka pritaikoma taip: