LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL SUBJEKTŲ, VYKDANČIŲ VAIKŲ IR JAUNIMO SOCIALIZACIJĄ, SOCIALINĖS, EDUKACINĖS IR TEISINĖS KOMPETENCIJOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2005 m. gruodžio 23 d. Nr. ISAK-2636
Vilnius
Įgyvendindamas Vaikų ir jaunimo socializacijos programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. vasario 23 d. nutarimu Nr. 209 (Žin., 2004, Nr. 30-995), priedo 4.1.1.1 priemonę,
tvirtinu Subjektų, vykdančių vaikų ir jaunimo socializaciją, socialinės, edukacinės ir teisinės kompetencijos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2005 m. gruodžio 23 d. įsakymu
Nr. ISAK-2636
SUBJEKTŲ, VYKDANČIŲ VAIKŲ IR JAUNIMO SOCIALIZACIJĄ, SOCIALINĖS, EDUKACINĖS IR TEISINĖS KOMPETENCIJOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Subjektų, vykdančių vaikų ir jaunimo socializaciją, socialinės, edukacinės ir teisinės kompetencijos aprašo (toliau vadinama – Aprašas) paskirtis – apibrėžti subjektų, vykdančių vaikų ir jaunimo socializaciją, socialines, edukacines ir teisines kompetencijas.
2. Aprašas yra rekomendacinio pobūdžio ir skiriamas švietimo įstaigose dirbantiems pedagogams, socialiniams pedagogams, psichologams.
3. Aprašas parengtas įgyvendinant Vaikų ir jaunimo socializacijos programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. vasario 23 d. nutarimu Nr. 209 (Žin., 2004, Nr. 30-995), priedo 4.1.1.1 priemonę.
4. Subjektai, vykdantys vaikų ir jaunimo socializaciją, savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos švietimo įstatymu (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853), kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, švietimo ir mokslo ministro teisės aktais, kitais teisės aktais ir šiuo Aprašu.
5. Pagrindinės šiame apraše vartojamos sąvokos:
Adaptacija – dvipusis procesas tarp individo ir jo aplinkos, siekiant pasikeisti pačiam arba pakeisti aplinką.
Prevencija – priemonės ir būdai, kuriais siekiama užkirsti kelią socialinės rizikos veiksniams atsirasti ir plėtotis.
Resocializacija – socialinio statuso ir vertingumo grąžinimas ugdymo priemonėmis ugdytiniui, kuris buvo praradęs aplinkos socialinį pasitikėjimą.
Socializacija – žmogaus vystymasis per visą jo gyvenimą sąveikaujant su aplinka, socialinių normų ir kultūrinių vertybių perėmimo procesas, taip pat savęs tobulinimas ir savo galimybių atskleidimas toje visuomenėje, kuriai jis priklauso.
Socialinė aplinka – žmogų supantis socialinis pasaulis – visuomeninės (materialinės ir dvasinės) žmonių gyvenimo, jų vystymosi ir veiklos sąlygos.
Subjektai, vykdantys vaikų ir jaunimo socializaciją – valstybės ir savivaldybių institucijos, įstaigos, įmonės, organizacijos nevyriausybinės organizacijos, vietos bendruomenė, dalyvaujančios socializacijos procese.
Socialinė pagalba – veikla, kuria siekiama užtikrinti individualius žmogaus poreikius, reikalingus visaverčiam gyvenimui visuomenėje.
Kitos šiame Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme vartojamas sąvokas.
II. SUBJEKTŲ, VYKDANČIŲ VAIKŲ IR JAUNIMO SOCIALIZACIJĄ, VEIKLOS PRINCIPAI
6. Subjektai, vykdantys vaikų ir jaunimo socializaciją, savo veikloje vadovaujasi šiais principais, kurie įvardijami kaip:
6.1. visuminis ugdymas – paisoma ugdytinio raidos ir kultūros dėsningumų, siekiama jo vertybinių nuostatų, jausmų, mąstymo ir veiksmų plėtotės, vidinio ir išorinio pasaulio dermės;
6.2. lygios galimybės – kiekvienam ugdytiniui laiduojamas socialinės pedagoginės, psichologinės, informacinės, specialiosios pedagoginės ir specialiosios pagalbos prieinamumas;
6.4. ugdymo šeimoje ir institucijoje sąveika – derinami šeimos ir institucijos interesai bei lūkesčiai, požiūris į vaiko ugdymą(-si), šeima įtraukiama į ugdymo procesą, rūpinamasi šeimos švietimu;
6.5. kompleksiškumas – pagalba teikiama įvairiomis formomis (socialine pedagogine, psichologine, informacine, specialiąja pedagogine ir specialiąja pagalba, sveikatos priežiūra bei kt.) visų švietimo įstaigos specialistų bei kitų institucijų;
III. REIKALAVIMAI SOCIALINĖMS, EDUKACINĖMS IR TEISINĖMS KOMPETENCIJOMS
7. Socialinės kompetencijos – subjektų, vykdančių vaikų ir jaunimo socializaciją, žinios, gebėjimai ir kitos asmens savybės, lemiančios sėkmingą veiklą vykdant vaikų ir jaunimo socializaciją.
7.1. Savęs pažinimo ir saviugdos kompetencija:
7.2. Ugdytinių pažinimo kompetencija:
7.3. Socializacijos problemų įvertinimo kompetencija: gebėjimas prognozuoti socialines problemas: išsiaiškinti ir analizuoti priežastis, sukeliančias vaikų ir jaunimo socializacijos problemas, nustatyti paramos poreikį.
7.4. Socialinės pedagoginės, psichologinės, informacinės, specialiosios pedagoginės ir specialiosios pagalbos vaikams ir jaunimui užtikrinimo kompetencija:
7.4.1. vadovautis socialinės pedagoginės, psichologinės, informacinės, specialiosios pedagoginės ir specialiosios pagalbos veiklos principais;
7.5. Komandinio darbo kompetencija:
7.6. Sociokultūrinė kompetencija:
7.6.1. gebėjimas atlikti konsultanto, tarpininko, patarėjo vaidmenį tarp šeimos ir ugdytinių, šeimos ir institucijos, mokinių ir mokytojų;
8. Edukacinės kompetencijos – subjektų, vykdančių vaikų ir jaunimo socializaciją, žinios, gebėjimai ir kitos asmens savybės, lemiančios sėkmingą ugdymo procesą.
8.1. Tiriamosios veiklos kompetencija:
8.1.1. gebėjimas atpažinti pokyčių poreikį, tinkamai formuluoti socialinių tyrimų būtinumą, numatant tikslus ir uždavinius;
8.1.2. gebėjimas atlikti informacijos paiešką naudojant įvairias duomenų bazes, kritiškai vertinti, analizuoti ir apibendrinti tyrimo duomenis, formuluoti išvadas, rekomendacijas ir parengti tyrimo ataskaitą;
8.2. Komunikacinė kompetencija:
8.2.1. gebėjimas konceptualiai reikšti mintis naudojant įvairias komunikacines priemones skirtingomis socialinio gyvenimo situacijomis, profesinėje veikloje, asmeninėje bei visuomeninėje aplinkoje;
8.2.2. gebėjimas kurti, vartoti ir perduoti informaciją, atlikti savo profesinės veiklos stebėseną (planuoti, vertinti ir tobulinti);
8.3. Edukacinių idėjų ir technologijų taikymo kompetencija:
8.3.1. gebėjimas sukurti, įvertinti ir koreguoti psichologiškai bei fiziškai saugią, motyvuojančią, funkcionalią, dinamišką ugdymo (-osi) aplinką;
9. Teisinės kompetencijos – subjektų, vykdančių vaikų ir jaunimo socializaciją, žinios, gebėjimai ir kitos asmens savybės, lemiančios sėkmingą vaiko teisių apsaugą švietimo įstaigoje.
9.1. Vaiko teisių apsaugos įgyvendinimo kompetencija:
9.1.1. žinojimas ir praktinis taikymas pagrindinių Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, susijusių su vaiko teisių apsaugos teisiniu reguliavimu;
9.2. Prevencinės veiklos vaiko teisių apsaugos klausimais organizavimo kompetencija: gebėjimas teikti informaciją tėvams (globėjams, rūpintojams) ir ugdytiniams jų teisių apsaugos, globos (rūpybos), įvaikinimo ir teisės pažeidimų prevencijos klausimais.