LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL VALSTYBINIŲ PROFESINIO MOKYMO ĮSTAIGŲ EKSPERIMENTINĖS PERTVARKYMO Į VIEŠĄSIAS ĮSTAIGAS PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2003 m. birželio 30 d. Nr. ISAK-929

Vilnius

 

Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. spalio 4 d. nutarimu Nr. 1196 (Žin., 2001, Nr. 86-3015), 46 punktą ir vadovaudamasis Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262) 2.104 straipsniu bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. birželio 25 d. nutarimo Nr. 824 „Dėl kai kurių centrinio valdymo institucijų vykdomų funkcijų decentralizavimo ir dekoncentravimo koncepcijos patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 61-2804) V skyriaus 14 punktu,

tvirtinu Valstybinių profesinio mokymo įstaigų eksperimentinę pertvarkymo į viešąsias įstaigas programą (pridedama).

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                            ALGIRDAS MONKEVIČIUS

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir

mokslo ministro 2003 m. birželio

30 d. įsakymu Nr. ISAK-929

 

VALSTYBINIŲ PROFESINIO MOKYMO ĮSTAIGŲ

EKSPERIMENTINĖ PERTVARKYMO Į VIEŠĄSIAS ĮSTAIGAS PROGRAMA

 

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

Siekiant padidinti regionų, vietos savivaldos ir darbdavių įtaką profesinio rengimo valdymui, jau 1998 metais buvo suformuotos apskričių profesinio mokymo tarybos, vykdančios ekspertizės, konsultavimo, mokymo programų tikslinių pasiūlymų bei derinimo funkcijas sprendžiant profesinio rengimo klausimus. Tarybos bendradarbiauja su profesinio mokymo įstaigomis joms inicijuojant naujas specialybes arba specializacijas, kuriant naujas studijų ir mokymo programas, organizuojant studentų ir mokinių praktiką, atnaujinant mokyklų praktinio mokymo bazę.

Švietimo ir mokslo ministerija pagal PHARE 2001 profesinio rengimo reformos programą įgyvendina projektą „Institucinių gebėjimų stiprinimas profesinio rengimo srityje ruošiantis ekonominei ir socialinei sanglaudai“ ir tuo tikslu kuriama nauja profesinio mokymo kokybės užtikrinimo koncepcija ir veiksmų planas.

Žmonių išteklių plėtros paramos fondui remiant standartizuojama profesinio rengimo sistema.

Nuo 2003 metų visose profesinio mokymo įstaigose baigiamuosius kvalifikacijos egzaminus vykdo ir kvalifikacijos pripažinimą suteikia tik socialiniai partneriai. Taip įgyvendinama Europos Sąjungos nuostata, pagal kurią baigiantiems profesinio mokymo įstaigas mokiniams egzaminavimą dėl siekiamos kvalifikacijos turi vykdyti nešališka komisija.

Pagal PHARE 2001 programą rengiama Mokymosi visą gyvenimą koncepcija, kurioje bus nustatytas profesinio rengimo vaidmuo nuolat tobulinant asmens profesinius ir asmeninius pasiekimus.

Rengiama profesinio orientavimo ir konsultavimo strategija, kuri leistų optimizuoti profesijos pasirinkimą regione ir šalyje, konsultuoti profesinio pasirinkimo klausimais ir įsteigti konsultavimo tinklą Lietuvoje.

Vykdydama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. spalio 4 d. nutarimu Nr. 1196, 44 punktą, Švietimo ir mokslo ministerija toliau įgyvendina profesinio mokymo įstaigų tinklo optimizavimo programą. Pirmojo etapo metu buvo reorganizuotos 24 profesinio mokymo įstaigos. Šiuo metu tikslinami ir svarstomi tolesnio profesinių mokymo įstaigų tinklo optimizavimo principai.

8. Vykdydama minėtos Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos 46 punktą, Švietimo ir mokslo ministerija turi sudaryti profesinio mokymo įstaigoms galimybes jas pertvarkyti į viešąsias įstaigas – regioninius profesinio mokymo centrus. Profesinio mokymo įstaigos yra nepakankamai finansuojamos, todėl jos pačios turi užsidirbti trūkstamas lėšas.

9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. birželio 25 d. nutarimo Nr. 824 „Dėl kai kurių centrinio valdymo institucijų vykdomų funkcijų decentralizavimo ir dekoncentravimo koncepcijos patvirtinimo“ V skyriaus 14 p. patvirtino profesinio mokymo įstaigų pertvarkymą į viešąsias įstaigas – daugiaprofilinius profesinio rengimo centrus, kurių steigėjai kartu su Švietimo ir mokslo ministerija būtų apskričių viršininkų administracijos, savivaldybės, socialiniai partneriai.

 

II. TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

10. Svarbiausi biudžetinių profesinio mokymo įstaigų pertvarkymo į viešąsias įstaigas (toliau – VšĮ) programos tikslai:

10.1. užtikrinti didesnį profesinio mokymo įstaigų savarankiškumą, jų geresnį ir operatyvesnį orientavimąsi į darbo rinkos poreikius, jos pakitimus;

10.2. šios programos vykdymas iš dalies dekoncentruotų ir decentralizuotų profesinio rengimo srities valstybės funkcijas;

10.3. įkūrus VšĮ profesinio mokymo įstaigų bazėje, jų darbe lygiaverčiai galėtų kartu su Švietimo ir mokslo ministerija dalyvauti apskričių administracijos, vietos savivaldybės, darbdaviams atstovaujančios organizacijos, socialiniai partneriai, mokslinės įstaigos, įmonės ir kt.;

10.4. stiprinti apskričių administracijų, savivaldybių įtaką pertvarkytų profesinių mokymo įstaigų veiklai, vykdant joms tolesnę profesinio mokymo sistemos reformą, ypač ją pritaikant prie vietos sąlygų ir Europos Sąjungos keliamų reikalavimų;

10.5. sudaryti geresnes sąlygas mokinių ir suaugusiųjų mobilumui tarp bendrojo lavinimo ir profesinio rengimo bei kitų mokymo institucijų.

11. Svarbiausi šios programos įgyvendinimo uždaviniai:

11.1. suburti profesinio mokymo įstaigų bendruomenes geresniam ir paklausesniam profesiniam rengimui, operatyvesniam tinkamų ir reikalingų darbo rinkai mokymo programų paieškai ir kūrimui, siekimui, kad paruošti specialistai ir darbininkai sugebėtų dirbti Europos Sąjungos sąlygomis;

11.2. plėtojant mokymo įstaigos savivaldą suteikti joms galimybę daryti didesnę įtaką mokinių ir suaugusiųjų profesiniam rengimui, geriau jį derinti su sparčiai kintančiomis vietos rinkos sąlygomis, darbo rinkos situacija;

11.3. plačiau įtraukti į profesinio rengimo problemų sprendimą apskričių administracijų, savivaldybės įstaigų, vietos bendruomenės, vietinių įmonių, įstaigų ir kt. organizacijų investicijas.

 

III. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS

 

12. Profesinio mokymo įstaigos, kaip valstybės biudžetinės įstaigos, turi būti pertvarkomos į VšĮ atliekant griežtą jų atranką. Tai turi būti taikoma toms profesinio mokymo įstaigoms, kurių dabartinė veikla, jos turima įtaka ir visuomenės pripažinimas, jos turi reikiamos kvalifikacijos darbuotojus ir geros vadybinės ir profesinio mokymo patirties vadovus. Pertvarkymo klausimus profesinio mokymo įstaigos turi inicijuoti pačios, bendruomenei pritarus. Dėl šių priežasčių pirmajame etape (2003-2004 m.) steigiant eksperimento tvarka iki dešimties VšĮ jas išdėstyti atskiruose šalies regionuose. Tik apibendrinus jų veiklos rezultatus, privalumus ir trūkumus, spręsti dėl kitų profesinio mokymo įstaigų pertvarkymo į VšĮ. Nepasiteisinus pirmajame etape atliktam pertvarkymui, jo nebevykdyti.

13. Iki bus pasirašyta VšĮ steigimo sutartis, priimti jos įstatai ir nustatyta tvarka išrinktas jos administracijos vadovas, Švietimo ir mokslo ministerija pertvarkomos profesinės mokymo įstaigos direktorių skiria steigiamos VšĮ vadovu.

14. Valstybės biudžeto lėšos, skiriamos profesiniam mokymui, stipendijoms, našlaičių pašalpoms, aplinkai ir kt., naudojamos įstatymų ir juos lydinčių teisės aktų nustatyta tvarka.

15. Įgyvendinant šią programą papildomo finansavimo nereikės.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

16. Švietimo ir mokslo ministerija:

16.1. priima sprendimą dėl biudžetinių profesinio mokymo įstaigų pertvarkymo į VšĮ;

16.2. vykdydama steigėjo funkcijas, Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka perduoda valdyti, naudotis ir juo disponuoti valstybinį turtą įkuriamoms VšĮ;

16.3. organizuoja steigimo sutarčių pasirašymą, VšĮ įstatų priėmimą;

16.4. vykdo šios programos koordinavimą.

______________