LIETUVOS RESPUBLIKOS
CIVILINĖS AVIACIJOS
Į S T A T Y M A S
2000 m. liepos 18 d. Nr. VIII-1868
Vilnius
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
1. Šis įstatymas nustato civilinės aviacijos valdymą, oro erdvės, orlaivių, kitų įrenginių naudojimą civilinėje aviacijoje, oro uostų veiklą, vežimą, paiešką ir gelbėjimą, subjektų, susijusių su civiline aviacija, turtinę atsakomybę bei draudimą.
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Aerodromas – nustatytas žemės arba vandens paviršiaus visas plotas (įskaitant visus statinius, įrenginius ir įrangą) arba jo dalis, skirti orlaiviams atskristi, išskristi ir judėti žemės arba vandens paviršiumi.
2. Aviacijos saugumas – techninių ir organizacinių priemonių visuma, apsauganti civilinę aviaciją nuo neteisėto įsikišimo į jos veiklą.
3. Aviacijos specialistas – asmuo, turintis specialų aviacijos išsilavinimą ir tam tikrą kvalifikaciją.
4. Bendrosios aviacijos orlaivis – civilinis orlaivis, naudojamas ne komerciniams oro transporto vežimams ir ne specialiesiems aviacijos darbams atlikti.
7. Licencija oro susisiekimui vykdyti – leidimas, suteikiantis teisę už užmokestį arba užsakymo pagrindu vežti keleivius, krovinius ir (arba) paštą.
8. Meteorologinė informacija – meteorologinis pranešimas, analizė, prognozė ir visi kiti pranešimai apie esamas ir numatomas meteorologines sąlygas.
10. Orlaivio naudotojas – fizinis ar juridinis asmuo arba įmonė, neturinti juridinio asmens teisių, kurie pagal sutartį ar kitu teisėtu pagrindu savo vardu naudoja orlaivį.
11. Orlaivio vadas – orlaivio savininko arba naudotojo paskirtas pilotas, atsakingas už orlaivio eksploatavimą ir saugą viso skrydžio laiku.
12. Orlaivis – kiekvienas aparatas (mašina), kuris atmosferoje laikosi dėl sąveikos su oru, bet ne dėl oro atoveikio nuo žemės paviršiaus.
13. Oro eismo paslaugos – tam tikros skrydžių informacijos paslaugos, aliarmo skelbimas, konsultacinės oro eismo ir skrydžių valdymo paslaugos.
14. Oro navigacijos paslaugos – oro eismo paslaugos, aviacinių ryšių paslaugos, meteorologijos paslaugos, paieška ir gelbėjimas, oro navigacijos informacijos paslaugos.
15. Oro susisiekimas – keleivių, krovinių ir (arba) pašto vežimas už užmokestį arba užsakymo pagrindu.
16. Oro uostas – įmonė, atliekanti keleivių, bagažo, krovinių ir pašto, taip pat orlaivių skrydžių ir įgulų aptarnavimą ir tam tikslui turinti aerodromą, atitinkamų pastatų bei kitų antžeminių įrenginių ir personalą.
17. Oro uosto infrastruktūra – transporto infrastruktūros dalis, kurią sudaro žemės sklypas, aerodromas, specifinės paskirties statiniai ir įrenginiai.
18. Pripažinimo pažymėjimas – specialisto licencijos priedas, patvirtinantis užsienyje išduotos specialisto licencijos eksploatuoti ir techniškai prižiūrėti orlaivį, registruotą Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre, galiojimą.
20. Skrydžio įgulos narys – specialisto licenciją turintis įgulos narys, atsakantis už orlaivio eksploatavimą skrydžio laiku.
21. Skrydžio laikas – bendras laikas nuo to momento, kai orlaivis pajuda, ketindamas kilti, iki galutinio sustojimo pasibaigus skrydžiui.
22. Specialieji aviacijos darbai – orlaivio naudojimas už užmokestį specializuotoms paslaugoms teikti žemės ūkyje, statybose, fotodarbams – fotografijai ir topografijai, taip pat stebėjimo ir patruliavimo bei paieškos ir gelbėjimo darbams, oro reklamai ir kita.
23. Tarptautinis oro uostas – oro uostas, į kurį atskrenda ir iš kurio išskrenda tarptautinius skrydžius atliekantys orlaiviai, taip pat atliekamos pasienio, muitinės, medicininio karantino, higieninės kontrolės ir kitos procedūros.
24. Valdomoji oro erdvė – nustatyto dydžio oro erdvė, kurioje teikiamos skrydžių valdymo paslaugos skrydžiams pagal vizualiųjų skrydžių taisykles ir skrydžių pagal prietaisus taisykles, atsižvelgiant į oro erdvės klasifikaciją.
3 straipsnis. Įstatymo taikymas
1. Šis įstatymas bei jo pagrindu priimti kiti teisės aktai taikomi taip pat ir už Lietuvos Respublikos teritorijos ribų esantiems Lietuvos Respublikoje registruotiems orlaiviams, jeigu jie neprieštarauja teisės aktams tos valstybės, kurios teritorijoje yra minėti orlaiviai.
2. Užsienio valstybių teisės aktai taikomi šių valstybių orlaiviams, esantiems Lietuvos Respublikos teritorijoje, jeigu jie neprieštarauja šiam įstatymui ir kitiems teisės aktams.
4 straipsnis. Kiti civilinės aviacijos teisės aktai
Civilinę aviaciją reglamentuojantys Lietuvos Respublikos teisės aktai turi atitikti Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos (toliau – Čikagos konvencija) reikalavimus ir, kiek tai priimtina Lietuvos Respublikai, šios konvencijos prieduose pateiktus standartus, rekomenduojamą praktiką bei procedūras, taip pat atitinkamus Europos Sąjungos bei Jungtinės aviacijos institucijos reikalavimus.
5 straipsnis. Civilinės aviacijos valstybinis valdymas
1. Civilinės aviacijos valstybinį valdymą pagal savo kompetenciją Lietuvos Respublikoje vykdo Susisiekimo ministerija ir Civilinės aviacijos administracija (toliau – CAA).
2. Susisiekimo ministerija vykdo civilinės aviacijos plėtros strateginį planavimą, civilinės aviacijos veiklos koordinavimą, rengia tarptautinio oro susisiekimo sutarčių projektus, atlieka šiose sutartyse numatytas civilinės aviacijos vadovybės funkcijas, išduoda licencijas oro susisiekimui vykdyti ir pagal savo kompetenciją rengia bei tvirtina teisės aktus.
3. CAA pagal savo kompetenciją įgyvendina valstybės civilinės aviacijos plėtros strategiją, teikia Susisiekimo ministerijai siūlymus rengiant civilinės aviacijos plėtros programas, atlieka valstybinę civilinės aviacijos priežiūrą ir kontrolę, organizuoja Nacionalinės civilinės aviacijos saugumo programos įgyvendinimą, rengia ir tvirtina teisės aktus, išduoda licencijas, pažymėjimus, taip pat atlieka kitas teisės aktais jai suteiktas funkcijas.
6 straipsnis. Civilinės aviacijos objektų nuosavybė
1. Civiliniai orlaiviai, oro uostai ir aerodromai nuosavybės teise gali priklausyti Lietuvos valstybei, savivaldybei ir fiziniams asmenims, taip pat Lietuvos Respublikoje registruotiems juridiniams asmenims ir įmonėms, neturinčioms juridinio asmens teisių.
ANTRASIS SKIRSNIS
ORLAIVIŲ REGISTRAVIMAS IR ŽENKLINIMAS
7 straipsnis. Orlaivių nacionalinė priklausomybė
1. Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre registruotas orlaivis turi Lietuvos nacionalinę priklausomybę.
2. Lietuvos Respublikoje, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje numatytus atvejus, leidžiama naudoti tik tuos orlaivius, kurie turi Lietuvos nacionalinę priklausomybę.
8 straipsnis. Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registro tvarkytojas
9 straipsnis. Civilinių orlaivių registravimo sąlygos
1. Orlaivis registruojamas Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre, jeigu:
1) orlaivio savininkas yra Lietuvos Respublikos pilietis, juridinis asmuo, įmonė, neturinti juridinio asmens teisių, registruoti Lietuvos Respublikoje, taip pat Lietuvos valstybė arba savivaldybė;
10 straipsnis. Dokumentai, reikalingi orlaiviui registruoti
11 straipsnis. Registruotina informacija
12 straipsnis. Pranešimas apie kitoje valstybėje registruotų orlaivių naudojimą
Tais atvejais, kai kitoje valstybėje registruotu orlaiviu pagal susitarimą naudojasi Lietuvos Respublikos pilietis, juridinis asmuo, įmonė, neturinti juridinio asmens teisių, registruoti Lietuvos Respublikoje, Lietuvos valstybė arba savivaldybė, jie privalo pranešti CAA orlaivio duomenis ir pateikti tokio susitarimo kopiją. CAA turi sudaryti Lietuvos Respublikoje naudojamų užsienio valstybių orlaivių ir jų naudotojų sąrašą. Apie visus pateiktos informacijos pasikeitimus orlaivio naudotojas turi nedelsdamas pranešti CAA.
13 straipsnis. Civilinio orlaivio registravimo panaikinimas
1. Civilinio orlaivio registravimas panaikinamas:
14 straipsnis. Orlaivio registravimo liudijimas
1. Įregistravus orlaivį, jo savininkui arba įgaliotam atstovui išduodamas orlaivio registravimo liudijimas.
15 straipsnis. Nacionaliniai ir registravimo ženklai
1. Orlaiviai, registruoti Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre, turi būti ženklinami Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (toliau – ICAO) suteiktu valstybės nacionaliniu ženklu „LY“ bei CAA suteiktu registravimo ženklu.
TREČIASIS SKIRSNIS
ORLAIVIO TINKAMUMAS SKRAIDYTI IR APLINKOS APSAUGOS REIKALAVIMAI
16 straipsnis. Tinkamumo skraidyti reikalavimai
1. Lietuvos Respublikos oro erdvėje gali skristi tik orlaiviai, kurie yra tinkami skraidyti ir turi galiojantį tinkamumo skraidyti pažymėjimą.
2. Orlaivis gali būti pripažįstamas tinkamu skraidyti, jeigu jis atitinkamai suprojektuotas, pagamintas, įrengtas ir techniškai prižiūrimas bei jo skridimo savybės atitinka skrydžių saugos reikalavimus, kuriuos nustato CAA.
17 straipsnis. Tinkamumo skraidyti pažymėjimas
1. Orlaiviui, pripažintam tinkamu skraidyti, CAA išduoda tinkamumo skraidyti pažymėjimą, galiojantį iki jame nustatyto laiko. CAA, atsižvelgdama į orlaivio techninę būklę, gali nustatyti orlaivio eksploatavimo apribojimus, kurie turi būti įrašyti orlaivio tinkamumo skraidyti pažymėjime.
2. Gavęs rašytinę orlaivio savininko arba naudotojo paraišką, CAA turi teisę pratęsti tinkamumo skraidyti pažymėjimo galiojimą, jeigu nustato, kad orlaivis atitinka tinkamumo skraidyti reikalavimus.
3. Jeigu CAA nustato, kad Lietuvos Respublikoje registruotas orlaivis yra netinkamas skraidyti, ji turi sustabdyti tinkamumo skraidyti pažymėjimo galiojimą, kol bus nustatyta, kad orlaivis yra tinkamas skraidyti. Tinkamumo skraidyti pažymėjimas, kurio galiojimas buvo sustabdytas, turi būti grąžintas CAA.
4. Lietuvos Respublikoje nustatyta tvarka gali būti pripažįstami Čikagos konvencijos valstybių narių išduoti tinkamumo skraidyti pažymėjimai, jeigu jie išduoti laikantis ne mažesnių nei minimalūs reikalavimų, įrašytų į standartus, parengtus vadovaujantis Čikagos konvencija.
5. Paraiškų orlaivio tinkamumo skraidyti pažymėjimui gauti pateikimo, tinkamumo skraidyti nustatymo, tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimo, galiojimo pratęsimo, sustabdymo ir atšaukimo bei užsienio valstybių išduotų tinkamumo skraidyti pažymėjimų pripažinimo sąlygas ir tvarką nustato susisiekimo ministras.
18 straipsnis. Tinkamumo skraidyti priežiūra
2. CAA, vykdydama priežiūrą, atlieka orlaivio tinkamumo skraidyti tyrimą šiais būdais:
1) orlaivio savininko arba naudotojo pateiktų techninės priežiūros ir kitų techninių ataskaitų įvertinimu;
3. CAA savo nuožiūra gali patikrinti orlaivio tinkamumą skraidyti viso orlaivio tinkamumo skraidyti pažymėjimo galiojimo metu arba patikrinti orlaivį jo savininko arba naudotojo prašymu.
4. Orlaivio savininkas arba naudotojas turi pateikti CAA visą informaciją apie orlaivio tinkamumą skraidyti, techninę priežiūrą, orlaivio dalių pakeitimą ar taisymą, taip pat visą statistinę informaciją apie jo naudojimą. CAA įgalioti atstovai, vykdydami orlaivio tinkamumo skraidyti priežiūrą, turi teisę netrukdomi patekti į savininko arba naudotojo aviacijos paskirties administracines bei gamybines patalpas, taip pat į orlaivį bei juo skristi.
19 straipsnis. Atsakomybė už orlaivio tinkamumą skraidyti
2. Orlaivio savininkas arba naudotojas privalo laikytis tinkamumo skraidyti nurodymų (direktyvų), išleidžiamų CAA arba valstybės, kurioje orlaivis buvo suprojektuotas ar pagamintas, jeigu CAA nenurodo kitaip.
20 straipsnis. Užsienio valstybių orlaivių tinkamumas skraidyti
1. CAA turi teisę įvertinti Lietuvos Respublikoje esančių užsienio valstybių orlaivių tinkamumą skraidyti.
2. Jeigu CAA nustato, kad užsienio valstybės orlaivis yra netinkamas skraidyti arba orlaivyje yra gedimų, kurie gali turėti įtakos tinkamumui skraidyti, CAA turi teisę neleisti jam pakilti. Tačiau jeigu orlaivis yra registruotas valstybėje, kuri yra ICAO narė, CAA privalo pranešti tos valstybės atsakingai institucijai apie orlaivio būklę ir CAA sprendimą. Jeigu užsienio valstybės institucija pareiškia, kad orlaivis yra tinkamas skraidyti, jam turi būti leista pakilti. Jeigu užsienio valstybės institucija nusprendžia, kad orlaivis yra netinkamas skraidyti, bet tam tikromis sąlygomis jis gali būti perskraidintas į remonto vietą, tokiu atveju, jeigu bus įvykdytos šios institucijos nustatytos sąlygos, CAA leidžia orlaiviui pakilti. Tokio skrydžio metu orlaivyje gali būti tik orlaivio įgula ir techniniai specialistai.
21 straipsnis. Aplinkos apsaugos reikalavimai
22 straipsnis. Leidimai specialiesiems skrydžiams
1. Išimtiniais atvejais CAA gali duoti leidimą specialiajam skrydžiui tokiu orlaiviu, kuriam bendra tvarka negali būti išduotas tinkamumo skraidyti pažymėjimas, bet toks orlaivis gali saugiai skraidyti laikydamasis tam tikrų apribojimų.
23 straipsnis. Civilinių orlaivių ir jų įrangos projektavimas, gamyba, remontas ir techninė priežiūra
1. CAA nustato civilinių orlaivių ir jų įrangos projektavimo, gamybos, remonto ir techninės priežiūros reikalavimus. Lietuvos Respublikoje įmonės gali projektuoti, gaminti civilinius orlaivius, jų dalis, įrangą ar prietaisus, taip pat atlikti civilinių orlaivių remonto ir techninės priežiūros darbus tik turėdamos atitinkamą CAA išduotą pažymėjimą šiems darbams bei laikydamosi šiame pažymėjime nurodytų reikalavimų.
2. Šių pažymėjimų išdavimo, taip pat kitų valstybių išduotų pažymėjimų ir leidimų pripažinimo sąlygas ir tvarką nustato susisiekimo ministras. CAA prižiūri, kaip pažymėjimus turinčios įmonės laikosi nustatytų reikalavimų. CAA atstovai turi teisę pažymėjimus turinčių įmonių gamybines patalpas ir įrangą apžiūrėti nekliudomai, taip pat gauti visą informaciją bei dokumentus, susijusius su šios įmonės veikla.
3. CAA turi teisę pripažinti kitose valstybėse – ICAO valstybėse narėse – pagamintų orlaivių, jų dalių, įrangos ar prietaisų pažymėjimus bei leidimus juos projektuoti, gaminti, remontuoti ir atlikti techninę priežiūrą.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
ORO UOSTAI, AERODROMAI IR LAUKO AIKŠTELĖS
24 straipsnis. Civilinio aerodromo statyba ir rekonstrukcija
1. Civilinis aerodromas statomas arba rekonstruojamas Statybos įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka bei suderinus su CAA. Civilinio aerodromo vieta numatoma teritorijų planavimo dokumentuose.
2. Statinių statyba bei rekonstrukcija ir ūkinė veikla civilinio aerodromo apsaugos bei sanitarinėse apsaugos zonose leidžiama Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.
25 straipsnis. Aukštų statinių ženklinimas bei žiburių įrengimas
1. Aukšti statiniai turi būti ženklinami tam tikrais nakties ir dienos ženklais. Jų įrengimo ir naudojimo tvarką nustato susisiekimo ministras.
26 straipsnis. Reikalavimai oro uostui, iš kurio vyksta oro susisiekimas
1. Oro susisiekimas gali būti vykdomas tik iš oro uostų, kurie atitinka susisiekimo ministro nustatytus reikalavimus.
27 straipsnis. Tikrinančiųjų institucijų veikla oro uoste
28 straipsnis. Civilinio aerodromo kontrolė
CAA turi teisę visada patikrinti, ar civilinis aerodromas atitinka šio įstatymo ir kitų teisės aktų nustatytus reikalavimus. CAA įgalioti atstovai turi teisę nekliudomai įeiti ir apžiūrėti atitinkamus objektus, įrangą bei įrengimus, gauti visą reikiamą informaciją, dokumentus ir kitą medžiagą, susijusius su civilinio aerodromo tinkamumu naudoti.
29 straipsnis. Lauko aikštelės
1. Lauko aikštelė – žemės arba vandens paviršiaus plotas, turintis minimalią įrangą ir skirtas laikinai sraigtasparniams, sklandytuvams ir lengviesiems lėktuvams atskristi, išskristi ir judėti.
30 straipsnis. Civilinio aerodromo tinkamumas naudoti
1. Gali būti naudojami tik tie civiliniai aerodromai, kurie atitinka šio įstatymo ir kitų teisės aktų reikalavimus bei turi CAA išduotą tinkamumo naudoti pažymėjimą.
31 straipsnis. Aerodromų naudojimas civilinių ir valstybės orlaivių reikmėms
32 straipsnis. Orlaivių atskridimo ir išskridimo laiko koordinavimas
1. Orlaivių atskridimo ir išskridimo laikas koordinuojamas atsižvelgiant į oro uosto ir skrydžių valdymo gamybinius pajėgumus.
33 straipsnis. Tarptautinių oro uostų žemė
2. Tarptautinis oro uostas žemę valdo, naudoja bei ja disponuoja turto patikėjimo teisėmis vadovaudamasis šiuo ir kitais Lietuvos Respublikos įstatymais.
PENKTASIS SKIRSNIS
CIVILINĖS AVIACIJOS SPECIALISTAI
34 straipsnis. Specialistų rengimas
35 straipsnis. Specialisto licencija
1. Eksploatuoti orlaivius ir atlikti jų techninę priežiūrą bei remonto darbus, taip pat vadovauti skrydžiams leidžiama asmenims, turintiems atitinkamą specialisto licenciją. Specialisto licencijos išduodamos aviacijos specialistams – skrydžio įgulos nariams, skrydžių vadovams, skrydžių dispečeriams, aviacijos inžinieriams ir technikams bei orlaivių palydovams.
3. Reikalavimus licencijuojamų specialistų sveikatos ir psichikos būklei nustato sveikatos apsaugos ministras ir susisiekimo ministras.
36 straipsnis. Testai ir tikrinimai
37 straipsnis. Licencijų galiojimo sustabdymas ir nutraukimas
1. Susisiekimo ministro nustatyta tvarka CAA gali nutraukti arba sustabdyti licencijos galiojimą, jeigu:
1) specialistas nesilaikė šio įstatymo ir kitų teisės aktų nustatytų skrydžių saugos bei aviacijos saugumo reikalavimų;
2) specialistas naudojosi licencijos suteiktomis teisėmis, būdamas apsvaigęs nuo alkoholio, narkotikų, psichotropinių arba kitų medžiagų;
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
ORLAIVIO ĮGULA IR JO VADAS
38 straipsnis. Orlaivio įgula
1. Orlaivio savininkas arba naudotojas privalo sukomplektuoti skrydžio įgulą pagal kiekvieno orlaivio tipui gamintojo arba CAA nustatytus reikalavimus.
2. Orlaivio įgulos nariai skrydžio laiku privalo turėti galiojančias specialisto licencijas ir sveikatos pažymėjimus.
4. Orlaivio įgulos nariai privalo tiksliai vykdyti darbo technologijoje nustatytas funkcijas ir aukštesniųjų įgulos narių nurodymus.
5. Draudžiama eksploatuoti orlaivį įgulos nariui, apsvaigusiam nuo alkoholio, narkotikų, psichotropinių arba kitų medžiagų.
39 straipsnis. Orlaivio vadas
1. Orlaivio vadu galima skirti tik pilotą. Jei orlaivio įguloje yra tik vienas pilotas, jis yra ir orlaivio vadas.
40 straipsnis. Orlaivio vado pareigos
Orlaivio vadas privalo:
1) iki skrydžio įsitikinti, kad orlaivis yra parengtas skrydžiui, sukomplektuota bei pasirengusi visa skrydžio įgula ir orlaivyje yra visi reikiami dokumentai;
2) eksploatuoti orlaivį pagal nustatytas taisykles ir kontroliuoti skrendančio orlaivio techninę būklę;
3) pranešti CAA apie visas aplinkybes, įvykius arba gedimus, galinčius turėti įtakos orlaivio tinkamumui skraidyti;
5) kilus skrydžių saugos pavojui, vykdyti teisės aktų nustatytus reikalavimus ir procedūras, užtikrinančius saugią skrydžių baigtį; apie veiksmus, kurių buvo imtasi, pranešti oro eismo paslaugų tarnybai;
41 straipsnis. Orlaivio vado teisės
Orlaivio vadas turi teisę:
1) atsisakyti priimti į orlaivį įgulos narius, keleivius arba krovinį, taip pat duoti nurodymą keleiviams išlipti arba iškrauti krovinį, jeigu to reikalauja aplinkybės;
5) sulaikyti nusikaltimo padarymu įtariamą asmenį ir, orlaiviui nutūpus, perduoti jį atitinkamoms teisėsaugos institucijoms;
SEPTINTASIS SKIRSNIS
ORO EISMO PASLAUGOS
43 straipsnis. Oro eismo paslaugos
2. Oro eismo paslaugų teikimo sąlygas ir tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.
3. Susisiekimo ministras Lietuvos Respublikos Vyriausybės pritarimu turi teisę sudaryti su atitinkamomis kitų valstybių institucijomis arba tarptautinėmis organizacijomis sutartis dėl oro eismo paslaugų teikimo bei su tuo susijusių kitų funkcijų perdavimo tam tikrose Lietuvos Respublikos oro erdvės dalyse arba prisiimti tokius įsipareigojimus iš kitų valstybių ar tarptautinių organizacijų.
44 straipsnis. Draudžiamos zonos
1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė gynybos ar visuomenės saugumo tikslais gali uždrausti arba riboti skrydžius virš visos Lietuvos Respublikos teritorijos ar virš tam tikros jos dalies.
2. Susisiekimo ministras gali laikinai paskelbti tam tikras oro erdvės dalis kaip draudžiamas, ribojamas arba pavojingas civilinei aviacijai zonas. Tokie sprendimai priimami CAA teikimu, suderintu su Lietuvos kariuomenės vadu. Draudimai ir apribojimai neturi būti taikomi ilgiau, negu to reikalauja juos sukėlusios priežastys.
45 straipsnis. Ryšių, navigacijos, stebėjimo ir skrydžių valdymo įranga
1. Lietuvos Respublikoje oro eismo paslaugų teikimui galima naudoti tik tą ryšių, navigacijos, stebėjimo ir skrydžių valdymo įrangą, kuri atitinka susisiekimo ministro nustatytus reikalavimus.
2. CAA turi teisę visada patikrinti, ar minėta įranga atitinka keliamus reikalavimus ir kaip teikiamos oro eismo paslaugos, o jos įgalioti atstovai turi teisę nekliudomi patekti į oro eismo paslaugų teikėjo administracines ir gamybines patalpas, apžiūrėti įrangą, taip pat susipažinti su visa su tuo susijusia informacija ir dokumentais.
46 straipsnis. Oro navigacijos informacijos paslaugos
1. Oro navigacijos informacijos paslaugas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka teikia CAA arba jos įgaliotas paslaugų teikėjas.
47 straipsnis. Meteorologinė informacija
1. Meteorologinę informaciją civilinės aviacijos reikmėms teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotas meteorologijos paslaugų teikėjas.
48 straipsnis. Paieška ir gelbėjimas
AŠTUNTASIS SKIRSNIS
VEŽĖJO PAŽYMĖJIMAS IR LICENCIJA
49 straipsnis. Vežėjo pažymėjimas
1. Lietuvos Respublikos teritorijoje vykdyti oro susisiekimą ir specialiuosius aviacijos darbus galima tik turint galiojantį vežėjo pažymėjimą, kurį susisiekimo ministro nustatyta tvarka išduoda arba pripažįsta galiojančiu CAA.
50 straipsnis. Reikalavimai vežėjo pažymėjimui gauti
1. CAA turi teisę išduoti vežėjo pažymėjimą tik įsitikinusi, kad pareiškėjas turi užtektinai lėšų, žinių, įgūdžių, patirties ir reikiamą personalą, organizacinę struktūrą, orlaivius, patalpas bei įrangą, reikalingus saugiai ir patikimai dirbti naudodamasis teisėmis, kurias suteikia vežėjo pažymėjimas.
2. Kartu su vežėjo pažymėjimu CAA išduoda pažymėjimo priedą, kuriame nurodoma leistina veikla, jai taikomos sąlygos bei apribojimai.
51 straipsnis. Licencija oro susisiekimui vykdyti
2. Užsienio valstybių vežėjai turi teisę vykdyti oro susisiekimą pagal atitinkamą Lietuvos Respublikos tarptautinę sutartį. Kol tokios sutarties nėra, susisiekimo ministras gali išduoti atitinkamą leidimą.
3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodyta licencija gali būti išduodama Lietuvos Respublikoje įsteigtai įmonei, turinčiai vežėjo pažymėjimą ir kurios veiksmingos kontrolės teisės priklauso Lietuvos Respublikos piliečiams, savivaldybėms, valstybei ar kitoms Lietuvos Respublikoje įregistruotoms įmonėms, kurių veiksmingos kontrolės teisės taip pat priklauso Lietuvos Respublikos piliečiams, savivaldybėms ar valstybei.
52 straipsnis. Licencijos oro susisiekimui vykdyti išdavimas, sustabdymas ir panaikinimas
1. Licencijų oro susisiekimui vykdyti išdavimo, galiojimo sustabdymo ir panaikinimo sąlygas bei tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
DEVINTASIS SKIRSNIS
SKRYDŽIŲ VYKDYMAS
54 straipsnis. Viršgarsiniai skrydžiai
55 straipsnis. Skrydžiai virš gyvenamųjų vietovių
1. Orlaiviai virš gyvenamųjų vietovių turi skristi nustatytame aukštyje, kuris užtikrintų priverstinį orlaivio nutupdymą už gyvenamosios vietovės ribų.
56 straipsnis. Parodomieji renginiai ir aviacijos sporto varžybos
57 straipsnis. Orlaivio perėmimas
58 straipsnis. Draudimas išskristi
59 straipsnis. Radijo ryšio naudojimo tvarka
60 straipsnis. Orlaivio skrydžio dokumentai
Orlaivyje skrydžio metu turi būti šie dokumentai:
DEŠIMTASIS SKIRSNIS
CIVILINĖS AVIACIJOS SAUGUMAS
61 straipsnis. Civilinės aviacijos saugumo programos
1. Civilinės aviacijos saugumas užtikrinamas priemonėmis, numatytomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintoje Nacionalinėje civilinės aviacijos saugumo programoje.
62 straipsnis. Aviacijos saugumo užtikrinimas
Aviacijos saugumas užtikrinamas šiomis priemonėmis:
1) užkertant galimybę pašaliniams asmenims ir transporto priemonėms patekti į oro uostų kontroliuojamą zoną;
3) užkertant galimybę neteisėtai gabenti orlaiviu ginklus, šaudmenis, sprogmenis, pavojingas chemines ir biologines medžiagas, radioaktyvius, nuodingus ir lengvai užsidegančius daiktus bei medžiagas ir užtikrinant saugaus jų gabenimo priemones;
63 straipsnis. Tarnybos, užtikrinančios aviacijos saugumą
1. Aviacijos saugumą užtikrina oro uostai ir vežėjai. Šios įmonės privalo turėti CAA patvirtintas aviacijos saugumo užtikrinimo programas ir planus bei įsteigti atitinkamas tarnybas (paskirti atsakingą darbuotoją (darbuotojus). Kiti kontroliuojamoje oro uosto teritorijoje veikiantys subjektai privalo turėti aviacijos saugumo užtikrinimo planus ir besąlygiškai vykdyti tarnybų, užtikrinančių aviacijos saugumą, reikalavimus.
2. Oro uostų tarnybų, užtikrinančių aviacijos saugumą, darbuotojai turi teisę atlikti asmens apžiūrą ir daiktų patikrinimą, sulaikyti ir perduoti teisėsaugos institucijoms asmenis, pažeidusius aviacijos saugumo reikalavimus, taip pat bagažą, krovinius ir pašto siuntas, kuriuose yra draudžiamų gabenti orlaiviais daiktų ir medžiagų.
3. Jeigu kyla grėsmė keleivių, įgulos narių ar kitų asmenų gyvybei ar sveikatai, tarnybų, užtikrinančių aviacijos saugumą, darbuotojai turi teisę taikyti priemones, numatytas Lietuvos Respublikos įstatymuose ir kituose teisės aktuose.
VIENUOLIKTASIS SKIRSNIS
ORLAIVIŲ AVARIJOS IR INCIDENTAI
64 straipsnis. Orlaivių avarijų ir incidentų tyrimas
1. Orlaivių avarijų ir incidentų klasifikavimo, tyrimo bei pranešimų tvarką nustato susisiekimo ministras.
2. Pagrindinis avarijos arba incidento tyrimo tikslas – nustatyti priežastis bei užkirsti kelią avarijoms ir incidentams. Tyrimu nesiekiama nustatyti kieno nors kaltę ar atsakomybę.
3. Susisiekimo ministras paskiria nuolatinį orlaivių avarijų bei incidentų tyrimų vadovą ir suteikia jam įgaliojimų bei reikalingų priemonių ir lėšų organizuoti ir vykdyti orlaivio avarijos ar incidento tyrimą.
7. Prireikus tyrimų vadovas gali kviestis Lietuvos Respublikos ar užsienio valstybių aviacijos ekspertų ir specialistų avarijai ar incidentui tirti.
8. Tyrimų vadovas turi teisę apklausti visus asmenis, kurie gali suteikti tyrimui svarbios informacijos, ir patikrinti dokumentus, įrašus bei kompiuteryje laikomą informaciją.
DVYLIKTASIS SKIRSNIS
ORO SUSISIEKIMAS
65 straipsnis. Keleivių, bagažo ir krovinių vežimas
1. Susisiekimo ministras nustato keleivių, bagažo, krovinių bei pavojingų krovinių vežimo sąlygas ir tvarką.
66 straipsnis. Užsakomieji vežimai
1. Keleivių, krovinių ir bagažo vežimo pagal užsakomųjų skrydžių (čarterio) sutartį sąlygas bei tvarką nustato susisiekimo ministras.
67 straipsnis. Kompensavimas už atsisakymą vežti
TRYLIKTASIS SKIRSNIS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
69 straipsnis. Rinkliavos
1. Fiziniai ir juridiniai asmenys, taip pat įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių, valstybės orlaivių naudotojai už oro navigacijos paslaugas Lietuvos Respublikos oro erdvėje ir už naudojimąsi oro uostais moka paslaugos teikėjams šias rinkliavas:
2. Šio straipsnio 1 dalyje išvardytos rinkliavos skiriamos oro uostų ir oro navigacijos įmonių bei kitų oro navigacijos informaciją teikiančių organizacijų gamybos priemonių ir tarnybų civilinės aviacijos saugumo išlaidoms bei jų modernizavimo investicijoms padengti.
3. Maksimalius rinkliavų dydžius, mokėjimo ir naudojimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.
70 straipsnis. Draudimas
71 straipsnis. Atsakomybė už žalą, padarytą keleiviams, bagažui, kroviniams ir tretiesiems asmenims
72 straipsnis. Atsakomybė už teisės aktų pažeidimą
73 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
Įsigaliojus šiam įstatymui, netenka galios Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos įstatymas (Žin., 1996, Nr. 48-1140).