LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL EŽŪOGF GARANTIJŲ SKYRIAUS, EŽŪGF IR BENDROJO FINANSAVIMO LĖŠŲ, IŠMOKĖTŲ PAGAL VALSTYBĖS BIUDŽETO SPECIALIĄSIAS PROGRAMAS IR (ARBA) PANAUDOTŲ PAŽEIDŽIANT TEISĖS AKTUS, GRĄŽINIMO Į LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS BIUDŽETĄ, ŠIŲ LĖŠŲ REGISTRAVIMO IR PARAMOS GAVĖJŲ ABEJOTINŲ SKOLŲ NURAŠYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2006 m. spalio 17 d. Nr. 3D-402

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. gegužės 30 d. nutarimo Nr. 590 „Dėl Europos Sąjungos finansinės paramos, Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų bei bendrojo finansavimo lėšų, išmokėtų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų programų ir (arba) panaudotų pažeidžiant teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, šių lėšų registravimo, apskaitos, projektų vykdytojų skolų pripažinimo abejotinomis ir abejotinų skolų nurašymo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2005, Nr. 69-2469) 3 punktu bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 11 d. nutarimo Nr. 987 „Dėl valstybės institucijų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Europos žemės ūkio garantijų fondo priemonių įgyvendinimą, paskyrimo“ (Žin., 2006, Nr. 110-4171) 5.1.2 punktu:

1. Tvirtinu EŽŪOGF Garantijų skyriaus, EŽŪGF ir bendrojo finansavimo lėšų, išmokėtų pagal valstybės biudžeto specialiąsias programas ir (arba) panaudotų pažeidžiant teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, šių lėšų registravimo ir paramos gavėjų abejotinų skolų nurašymo taisykles (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiais galios:

2.1. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2005 m. rugsėjo 6 d. įsakymą Nr. 3D-431 „Dėl Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Garantijų skyriaus ir bendrojo finansavimo lėšų, išmokėtų pagal Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiąsias programas ir (arba) panaudotų pažeidžiant teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, šių lėšų registravimo ir paramos gavėjų abejotinų skolų nurašymo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2005, Nr. 114-4173);

2.2. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2006 m. birželio 28 d. įsakymą Nr. 3D-267 „Dėl žemės ūkio ministro 2005 m. rugsėjo 6 d. įsakymo Nr. 3D-431 „Dėl Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Garantijų skyriaus ir bendrojo finansavimo lėšų, išmokėtų pagal Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiąsias programas ir (arba) panaudotų pažeidžiant teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, šių lėšų registravimo ir paramos gavėjų abejotinų skolų nurašymo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2006, Nr. 73-2806).

 

 

 

ŽEMĖS ŪKIO MINISTRĖ                                                   KAZIMIRA DANUTĖ PRUNSKIENĖ

 

 

 

SUDERINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

2006-10-17 raštu Nr. ((1.16-0203)-5K-0626535, 5K-0626533, 5K-0626746)-6K-0610186


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2006 m. spalio 17 d. įsakymu Nr. 3D-402

 

EŽŪOGF GARANTIJŲ SKYRIAUS, EŽŪGF IR BENDROJO FINANSAVIMO LĖŠŲ, IŠMOKĖTŲ PAGAL VALSTYBĖS BIUDŽETO SPECIALIĄSIAS PROGRAMAS IR (ARBA) PANAUDOTŲ PAŽEIDŽIANT TEISĖS AKTUS, GRĄŽINIMO Į LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS BIUDŽETĄ, ŠIŲ LĖŠŲ REGISTRAVIMO IR PARAMOS GAVĖJŲ ABEJOTINŲ SKOLŲ NURAŠYMO TAISYKLĖS

 

1. EŽŪOGF Garantijų skyriaus, EŽŪGF ir bendrojo finansavimo lėšų, išmokėtų pagal valstybės biudžeto specialiąsias programas ir (arba) panaudotų pažeidžiant teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, šių lėšų registravimo ir paramos gavėjų abejotinų skolų nurašymo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis Europos Sąjungos (toliau – ES) ir Lietuvos Respublikos (toliau – LR) teisės aktais, reglamentuojančiais Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Garantijų skyriaus (toliau – EŽŪOGF Garantijų skyrius) lėšų, gaunamų pagal Kaimo plėtros 2004–2006 metų planą, Europos žemės ūkio garantijų fondo (toliau – EŽŪGF) lėšų administravimą ir bendrosios žemės ūkio politikos finansavimą.

2. Taisyklių tikslas – nustatyti skolų, susidariusių pažeidžiant ES ir (arba) LR teisės aktus ir (arba) neteisėtai gavus EŽŪOGF Garantijų skyriaus, EŽŪGF ir (arba) LR valstybės biudžeto lėšas, administravimo tvarką.

3. Pagrindinės šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Administruojančioji institucija – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos.

Vykdomoji institucija – Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. vasario 6 d. nutarimu Nr. 135 „Dėl valstybės institucijų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Garantijų skyriaus priemonių įgyvendinimą, paskyrimo“ (Žin., 2004, Nr. 22-667), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 11 d. nutarimu Nr. 987 „Dėl valstybės institucijų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Europos žemės ūkio garantijų fondo priemonių įgyvendinimą, paskyrimo“ (Žin., 2006, Nr. 110-4171) paskirtos institucijos, atsakingos už sprendimo priėmimą dėl paramos suteikimo ir (arba) skolos nustatymo administruojant Kaimo plėtros 2004–2006 m. plano priemones, finansuojamas iš EŽŪOGF Garantijų skyriaus paramos ir bendrojo finansavimo lėšų, EŽŪGF priemones (toliau – Priemonės).

Finansavimo šaltinis – LR valstybės biudžeto programos, pagal kurias skiriamos lėšos Priemonėms vykdyti.

Grąžintinos lėšos – neteisėtai išmokėtos ir (arba) panaudotos pažeidžiant teisės aktus lėšos, privalomos grąžinti.

Paramos paraiška (toliau – paraiška) – pagal atskiras Priemonių administravimo taisykles nustatytos formos dokumentas, kurį vykdomajai institucijai pateikia pareiškėjas paramai pagal tą Priemonę gauti.

Pareiškėjas – asmuo, pretenduojantis gauti paramą pagal Priemonę.

Paramos gavėjas – pareiškėjas, kuris atitinka visus reikalavimus paramai gauti ir kuriam išmokama parama.

Teisės aktų nuostatų pažeidimas (toliau – pažeidimas) – paramos gavėjo ir (arba) vykdomosios institucijos veiksmas ar neveikimas nesilaikant ES ir (arba) LR teisės aktų nuostatų, dėl kurio EŽŪOGF Garantijų skyrius, EŽŪGF ir (arba) LR valstybės biudžetas praranda pajamų arba turi nepagrįstų išlaidų.

4. Sprendimą dėl grąžintinų lėšų susidarymo priežasčių, jų gražinimo bei kaltininko priima vykdomoji institucija. Šis sprendimas yra pagrindas susigrąžinti iš paramos gavėjo neteisėtai išmokėtas ir (arba) panaudotas pažeidžiant teisės aktus lėšas.

5. Grąžintinų lėšų nustatymo diena – vykdomosios institucijos sprendimo sumažinti paramą priėmimo diena.

6. Administruojančioji institucija registruoja grąžintinas lėšas, kai iš vykdomosios institucijos gauna duomenis apie pareiškėjui priskaičiuotos paramos sumažinimą, viršijantį mokėtiną paramą pagal tą pačią priemonę, finansavimo šaltinį bei paraišką.

7. Vykdomoji institucija priima sprendimą dėl lėšų susigrąžinimo, jei paramos gavėjas:

7.1. nesilaikė ES ir (arba) LR teisės aktuose nustatytų reikalavimų paramai gauti;

7.2. vykdomajai institucijai pateikė neteisingą su paramos gavimu susijusią informaciją;

7.3. per nustatytą laiką nepateikė papildomos/patikslintos informacijos, reikalingos paramai gauti;

7.4. gavo didesnę paramą nei priklauso;

7.5. kitais atvejais.

8. Vykdomoji institucija, priėmusi sprendimą dėl grąžintinų lėšų anuliavimo, apie tai informuoja administruojančiąją instituciją.

9. Administruojančioji institucija registruoja grąžintinų lėšų anuliavimą, kai iš vykdomosios institucijos gauna duomenis apie paramos gavėjui priskaičiuotų grąžintinų lėšų, viršijančių mokėtiną paramą, sumažinimą arba panaikinimą.

10. Administruojančioji institucija per 7 darbo dienas nuo grąžintinų lėšų užregistravimo administruojančiojoje institucijoje dienos registruotu laišku praneša paramos gavėjui apie grąžintinų lėšų sumą, šių lėšų susidarymo priežastis, lėšų grąžinimo terminą ir delspinigių dydį, kurie skaičiuojami tuo atveju, jei grąžintinos lėšos susidarė dėl paramos gavėjo kaltės.

11. Administruojančioji institucija gali neinformuoti paramos gavėjo, jei šių grąžintinų lėšų dydis neviršija 50 Lt įskaitant delspinigius.

12. Administruojančioji institucija per 7 darbo dienas registruotu laišku informuoja paramos gavėją apie grąžintinų lėšų anuliavimą, susigrąžinimą užskaita (žr. šių Taisyklių 16.2 punktą), nurašymą, išskyrus šių Taisyklių 11 punkte nurodytą atvejį.

13. Delspinigių skaičiavimui taikoma nuostata, kad metai turi 360 kalendorinių dienų.

14. Kiekvienam ketvirčiui finansų ministras nustato delspinigių dydį, kuris skelbiamas „Valstybės žiniose“, jei ES teisės aktai nenustato kitaip.

15. Delspinigiai paramos gavėjui pradedami skaičiuoti po 10 kalendorinių dienų nuo šių Taisyklių 10 punkte nurodyto registruoto laiško išsiuntimo dienos, jei ES teisės aktai nenustato kitaip, ir skaičiuojami už kiekvieną pavėluotą grąžinti lėšas dieną iki pirmos dienos to mėnesio, kurį buvo grąžintos lėšos.

16. Administruojančioji institucija gali susigrąžinti lėšas šiais būdais:

16.1. paramos gavėjui ar trečiajam asmeniui pervedant lėšas į administruojančios institucijos nurodytą banko sąskaitą (toliau – mokėjimo pavedimas);

16.2. išskaičiuojant grąžintinų lėšų sumą iš paramos gavėjui priskaičiuotos paramos pagal tą pačią ar kitą Priemonę būsimo mokėjimo pavedimo paramos gavėjui formavimo metu (toliau – užskaita);

16.3. išieškant grąžintinas lėšas kita ES arba LR teisės aktų nustatyta tvarka.

17. Paramos gavėjui prašant, administruojančioji institucija gali nuspręsti leisti neteisėtai gautas lėšas grąžinti dalimis. Tokiu atveju delspinigiai paramos gavėjui skaičiuojami nuo likusios negrąžintos sumos.

18. Visos išlaidos, susijusios su grąžintinų lėšų išieškojimu teisminiu būdu, apmokamos iš administruojančiajai institucijai šiam tikslui skirtų LR valstybės biudžeto asignavimų.

19. Mėnesiui pasibaigus, per 5 darbo dienas, o gruodžio mėnesį – iki tų pačių metų gruodžio 30 d. (kai šios dienos sutampa su švenčių arba poilsio dienomis – artimiausią darbo dieną) administruojančioji institucija mokėjimo pavedimu susigrąžintas lėšas privalo pervesti į Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos (toliau – ministerija) nurodytas sąskaitas. Jei susigrąžintų lėšų suma viršija 50 000 Lt, šios lėšos turi būti pervestos į ministerijos nurodytą sąskaitą per 3 darbo dienas. Administruojančioji institucija raštu informuoja ministeriją apie susigrąžintų lėšų pervedimą į sąskaitą.

20. Administruojančiosios institucijos užskaita susigrąžintos lėšos tais pačiais biudžetiniais metais, kuriais buvo išmokėta parama, gali būti panaudotos:

20.1. tai pačiai paramos priemonei finansuoti pagal tą pačią tikslinę paskirtį, išskyrus delspinigius. Delspinigiai turi būti pervesti į ministerijos nurodytą sąskaitą tokia pačia tvarka, kaip nurodyta šių Taisyklių 19 punkte;

20.2. grąžinti į ministerijos nurodytas sąskaitas tokia pačia tvarka, kaip nurodyta šių Taisyklių 19 punkte.

21. Administruojančiosios institucijos užskaita susigrąžintos lėšos, įskaitant delspinigius, kitais biudžetiniais metais, nei buvo išmokėta parama, privalo būti pervestos į ministerijos nurodytas sąskaitas tokia pačia tvarka, kaip nurodyta šių Taisyklių 19 punkte.

22. Ministerijai grąžintos lėšos, įskaitant delspinigius, priskaičiuotus už grąžintinas EŽŪOGF Garantijų skyriaus ir EŽŪGF lėšas, per 5 darbo dienas nuo jų gavimo į ministerijos nurodytas sąskaitas privalo būti pervestos į Finansų ministerijos nurodytą valstybės iždo sąskaitą. Jeigu lėšos iš paramos gavėjo ministerijai grąžinamos tais pačiais biudžetiniais metais, šiomis lėšomis atkuriamos atitinkamų specialiųjų programų išlaidos. Jeigu lėšos iš paramos gavėjo ministerijai grąžinamos kitais biudžetiniais metais, šios lėšos priskiriamos atitinkamų specialiųjų programų viršplaninėms įmokoms ir naudojamos kaip papildomos lėšos prie LR Seimo patvirtintos asignavimų sumos.

23. Ministerijai grąžinti delspinigiai, priskaičiuoti už grąžintinas bendrojo finansavimo lėšas ir LR valstybės biudžeto lėšas, nekompensuojamas ES, pervedami į LR valstybės biudžeto pajamų surenkamąją sąskaitą.

24. Administruojančioji institucija paramos gavėjo negrąžintų, bet privalomų grąžinti lėšų (toliau – skola) susigrąžinimą gali pripažinti kaip abejotiną esant bent vienai iš šių aplinkybių:

24.1. kai administruojančiosios institucijos pastangas susigrąžinti skolą įrodo dokumentai, patvirtinantys paramos gavėjo mirties faktą ir faktą, kad paramos gavėjo palikto turto nepakanka šioms skoloms sugrąžinti, o tais atvejais, kai už paramos gavėjo skolas įpėdinis atsako visu savo turtu – dokumentai, įrodantys faktą, kad įpėdinio turto nepakanka paramos gavėjo skoloms sugrąžinti;

24.2. kai administruojančioji institucija gauna duomenis, kad paramos gavėjas yra bankrutavusi įmonė, kaip tai apibrėžta LR įmonių bankroto įstatyme (Žin., 2001, Nr. 31-1010), ir dėl šios priežasties administruojančioji institucija negali atgauti visos ar dalies skolos;

24.3. kai administruojančioji institucija gauna duomenis, kad paramos gavėjas yra reorganizuotas ar likviduotas ir negalimas teisių bei pareigų perėmimas.

25. Administruojančioji institucija abejotiną skolą direktoriaus įsakymu gali nurašyti šiais atvejais:

25.1. nesant galimybės išieškoti skolą pagal bent vieną šių Taisyklių 24 punkte nurodytą aplinkybę arba pasibaigus 1995 m. gruodžio 18 d. Tarybos reglamento (EB, Euratomas) Nr. 2988/95 dėl Europos Bendrijų finansinių interesų apsaugos (OL 2004 m. specialusis leidimas, 1 skyrius, 1 tomas, p. 340) 3 straipsnyje nurodytam patraukimo atsakomybėn senaties terminui, jei paramos gavėjo skola, neįskaitant delspinigių, neviršija 13 811 Lt (4 000 EUR);

25.2. nesant šių Taisyklių 24 punkte nurodytų aplinkybių, jei paramos gavėjo skola, įskaitant delspinigius, yra mažesnė ar lygi 50 Lt.

26. Administruojančioji institucija, turėdama pagrindą nurašyti didesnę nei 13 811 Lt (4 000 EUR) abejotiną skolą, kreipiasi į ministeriją, kuri sudaro komisiją sprendimui dėl skolos nurašymo priimti.

27. Ministerijos sudaryta komisija gali priimti sprendimą dėl skolos didesnės kaip nei 13 811 Lt (4 000 EUR) nurašymo.

28. Jeigu paramos gavėjo skola nesusigrąžinama per 4 metus nuo skolos nustatymo pirminiame administraciniame nagrinėjime arba per 8 metus, kai dėl išieškojimo pateiktas ieškinys nacionaliniame teisme, 50 proc. skolos turi padengti LR, 50 proc. – ES, kaip tai numatyta 2005 m. birželio 21 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1290/2005 dėl bendrosios žemės ūkio politikos finansavimo (OL 2005 L 209, p. l), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2006 m. vasario 20 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 320/2006 (OL 2006 L58, p.42), 32 straipsnio 5 dalyje. Tačiau, jei ne dėl Lietuvos kaltės skola neišieškoma per nurodytus laikotarpius ir jeigu išieškotina suma viršija 1 milijoną eurų, administruojančioji institucija kreipiasi i EK su prašymu šiuos terminus pratęsti atitinkamai 2 ir 4 metams, kaip tai numatyta 2005 m. birželio 21 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1290/2005 32 straipsnio 5 dalyje.

30. EK priėmus sprendimą, kad nurašytas skolas bei išieškotinas sumas turi sumokėti LR, ministerija teikia Finansų ministerijai pasiūlymus dėl specialiųjų programų lėšų atkūrimo.

31. Administruojančioji institucija iki kiekvieno mėnesio 10 dienos pateikia ministerijai ataskaitą apie skolas (priedas).

______________

 

 

EŽŪOGF Garantijų skyriaus, EŽŪGF

ir bendrojo finansavimo lėšų, išmokėtų pagal valstybės biudžeto

specialiąsias programas ir (arba) panaudotų pažeidžiant teisės aktus,

grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, šių lėšų

registravimo ir paramos gavėjų abejotinų skolų nurašymo taisyklių

priedas

 

NACIONALINĖS MOKĖJIMO AGENTŪROS PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS FINANSŲ IR APSKAITOS DEPARTAMENTO ATASKAITŲ IR KOORDINAVIMO SKYRIUS

 

DEBITORIŲ APSKAITOS KNYGA

 

LR valstybės biudžeto programos pavadinimas ____________________________

 

LR valstybės biudžeto programos kodas _____________________

 

Laikotarpis nuo ______________ iki ______________

 

Valiuta LTL

 

Eil. Nr.

Priemonės (paramos programos) pavadinimas

Likutis laikotarpio pradžioje

Priskaičiuota grąžinti suma

Sugrąžinta suma užskaita

Sugrąžinta suma pavedimais

Anuliuota suma

Nurašyta suma

Likutis laikotarpio pabaigoje

lėšos

delspinigiai

lėšos

delspinigiai

ES nenaudai

LT nenaudai

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12=3+4-5-6-7-8-9-10-11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš viso:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nacionalinės mokėjimo agentūros

prie Žemės ūkio ministerijos

direktorius                                                                                                  (Parašas)                             (Vardas, pavardė)

 

Nacionalinės mokėjimo agentūros prie

Žemės ūkio ministerijos Finansų

ir apskaitos departamento direktorius                                                        (Parašas)                             (Vardas, pavardė)

______________