LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO 2004 M. GEGUŽĖS 17 D. ĮSAKYMO NR. ISAK-751 „DĖL BRANDOS EGZAMINŲ BEI PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO PROGRAMŲ“ PAKEITIMO

 

2004 m. spalio 28 d. Nr. ISAK-1695

Vilnius

 

Pakeičiu Dailės brandos egzamino programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. gegužės 17 d. įsakymu Nr. ISAK-751 „Dėl brandos egzaminų bei pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo programų“ (Žin., 2004, Nr. 85-3100):

1. Išdėstau 13 punktą taip:

13. Pasirenkamasis mokyklinis dailės brandos egzaminas susideda iš 2 dalių: kūrybinės užduoties ir užduoties raštu – dailės pažinimo testo. Abi egzamino dalys yra lygiavertės. Kūrybinės užduoties atlikimo eiga stebima ir vertinama organizuojant tris kūrybinių darbų peržiūras, kurių rezultatai fiksuojami dailės mokyklinio brandos egzamino kūrybinės užduoties protokole.“

2. Pripažįstu netekusiu galios 15.3 punktą.

3. Išdėstau 17 punktą taip:

17. Dailės mokyklinio brandos egzamino:

17.1. kūrybinė užduotis vertinama pagal programos 2 priede pateiktus vertinimo kriterijus ir normas;

17.2. užduotis raštu (testas) vertinama vadovaujantis vertinimo instrukcija, kuri pateikiama vertinimo komisijai po egzamino;

17.3. kiekviena dalis (kūrybinė užduotis ir testas) vertinama taškais, juos susumavus nustatomas pažymys, kuris yra galutinis egzamino įvertinimas. Egzaminas laikomas išlaikytu, jeigu abi jo dalys yra išlaikytos.“

4. Išdėstau 2 priedą nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministras                                            Algirdas Monkevičius


Dailės brandos egzamino programos

2 priedas

(Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro

2004 m. spalio 28 d. įsakymo

Nr. ISAK-1695 redakcija)

 

KŪRYBINĖ UŽDUOTIS

 

1. Kūrybinė užduotis – tai originalus autorinis mokinio dailės raiškos arba dailėtyros darbas iš pasirinktos dailės srities. Neatsiejama kūrybinės užduoties dalis yra aplankas, kuriame pateikiama metrika (nurodomas autoriaus vardas, pavardė, darbo pavadinimas, atlikimo technika, matmenys, data, mokyklos pavadinimas), trumpas darbo pagrindimas (aprašymas), užbaigto darbo fotonuotrauka arba kopija, pirmoje peržiūroje eksponuoti eskizai ir antroje peržiūroje pateiktos medžiagos nuotraukos. Šis aplankas lieka mokyklos archyve.

2. Dailės raiškos darbas gali būti pasirenkamas iš šių vizualinių menų sričių:

2.1. tradicinės vaizduojamosios dailės šakos (tapybos, grafikos, skulptūros),

2.2. tradicinės taikomosios dekoratyvinės dailės šakos (keramikos, dailiosios tekstilės, juvelyrikos, metalo dirbinių, medžio dirbinių, odos dirbinių ir kt.),

2.3. avangardinės dailės rūšies (hepeningo, akcijos, performanso, kūno meno, žemės meno, konceptualiojo meno, instaliacijos),

2.4. naujomis techninėmis priemonėmis grįstos meno rūšies (meninės fotografijos, videomeno, kompiuterinio meno),

2.5. dizaino (grafinio dizaino, kostiumo dizaino),

2.6. scenografijos (dekoracijos, kostiumų eskizų, lėlių teatro personažų – lėlių ar jų projektų).

3. Dailėtyros darbas tai teorinis darbas, atskleidžiantis savitą mokinio požiūrį į įvairias dailės sritis. Gali būti pasirinktinai nagrinėjamos temos iš šių sričių:

3.1. dailės istorijos,

3.2. dailės kultūros,

3.3. dailės kritikos ir estetikos,

3.4. architektūros,

3.5. dizaino,

3.6. tautodailės,

3.7. paminklosaugos,

3.8. vietinių kultūros paminklų,

3.9. menininkų kūrybos,

3.10. dailės parodų, renginių ir meninių akcijų.

4. Dailėtyros darbas gali būti parašytas laisva forma, papildytas reportažu iš autorinės dailininko parodos, bienalės, trienalės ar kitų renginių.

5. Dailėtyros darbą sudaro tekstas ir vaizdinė (ikonografinė) medžiaga. Jis pateikiamas kaip vientisas estetiškai apipavidalintas darbas knygos ar aplanko forma. Darbo vaizdinė medžiaga gali būti pateikta vaizdajuostėmis, reprodukcijų aplanku, piešiniais ir kt., iliustruojančiais pasirinktą temą.

6. Dailėtyros darbo apimtis – ne mažesnė kaip 20 puslapių (A4 formato). Tuo atveju, kai darbe yra daug vaizdinės medžiagos, teksto apimtis gali būti 5–10 puslapių. Tekstas turi būti surinktas Windows aplinkoje 12 punktų dydžio šriftu.

7. Kūrybinės užduoties atlikimas yra kūrybinis procesas, kurio nuosekli eiga yra fiksuojama ir vertinama 3 peržiūrose.

8. Peržiūros vyksta egzamino centruose. Jose dalyvauja visi dailės egzaminą pasirinkę mokiniai, jų mokytojai (kūrybinių užduočių vadovai) ir vertinimo komisija. Egzamino vertinimo komisija peržiūrų metu pateikia mokiniams klausimų, patarimų ir pastabų. Peržiūrų rezultatai fiksuojami dailės mokyklinio brandos egzamino kūrybinės užduoties protokole.

9. Pirmoje peržiūroje pateikiami kūrybinio darbo idėjų eskizai, projektai. Mokiniai, pasirinkę dailėtyros temą, pateikia teorinio darbo apmatus: temą, problemą, bendrą kompoziciją ar kompozicijos variantus, nurodo literatūros šaltinius. Jau pirmoje peržiūroje turi būti numatyta vaizdinė medžiaga. Visa pirmos peržiūros medžiaga (eskizai, kompozicijos, spalvų variantai, idėjų aprašymai, projektai ir kt.) pateikiama aplanke (gali būti kopijos).

10. Antroje peržiūroje mokiniai pristato ne mažiau kaip pusę viso darbo, atlikto pasirinkta technika. Jeigu kūrybinis darbas didelės apimties – pateikiamos nuotraukos, iliustruojančios kūrybinės užduoties atlikimo eigą. Visa antros peržiūros medžiaga fiksuojama nuotraukose ir pateikiama aplanke.

11. Užbaigta kūrybinė užduotis – dailės raiškos arba dailėtyros darbas – pristatoma trečioje peržiūroje (dailės egzamino kūrybinių darbų ekspozicijoje). Kūrybinius darbus mokiniai tvarkingai ir estetiškai eksponuoja egzamino centre dieną prieš kūrybinės užduoties gynimą. Už darbų saugumą atsako mokyklos, kurioje įsteigtas dailės egzamino centras, direktorius.

12. Kūrybinių darbų peržiūrose egzamino vertinimo komisija įvertina taškais mokinio darbų eskizus, idėjų aprašymus, kūrybiškumą, meninius ieškojimus ir darbo nuoseklumą. Peržiūrų rezultatai (taškai) fiksuojami dailės mokyklinio brandos kūrybinės užduoties protokole (NEC-PD).

13. Pirmoje peržiūroje vertinama:

13.1. temos originalumas (iki 5 taškų),

13.2. ieškojimų įvairovė (iki 5 taškų),

13.3. sprendimo pagrįstumas (iki 5 taškų),

13.4. ar darbo apimtis, pasirinkta dailės rūšis, žanras, atlikimo technika, medžiaga atitinka idėją (iki 5 taškų).

14. Antroje peržiūroje vertinama:

14.1. pasirinktos dailės rūšies specifikos išmanymas (iki 5 taškų),

14.2. meninės raiškos priemonių valdymas (iki 5 taškų),

14.3. techninių raiškos priemonių valdymas (iki 5 taškų),

14.4. pasirinktos temos išplėtojimas (iki 5 taškų),

14.5. darbo eigos nuoseklumas (iki 5 taškų),

14.6. paties mokinio pastangos dirbti savarankiškai ir kūrybiškai (iki 5 taškų).

15. Trečioje peržiūroje vertinama užbaigto kūrybinio darbo eksponavimas, aplanko pristatymas ir užbaigtos kūrybinės užduoties gynimas:

15.1. eksponavime vertinama:

15.1.1. laiku ir tvarkingai eksponuotas darbas (iki 5 taškų),

15.1.2. ar eksponavimas atitinka pasirinktos dailės rūšies specifiką (iki 5 taškų).

15.2. Aplankas pristatomas egzamino vertinimo komisijos pirmininkui dieną prieš kūrybinės užduoties gynimą, kad egzamino vertinimo komisijos nariai galėtų susipažinti su aplanko turiniu. Vertinama:

15.2.1. užbaigto autorinio darbo fotonuotrauka arba kopija (iki 5 taškų),

15.2.2. meninis aplanko medžiagos apipavidalinimas (iki 5 taškų).

15.3. Užbaigtos kūrybinės užduoties gynimas vyksta toje pačioje patalpoje, kurioje yra eksponuoti darbai. Kūrybinio darbo gynime dalyvauja visi dailės egzaminą laikantys mokiniai ir jų mokytojai (kūrybinių užduočių vadovai). Jie kartu su egzamino vertinimo komisija išklauso kūrybinių darbų pristatymus. Kiekvienas mokinys egzamino vertinimo komisijai pristato savo darbą. Jis nusako temą, pasirinktą dailės rūšį ar vizualinių menų sritį. Trumpai pristato darbo eigą ir paaiškina, kodėl pasirinko šią temą, kompozicinį sprendimą ir atlikimo techniką. Vertinama:

15.3.1. darbo pristatymas (tikslingas dailės terminų ir sąvokų vartojimas, išsamus ir aiškus savo kūrybinio darbo esmės perteikimas ir pagrindimas) (iki 5 taškų),

15.3.2. darbo temos ar idėjos atskleidimas (iki 5 taškų),

15.3.3. autoriaus pasiekimai kūrybiniame procese (iki 5 taškų),

15.3.4. išradingas ir tikslingas pasirinktos technikos panaudojimas (iki 5 taškų),

15.3.5. originalus temos ar idėjos perteikimas (iki 5 taškų),

15.3.6. paties mokinio pažanga (iki 5 taškų).

16. Autorinis darbas gali būti atliekamas mokinių (ne daugiau kaip trijų) grupės. Tokiu atveju aprašyme turi atsispindėti kiekvieno grupės nario indėlis į šį darbą. Kiekvieno kūrybinės grupės nario indėlis į kolektyvinį darbą vertinamas atskirai.

17. Mokinio nedalyvavimo faktas peržiūroje fiksuojamas dailės mokyklinio brandos egzamino kūrybinės užduoties protokole. Praleista peržiūra vertinama 0 taškų. Jeigu mokiniui kūrybinės užduoties peržiūra buvo atidėta vėlesniam laikui (žr. Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarką), pildomas naujas mokinio kūrybinės užduoties vertinimo protokolas.

18. Vertinimas. Trijų kūrybinių darbų peržiūrų rezultatai (taškai), užfiksuoti dailės mokyklinio brandos egzamino kūrybinės užduoties protokole (NEC-PD), sumuojami. Maksimalus taškų skaičius už kūrybinę užduotį – 100 taškų. Dailės brandos egzamino I dalis (kūrybinė užduotis) yra neišlaikyta, jeigu ji įvertinta mažiau kaip 35 taškais.

______________