LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO STRATEGIJOS IR VALSTYBĖS ĮMONĖS RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO AGENTŪROS 2002–2004 METŲ VEIKLOS PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2002 m. vasario 6 d. Nr. 174
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 50-1600) 4 straipsnio 5 ir 6 punktais, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2002 m. vasario 6 d. nutarimu
Nr. 174
RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO STRATEGIJA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ši strategija parengta vykdant Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 50-1600) nuostatas.
II. STRATEGIJOS TIKSLAI
2. Šios strategijos tikslai yra:
2.2. plėtoti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo infrastruktūrą, pagrįstą šiuolaikinėmis technologijomis;
III. STRATEGIJOS UŽDAVINIAI
3. Šios strategijos uždaviniai yra:
3.2. pertvarkyti Ignalinos atominės elektrinės radioaktyviųjų atliekų tvarkymą – įdiegti naują radioaktyviųjų atliekų klasifikavimo sistemą pagal Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko 2001 m. liepos 27 d. įsakymu Nr. 38 „Dėl Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo atominėje elektrinėje iki jų laidojimo reikalavimų“ (Žin., 2001, Nr. 67-2467) patvirtintus Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo atominėje elektrinėje iki jų laidojimo reikalavimus;
3.3. pasirengti tvarkyti Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo metu susidarysiančias radioaktyviąsias atliekas, aprūpinant reikiamais radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginiais pačią elektrinę;
IV. RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO TEISINĖ BAZĖ
4. Būtina ratifikuoti Jungtinę panaudoto branduolinio kuro tvarkymo saugos ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo saugos konvenciją ir įgyvendinti jos reikalavimus.
5. Numatoma parengti teisės aktus, reglamentuojančius:
5.1. bendrosios informacijos apie radioaktyviųjų atliekų šalinimą, kai aplinka gali būti užteršta radionuklidais, pateikimą;
5.2. radioaktyviųjų atliekų pakuočių tinkamumo priimti tarpiniam saugojimui ir laidojimui kriterijus, šių pakuočių tinkamumo nustatymo ir matavimo metodų sertifikavimo reikalavimus;
5.6. laikiną smulkiųjų gamintojų radioaktyviųjų atliekų saugojimą Ignalinos atominės elektrinės saugyklose;
5.7. valstybės įmonės Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūros (toliau vadinama – agentūra) paslaugų įkainius;
V. STRATEGIJOS ĮGYVENDINIMO SISTEMA
6. Lietuvos Respublikos Vyriausybė priima sprendimus dėl konkrečių radioaktyviųjų atliekų saugyklų ir kapinynų projektavimo, statybos ir eksploatavimo nutraukimo, nustatytąja tvarka skiria žemės sklypus radioaktyviųjų atliekų saugykloms ir kapinynams įrengti, priima teisės aktus, reglamentuojančius radioaktyviųjų medžiagų įsigijimą, saugojimą, transportavimą ir laidojimą, arba paveda nustatytąja tvarka priimti šiuos teisės aktus įgaliotoms institucijoms.
7. Ūkio ministerija teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl radioaktyviųjų atliekų saugyklų ir kapinynų statybos ir eksploatavimo nutraukimo, organizuoja tarptautinį bendradarbiavimą radioaktyviųjų atliekų tvarkymo srityje, vykdo agentūros steigėjos funkcijas.
8. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija kontroliuoja ir prižiūri radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginių, saugyklų, kapinynų saugą ir branduolinių medžiagų apskaitą. Aplinkos ministerija, suderinusi su Sveikatos apsaugos ministerija, nustato švarumo lygius ir deaktyvuotų medžiagų pakartotinio naudojimo ir šalinimo sąlygas, didžiausią leistiną aplinkos taršą radionuklidais, vykdo kitas įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytas funkcijas. Radiacinės saugos centras vykdo radiacinės saugos valstybinę priežiūrą ir kontrolę.
9. Ignalinos atominė elektrinė atsako už saugų radioaktyviųjų atliekų, susidariusių eksploatavimo metu ar priimtų saugoti arba perdirbti, ir elektrinės eksploatavimo nutraukimo metu susidarysiančių radioaktyviųjų atliekų tvarkymą, iki jos bus perduotos laidoti.
VI. FINANSAVIMAS
VII. IGNALINOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS KIETŲJŲ RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ
TVARKYMAS
12. 2002–2009 metais numatoma pertvarkyti Ignalinos atominės elektrinės kietųjų trumpaamžių ir ilgaamžių radioaktyviųjų atliekų tvarkymą ir saugojimą:
12.1. sumažinti radioaktyviųjų atliekų bendrąjį aktyvumą ir tūrį, šiuo tikslu įdiegti geriausias technologijas be papildomų išlaidų;
12.4. paimti, apibūdinti, galutinai apdoroti ir grąžinti į saugyklas kietųjų radioaktyviųjų atliekų saugyklose sukauptas trumpaamžes atliekas;
12.5. paimti, apibūdinti ir tinkamai apdoroti esamose kietųjų radioaktyviųjų atliekų saugyklose sukauptas ilgaamžes atliekas, įrengti tinkamas ilgaamžių radioaktyviųjų atliekų tarpinio saugojimo saugyklas ir ilgaamžes radioaktyviąsias atliekas saugoti saugyklose galutinai jų neimobilizuojant, iki bus apsispręsta dėl galutinio jų sutvarkymo būdų;
VIII. PANAUDOTO BRANDUOLINIO KURO TVARKYMAS
14. Panaudotam branduoliniam kurui saugoti geriausia naudoti dvejopos paskirties įrenginius, tinkamus ir ilgalaikiam saugojimui, ir vežimui.
15. Iki 2011 metų numatoma išplėsti esamą (arba pastatyti netoli naują) Ignalinos atominės elektrinės panaudoto branduolinio kuro ilgalaikio sausojo saugojimo saugyklą.
16. Parengtą saugoti panaudotą branduolinį kurą reikia išvežti į sausojo saugojimo saugyklą, kad būtų galima efektyviai dirbti Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo darbus.
17. Siekiant kuo patikimiau palaidoti panaudotą branduolinį kurą, būtina:
17.1. parengti ir vykdyti ilgalaikę mokslinių tyrimų programą „Galimybės laidoti Lietuvoje panaudotą branduolinį kurą ir ilgaamžes didelio aktyvumo radioaktyviąsias atliekas“;
17.2. analizuoti galimybes įrengti Lietuvoje gelminį panaudoto branduolinio kuro ir ilgaamžių radioaktyviųjų atliekų kapinyną;
17.4. analizuoti galimybes palaidoti panaudotą branduolinį kurą kitose valstybėse, nustatyti ekonominį tokio laidojimo pagrįstumą;
IX. IGNALINOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS SKYSTŲJŲ RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ
TVARKYMAS
18. Būtina sukietinti ir supakuoti Ignalinos atominės elektrinės skystąsias radioaktyviąsias atliekas taip, kad jų pakuotės tiktų vežti, saugoti ir laidoti paviršiniame kapinyne.
20. Būtina atlikti tyrimus ir nuspręsti, ar bitumuotų radioaktyviųjų atliekų saugykla galėtų būti pertvarkyta į kapinyną, priklausomai nuo priimto sprendimo – licencijuoti bitumuotų atliekų saugyklą kaip kapinyną arba pertvarkyti technologiją taip, kad atliekų pakuotės tiktų saugoti, vežti ir laidoti paviršiniame kapinyne.
X. SMULKIŲJŲ GAMINTOJŲ RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMAS
23. Ilgalaikiam saugojimui uždaruosius šaltinius, kurių negalima pakartotinai naudoti arba grąžinti tiekėjui, reikia apdoroti galutinai neimobilizuotus, iki bus nustatyta, pagal kokius kriterijus jie priimami laidoti gelminiame radioaktyviųjų atliekų kapinyne.
24. Numatoma atlikti Širvintų rajone, Bartkuškio miške, esančio specialaus radioaktyviųjų atliekų laidojimo punkto saugos analizę ir esant teigiamoms išvadoms dėl jo saugos licencijuoti jį kaip radioaktyviųjų atliekų saugyklą; vėliau, remiantis mokslinių tyrimų išvadomis, nuspręsti, ar paversti jį kapinynu, ar sutvarkius teritoriją atiduoti bendram naudojimui.
25. Smulkiųjų gamintojų, bankrutavusių įmonių, neturinčias šeimininko ir neteisėtai laikytas radioaktyviąsias atliekas būtina surinkti, apdoroti ir laikinai saugoti Ignalinos atominės elektrinės saugyklose, iki bus įrengtas naujas paviršinis kapinynas.
XI. IGNALINOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS EKSPLOATAVIMO NUTRAUKIMO METU SUSIDARANČIŲ RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMAS
27. Ignalinos atominės elektrinės pirmojo bloko eksploatavimo nutraukimą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka elektrinė parengia galutinį pirmojo bloko eksploatavimo nutraukimo planą. Atsižvelgiant į tai, kokia eksploatavimo nutraukimo strategija bus pasirinkta, patikslinamas radioaktyviųjų atliekų kiekis, jų tvarkymo technologijos.
XII. MOKSLINIAI TYRIMAI
28. Būtina parengti pakankamai kvalifikuotų ekspertų, galinčių savarankiškai, be užsienio specialistų pagalbos, spręsti su radioaktyviosiomis atliekomis susijusias problemas.
29. Numatoma:
29.1. didinti mokslo institucijų kompetenciją – gebėjimą spręsti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginių ir kapinynų projektavimo ir eksploatavimo problemas;
29.2. analizuoti radioaktyviųjų atliekų mažinimo, kapinynų vietos parinkimo, radioaktyviųjų atliekų tvarkymo ekonominius aspektus;
29.3. kaupti žinias apie saugos barjerų senėjimą, analizuoti pasaulyje atliekamus tyrimus ir teikti pasiūlymus dėl jų rezultatų taikymo Lietuvoje;
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2002 m. vasario 6 d. nutarimu
Nr. 174
VALSTYBĖS ĮMONĖS RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO AGENTŪROS 2002–2004 METŲ VEIKLOS PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gruodžio 27 d. nutarimą Nr. 1487 „Dėl įgaliojimų steigti valstybės įmonę Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūrą ir parengti bei patvirtinti teisės aktus Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymui įgyvendinti suteikimo“ (Žin., 1999, Nr. 114-3307), 2001 m. gegužės 16 d. įsteigta valstybės įmonė Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūra (toliau vadinama – agentūra). Agentūros įstatai 2001 m. liepos 20 d. nustatytąja tvarka įregistruoti Ūkio ministerijoje.
2. Ši programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymu (Žin., 1999, Nr. 50-1600).
II. PROGRAMOS TIKSLAI
III. PROGRAMOS CHARAKTERISTIKA
4. Numatomos šios organizacinės priemonės:
4.1. sukomplektuoti agentūros personalą, įdiegti agentūros vykdomų darbų kokybės užtikrinimo sistemą ir gauti veiklos licencijas;
5. Numatomos šios teisinės priemonės:
5.1. parengti ir pateikti Ūkio ministerijai tvirtinti Laikino smulkiųjų gamintojų radioaktyviųjų atliekų saugojimo Ignalinos atominės elektrinės saugyklose tvarką;
5.3. parengti ir nustatytąja tvarka pateikti įgaliotoms institucijoms tvirtinti projektus teisės aktų, reglamentuojančių neteisėtai gaminamų, vežamų, saugomų ir atsitiktinai Lietuvos Respublikoje rastų radioaktyviųjų medžiagų tvarkymą;
5.4. nustatytąja tvarka parengti Širvintų rajone, Bartkuškio miške, esančio specialaus radioaktyviųjų atliekų laidojimo punkto licencijavimo kaip saugyklos dokumentus, vėliau atlikti tyrimus ir priimti sprendimą dėl jo tinkamumo būti kapinynu arba radioaktyviųjų atliekų paėmimo ir laidojimo naujame paviršiniame kapinyne;
6. Numatomos šios techninės priemonės:
6.1. vykdyti Širvintų rajone, Bartkuškio miške, esančio specialaus radioaktyviųjų atliekų laidojimo punkto aplinkosauginį monitoringą;
6.2. įgyvendinti Širvintų rajone, Bartkuškio miške, esančio specialaus radioaktyviųjų atliekų laidojimo punkto kaip saugyklos licencijos sąlygas;
6.3. atlikti reikiamus tyrimus ir parengti rekomendacijas, kaip įrengti trumpaamžių mažo ir vidutinio aktyvumo radioaktyviųjų atliekų paviršinį kapinyną;
6.4. organizuoti panaudoto branduolinio kuro ir ilgaamžių radioaktyviųjų atliekų laidojimo Lietuvos Respublikoje tyrimus; kartu su Lietuvos geologijos tarnyba ir Lietuvos energetikos institutu parengti ilgalaikę mokslinių tyrimų programą „Galimybės laidoti Lietuvoje panaudotą branduolinį kurą ir ilgaamžes didelio aktyvumo radioaktyviąsias atliekas“; kartu nagrinėti galimybę išvežti panaudotą branduolinį kurą ir ilgaamžes radioaktyviąsias atliekas iš Lietuvos Respublikos.
IV. FINANSAVIMAS
7. Ši programa finansuojama Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis, radioaktyviųjų atliekų gamintojų įmokomis už agentūrai perduotų radioaktyviųjų atliekų sutvarkymą, tarptautinės paramos lėšomis.
Valstybės įmonės Radioaktyviųjų atliekų
tvarkymo agentūros 2002–2004 metų
veiklos programos priedas
VALSTYBĖS ĮMONĖS RADIOAKTYVIŲjų ATLIEKŲ TVARKYMO AGENTŪROS 2002–2004 METŲ VEIKLOS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS
Priemonės pavadinimas |
Vykdymo trukmė |
Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų poreikis (tūkst. litų) |
Pastabos |
||||||
pradžia |
pabaiga |
2002 metai |
2003 metai |
2004 metai |
|||||
|
I. Organizacinės priemonės |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Pasirengti smulkiųjų gamintojų radioaktyviųjų atliekų surinkimui ir pradiniam apdorojimui |
2002 metų I ketvirtis |
2002 metų IV ketvirtis |
100 |
– |
– |
|
||
2. |
Pasirengti perimti iš Fizikos instituto Širvintų rajone, Bartkuškio miške, esantį specialų radioaktyviųjų atliekų laidojimo punktą |
2002 metų II ketvirtis |
2002 metų IV ketvirtis |
50 |
– |
– |
|
||
3. |
Vykdyti PHARE projektą „Valstybės įmonės Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūros stiprinimas“ |
2002 metų III ketvirtis |
2004 metų II ketvirtis |
– |
150 |
50 |
skiriama ir PHARE programos lėšų |
||
4. |
Įdiegti agentūros vykdomų darbų kokybės užtikrinimo sistemą ir nustatytąja tvarka gauti veiklos licencijas |
2002 metų I ketvirtis |
2003 metų IV ketvirtis |
50 |
100 |
– |
|
||
|
II. Teisinės priemonės |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Parengti ir pateikti Ūkio ministerijai tvirtinti Laikino smulkiųjų gamintojų radioaktyviųjų atliekų saugojimo Ignalinos atominės elektrinės saugyklose tvarką |
2002 metų I ketvirtis |
2002 metų III ketvirtis |
20 |
– |
– |
|
||
6. |
Parengti ir pateikti įgaliotoms institucijoms tvirtinti projektus teisės aktų, reglamentuojančių neteisėtai gaminamų, vežamų, saugomų ir atsitiktinai rastų radioaktyviųjų medžiagų tvarkymą, agentūrai perduotų saugoti ir laidoti radioaktyviųjų atliekų apskaitą ir archyvavimą |
2002 metų II ketvirtis |
2002 metų IV ketvirtis |
20 |
– |
– |
|
||
7. |
Parengti ir pateikti Ūkio ministerijai tvirtinti agentūros paslaugų įkainių projektą |
2002 metų III ketvirtis |
2003 metų I ketvirtis |
10 |
50 |
– |
skiriama ir Švedijos tarptautinio projekto SIP lėšų |
||
8. |
Parengti ir pateikti Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai tvirtinti trumpaamžių radioaktyviųjų atliekų tinkamumo laidoti kriterijus |
2004 metų I ketvirtis |
2004 metų III ketvirtis |
– |
– |
100 |
skiriama ir Švedijos tarptautinio projekto SIP, Tarptautinės atominės energijos agentūros lėšų |
||
|
III. Techninės priemonės |
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
Surinkti iš smulkiųjų gamintojų, apdoroti ir laikinai saugoti Ignalinos atominės elektrinės saugyklose radioaktyviąsias atliekas |
2003 metų I ketvirtis |
– |
– |
– |
– |
smulkiųjų gamintojų lėšos |
||
10. |
Vykdyti Širvintų rajone, Bartkuškio miške, esančio specialaus radioaktyviųjų atliekų laidojimo punkto priežiūrą ir aplinkosauginį monitoringą |
2003 metų I ketvirtis |
– |
– |
150 |
150 |
|
||
11. |
Parengti saugos analizės ataskaitą ir kitus būtinus Širvintų rajone, Bartkuškio miške, esančio specialaus radioaktyviųjų atliekų laidojimo punkto licencijavimo kaip saugyklos dokumentus |
2003 metų II ketvirtis |
2004 metų IV ketvirtis |
– |
100 |
100 |
skiriama ir Švedijos tarptautinio projekto SIP, Tarptautinės atominės energijos agentūros lėšų |
||
12. |
Surinkti, apdoroti ir laikinai saugoti Ignalinos atominės elektrinės saugyklose bankrutavusių įmonių, neteisėtai laikytas ir neturinčias šeimininko radioaktyviąsias atliekas |
2002 metų I ketvirtis |
– |
100 |
100 |
100 |
|
||
13. |
Organizuoti panaudoto branduolinio kuro ir ilgaamžių radioaktyviųjų atliekų laidojimo Lietuvos Respublikoje tyrimus; kartu su Lietuvos geologijos tarnyba ir Lietuvos energetikos institutu parengti ilgalaikę mokslinių tyrimų programą „Galimybės laidoti Lietuvoje panaudotą branduolinį kurą ir ilgaamžes didelio aktyvumo radioaktyviąsias atliekas“ |
2002 metų I ketvirtis |
2004 metų IV ketvirtis |
50 |
50 |
50 |
skiriama ir Švedijos tarptautinio projekto SIP lėšų |
||
14. |
Atlikti tyrimus ir parengti rekomendacijas, kaip įrengti trumpaamžių mažo ir vidutinio aktyvumo radioaktyviųjų atliekų paviršinį kapinyną |
2002 metų I ketvirtis |
2004 metų IV ketvirtis |
100 |
100 |
300 |
skiriama ir Švedijos tarptautinio projekto SIP, Tarptautinės atominės energijos agentūros lėšų |
||
|
Iš viso |
|
|
500 |
800 |
850 |
|
|
|
______________