LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS

I N F O R M A C I N I S  P R A N E Š I M A S

 

APIE EKSPERTIZĖS RANGOVŲ VEIKLĄ 2012 METAIS

 

2013 m. gegužės 7 d.

Vilnius

 

Aplinkos ministerija informuoja projektuotojus ir statytojus (užsakovus) apie statinių projektuose pasitaikančias klaidas ir galiojančių teisės aktų pažeidimus, nustatytas dažniausiai pasitaikančias priežastis, kodėl statiniai neatitinka esminių statinio reikalavimų. Pranešimas parengtas pagal ekspertizės rangovų pateiktas ataskaitas apie 2012 m. atliktas statinių projektų ir statinių ekspertizes.

2012 metais atliktos 2146 bendrosios ir 897 dalinės statinių projektų ekspertizės. Ekspertizės rangovų ataskaitose pateikiama išvada, kad stebima ekspertizei pateikiamų projektų normatyvinės kokybės blogėjimo tendencija. Nurodomos galimos projektų kokybės blogėjimo priežastys – pernelyg žemos rinkoje nusistovėjusios projektavimo darbų kainos, projektavimo darbus atlieka darbo patirties neturintys projektuotojai ir kt., todėl keliami siūlymai sugriežtinti kvalifikacinius reikalavimus projektuotojams ir didinti ekspertizės rangovų atsakomybę.

1. Dažniausiai statinių projektuose pasitaikantys trūkumai:

– nėra pastatų energinio naudingumo skaičiavimų, neskaičiuojama ir neįrašoma pastato energinio naudingumo klasė (kai privaloma pagal STR 2.01.09:2005 8.2, 9, 26 punktus);

– nerengiama techninio projekto gaisrinės saugos dalis, kai ji privaloma pagal STR 1.05.06:2010 2.16 punkto nuostatas;

– rekonstruojamų, remontuojamų ir atnaujinamų (modernizuojamų) statinių projektuose nepateikiamas esamų konstrukcijų ir jų elementų būklės įvertinimas, paaiškinimai, kaip jos atitinka funkcinę paskirtį (STR 1.05.06:2010 8 priedo 8.1.3 ir 9.1.1 punktai);

– neaprašoma esamų šildymo, vėdinimo ir oro kondicionavimo įrenginių, vamzdynų, ortakių techninė būklė, jų panaudojimo galimybės, į sąnaudų žiniaraščius neįtraukiami esamų sistemų išmontavimo darbai (STR 1.05.06:2005 8 priedo 21.1.1 punktas);

– vandentiekio ir nuotekų šalinimo dalyje nenurodomas šalto ir karšto vandens bei nuotekų kiekis, vidaus tinklų funkcinės schemos, skaičiuotinas slėgis (STR 1.05.06:2010 8 priedo 17–20.5 punktai);

– neteisingai apskaičiuojamas darbų ir medžiagų kiekis projektų sąnaudų kiekių žiniarščiuose, sąmatinėje dokumentacijoje padidinamos arba sumažinamos statybos resursų sąnaudos ir jų kainos;

– projekto (projekto dalies) vadovai dažnai nesuderina atskirų projekto dalių sprendinių, nerengia projekto sudėties žiniaraščių; kai projektą rengia kelios įmonės, atskirų projekto dalių sprendiniai nesuderinami su projekto vadovu (STR 1.05.06:2010 19 punktas), dažnai projektai nepasirašomi Statybos įstatymo 20 straipsnio 10 dalyje nustatyta tvarka;

– pateikiamos nuorodos į negaliojančius statybos normatyvinius dokumentus, projektai rengiami ant negaliojančios topografinės nuotraukos (STR 1.05.06:2010 26 punktas);

nenurodyti saugos reikalavimai ir priemonės atliekant darbus veikiančioje įmonėje ar greta jos, neaprašyti bendrieji statybos darbų statybvietėje saugos reikalavimai (saugos ir sveikatos koordinatorių paskyrimas ir jų pareigos).

2. Pagrindinės projektinių sprendimų klaidos ir neracionalūs sprendimai:

– neracionaliai suprojektuotos laikančios konstrukcijos, nepagrįstai padidinami konstrukcijų skerspjūviai, projekto konstrukcijų dalyje dažnai nepateikiami inžineriniai skaičiavimai, privalomi pagal STR 1.05.06:2010 8 priedo 9.3 punktą;

– nepateikiamas gesinimo darbams skirtų priemonių išdėstymo planas nurodant vandens ėmimo vietas, technikos išdėstymo aikšteles ir (ar) privažiavimo kelius, kitas gesinimo ir gelbėjimo darbų galimybes ir priemones (STR 1.05.06:2010 8 priedo 41.4.4 punktas);

nenurodomos patalpų norminės temperatūros, santykinė drėgmė ir pan.;

– pastatų elektros schemos sudaromos nesilaikant elektrotechninių standartų ir bendrų elektros schemų sudarymo principų;

– vandentiekio ir nuotekų šalinimo tinklų projektuose dažnai parenkami minimalūs nuolydžiai, neužtikrinantys tinklo savivalos proceso, projektuojami per dideli atstumai tarp šulinių ir per maži šulinių skersmenys;

– nenurodomi sklypo teritorijoje vyraujantys gruntai, gruntinio vandens lygiai, todėl sunku spręsti dėl hidroizoliacijos, drenažo ir vandens pažeminimo įrenginių būtinumo;

– projektų sklypo sutvarkymo (sklypo plano) dalyje nerengiamos žemės darbų kartogramos, nėra atvežamo ir išvežamo grunto kiekio skaičiavimų;

– statybvietės plane (projekto pasirengimo statybai ir statybos darbų organizavimo dalis) trūksta statybos darbų organizavimo sprendinių – nepažymėti laikini inžineriniai tinklai, kėlimo kranų ir kitų stacionarių mechanizmų pastatymo vietos, transporto judėjimo kryptys ir pan.;

– techninė specifikacija rengiama kaip apibendrintas universalus aprašymas, dažnai kopijuojamos kitų objektų specifikacijos, todėl neatspindi statybos objekto techninių ir technologinių ypatumų. Techninei specifikacijai neskiriama pakankamai dėmesio, nors pagal STR 1.05.06:2010 30 punkto nuostatas jai teikiama viršenybė kitų projekto dalių atžvilgiu sprendžiant projekto dokumentuose randamus neatitikimus ar prieštaravimus;

– techninėje specifikacijoje nepateikiami pakankami techniniai reikalavimai statybos produktams, todėl statybos proceso metu kyla ginčų, kai rangovai nori naudoti žemesnių techninių charakteristikų gaminius.

3. Nustatyta atvejų, kai statinių, kurių statybos darbams pirkti taikomas Viešųjų pirkimų įstatymas, ir statinių, įrašytų į valstybės investicijų programą, skaičiuojamoji statybos kaina nepagrįstai didinama, sąmatose nurodytas darbų kiekis neatitinka projekto sąnaudų kiekio žiniaraščiuose pateikto darbų kiekio, taikomi neteisingi įkainiai ir normatyvais numatyti jų pataisos koeficientai, kitos klaidos, didinančios statybos sąmatines kainas.

Pagal ekspertizės aktuose nurodytas privalomas pastabas, pataisius projektus, skaičiuojamoji projektuojamų statinių statybos (rekonstravimo, remonto) darbų kaina sumažinta:

– valstybinės reikšmės krašto kelio Nr. 144 Jonava–Kėdainiai–Šeduva ruožo nuo 76,4 km iki 90,058 km rekonstravimo projektas – 5128,68 tūkst. Lt;

– Vilniaus lokomotyvų depo pastato Eišiškių pl. statyba – 3474,44 tūkst. Lt;

– Skuodo Bartuvos vidurinės mokyklos rekonstravimas – 1948,71 tūkst. Lt;

– Vytauto Didžiojo universiteto mokymo pastato Jonavos g., Kaune, rekonstravimas – 1920,66 tūkst. Lt;

– Akmenynų seniūnijos pastato Kalvarijų sen. rekonstravimas – 1584,61 tūkst. Lt;

– pastato Karaimų g. 41, Trakų m., Trakų r. sav., kapitalinis remontas – 603,18 tūkst. Lt;

– VšĮ Vilniaus universitetinės ligoninės Santariškių klinikų filialo Vaikų ligoninės Pediatrijos skyriaus pastatų Santariškių g. 7, Vilniuje, rekonstravimas – 475,08 tūkst. Lt;

– mokyklos Darželio g. 2/15, Vilniuje, remonto techninis projektas – 473,3 tūkst. Lt.

4. 2012 metais atliktos 48 bendrosios statinio ekspertizės ir 391 dalinė statinio ekspertizė.

Aplinkos ministerija primena, kad projekto (projekto dalies) vadovai, pasirašydami projektą, prisiima atsakomybę už projekto (projekto dalies) parengimo kokybę ir projekto atitiktį įstatymų, kitų teisės aktų, projekto rengimo dokumentų, normatyvinių statybos techninių dokumentų ir normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų nuostatoms. Nustačius esmines projektų klaidas ar teisės aktų pažeidimus, gali būti taikomos nuobaudos.

 

Aplinkos viceministrė                                                                   Daiva Matonienė

 

_________________