LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRO

į s a k y m a s

 

DĖL valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo

 

2010 m. rugsėjo 16 d. Nr. 4-693

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 104-2322; 2010, Nr. 15-699) 4 straipsnio 3 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131; 2010, Nr. 71-3541) 30 straipsnio 3 dalimi ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. rugpjūčio 25 d. nutarimo Nr. 1205 „Dėl įgaliojimo Ūkio ministerijai įgyvendinti Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos savininko teises ir pareigas“ (Žin., 2010, Nr. 102-5262) 2 punktu:

1. T v i r t i n u Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos nuostatus (pridedama).

2. Į g a l i o j u Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos viršininką Ramūną Lebedį atlikti visus Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus veiksmus, susijusius su šio įsakymo 1 punktu patvirtintų Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos nuostatų įregistravimu Juridinių asmenų registre.

 

 

 

Ūkio ministras                                                                                  Dainius Kreivys


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos ūkio ministro

2010 m. rugsėjo 16 d. įsakymu Nr. 4-693

 

VALSTYBINĖS NE MAISTO PRODUKTŲ INSPEKCIJOS PRIE ŪKIO MINISTERIJOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos (toliau – Inspekcija) yra įstaiga prie Ūkio ministerijos.

Inspekcija įgyvendina valstybės politiką ūkio ministrui pavestose Europos Sąjungos vidaus rinkos politikos ir vidaus prekybos srityse bei prižiūri šios politikos formavimą ir įgyvendinimą.

2. Inspekcija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Europos Sąjungos teisės aktais, Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatymu (Žin., 1999, Nr. 52-1673; 2001, Nr. 64-2324), Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymu (Žin., 1994, Nr. 94-1833; 2007, Nr. 12-488), Lietuvos Respublikos reklamos įstatymu (Žin., 2000, Nr. 64-1937), Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymu (Žin., 1996, Nr. 11-281; 2003, Nr. 117-5317), kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais įstatymais ir kitais teisės aktais, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, ūkio ministro įsakymais, Inspekcijos nuostatais.

3. Inspekcija yra ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu. Inspekcijos buveinės adresas – Vilnius, Žalgirio g. 92.

4. Inspekcija yra iš valstybės biudžeto ir kitų valstybės pinigų fondų išlaikoma biudžetinė įstaiga, kuriai lėšos skiriamos ir administruojamos Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo (Žin., 1990, Nr. 24-596; 2004, Nr. 4-47) nustatyta tvarka.

5. Inspekcijos savininkė yra valstybė. Inspekcijos savininko teises ir pareigas įgyvendina Ūkio ministerija, kuri koordinuoja ir kontroliuoja Inspekcijos veiklą, priima sprendimą dėl Inspekcijos buveinės pakeitimo, sprendžia kitus jos kompetencijai priskirtus klausimus.

6. Inspekcijos vieši pranešimai skelbiami Inspekcijos interneto svetainėje (www.vnmpi.lt), o įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytais atvejais – ir kitose visuomenės informavimo priemonėse.

7. Inspekcijos nuostatai keičiami ūkio ministro įsakymu teisės aktų nustatyta tvarka.

 

II. INSPEKCIJOS VEIKLOS TIKSLAI IR FUNKCIJOS

 

8. Inspekcijos veiklos tikslai yra:

8.1. įgyvendinti ne maisto gaminių ir paslaugų (toliau – ne maisto produktai) rinkos priežiūros srities politiką;

8.2. dalyvauti įgyvendinant vartotojų teisių apsaugos politiką ne maisto produktų srityje.

9. Inspekcija, siekdama įgyvendinti veiklos tikslus, atlieka šias funkcijas:

9.1. prižiūri, ar į rinką tiekiami ne maisto produktai, kurių priežiūrą Lietuvos Respublikos įstatymais ar kitais teisės aktais yra įpareigota vykdyti Inspekcija, atitinka ne maisto produktų saugą, kokybę, ženklinimą nustatančių teisės aktų reikalavimus, savarankiškai pasirinkusi tikrinamus subjektus ir tikrinimų mastą;

9.2. įstatymų nustatytais atvejais taiko administracines nuobaudas, rinkos ribojimo priemones;

9.3. atlieka pavojingų ne maisto produktų pašalinimo iš rinkos priežiūrą;

9.4. atlieka ne maisto produktų saugos, kokybės ekspertizes, bandymus ir (ar) tyrimus;

9.5. analizuoja ne maisto produktų saugą, kokybę, ženklinimą nustatančių teisės aktų reikalavimų neatitinkančių ne maisto produktų priežiūros duomenis;

9.6. vadovaudamasi tiesioginės ir netiesioginės ne maisto produktų saugos priežiūros statistinių duomenų analize ir iš kitų Europos Sąjungos valstybių narių gauta informacija, vertina ne maisto produktų pavojingumo riziką;

9.7. pagal kompetenciją prižiūri Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo nustatytų reikalavimų laikymąsi;

9.8. pagal kompetenciją prižiūri Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme nustatytų reklamos naudojimo draudimų ir reikalavimų įgyvendinimą ne maisto produktų srityje;

9.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka skelbia apie Inspekcijos uždraustus tiekti į rinką pavojingus Lietuvos Respublikoje pagamintus ar iš kitų valstybių tiekiamus ne maisto produktus Inspekcijos interneto svetainėje;

9.10. konsultuoja fizinius ir juridinius asmenis bei teikia jiems informaciją Inspekcijos kompetencijai priskirtais klausimais;

9.11. tiria vartotojų skundus dėl ne maisto produktų saugą, kokybę, ženklinimą, informacijos teikimą nustatančių teisės aktų reikalavimų laikymosi;

9.12. prižiūri teisės aktų, reglamentuojančių vartotojų teisių apsaugą ne maisto produktų srityje, reikalavimų laikymąsi;

9.13. įgyvendina Europos Sąjungos teisę bei vykdo kitus Lietuvos narystės Europos Sąjungoje įsipareigojimus ne maisto produktų saugos, kokybės, ženklinimo, informacijos apie ne maisto produktus teikimo ir kitų privalomųjų reikalavimų laikymosi, vartotojų teisių apsaugos ne maisto produktų srityse, Europos Sąjungos teisės aktų nustatyta tvarka informuoja Europos Sąjungos institucijas apie ne maisto produktų saugą;

9.14. pagal kompetenciją dalyvauja rengiant Lietuvos Respublikos poziciją Europos Sąjungos institucijose ir jų darbo organuose nagrinėjamais klausimais;

9.15. pagal kompetenciją užtikrina atstovavimą Lietuvos interesams Europos Sąjungos institucijose ir jų darbo organuose;

9.16. pagal kompetenciją teikia informaciją suinteresuotoms valstybės, Europos Sąjungos ir kitų šalių institucijoms;

9.17. bendradarbiauja su Lietuvos Respublikos rinkos priežiūrą atliekančiomis bei vartotojų teises ginančiomis institucijomis, atitikties įvertinimo įstaigomis, verslo ir vartotojų asociacijomis, ne maisto produktų saugos, kokybės, ženklinimo, informacijos apie ne maisto produktus teikimo ir kitų privalomųjų reikalavimų laikymosi, vartotojų teisių apsaugos ne maisto produktų srityse;

9.18. teikia valstybės institucijoms ir įstaigoms pasiūlymus dėl teisės aktų, reglamentuojančių ne maisto produktų saugą, kokybę, vartotojų teisių apsaugą, pakeitimo;

9.19. teikia pasiūlymus mokslo įstaigoms ne maisto produktų saugos ir kokybės problemų tyrimo klausimais, teikia mokslines tiriamąsias užduotis;

9.20. atlieka kitas įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytas funkcijas.

 

III. INSPEKCIJOS TEISĖS

 

10. Inspekcija, siekdama įgyvendinti veiklos tikslus ir atlikdama jos kompetencijai priskirtas funkcijas, turi teisę:

10.1. pateikus Inspekcijos viršininko arba jo įgalioto asmens pavedimą ir tarnybinį pažymėjimą, įstatymų nustatyta tvarka patekti pas Lietuvos Respublikos teritorijoje esančius gamintojus, importuotojus, platintojus (pardavėjus) ir paslaugų teikėjus, kurie gamina, tiekia ne maisto produktus į rinką ar kaupia naftos produktų valstybės atsargas, o tais atvejais, kai trukdoma atlikti pareigas, – pasitelkti policiją;

10.2. gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų, kitų juridinių ir fizinių asmenų informaciją ir dokumentus, kurių reikia ne maisto produktų saugą, kokybę, ženklinimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų pažeidimams tirti, susipažinti su tikrinamų fizinių ir juridinių asmenų naudojama technine dokumentacija, taikomais standartais ir kitais dokumentais, taip pat fotografuoti, jeigu tai būtina nustatytoms funkcijoms atlikti;

10.3. reikalauti, kad gamintojai, importuotojai, platintojai (pardavėjai) ir paslaugų teikėjai ar jų atstovai atvyktų į Inspekciją ir teiktų paaiškinimus žodžiu ar raštu;

10.4. siūlyti atitinkamoms valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms sustabdyti ar panaikinti gamintojams, importuotojams, platintojams (pardavėjams) ir paslaugų teikėjams išduotus leidimus ir licencijas verstis komercine ūkine veikla, jei dėl jos į rinką pateikti pavojingi ne maisto produktai padarė žalą vartotojų sveikatai ar sukėlė pavojų gyvybei, ar į rinką buvo pateikta netinkamos kokybės produktų;

10.5. pasitelkti kitų valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų, vartotojų ir verslininkų asociacijų atstovus, suderinus su jų vadovais, sprendžiamoms problemoms nagrinėti, sudaryti komisijas, darbo grupes Inspekcijos kompetencijos klausimams spręsti;

10.6. pagal kompetenciją priimti sprendimus dėl konfiskuotų, kontrabandos keliu, be saugos ar kokybės dokumentų įvežtų ne maisto produktų tolesnio naudojimo;

10.7. pagal kompetenciją palaikyti ir plėtoti ryšius, keistis patirtimi ir geriausia praktika, vykdyti bendrus projektus ne maisto produktų rinkos priežiūros srityje su tarptautinėmis organizacijomis, užsienio valstybių ir Europos Sąjungos valstybės narių rinkos priežiūros institucijomis, atitikties įvertinimo įstaigomis.

11. Inspekcija turi ir kitų teisių, kurias jai suteikia Lietuvos Respublikos įstatymai ir kiti teisės aktai.

 

IV. INSPEKCIJOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS

 

12. Inspekcijos veikla organizuojama vadovaujantis ūkio ministro patvirtintais metiniais veiklos planais, rengiamais vadovaujantis Strateginio planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 (Žin., 2002, Nr. 57-2312; 2010, Nr. 102-5279). Inspekcijos metinio veiklos plano vykdymo vertinimą atlieka Ūkio ministerijos Vidaus ir išorės audito skyrius.

13. Inspekcijos veikla reguliuojama Inspekcijos viršininko tvirtinamais Inspekcijos darbo reglamentu, vidaus tvarkos taisyklėmis, administracijos padalinių nuostatais, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis (toliau – darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis), pareigybių aprašymais.

14. Inspekcijai vadovauja viršininkas, kurį ketverių metų kadencijai Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) nustatyta tvarka (ne politinio (asmeninio) pasitikėjimo pagrindu) priima į pareigas ir atleidžia iš pareigų ūkio ministras. Inspekcijos viršininkas gali būti skiriamas eiti Inspekcijos viršininko pareigas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Inspekcijos viršininkas tiesiogiai pavaldus ir atskaitingas ūkio ministrui. Ūkio ministras skatina Inspekcijos viršininką, prireikus skiria jam tarnybines ar drausmines nuobaudas ir pašalpas.

15. Inspekcijos administracinę struktūrą tvirtina ūkio ministras.

16. Inspekcijos viršininkas:

16.1. organizuoja Inspekcijos darbą, kad būtų įgyvendinami Inspekcijos veiklos tikslai ir atliekamos nustatytos funkcijos;

16.2. užtikrina, kad būtų laikomasi įstatymų, kitų teisės aktų ir Inspekcijos nuostatų;

16.3. priima į pareigas ir atleidžia iš pareigų Inspekcijos valstybės tarnautojus, darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, skatina juos, skiria jiems drausmines ar tarnybines nuobaudas ir pašalpas;

16.4. teikia ūkio ministrui tvirtinti Inspekcijos administracijos struktūrą, tvirtina valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių sąrašus, neviršydamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyto didžiausio leistino valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičiaus;

16.5. atstovauja Inspekcijai kitose valstybės ir savivaldybių institucijose bei įstaigose;

16.6. nagrinėja skundus dėl Inspekcijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, neteisėtų veiksmų, keičia ar panaikina Inspekcijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, sprendimus, jeigu jie neatitinka įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų;

16.7. leidžia įsakymus, kontroliuoja, kaip jie įgyvendinami;

16.8. garantuoja, kad pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą (Žin., 2007, Nr. 77-3046) teikiami ataskaitų rinkiniai ir statistinės ataskaitos būtų teisingi;

16.9. užtikrina racionalų ir taupų lėšų bei turto naudojimą, veiksmingą Inspekcijos vidaus kontrolės sistemos sukūrimą, jos veikimą ir tobulinimą;

16.10. atlieka kitas įstatymų ir kitų teisės aktų jam nustatytas funkcijas.

17. Inspekcijos viršininkas gali turėti pavaduotojų, kuriuos jis priima į pareigas ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka. Inspekcijos viršininko pavaduotojai tiesiogiai pavaldūs ir atskaitingi Inspekcijos viršininkui.

18. Inspekcijos viršininko pavaduotojai:

18.1. pagal jiems Inspekcijos viršininko priskirtas administravimo sritis atsako už įstatymų ir kitų teisės aktų įgyvendinimo organizavimą ir koordinavimą;

18.2. pagal jiems Inspekcijos viršininko priskirtas administravimo sritis koordinuoja Inspekcijos administracijos padalinių veiklą;

18.3. atlieka kitas Inspekcijos viršininko pavestas funkcijas.

19. Nesant Inspekcijos viršininko, jį pavaduoja vienas iš Inspekcijos viršininko pavaduotojų.

20. Inspekcijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, priėmimo į darbą (pareigas), darbo užmokesčio mokėjimo jiems tvarką ir sąlygas atitinkamai nustato Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymas, Lietuvos Respublikos darbo kodeksas (Žin., 2002, Nr. 64-2569), kiti įstatymai ir teisės aktai.

 

V. INSPEKCIJOS VIDAUS ADMINISTRAVIMO KONTROLĖ

 

21. Inspekcijos buhalterinė apskaita organizuojama ir finansinės atskaitomybė tvarkoma teisės aktų nustatyta tvarka.

Už Inspekcijos finansų kontrolę atsakingi Inspekcijos viršininko paskirti Inspekcijos valstybės tarnautojai arba darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis ir gaunantys darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų.

22. Inspekcijos valstybinį (finansinį ir veiklos) auditą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė. Inspekcijos vidaus auditą atlieka Ūkio ministerijos Vidaus ir išorės audito skyrius.

23. Inspekcijos metinio veiklos plano įgyvendinimo kontrolę atlieka Ūkio ministerijos Vidaus ir išorės audito skyrius.

 

VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

24. Inspekcija reorganizuojama, pertvarkoma arba likviduojama teisės aktų nustatyta tvarka.

 

_________________