VILNIAUS APSKRITIES MOKESČIŲ INSPEKCIJA

 

I Š V A D A

DĖL 2004 M. LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO RINKIMŲ POLITINĖS KAMPANIJOS FINANSAVIMO ATASKAITŲ PATIKRINIMO

 

2004 m. rugsėjo 24 d. Nr.

Vilnius

 

Vadovaudamasi 1997 m. lapkričio 11 d. Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo kontrolės įstatymu Nr. VIII-506, 1992 m. gruodžio 22 d. Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymu Nr. I-28, Vilniaus apskrities valstybinė mokesčių inspekcija patikrino galutines kandidatų ir pretendentų į kandidatus 2004 m. Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų politinės kampanijos finansavimo ataskaitas.

Patikrinimo metu nustatyta:

 

Kandidatas Valdas Adamkus

1997 m. lapkričio 11 d. Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo kontrolės įstatymo Nr. VIII-506 2 str. 2 dalyje nurodyta, kad politinės kampanijos laikotarpis – laikotarpis nuo dienos, kurią Seimas, Respublikos Prezidentas arba Vyriausioji rinkimų komisija nustatyta tvarka paskelbė būsimųjų rinkimų datą, arba nuo to laiko, kai buvo įregistruotas Seimo narių ar referendumo iniciatyvinės grupės siūlymas rengti referendumą, iki balsavimo rinkimuose arba referendume dienos. Minėto įstatymo 3 str. 1 dalyje pasakyta, kad politinės kampanijos metu teisę rinkti ir gauti aukas bei dovanas turi tik partijos, kandidatai, pretendentai į kandidatus, referendumų iniciatoriai arba jų įgaliotiniai politinės kampanijos finansams tvarkyti. Patikrinus nustatyta, kad po politinės kampanijos laikotarpio pabaigos surinkta 724 938,51 Lt aukų, iš to skaičiaus fizinių asmenų aukos sudarė 100 000 Lt, juridinių asmenų – 624 938,51 Lt.

Ataskaitos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausiosios rinkimų komisijos 2004 m. gegužės 19 d. sprendimu Nr. 144 (toliau – Ataskaita) II dalies „Politinei kampanijai gauta“ 4 punkte „Kandidato nuosavos lėšos, paaukotos nuosavai politinei kampanijai“ turėjo būti įrašyta 22 800 Lt suma, kurią pats kandidatas skyrė savo rinkimų kampanijai. Ši suma buvo įrašyta ataskaitos II dalies 1 punkte „Aukos ir dovanos iš fizinių asmenų (neįskaitant nuosavų lėšų, paaukotų nuosavai politinei kampanijai)“.

Pažeidžiant Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos 1997 m. lapkričio 19 d. sprendimu Nr. 291 „Dėl aukų lapų, politinių kampanijų finansavimo ataskaitų ir apskaitos žiniaraščių“ patvirtintos Aukų lapų užsakymo, gamybos, platinimo, įsigijimo, naudojimo, apskaitos ir likvidavimo tvarkos 16 punktą („Aukų lapo privalomieji rekvizitai“) ne visuose aukų lapuose buvo aukotojų parašai.

Ataskaitos III dalyje „Politinei kampanijai išleista“ neteisingai įrašyta 944 Lt suma, sumokėta UAB Aukštaitijos televizijos ir radijo studijai pagal sąskaitą, išrašytą Lietuvos liberalų ir centro sąjungos Panevėžio skyriui. Minėta suma susijusi su Liberalų ir centro sąjungos vykdyta rinkimų į Europos parlamentą agitacija.

Ataskaitos II dalyje „Politinei kampanijai gauta“ ir III dalyje „Politinei kampanijai išleista“ įrašyta1980 Lt, kuri klaidingai buvo pervesta iš specialiosios rinkimų sąskaitos, o vėliau grąžinta į ją. Minėta suma nėra nei kandidato pajamos, nei išlaidos.

Ataskaitos III dalyje „Politinei kampanijai išleista“ neteisingai įrašytas 4235,95 Lt asociacijai „Valdo Adamkaus fondas“ pervestas nepanaudotų lėšų likutis. Minėta suma nėra susijusi su politinės kampanijos metu vykdyta rinkimų agitacija. Ši suma turėjo būti įrašyta Ataskaitos IV dalies „Specialiosios rinkimų sąskaitos panaudojimas“ 3 punkte „Nepanaudotų lėšų likutis“.

Pažeidžiant Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos 1997 m. lapkričio 19 d. sprendimu Nr. 291 „Dėl aukų lapų, politinių kampanijų finansavimo ataskaitų ir apskaitos žiniaraščių“ patvirtintos Aukų lapų užsakymo, gamybos, platinimo, įsigijimo, naudojimo, apskaitos ir likvidavimo tvarkos 22 punktą („Aukų lapo naudojimo ataskaitoje nurodoma: … 22.2 naudotų aukų lapų kiekis, serija ir numerių intervalas; … 22.5 nepanaudotų aukų lapų kiekis, jų serijos ir numeriai“), Aukų lapų naudojimo ataskaitoje kaip nepanaudoti nurodyti 4 panaudoti aukų lapai (AK Nr. 0022314 – 0022317).

Ataskaitoje nurodyta 382 130,53 Lt skola šioms įmonėms: UAB „Media Bridge Vilnius“ & CO – 318 710,39 Lt, UAB „Reklamos gamintojų bazė“ – 63 420,14 Lt. Patikrinimo metu nustatyta 372 130,53 Lt skola, iš to skaičiaus UAB „Media Bridge Vilnius“ & CO – 308 710,39 Lt ir UAB „Reklamos gamintojų bazė“ – 63 420,14 Lt.

Patikrinimo metu nustatyta, kad 2004 m. birželio 2 d. užpildytas aukų lapas, kuriame užregistruota 40 000 Lt auka. Minėtame aukų lape įrašyta, kad pagal aktą Nr. 001 už rėmėjus paaukojo Janina Šarkuvienė. Akte nurodyta, kad 40 000 Lt suma buvo surinkta rinkimų kampanijai paremti skirto vakaro metu. Tačiau nėra pateikta duomenų, kiek ir kokio dydžio aukų surinkta. Todėl nebuvo galimybės nustatyti, kiek buvo surinkta didesnių kaip 100 Lt aukų, t. y. kurios aukos turėjo būti užregistruotos, nurodant aukotojo duomenis.

Patikrinimo metu nustatyta, kad asociacija „Valdo Adamkaus fondas“ gaudavo paramą jos tikslams įgyvendinti. Asociacija nuo politinės kampanijos laikotarpio pradžios iki Ataskaitos pateikimo dienos paaukojo 421 500 Lt kandidato rinkimų kampanijai remti. 1993 m. birželio 4 d. Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 10 str. 2 dalies 1 punktas numato, kad kaip parama gautos lėšos ir kitas turtas negali būti naudojami politinių partijų ir politinių organizacijų veiklai ar politinėms kampanijoms remti.

 

Kandidatas Petras Auštrevičius

1997 m. lapkričio 11 d. Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo kontrolės įstatymo Nr. VIII-506 2 str. 2 dalyje nurodyta, kad politinės kampanijos laikotarpis – laikotarpis nuo dienos, kurią Seimas, Respublikos Prezidentas arba Vyriausioji rinkimų komisija nustatyta tvarka paskelbė būsimųjų rinkimų datą, arba nuo to laiko, kai buvo įregistruotas Seimo narių ar referendumo iniciatyvinės grupės siūlymas rengti referendumą, iki balsavimo rinkimuose arba referendume dienos. Minėto įstatymo 3 str. 1 dalyje pasakyta, kad politinės kampanijos metu teisę rinkti ir gauti aukas bei dovanas turi tik partijos, kandidatai, pretendentai į kandidatus, referendumų iniciatoriai arba jų įgaliotiniai politinės kampanijos finansams tvarkyti. Patikrinus nustatyta, kad po politinės kampanijos laikotarpio pabaigos surinkta 87 853,20 Lt aukų, iš to skaičiaus fizinių asmenų aukos sudarė 9500 Lt, juridinių asmenų – 78 353,20 Lt.

Pažeidžiant Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos 1997 m. lapkričio 19 d. sprendimu Nr. 291 „Dėl aukų lapų, politinių kampanijų finansavimo ataskaitų ir apskaitos žiniaraščių“ patvirtintos Aukų lapų užsakymo, gamybos, platinimo, įsigijimo, naudojimo, apskaitos ir likvidavimo tvarkos 16 punktą („Aukų lapo privalomieji rekvizitai“) ne visuose aukų lapuose buvo aukotojų parašai.

Ataskaitos II dalyje „Politinei kampanijai gauta“ ir III dalyje „Politinei kampanijai išleista“ neteisingai įrašyta UAB „Tauragiškių balsas“ antrą kartą už tą pačią paslaugą pervesta 300 Lt suma, kurią bendrovė grąžino į specialiąją sąskaitą. Minėta suma nėra nei kandidato pajamos, nei išlaidos.

Ataskaitoje nurodyta 702 729,77 Lt skola už paslaugas šioms įmonėms: UAB „Čilija“ – 23 046,22 Lt, UAB „Tele-3“ – 59 000 Lt, UAB „Sarma“ – 17 700 Lt, UAB „Jano studija“ – 20 750,78 Lt, UAB „Reklamos ekspertai“ – 38 287,52 Lt, UAB „Brand Sellers DDB Vilnius“ – 37 047,10 Lt, UAB „Media House“ – 506 898,15 Lt. Patikrinus skirtumų nenustatyta.

 

Kandidatė Vilija Blinkevičiūtė

1997 m. lapkričio 11 d. Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo kontrolės įstatymo Nr. VIII-506 2 str. 2 dalyje nurodyta, kad politinės kampanijos laikotarpis – laikotarpis nuo dienos, kurią Seimas, Respublikos Prezidentas arba Vyriausioji rinkimų komisija nustatyta tvarka paskelbė būsimųjų rinkimų datą, arba nuo to laiko, kai buvo įregistruotas Seimo narių ar referendumo iniciatyvinės grupės siūlymas rengti referendumą, iki balsavimo rinkimuose arba referendume dienos. Minėto įstatymo 3 str. 1 dalyje pasakyta, kad politinės kampanijos metu teisę rinkti ir gauti aukas bei dovanas turi tik partijos, kandidatai, pretendentai į kandidatus, referendumų iniciatoriai arba jų įgaliotiniai politinės kampanijos finansams tvarkyti. Patikrinus nustatyta, kad po politinės kampanijos laikotarpio pabaigos surinkta 308 150 Lt aukų, iš to skaičiaus fizinių asmenų aukos sudarė 258 150 Lt, juridinių asmenų – 50 000 Lt.

Pažeidžiant Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos 1997 m. lapkričio 19 d. sprendimu Nr. 291 „Dėl aukų lapų, politinių kampanijų finansavimo ataskaitų ir apskaitos žiniaraščių“ patvirtintos Aukų lapų užsakymo, gamybos, platinimo, įsigijimo, naudojimo, apskaitos ir likvidavimo tvarkos 16 punktą („Aukų lapo privalomieji rekvizitai“) ne visuose aukų lapuose buvo aukotojų parašai.

Ataskaitos IV dalies „Specialios rinkimų sąskaitos panaudojimas“ 1 punkte „Įplaukos“ ir 2 punkte „Išlaidos“ neteisingai įrašyta 1080,66 Lt iš UAB „Sanifinas“ gautos daiktinės paramos vertė.

Ataskaitos II dalies „Politinei kampanijai gauta“ 4 punkte „Kandidato nuosavos lėšos, paaukotos nuosavai politinei kampanijai“ turėjo būti įrašyta 10 000 Lt suma, kurią pats kandidatas skyrė savo rinkimų kampanijai. Ši suma buvo įrašyta ataskaitos II dalies 1 punkte „Aukos ir dovanos iš fizinių asmenų (neįskaitant nuosavų lėšų, paaukotų nuosavai politinei kampanijai)“.

Ataskaitoje nurodyta 78 116 Lt skola šioms įmonėms: UAB „Rikota“ – 118 Lt, UAB „Videvita Vilnius“ – 77 998 Lt. Patikrinus skirtumų nenustatyta.

 

Kandidatas Česlovas Juršėnas

1997 m. lapkričio 11 d. Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo kontrolės įstatymo Nr. VIII-506 2 str. 2 dalyje nurodyta, kad politinės kampanijos laikotarpis – laikotarpis nuo dienos, kurią Seimas, Respublikos Prezidentas arba Vyriausioji rinkimų komisija nustatyta tvarka paskelbė būsimųjų rinkimų datą, arba nuo to laiko, kai buvo įregistruotas Seimo narių ar referendumo iniciatyvinės grupės siūlymas rengti referendumą, iki balsavimo rinkimuose arba referendume dienos. Minėto įstatymo 3 str. 1 dalyje pasakyta, kad politinės kampanijos metu teisę rinkti ir gauti aukas bei dovanas turi tik partijos, kandidatai, pretendentai į kandidatus, referendumų iniciatoriai arba jų įgaliotiniai politinės kampanijos finansams tvarkyti. Patikrinus nustatyta, kad po politinės kampanijos laikotarpio pabaigos surinkta 218 613,87 Lt aukų, iš to skaičiaus partijos lėšos sudarė 23 254 Lt, fizinių asmenų aukos – 1275 Lt, juridinių asmenų – 194 084,87 Lt.

Ataskaitoje nurodyta 410 000 Lt skola UAB „MIA“. Patikrinus skirtumų nenustatyta.

 

Kandidatė Kazimira Danutė Prunskienė

1997 m. lapkričio 11 d. Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo kontrolės įstatymo Nr. VIII-506 2 str. 2 dalyje nurodyta, kad politinės kampanijos laikotarpis – laikotarpis nuo dienos, kurią Seimas, Respublikos Prezidentas arba Vyriausioji rinkimų komisija nustatyta tvarka paskelbė būsimųjų rinkimų datą, arba nuo to laiko, kai buvo įregistruotas Seimo narių ar referendumo iniciatyvinės grupės siūlymas rengti referendumą, iki balsavimo rinkimuose arba referendume dienos. Minėto įstatymo 3 str. 1 dalyje pasakyta, kad politinės kampanijos metu teisę rinkti ir gauti aukas bei dovanas turi tik partijos, kandidatai, pretendentai į kandidatus, referendumų iniciatoriai arba jų įgaliotiniai politinės kampanijos finansams tvarkyti. Patikrinus nustatyta, kad po politinės kampanijos laikotarpio pabaigos surinkta 599 500 Lt aukų, iš to skaičiaus fizinių asmenų aukos sudarė 309 500 Lt, juridinių asmenų – 290 000 Lt.

Pažeidžiant Vyriausiosios rinkimų komisijos 1997 m. lapkričio 19 d. sprendimu Nr. 291 „Dėl aukų lapų, politinių kampanijų finansavimo ataskaitų ir apskaitos žiniaraščių“ patvirtintos Aukų lapų užsakymo, gamybos, platinimo, įsigijimo, naudojimo, apskaitos ir likvidavimo tvarkos 16 punktą („Aukų lapų privalomieji rekvizitai“) ne visuose aukų lapuose buvo aukotojų parašai.

Ataskaitoje nurodyta 138 287,13 Lt skola šioms įmonėms: UAB „Tele-3“ – 76700 Lt, UAB „Ūkininko patarėjas“ – 59 000 Lt, Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijai – 2587,13 Lt. Patikrinus skirtumų nenustatyta.

Patikrinimo metu nustatyta, kad Vilniaus gimnastikos mėgėjų klubas gaudavo paramą savo tikslams įgyvendinti. Klubas 2004 m. liepos 16 d., 2004 m. liepos 20 d. bei 2004 m. liepos 22 d. paaukojo 91 000 Lt kandidatės rinkimų kampanijai remti. 1993 m. birželio 4 d. Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 10 str. 2 dalies 1 punktas numato, kad kaip parama gautos lėšos ir kitas turtas negali būti naudojami politinių partijų ir politinių organizacijų veiklai ar politinėms kampanijoms remti.

Atkreiptinas dėmesys, kad kandidatės rinkimų kampaniją 72 000 Lt auka parėmė UAB „Kolana“. Inspekcija negalėjo atlikti įmonės patikrinimo, nes nerasti įmonę atstovaujantys asmenys. Be to, įmonė nuo 2004 m. gegužės mėn. Vilniaus apskrities valstybinei mokesčių inspekcijai neteikia finansinės atskaitomybės.

 

Pretendentų į kandidatus Algirdo Pilvelio, Rolando Pakso, Juliaus Veselkos, Vito Tomkaus ir Jūratės Zabielaitės Ataskaitose pažeidimų nenustatyta.

 

Atliktų patikrinimų metu skirtumų tarp kandidatų pateiktų politinės kampanijos finansavimo ataskaitų ir duomenų apie aukotojų pajamas, prekes ir paslaugas rinkimų kampanijai teikusių įmonių apskaitos nenustatyta.

 

 

VIRŠININKO PAVADUOTOJA                                                         RAIMONDA SAVICKIENĖ

______________