LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL REIKALAVIMŲ VAIRUOTOJŲ MOKYTOJAMS IR VAIRAVIMO INSTRUKTORIAMS
1998 m. gegužės 4 d. Nr. 190
Vilnius
Vykdydamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 11 29 nutarimą Nr. 1419 „Dėl Kelių eismo saugumo pagrindinių krypčių 1997–2000 metams ir kelių eismo saugumo priemonių 1997–2000 metams“ (Žin., 1996, Nr. 118-2744) ir siekdamas geresnio kelių transporto priemonių vairuotojų rengimo,
1. Patvirtinti Vairuotojų mokytojų ir vairavimo instruktorių specialių kursų mokymo planą ir programą (1 priedas).
2. Patvirtinti Vairuotojų mokytojų ir vairavimo instruktorių specialių kursų baigimo liudijimo formą (2 priedas).
3. Autotransporto priemonių vairuotojų rengimo ir kvalifikacijos kėlimo nuostatų (toliau – nuostatų), patvirtintų 1991 m. kovo 29 d. susisiekimo ministro ir 1991 m. gegužės 29 d. vidaus reikalų ministro[1], 3 skyriaus 3.2–3.4 papunkčius išdėstyti taip:
„3.2. Vairuotojų mokymo institucijoje turi teisę dirbti asmenys, turintys atitinkamą išsilavinimą, darbo stažą bei vairuotojo pažymėjimą ir kurių darbo santykiai su vairuotojų mokymo institucija, vadovaujantis Darbo sutarties įstatymu, yra įforminti darbo sutartimi.
Pagal šią nuostatą:
3.2.1. vairuotojų mokytojas privalo turėti ne mažesnį kaip aukštesnįjį (apimantį techninių mokslų ir automobilizmo studijas) išsilavinimą, ne žemesnės kaip rengiamos kategorijos kelių transporto priemonių vairuotojo pažymėjimą bei specialių kursų baigimo liudijimą (kelių transporto priemonių vairuotojo pažymėjimo nereikalaujama iš asmenų, kurie dėl sveikatos būklės negali vairuoti transporto priemonių);
3.3. Vairuotojų mokytojai ir vairavimo instruktoriai periodiškai (kas 5 metai) specialius kursus turi baigti valstybinėje aukštojoje mokykloje, turinčioje atitinkamą mokymo bazę ir pedagogus. Sprendimą dėl teisės suteikimo organizuoti šiuos kursus priima Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos.
3.4. Vairuotojų mokytojai bei vairavimo instruktoriai, dirbantys vairuotojų mokymo institucijose ir keliantys kvalifikaciją (atestuojami pedagogo kvalifikacinei kategorijai) pagal Švietimo ir mokslo ministerijos nustatytą tvarką arba turintys mokslo laipsnius ar pedagoginio mokslo vardus, specialių kursų baigimo liudijimo gali neturėti“.
4. Išbraukti iš nuostatų 2.6 punkto žodžius „motorinių kelių transporto priemonių vairavimo mokymo mokytojų metodikos“ bei panaikinti šių nuostatų 7 priedą „Liudijimo (A7 formato), suteikiančio motorinių kelių transporto priemonių vairavimo mokymo teisę, pavyzdys“.
5. Pripažinti netekusiu galios susisiekimo ministro 1994 12 29 įsakymą Nr. 499 „Dėl vairavimo mokytojų (meistrų) mokymo“.
6. Pavesti Valstybinei kelių transporto inspekcijai, remiantis įskaitų ir egzaminų kortele, kitais dokumentais, įrodančiais nustatytų reikalavimų atitikimą, išduoti vairuotojų mokytojams ir vairavimo instruktoriams specialių kursų baigimo liudijimus bei tvarkyti šių liudijimų apskaitą.
7. Nustatyti, kad, įsigaliojus šiam įsakymui, vairuotojų mokymo institucijose dirbantys vairuotojų mokytojai ir vairavimo instruktoriai (turintys motorinių kelių transporto priemonių vairavimo mokymo teisės liudijimus, išduotus iki 1998 12 31) laikomi atitinkantys nustatytus reikalavimus (nuostatų 3.2.1. ir 3.2.2. punktai), tačiau jie privalo baigti specialius kursus iki vairuotojų mokymo institucijoms išduotų licencijų užsiimti vairavimo mokyklų veikla galiojimo pabaigos.
8. Įsakymas įsigalioja nuo 1999 m. sausio 1 d.
SUSISIEKIMO MINISTRAS ALGIS ŽVALIAUSKAS
SUDERINTA
Vidaus reikalų ministras
V. Žiemelis
1998 m. balandžio 29 d.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
1998 m. gegužės 4 d. įsakymu Nr. 190
1 priedas
Vairuotojų mokytojų ir vairavimo instruktorių specialių kursų mokymo planas ir programa
Eil. Nr. |
Dalyko pavadinimas |
Valandų skaičius
|
Atsiskaitymo forma |
|||
paskaitoms |
pratyboms |
savarankiškam darbui |
iš viso |
|||
1. |
Kalbos kultūra ir specialybės kalba |
12 |
6 |
12 |
30 |
įskaita |
2. |
Pedagogika |
12 |
12 |
24 |
48 |
egzaminas |
3. |
Pedagoginė psichologija |
12 |
12 |
24 |
48 |
egzaminas |
4. |
Mokymo metodikos pagrindai |
10 |
10 |
20 |
40 |
egzaminas |
5. |
Transporto aplinkosauga |
10 |
– |
10 |
20 |
įskaita |
6. |
Kelių transporto priemonių vairuotojų rengimo sistemos organizaciniai ir juridiniai pagrindai |
4 |
– |
– |
4 |
įskaita |
7. |
Kelių eismo taisyklės, saugus eismas |
4 |
– |
6 |
10 |
egzaminas |
|
Iš viso: |
64 |
40 |
96 |
200 |
|
PASTABOS:
1. Įskaitos ir egzaminai laikomi pagal institucijos, turinčios teisę organizuoti specialius kursus, sudarytą grafiką. Kelių eismo taisyklių, saugaus eismo egzaminą priima policijos komisariatų egzaminų ir transporto apskaitos padaliniai (ETAS). Įskaitų ir egzaminų rezultatai įforminami įskaitų ir egzaminų kortelėje (1 priedėlis).
2. Įskaitas ir egzaminus leidžiama laikyti ir asmenims, pasirengusiems savarankiškai pagal pateiktas dalykų programas.
MOKYMO DALYKŲ PROGRAMOS
1. Kalbos kultūra ir specialybės kalba
Dalykui skiriama 30 valandų, iš jų – 12 valandų savarankiškam darbui.
Eil. Nr. |
Temų pavadinimai |
Skiriama valandų |
1.1. |
Kalbos kultūros samprata (kalbos kultūros objektas, kalbos etika ir estetika, kalbos taisyklingumas, normos samprata, kalbos klaidos, kalbos kultūros ugdymo šaltiniai). |
4 |
1.2. |
Vairuotojų mokytojų bei vairavimo instruktorių kalbos vartojimo apžvalga. |
4 (2) |
1.3. |
Iškalbos pradmenys (bendravimo situacija, diskusija, disputas, pranešimas, |
|
|
paskaita, jų rengimas). |
6 (2) |
1.4. |
Raštvedybos taisyklės (reikalų raštai). |
4 (2) |
2. Pedagogika
Dalykui skiriama 48 valandos, iš jų – 24 valandos savarankiškam darbui.
Eil. Nr. |
Temų pavadinimai |
Skiriama valandų |
2.1. |
Bendroji pedagogika: |
|
2.1.1. |
Pedagogikos samprata, tikslai, uždaviniai, pagrindinės sąvokos. Šiuolaikinės |
|
|
pedagogikos metodologijos pagrindas. |
2 |
2.1.2. |
Asmenybės struktūra ir jos ugdymas. Asmenybės vystymosi veiksniai. Amžiaus tarpsnių |
|
|
periodizacija ir charakteristika. Individualios mokinių savybės. Mokinių pažinimas. |
|
|
Ugdymo veikėjai. Bendrieji reikalavimai ugdymo veikėjams. |
3 (1) |
2.2. |
Profesinės kelių transporto priemonių vairuotojų rengimo pedagogika: |
|
2.2.1. |
Šiuolaikinė technika ir technologija. Profesinė vairuotojų rengimo raida Lietuvoje |
|
|
ir užsienyje. |
2 (1) |
2.2.2. |
Profesinio vairuotojų ugdymo turinys, metodai, formos. Profesinio ugdymo veiksniai ir jų sąveika. |
3 (2) |
2.2.3. |
Vairuotojų rengimo pedagoginės problemos. Vairuotojų mokytojas |
|
|
(vairavimo instruktorius), jo asmenybė. |
2 (2) |
2.3. |
Auklėjimo teorijos pagrindai: |
|
2.3.1. |
Bendroji auklėjimo metodika. Sąmoningas drausmės ir elgesio kultūros formavimas. |
2 (1) |
2.3.2. |
Dorovinis auklėjimas. Geranoriškumo įtvirtinimas tarpusavio santykiuose, jautrumo, |
|
|
pagarbos, pakantumo, ramumo, savitvardos ir tolerancijos kitam žmogui, jo asmens |
|
|
orumo pripažinimo ugdymas. |
2 (1) |
2.3.3. |
Vairuotojų profesinės sąžinės, pareigos, atsakomybės bei garbės jausmų ugdymas |
|
|
ir jo svarba saugiam eismui. |
2 (1) |
2.4. |
Bendroji bei vairuotojų rengimo didaktika: |
|
2.4.1. |
Didaktikos dalykas. Pagrindinės didaktikos sąvokos. Mokymo ir mokymosi |
|
|
proceso pagrindai. |
2 (1) |
2.4.2. |
Mokymo ir mokymosi procesas. Mokymo principų ir taisyklių charakteristika. |
2 (1) |
2.4.3. |
Vairuotojų mokymosi turinys, jo problemos ir ypatumai. |
2 (1) |
3. Pedagoginė psichologija
Dalykui skiriama 48 valandos, iš jų – 24 valandos savarankiškam darbui.
Eil. Nr. |
Temų pavadinimai |
Skiriama valandų |
3.1. |
Psichologijos mokslas, pagrindinės sąvokos. Žmogaus psichiniai procesai. Individualios asmenybės savybės. |
2 (1) |
3.2. |
Pažintiniai procesai: dėmesys, jutimas, suvokimas, atmintis, mąstymas, intelektas, vaizduotė, kalba. |
2 (1) |
3.3. |
Emocijos ir jausmai. Stresas. Motyvacijos psichologija. Valia. Asmenybės samprata. |
|
|
Asmenybės subrendimo kriterijai. Temperamentas ir charakteris. „Aš“ – vaizdas, |
|
|
savojo „Aš“ įsisąmoninimo svarba. Sąmoningas elgesio pasirinkimas, sąžiningumas ir atsakingumo jausmas. Asmenybė grupėje. |
4 (2) |
3.4. |
Bendravimo psichologija, komunikacijos procesas. Konfliktų sprendimas ir stresinių situacijų įveikimas. |
4 (2) |
3.5. |
Vairuotojo profesijos psichologija, profesinio tinkamumo tipologiniai bruožai, |
|
|
darbo psichologiniai ypatumai. |
2 (1) |
3.6. |
Mokymo ir mokymosi vairuoti psichologija. Mokymo, mokymosi ir mokytojo |
|
|
vaidmuo mokymosi bendraujant procese. Mokymasis mažose grupėse. Mokymosi |
|
|
vairuoti motyvacija, išmokimas. Motyvacijos ir išmokimo santykis, motyvacijos žadinimo būdai. |
2 (1) |
3.7. |
Mokytojo asmenybės savybės. Vairavimo instruktoriaus ir mokinių santykiai, |
|
|
bendravimas, konfliktų sprendimo būdai. |
4 (2) |
3.8. |
Tarpasmeninio patrauklumo faktoriai ir jų įtaka ugdymo procesui. Intelektualinio, moralinio asmenybės ugdymo samprata. |
2 (1) |
3.9. |
Vairuotojų profesinės sąžinės, pareigos, atsakomybės ir garbės jausmų ugdymas. |
2 (1) |
4. Mokymo metodikos pagrindai
Dalykui skiriama 40 valandų, iš jų – 20 valandų skiriama savarankiškam darbui.
Eil. Nr. |
Temų pavadinimai |
Skiriama valandų |
|
|
|
4.1. |
Žinios, mokėjimai ir įgūdžiai. Jų charakteristika, svarba bei tarpusavio santykis. |
2 |
4.2. |
Mokymo procesas. Bendrieji mokymo metodai: pasakojimas, aiškinimas, pokalbis, |
|
|
demonstravimas. Specialieji ir individualieji mokymo metodai: instruktažai, programuoti |
|
|
ir probleminiai metodai. Metodų pasirinkimas ir derinimas priklausomai nuo dalyko specifikos. |
8 (4) |
4.3. |
Mokymosi metodai ir jų santykis su mokytojo darbo metodais. |
2 |
4.4. |
Vaizdumo principo reikalavimai ir jų tenkinimas, naudojant demonstravimo metodus priklausomai nuo dalyko specifikos. |
4 (4) |
4.5. |
Kontrolės ir vertinimo metodai, jų aktualumas priklausomai nuo dalyko specifikos. |
|
|
Kontrolės rūšys, jų taikymas mokymo procese, vertinimo objektyvumas, |
|
|
normos ir argumentai. |
4 (2) |
5. Transporto aplinkosauga
Dalykui skiriama 20 valandų, iš jų – 10 valandų savarankiškam darbui.
Eil. Nr. |
Temų pavadinimai |
Skiriama valandų |
5.1. |
Lietuvos miestų ir kaimo vietovių oro, dirvožemio ir vandens baseinų užteršimo |
|
|
automobilių išmetamosiomis dujomis problema. |
1 |
5.2. |
Automobilių tarša (aerozolinės dalelės, dujos, cheminiai junginiai). |
2 |
5.3. |
Benzininių, dyzelinių ir dujinių variklių tarša, išmetamųjų dujų toksiškumas. |
2 |
5.4. |
Automobilių taršos mažinimo būdai keičiant konstrukcijų ir darbo režimą. |
1 |
5.5. |
Išmetamųjų dujų toksiškumo mažinimas panaudojant išorinius įrenginius: terminius |
|
|
reaktorius, katalitinius reaktorius, naujojo degalų tiekimo sistemas, aerozolių |
|
|
gaudytuvus ir kt. |
2 |
5.6. |
Automobilių techninio aptarnavimo ir remonto aplinkosauga. |
2 |
6. Kelių transporto priemonių vairuotojų rengimo sistemos organizaciniai ir juridiniai pagrindai.
Dalykui skiriama 4 valandos.
Eil. Nr. |
Temų pavadinimai |
Skiriama valandų |
6.1. |
Svarbiausieji norminiai dokumentai, reglamentuojantys vairuotojų rengimą |
|
|
Respublikoje (įstatymai, nutarimai, nuostatai ir pan.). |
1,5 |
6.2. |
Svarbiausieji norminiai dokumentai, reglamentuojantys asmenų, pageidaujančių |
|
|
tapti vairuotojais, mokymą bei egzaminavimą (kvalifikaciniai ir elgesio reikalavimai, |
|
|
mokymo programos, kvalifikacinių egzaminų organizavimo metodika ir pan.). |
1,5 |
6.3. |
Leidimų (licencijų), suteikiančių teisę užsiimti vairavimo mokyklų veikla, įgijimo |
|
|
tvarka. Vairuotojų rengimo institucijų priežiūra ir atsakomybė. |
1 |
7. Kelių eismo taisyklės, saugus eismas.
Dalykui skiriama 10 valandų, iš jų – 6 valandos savarankiškam darbui.
Eil. Nr. |
Temų pavadinimai |
Skiriama valandų |
7.1. |
Vyriausybės nutarimai dėl kelių eismo taisyklių, kelių eismo saugumo sistemos. |
|
|
Kelių eismo taisyklių papildymai. |
2 |
7.2. |
Sistemos „Vairuotojas – automobilis – kelias“ charakteristika. Autoavarijų priežastys. |
2 |
_______________
Skliausteliuose nurodytas valandų skaičius, skirtas pratyboms.
______________
1 priedėlis
___________________________________ ĮSKAITŲ IR EGZAMINŲ KORTELĖ*
___________________________________ 199 ___ m. ______________ d. Nr. ____
(mokymo institucijos pavadinimas)
Vardas, pavardė ____________________________________________________________
Asmens kodas_________________ Išsilavinimas __________________________________
Eil. Nr. |
Dalyko pavadinimas |
Data |
Val. sk. |
Įvertinimas |
Dėstytojo vardas, pavardė |
Parašas |
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Kalbos kultūra ir specialybės kalba |
|
|
|
|
|
2. |
Pedagogika |
|
|
|
|
|
3. |
Pedagoginė psichologija |
|
|
|
|
|
4. |
Mokymo metodikos pagrindai |
|
|
|
|
|
5. |
Transporto aplinkosauga |
|
|
|
|
|
6. |
Kelių transporto priemonių vairuotojų |
|
|
|
|
|
|
rengimo sistemos organizaciniai |
|
|
|
|
|
|
ir juridiniai pagrindai |
|
|
|
|
|
7. |
Kelių eismo taisyklės, saugus eismas |
Data |
Įvertinimas |
Pareigūno vardas, pavardė |
Parašas |
Mokymo institucijos vadovas ________________________________________________
(parašas) (vardas, pavardė)
A. V.
______________