LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL ADVOKATŲ (ADVOKATŲ KONTORŲ) APSKAITOS IR DOKUMENTŲ NAUDOJIMO TVARKOS PATVIRTINIMO

 

2001 m. gegužės 16 d. Nr. 141

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. balandžio 10 d. nutarimo Nr. 399 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 „Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarkos patvirtinimo“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2001, Nr. 32-1071) 3 punktu ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. balandžio 10 d. nutarimo Nr. 400 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. gegužės 9 d. nutarimo Nr. 546 „Dėl pridėtinės vertės mokesčio“ dalinio pakeitimo“ (Žin., 2001, Nr. 32-1072) 5 punktu:

1. Tvirtinu Advokatų (advokatų kontorų) apskaitos ir dokumentų naudojimo tvarką (pridedama).

2. Nustatau, kad:

2.1. šis įsakymas įsigalioja nuo 2001 m. birželio 1 dienos;

2.2. Lietuvos advokatų tarybos priimti sprendimai, kuriais nustatomos ar keičiamos šiuo įsakymu patvirtintoje tvarkoje nurodytos dokumentų ir registrų formos ir (arba) tvarkos, kurias nustatyti įgaliota Lietuvos advokatų taryba, turi būti pateikiami Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Finansų ministerijos ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jų priėmimo.

 

 

 

FINANSŲ MINISTRAS                                                                                   JONAS LIONGINAS

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2001 m. gegužės 16 d. įsakymu Nr. 141

 

ADVOKATŲ (ADVOKATŲ KONTORŲ) APSKAITOS IR DOKUMENTŲ NAUDOJIMO TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ši tvarka reglamentuoja advokatų (advokatų kontorų) gaunamų lėšų apskaitą bei dokumentų (įskaitant specialius apskaitos dokumentų blankus) įsigijimą, naudojimą.

2. Advokatų kontoros buhalterinės apskaitos tvarką pasirenka savarankiškai, laikydamosi teisės aktų ir šios tvarkos reikalavimų. Advokatų kontoroms neprivaloma buhalterinės apskaitos tarnyba, taip pat jos neprivalo teikti finansinės atskaitomybės. Jeigu advokatų kontora, kurioje dirba daugiau negu vienas advokatas, pageidauja, ji gali turėti bendrą atsiskaitomąją sąskaitą banke ir advokatų kontoros kasą, kurios darbas organizuojamas laikantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. vasario 17 d. nutarimo Nr. 179 „Dėl Kasos darbo organizavimo ir kasos operacijų atlikimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 15-398) nuostatų. Advokatai buhalterinės apskaitos tvarką pasirenka savarankiškai, atsižvelgdami į galiojančių teisės aktų ir šios tvarkos reikalavimus.

 

II. DOKUMENTŲ ĮSIGIJIMAS IR NAUDOJIMAS

 

3. Advokatai (advokatų kontoros) naudoja tokius apskaitos dokumentus ir registrus vadovaudamiesi šios Tvarkos nuostatomis:

3.1. grynųjų pinigų priėmimo kvitą;

3.2. išlaidų orderį,

3.3. kasos pajamų orderį;

3.4. kasos išlaidų orderį;

3.5. ūkinių operacijų registrą;

3.6. sąskaitą už teisines paslaugas;

3.7. PVM sąskaitą-faktūrą;

3.8. kasos knygą.

4. Reikalavimus šios tvarkos 3.3, 3.4, 3.7 ir 3.8 punktuose nurodytiems dokumentams nustato atitinkami teisės aktai. Dokumentų ir registrų, nurodytų šios tvarkos 3.1, 3.2 3.5 ir 3.6 punktuose formas nustato ir jų spausdinimą organizuoja Lietuvos advokatų taryba, kuri taip pat nustato ir 3.5 punkte nurodyto registro pildymo tvarką. Šios tvarkos 3.1 punkte nurodytas dokumentas turi atitikti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. birželio 4 d. nutarimo Nr. 664 „Dėl kasos aparatų diegimo ir naudojimo“ (Žin., 1998, Nr. 53-1463) 3.6 punkto reikalavimus.

5. Advokatas įsigyja ir naudoja specialius apskaitos dokumentų blankus teisės aktų nustatyta tvarka.

6. Šios tvarkos 3.1 ir 3.3 punktuose nurodyti dokumentai yra naudojami grynųjų pinigų priėmimui įforminti. Šios tvarkos 3.2 ir 3.4 punktuose nurodyti dokumentai naudojami grynųjų pinigų išdavimui įforminti.

7. Advokato teikiamos paslaugos įforminamos sąskaita už teisines paslaugas (jeigu advokatas nėra PVM mokėtojas) arba PVM sąskaita-faktūra (jeigu advokatas yra PVM mokėtojas).

8. Šios tvarkos 3.1–3.4 bei 3.6–3.8 punktuose nurodyti dokumentai gali būti įsigyjami ir naudojami ir advokatų kontoros vardu, vadovaujantis šios tvarkos nuostatomis, tačiau šios tvarkos 3.3–3.4 bei 3.8 punktuose nurodyti dokumentai gali būti įsigyjami ir naudojami advokatų kontoros vardu tik tuo atveju, jeigu advokatų kontora turi bendrą kasą.

9. Šios tvarkos 3.6 ir 3.7 punktuose nurodyti dokumentai gali būti įsigyjami advokatų kontoros vardu, jeigu advokatų kontoros advokatai yra sudarę partnerystės sutartį (sąskaitos už teisines paslaugas gali būti įsigyjamos tik tokios advokatų kontoros, kurioje visi advokatai, sudarę partnerystės sutartį, nėra PVM mokėtojai, vardu, o PVM sąskaitos-faktūros gali būti įsigyjamos tik tokios advokatų kontoros, kurioje visi advokatai, sudarę partnerystės sutartį, yra PVM mokėtojai, vardu), ir naudojami tik suteiktoms teisinėms paslaugoms įforminti ir tik tais atvejais, kai sutartis dėl teisinės pagalbos yra sudaroma su tokia advokatų kontora, o ne su konkrečiu advokatu. Šios tvarkos 3.6 ir 3.7 punktuose nurodyti dokumentai gali būti įsigyjami advokatų kontoros vardu tik tokiu atveju, jeigu visi advokatai, sudarę partnerystės sutartį, naudoja tą patį įplaukų pripažinimo būdą. Advokatai, dirbantys advokatų kontoroje pagal sutartį dėl nuolatinės darbo vietos suteikimo, taip pat advokatai, sudarę partnerystės sutartį, tais atvejais, kai sutartis dėl teisinės pagalbos yra sudaryta su konkrečiu advokatu ir advokatų padėjėjai naudoja savo vardu įsigytas sąskaitas už teisines paslaugas ar PVM sąskaitas–faktūras.

10. Specialių apskaitos dokumentų blankus įsigyjant advokatų kontoros vardu teritorinei valstybinei mokesčių inspekcijai, kurios veiklos teritorijoje yra advokatų kontora, pateikiama:

10.1. paraiška specialių apskaitos dokumentų blankams įsigyti. Joje nurodomas advokatų kontoros adresas, Lietuvos advokatų tarybos kontorai suteiktas advokatų kontoros registracijos kodas, norimų įsigyti specialių apskaitos dokumentų blankų pavadinimai ir kiekiai, blankus atsiimančio asmens vardas ir pavardė, paraiškos padavimo data, advokatų kontoros seniūno vardas ir pavardė, parašas;

10.2. advokatų kontoros registracijos pažymėjimas, išduotas Lietuvos advokatų tarybos, ir jo kopija;

10.3. Advokatų ir advokatų padėjėjų, dirbančių advokatų kontoroje, registras.

11. Advokatų ir advokatų padėjėjų, dirbančių advokatų kontoroje, registras, patikrinus jame esančius duomenis, taip pat advokatų kontoros registracijos pažymėjimo originalas, sutikrinus jį su kopija, grąžinami. Specialūs apskaitos dokumentų blankai advokatų kontorai parduodami ne vėliau kaip per 2 darbo dienas po paraiškos pateikimo dienos, tačiau tik jeigu teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija įsitikina, kad jai pateikti duomenys yra teisingi. Atsiimant specialius apskaitos dokumentų blankus privaloma pateikti blankus atsiimančio asmens pasą ar kitokį asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą su asmens kodu ir nuotrauka, o jeigu specialių apskaitos dokumentų blankus atsiima ne pats advokatų kontoros seniūnas – dar ir fiziniam asmeniui išduotą įgaliojimą ir jo kopiją (jeigu valstybinė mokesčių inspekcija turi įgaliojimo kopiją, tai reikia pateikti tik įgaliojimo originalą).

12. Be Lietuvos Respublikos įstatymuose numatytų privalomų apskaitos dokumentų rekvizitų, advokatų kontoros vardu išrašomų dokumentų privalomi papildomi rekvizitai yra:

12.1. PVM sąskaitos-faktūros rekvizitai – serija ir numeris, advokatų kontoros (pardavėjo) kodas ir adresas, ūkio subjekto (pirkėjo) pavadinimas (vardas, pavardė), kodas (asmens kodas), paslaugos pavadinimas, paslaugos kaina, PVM tarifai ir sumos;

12.2. kasos pajamų orderio rekvizitai – serija ir numeris.

13. Sąskaitos už teisines paslaugas advokatų kontoros vardu įsigyjamos Lietuvos advokatų tarybos nustatyta tvarka.

14. Advokatų kontoros vardu išrašytą dokumentą privalo pasirašyti advokatų kontoros seniūnas ar jo įgaliotas asmuo.

15. Advokatų kontoros seniūnas ar jo įgaliotas asmuo atsako už advokatų kontoros vardu įsigytų šioje tvarkoje nurodytų apskaitos dokumentų ir registrų, o taip pat už advokatų kontorai išrašytų apskaitos dokumentų saugojimą.

 

III. PAJAMŲ IR IŠLAIDŲ BEI PVM SUMŲ PASKIRSTYMO TVARKA

 

16. Advokatų kontora privalo turėti Advokatų ir advokatų padėjėjų, dirbančių advokatų kontoroje, registrą, kurio rekomendacinę formą nustato Lietuvos advokatų taryba. Minėtame registre turi būti nurodyta, kurie advokatų kontoros advokatai yra sudarę partnerystės sutartį, o kurie dirba pagal sutartį dėl nuolatinės darbo vietos suteikimo, taip pat duomenys apie visų advokatų kontoroje dirbančių advokatų ir jų padėjėjų priėmimą į advokatų kontorą ir atleidimą iš jos (veiklos joje nutraukimą), mokesčio mokėtojo identifikaciniai numeriai ir PVM mokėtojo numeriai (jeigu įregistruoti PVM mokėtojais), nurodant datą, nuo kurios advokatas ar advokato padėjėjas tapo PVM mokėtoju. Advokatų ir advokatų padėjėjų, dirbančių advokatų kontoroje, registras turi būti tvarkomas taip, kad mokesčio administratorius galėtų gauti tikslius duomenis apie bet kuriuo advokatų kontoros veiklos laikotarpiu advokatų kontoroje dirbusius advokatus ir jų padėjėjus.

17. Advokatų kontoros advokatai, sudarę partnerystės sutartį, privalo pasitvirtinti bendrų pajamų ir išlaidų paskirstymo tvarką, kurios rekomendacinę formą nustato Lietuvos advokatų taryba. Jeigu advokatų kontoroje advokatai dirba sudarę partnerystės sutartį, bendros pajamos ir išlaidos pagal minėtąją tvarką gali būti skirstomos tik tarp partnerystės sutartį sudariusių advokatų. Advokatų kontoros, kuriose visi advokatai dirba tik pagal sutartis dėl nuolatinės darbo vietos suteikimo, privalo pasitvirtinti bendrų išlaidų paskirstymo tvarką, kurios rekomendacinę formą nustato Lietuvos advokatų taryba. Bendrų pajamų ir (arba) išlaidų paskirstymo tvarka turi būti patvirtinta advokatų kontoros seniūno ar jo įgalioto asmens.

18. Pagal šios tvarkos 17 punkte nurodytą bendrų pajamų ir išlaidų paskirstymo tvarką laikantis šios tvarkos 19–21 punktų reikalavimų skirstomos tik tokios pajamos ir pardavimo PVM sumos, kurios gautos pagal apskaitos dokumentus, išrašytus advokatų kontoros vardu, ir (arba) tik tokios išlaidos ir pirkimo PVM sumos, kurias pagrindžia apskaitos dokumentai, išrašyti advokatų kontorai.

19. Advokatų kontoros vardu išrašytose juridinę galią turinčiose sąskaitose už teisines paslaugas arba PVM sąskaitose-faktūrose nurodytos sumos (įskaitant ir PVM) priskiriamos ir deklaruojamos kaip konkrečių partnerystės sutartį sudariusių advokatų pajamos ir pardavimo PVM pagal šios tvarkos 17 punkte nurodytą bendrų pajamų ir išlaidų paskirstymo tvarką.

20. Advokatų kontorai išrašytuose juridinę galią turinčiuose apskaitos dokumentuose (dokumente kaip pirkėjas nurodyta advokatų kontora) nurodytos sumos (įskaitant ir PVM) priskiriamos ir deklaruojamos kaip konkrečių advokatų kontoros advokatų išlaidos ir pirkimo PVM pagal šios tvarkos 17 punkte nurodytą bendrų pajamų ir (arba) išlaidų paskirstymo tvarką. Advokatui PVM mokėtojui, priskirta pirkimo PVM dalis teisės aktų nustatyta tvarka įtraukiama į to advokato PVM atskaitą, o pirkimo PVM dalis, priskirta advokatui, kuris nėra PVM mokėtojas, teisės aktų nustatyta tvarka priskiriama to advokato sąnaudoms.

21. Advokatų kontorai už ilgalaikį turtą išrašytuose juridinę galią turinčiuose apskaitos dokumentuose (dokumente kaip pirkėjas nurodyta advokatų kontora) nurodytos sumos (įskaitant ir PVM) gali būti priskiriamos ir deklaruojamos kaip konkrečių advokatų kontoros advokatų išlaidos ir pirkimo PVM pagal šios tvarkos 17 punkte nurodytą bendrų pajamų ir išlaidų paskirstymo tvarką tik tuo atveju, jeigu advokatų kontoroje advokatai dirba, sudarę partnerystės sutartį, ir visi ją sudarę advokatai naudoja tą patį investicijos apskaičiavimo būdą. Advokatų kontorai, kurioje visi advokatai dirba tik pagal sutartis dėl nuolatinės darbo vietos suteikimo, už ilgalaikį turtą išrašytuose juridinę galią turinčiuose apskaitos dokumentuose nurodytos sumos (įskaitant ir PVM) negali būti skirstomos.

______________