LIETUVOS RESPUBLIKOS VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJOS

NUTARIMAS

 

DĖL SUDERINTŲJŲ KOLEKTYVINIO INVESTAVIMO SUBJEKTŲ TURTO REIKALAVIMŲ

 

2008 m. liepos 3 d. Nr. 1K-14

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo (Žin., 2008, Nr. 75-2922) 57 straipsnio 6 dalimi ir 107 straipsnio 1 punktu, Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisija nutaria:

Patvirtinti Suderintųjų kolektyvinio investavimo subjektų turto reikalavimus (pridedama).

 

VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJOS

PIRMININKO PAVADUOTOJAS                                                                VAIDAS CIBAS

 

_________________

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijos 2008 m. liepos 3 d. nutarimu Nr. 1K-14

 

SUDERINTŲJŲ KOLEKTYVINIO INVESTAVIMO SUBJEKTŲ TURTO REIKALAVIMAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Reikalavimai, taikomi suderintųjų kolektyvinio investavimo subjektų turtui (toliau – Reikalavimai), reglamentuoja suderintųjų kolektyvinio investavimo subjektų ketinamo įsigyti bei turimo turto atitiktį reikalavimams, išdėstytiems 1985 m. gruodžio 20 d. Tarybos direktyvoje 85/611/EB dėl įstatymų ir kitų teisės aktų, susijusių su kolektyvinio investavimo į perleidžiamus vertybinius popierius subjektais, derinimo.

2. Šių Reikalavimų teisinis pagrindas – Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo (toliau – Įstatymas) 57 straipsnio 6 dalis, 2007 m. kovo 19 d. Komisijos direktyva 2007/16/EB, įgyvendinanti Tarybos direktyvą 85/611/EEB dėl įstatymų ir kitų teisės aktų, susijusių su kolektyvinio investavimo į perleidžiamus vertybinius popierius subjektais (KIPVPS), derinimo, patikslinant tam tikrus apibrėžimus (OL 2007 m. kovo 20 d., L 79, p. 11– 19). Reikalavimai parengti atsižvelgiant į Europos vertybinių popierių rinkos priežiūros institucijų komiteto (angl. The Committee of European Securities Regulators) 2007 m. kovo ir liepos mėn. Gaires dėl suderintiesiems kolektyvinio investavimo subjektams tinkamų investavimo objektų (CESR/07-044; CESR/07-434).

 

II. PERLEIDŽIAMIESIEMS VERTYBINIAMS POPIERIAMS KELIAMI REIKALAVIMAI

 

3. Perleidžiamieji vertybiniai popieriai (toliau – PVP) turi atitikti šiuos kriterijus:

3.1. Nuostoliai, kuriuos suderintasis kolektyvinio investavimo subjektas (toliau – SKIS) gali patirti turėdamas šias priemones, yra ne didesni nei už jas sumokėta pinigų suma;

3.2. Jų likvidumas nedaro įtakos SKIS gebėjimui išpirkti (atpirkti) savo išleistus vienetus (akcijas) dalyvio pareikalavimu;

3.3. Priemonės patikimai vertinamos:

3.3.1. Vertybiniai popieriai, kurie yra įtraukti į prekybą reguliuojamoje rinkoje arba kuriais prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, kaip nurodyta Įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 1-4 punktuose, vertinami pagal tikslias, patikimas ir reguliarias rinkos arba nepriklausomų nuo emitentų vertinimo sistemų pateiktas kainas;

3.3.2. Vertybiniai popieriai, nurodyti Įstatymo 57 straipsnio 4 dalyje, vertinami periodiškai pagal iš vertybinių popierių emitento gautą informaciją arba pagal kompetentingą investicijų tyrimą;

3.4. Tiksli ir išsami informacija apie vertybinius popierius arba, jei reikia, apie vertybinių popierių portfelį, reguliariai teikiama:

3.4.1. Rinkai, jei vertybiniai popieriai įtraukti į prekybą reguliuojamoje rinkoje arba jais prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, kaip nurodyta Įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 1-4 punktuose;

3.4.2. SKIS, jei tai yra vertybiniai popieriai, nurodyti Įstatymo 57 straipsnio 4 dalyje;

3.5. Jie yra apyvartūs;

3.6. Jų įsigijimas atitinka SKIS investavimo tikslus ir (arba) strategiją, laikantis Europos Bendrijų teisės, reglamentuojančios SKIS, nuostatų;

3.7. Jų riziką nuolat ir tinkamai vertina SKIS.

4. Remiantis šių Reikalavimų 3.2 ir 3.5 punktais, daroma prielaida, kad priemonės, kurios yra įtrauktos į prekybą reguliuojamoje rinkoje arba kuriomis prekiaujama reguliuojamoje rinkoje pagal Įstatymo 57 straipsnio 1–3 dalių nuostatas, yra apyvarčios ir nemažina SKIS gebėjimo išpirkti vienetus (akcijas), išskyrus atvejus, kai SKIS turi informacijos, kuri leistų nuspręsti kitaip.

5. Siekdamas užtikrinti SKIS gebėjimą išpirkti investicinius vienetus (akcijas), SKIS turi įvertinti PVP likvidumo riziką, atsižvelgdamas į:

5.1. Vertybinių popierių kiekį ir apyvartą (taip pat ir už reguliuojamos rinkos ribų);

5.2. Emisijos dydį bei emisijos dalį, kurią valdytojas ketina įsigyti;

5.3. Nepriklausomą paklausos ir pasiūlos kainų analizę (jei būtina) dėl PVP likvidumo ir paklausos rinkoje per tam tikrą laikotarpį.

6. PVP, nurodyti Įstatymo 2 straipsnio 24 dalyje, apima PVP, išleistus uždaro tipo kolektyvinio investavimo subjektų, kuriems taikoma:

6.1. Kriterijai, išdėstyti šių Reikalavimų 3–4 punktuose;

6.2. Bendrovių (įmonių) valdymo principai, t. y. valdymo mechanizmas analogiškas bendrovės valdymui:

6.2.1. Dalyvių teisė balsuoti priimant esminius sprendimus (tarp jų ir dėl valdymo įmonės paskyrimo ar pakeitimo, sutarties su ja bei investavimo strategijos pakeitimo, bendrovės likvidavimo);

6.2.2. Dalyvių teisė kontroliuoti investavimo strategiją;

6.3. Valdymo įmonei taikomi Įstatyme išdėstyti investuotojų apsaugos reikalavimai.

7. Uždaro tipo fondo (bendrovės) turtas turi būti atskirtas nuo kitų subjektų turto, o jo likvidavimui taikomi teisės aktai, apsaugantys fondo dalyvius.

8. Kitos finansinės priemonės, nurodytos Įstatymo 2 straipsnio 24 dalyje, turi:

8.1. Atitikti Reikalavimų 3 punkte išdėstytus kriterijus; ir

8.2. Būti garantuotos kitu turtu arba susietos su kitu turtu.

9. Jeigu finansinė priemonė turi įterptą išvestinį elementą, kaip nurodyta šių Reikalavimų 32 punkte, tam elementui taikomi Įstatymo 62 straipsnio reikalavimai.

 

III. PINIGŲ RINKOS PRIEMONĖMS KELIAMI REIKALAVIMAI

 

10. Pinigų rinkos priemonės (toliau – PRP), nurodytos Įstatymo 2 straipsnio 25 dalyje, gali būti įtrauktos į prekybą reguliuojamoje rinkoje, jomis gali būti prekiaujama reguliuojamoje rinkoje pagal Įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 1–3 punktų nuostatas arba jos gali būti ir neįtrauktos į prekybą reguliuojamoje rinkoje.

11. Įstatymo 57 straipsnio 4 dalyje minimos PRP turi atitikti Įstatymo 2 straipsnio 25 dalyje nustatytą PRP sąvokos apibrėžimą, bet gali neatitikti Įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 1–4 punktuose ir 2 dalyje išvardytų sąlygų.

12. Įstatymo 2 straipsnio 25 dalyje nurodytos PRP, kuriomis paprastai prekiaujama pinigų rinkoje, – tai finansinės priemonės, kurios atitinka nors vieną iš šių kriterijų:

12.1. Jų terminas emisijos išleidimo metu yra iki 397 dienų imtinai;

12.2. Jų iki išpirkimo likęs terminas yra iki 397 dienų imtinai;

12.3. Jų palūkanos reguliariai koreguojamos nors kartą per 397 dienas pagal pinigų rinkos sąlygas;

12.4. Jų rizika, įskaitant kredito (skolinimosi) ir palūkanų normos riziką, atitinka šių Reikalavimų 12.1–12.3 punktuose nurodytų finansinių priemonių riziką.

13. SKIS draudžiama parduoti PRP, kurių jis neturi (short selling).

14. Valstybės ir vietinės valdžios išleisti trumpalaikiai skolos vertybiniai popieriai, depozitų sertifikatai, komerciniai popieriai, bankų akceptai visada laikomi priemonėmis, kuriomis paprastai prekiaujama pinigų rinkoje.

15. Įstatymo 2 straipsnio 25 dalyje nurodytos likvidžios PRP – tai priemonės, kurios gali būti parduotos per gana trumpą laiką ir su nedidelėmis sąnaudomis, vykdant SKIS įsipareigojimą išpirkti savo investicinius vienetus investicinių vienetų (akcijų) savininko prašymu.

16. Vertinant PRP likvidumą, turi būti atsižvelgta į:

16.1. Prekybos ta priemone dažnumą ir apyvartą;

16.2. Tarpininkų, norinčių pirkti ir (ar) parduoti priemonę, skaičių, rinkos ypatumus (pervedimų mechanizmą, priemonei parduoti reikalingą laiką ir kt.);

16.3. Emisijos (programos) dydį;

16.4. Galimybę per trumpą laikotarpį parduoti (išpirkti) priemonę nustatyta kaina su mažais komisiniais, kai yra paklausos/ pasiūlos kainos (bid/offer) ir labai trumpas atsiskaitymo laikotarpis;

16.5. Dalyvių struktūrą (koncentraciją) bei tikslus SKIS;

16.6. Portfelio struktūrą, leidžiančią suderinti pinigų srautus parduodant atitinkamas likvidžias priemones;

16.7. SKIS vienetų išpirkimo apribojimus.

17. PRP likvidumas neturi mažinti SKIS vienetų likvidumo.

18. Įstatymo 2 straipsnio 25 dalyje nurodytos PRP, kurių vertę bet kada galima tiksliai nustatyti, nes joms taikomos tikslios ir patikimos vertinimo sistemos, atitinkančios abu šiuos kriterijus:

18.1. Jos leidžia SKIS apskaičiuoti grynųjų aktyvų vertę pagal investicijų portfelyje turimos finansinės priemonės vertę, už kurią informuotos šalys galėtų ja savo noru apsikeisti netiesioginiuose sandoriuose;

18.2. Jos pagrįstos rinkos duomenimis arba vertinimo modeliais, įskaitant amortizacijos sąnaudomis pagrįstas sistemas (amortizuotos savikainos metodą).

19. SKIS privalo užtikrinti, kad nebūtų esminio neatitikimo tarp PRP rinkos vertės ir vertės, nustatytos amortizuotos savikainos metodu.

20. Laikoma, kad šių Reikalavimų 15 ir 16 punktų nuostatų, taikomų finansinėms priemonėms, kuriomis paprastai prekiaujama pinigų rinkoje, laikomasi taip, kaip nustatyta šių Reikalavimų 12 punkte ir Įstatymo 57 straipsnio 1–3 dalyse, nebent SKIS turi informacijos, kuri leistų nuspręsti kitaip.

21. Įstatymo 57 straipsnio 2 dalyje nurodytos priemonės, kurių emisija arba emitentas yra reguliuojami siekiant apsaugoti investuotojus ir jų santaupas, turi atitikti šiuos kriterijus:

21.1. Vieną iš kriterijų, išdėstytų šių Reikalavimų 12 punkte ir visas 15–19 punktuose nurodytas sąlygas;

21.2. Apie minimas priemones yra pakankamai šių Reikalavimų 23 punkto nuostatas atitinkančios informacijos, įskaitant informaciją, pagal kurią galima tinkamai įvertinti kredito riziką, susijusią su investicijomis į jas;

21.3. Yra laisvai perleidžiamos.

22. SKIS turi pareigą įrodyti, kad PRP, kuriomis nėra prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, yra tinkamas turtas.

23. Reikalavimų 21.2 punkte nustatyta informacija laikoma tinkama, jeigu apima:

23.1. Apie Įstatymo 57 straipsnio 2 dalies 2 ir 4 punktuose išvardytas PRP, taip pat valstybės narės savivaldybės arba regioninės valdžios institucijos arba tarptautinės organizacijos išleistas, tačiau valstybės narės negarantuojamas PRP, taip pat – federacinės valstybės atveju – PRP, išleistas vienos iš federacijos narių:

23.1.1. Reguliariai (ne rečiau kaip kartą per metus), taip pat ir esminio įvykio atveju, atnaujinamą informaciją apie emisiją arba emisijos programą, taip pat apie teisinę ir finansinę emitento padėtį iki PRP išleidimo;

23.1.2. Reikalavimų 23.1.1 punkte nurodytos informacijos patikrinimą, atliktą tinkamai kvalifikuotos emitentui nepavaldžios trečiosios šalies;

23.1.3. Patikimos statistikos apie emisiją arba emisijos programą prieinamumą;

23.2. Apie Įstatymo 57 straipsnio 2 dalies 3 punkte išvardytas priemones:

23.2.1. Reguliariai, taip pat ir esminio įvykio atveju, atnaujinamą informaciją apie emisiją arba emisijos programą, taip pat apie teisinę ir finansinę emitento padėtį iki PRP išleidimo;

23.2.2. Patikimos statistikos apie emisiją (emisijos programą) arba kitų duomenų, leidžiančių tinkamai įvertinti su investicijomis į tokias priemones susijusią kredito riziką, prieinamumą;

23.3. Informaciją apie emisiją arba emisijos programą, arba apie teisinę ir finansinę emitento padėtį iki PRP išleidimo apie Įstatymo 57 straipsnio 2 dalies 1 punkte išvardytas priemones, išskyrus išvardytąsias Reikalavimų 23.1 punkte ir Europos centrinio banko ar valstybės narės centrinio banko išleistas priemones.

24. Įstatymo 57 straipsnio 2 dalies 3 punkte nurodytas subjektas turi laikytis riziką ribojančių taisyklių ir atitikti vieną iš šių kriterijų:

24.1. Buveinė yra Europos ekonominės erdvės (EEE) arba Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) šalyje, priklausančioje Dešimties valstybių grupei1;

____________________

1 Belgija, Prancūzija, Kanada, Vokietija, Italija, Japonija, Olandija, Švedija, Šveicarija, Jungtinė Karalystė ir JAV

 

24.2. Turi investicinį reitingą;

24.3. Remiantis išsamia emitento analize, galima įrodyti, kad tam emitentui taikomos riziką ribojančios taisyklės yra ne mažiau griežtos nei nustatytosios Bendrijos teisės aktuose.

25. Įstatymo 57 straipsnio 2 dalies 4 punkte nurodytas subjektas, finansuojantis garantijos priemones, išleidžiant banko paskolomis finansuojamus vertybinius popierius, – tai subjektas, finansuojantis garantijos priemones, taikant banko kredito padidinimo priemones, už kurias garantuoja Įstatymo 57 straipsnio 2 dalies 3 punkto reikalavimus atitinkanti finansų įstaiga.

 

IV. IŠVESTINĖMS FINANSINĖMS PRIEMONĖMS KELIAMI REIKALAVIMAI

 

26. Likvidžios išvestinės finansinės priemonės, į kurias pagal Įstatymo 62 straipsnio 1 dalies reikalavimus gali investuoti SKIS, turi būti:

26.1. Susietos su:

26.1.1. Priemonėmis, nurodytomis Įstatymo 57 straipsnio 1 dalyje, tarp jų ir su priemonėmis, turinčiomis vieną ar kelias tokio turto savybes ir (arba)

26.1.2. finansiniais indeksais, palūkanų normomis, valiutomis ar valiutų kursais;

26.2. Tenkinamos Įstatymo 62 straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktų sąlygos, jei priemonėmis prekiaujama už Įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodytų rinkų ribų (toliau – į prekybos sąrašus neįtrauktos priemonės).

27. Įstatymo 62 straipsnio 1 dalyje nurodytos išvestinės finansinės priemonės turi atitikti šiuos kriterijus:

27.1. Jos leidžia perkelti turto, nurodyto Reikalavimų 26.1 punkte, kredito riziką neatsižvelgiant į kitą su tuo turtu susijusią riziką;

27.2. Turint šias priemones, Įstatymo 57 straipsnio 1 ir 2 dalyse nenurodytas turtas, įskaitant grynuosius pinigus, neįsigyjamas arba neperleidžiamas;

27.3. Jos atitinka į prekybos sąrašus neįtrauktų priemonių sąlygas, apibrėžtas Įstatymo 62 straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktuose bei šių Reikalavimų 28–30 punktuose;

27.4. Jų riziką tinkamai reguliariai vertina SKIS ir už jo vidaus kontrolę atsakingas subjektas, jei kyla SKIS ir kitos kredito išvestinės priemonės sandorio šalies informacijos neatitikimo rizika (rinkos informacijos asimetrijos rizika), t. y. kai kita sandorio šalis gali gauti viešai neplatinamos informacijos apie įmones, kurių turtas naudojamas kaip kredito išvestinių priemonių bazinės finansinės priemonės. Riziką SKIS privalo skaičiuoti itin atidžiai, jei kita šalis yra susijusi su SKIS arba suteikusi jam paskolą.

28. Priemones, nurodytas Įstatymo 62 straipsnio 1 dalies 4 punkte, apibūdinančios sąvokos:

28.1. Tikroji vertė – vertė, už kurią informuotos šalys gali savo noru apsikeisti turtu arba įskaityti įsipareigojimus netiesioginiame sandoryje;

28.2. Patikimas ir patikrinamas įvertinimas – tai SKIS atliekamas vertinimas pagal Reikalavimų 28.1 punkte nurodytą tikrąją vertę, kuris priklauso nuo sandorio šalies pateiktų rinkos kainų ir atitinka šias nuostatas:

28.2.1. Įvertinimas grindžiamas patikima naujausia (atnaujinta) priemonės rinkos verte arba, jei tokios vertės nėra, kainos nustatymo modeliu, taikant atitinkamą pripažintą metodiką;

28.2.2. Įvertinimą pakankamai dažnai tikrina:

28.2.2.1. Tinkama trečioji šalis, veikianti savarankiškai nuo kitos į prekybos sąrašus neįtrauktos išvestinės priemonės sandorio šalies, be to, taip, kad SKIS galėtų tai patikrinti; arba

28.2.2.2. SKIS padalinys (skyrius), veikiantis savarankiškai nuo padalinio, atsakingo už turto valdymą, ir tinkamai pasirengęs (techniniu ir žmonių išteklių atžvilgiu) atlikti šią funkciją.

29. Nepriklausomas ir tinkamai pasirengęs padalinys turi turėti savo vertinimo sistemas – jos gali būti sukurtos (pateiktos) nepriklausomų trečiųjų šalių (išskyrus susijusius su SKIS asmenis), bet negali būti panaudoti duomenys, apskaičiuoti pagal metodą, kuriam SKIS nepritarė.

30. Visais atvejais (net jei vertinimas perduotas nepriklausomai trečiajai šaliai) atsakomybė už tikrą ir teisingą į prekybos sąrašus neįtrauktų išvestinių priemonių vertinimą išlieka SKIS.

31. Prie Įstatymo 62 straipsnio 1 dalyje nurodytų išvestinių finansinių priemonių nepriskiriamos išvestinės priemonės, susietos su biržos prekėmis ar su indeksu, kurio bazinė priemonė – prekė, taip pat priemonės, susietos su indeksu, kuris netenkina finansinio indekso kriterijų.

 

V. ĮTERPTOSIOMS IŠVESTINĖMS PRIEMONĖMS KELIAMI REIKALAVIMAI

 

32. Įstatymo 62 straipsnio 4 dalyje nurodytos išvestinės finansinės priemonės, įeinančios į Reikalavimų 3 punktą atitinkančio PVP sudėtį, ar PRP, atitinkančios Reikalavimų 12 punkto bei visas 15 ir 18 punktų nuostatas, sudėtį, turi atitikti šiuos reikalavimus:

32.1. Dėl šios išvestinės finansinės priemonės kai kurie arba visi grynųjų pinigų srautai, kurie kitu atveju būtų reikalingi PVP ar PRP, kurie veikia kaip pagrindinė sutartis, gali būti koreguojami pagal nurodytą palūkanų normą, finansinės priemonės kainą, valiutų keitimo kursą, kainų ar kursų indeksą, skolinimosi reitingą ar indeksą arba kitą kintamąjį, todėl gali keistis (svyruoti) panašiai kaip atskira išvestinė priemonė;

32.2. Jos ekonominės savybės ir rizika nėra glaudžiai susijusios su pagrindinės sutarties ekonominėmis savybėmis bei rizika;

32.3. Ji turi didelį poveikį nustatant rizikos lygį ir PVP ar PRP kainą.

33. PVP arba PRP nelaikomi apimančiais išvestinę priemonę, jeigu jie apima tokią išvestinę priemonę, kuri pagal sutartį gali būti perleidžiama nepriklausomai nuo PVP arba PRP. Tokia priemonė laikoma atskira finansine priemone.

34. Įterptosios išvestinės priemonės negali būti naudojamos siekiant išvengti rizikos vertinimo.

35. SKIS, turintis įterptųjų išvestinių priemonių, turi atitikti reikalavimus, nustatytus Vertybinių popierių komisijos patvirtintoje Kolektyvinio investavimo subjektų išvestinių finansinių priemonių naudojimo ir susijusių rizikų vertinimo tvarkoje (Žin., 2004, Nr. 165-6059).

 

VI. VEIKSMINGO INVESTICIJŲ PORTFELIO VALDYMO METODAI IR PRIEMONĖS

 

36. Įstatymo 62 straipsnio 3 dalyje nurodyti metodai ir priemonės, susiję su PVP ir PRP bei naudojami investicinių priemonių portfeliui veiksmingai valdyti, turi būti:

36.1. Ekonomiškai tinkami, nes realizuojami su mažiausiomis sąnaudomis;

36.2. Naudojami siekiant vieno arba kelių iš šių konkrečių tikslų: sumažinti riziką ar sąnaudas arba gauti papildomo kapitalo ar pajamų SKIS, kai rizikos lygis atitinka SKIS rizikos lygį ir Įstatymo 58 straipsnyje apibrėžtas rizikos diversifikavimo taisykles;

36.3. Jų rizika tinkamai vertinama SKIS.

 

VII. INDEKSĄ ATKARTOJANTIS SKIS

 

37. Atkartojant Įstatymo 60 straipsnio 1 dalyje nurodytą indeksą, gali būti naudojamos išvestinės priemonės bei Reikalavimų 36 punkte nurodyti metodai ar priemonės.

38. Indeksas, tenkinantis Įstatymo 60 straipsnio 1 dalies 1 punkto reikalavimą, turi atitikti rizikos paskirstymo taisykles, išdėstytas Įstatymo 60 straipsnio 2 dalyje.

 

VIII. KITIEMS SKIS TAIKOMI REIKALAVIMAI

 

39. Siekiant atitikti Įstatymo 61 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatas, turi būti laikomasi šių reikalavimų:

39.1. Valstybė, kurioje sudarytas SKIS, yra Tarptautinės vertybinių popierių komisijų organizacijos (IOSCO) Daugiašalio memorandumo dėl konsultacijų ir bendradarbiavimo bei keitimosi informacija narė arba yra sudariusi pakankamą institucijų bendradarbiavimą užtikrinančias sutartis;

39.2. Priežiūros institucija yra pritarusi SKIS valdymo įmonei, taisyklėms ir pasirinktam depozitoriumui;

39.3. SKIS sudarytas ir prižiūrimas EBPO valstybėje.

40. SKIS dalyvių interesų apsauga laikoma atitinkanti Įstatymo 61 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytus Europos Sąjungos reikalavimus, jeigu:

40.1. Yra taisyklės, užtikrinančios SKIS savarankišką valdymą ir valdymą vien tik dalyvių interesais;

40.2. Yra nepriklausomas depozitoriumas su panašiomis pareigomis bei atsakomybe;

40.3. Užtikrinamas informacijos apie kainas ir ataskaitas prieinamumas;

40.4. Užtikrinamas vienetų (akcijų) išpirkimo skaidrumas ir dažnumas;

40.5. Susijusioms šalims taikomi atitinkami apribojimai;

40.6. Vykdomi atitinkami turto atskyrimo, skolinimo, skolinimosi, priemonių, kurių SKIS neturi, pardavimų reikalavimai.

 

IX. FINANSINIAI INDEKSAI

 

41. Vadovaujantis Įstatymo 62 straipsnio 1 dalies 2 punktu, SKIS leidžiama investuoti į išvestines finansines priemones, susietas su finansiniais indeksais. Finansiniu indeksu laikomas indeksas, atitinkantis šiuos kriterijus:

41.1. Indekso sudėtis yra pakankamai diversifikuota:

41.1.1. Indekso sudėtis yra tokia, kad su viena jo sudedamąja dalimi susiję kainų pokyčiai arba prekybos veikla neturi per daug įtakos visam indeksui;

41.1.2. Indekso sudėtis yra diversifikuota taip pat griežtai, kaip nurodyta Įstatymo 60 straipsnio 2 dalyje, jeigu indeksas apima Įstatymo 57 straipsnio 1 dalyje nurodytą turtą;

41.1.3. Indekso sudėtis diversifikuota taip, kad jis yra lygiavertis Įstatymo 60 straipsnyje nurodytam indeksui, jeigu indeksas apima Įstatymo 57 straipsnio 1 dalyje nenurodytą turtą.

41.2. Indeksas tinkamai atspindi rinkos, su kuria yra susietas, padėtį:

41.2.1. Indeksas tinkamai įvertina tipišką bazinių priemonių grupę;

41.2.2. Indeksas periodiškai tikslinamas arba pertvarkomas siekiant, kad jis visada atspindėtų esamą tam tikrų rinkų, su kuriomis yra susietas, padėtį pagal viešai skelbiamus kriterijus;

41.2.3. Indeksą sudarančios bazinės priemonės yra pakankamai likvidžios, todėl, jei būtina, vartotojai gali atkartoti indeksą.

41.3. Indeksas yra tinkamai skelbiamas:

41.3.1. Indeksas skelbiamas laikantis indekso vertės apskaičiavimo ir pertvarkymo metodikos reikalavimų, įskaitant reikiamų duomenų apie kainas rinkimą, indekso vertės bei indekso sudedamųjų dalių, neturinčių rinkos kainos, vertės nustatymo procedūrų skelbimą;

41.3.2. Skelbiama informacija apie indekso vertės apskaičiavimo ir pertvarkymo metodiką, indekso pokyčius arba apie kitus veiklos sunkumus, trukdančius laiku arba tiksliai pateikti informaciją visuomenei.

42. Jeigu turto, kuris pagal Įstatymo 57 straipsnio 1 dalį naudojamas kaip išvestinių finansinių priemonių bazinės priemonės, sudėtis neatitinka šių Reikalavimų 41.1–41.3 punktuose nurodytų kriterijų, bet tos išvestinės finansinės priemonės atitinka šių Reikalavimų 26 punkte nurodytus kriterijus, jos laikomos išvestinėmis finansinėmis priemonėmis, kurias apima turtas, nurodytas Įstatymo 62 straipsnio 1 dalies 2 punkte, neįskaitant finansinių indeksų.

43. Alternatyvaus kolektyvinio investavimo subjektų (toliau – AKIS) indeksas gali būti laikomas tinkama išvestinės finansinės priemonės bazine priemone, jei:

43.1. Jis atitinka finansinių indeksų kriterijus, nustatytus šių Reikalavimų 41.1–41.3 punktuose;

43.2. AKIS indekso vertės apskaičiavimo ir pertvarkymo metodikoje nurodyta, kad AKIS indekso bazinės priemonės yra atrenkamos ir pertvarkomos remiantis objektyviais kriterijais pagal iš anksto nustatytas taisykles;

43.3. Indekso sudarytojas nepriima atlyginimo iš subjektų, atstovaujančių potencialias indekso sudedamąsias dalis tam, kad tos dalys būtų įtrauktos į indekso sudėtį;

43.4. Indekso vertės apskaičiavimo ir pertvarkymo metodika neleidžia atgaline data keisti paskelbtų indekso verčių (backfilling);

43.5. SKIS patvirtina, kad indekso sudarytojas viešai paskelbė aprašymus, nurodytus šių Reikalavimų 46.1.1 ir 46.2.1 punktuose.

44. Į prekybos sąrašus neįtrauktų išvestinių finansinių priemonių sandoris, kuriuo SKIS įsigyja AKIS indekso poziciją, turi atitikti šias sąlygas:

44.1. Įstatymo 62 straipsnio 1 dalies 3 punkto reikalavimus, nustatytus sandorio šaliai;

44.2. Įstatymo 62 straipsnio 1 dalies 4 punkto ir šių Reikalavimų 28–30 punktų nuostatas.

45. SKIS, norintis šių Reikalavimų 44 punkte nurodytu būdu įsigyti AKIS indekso poziciją, privalo atitikti šias sąlygas:

45.1. Įstatymo 62 straipsnio 2 dalies reikalavimus, nustatytus rizikos valdymui;

45.2. Įstatymo 58 straipsnio reikalavimus, nustatytus pozicijos rizikai.

46. SKIS, norėdamas įsigyti AKIS indekso poziciją, privalo atlikti išsamų AKIS indekso, įskaitant to indekso kokybę, vertinimą. Vertindamas AKIS indekso kokybę, SKIS privalo atsižvelgti:

46.1. Ar išsami AKIS indekso vertės apskaičiavimo ir pertvarkymo metodika:

46.1.1. Ar aprašyti AKIS indekso bazinių priemonių kiekio parinkimo bei bazinių priemonių klasifikavimo metodai;

46.1.2. Ar numatyti SKIS veiksmai indekse atsiradus vienai ar kelioms jau nebeegzistuojančių AKIS indekso bazinių priemonių pozicijoms;

46.1.3. Ar metodikoje aprašytas AKIS indeksas tinkamai atspindi AKIS, su kuriais jis susietas.

46.2. Ar apie AKIS indeksą pateikiama informacija yra išsami ir prieinama:

46.2.1. Ar pateiktas aiškus ir detalus aprašymas, ką AKIS indeksas atspindi, t. y. kokius AKIS indeksas atkartoja;

46.2.2. Ar periodiškai AKIS indeksą tikrina nepriklausomas auditorius ir kokia atliekamo audito apimtis, t. y. ar nepriklausomas auditorius tikrina, kaip AKIS indekso sudarytojas laikosi AKIS indekso vertės apskaičiavimo ir pertvarkymo metodikos reikalavimų, ar teisingai skaičiuojama indekso vertė, kokiu dažnumu ji skelbiama. SKIS turi turėti galimybę gauti nepriklausomo auditoriaus vertinimo išvadą;

46.2.3. Ar nurodoma, kokiu dažnumu AKIS indekso vertė bus skelbiama viešai, ar tai turės įtakos SKIS galimybėms tiksliai apskaičiuoti savo grynųjų aktyvų vertę.

46.3. Į AKIS indekso bazines priemones, įskaitant:

46.3.1. Procedūras, kuriomis AKIS indekso sudarytojas atlieka AKIS indekso bazinių priemonių grynųjų aktyvų vertės skaičiavimo vertinimą;

46.3.2. Ar detaliai aprašytos AKIS indekso bazinės priemonės ir tų bazinių priemonių grynųjų aktyvų vertė. AKIS indekso vertės apskaičiavimo ir pertvarkymo metodikoje turi būti nurodyta, ar AKIS indekso bazinės priemonės investicijų požiūriu yra įvertinamos, ar neįvertinamos;

46.3.3. Ar parinktas reikiamas AKIS indekso bazinių priemonių kiekis indeksui diversifikuoti.

47. Vertindamas AKIS indekso kokybę, SKIS privalo atsižvelgti ne tik į šių Reikalavimų 46 punkte išdėstytus kriterijus, bet ir į papildomus, SKIS nuomone, svarbius kriterijus. Taip pat, esant reikalui, privalo pagrįsti šių Reikalavimų 46 punkte minimą vertinimą.

48. Reikalavimų 46 punkte nurodyto vertinimo dokumentai saugomi Įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 9 punkte nustatyta tvarka.

 

_________________