LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL 2009–2014 M. EUROPOS EKONOMINĖS ERDVĖS IR NORVEGIJOS FINANSINIŲ MECHANIZMŲ ĮGYVENDINIMO LIETUVOJE
2012 m. balandžio 11 d. Nr. 1K-135
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. sausio 18 d. nutarimo Nr. 57 „Dėl 2009–2014 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų administravimo Lietuvoje“ (Žin., 2012, Nr. 10-393) 8.1.2 punktu,
t v i r t i n u Institucijų, atsakingų už 2009–2014 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę Lietuvoje, funkcijų aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos finansų ministro
2012 m. balandžio 11 d. įsakymu Nr. 1K-135
INSTITUCIJŲ, ATSAKINGŲ UŽ 2009–2014 M. EUROPOS EKONOMINĖS ERDVĖS IR NORVEGIJOS FINANSINIŲ MECHANIZMŲ VALDYMĄ IR KONTROLĘ LIETUVOJE, FUNKCIJŲ APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Institucijų, atsakingų už 2009–2014 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę Lietuvoje, funkcijų apraše (toliau – aprašas) reglamentuojamos institucijų, atsakingų už 2009–2014 m. Europos ekonominės erdvės (toliau – EEE) ir Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę Lietuvoje, funkcijos ir teisės.
2. Apraše vartojamos sąvokos:
Bendrojo finansavimo lėšos – Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos 2009–2014 m. EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programoms ir (ar) projektams finansuoti.
EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos įgyvendinimo sutartis – koordinavimo institucijos, EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos operatoriaus ir viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros sudaroma sutartis, kurioje nustatomos EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos įgyvendinimo sąlygos ir terminai, sutartį sudariusių šalių įsipareigojimai ir teisės.
EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos lėšos – EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos biudžete numatytos paramos dalies ir bendrojo finansavimo lėšos, kurias sudaro EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos rengimo ir valdymo lėšos, projektų įgyvendinimo lėšos, programos dvišalio bendradarbiavimo fondo lėšos, programos lėšos papildomoms veikloms ir valiutų keitimo rizikos fondo lėšos.
EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos paramos sutartis – koordinavimo institucijos, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos (kai skiriamos 2009–2014 m. Norvegijos finansinio mechanizmo lėšos) ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komiteto (kai skiriamos 2009–2014 m. EEE finansinio mechanizmo lėšos) sudaroma sutartis, kurioje nustatomos EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos įgyvendinimo sąlygos ir terminai, sutartį sudariusių šalių įsipareigojimai ir teisės.
EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos valdymas – EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos operatoriaus ir viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros veikla, vykdoma įgyvendinant jiems priskirtas EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos operatoriaus pareigas, numatytas EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo reglamentuose, susitarimo memorandumuose ir šiame apraše.
EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos valdymo lėšos – EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos biudžete EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos operatoriui ir viešajai įstaigai Centrinei projektų valdymo agentūrai EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programai valdyti numatyta paramos ir bendrojo finansavimo lėšų dalis.
EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų projektas – visuma ekonomiškai nedalomų, nustatytoms funkcijoms atlikti skirtų veiklų, kuriomis siekiama ekonominių ir socialinių EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų tikslų ir kurioms nustatomas tam tikras biudžetas ir įgyvendinimo laikotarpis.
EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų projekto įgyvendinimo lėšos – EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos biudžete projektui įgyvendinti numatytos paramos ir bendrojo finansavimo lėšos.
EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų projekto įgyvendinimo sutartis – EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos operatoriaus, viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros ir projekto vykdytojo sudaroma sutartis, kurioje nustatomos EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų projekto įgyvendinimo sąlygos ir terminai, sutartį sudariusių šalių įsipareigojimai ir teisės.
Paramos pagal EEE ir (ar) Norvegijos finansinius mechanizmus lėšos – Lietuvos Respublikai teikiamos 2009–2014 m. EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų lėšos.
Techninės EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos lėšos – EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų techninės paramos ir nacionalinio dvišalio bendradarbiavimo fondo lėšos.
Kitos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos 2009–2014 m. Europos ekonominės erdvės finansinio mechanizmo įgyvendinimo reglamente, patvirtintame 2011 m. sausio 18 d. EEE finansinio mechanizmo komiteto (toliau – EEE mechanizmo įgyvendinimo reglamentas), ir 2009–2014 m. Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimo reglamente, patvirtintame 2011 m. vasario 11 d. Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos (toliau – Norvegijos mechanizmo įgyvendinimo reglamentas).
II. NACIONALINĖS KOORDINAVIMO INSTITUCIJOS FUNKCIJOS IR TEISĖS
3. Nacionalinė koordinavimo institucija (toliau – koordinavimo institucija) – Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Finansų ministerija) Tarptautinės finansinės paramos koordinavimo skyrius – atlieka šias funkcijas:
3.1. organizuoja ir koordinuoja EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programų (toliau – programa) rengimą, prireikus – jų keitimą, teikimą, derinimą su Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerija (kai skiriamos 2009–2014 m. Norvegijos finansinio mechanizmo lėšos) (toliau – Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerija) ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetu (kai skiriamos 2009–2014 m. EEE finansinio mechanizmo lėšos) (toliau – EEE finansinio mechanizmo komitetas);
3.2. derina su EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos operatoriumi (toliau – programos operatorius) ir kitomis suinteresuotomis institucijomis tipinį EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos paramos sutarties (toliau – programos paramos sutartis) projektą;
3.5. prižiūri, kad programos būtų įgyvendinamos laikantis Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos (toliau – ES) teisės aktų, EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentų, Lietuvos Respublikos ir Islandijos, Lichtenšteino Kunigaikštystės ir Norvegijos Karalystės 2011 m. gegužės 18 d. susitarimo memorandumo dėl 2009–2014 m. Europos ekonominės erdvės finansinio mechanizmo įgyvendinimo (Žin., 2011, Nr. 71-3369) ir Lietuvos Respublikos ir Norvegijos Karalystės 2011 m. balandžio 5 d. susitarimo memorandumo dėl 2009–2014 m. Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimo (Žin., 2011, Nr. 56-2689) (toliau – susitarimo memorandumai) bei programų sutarčių nuostatų;
3.6. kuria EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų valdymo ir kontrolės sistemą (toliau – valdymo ir kontrolės sistema), prižiūri jos veikimą ir tobulina ją:
3.6.3. rengia valdymo ir kontrolės sistemos aprašymą, kurį kartu su audito institucijos pateikta sukurtos valdymo ir kontrolės sistemos vertinimo ataskaita, kaip numatyta EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentų 4.8 straipsnių 3 dalyse, teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir EEE finansinio mechanizmo komitetui;
3.6.5. teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui informaciją apie valdymo ir kontrolės sistemos veikimą ir jos pakeitimus;
3.6.6. vertina Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komiteto rekomendacijas dėl paramos pagal EEE ir (ar) Norvegijos finansinius mechanizmus lėšų (toliau – parama) panaudojimo;
3.6.7. informuoja Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministeriją ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetą apie rekomendacijose pateiktų siūlymų įgyvendinimą;
3.6.8. rengia ir tvirtina programų, techninių programų ir EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų projektų (toliau – projektas) finansavimo tvarką reglamentuojančius teisės aktus ir teikia paaiškinimus dėl jų taikymo;
3.6.10. derina informavimo strategijos projektą su Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerija ir EEE finansinio mechanizmo komitetu;
3.7. rengia EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programų įgyvendinimo sutarčių (toliau – programos įgyvendinimo sutartis) projektus ir derina juos su Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerija arba EEE finansinio mechanizmo komitetu, programos operatoriumi ir kitomis suinteresuotomis institucijomis;
3.12. informuoja programos operatorių, viešąją įstaigą Centrinę projektų valdymo agentūrą (toliau – CPVA), Priežiūros komitetą, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministeriją ir EEE finansinio mechanizmo komitetą apie programos vertinimo rezultatus;
3.13. prižiūri paramos ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimo spartą ir imasi veiksmų, kad paramos ir bendrojo finansavimo lėšos būtų panaudotos tinkamai ir laiku;
3.16. valdo ir organizuoja techninės paramos ir nacionalinio dvišalio bendradarbiavimo fondo lėšų panaudojimą;
3.18. kuria ir plėtoja ES struktūrinės paramos kompiuterinės informacinės valdymo ir priežiūros sistemos EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų posistemį (toliau – SFMIS) ir užtikrina jo veikimą;
3.20. rengia ir teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui metines ir galutinę strategines ataskaitas;
3.21. apie galimus pažeidimus (išskyrus atvejus dėl techninės EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos lėšų (toliau – techninės programos lėšos) ir programos valdymo lėšų, skirtų CPVA funkcijoms atlikti (toliau – CPVA programos valdymo lėšos)) praneša CPVA, o jeigu pažeidimas gali būti susijęs su nusikalstama veika, apie tai informuoja Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – FNTT);
3.22. atlieka tyrimą dėl įtariamo pažeidimo dėl techninės programos lėšų ir CPVA programos valdymo lėšų;
3.23. teikia nacionaliniam viešajam subjektui, atsakingam už ataskaitų apie pažeidimus rengimą ir teikimą (toliau – pranešimus apie pažeidimus teikianti institucija) informaciją apie įtariamus ir nustatytus techninės programos lėšų ir CPVA programos valdymo lėšų panaudojimo pažeidimus ir įtariamas nusikalstamas veikas, kaip to reikalaujama EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentų 11.4–11.7 straipsniuose;
3.24. atsiskaito Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui už programų rengimą, įgyvendinimą, priežiūrą, kontrolę ir paramos lėšų panaudojimą;
3.25. organizuoja Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komiteto, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos prašymu auditus ir dalyvauja juos atliekant;
3.26. teikia visą Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos, EEE finansinio mechanizmo komiteto, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos prašomą informaciją ir dokumentus;
3.27. teikia mokėjimo institucijai, tvirtinančiajai institucijai, audito institucijai, pranešimus apie pažeidimus teikiančiai institucijai, Priežiūros komitetui, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai, EEE finansinio mechanizmo komitetui, Finansinių mechanizmų valdybai, programos operatoriui, CPVA, pareiškėjams ir projektų vykdytojams informaciją ir dokumentus apie 2009–2014 m. EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą;
3.29. užtikrina, kad gaunami ir rengiami dokumentai, kurių reikia audito sekai užtikrinti, būtų tinkamai saugomi ir prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims;
4. Koordinavimo institucija turi teisę:
4.1. kreiptis su prašymu į programų operatorius ir CPVA, kad jie pateiktų derinti kai kuriuos savo rengiamus dokumentus;
4.2. gauti iš programų operatorių, CPVA ir projektų vykdytojų visą informaciją, susijusią su 2009–2014 m. EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimu, kurios reikia jos funkcijoms atlikti;
4.4. laikinai, kol bus pašalinti koordinavimo institucijos, tvirtinančiosios institucijos ar audito institucijos programos operatoriui, CPVA ar projektų vykdytojams nurodyti trūkumai, imtis veiksmų, reikalingų mokėjimams projektų vykdytojams ar programos operatoriui stabdyti;
III. TVIRTINANČIOSIOS INSTITUCIJOS FUNKCIJOS IR TEISĖS
5. Tvirtinančioji institucija – Finansų ministerijos Nacionalinio fondo departamentas – atlieka šias funkcijas:
5.1. dalyvauja kuriant valdymo ir kontrolės sistemą ir rengiant valdymo ir kontrolės sistemą reglamentuojančius teisės aktus, valdymo ir kontrolės sistemos aprašymą, programų, techninių programų ir projektų finansavimo tvarką reglamentuojančius teisės aktus ir teikia koordinavimo institucijai pasiūlymus dėl jų keitimo;
5.2. teikia paaiškinimus dėl programų, techninių programų ir projektų finansavimo tvarką reglamentuojančių teisės aktų taikymo;
5.4. tikrina ir tvirtina CPVA parengtas tarpines finansines ataskaitas ir teikia jas Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui;
5.5. rengia ir teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui tikėtinų tarpinių mokėjimų pagal teikiamas tarpines finansines ataskaitas sumų prognozes;
5.6. gavusi iš programos operatoriaus parengtą galutinę programos įgyvendinimo ataskaitą, tikrina ir tvirtina pateiktos galutinės programos įgyvendinimo ataskaitos finansinį priedą, kurio forma patvirtinta EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentų 9 prieduose, ir teikia galutinę programos įgyvendinimo ataskaitą Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui, ir koordinavimo institucijai;
5.7. teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui informaciją apie programų lėšoms valdyti atidarytose valstybės iždo sąskaitose sukauptas palūkanas;
5.8. praneša CPVA arba koordinavimo institucijai (dėl techninės programos lėšų ir CPVA programos valdymo lėšų) apie galimus pažeidimus;
5.11. teikia koordinavimo institucijai, mokėjimo institucijai ir audito institucijai, Priežiūros komitetui, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai, EEE finansinio mechanizmo komitetui, Finansinių mechanizmų valdybai, programos operatoriui, CPVA ir projektų vykdytojams informaciją ir dokumentus apie 2009–2014 m. EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą;
5.12. dalyvauja organizuojant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos ir EEE finansinio mechanizmo komiteto, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos auditus;
5.13. teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai, EEE finansinio mechanizmo komitetui, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biurui ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybai visą prašomą informaciją ir dokumentus;
5.15. užtikrina, kad gaunami ir rengiami dokumentai, kurių reikia audito sekai užtikrinti, būtų tinkamai saugomi ir prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims;
6. Tvirtinančioji institucija turi teisę:
6.1. atlikti programų operatorių ir CPVA patikrinimus, susijusius su paramos ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimu;
6.3. gauti iš institucijų ir įstaigų bei jų administruojamų duomenų bazių, programų operatorių, CPVA ir projektų vykdytojų informaciją, kurios reikia jos funkcijoms atlikti;
IV. MOKĖJIMO INSTITUCIJOS FUNKCIJOS IR TEISĖS
7. Mokėjimo institucija – Finansų ministerijos Valstybės iždo departamentas – atlieka šias funkcijas:
7.1. dalyvauja kuriant valdymo ir kontrolės sistemą ir rengiant valdymo ir kontrolės sistemą reglamentuojančius teisės aktus, valdymo ir kontrolės sistemos aprašymą, programų, techninių programų ir projektų finansavimo tvarką reglamentuojančius teisės aktus, programų vertinimo planą ir teikia koordinavimo institucijai pasiūlymus dėl jų keitimo;
7.4. tikrina programos operatoriaus pateiktas mokėjimo paraiškas dėl paramos ir bendrojo finansavimo lėšų išmokėjimo (toliau – mokėjimo paraiška valstybės iždui) ir išmoka projektų vykdytojams ir paramą valdančioms ir kontroliuojančioms institucijoms paramos ir bendrojo finansavimo lėšas vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 (Žin., 2001, Nr. 42-1455; 2004, Nr. 96-3531), ir Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195 (Žin., 2000, Nr. 65-1976; 2007, Nr. 90-3604);
7.5. teikia tvirtinančiajai institucijai informaciją apie gautas paramos lėšas ir 2009–2014 m. EEE ir Norvegijos finansiniams mechanizmams įgyvendinti skirtose valstybės iždo sąskaitose sukauptas palūkanas;
7.6. praneša CPVA arba koordinavimo institucijai (dėl techninės programos lėšų ir CPVA programos valdymo lėšų) apie galimus pažeidimus;
7.7. perveda Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui nepanaudotas, netinkamomis finansuoti pripažintas, išieškotas paramos lėšas, jei to reikalaujama pagal teisės aktus, ar sukauptas palūkanas, atsiradusias EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentų 8.7 straipsnių 1 dalyse nurodytu pagrindu, į jų nurodytą sąskaitą;
7.8. tvarko paramos ir bendrojo finansavimo lėšų apskaitą pagal finansų ministro patvirtintus viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus bei registruoja duomenis valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniui parengti;
7.11. teikia koordinavimo institucijai, tvirtinančiajai institucijai ir audito institucijai, pranešimus apie pažeidimus teikiančiai institucijai, Priežiūros komitetui, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai, EEE finansinio mechanizmo komitetui, Finansinių mechanizmų valdybai, programos operatoriui, CPVA ir projektų vykdytojams informaciją ir dokumentus apie 2009–2014 m. EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą;
7.13. užtikrina, kad gaunami ir rengiami dokumentai, kurių reikia audito sekai užtikrinti, būtų tinkamai saugomi ir prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims;
8. Mokėjimo institucija turi teisę:
8.1. gauti iš institucijų ir įstaigų bei jų administruojamų duomenų bazių, programų operatorių, CPVA, pareiškėjų ir projektų vykdytojų informaciją, kurios reikia jos funkcijoms atlikti;
V. AUDITO INSTITUCIJOS FUNKCIJOS IR TEISĖS
9. Audito institucija – Finansų ministerijos Vidaus audito ir finansų kontrolės metodologijos departamentas – atlieka šias funkcijas:
9.1. užtikrina, kad būtų atliktas valdymo ir kontrolės sistemos vertinimas, parengta ir koordinavimo bei tvirtinančiajai institucijoms pateikta valdymo ir kontrolės sistemos vertinimo ataskaita;
9.2. užtikrina, kad būtų atlikti valdymo ir kontrolės sistemos efektyvumo ir (ar) deklaruotų tinkamų finansuoti bei įtrauktų į tarpines finansines ataskaitas ir galutinės EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos įgyvendinimo ataskaitos finansinį priedą išlaidų tikrinimai (toliau – auditas):
9.2.1. rengia ir teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui audito strategiją ir metinius auditų planus, siekdama užtikrinti, kad būtų atliktas ne mažiau kaip vienas kiekvienos programos auditas. Auditų atlikimas per visą EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo laikotarpį turi būti paskirstytas periodiškai tolygiai, vadovaujantis EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentų 4.6 straipsnių nuostatomis;
9.2.2. užtikrina, kad būtų tinkamai ir audito strategijoje ir metiniuose auditų planuose nustatytais terminais atliekami auditai, atitinkantys tarptautinius audito standartus;
9.2.3. atlieka auditų ataskaitose pateiktų rekomendacijų pažangos stebėjimo priežiūrą ir teikia koordinavimo institucijai, tvirtinančiajai institucijai, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir EEE finansinio mechanizmo komitetui informaciją apie rekomendacijų įgyvendinimą;
9.2.4. rengia pagal atliktų auditų ataskaitas ir (ar) jų santraukas metines audito ataskaitas, kuriose apibendrinami per ataskaitinius metus atliktų auditų rezultatai, ir teikia jas koordinavimo institucijai, tvirtinančiajai institucijai, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir EEE finansinio mechanizmo komitetui;
9.2.5. rengia pagal atliktų auditų ataskaitas ir (ar) jų santraukas galutinę audito ataskaitą, kurioje apibendrinami per visą EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo laikotarpį atlikti auditai, ir teikia ją koordinavimo institucijai, tvirtinančiajai institucijai, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir EEE finansinio mechanizmo komitetui;
9.2.6. analizuoja atliktų auditų ataskaitas ir (ar) jų santraukas bei išvadas, pagal poreikį persiunčia jas koordinavimo institucijai, tvirtinančiajai institucijai, programų operatoriams ir CPVA;
9.2.7. analizuoja Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos programų ir (ar) projektų auditų bei 2009–2014 m. EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų valdymo patikrinimų, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos ir EEE finansinio mechanizmo komiteto auditų ataskaitose pateiktas rekomendacijas dėl valdymo ir kontrolės sistemos tobulinimo ir teikia koordinavimo institucijai pasiūlymus dėl jų įgyvendinimo;
9.3. rengia deklaraciją, baigus teikti paramos lėšas, ir teikia ją Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ar EEE finansinio mechanizmo komitetui;
9.5. praneša CPVA arba koordinavimo institucijai (dėl techninės programos lėšų ir CPVA programos valdymo lėšų) apie galimus pažeidimus;
9.7. prireikus teikia informaciją, susijusią su auditų atlikimu, koordinavimo institucijai, tvirtinančiajai institucijai ir mokėjimo institucijai, pranešimus apie pažeidimus teikiančiai institucijai, programų operatoriams ir CPVA;
9.9. užtikrina, kad gaunami ir rengiami dokumentai, kurių reikia audito sekai užtikrinti, būtų tinkamai saugomi ir prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims;
10. Audito institucija turi teisę:
10.1. gauti iš koordinavimo institucijos, tvirtinančiosios institucijos ir mokėjimo institucijos, programų operatorių, CPVA, pranešimus apie pažeidimus teikiančios institucijos ir projektų vykdytojų visą informaciją, susijusią su 2009–2014 m. EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimu, kurios reikia jos funkcijoms atlikti;
VI. PRANEŠIMUS APIE PAŽEIDIMUS TEIKIANČIOS INSTITUCIJOS FUNKCIJOS IR TEISĖS
11. Pranešimus apie pažeidimus teikianti institucija – Finansų ministerijos Nacionalinio fondo departamentas – atlieka šias funkcijas:
11.1. dalyvauja kuriant valdymo ir kontrolės sistemą ir rengiant valdymo ir kontrolės sistemą reglamentuojančius teisės aktus, valdymo ir kontrolės sistemos aprašymą, programų, techninių programų ir projektų finansavimo tvarką reglamentuojančius teisės aktus ir teikia koordinavimo institucijai pasiūlymus dėl jų keitimo;
11.3. informuoja Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministeriją ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetą apie pažeidimus, kaip nustatyta EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentų 11.4–11.7 straipsniuose;
11.4. teikia koordinavimo institucijai, mokėjimo institucijai ir audito institucijai, Priežiūros komitetui, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai, EEE finansinio mechanizmo komitetui, Finansinių mechanizmų valdybai, programos operatoriui ir CPVA informaciją ir dokumentus apie pažeidimus;
11.5. dalyvauja organizuojant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos, EEE finansinio mechanizmo komiteto, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos auditus;
11.6. teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai, EEE finansinio mechanizmo komitetui, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biurui ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybai prašomą informaciją ir dokumentus;
11.10. užtikrina, kad gaunami ir rengiami dokumentai, kurių reikia audito sekai užtikrinti, būtų tinkamai saugomi ir prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims;
12. Pranešimus apie pažeidimus teikianti institucija turi teisę:
12.1. gauti iš institucijų ir įstaigų bei jų administruojamų duomenų bazių, programų operatorių, CPVA ir projektų vykdytojų informaciją, kurios reikia jos funkcijoms atlikti;
VII. PROGRAMOS OPERATORIAUS FUNKCIJOS IR TEISĖS
13. Programos operatorius – Vyriausybės nurodyta valstybės įstaiga – atlieka šias funkcijas:
13.1. dalyvauja kuriant valdymo ir kontrolės sistemą ir rengiant valdymo ir kontrolės sistemą reglamentuojančius teisės aktus, valdymo ir kontrolės sistemos aprašymą, programų, techninių programų ir projektų finansavimo tvarką reglamentuojančius teisės aktus, programų vertinimo planą, informavimo strategiją ir teikia koordinavimo institucijai pasiūlymus dėl jų keitimo;
13.4. sudaro bendradarbiavimo komitetus (kai programą numatoma įgyvendinti su donorų programos partneriais) ir (ar) valdymo komitetus (kai programą numatoma įgyvendinti be donorų programos partnerių) ir skiria komitetų pirmininkus;
13.7. planuoja programų įgyvendinimo procesą:
13.7.2. planuoja vadovaudamasis programų įgyvendinimo sutartimis ir Lietuvos Respublikos biudžeto sudarymą ir vykdymą reglamentuojančiais teisės aktais paramos ir bendrojo finansavimo lėšų poreikį programoms valdyti (išskyrus CPVA programos valdymo lėšų poreikį);
13.11. priima, atsižvelgdamas į projektų atrankos komitetų rekomendacijas, sprendimus dėl paramos lėšų projektams, atrinktiems konkurso būdu, skyrimo;
13.14. atsidaro atskirą sąskaitą programos operatoriaus programos valdymo lėšoms, programos rengimo lėšoms, programos dvišalio bendradarbiavimo fondo lėšoms, programos lėšų papildomoms veikloms ir valiutų keitimo rizikos fondo lėšoms, skirtoms programos operatoriaus funkcijoms atlikti;
13.15. užtikrina, kad atrenkami projektai atitiktų 2009–2014 m. EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų tikslus ir programos tikslus ir rezultatus;
13.19. rengia, tvirtina ir kartu su audito išvada, kad programos operatoriaus turėtos programos valdymo išlaidos yra tinkamos finansuoti, teikia CPVA programos operatoriaus mokėjimo prašymus;
13.20. užtikrina, kad programa visą jos įgyvendinimo laikotarpį būtų įgyvendinama pagal Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktų, EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentų, susitarimo memorandumų ir programų įgyvendinimo sutarčių nuostatas;
13.21. dalyvauja įgyvendinant informavimo strategiją, vadovaudamasis EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentuose nustatytais reikalavimais, užtikrina, kad informavimo ir viešinimo priemonės būtų įgyvendinamos pagal informavimo planus;
13.22. užtikrina vadovaudamasis EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentų reikalavimais informacijos apie 2009–2014 m. EEE ir Norvegijos finansinius mechanizmus ir programas teikimą galimiems pareiškėjams ir kitiems suinteresuotiems asmenims;
13.23. praneša CPVA arba koordinavimo institucijai (dėl techninės programos lėšų ir CPVA programos valdymo lėšų) apie galimus pažeidimus;
13.24. priima sprendimus dėl paramos ir (ar) bendrojo finansavimo lėšų, išmokėtų ir (ar) panaudotų pažeidžiant Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktus ir EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentus bei susitarimo memorandumus, grąžinimo (toliau – sprendimas dėl lėšų grąžinimo);
13.26. susigrąžina paramos ir (ar) bendrojo finansavimo lėšas, išmokėtas ir (ar) panaudotas pažeidžiant Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktus ir EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentus bei susitarimo memorandumus, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka;
13.27. rengia, derina su koordinavimo institucija metines programos įgyvendinimo ataskaitas ir teikia jas Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir EEE finansinio mechanizmo komitetui;
13.28. teikia koordinavimo institucijai informaciją, kurios reikia metinėms ir galutinei strateginei ataskaitoms parengti;
13.30. rengia ir teikia atsižvelgdamas į CPVA pateiktą pagal projektų įgyvendinimo sutartis ir teiktinų mokėjimo prašymų duomenis parengtą informaciją, planuojamas sudaryti projekto įgyvendinimo sutartis bei teiktinus programos operatoriaus mokėjimo prašymus tvirtinančiajai institucijai tikėtinų tarpinių mokėjimų pagal teikiamas tarpines finansines ataskaitas sumų prognozes;
13.33. registruoja informaciją apie programas ir projektus Dokumentacijos, atsiskaitymo ir informavimo sistemoje (DORIS);
13.34. teikia koordinavimo institucijai, mokėjimo institucijai, tvirtinančiajai institucijai ir audito institucijai, pranešimus apie pažeidimus teikiančiai institucijai, Priežiūros komitetui, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai, EEE finansinio mechanizmo komitetui, Finansinių mechanizmų valdybai, CPVA ir projektų vykdytojams visus reikalingus dokumentus ir informaciją apie 2009–2014 m. EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą;
13.35. dalyvauja organizuojant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos, EEE finansinio mechanizmo komiteto, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos auditus;
13.36. teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai, EEE finansinio mechanizmo komitetui, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biurui ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybai visą prašomą informaciją ir dokumentus;
13.38. užtikrina, kad gaunami ir rengiami dokumentai, kurių reikia audito sekai užtikrinti, būtų tinkamai saugomi ir prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims;
14. Programos operatorius turi teisę:
14.1. gauti iš koordinavimo institucijos, tvirtinančiosios institucijos, mokėjimo institucijos, audito institucijos, CPVA ir projektų vykdytojų visą informaciją, susijusią su 2009–2014 m. EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimu, kurios reikia programos operatoriaus funkcijoms atlikti;
VIII. CPVA FUNKCIJOS IR TEISĖS
15. CPVA atlieka šias funkcijas:
15.1. dalyvauja kuriant valdymo ir kontrolės sistemą ir rengiant valdymo ir kontrolės sistemą reglamentuojančius teisės aktus, valdymo ir kontrolės sistemos aprašymą, programų, techninių programų ir projektų finansavimo tvarką reglamentuojančius teisės aktus, programų pasiūlymų projektus, programų vertinimo planą, informavimo strategiją ir teikia koordinavimo institucijai pasiūlymus dėl jų keitimo;
15.3. planuoja, derindama su programų operatoriais ir vadovaudamasi programos įgyvendinimo sutartimi ir Lietuvos Respublikos biudžeto sudarymą ir vykdymą reglamentuojančiais teisės aktais, CPVA programos valdymo lėšas;
15.4. teikia visą reikalingą informaciją Finansų ministerijai, kad jai pagal Lietuvos Respublikos biudžeto sudarymą ir vykdymą reglamentuojančius teisės aktus planuojant atitinkamų metų Finansų ministerijos lėšų poreikį būtų suplanuotos EEE ir Norvegijos finansiniams mechanizmams įgyvendinti atitinkamiems metams reikalingos lėšos, o jos kopiją programos operatoriui;
15.5. programos operatoriaus nustatyta tvarka derina su juo CPVA darbų, atliekamų įgyvendinant programą, terminus ir kitus su programos įgyvendinimo eiga susijusius klausimus;
15.9. teikia juridiniams ir (ar) fiziniams asmenims, siekiantiems gauti paramos lėšas projektui įgyvendinti, informaciją, kurios reikia paraiškoms parengti ir pateikti;
15.10. atlieka paraiškų vertinimą:
15.10.1. užtikrina, kad projektai būtų įvertinti vadovaujantis gairėse pareiškėjams nustatytais reikalavimais;
15.10.2. nustato didžiausią leistiną projekto tinkamų finansuoti išlaidų (paramos ir bendrojo finansavimo lėšų) dydį;
15.11. rengia atitinkamo projekto įgyvendinimo sutarties projektą ir derina jį su programos operatoriumi;
15.13. organizuoja centralizuotą programų valdymo išlaidų išorės audito, kuriuo siekiama patvirtinti, kad programos valdymo išlaidos yra tinkamos finansuoti, paslaugos pirkimą;
15.15. užtikrina, kad projektai visą jų įgyvendinimo laikotarpį būtų įgyvendinami pagal Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktų, EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentų, susitarimo memorandumų ir projektų įgyvendinimo sutarčių nuostatas;
15.16. įsitikina ir patvirtina, kad pagal programos įgyvendinimo sutartį ir projekto įgyvendinimo sutartį finansuojami darbai yra atlikti, prekės įsigytos bei paslaugos suteiktos ir kad programų operatorių deklaruotos su programų valdymu ir (ar) projektų vykdytojų deklaruotos su projektų įgyvendinimu susijusios išlaidos buvo padarytos ir nepažeidžia Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktų, EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentų, susitarimo memorandumų ir projektų įgyvendinimo sutarčių:
15.16.1. tikrina projektų vykdytojų pateiktuose mokėjimo prašymuose nurodytų išlaidų tinkamumą finansuoti;
15.16.5. teikia tarpines finansines ataskaitas tvirtinančiajai institucijai, o jų kopiją programos operatoriui;
15.17. prižiūri, kad projektų vykdytojai turėtų atskirą sistemą projektų apskaitai tvarkyti (atskirai nuo kitos projekto vykdytojo vykdomos veiklos apskaitos) arba specialų projektų įgyvendinimo sandorių apskaitos kodą;
15.18. prižiūri, kad projektų vykdytojai laikytųsi EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentuose, jų prieduose ir projekto įgyvendinimo sutartyje nustatytų informavimo ir viešinimo reikalavimų;
15.19. rengia ir tvirtina galutinės programos įgyvendinimo ataskaitos finansinį priedą ir teikia jį programos operatoriui;
15.20. teikia koordinavimo institucijai, tvirtinančiajai institucijai, mokėjimo institucijai ir audito institucijai, pranešimus apie pažeidimus teikiančiai institucijai, Priežiūros komitetui, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai, EEE finansinio mechanizmo komitetui, Finansinių mechanizmų valdybai, programos operatoriui, pareiškėjams ir projektų vykdytojams visus reikalingus dokumentus ir informaciją apie 2009–2014 m. EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą;
15.21. įtarusi, kad esama pažeidimų, ir (ar) gavusi apie tai informacijos, atlieka (išskyrus atvejus dėl techninės programos lėšų ir CPVA programos valdymo lėšų) tyrimą ir jeigu pažeidimas gali būti susijęs su nusikalstama veika, apie tai informuoja FNTT, koordinavimo instituciją, tvirtinančiąją instituciją, pranešimus apie pažeidimus teikiančią instituciją ir programos operatorių;
15.22. išskaičiuoja pagal programos operatoriaus sprendimą dėl lėšų grąžinimo 2009–2014 m. EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų ir (ar) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšas, išmokėtas ir (ar) panaudotas pažeidžiant Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktus, EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentus, susitarimo memorandumus, iš projekto vykdytojo pateikto ir (ar) kito teikiamo mokėjimo prašymo;
15.23. teikia pranešimus apie pažeidimus teikiančiai institucijai informaciją apie įtariamus ir nustatytus pažeidimus ir įtariamas nusikalstamas veikas (išskyrus atvejus dėl techninės programos lėšų ir CPVA programos valdymo lėšų), kaip to reikalaujama EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentų 11.4–11.7 straipsniuose;
15.25. teikia programos operatoriui pagal projektų įgyvendinimo sutartis ir teiktinų mokėjimo prašymų duomenis parengtą informaciją, reikalingą tikėtinų tarpinių mokėjimų pagal teikiamas tarpines finansines ataskaitas sumų prognozėms parengti;
15.26. teikia programos operatoriui informaciją, kurios reikia metinėms ir galutinei programos įgyvendinimo ataskaitoms parengti;
15.27. teikia koordinavimo institucijai informaciją, kurios reikia metinėms ir galutinei strateginei ataskaitoms parengti;
15.28. rengia, tvirtina ir kartu su audito išvada, kad CPVA turėtos programos valdymo išlaidos yra tinkamos finansuoti, teikia Finansų ministerijai CPVA mokėjimo prašymus;
15.31. dalyvauja organizuojant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos, EEE finansinio mechanizmo komiteto, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos auditus;
15.32. teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai, EEE finansinio mechanizmo komitetui, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biurui ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybai visą prašomą informaciją ir dokumentus;
15.33. užtikrina, kad gaunami ir rengiami dokumentai, kurių reikia audito sekai užtikrinti, būtų tinkamai saugomi ir prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims;
16. CPVA turi teisę:
16.1. gauti iš koordinavimo institucijos, tvirtinančiosios institucijos, mokėjimo institucijos, audito institucijos, programų operatorių ir projektų vykdytojų visą informaciją, susijusią su 2009–2014 m. EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimu, kurios reikia jos funkcijoms atlikti;