LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL PASIRENGIMO VYKDYTI STUDIJAS VERTINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2005 m. sausio 20 d. Nr. ISAK-97
Vilnius
Vadovaudamasis Aukštųjų mokyklų steigimo ir leidimų vykdyti studijas išdavimo tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 1153 (Žin., 2003, Nr. 87-3944), 10 punktu,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
švietimo ir mokslo ministro
2005 m. sausio 20 d. įsakymu Nr. ISAK-97
PASIRENGIMO VYKDYTI STUDIJAS VERTINIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Pasirengimo vykdyti studijas vertinimo tvarkos aprašas (toliau vadinama – aprašas) nustato pasirengimo vykdyti studijas vertinimo etapus, ekspertų grupės sudarymo principus ir paraiškų, nurodytų šio aprašo 2 punkte, vertinimo kriterijus.
2. Paraiškų tipai yra šie:
2.3. paraiška dėl leidimo vykdyti studijas nevalstybinei aukštajai mokyklai papildymo nauja studijų rūšimi, kryptimi, pakopa arba nauja švietimo veiklos rūšimi;
2.4. paraiška dėl leidimo vykdyti studijas pagal kitų valstybių aukštųjų mokyklų studijų programas ir užsiimti kita su studijomis susijusia veikla išdavimo;
3. Šiame apraše vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, apibrėžtas Lietuvos Respublikos Aukštojo mokslo įstatyme (Žin., 2000, Nr. 27-715).
4. Pasirengimo vykdyti studijas vertinimą organizuoja Studijų kokybės vertinimo centras (toliau vadinama – Centras), vadovaudamasis šiuo aprašu ir kitais teisės aktais.
5. Pasirengimo vykdyti studijas vertinimas pradedamas tik pareiškėjui pateikus visus paraiškos dokumentus, nurodytus Aukštųjų mokyklų steigimo ir leidimų vykdyti studijas išdavimo tvarkoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 1153 (Žin., 2003, Nr. 87-3944), ir atliekamas ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo visų dokumentų gavimo dienos.
6. Šio aprašo 2.1–2.3 punktuose nurodytų paraiškų vertinimo etapai yra šie:
6.3. vizitas į steigiamos aukštosios mokyklos materialinę bazę ir (ar) numatomą studijų vykdymo vietą (toliau vadinama – vizitas į aukštąją mokyklą);
7. Šio aprašo 2.4 ir 2.5 punktuose nurodytų paraiškų vertinimo etapai yra šie:
II. valstybinės aukštosios mokyklos steigimo paraiškOS ir paraiškOS dėl leidimo
vykdyti studijas nevalstybinei aukštajai mokyklai išdavimo vertiNImas
9. Vadovaujantis teisės aktais, reglamentuojančiais aukštojo mokslo studijų programų reikalavimus, ekspertų grupė nagrinėja šio aprašo 2.1 ir 2.2 punktuose nurodytas paraiškas ir pirmiausia įvertina, ar studijų programų sandara ir turinys atitinka aukštojo mokslo studijų programų reikalavimus. Taip pat įvertina, ar turinys yra šiuolaikiškas, ar studijų programa yra metodiškai ir materialiai aprūpinta, ar pedagoginio personalo sudėtis ir kvalifikacija atitinka programos turinį ir dėstomus dalykus, ar pagrįstas specialistų poreikis, ar numatomų priimti studentų skaičius ir priėmimo sąlygos yra racionalios.
10. Studijų programų vertinimo išvados teikiamos svarstyti Studijų kokybės ekspertų tarybai (toliau vadinama – Ekspertų taryba), kuri šias išvadas svarsto pagal Studijų kokybės ekspertų tarybos nuostatus, patvirtintus švietimo ir mokslo ministro 2004 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. ISAK-1736.
11. Apsvarsčiusi studijų programų vertinimo išvadas, Ekspertų taryba pateikia Centrui apibendrintą nuomonę, ar studijų programų sandara ir turinys atitinka aukštojo mokslo studijų programų reikalavimus.
12. Ekspertų tarybai pripažinus, kad visos studijų programos neatitinka aukštojo mokslo studijoms keliamų reikalavimų, kiti paraiškos dokumentai nevertinami, vizitas į aukštąją mokyklą neorganizuojamas. Centras apie tai informuoja pareiškėją. Paraiškos dokumentai pareiškėjui negrąžinami.
13. Ekspertų tarybai pripažinus, kad bent viena studijų programa atitinka aukštojo mokslo studijų programų reikalavimus, o pareiškėjas gali užtikrinti gerą tos studijų programos vykdymą, yra atliekamas kitų paraiškos dokumentų vertinimas.
14. Nagrinėjant kitus paraiškos dokumentus, ekspertų grupė įvertina:
14.1. valstybinės aukštosios mokyklos strateginio veiklos plano projekto, o nevalstybinės aukštosios mokyklos – veiklos (verslo) plano pagrįstumą, racionalumą;
14.2. pasirengimo numatomai mokslinei veiklai (jeigu numatomos vykdyti neuniversitetinės studijos, – taikomajai mokslinei veiklai) intelektinį ir materialinį pajėgumą, tyrimų poreikį, jų šiuolaikiškumą, perspektyvumą, konkurencingumą;
14.3. statuto projekto turinį, ar jis atitinka Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 77-2262) ir Aukštojo mokslo įstatymo nuostatas;
14.4. valstybinės aukštosios mokyklos planuojamai veiklai reikalingo valstybės turto pakankamumą ir jo naudojimo valstybinės aukštosios mokyklos veiklos bei studijų tikslams galimybes, nevalstybinės aukštosios mokyklos planuojamai veiklai – materialinės bazės naudojimo nevalstybinės aukštosios mokyklos veiklos bei studijų tikslams tinkamumą ir pakankamumą, jos plėtros perspektyvas ir finansavimo šaltinius;
15. Kai aukštoji mokykla steigiama reorganizavimo būdu, papildomai įvertinama:
15.2. reorganizuojamų juridinių asmenų veiklos raida, pažanga, kokybė pagal pateiktą vidinio vertinimo suvestinę; papildomai turi būti palyginta esamoji padėtis su pokyčiais per ketverius pastaruosius metus (pagal institucijos pateiktą nuolatinio vidinio vertinimo medžiagą) su ankstesnių išorinių vertinimų (jeigu jų buvo) išvadomis bei siūlymais, jų pagrindu parengtais veiklos tobulinimo planais ir jų vykdymo veiksmingumu;
16. Kai valstybinė kolegija steigiama bendru Švietimo ir mokslo ministerijos bei valstybinio universiteto teikimu, papildomai įvertinama abiejų valstybinių aukštųjų mokyklų bendradarbiavimo sutarties projekte numatomos sąlygos visavertei steigiamos institucijos veiklai, jų pakankamumas ir pagrįstumas.
17. Įvertinus kitus dokumentus, organizuojamas vizitas į aukštąją mokyklą, kurio tikslas yra patikrinti ir patikslinti paraiškos dokumentuose pateiktą informaciją.
18. Vizito į aukštąją mokyklą metu turi dalyvauti ne mažiau kaip pusė ekspertų grupės narių (bet ne mažiau kaip du ekspertai), bent vienas Centro atstovas, pareiškėjas, kitos studijų vykdymo procese ketinančios dalyvauti asmenų grupės nurodytos Centro (pavyzdžiui, būsimi dėstytojai, socialiniai partneriai). Pareiškėjas yra atsakingas už kitų asmenų grupių dalyvavimą vizite į aukštąją mokyklą.
19. Centras, derindamas su ekspertų grupės vadovu, parengia vizito į aukštąją mokyklą darbotvarkę ir išsiunčia ją pareiškėjams likus ne mažiau kaip 3 darbo dienoms iki vizito į aukštąją mokyklą.
21. Paraiškos vertinimo išvadose pateikiamas:
21.3. nevalstybinės aukštosios mokyklos veiklos (verslo) plano arba valstybinės aukštosios mokyklos strateginio veiklos plano vertinimas;
21.8. siūlymas dėl valstybinės aukštosios mokyklos steigimo arba leidimo vykdyti studijas nevalstybinei aukštajai mokyklai išdavimo. Siūlymas gali būti:
21.8.1. steigti valstybinę aukštąją mokyklą arba išduoti leidimą vykdyti studijas nevalstybinei aukštajai mokyklai;
22. Jeigu pateikiamas siūlymas pataisyti paraišką pagal ekspertų rekomendacijas, pareiškėjas per vieną mėnesį nuo šio siūlymo gavimo dienos gali pateikti pataisytą paraišką Centrui įvertinti. Paraiškos taisymo ir pataisytos paraiškos vertinimo laikotarpis į šio aprašo 5 punkte nurodytą vertinimo laikotarpį neįskaitomas.
23. Ekspertų grupė atlieka pataisytos paraiškos vertinimą per vieną mėnesį nuo šios paraiškos gavimo dienos ir pateikia šio aprašo 21.8.1 arba 21.8.3 punktuose nurodytą siūlymą.
24. Paraiškos vertinimo išvados turi būti aiškiai argumentuotos, pagrįstos faktais, kiekybiniais bei kokybiniais rodikliais, jų analize.
25. Rengdami paraiškos vertinimo išvadas, ekspertai turi siekti bendros nuomonės. Jeigu jos pasiekti nepavyksta, išvados priimamos balsų dauguma. Jei balsai pasiskirsto po lygiai, lemia ekspertų grupės vadovo balsas. Kitos nuomonės taip pat įrašomos išvadose, nurodant nuomonės autorių ir jo argumentus.
26. Paraiškos vertinimo išvadas pasirašo visi ekspertų grupės nariai. Ekspertų grupės vadovas paraiškos vertinimo išvadas pateikia Centrui.
27. Ekspertų grupės vertinimo išvadas svarsto Mokslo ir studijų institucijų vertinimo taryba (toliau vadinama – Vertinimo taryba) pagal Mokslo ir studijų institucijų vertinimo tarybos ir jos komisijos nuostatus, patvirtintus švietimo ir mokslo ministro 2004 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. ISAK-1736.
III. paraiškOS dėl leidimo vykdyti studijas nevalstybinei aukštajai mokyklai papildymo nauja studijų rūšimi, kryptimi, pakopa arba nauja švietimo veiklos rūšimi VERTINIMAS
29. Vadovaujantis teisės aktais, reglamentuojančiais aukštojo mokslo studijų programų reikalavimus, ekspertų grupė nagrinėja šio aprašo 2.3 punkte nurodytą paraišką ir pirmiausia įvertina, ar studijų programų sandara ir turinys atitinka aukštojo mokslo studijų programų reikalavimus. Taip pat įvertina, ar turinys yra šiuolaikiškas, ar pedagoginio personalo sudėtis ir kvalifikacija atitinka programos turinį ir dėstomus dalykus, ar studijų programa yra metodiškai ir materialiai aprūpinta, ar pagrįstas specialistų poreikis, ar numatomų priimti studentų skaičius ir priėmimo sąlygos yra racionalios.
30. Studijų programų vertinimo išvados teikiamos svarstyti Ekspertų tarybai, kuri šias išvadas svarsto pagal savo nuostatus.
31. Apsvarsčiusi studijų programų vertinimo išvadas, Ekspertų taryba pateikia Centrui apibendrintą nuomonę, ar studijų programų sandara ir turinys atitinka aukštojo mokslo studijų programų reikalavimus.
32. Ekspertų tarybai pripažinus, kad visos studijų programos neatitinka aukštojo mokslo studijoms keliamų reikalavimų, kiti paraiškos dokumentai nevertinami, vizitas į aukštąją mokyklą neorganizuojamas. Centras apie tai informuoja pareiškėją. Paraiškos dokumentai pareiškėjui negrąžinami.
33. Ekspertų tarybai pripažinus, kad bent viena studijų programa atitinka aukštojo mokslo studijoms keliamus reikalavimus, o pareiškėjas gali užtikrinti gerą tos programos vykdymą, atliekamas kitų paraiškos dokumentų vertinimas.
34. Nagrinėjant kitus paraiškos dokumentus, ekspertų grupė įvertina:
34.1. materialinės bazės, būtinos nevalstybinės aukštosios mokyklos numatomai naujai švietimo veiklos rūšiai, studijų krypčiai arba studijų pakopai vykdyti, tinkamumą ir pakankamumą, jos tobulinimo perspektyvas ir finansavimo šaltinius;
34.2. papildyto veiklos (verslo) plano naujai švietimo veiklos rūšiai, studijų krypčiai arba studijų pakopai vykdyti pagrįstumą, racionalumą ir įgyvendinimo galimybes;
35. Įvertinus kitus paraiškos dokumentus, organizuojamas vizitas į aukštąją mokyklą šio aprašo 17 punkte nurodytu tikslu bei 18 ir 19 punktuose nurodyta tvarka.
37. Paraiškos vertinimo išvadose pateikiama:
37.2. metodinės ir materialinės bazės, būtinos naujai švietimo veiklos rūšiai, studijų rūšiai krypčiai arba pakopai vykdyti, vertinimas;
38. Jeigu pateikiamas siūlymas pataisyti paraišką pagal ekspertų rekomendacijas, pataisytos paraiškos pateikimas ir vertinimas atliekamas šio aprašo 22 punkte nurodyta tvarka.
39. Ekspertų grupė atlieka pataisytos paraiškos vertinimą per vieną mėnesį nuo šios paraiškos gavimo dienos ir pateikia šio aprašo 37.5.1 arba 37.5.3 punktuose nurodytą siūlymą.
IV. paraiškos dėl leidimo vykdyti studijas pagal kitų valstybių aukštųjų mokyklų studijų programas ir užsiimti kita su studijomis susijusia veikla išdavimo ArBA papildymo nauja studijų rūšimi, kryptimi arba pakopa vertinimas
43. Nagrinėjant šio aprašo 2.4 ir 2.5 punktuose nurodytas paraiškas, ekspertų grupė įvertina:
43.1. ar ketinamų vykdyti studijų programų tikslai, sandara, turinys atitinka užsienio aukštosios mokyklos vykdomų studijų programų tikslus, sandarą ir turinį, ar pagrįstas numatomų rengti specialistų poreikis, planuojamų priimti studentų skaičius, ar racionalios jų priėmimo sąlygos; taip pat įvertinamos studijų per pirmuosius 4 metus organizavimo galimybės Lietuvoje;
43.2. ar pedagoginio personalo sudėtis ir kvalifikacija atitinka studijų programos turinį ir dėstomus dalykus, ar studijų programa yra metodiškai ir materialiai aprūpinta, palyginama tą pačią studijų programą vykdančio pedagoginio personalo sudėtis ir kvalifikacija bei metodinė ir materialinė bazė užsienio aukštojoje mokykloje ir Lietuvoje;
43.3. užsienio aukštosios mokyklos teisę vykdyti studijas Lietuvos Respublikos teritorijoje pagal pažymą apie užsienio aukštosios mokyklos arba jos studijų programų įvertinimą ir (arba) akreditavimą pagal toje šalyje veikiančią akreditavimo sistemą bei tos šalies aukštojo mokslo sritį reguliuojančios valstybės institucijos tarpininkavimo raštą;
43.4. išorinį studijų kokybės užtikrinimo sistemos veiksnumą ir pakankamumą pagal užsienio valstybės studijų kokybę prižiūrinčios institucijos informacinį raštą apie studijų kokybės priežiūros sistemą toje šalyje, priežiūros kalendorinį planą ir numatomą studijų kokybės priežiūrą Lietuvoje;
43.5. jeigu šio aprašo 2.5 punkte nurodytą paraišką teikia ne aukštoji mokykla, o kitas juridinis asmuo – užsienio aukštosios mokyklos įsipareigojimų dėl studijų Lietuvoje kokybės priežiūros, taip pat Lietuvoje išduodamų užsienio aukštosios mokyklos diplomų pripažinimo bei šiam juridiniam asmeniui duotų įgaliojimų vykdyti studijas užtikrinimą.
44. Įvertinus paraiškos dokumentus organizuojamas vizitas į studijų vykdymo vietą šio aprašo 17 punkte nurodytu tikslu bei 18 ir 19 punktuose nurodyta tvarka.
46. Ekspertų atlikto paraiškos vertinimo išvadų būtinos dalys yra šios:
47. Jeigu pateikiamas siūlymas pataisyti paraišką pagal ekspertų rekomendacijas, pataisytos paraiškos pateikimas ir vertinimas atliekamas šio aprašo 22 punkte nurodyta tvarka.
48. Ekspertų grupė atlieka pataisytos paraiškos vertinimą per vieną mėnesį nuo šios paraiškos gavimo dienos ir pateikia šio aprašo 46.4.1 arba 46.4.3 punktuose nurodytą siūlymą.
50. Atlikus paraiškos dokumentų vertinimą, jų išvadas svarsto Vertinimo taryba pagal savo nuostatus.
V. VERTINIMO SUVESTINĖS PARENGIMAS
52. Vertinimo suvestinę parengia Centras remdamasis:
52.2. Ekspertų tarybos apibendrinta nuomone, ar studijų programų sandara ir turinys atitinka aukštojo mokslo studijų programų reikalavimus;
53. Vertinimo suvestinėje turi būti apibendrintos pasirengimo vykdyti studijas vertinimo išvados, taip pat argumentais pagrįstas vienas iš šių sprendimų:
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
56. Pareiškėjas, nepatenkintas šio aprašo 53.2 punkte nurodytu sprendimu, per 20 dienų nuo šio sprendimo gavimo gali pateikti apeliaciją švietimo ir mokslo ministrui, kurią nagrinėja švietimo ir mokslo ministro sudaryta apeliacinė komisija, vadovaudamasi Apeliacijų dėl Studijų kokybės vertinimo centro sudarytų ekspertų grupių priimtų sprendimų, vertinant pasirengimą vykdyti studijas, nagrinėjimo tvarka, patvirtinta švietimo ir mokslo ministro 2004 m. kovo 25 d. įsakymu Nr. ISAK-423 (Žin., 2004, Nr. 52-1756).
______________