LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL PIRKTŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS PREKYBOS ĮMONĖSE NE MAISTO PREKIŲ KEITIMO LAIKINŲJŲ TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
1992 m. sausio 23 d. Nr. 41
Vilnius
1. Patvirtinti Pirktų Lietuvos Respublikos prekybos įmonėse ne maisto prekių keitimo laikinąsias taisykles (pridedama).
2. Prekybos ir materialinių išteklių ministerija, Lietuvos vartotojų kooperatyvų sąjunga, miestų ir rajonų valdybos turi užtikrinti, kad 1 punkte nurodytų taisyklių laikytųsi visos Respublikos prekiaujančios organizacijos ir parduotuvės.
3. Nustatyti, kad:
3.1. Lietuvos Respublikos pramonės įmonėse pagamintoms prekėms garantiją suteikia ir garantinio remonto sutartis su garantinio remonto įmonėmis sudaro pramonės įmonės.
Įvežamoms į Lietuvos Respubliką prekėms garantinio remonto sutartis su prekių gamintojais ar garantinio remonto įmonėmis sudaro prekiaujančios organizacijos ir parduotuvės, užperkančios šias prekes, jeigu kitaip nenumatyta sutartyse;
4. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Ministrų Tarybos 1974 m. balandžio 17 d. nutarimą Nr. 144 „Dėl pramoninių prekių, pirktų valstybinės ir kooperatinės prekybos mažmeninės prekybos įstaigose, keitimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 1974, Nr. 13-117; 1978, Nr. 27-336; 1979, Nr. 6-87).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1992 m. sausio 23 d. nutarimu Nr. 41
PIRKTŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS PREKYBOS ĮMONĖSE NE
MAISTO PREKIŲ KEITIMO LAIKINOSIOS TAISYKLĖS
1. Šiose taisyklėse nustatytos prekių keitimo sąlygos ir tvarka taikomos Respublikoje pagamintoms bei importinėms prekėms, išskyrus nukainotas, taip pat pirktas komiso parduotuvėse prekes. Šių taisyklių privalo laikytis visos Respublikos prekiaujančios organizacijos ir parduotuvės.
2. Pirkėjui parduodamų prekių vartojamosios savybės turi būti ne blogesnės, negu nustatyta jų kokybę reglamentuojančiuose dokumentuose – standartuose, techninėse sąlygose, techniniuose aprašymuose (toliau vadinama – normatyviniai dokumentai) ir sutartyse.
3. Jeigu pirkėjui parduota prekė neatitinka jos kokybę reglamentuojančių dokumentų (prekė yra su defektais), pirkėjas turi teisę savo nuožiūra reikalauti:
4. Nesutarimai tarp pardavėjo ir pirkėjo dėl šių taisyklių 3 punkte nurodytų reikalavimų vykdymo sprendžiami teismine tvarka.
5. Prekės keičiamos naujomis arba vykdomi šių taisyklių 3 punkte nurodyti reikalavimai tose prekiaujančiose organizacijose ar parduotuvėse, kuriose jos buvo pirktos. Be to, reikia pateikti prekinį arba kasos čekį, prekės etiketę (jeigu prekė parduodama su tokia etikete), o jeigu prekei nustatytas garantijos laikas, – gaminio pasą (garantinį taloną) ir dokumentą, patvirtinantį, kad prekė tikrai blogos kokybės.
Jeigu prekė buvo parduota be prekinio ar kasos čekio arba pirkėjas čekį pametė, prekė keičiama arba vykdomi kiti šių taisyklių 3 punkte nurodyti reikalavimai tik prekiaujančios organizacijos ar parduotuvės administracijai leidus.
6. Pirkėjui pareiškus pretenziją dėl prekės kokybės, pardavėjas privalo per 3 dienas pateikti prekę ekspertizei, o ekspertizės rezultatus nedelsiant, kai tik bus gautos išvados (surašytas aktas), pranešti pirkėjui.
7. Bloga prekės kokybė patvirtinama dokumentais, kuriuos išduoda:
7.1. prekėms, kurioms nustatytas garantijos laikas (išskyrus automobilius), – remonto įmonė (toliau vadinama – garantinio remonto įmonė), su kuria pramonės įmonė, prekiaujanti organizacija ar parduotuvė sudarė garantinio remonto sutartį, o baldams ir avalynei – prekių ekspertizių biuras;
8. Pardavėjas, gavęs ekspertizės išvadą, kad prekė blogos kokybės ir kad pirkėjas dėl to nekaltas, privalo per 3 dienas įvykdyti šių taisyklių 3 punkte nurodytus reikalavimus.
Jeigu tuo metu, kai grąžinama blogos kokybės prekė, prekiaujančioje organizacijoje ar parduotuvėje nėra keitimui reikalingos prekės, pardavėjas įsipareigoja (išduodamas kvitą), gavęs tokią pat ar analogišką prekę, tuojau pat apie tai pranešti pirkėjui. Jeigu pirkėjas atsisako imti kitą (tokią pat ar analogišką) prekę, jam grąžinami pinigai.
9. Vykdant šių taisyklių 3 punkte nurodytus reikalavimus, su pirkėju atsiskaitoma pagal kainą, kuri buvo sumokėta už prekę.
Jeigu pasikeitė prekės kaina, pakeitus blogos kokybės prekę į kitą to paties tipo, artikulo ar modelio prekę, kaina neperskaičiuojama. Pakeitus blogos kokybės prekę į kitą analogiško tipo, artikulo ar modelio prekę, kaina perskaičiuojama.
10. Jeigu prekė buvo parduota kreditan, pirkėjui grąžinama suma, kurią jis įmokėjo iki prekės grąžinimo dienos, taip pat atlyginamos išlaidos, susijusios su kredito gavimu.
11. Daugiau kaip 10 kg sveriančias blogos kokybės prekes į prekiaujančią organizaciją ar parduotuvę, garantinio remonto ar jas pagaminusią įmonę (ekspertizei, keisti, taisyti) ir iš jų atgal veža pardavėjas, laikydamasis gyvenamosios vietovės, o kaime – rajono, kuriame gyvena pirkėjas, teritorijos ribų.
Šias prekes pagal susitarimą gali nuvežti ir pirkėjas. Tuo atveju jam apmokamos transportavimo išlaidos pagal vietinius tarifus.
12. Pardavėjas turi teikti vartotojui išsamią ir objektyvią informaciją apie parduodamų prekių kokybę, vartojimo būdą, garantijos laiką bei keitimo terminus ir panašiai.
NE MAISTO PREKIŲ, KURIOMS NUSTATYTAS GARANTIJOS LAIKAS, KEITIMO YPATUMAI
13. Įsigytos prekiaujančiose organizacijose ar parduotuvėse prekės, kurioms nustatytas garantijos laikas, keičiamos, grąžinamos arba vykdomi kiti šių taisyklių 3 punkte nurodyti reikalavimai tik iki nesibaigė šis laikas.
14. Garantijos laiko pradžia yra prekės pardavimo diena. Pakeitus prekę, jos garantijos laikas skaičiuojamas nuo pirmosios (keičiamos) prekės pardavimo dienos. Pirmosios prekės pirkimo data įrašoma pakeistosios prekės pase.
Prekės taisymo trukmė į garantijos laiką neįskaitoma.
15. Garantijos laikas komplektams ir jų sudedamosioms dalims nustatomas toks pat kaip ir pagrindiniam gaminiui, t. y. prasideda ir baigiasi prasidėjus garantijos laikui, jeigu kitaip nenumatyta normatyviniuose dokumentuose ar sutartyse.
16. Kai randama defektų tokiuose gaminiuose, kurie įeina į komplektų bei garnitūrų sudėtį kaip savarankiški elementai ir kuriems nustatytas garantijos laikas bei mažmeninė kaina, pirkėjas turi teisę reikalauti, kad pardavėjas taikytų vieną iš šių taisyklių 3 punkte nurodytų reikalavimų arba visam komplektui, arba nekokybiškam gaminiui.
17. Sugedus auksiniam laikrodžiui, keičiamas tik jo mechanizmas. Išduodamas naujas pakeisto mechanizmo pasas.
18. Jeigu defektų atsirado dėl to, kad pirkėjas pažeidė gaminio naudojimo arba laikymo taisykles, toks gaminys nekeičiamas ir neatlyginamai netaisomas. Pirkėjui ir garantinio remonto įmonei nesutariant dėl pirktos prekės (išskyrus lengvuosius automobilius) defektų atsiradimo priežasčių, kviečiamas ekspertas.
Ekspertą kviečia garantinio remonto įmonė, o ekspertizės išlaidas apmoka kaltoji šalis.
NE MAISTO PREKIŲ, KURIOMS NENUSTATYTAS GARANTIJOS LAIKAS, KEITIMO YPATUMAI
19. Pirkėjas turi teisę per 14 dienų (neskaitant pirkimo dienos) pakeisti toje prekiaujančioje organizacijoje ar parduotuvėje pirktą geros kokybės prekę į analogišką (panašią), jeigu nepatinka pirktos prekės forma, fasonas, spalva arba dydis.
Prekė keičiama tik tuo atveju, jeigu ji nebuvo naudota, grąžinama nesugadinta ir švari ir yra ją pagaminusios įmonės etiketė bei prekinis ar kasos čekis.
Dirbiniai iš brangiųjų metalų, brangakmenių ir pusbrangių akmenų jokiais atvejais nekeičiami.
Kojinės ir puskojinės, baltiniai bei patalynė keičiami tik tada, jeigu jie grąžinami nedėvėti ir įpakavimas nepažeistas.
20. Pirkėjas, suradęs nupirktos prekės defektą, gali pareikalauti iš pardavėjo įvykdyti šių taisyklių 3 punkte nurodytus reikalavimus per 14 dienų (neskaitant pirkimo dienos), o suradęs paslėptus defektus, – per 6 mėnesius.
21. Pretenzijų dėl sezoninių prekių, pirktų ne sezono metu (išskyrus avalynę), pateikimo laikas skaičiuojamas nuo tos dienos, kai prasideda atitinkamas sezonas:
Pavasario–vasaros – nuo balandžio 1 dienos,
Rudens–žiemos – nuo spalio 1 dienos.
Sezoninės avalynės, pirktos ne sezono metu, garantijos laikas prasideda:
žieminės avalynės – nuo lapkričio 15 dienos,
pavasarinės–rudeninės avalynės – nuo kovo 1 dienos iki rugsėjo 15 dienos,
vasarinės avalynės – nuo gegužės 1 dienos.
______________