Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL REFERENDUMO PASKELBIMO DĖL ATOMINĖS ELEKTRINĖS STATYBOS LIETUVOS RESPUBLIKOJE“ PROJEKTO NR. XIP-4259

 

2012 m. gegužės 16 d. Nr. 538

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2012 m. balandžio 25 d. sprendimo Nr. SV-S-1569 9 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl referendumo paskelbimo dėl atominės elektrinės statybos Lietuvos Respublikoje“ projektui Nr. XIP-4259 (toliau –nutarimo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Lietuvos Respublikos Seimas, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos (Žin., 1992, Nr. 33-1014) 9 straipsnio 2 dalimi, turi iniciatyvos teisę skelbti referendumą. Tačiau ši teisė turi būti įgyvendinama teisės aktų nustatyta tvarka ir negali jiems prieštarauti.

Nutarimo projekte siūloma skelbti referendumą ir pateikti referendumui šį klausimą: „Pritariu naujos atominės elektrinės statybai Lietuvos Respublikoje“ (nutarimo projekto 1 ir 3 straipsniai).

2. Sprendimas statyti naują branduolinę (atominę) elektrinę įtvirtintas Lietuvos Respublikos atominės elektrinės įstatyme (Žin., 2007, Nr. 76-3004) ir kituose Lietuvos Respublikos Seimo priimtuose teisės aktuose beveik prieš 10 metų ir nuolat ir nuosekliai kartojamas. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, kaip vykdomoji valdžia, vykdo šias įstatymo, kitų teisės aktų ir dokumentų nuostatas:

2.1. Lietuvos Respublikos Seimas priėmė sprendimą dėl branduolinės energetikos tęstinumo statant naują branduolinę (atominę) elektrinę dar 2002 m. spalio 10 d., patvirtindamas Nacionalinę energetikos strategiją (Žin., 2002, Nr. 99-4397).

2.2. Lietuvos Respublikos stojimo į Europos Sąjungą sutarties protokolo Nr. 4 „Dėl Ignalinos atominės elektrinės Lietuvoje“ 2 straipsnio 3 dalyje pabrėžiama energijos tiekimo saugumo didinimo būtinybė uždarius Ignalinos atominę elektrinę.

2.3. Lietuvos Respublikos Seimo 2005 m. rugsėjo 29 d. rezoliucijoje (Žin., 2005, Nr. 122-4370) numatyta – „Lietuvos Respublikos Seimas sieks, kad Lietuva išliktų branduolinės energetikos valstybe ir toliau gamintų elektros energiją šiuolaikinius reikalavimus atitinkančioje atominėje elektrinėje“, „Lietuvos Respublikos Seimas teisiškai ir politiškai rems investicijas į naujo reaktoriaus statybą“.

2.4. Tuometiniai Lietuvos Respublikos Ministras Pirmininkas Algirdas Brazauskas, Latvijos Respublikos Ministras Pirmininkas Aigars Kalvītis ir Estijos Respublikos Ministras Pirmininkas Andrus Ansip 2006 m. vasario 27 d. pasirašė komunikatą, remiantį naujos atominės elektrinės statybą, ir pakvietė trijų Baltijos valstybių energetikos įmones į ją investuoti.

2.5. Lietuvos Respublikos Seimo 2007 m. sausio 18 d. nutarimu Nr. X-1046 patvirtintos Nacionalinės energetikos strategijos (Žin., 2007, Nr. 11-430) 11 punkto 6 papunktyje nurodyta, kad valstybė turi „politiškai ir teisiškai remti investicijas į naujos atominės elektrinės statybą“.

2.6. Priimto 2007 m. birželio 28 d. Lietuvos Respublikos atominės elektrinės įstatymo (Žin., 2007, Nr. 76-3004) 2 straipsnyje nustatyta, kad Lietuvos Respublikos Seimas pritaria naujos atominės elektrinės statybai Lietuvoje.

3. Nei Lietuvos Respublikos referendumo įstatymas (Žin., 2002, Nr. 64-2570), nei Lietuvos Respublikos Seimo statutas nenumato, kad galiojantis įstatymas ar kitas Lietuvos Respublikos Seimo priimtas teisės aktas galėtų būti dar kartą priimamas (arba jam dar kartą pritarta) referendumu. Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu referendumui galėtų būti teikiamas klausimas dėl Lietuvos Respublikos atominės elektrinės įstatymo ir kitų išvardytų teisės aktų nuostatų pripažinimo netekusiais galios (arba pritarimo, jeigu referendumas konsultacinio pobūdžio, kad minėtas įstatymas ir kitos teisės aktų nuostatos būtų pripažinti netekusiais galios).

4. Galiausiai Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad referendumo vykdymo data skiriama ne vėliau kaip po 3 mėnesių ir ne anksčiau kaip po 2 mėnesių nuo Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo dėl referendumo paskelbimo priėmimo dienos. Taigi, jeigu siekiama, kad referendumas vyktų kartu su Lietuvos Respublikos Seimo rinkimais, Lietuvos Respublikos Seimo nutarimas turėtų būti priimtas nuo liepos 16 d. iki rugpjūčio 13 dienos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 64 straipsniu, šiais mėnesiais Lietuvos Respublikos Seimo eilinės sesijos nevyksta. Kitu atveju referendumas turėtų būti rengiamas atskirai, o tai valstybei papildomai kainuotų keliolika milijonų litų (planuojama, kad pirmasis 2012 metų Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų ratas kainuos apie 17 mln. litų).

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

ENERGETIKOS MINISTRAS                                                         ARVYDAS SEKMOKAS

 

_________________