LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL TERORO AKTŲ SUKELIAMŲ KRIZINIŲ SITUACIJŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2003 m. birželio 26 d. Nr. 850

Vilnius

 

Vykdydama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. sausio 22 d. nutarimą Nr. 71-2 „Dėl Lietuvos Respublikos programos prieš terorizmą patvirtinimo“ (programos įgyvendinimo priemonė Nr. 39), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Teroro aktų sukeliamų krizinių situacijų padarinių likvidavimo programą (pridedama).

2. Nustatyti, kad konkreti lėšų suma šiuo nutarimu patvirtintos Teroro aktų sukeliamų krizinių situacijų padarinių likvidavimo programos priemonėms vykdyti būtų numatoma rengiant Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų projektus ir valstybės investicijų programas.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

KRAŠTO APSAUGOS MINISTRAS                                                           LINAS LINKEVIČIUS

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2003 m. birželio 26 d. nutarimu

Nr. 850

 

TERORO AKTŲ SUKELIAMŲ KRIZINIŲ SITUACIJŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMO PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Teroro aktų sukeliamų krizinių situacijų padarinių likvidavimo programa (toliau vadinama – Programa) parengta vykdant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. sausio 22 d. nutarimu Nr. 71-2 patvirtintą Lietuvos Respublikos programą prieš terorizmą, vadovaujantis Konvencija dėl bakteriologinių ir toksinių ginklų kūrimo, gamybos ir saugojimo uždraudimo bei jo sunaikinimo (Žin., 1997, Nr. 59-1370), Konvencija dėl cheminio ginklo kūrimo, gamybos, kaupimo ir panaudojimo uždraudimo bei jo sunaikinimo (Žin., 1998, Nr. 35-935) ir kitais teisės aktais.

2. Programos būtinumas grindžiamas:

2.1. tarptautinio terorizmo apraiškų Lietuvoje galimybe ir pavojingumu, kovos su juo aktualumu;

2.2. teroro aktų panaudojant masinio naikinimo ginklą tikimybe;

2.3. Lietuvos Respublikos tarptautiniais įsipareigojimais;

2.4. rizikos, susijusios su teroro aktais, iš jų ir naudojant masinio naikinimo ginklą, suvokimu, kiekvienos saugumo grandies būklės įvertinimu ir priemonių planams tikslinti nustatymu;

2.5. gyventojų saugumo ir stabilaus ūkio funkcionavimo užtikrinimu.

3. Gyventojų ir aplinkos apsauga ir tinkamas pasirengimas likviduoti teroro aktų sukeltų krizinių situacijų padarinius yra viena iš Lietuvos nacionalinio saugumo užtikrinimo priemonių ir būtina sąlyga integruojantis į Europos Sąjungą ir kolektyvinę transatlantinės gynybos organizaciją.

4. Gyventojų ir aplinkos apsaugos nuo galimų teroro aktų padarinių priemonės ir veiksmai likviduojant šiuos padarinius įtraukiami į esamus parengties ekstremalioms situacijoms planus ir bendro pasirengimo strategiją, atsižvelgiant į pasaulyje įvykusius teroro aktus, naujas teroro apraiškas ir realią tarptautinę politinę situaciją.

5. Kariuomenės ir civilinių institucijų pasirengimas veiksmams teroro aktų atvejais koordinuojamas, kad būtų sudaryta galimybė tinkamai reaguoti ir vykdyti užduotis tiek ginant savo šalies teritoriją, tiek užtikrinant piliečių saugumą nuo teroro aktų.

6. Teroro aktų sukeltos krizinės situacijos pagal reagavimo į jas strategiją nesiskiria nuo gamtinių ir technologinių ekstremalių situacijų, kurių padarinių likvidavimas organizuojamas ir vykdomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymu (Žin., 1998, Nr. 115-3230), kitais teisės aktais ir ekstremalių situacijų valdymo planais, tačiau yra kur kas sudėtingesnės nei ekstremalios situacijos, nes teroro aktų vieta ir laikas beveik niekada negali būti prognozuojami, o jų metu gali būti panaudotas masinio naikinimo – biologinis, cheminis, branduolinis – ginklas. Savivaldybių ir valstybės institucijos bei tarnybos yra pasirengusios likviduoti ekstremalių situacijų padarinius, tačiau parengtis likviduoti masinio naikinimo ginklo padarinius kol kas dar nepatenkinama, todėl šioje Programoje pabrėžiamos priemonės, skirtos masinio naikinimo ginklo padariniams likviduoti.

 

II. PROGRAMOS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

7. Programos tikslai yra šie:

7.1. pasirengti tinkamai reaguoti ir likviduoti teroro aktų sukeliamų krizinių situacijų (ypač panaudojus masinio naikinimo ginklą) padarinius, kuo geriau apsaugoti gyventojus ir aplinką nuo galimų neigiamų padarinių;

7.2. įvykdyti Lietuvos įsipareigojimus pagal Jungtinių Tautų Organizacijos kovos su terorizmu konvencijas, Konvenciją dėl cheminio ginklo kūrimo, gamybos, kaupimo ir panaudojimo uždraudimo bei jo sunaikinimo ir pagal kitus tarptautinius susitarimus.

8. Pagrindiniai Programos uždaviniai yra šie:

8.1. sukurti veiksmingą ir patikimą teroro aktų sukeliamų padarinių likvidavimo mechanizmą;

8.2. plėsti civilinės saugos ir gelbėjimo pajėgų, valstybės ir savivaldybių institucijų galimybes, telkti jų pastangas, kad būtų pasirengta reaguoti ir likviduoti teroro aktų sukeliamų krizinių situacijų padarinius;

8.3. sudaryti sąlygas aprūpinti civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos pajėgas materialiniais ištekliais, kurių reikia norint tinkamai reaguoti ir apsaugoti žmones, turtą ir aplinką teroro aktų atvejais;

8.4. užtikrinti Jungtinių Tautų Organizacijos, Europos Sąjungos, Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijos ir Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos antiteroristinės politikos įgyvendinimą;

8.5. sukurti civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos pajėgų ir sprendimus priimančių pareigūnų parengimo sistemą, pasiekti nustatytus jų pasirengimo standartus.

 

III. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRINCIPAI

 

9. Programos įgyvendinimo principai yra šie:

9.1. pritaikant esamus civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos ir karinių struktūrų pajėgumus, išplėsti jų galimybes reaguoti į teroro aktus, masinio naikinimo ginklo panaudojimą ir jų padarinių likvidavimą;

9.2. tobulinti civilinės saugos ir gelbėjimo sistemą remiantis tarptautinės bendrijos dokumentais ir kovos su terorizmu patirtimi.

 

IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS IR REZULTATAI

 

10. Kad valstybės ir savivaldybių institucijos bei civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos pajėgos tinkamai reaguotų teroro aktų atvejais ir būtų užtikrinta gyventojų ir aplinkos apsauga, numatoma įgyvendinti organizacines, administracines, civilinės saugos, aprūpinimo ir tarptautinio bendradarbiavimo priemones, nurodytas šios Programos priede.

11. Programą numatoma įgyvendinti per 2003–2010 metus.

12. 2003–2004 metais numatoma peržiūrėti galiojančių teisės aktų reikalavimus, jų atitiktį pasikeitusiai situacijai, sudaryti rengtinų ir keistinų teisės aktų sąrašą ir pagal jį parengti reikiamus naujus teisės aktus ar papildyti senus, taip pat sudaryti planus, parengti žinyną, rekomendacijas institucijoms ir gyventojams. Įgyvendinus šias priemones, bus numatyta reagavimo likviduojant teroro aktų padarinius strategija, aiškiai apibrėžtos institucijų ir tarnybų funkcijos, atsakomybė ir veiksmai šioje srityje, parengta informacinė medžiaga.

13. Per 2004–2010 metus numatoma įgyvendinti priemones, skirtas materialiniam techniniam civilinės saugos ir gelbėjimo pajėgų, laboratorijų, slėptuvių aprūpinimui ir reikiamo rezervo sukūrimui. Įgyvendinus šias priemones, bus sukauptos reikiamos medikamentų, priešnuodžių ir medicinos pagalbos priemonių atsargos, reaguojančios tarnybos ir institucijos bus aprūpintos būtinomis apsaugos ir darbo priemonėmis, laboratorijos – reikiama įranga, įgalinančia kokybiškai ir kiekybiškai identifikuoti teroro akto metu panaudotas pavojingas medžiagas, bus parengtas kvalifikuotas personalas.

14. Įgyvendinus Programą, Lietuvoje bus pasirengta tinkamai likviduoti galimus teroro aktų sukeliamų krizinių situacijų padarinius, kuo geriau apsaugoti gyventojus ir aplinką nuo teroro aktų padarinių, bus užkirstas kelias teroro aktų padariniams išplisti už Lietuvos Respublikos teritorijos ribų.

15. Programai įgyvendinti prireiks tikslinių Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, kurias planuoja ir naudoja pagal paskirtį atsakingos už Programos priemonės vykdymą institucijos kiekvienų metų biudžete ir valstybės investicijų programose.

16. Papildomi Programos finansavimo šaltiniai yra šie:

16.1. įmonių, įstaigų lėšos, kurios būtų skiriamos darbuotojų kvalifikacijai ir jų apsaugos lygiui kelti, materialinei techninei bazei gerinti;

16.2. juridinių, fizinių asmenų parama;

16.3. kitų šalių ir tarptautinių organizacijų parama.

______________

 


Teroro aktų sukeliamų krizinių situacijų

padarinių likvidavimo programos

priedas

 

TERORO AKTŲ SUKELIAMŲ KRIZINIŲ SITUACIJŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMO PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS

 

Eil. Nr.

Priemonė

Priemonės paskirtis

Atsakinga institucija

Dalyvaujančios institucijos

Įgyvendinimo terminas

I. ORGANIZACINĖS PRIEMONĖS

1.

Apibrėžti galimas teroro aktų sukeliamas grėsmes, rizikos veiksnius ir krizines situacijas, parengti rekomendacijas, kaip sušvelninti galimus padarinius

pateikti valstybės ir savivaldybių institucijoms informaciją apie galimas krizines situacijas teroro aktų atvejais, taip pat rekomendacijas, kaip sušvelninti jų padarinius

Krizių valdymo centras prie Krašto apsaugos ministerijos

Krizių prevencijos komitetas

2003 metų IV ketvirtis

2.

Įvertinti šalies nacionalinius pajėgumus reaguoti į masinio naikinimo ginklo panaudojimo atvejus, apsaugoti gyventojus ir aplinką

nustatyti šalies pasirengimo reaguoti į masinio naikinimo ginklo grėsmę silpnąsias vietas

Civilinės saugos departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos

Vidaus reikalų ministerija, Ūkio ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Aplinkos ministerija, Susisiekimo ministerija, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija

2003 metų III ketvirtis

3.

Įvertinti esamą teisinę bazę, reglamentuojančią reagavimo į teroro aktus veiksmų ir masinio naikinimo ginklo panaudojimo padarinių likvidavimo procedūras, ir sudaryti teisės aktų, kuriuos reikia rengti ar papildyti, sąrašą

sudaryti teisės aktų, kuriuos reikia rengti ar papildyti, sąrašą

Civilinės saugos departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos

Vidaus reikalų ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija, Valstybės saugumo departamentas, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija

2003 metų IV ketvirtis

4.

Sudaryti pagrindinių cheminių ir biologinių medžiagų, kurios gali būti panaudotos teroro aktų atvejais, sąrašą, parengti ir išleisti šių medžiagų žinyną

pateikti valstybės institucijoms informacinę medžiagą, kuri padėtų pasirengti atsakomiesiems veiksmams

Krašto apsaugos ministerija

Sveikatos apsaugos ministerija, Aplinkos ministerija

2004 metų IV ketvirtis

II. ADMINISTRACINĖS PRIEMONĖS

5.

Parengti reikiamų naujų teisės aktų projektus ar papildyti esamuosius pagal parengtą sąrašą, nurodytą šio priedo 3 punkte, ir juos patvirtinti

patobulinti reagavimo veiksmų ir padarinių likvidavimo procedūras reglamentuojančią teisinę bazę

valstybės institucijos pagal kompetenciją

 

2004 metų III ketvirtis

6.

Parengti gyventojams rekomendacijas, kaip naudotis apsaugos nuo masinio naikinimo ginklo padarinių priemonėmis, išleisti informacinį leidinį ir jį išplatinti

sudaryti galimybę gyventojams iš anksto susipažinti su apsaugos priemonėmis masinio naikinimo ginklo panaudojimo atvejais

Civilinės saugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

Sveikatos apsaugos ministerija, Žemės ūkio ministerija

2004 metų III ketvirtis

7.

Parengti veiksmų teroro aktų ir masinio naikinimo ginklo panaudojimo atvejais sukeliamų padarinių likvidavimo planavimo metodines rekomendacijas

nustatyti veiksmų teroro aktų ir masinio naikinimo ginklo panaudojimo atvejais sukeliamų padarinių likvidavimo planų rengimo tvarką, struktūrą ir reikalavimus

Civilinės saugos departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos

savivaldybės

2003 metų IV ketvirtis

III. CIVILINĖS SAUGOS PRIEMONĖS

8.

Visų lygių parengties ekstremalioms situacijoms planus papildyti veiksmais teroro aktų ir masinio naikinimo ginklo panaudojimo atvejais

tinkamai pasirengti likviduoti teroro aktų padarinius

Civilinės saugos departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos

valstybės ir savivaldybių institucijos

2004 metų I ketvirtis

9.

Parengti bendradarbiavimo su ekspertais, galinčiais teikti konsultacijas dėl masinio naikinimo ginklo padarinių likvidavimo, tvarką ir ją patvirtinti

operatyviai pasitelkti ekspertus, galinčius konsultuoti masinio naikinimo ginklo padarinių likvidavimo klausimais

Krašto apsaugos ministerija

Krizių valdymo centras, Civilinės saugos departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos, Vidaus reikalų ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Aplinkos ministerija

2004 metų I ketvirtis

10.

Parengti Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos padalinius dalyvauti likviduojant masinio naikinimo ginklo padarinius, aprūpinti juos būtinomis apsaugos ir darbo priemonėmis

operatyviai ir efektyviai dalyvauti likviduojant masinio naikinimo ginklo padarinius

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

Vidaus reikalų ministerija

2004–2007 metai

11.

Numatyti galimus kariuomenės panaudojimo atvejus ir užduotis teroristinių išpuolių, kurių metu gali būti panaudoti masinio naikinimo ginklai, atvejais, koordinuoti bendrus pasirengimo ir reagavimo veiksmus

operatyviai ir efektyviai likviduoti masinio naikinimo ginklo padarinius

Krašto apsaugos ministerija, Civilinės saugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

apskričių viršininkai

2004 metų II ketvirtis

12.

Sudaryti sveikatos priežiūros įstaigų, kuriose būtų numatyta gydyti nukentėjusiuosius nuo masinio naikinimo ginklo, sąrašą ir parengti medicinos personalą

tinkamai parengti ir aprūpinti numatytas sveikatos priežiūros įstaigas ir medicinos personalą, kad būtų užtikrinta pagalba nukentėjusiesiems nuo masinio naikinimo ginklo

Sveikatos apsaugos ministerija

Krašto apsaugos ministerija, Vidaus reikalų ministerija

2003–2006 metai

13.

Sudaryti stebėjimo ir laboratorinės kontrolės tinklo įstaigų, kurios atliktų pavojingų biologinių, radioaktyviųjų ar cheminių medžiagų tyrimus masinio naikinimo ginklo panaudojimo atvejais, sąrašą

numatyti, kurios laboratorijos galėtų atlikti pavojingų medžiagų tyrimus

Civilinės saugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Sveikatos apsaugos ministerija, Aplinkos ministerija

2004 metų II ketvirtis

14.

Parengti stebėjimo ir laboratorinės kontrolės tinklo įstaigų, kurios atliktų tyrimus masinio naikinimo ginklo panaudojimo atvejais, personalą darbui, aprūpinti juos reikiamomis priemonėmis, nustatyti tarnybų, imančių mėginius ir atliekančių jų tyrimus, bendradarbiavimo tvarką

parengti stebėjimo ir laboratorinės kontrolės tinklo įstaigas ir personalą pavojingoms biologinėms, radioaktyviosioms ir cheminėms medžiagoms nustatyti ir jų bendradarbiavimo tvarką

Sveikatos apsaugos ministerija, Aplinkos ministerija, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

 

2003–2006 metai

15.

Papildyti civilinės saugos mokymo programas apsaugos nuo masinio naikinimo ginklo tema

tobulinti klausytojų teorinį pasirengimą veiksmams teroro išpuolių atvejais

Civilinės saugos departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos

 

2003 metų IV ketvirtis

16.

Mokyti civilinės saugos specialistus, civilinės saugos pajėgas ir gyventojus veiksmų masinio naikinimo ginklo panaudojimo atveju

parengti civilinės saugos specialistus, civilinės saugos pajėgas ir gyventojus veiksmams masinio naikinimo ginklo panaudojimo atvejais

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

valstybės ir savivaldybių institucijos

nuolat, nuo 2004 metų

IV. APRŪPINIMO PRIEMONĖS

17.

Aprūpinti atitinkamas laboratorijas reikiama įranga, įgalinančia kokybiškai ir kiekybiškai identifikuoti masinio naikinimo ginklo medžiagas

užtikrinti greitą užkrečiamųjų ir nuodingųjų agentų tapatybės nustatymą (identifikavimą), taip pat jų kiekybės nustatymą

Aplinkos ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija

Krašto apsaugos ministerija, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

2004–2008 metai

18.

Sukaupti reikiamas medikamentų, priešnuodžių ir medicinos pagalbos priemonių atsargas nukentėjusiesiems nuo masinio naikinimo ginklo gydyti

pasirengti maksimaliai sumažinti aukų nuo masinio naikinimo ginklo skaičių

Sveikatos apsaugos ministerija

Krašto apsaugos ministerija, Vidaus reikalų ministerija

2003–2008 metai

19.

Papildyti civilinės saugos priemonių valstybės rezervą apsaugos nuo masinio naikinimo ginklo priemonėmis

užtikrinti gyventojų apsaugą masinio naikinimo ginklo panaudojimo atvejais

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

 

2003–2008 metai

20.

Aprūpinti slėptuves (ypač tas, kuriose įrengti valdymo punktai) šiuolaikinėmis techninėmis apsaugos nuo masinio naikinimo ginklo priemonėmis

užtikrinti valdymo funkcijų tęstinumą masinio naikinimo ginklo panaudojimo atvejais

valstybės ir savivaldybių institucijos

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

2004–2010 metai

V. TARPTAUTINIO BENDRADARBIAVIMO PRIEMONĖS

21.

Sudarant dvišales ir daugiašales bendradarbiavimo sutartis, aptarti klausimus dėl apsaugos nuo masinio naikinimo ginklo priemonių įtraukimą į jas. Išnaudoti narystės Europos Sąjungoje ir NATO teikiamus privalumus dalyvaujant šių organizacijų tarpusavio pagalbos mechanizmuose civilinės saugos, kovos su masinio naikinimo ginklu srityse

užtikrinti bendradarbiavimą ir tarpusavio pagalbą masinio naikinimo ginklo panaudojimo atvejais

Krašto apsaugos ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Užsienio reikalų ministerija, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

Sveikatos apsaugos ministerija, Aplinkos ministerija

sudarant sutartis

______________