VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS

N u t a r i m a s

 

DĖL reikalavimų Gamtinių dujų perdavimo sistemos balansavimo taisyklėms PATVIRTINIMO

 

2012 m. kovo 2 d. Nr. O3-48

Vilnius

 

Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau – Komisija), vadovaudamasi Europos Parlamento ir Tarybos 2009 m. liepos 13 d. reglamento (EB) Nr. 715/2009 dėl teisės naudotis gamtinių dujų perdavimo tinklais sąlygų, panaikinančio Reglamentą (EB) Nr. 1775/2005 21 straipsniu, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo (Žin., 2000, Nr. 89-2743; 2011, Nr. 87-4186) 23 straipsnio 5 dalyje bei 26 straipsnio 4 dalyje nustatytu įpareigojimu perdavimo sistemos operatoriui parengti Gamtinių dujų perdavimo sistemos balansavimo taisykles, Europos reguliuotojų bendradarbiavimo agentūros 2011 m. spalio 18 d. Gamtinių dujų perdavimo sistemos balansavimo gaires, siekdama užtikrinti teisinio reglamentavimo aiškumą ir apibrėžtumą, reguliavimo aplinkos skaidrumą, kuriant konkurencingai ir efektyviai veikiančią gamtinių dujų rinką, bei Valstybinės Komisijos Dujų skyriaus 2012 m. vasario 17 d. pažymą Nr. O5-40 „Dėl reikalavimų gamtinių dujų perdavimo sistemos balansavimo taisyklėms patvirtinimo“, n u t a r i a:

Patvirtinti reikalavimus Gamtinių dujų perdavimo sistemos balansavimo taisyklėms (pridedama).

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                Diana Korsakaitė

 

_________________

 


Patvirtinta

Valstybinės kainų ir

energetikos kontrolės komisijos

2012 m. kovo 2 d. nutarimu Nr. O3-48

 

reikalavimai GAMTINIŲ DUJŲ perdavimo sistemos balansavimo taisyklėms

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Reikalavimai gamtinių dujų perdavimo sistemos balansavimo taisyklėms (toliau – Reikalavimai) nustato pagrindinius Gamtinių dujų perdavimo sistemos balansavimo taisyklių (toliau – Taisyklės) rengimo principus ir gaires.

2. Šiais Reikalavimais siekiama užtikrinti, kad asmenys, besinaudojantys gamtinių dujų perdavimo sistema, nebūtų diskriminuojami ir turėtų lygias galimybes sąžiningomis, objektyviomis ir skaidriomis sąlygomis vykdyti gamtinių dujų srautų balansavimą.

3. Reikalavimai parengti vadovaujantis Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymu (Žin., 2000, Nr. 89-2743; 2011, Nr. 87-4186) (toliau – Įstatymas) ir Europos Parlamento ir Tarybos 2009 m. liepos 13 d. reglamentu (EB) Nr. 715/2009 dėl teisės naudotis gamtinių dujų tinklais sąlygų, panaikinančiu reglamentą (EB) Nr. 1775/2005 (toliau – Reglamentas).

4. Reikalavimai taikomi perdavimo sistemos operatoriaus (toliau – Operatorius) rengiamoms ir teikiamoms Komisijai derinti Taisyklėms, kurių pagrindu bus vykdomas gamtinių dujų balansavimas pagal sutartis, kuriose nustatomos balansavimo sąlygos su perdavimo sistemos naudotojais ir kitais rinkos dalyviais, prekiaujančiais dujomis pagal dvišales pirkimo–pardavimo sutartis ir (ar) biržoje (toliau – rinkos dalyviai, dalyvaujantys perdavimo sistemos balansavime).

5. Reikalavimuose vartojamos šios sąvokos:

Balansavimo dujos – gamtinės dujos, skirtos rinkos dalyvių, dalyvaujančių perdavimo sistemos balansavime, disbalansui panaikinti per balansavimo laikotarpį.

Balansavimo laikotarpis – laikotarpis, kurio metu kiekvienas rinkos dalyvis, dalyvaujantis perdavimo sistemos balansavime, privalo subalansuoti gamtinių dujų kiekį, išimtą iš balansavimo zonos, ir gamtinių dujų kiekį, patiektą į balansavimo zoną, pagal su Operatoriumi sudarytą sutartį.

Balansavimo paslaugos – papildomos paslaugos, kurias Operatorius gali pirkti iš kitų Operatorių ir (ar) skirstymo sistemos operatorių, ir (ar) laikymo sistemos operatorių, ir (ar) skystinimo sistemos operatorių, taip pat pasiūlyti laikymo vamzdyne paslaugą (jei tokia paslauga teikiama), siekdamas išlaikyti saugų perdavimo sistemos veikimą užtikrinančius parametrus. Balansavimo paslaugos neapima prekybos balansavimo dujomis.

Balansavimo paskyra – operatoriaus interneto svetainėje sukurta paskyra, kurioje rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, skelbiama informacija apie jų disbalanso būklę bei kita su perdavimo sistemos balansavimu susijusi informacija, kurią Operatorius privalo teikti teisės aktų nustatyta tvarka.

Balansavimo priemonės – perdavimo, saugojimo, skystinimo, rinkos operatorių, gamtinių dujų tiekimo įmonių teikiamos paslaugos, įskaitant gamtinių dujų laikymo vamzdyne paslaugą, kuriomis kartu ar atskirai pasinaudojus, rinkos dalyvis, dalyvaujantis perdavimo sistemos balansavime, gali išlyginti skirtumą tarp patiekto ir išimto dujų kiekio atitinkamoje balansavimo zonoje.

Balansavimo režimas – taisyklės ir reikalavimai, taikomi rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, ir Operatoriaus sistemos balansavimui, apimantys prekybą balansavimo dujomis, balansavimo paslaugų teikimą ir disbalanso užmokesčio taikymą.

Balansavimo zona – įėjimo-išėjimo perdavimo sistema, kurią gali sudaryti viena ar daugiau infrastruktūros segmentų (sistemų), nurodytų Įstatymo 2 straipsnio 24 dalyje, kurioms taikomas specifinis balansavimo režimas. Gamtinių dujų skirstymo sistemos bei skystinimo ir saugojimo infrastruktūra (tiek įėjimo, tiek išėjimo perdavimo sistemos atveju) yra viena balansavimo zonos dalis.

Disbalansas – situacija, kai konkretaus rinkos dalyvio, dalyvaujančio perdavimo sistemos balansavime, patiektas į balansavimo zoną gamtinių dujų kiekis skiriasi nuo šio rinkos dalyvio, dalyvaujančio perdavimo sistemos balansavime, išimto gamtinių dujų kiekio iš balansavimo zonos, arba situacija, kai patiektas suminis gamtinių dujų kiekis į balansavimo zoną skiriasi nuo išimto suminio gamtinių dujų kiekio balansavimo zonoje per balansavimo laikotarpį.

Disbalanso užmokestis – užmokestis, kurį Operatorius taiko rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, arba kurį Operatorius sumoka rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, per balansavimo periodą, siekiant panaikinti disbalansą pagal Komisijos nustatytas gamtinių dujų balansavimo paslaugų kainas.

Dujų laikymas vamzdyne – gamtinių dujų laikymas, suslegiant jas perdavimo sistemoje, išskyrus gamtinių dujų perdavimo įrenginius, skirtus vykdyti saugią ir patikimą perdavimo sistemos veiklą.

Prekyba balansavimo dujomis – prekyba gamtinėmis dujomis, siekiant išlyginti atsiradusį rinkos dalyvių, dalyvaujančių perdavimo sistemos balansavime, disbalansą, tačiau neapimanti Operatoriaus rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, teikiamų balansavimo paslaugų.

Ribinė pardavimo kaina – mažesnė balansavimo dujų kaina per balansavimo laikotarpį tarp mažiausios dujų kainos, už kurią Operatorius per balansavimo laikotarpį nupirko ir (ar) pardavė gamtines dujas pagal dvišalę pirkimo–pardavimo sutartį ir (ar) biržoje, ir vidutinės biržoje suprekiautų gamtinių dujų kainos per balansavimo laikotarpį, kurią skelbia rinkos operatorius.

Ribinė pirkimo kaina – didesnė balansavimo dujų kaina per balansavimo laikotarpį tarp didžiausios dujų kainos, už kurią Operatorius per balansavimo laikotarpį nupirko ir (ar) pardavė gamtines dujas pagal dvišalę pirkimo–pardavimo sutartį ir (ar) biržoje ir vidutinės biržoje suprekiautų gamtinių dujų kainos per balansavimo laikotarpį, kurią skelbia rinkos operatorius.

6. Kitos Reikalavimuose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Įstatyme ir Reglamente.

 

II. GAMTINIŲ DUJŲ PERDAVIMO SISTEMOS BALANSAVIMO TAISYKLIŲ BENDRIEJI REIKALAVIMAI

 

7. Taisykles parengia Operatorius, vadovaudamasis šiuose Reikalavimuose nustatytais bendraisiais principais ir sąlygomis.

8. Operatorius, rengdamas ir taikydamas Taisykles, privalo vadovautis šiais principais:

8.1. rinkos dalyvių, dalyvaujančių perdavimo sistemos balansavime, nediskriminavimo;

8.2. rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, siūlomų balansavimo paslaugų proporcingumo;

8.2. skaidrumo ir viešumo;

8.3. rinkos dalyvių, dalyvaujančių perdavimo sistemos balansavime, skatinimo ir įgalinimo subalansuoti gamtinių dujų srautus per balansavimo laikotarpį, nesudarant kliūčių rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, pasinaudojus balansavimo priemonėmis siekti gamtinių dujų srautų balanso, įskaitant prekybą gamtinių dujų didmeninėje rinkoje;

8.4. sąnaudų pagrįstumo – mažiausios finansinės naštos rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, taikymo.

9. Operatorius, siekdamas užtikrinti patikimą bei saugią perdavimo sistemos veiklą, rengdamas Taisykles, privalo, vadovaudamasis Reikalavimų 8 punkto principais, apibrėžti bent šias pagrindines sritis:

9.1. pagrindines nuostatas, apimančias Taisyklių tikslą, pagrindines Taisyklėse naudojamas sąvokas, Taisyklių taikymo sritį bei subjektus, kuriems taikytinos Taisyklės;

9.2. rinkos dalyvių, dalyvaujančių perdavimo sistemos balansavime, ir Operatoriaus teises ir pareigas, vykdant balansavimą;

9.3. prekybos balansavimo dujomis ir balansavimo paslaugų užsakymo tvarką ir sąlygas;

9.4. balansavimo laikotarpio trukmę;

9.5. disbalanso užmokesčių apskaičiavimo tvarką ir užmokesčių taikymo sąlygas;

9.6. Operatoriaus skelbiamos informacijos rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, tvarką;

9.7. Operatorių bendradarbiavimo gaires;

9.8. rinkos dalyvių, dalyvaujančių perdavimo sistemos balansavime, bei Operatoriaus atsakomybę dėl Taisyklių reikalavimų nesilaikymo;

9.9. kitas sritis, įgalinančias tinkamai balansuoti perdavimo sistemą, laikantis 8 punkte nurodytų principų.

10. Tam, kad būtų užtikrinta patikima bei saugi perdavimo sistemos veikla, Operatorius Taisyklėse turi nustatyti perdavimo sistemos balansavimo režimą, remdamasis šiuose Reikalavimuose nustatytais perdavimo sistemos balansavimo principais ir reikalavimais.

 

III. SPECIALIEJI REIKALAVIMAI GAMTINIŲ DUJŲ BALANSAVIMO TAISYKLĖSE REGLAMENTUOJAMOMS SRITIMS

 

11. Rinkos dalyvių, dalyvaujančių perdavimo sistemos balansavime, ir Operatoriaus teisių ir pareigų, vykdant balansavimą, sričiai, nurodytai 9.2 punkte, Taisyklėse nustatomi šie specialieji reikalavimai:

11.1. Taisyklės turi skatinti rinkos dalyvius, dalyvaujančius perdavimo sistemos balansavime, subalansuoti į balansavimo zoną patiektą ir iš balansavimo zonos išimtą gamtinių dujų kiekį per nustatytą balansavimo laikotarpį;

11.2. Taisyklės turi nustatyti rinkos dalyvių, dalyvaujančių perdavimo sistemos balansavime, atsakomybę dėl gamtinių dujų srautų disbalanso;

11.3. Taisyklės turi nustatyti, kad pirminė atsakomybė už į balansavimo zoną patiekto ir iš balansavimo zonos išimto gamtinių dujų kiekio subalansavimą tenka rinkos dalyviui, dalyvaujančiam perdavimo sistemos balansavime;

11.4. Operatoriui draudžiama riboti ar kitaip daryti neigiamą įtaką:

11.4.1. rinkos dalyvių, dalyvaujančių perdavimo sistemos balansavime, galimybėms pasinaudoti gamtinių dujų laikymo vamzdyne paslauga (jei tokia paslauga teikiama);

11.4.2. gamtinių dujų didmeninei, tiek ilgalaikei, tiek trumpalaikei, prekybai rinkoje.

12. Prekybos balansavimo dujomis ir balansavimo paslaugų užsakymo tvarkos ir sąlygų sričiai, nurodytai 9.3 punkte, Taisyklėse nustatomi šie specialieji reikalavimai:

12.1. Taisyklėse turi būti nustatytas prekybos balansavimo dujomis mechanizmas, nurodant, jog vykdant gamtinių dujų sistemos balansavimą, Operatorius, atsižvelgdamas į perdavimo sistemos technines charakteristikas, vadovaudamasis Reikalavimų 5, 8 ir 15.3 punktais, perka/parduoda balansavimo dujas rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime;

12.2. Taisyklės turi numatyti mechanizmą, kuriuo būtų nustatyta, kad Operatorius vykdo balansavimo dujų prekybą ir įsigyja balansavimo paslaugas tokiu būdu, kuris leistų užtikrinti mažiausius visuminius dujų sistemos balansavimo kaštus. Taisyklės turi nustatyti, kad, vykdant balansavimo dujų prekybą, turi būti teikiami ir vertinami mažiausios kainos pasiūlymai parduoti kartu su didžiausios kainos pasiūlymais pirkti, t. y. balansavimo dujų prekyba turi vykti artimomis rinkos sąlygomis;

12.3. Taisyklės turi nustatyti prekybos balansavimo paslaugomis su kaimyninėmis šalimis tvarką ir sąlygas. Šis specialusis reikalavimas gali būti neįgyvendintas, jei kitos valstybės Operatoriai rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, netaiko balansavimo režimo arba nėra pasiektas susitarimas dėl perdavimo sistemos balansavimo su kitų valstybių Operatoriais (išskyrus Operatoriaus neveikimo atvejį) arba šio reikalavimo įgyvendinimas sukels neproporcingai didelę finansinę naštą Operatoriaus rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime.

13. Balansavimo laikotarpio trukmės nustatymo sričiai, nurodytai 9.4 punkte, Taisyklėse nustatomi šie specialieji reikalavimai:

13.1. Taisyklės turi nustatyti balansavimo laikotarpio trukmę atitinkamai balansavimo zonai, kuriai pasibaigus susidaręs disbalansas yra apmokestinamas balansavimo užmokesčiu;

13.2. Taisyklės turi nustatyti tvarką, pagal kurią Operatorius taikys priemones, pagal kurias perdavimo sistema būtų subalansuota, įskaitant specialaus dujų vartojimo režimo nustatymą rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, nepasibaigus balansavimo laikotarpiui, esant nutrūkstamam dujų tiekimui ar dideliam dujų tiekimo į Lietuvą sutrikimui ar iškilus grėsmei tinkamam perdavimo sistemos funkcionavimui dėl kitų priežasčių. Taisyklės turi nustatyti atvejus, kuriais taikomos tokios išimtinės priemonės.

14. Disbalanso užmokesčių apskaičiavimo tvarkos ir užmokesčių taikymo sąlygų sričiai, nurodytai 9.5 punkte, Taisyklėse taikomi šie specialieji reikalavimai:

14.1. Disbalanso užmokestis turi būti nurodytas kaip savarankiškas užmokestis, nesusijęs su apmokėjimu už Operatoriaus suteiktas perdavimo ar kitas paslaugas;

14.2. Taisyklės turi nustatyti disbalanso užmokesčio taikymo tvarką, kuri užtikrintų mažiausią naštą rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime. Disbalanso užmokesčių skaičiavimui taikoma Komisijos patvirtinta Balansavimo kainų nustatymo metodika bei pagal ją suskaičiuotos balansavimo paslaugų kainos;

14.3. Reikalavimų 14.2 nurodyta tvarka turi numatyti, jog užmokesčiai už disbalansą taikomi tik tiems rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, kurie balanso laikotarpio pabaigoje turi dujų srautų disbalansą, kuris nustatomas, įvertinus bendrą perdavimo sistemos disbalansą per balansavimo laikotarpį;

14.4. Taisyklės turi nustatyti, kad pagal rinkos dalyvio, dalyvaujančio perdavimo sistemos balansavime, prašymą Operatoriaus suteiktų balansavimo paslaugų kaštai neįvertinami apskaičiuojant disbalanso užmokestį. Tokiu atveju Operatoriaus suteiktų balansavimo paslaugų kaštus turi padengti konkretus rinkos dalyvis, dalyvaujantis perdavimo sistemos balansavime;

14.5. Taisyklės turi nustatyti, kad rinkos dalyviui, dalyvaujančiam perdavimo sistemos balansavime, pritaikius disbalanso užmokestį, šio naudotojo disbalansas yra panaikinamas;

14.6. Taisyklės turi nustatyti, kad rinkos dalyviai, dalyvaujantys perdavimo sistemos balansavime, tam, kad padengtų susidariusį disbalansą, iš Operatoriaus nuperka balansavimo dujas arba jas parduoda, taikydami atitinkamai ribines pirkimo arba pardavimo kainas;

14.7. Taisyklės gali nustatyti disbalanso tolerancijos ribas, kurių neviršijus, rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, nebūtų taikomas užmokestis už disbalansą, išskyrus užmokestį už balansavimo dujas. Šios tolerancijos ribos turi būti nustatytos nediskriminaciniu principu, ypač smulkių rinkos dalyvių, dalyvaujančių perdavimo sistemos balansavime, atžvilgiu, ir Taisyklėse nurodytos aiškiai.

15. Operatoriaus skelbiamos informacijos rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, sričiai, nurodytai 9.6 punkte, Taisyklėse taikomi šie specialieji reikalavimai:

15.1. Taisyklės turi nustatyti, kad Operatorius per balansavimo laikotarpį nustatytais intervalais aiškiai ir laiku pateiktų informaciją apie rinkos dalyvio, dalyvaujančio perdavimo sistemos balansavime, bendrą numatomą patiekti į ir išimti iš balansavimo zonos gamtinių dujų kiekį per balansavimo laikotarpį;

15.2. Taisyklės turi nustatyti, kad 15.1 punkte nurodyta informacija būtų atnaujinama ne rečiau kaip du kartus per dieną bei skelbiama taip, kad rinkos dalyviai, dalyvaujantys perdavimo sistemos balansavime, galėtų imtis reikiamų priemonių laiku ir tinkamai panaikinti galimą disbalansą;

15.3. Taisyklės turi nustatyti tvarką, kaip rinkos dalyviai, dalyvaujantys perdavimo sistemos balansavime, bus informuojami apie Operatoriaus veiksmus perkant ir parduodant balansavimo dujas iš rinkos dalyvių, dalyvaujančių perdavimo sistemos balansavime, ar kitų Operatorių;

15.4. Taisyklės turi nustatyti tvarką, kuria vadovaudamasis Operatorius reguliariai ir išsamiai teiks informaciją rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, dėl susidariusio disbalanso užmokesčio apskaičiavimo;

15.5. Taisyklėse turi būti nustatyta, kad Operatorius skelbia balansavimo dujų kainas atitinkamam balansavimo laikotarpiui bei mokesčių už disbalansą dydžius;

15.6. Taisyklėse turi būti įtvirtinta nuostata, kad Operatorius viešai skelbia tipines sutartis, kuriose nustatomos balansavimo sąlygos bei nustatyta šių sutarčių skelbimo tvarka;

15.7. Informaciją, nurodytą 15.1 ir 15.2 punktuose, Operatorius rinkos dalyviams, dalyvaujantiems perdavimo sistemos balansavime, privalo pateikti nemokamai.

16. Operatorių bendradarbiavimo gairių sričiai, nurodytai 9.7 punkte, Taisyklėse taikomi šie specialieji reikalavimai:

16.1. Taisyklės turi numatyti įpareigojimus Operatoriui koordinuoti balansavimo režimus, taip pat siekį bendradarbiauti, vykdant balansavimo veiklą, su kitais Operatoriais;

16.2. Taisyklės turi nustatyti, kad Operatorius kartą per metus privalomai teiks pasiūlymus Energetikos reguliuotojų agentūrai (ACER) ir Komisijai dėl galimybės unifikuoti balansavimo režimus regioniniu ir tarpsisteminiu lygiu (tuo atveju, jei Operatoriai bendradarbiauja vykdydami balansavimo veiklą).

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

17. Operatorius privalo parengti Taisyklių projektą ne vėliau kaip per 30 dienų nuo Reikalavimų įsigaliojimo bei pateikti jį Komisijai derinti.

18. Operatorius privalo suderintas su Komisija Taisykles paskelbti viešai savo interneto tinklalapyje.

19. Operatoriui, tiek rengiant, tiek taikant Taisykles, draudžiama piktnaudžiauti dominuojančia padėtimi, vykdant balansavimo dujų pirkimus bei pardavimus.

20. Operatorius, raštu gavęs paklausimą iš subjektų, kurie naudojasi ar ketina naudotis sistema Taisyklių reglamentuojamoje srityje, privalo per protingą terminą, tačiau ne ilgesnį nei 30 kalendorinių dienų, atsakyti raštu paklausėjui ir nuasmenintą paklausimą bei išaiškinimą privalo paskelbti viešai, interneto svetainėje.

21. Už nustatytų Reikalavimų nesilaikymą Operatorius atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

22. Ginčai dėl šių Reikalavimų laikymosi nagrinėjami įstatymų nustatyta tvarka.

 

_________________