LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL METINIO VALDŽIOS SEKTORIAUS BALANSO RODIKLIO PAGAL EUROPOS SĄSKAITŲ SISTEMĄ 95 STEBĖSENOS IR IŠVADŲ RENGIMO FINANSŲ MINISTERIJOJE PATVIRTINIMO

 

2012 m. birželio 7 d. Nr. 1K-220

Vilnius

 

Atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos fiskalinės drausmės įstatymo (Žin., 2007, Nr. 120-4881) 3 straipsnio 4 dalies 2 punktą bei vykdydama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 189 (Žin., 2009, Nr. 33-1268), 80 punktą:

1. Tvirtinu pridedamą Metinio valdžios sektoriaus balanso rodiklio pagal Europos sąskaitų sistemą 95 stebėsenos ir išvadų rengimo Finansų ministerijoje tvarkos aprašą.

2. Pavedu finansų viceministrui, kuriam pagal veiklos sritį priskirtas Fiskalinės politikos departamentas, ketvirčiui pasibaigus per 40 dienų raštu informuoti finansų ministrą apie numatomą metinį valdžios sektoriaus balanso rodiklį ir pagrindines numatomo rodiklio pakeitimo priežastis.

3. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos finansų ministro 2009 m. liepos 29 d. įsakymą Nr. 1K-254 „Dėl metinio valdžios sektoriaus balanso rodiklio pagal Europos sąskaitų sistemą 95 ketvirtinio stebėjimo tvarkos patvirtinimo“.

 

 

FINANSŲ MINISTRĖ                                                                         INGRIDA ŠIMONYTĖ

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2012 m. birželio 7 d. įsakymu Nr. 1K-220

 

METINIO VALDŽIOS SEKTORIAUS BALANSO RODIKLIO PAGAL EUROPOS SĄSKAITŲ SISTEMĄ 95 STEBĖSENOS IR IŠVADŲ RENGIMO FINANSŲ MINISTERIJOJE TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Metinio valdžios sektoriaus balanso rodiklio pagal Europos sąskaitų sistemą 95 stebėsenos ir išvadų rengimo finansų ministerijoje tvarkos apraše (toliau – aprašas) reglamentuojama:

1.1. išvados dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo (toliau – biudžeto projektas) arba jo pakeitimo įstatymo projekto finansinių rodiklių pateikimo finansų ministrui tvarka;

1.2. duomenų apie valdžios sektoriaus biudžetų vykdymą pateikimo tvarka;

1.3. išvados dėl planuojamo valstybės biudžeto balanso rodiklio ir valdžios sektoriaus balanso rodiklio pateikimo finansų ministrui tvarka.

 

II. IŠVADOS DĖL BIUDŽETO PROJEKTO ARBA JO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO FINANSINIŲ RODIKLIŲ PATEIKIMAS FINANSŲ MINISTRUI

 

2. Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – FM) Biudžeto departamentas ir Mokesčių departamentas, atsižvelgdami į Europos Sąjungos Ministrų Tarybos nuomonę ir rekomendacijas dėl Lietuvos Konvergencijos programos (toliau – Tarybos nuomonė), per 10 darbo dienų pateikia FM Fiskalinės politikos departamentui šias išvadas:

2.1. FM Biudžeto departamentas – dėl valdžios sektoriaus išlaidų planavimo, prioritetų nustatymo;

2.2. FM Mokesčių departamentas – dėl galimybių plėsti mokesčių bazes, keisti mokesčių tarifus, įvesti naujus mokesčius.

3. FM Fiskalinės politikos departamentas (toliau – FPD), gavęs 2.1 bei 2.2 punkte nurodytas išvadas, atsižvelgdamas į Tarybos nuomonę, įvertina valdžios sektoriaus balanso rodiklio užduočių suderinamumą su ilgalaikiu valdžios sektoriaus tvarumu ir šio rodiklio tinkamumą išoriniam ūkio subalansuotumui ir kainų stabilumui.

4. Praėjus ne daugiau kaip 15 darbo dienų po Tarybos nuomonės paskelbimo Oficialiajame leidinyje, finansų viceministras, kuriam pagal veiklos sritį priskirtas Fiskalinės politikos departamentas (toliau – viceministras), pateikia finansų ministrui išvadas (išvadų projektą parengia FPD) dėl galimybių Lietuvos finansinius rodiklius planuoti, atsižvelgiant į paskutinę galiojančią Tarybos nuomonę, ir galimų papildomų priemonių, leidžiančių atsižvelgti į Tarybos nuomonę, įgyvendinimo.

5. Teikiant biudžeto projektą arba jo pakeitimo įstatymo projektą Lietuvos Respublikos Vyriausybei arba praėjus ne daugiau kaip 5 darbo dienoms po šio teikimo, viceministras pateikia finansų ministrui Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl išvados dėl biudžeto projekto finansinių rodiklių atitikties paskutinei galiojančiai Tarybos nuomonei ir galimų papildomų priemonių įgyvendinimo, kad būtų visiškai atsižvelgta į Tarybos nuomonę, projektą. Nutarimo projektą parengia FPD.

 

III. DUOMENŲ APIE VALDŽIOS SEKTORIAUS BIUDŽETŲ VYKDYMĄ PATEIKIMAS

 

6. FM administracijos padaliniai, nurodyti lentelėje, teikia FPD duomenis apie išvardintus fiskalinius rodiklius, kurie yra stebimi, kad tinkamai ir laiku būtų įvertinta jų pasikeitimo įtaka n, (n+1), (n+2) ir (n+3) metų laikotarpio (čia n – einamieji metai) (toliau – vidutinės trukmės laikotarpis) valdžios sektoriaus (toliau – VS) deficitui.

7. Už informacijos pateikimą laiku yra atsakingi FM Biudžeto departamento (toliau – BD), FM Europos Sąjungos ir tarptautinių santykių departamento (toliau – ESTSD), FM Europos Sąjungos struktūrinės paramos valdymo departamento (toliau – ESSPVD), FPD, FM Mokesčių departamento (toliau – MD), FM Valstybės iždo departamento (toliau – VID) vadovai.

 

lentelė

Stebimas fiskalinis rodiklis

FM administracijos padaliniai atsakingi už duomenų pateikimą

BD

ESSPVD

ESTSD

FPD

MD

VID

mokesčių įvedimas, panaikinimas

 

 

 

ˆV

(Planavimo ir analizės skyrius (toliau – PAS))

ˆV

(Tiesioginių mokesčių ir tarptautinio apmokestinimo skyrius (toliau – TMTAS), Netiesioginių mokesčių skyrius (toliau – NMS)

 

mokesčių tarifų pasikeitimas

 

 

 

ˆV

(PAS)

ˆV

(TMTAS, NMS)

 

mokesčių lengvatų suteikimas, panaikinimas

 

 

 

ˆV

(PAS)

ˆV

(TMTAS, NMS)

 

mokesčių bazės pasikeitimas

 

 

 

ˆV

(PAS)

ˆV

(TMTAS, NMS)

 

mokesčių permokos, nepriemokos

 

 

 

ˆV

(PAS)

 

 

bet kurio VS ir valdžios sektoriaus subsektoriaus (toliau – VSS) biudžeto ekonominės klasifikacijos lygio pajamos

 

 

 

ˆV

(PAS)

 

 

valstybės biudžeto išlaidos pagal ekonominę klasifikaciją

 

ˆV

(projekto)

(Biudžeto metodologijos ir planavimo skyrius)

 

 

 

 

ˆV

(fakto)

(Apskaitos ir atskaitomybės skyrius)

Europos Sąjungos paramos bendrojo finansavimo, numatyto finansuoti iš Valstybės biudžeto lėšų, (ne)panaudojimas, papildomas lėšų poreikis

ˆV

(Biudžeto metodologijos ir planavimo skyrius)

ˆV

(Stebėsenos ir analizės skyrius)

 

 

 

ˆV

(fakto)

(Finansavimo skyrius)

Europos Bendrijos nuosavų išteklių pasikeitimai

 

 

ˆV

(Europos Sąjungos biudžeto skyrius)

 

 

 

mokėtinos palūkanos už VS ir VSS skolą

 

 

 

 

 

ˆV

(2 k. per metus)

(Prognozavimo ir rizikos valdymo skyrius)

beviltiškomis pripažįstamos paskolos, skolos ir jų nurašymas

 

 

 

 

 

ˆV

(Skolinių įsipareigojimų administravimo skyrius)

įsipareigojimai pagal valstybės garantijas, garantijų įtraukimas į tiesioginę skolą

ˆV

(Ūkio sektorių skyrius)

 

 

 

 

ˆV

(Skolinių įsipareigojimų administravimo skyrius)

asignavimų valdytojų skolos, kreditinis įsiskolinimas

 

 

 

 

 

ˆV

(Finansavimo skyrius)

lėšos piliečių nuosavybės teisėms į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkurti ir kompensacijoms už išperkamą nekilnojamąjį turtą religinėms bendrijoms išmokėti

ˆV

(Ūkio sektorių skyrius)

 

 

 

 

 

kiti valstybės įsipareigojimai gyventojams

ˆV

 

 

 

 

 

nebiudžetinių Privatizavimo, Garantinio, Rezervinio (stabilizavimo), Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondų pajamos ir/arba išlaidos

ˆV

(Ūkio sektorių skyrius)

 

 

 

 

 

valstybinio socialinio draudimo ir privalomojo sveikatos draudimo fondų pajamos ir/arba išlaidos

 

 

 

ˆV

(PAS)

 

 

savivaldybių pajamos ir/arba išlaidos, kreditinis įsiskolinimas, skolinimosi limitai, garantijos

ˆV

(Savivaldybių biudžetų skyrius)

 

 

 

 

 

kiti rodikliai, galintys turėti įtakos VS deficito dydžiui, arba tie, dėl kurių įtakos yra abejojama

ˆV

ˆV

ˆV

ˆV

ˆV

ˆV

 

8. Visi FM administracijos padaliniai pagal savo kompetenciją teikia FPD pirminę, projekto ir faktinę informaciją:

8.1. tą pačią dieną, kai FM administracijos padalinys gauna pavedimą svarstyti ir teikti išvadas dėl kito FM administracijos padalinio inicijuojamo fiskalinių rodiklių pakeitimo, arba gavus finansų ministro, viceministro pritarimą dėl paties FM administracijos padalinio inicijuojamo fiskalinių rodiklių pakeitimo;

8.2. tą pačią dieną, kai parengtas teisės akto projektas yra pateikiamas derinti kitiems FM administracijos padaliniams ir/arba išsiunčiamas derinti suinteresuotoms institucijoms;

8.3. per 7 darbo dienas po teisės akto įsigaliojimo ir/arba paskelbimo „Valstybės žiniose“;

8.4. per 7 darbo dienas pasibaigus kiekvienam metų ketvirčiui, kai teikiama informacija yra susijusi su faktiniais Europos Sąjungos paramos bendrojo finansavimo (ne)panaudojimo duomenimis;

8.5. per 2 darbo dienas nuo informacijos gavimo dienos, jei FM administracijos padalinys informaciją gavo iš kitos institucijos.

9. Visi FM administracijos padaliniai, išvardinti šio aprašo 7 punkte, pagal kompetenciją elektroniniu būdu adresu deficito.stebetojas@finmin.lt FPD teikia:

9.1. pirminę (informaciją, susijusią su VS ar VSS fiskalinių rodiklių svarstomu pakeitimu, palyginti su vidutinės trukmės laikotarpio planu, kurio poveikis VS ar VSS deficitui, pajamų ir/arba išlaidų didėjimui, mažėjimui ar pergrupavimui tarp straipsnių yra ne mažesnis nei 25 mln. Lt) informaciją,

9.2. projekto (rengiamo teisės akto projekto informaciją, susijusią su VS ar VSS fiskalinių rodiklių pakeitimu, palyginti su vidutinės trukmės laikotarpio planu, kurio poveikis VS ar VSS deficitui, pajamų ir/arba išlaidų didėjimui, mažėjimui ar pergrupavimui tarp straipsnių yra ne mažesnis nei 25 mln. Lt) informaciją,

9.3. faktinę (įsigaliojusio teisės akto informaciją, susijusią su VS ar VSS fiskalinių rodiklių pakeitimu, palyginti su vidutinės trukmės laikotarpio planu, kurio poveikis VS ar VSS deficitui, pajamų ir/arba išlaidų didėjimui, mažėjimui ar pergrupavimui tarp straipsnių yra ne mažesnis nei 25 mln. Lt) informaciją. Faktinė informacija taip pat turi būti pateikta raštu.

10. Teikiama pirminė, projekto ar faktinė informacija pagal šio aprašo priede nurodytą formą turi atitikti biudžeto klasifikaciją ir, esant galimybei, Europos sąskaitų sistemos 95 (toliau – ESS’95) apskaitos principus.

11. Informacija, kuri gali turėti įtakos VS ar VSS pajamų, išlaidų, deficito dydžiui ir dėl kurios įtakos VS ar VSS pajamoms, išlaidoms ar deficitui yra abejojama, FPD pateikiama laisvo formato žinute elektroniniu būdu adresu deficito.stebetojas@finmin.lt, laukelyje „Tema“ (angl. „subject“) nurodant „INFORMACIJA“.

12. Pirminę ar projekto informaciją per 3 darbo dienas pateikia atsakingas už pavedimo, susijusio su šia informacija, vykdymą darbuotojas, kai ją rengti ar svarstyti pavesta keliems FM administracijos padaliniams.

13. Faktinę informaciją per 3 darbo dienas pateikia atsakingas pavedimo, susijusio su šia informacija, vykdytojas, kai ją turi keli FM administracijos padaliniai.

 

IV. IŠVADOS DĖL PLANUOJAMO VALSTYBĖS BIUDŽETO BALANSO RODIKLIO IR VS BALANSO RODIKLIO PATEIKIMAS FINANSŲ MINISTRUI

 

14. Finansų ministrui teikiamos išvados dėl planuojamo valstybės biudžeto balanso rodiklio ir VS balanso rodiklio, apskaičiuotų pagal biudžeto projekto duomenis, atitinkančius Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikaciją, patvirtintą Lietuvos Respublikos finansų ministro 2003 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. 1K-184 (Žin., 2003, Nr. 69-3135; 2010, Nr. 36-1732), ir kitų valdžios sektoriaus biudžetų planų duomenis, apskaičiuojant valdžios sektoriaus balanso rodiklį pagal ESS‘95 0,5 proc. bendrojo vidaus produkto tikslumu.

15. VID Finansų statistikos skyrius iki einamųjų metų vasario mėnesio 15 d. pateikia BD ir FPD raštą, kuriame parodomas perėjimas nuo valstybės biudžeto balanso rodiklio pinigų principu prie valstybės biudžeto pertekliaus/deficito pagal ESS’95. Duomenys teikiami už pastaruosius dvejus metus, išskyrus einamuosius ir paskutinius praėjusius metus (t. y. už (n-2) ir (n-3) metus).

16. Fiskalinių rodiklių pokyčių įtaka valdžios sektoriaus einamųjų ir vidutinės trukmės laikotarpio pajamų, išlaidų ir deficito projekcijoms vertinama vadovaujantis ESS‘95. FPD išanalizuoja valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų surinkimo duomenis, gautus per praėjusius metus iš Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos iki kiekvienų metų vasario mėnesio 15 d. ir per 10 darbo dienų nusprendžia, ar reikia gauti VID išvadas dėl konkretaus iš anksto numatyto naujo sandorio įtakos deficitui valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamose. VID išvadas dėl naujo sandorio įtakos deficitui FPD pateikia per 10 darbo dienų nuo prašymo pateikti išvadą gavimo.

17. BD, likus ne mažiau kaip 14 dienų iki valstybės biudžeto projekto pateikimo Lietuvos Respublikos Vyriausybei, vadovaudamasis šio aprašo 15 punkte nurodytu raštu, parengia ir pateikia VID ir FPD raštą, nurodydamas planinių valstybės biudžeto asignavimų projekte numatytus rodiklius, viršijančius 25 mln. litų, kuriuos reikia perklasifikuoti (t. y. valstybės biudžeto išlaidų rodiklių suskirstymas į finansinius ir nefinansinius sandorius pagal ESS’95 metodologiją). BD rašte taip pat pateikia turimą informaciją apie savivaldybių planuojamų gautinų ir teiktinų paskolų sumą.

18. BD pateikus šio aprašo 17 punkte nurodytą raštą, VID išanalizuoja raštu pateiktus rodiklius, kuriuos reikia perklasifikuoti ir, FPD pateikus šio aprašo 16 punkte nurodytą užklausą, valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų rodiklius, kuriuos reikia perklasifikuoti, per 10 darbo dienų pateikia raštą dėl jų įtakos deficitui (arba VS balansui) FPD.

19. Vadovaudamasis šio aprašo 18 punkte nurodytu VID raštu, FPD parengia išvadą finansų ministrui dėl atitinkamų metų planuojamų valstybės biudžeto balanso rodiklio ir VS balanso rodiklio ir tęsia jų tolesnio vykdymo monitoringą pagal FM administracijos padalinių teikiamus duomenis, vadovaudamasis šio aprašo III skyriaus nuostatomis. Pasibaigus einamųjų metų ketvirčiui FPD rengia viceministro išvadas finansų ministrui, informuojančias apie stebėsenos rezultatus.

 

_________________

 


Metinio valdžios sektoriaus balanso rodiklio

pagal ESS‘95 stebėsenos ir išvadų rengimo

Finansų ministerijoje tvarkos aprašo

priedas

 

(Pirminės, projekto, faktinės informacijos pateikimo forma)

__________________________________________________________________________

(Lietuvos Respublikos finansų ministerijos administracijos padalinio pavadinimas)

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS

FISKALINĖS POLITIKOS DEPARTAMENTUI

 

DĖL INFORMACIJOS PATEIKIMO

____________________________________________

(nurodyti informacijos tipą – pirminė, projekto, faktinė)

 

___________Nr._____

(data)

 

Išlaidų/pajamų pavadinimas pagal:

Funkcinę klasifikaciją:

 

Ekonominę klasifikaciją:

 

Svarstomo išlaidų/pajamų pakeitimo esmė

 

Lietuvos ar Europos Sąjungos teisės aktas (jei jis yra), sąlygojantis galimą pajamų/išlaidų pakeitimą

 

Pakeitimo iniciatyva – Vyriausybės, ministro, viceministro, ministerijos kanclerio, kitos institucijos (nurodyti pavadinimą)

 

Teisės akto, kuriame siekiama įtvirtinti pakeitimą, projekto pavadinimas

(pildoma, jei teikiama informacija yra projekto)

 

Teisės akto, kurio pagrindu įsigaliojo pakeitimas, pavadinimas, numeris, įsigaliojimo data

(pildoma, jei teikiama informacija yra faktinė)

 

 

 

 

 

 

 

n-tieji m.

(n+1) m.

(n+2) m.

(n+3) m.

Duomenys, atitinkantys biudžeto klasifikaciją, mln. Lt

Naujausias patvirtintas metų planas

 

 

 

 

Pajamų/išlaidų

padidėjimas(+) /sumažėjimas (-), palyginti su planu

 

 

 

 

Duomenys, atitinkantys ESS‘95, mln. Lt

Naujausias patvirtintas metų planas

 

 

 

 

Pajamų / išlaidų

padidėjimas(+) /sumažėjimas (-)

 

 

 

 

 

_______________

(FM administracijos padalinio vadovo arba jo įgalioto asmens pareigų pavadinimas)

_________

(parašas)

_____________

(vardas, pavardė)

 

_______________

(informaciją parengusio tarnautojo pareigų pavadinimas)

_________

(parašas)

_____________

(vardas, pavardė)

 

_________________