LIETUVOS RESPUBLIKOS
VALSTYBĖS KONTROLĖS ĮSTATYMO PAKEITIMO
Į S T A T Y M A S
2001 m. gruodžio 13 d. Nr. IX-650
Vilnius
(Žin., 1995, Nr. 51-1243; 1997, Nr. 99-2504; 1998, Nr. 32-853, Nr. 38-999;
1999, Nr. 19-516; 2000, Nr. 34-957; 2001, Nr. 64-2328)
1 straipsnis. Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymo nauja redakcija
Pakeisti Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymą ir jį išdėstyti taip:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS
VALSTYBĖS KONTROLĖS
Į S T A T Y M A S
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
2 straipsnis. Pagrindinės Įstatymo sąvokos
1. Audito ataskaita – Valstybės kontrolės pareigūno parengtas dokumentas, kuriame aprašomi atlikto valstybinio audito mastas ir rezultatai, pateikiamos išvados dėl audituoto subjekto veiklos.
2. Audito išvada – Valstybės kontrolės dokumentas, kuriame, be kitų nuostatų, pareiškiama nuomonė apie audituotą finansinę atskaitomybę.
3. Audito procedūros – testai, nurodymai ar išsamios instrukcijos, įtrauktos į audito programą tam, kad auditas būtų atliekamas nuosekliai ir racionaliai.
4. Audituojamas subjektas – institucija, įstaiga, įmonė, organizacija, kitas juridinis asmuo, kuriuose Valstybės kontrolė atlieka valstybinį auditą.
5. Darbo dokumentai – informacija, kurią Valstybės kontrolės pareigūnai parengia, surenka arba gauna audito planui bei programai sudaryti, auditui atlikti ir audito išvadai pagrįsti.
6. Finansinis auditas – audituojamo subjekto finansinės atskaitomybės vertinimas, apimantis apskaitos dokumentų ištyrimą ir nuomonės dėl finansinių ataskaitų pareiškimą; finansinės atskaitomybės ir sandorių auditas, apimantis teisės aktų laikymosi priežiūrą.
7. INTOSAI standartai – Tarptautinės aukščiausiųjų audito institucijų organizacijos parengti audito standartai.
8. Sprendimas – administracinis aktas dėl teisės aktų pažeidimų audituotame subjekte, nurodymų, teikimų ir siūlymų.
10. Valstybės kontrolės pareigūnas – valstybės tarnautojas, atliekantis valstybinį auditą ir pagal pareigas turintis viešojo ar vidaus administravimo įgaliojimus pavaldiems ar nepavaldiems asmenims.
11. Valstybinio audito reikalavimai – taisyklių, principų ir procedūrų visuma, visais reikšmingais atvejais atitinkanti tarptautinius ir nacionalinius audito standartus ir nustatanti, kaip turi būti atliekamas auditas.
12. Valstybinis auditas – finansinis ir veiklos auditas, atliekamas Valstybės kontrolės audituojamuose subjektuose pagal valstybinio audito reikalavimus.
3 straipsnis. Valstybės kontrolės teisinis statusas
2. Valstybės kontrolė yra juridinis asmuo, turi atsiskaitomąją sąskaitą Lietuvos banke, antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir pavadinimu „Lietuvos Respublika. Valstybės kontrolė“, simboliką ir atributiką.
4 straipsnis. Pagrindiniai Valstybės kontrolės uždaviniai
Pagrindiniai Valstybės kontrolės uždaviniai yra:
1) prižiūrėti, ar teisėtai ir efektyviai valdomas ir naudojamas valstybės turtas ir kaip vykdomas valstybės biudžetas;
5 straipsnis. Valstybės kontrolės veiklos teisiniai pagrindai ir principai
1. Valstybės kontrolė savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, šiuo Įstatymu ir kitais įstatymais, tarptautinėmis sutartimis, valstybinio audito reikalavimais ir kitais teisės aktais.
II SKYRIUS
VALSTYBĖS KONTROLĖS STRUKTŪRA, FINANSAVIMAS IR AUDITAS
6 straipsnis. Valstybės kontrolės struktūra
7 straipsnis. Valstybės kontrolės taryba
1. Valstybės kontrolės taryba yra patariamoji valstybės kontrolieriaus institucija, svarstanti svarbiausius Valstybės kontrolės veiklos ir tarnybos Valstybės kontrolėje klausimus.
8 straipsnis. Valstybės kontrolės finansavimo tvarka ir auditas
III SKYRIUS
VALSTYBĖS KONTROLĖS IR PAREIGŪNŲ KOMPETENCIJA
9 straipsnis. Valstybės kontrolės kompetencija
1. Valstybės kontrolė, prižiūrėdama, ar teisėtai ir efektyviai valdomas ir naudojamas valstybės turtas ir kaip vykdomas valstybės biudžetas, audituoja:
2. Valstybės kontrolė turi teisę audituoti savivaldybių biudžetų vykdymą. Savivaldybių turto valdymą, naudojimą bei disponavimą juo Valstybės kontrolė audituoja pagal valstybinio audito mastą, nustatytą Įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje.
10 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus kompetencija
Valstybės kontrolierius:
2) atstovauja Valstybės kontrolei valstybės valdžios ir valdymo institucijose, teisme ir tarptautinėse organizacijose;
4) teisės aktų nustatyta tvarka skiria ir atleidžia iš tarnybos Valstybės kontrolės pareigūnus ir kitus valstybės tarnautojus;
5) teikia Respublikos Prezidentui valstybės kontrolieriaus pavaduotojų kandidatus bei siūlymus atleisti valstybės kontrolieriaus pavaduotojus iš pareigų;
6) teikia Seimui valstybinio audito ataskaitas ir išvadas, numatytas Įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje, taip pat kitas valstybinio audito ataskaitas ir išvadas;
7) turi teisę dalyvauti Seimo plenariniuose posėdžiuose ir pareikšti savo nuomonę, kai svarstomi su Valstybės kontrolės veikla susiję klausimai;
11 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus pavaduotojų ir audito padalinių vadovų kompetencija
1. Valstybės kontrolieriaus pavaduotojų ir audito padalinių vadovų kompetenciją nustato valstybės kontrolierius.
12 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų, atliekančių valstybinį auditą, kompetencija
1. Valstybės kontrolės pareigūnai, atliekantys valstybinį auditą, turi teisę: savarankiškai pasirinkti audito procedūras; gauti iš audituojamo subjekto auditui atlikti reikalingus dokumentus ir informaciją; atlikti kontrolinius matavimus, materialinių vertybių inventorizaciją ar kitaip tikrinti audituojamo subjekto turtą, taip pat atlikti kitus būtinus veiksmus; gauti iš audituojamo subjekto darbuotojų reikiamus paaiškinimus raštu; surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus; nemokamai elektroniniu ryšiu gauti iš valstybės valdymo ir savivaldybių institucijų, valstybės kadastrų, klasifikatorių bei registrų tvarkytojų duomenis ir informaciją, kurios reikia valstybiniam auditui atlikti; gauti iš ekspertizės įstaigų išvadas pagal pateiktus audito dokumentus; pasitelkti atitinkamų sričių specialistus ir audito įstaigas, kai atliekamas specifinių sričių auditas.
IV SKYRIUS
VALSTYBINIS AUDITAS
13 straipsnis. Valstybinio audito rūšys
2. Finansinis ir veiklos auditas atliekamas pagal valstybės kontrolieriaus patvirtintus valstybinio audito reikalavimus.
14 straipsnis. Valstybinio audito mastas
1. Finansinio audito subjektai yra šie:
2. Veiklos audito subjektai yra šie:
3) įstaigos, organizacijos ir kiti juridiniai asmenys, kuriems valstybės institucija ar savivaldybė suteikė lėšų arba perdavė turto;
15 straipsnis. Audituojamo subjekto teisės ir pareigos
1. Audituojamas subjektas, gavęs valstybinio audito ataskaitą susipažinti, ją pasirašo ir per 10 darbo dienų nuo gavimo dienos grąžina Valstybės kontrolei. Audituojamas subjektas turi teisę kartu su valstybinio audito ataskaita teikti pastabas dėl atlikto audito.
2. Audituojamas subjektas privalo užtikrinti teisę Valstybės kontrolės pareigūnams, įgaliotiems atlikti valstybinį auditą, laisvai patekti į patalpas, gauti dokumentus, tikrinti informacijos šaltinius ir gauti duomenis, įskaitant informaciją elektroniniu ryšiu, taip pat susitikti su audituojamo subjekto vadovais ir darbuotojais bei gauti jų raštiškus paaiškinimus.
16 straipsnis. Valstybinio audito dokumentai
1. Valstybinio audito dokumentai yra darbo dokumentai, valstybinio audito ataskaita, valstybinio audito išvada ir sprendimas.
2. Darbo dokumentai yra Valstybės kontrolės nuosavybė ir negali būti perduodami tretiesiems asmenims be Valstybės kontrolės sutikimo, išskyrus atvejus, kai įstatymų nustatyta tvarka teismas reikalauja pateikti rašytinius įrodymus; įstatymų nustatyta tvarka teisėsaugos institucijos paima valstybinio audito dokumentus.
17 straipsnis. Valstybinio audito rezultatai ir jų įforminimas
1. Finansinis auditas baigiamas surašius audito ataskaitą ir audito išvadą, o veiklos auditas – surašius audito ataskaitą.
2. Dėl audito metu nustatytų ir nepašalintų teisės aktų pažeidimų audituotame subjekte priimamas sprendimas.
18 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus ir jo pavaduotojų teisės priimant sprendimus pagal valstybinio audito ataskaitas
Valstybės kontrolierius ir jo pavaduotojai, priimdami sprendimus pagal audito ataskaitas, turi teisę:
1) nurodyti audituotiems subjektams jų veiklos trūkumus ir nustatyti terminą teisės aktų pažeidimams pašalinti;
2) siūlyti audituotų subjektų vadovams ar aukštesniųjų institucijų vadovams įstatymų nustatyta tvarka patraukti materialinėn (civilinėn) atsakomybėn asmenis už padarytą žalą valstybei ar savivaldybei, institucijai, įstaigai, įmonei, organizacijai ar kitam juridiniam asmeniui;
3) siūlyti audituotų subjektų ar aukštesniųjų institucijų vadovams skirti pažeidimus padariusiems asmenims tarnybinę (drausminę) nuobaudą;
4) siūlyti audituotiems subjektams grąžinti į valstybės ar savivaldybės biudžetus arba atitinkamus valstybės pinigų fondus, Europos bendrijų pagalbos programų įgyvendinimo Lietuvos Respublikoje nacionalinį fondą lėšas, skirtas ar panaudotas pažeidžiant įstatymus ar kitus teisės aktus;
5) nustačius pažeidimus, nagrinėtinus atitinkamų viešojo administravimo subjektų arba teisėsaugos institucijų, valstybinio audito dokumentus perduoti pagal kompetenciją;
19 straipsnis. Sprendimų apskundimo tvarka ir terminai
20 straipsnis. Sprendimų vykdymo kontrolė
Audituotas subjektas per trisdešimt kalendorinių dienų ar per kitą valstybės kontrolieriaus ar jo pavaduotojų nustatytą terminą, bet ne trumpesnį kaip trisdešimt kalendorinių dienų, informuoja Valstybės kontrolę apie sprendime nurodytų teisės aktų pažeidimų pašalinimą, nurodymų, teikimų ir siūlymų vykdymą.
V SKYRIUS
BENDRADARBIAVIMAS SU TEISĖSAUGOS IR AUDITO INSTITUCIJOMIS.
TARPTAUTINIAI RYŠIAI
21 straipsnis. Ryšiai su teisėsaugos, audito institucijomis bei kitų valstybių aukščiausiosiomis audito institucijomis
1. Valstybės kontrolė, valstybinio audito metu nustačiusi nuolatinius, esminius ar visuomenės interesų pažeidimus, imasi prevencinių priemonių, kad pažeidimai nepasikartotų, informuoja teisėsaugos institucijas.
2. Valstybės kontrolė bendradarbiauja su Lietuvos Respublikoje veikiančiomis audito institucijomis, įmonėmis bei vidaus audito tarnybomis.
VI SKYRIUS
VISUOMENĖS INFORMAVIMAS
23 straipsnis. Visuomenės informavimas
1. Valstybinio audito ataskaitos ir audito išvados, Valstybės kontrolės veiklos rezultatai ir kita informacija skelbiama specialiame Valstybės kontrolės leidinyje.
VII SKYRIUS
VALSTYBĖS PAREIGŪNAI, VALSTYBĖS KONTROLĖS PAREIGŪNAI IR TARNAUTOJAI
24 straipsnis. Valstybės pareigūnų, Valstybės kontrolės pareigūnų ir tarnautojų statusas
1. Valstybės kontrolierius ir jo pavaduotojai yra valstybės pareigūnai. Kiti įstatymai jiems taikomi tiek, kiek jų statuso nereglamentuoja šis Įstatymas.
2. Valstybės kontrolės pareigūnai yra valstybės tarnautojai. Valstybės tarnybos įstatymas jiems taikomas tiek, kiek jų statuso nereglamentuoja šis Įstatymas.
VIII SKYRIUS
PRIĖMIMAS Į TARNYBĄ VALSTYBĖS KONTROLĖJE
25 straipsnis. Priėmimo į Valstybės kontrolės pareigūnų tarnybą reikalavimai
1. Asmenims, priimamiems į Valstybės kontrolės pareigūnų tarnybą, taikomi priėmimo į valstybės tarnybą reikalavimai, nustatyti Valstybės tarnybos įstatymu.
2. Į Valstybės kontrolės pareigūnų tarnybą priimami asmenys, turintys aukštąjį universitetinį išsimokslinimą. Priimant į tarnybą, vertinami pretendentų privalumai ir gebėjimai audito srityje, moralinės ir asmeninės savybės.
3. Asmenys, priimami į Valstybės kontrolės pareigūnų tarnybą, turi būti nepriekaištingos reputacijos. Asmuo laikomas praradęs nepriekaištingą reputaciją, jeigu:
26 straipsnis. Priėmimo į Valstybės kontrolės pareigūnų tarnybą apribojimai
Į Valstybės kontrolės pareigūnų tarnybą negali būti priimamas asmuo, jeigu:
4) su tiesioginiu tarnybos vadovu jį sieja artimi giminystės ar svainystės ryšiai, jeigu tarnyba būtų susijusi su vieno iš jų tiesioginiu pavaldumu kitam ar vieno teise kontroliuoti kitą;
27 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus skyrimo tvarka
3. Valstybės kontrolieriumi gali būti skiriamas nepriekaištingos reputacijos, ne vyresnis kaip šešiasdešimt penkerių metų Lietuvos Respublikos pilietis, turintis aukštąjį universitetinį išsimokslinimą.
28 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus pavaduotojų skyrimo tvarka
1. Valstybės kontrolieriaus pavaduotojus į pareigas skiria Respublikos Prezidentas valstybės kontrolieriaus teikimu.
2. Valstybės kontrolieriaus pavaduotoju gali būti skiriamas nepriekaištingos reputacijos, ne vyresnis kaip šešiasdešimt penkerių metų Lietuvos Respublikos pilietis, turintis aukštąjį universitetinį išsimokslinimą.
29 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų priesaika
3. Prisiekęs asmuo po priesaikos tekstu pasirašo, pasirašytas priesaikos tekstas saugomas pareigūno asmens byloje.
30 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus, jo pavaduotojų ir Valstybės kontrolės pareigūnų priesaikos tekstas
1. Valstybės kontrolierius, jo pavaduotojai ir Valstybės kontrolės pareigūnai prisiekia Lietuvos Respublikai šiais žodžiais:
„Aš, (vardas, pavardė), prisiekiu būti ištikimas Lietuvos Respublikai; gerbti ir vykdyti jos Konstituciją bei įstatymus; visomis išgalėmis stiprinti Lietuvos nepriklausomybę, saugoti valstybės turtą, sąžiningai tarnauti Tėvynei, demokratijai, Lietuvos žmonių gerovei.
Tepadeda man Dievas“.
31 straipsnis. Turto ir pajamų deklaravimas
32 straipsnis. Tarnybinis pažymėjimas
1. Valstybės kontrolės pareigūnas turi nustatyto pavyzdžio tarnybinį pažymėjimą. Jame įrašytas pareigūno vardas, pavardė, asmens kodas, pareigos.
33 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų tarnybinė etika
1. Valstybės kontrolės pareigūnų tarnybinę etiką reglamentuoja valstybės kontrolieriaus patvirtintas Valstybės kontrolės pareigūnų tarnybinės etikos kodeksas.
34 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus atleidimo pagrindai ir sąlygos
1. Valstybės kontrolierius atleidžiamas:
3. Kai pasibaigia valstybės kontrolieriaus įgaliojimų laikas, valstybės kontrolierius sukanka šešiasdešimt penkerius metus ar atsistatydina, jis turi eiti savo pareigas tol, kol Seimas paskirs valstybės kontrolierių.
5. Atleisti valstybės kontrolierių iš pareigų dėl sveikatos būklės galima Respublikos Prezidento teikimu ir tik pagal sveikatos apsaugos ministro sudarytos gydytojų komisijos išvadą, kad dėl sveikatos būklės, taip pat dėl ligos trukmės valstybės kontrolierius negali atlikti savo pareigų.
6. Valstybės kontrolierių atleidus pagal šio straipsnio 1 dalies 4 ir 6 punktus (išdirbus Valstybės kontrolėje ne mažiau kaip penkerius metus), jam išmokama šešių mėnesių vidutinio darbo užmokesčio dydžio kompensacija.
7. Pasibaigus valstybės kontrolieriaus įgaliojimų laikui, valstybės kontrolierius turi teisę įstatymų nustatyta tvarka grįžti į ankstesnį darbą. Tuo atveju jam išmokama trijų mėnesių vidutinio darbo užmokesčio dydžio kompensacija.
35 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus pavaduotojo atleidimo pagrindai ir sąlygos
1. Valstybės kontrolieriaus pavaduotojas atleidžiamas:
2. Valstybės kontrolieriaus pavaduotojas atsistatydinimo pareiškimą įteikia valstybės kontrolieriui.
3. Valstybės kontrolieriaus pavaduotoją pagal šio straipsnio 1 dalies 2 punktą gali atleisti iš pareigų Respublikos Prezidentas valstybės kontrolieriaus teikimu.
4. Atleisti valstybės kontrolieriaus pavaduotoją iš pareigų dėl sveikatos būklės Respublikos Prezidentas gali tik esant šio Įstatymo 34 straipsnio 5 dalyje nurodytoms sąlygoms.
36 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų atleidimo iš tarnybos pagrindai ir sąlygos
1. Valstybės kontrolės pareigūnų tarnybos Valstybės kontrolėje santykiai pasibaigia ir šie pareigūnai atleidžiami bendraisiais Valstybės tarnybos įstatyme nustatytais atleidimo pagrindais.
2. Valstybės kontrolės pareigūnai taip pat atleidžiami:
1) jeigu atsisako įstatymų nustatyta tvarka deklaruoti savo ir savo šeimos narių turtą ir pajamas bei privačius interesus;
2) jeigu savo poelgiu tarnybos metu arba ne tarnybos metu diskredituoja Valstybės kontrolės pareigūno vardą;
IX SKYRIUS
VALSTYBĖS KONTROLĖS PAREIGŪNŲ TEISĖS IR PAREIGOS
37 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų teisės
38 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų pareigos
2. Valstybės kontrolės pareigūnai privalo: gerbti audituojamo subjekto teises ir teisėtus interesus; neskelbti atlikto audito duomenų ir viešai jų nevertinti, kol nepasirašyta audito ataskaita; saugoti valstybės ir tarnybos paslaptis; nesinaudoti ir neleisti naudotis tarnybine ar su tarnyba susijusia riboto naudojimo informacija kitokia tvarka ir mastu, nei nustato įstatymai ar kiti teisės aktai.
X SKYRIUS
VALSTYBĖS KONTROLĖS PAREIGŪNŲ MOKYMAS
IR KVALIFIKACIJOS KĖLIMAS
39 straipsnis. Mokymo ir kvalifikacijos kėlimo procesas
1. Valstybės kontrolė nustato pareigūnų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo strategiją bei kvalifikacijos kėlimo prioritetus valstybinio audito srityje.
2. Valstybės kontrolė turi sudaryti sąlygas pareigūnų kvalifikacijai kelti, o pareigūnai privalo nuolat kelti savo kvalifikaciją valstybės kontrolieriaus nustatyta tvarka.
3. Mokymas ir kvalifikacijos kėlimas organizuojamas vadovaujantis metiniais planais, pagal specialias programas, sudarant sutartis su Lietuvos Respublikos bei užsienio valstybių mokymo įstaigomis, taip pat kitais būdais ir formomis.
40 straipsnis. Mokymo ir kvalifikacijos kėlimo finansavimas
1. Valstybės kontrolės pareigūnų mokymas ir kvalifikacijos kėlimas finansuojami iš Valstybės kontrolei skirtų biudžeto asignavimų.
XI SKYRIUS
VALSTYBĖS PAREIGŪNŲ, VALSTYBĖS KONTROLĖS PAREIGŪNŲ DARBO UŽMOKESTIS IR SOCIALINĖS GARANTIJOS
41 straipsnis. Darbo užmokestis
42 straipsnis. Pareigūnų darbo apmokėjimo tvarka ir sąlygos
2. Valstybės kontrolės pareigūnams mokamų priemokų suma negali viršyti Valstybės tarnybos įstatymu nustatyto priemokų dydžio.
43 straipsnis. Atostogos
44 straipsnis. Valstybės kontrolės pareigūnų valstybinis socialinis draudimas ir kitos socialinės garantijos
45 straipsnis. Tarnybinės gyvenamosios patalpos
1. Valstybės kontrolei Vyriausybės nustatyta tvarka gali būti suteiktos tarnybinės gyvenamosios patalpos.