PRIEŠGAISRINĖS APSAUGOS IR GELBĖJIMO DEPARTAMENTO PRIE
VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS DIREKTORIAUS
Į S A K Y M A S
DĖL AUTOMOBILIŲ SAUGYKLŲ GAISRINĖS SAUGOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2012 m. vasario 6 d. Nr. 1-44
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos priešgaisrinės saugos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 123-5518; 2008, Nr. 71-2704; 2010, Nr. 1-30) 7 straipsnio 3 punktu, Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 32-788; 2001, Nr. 101-3597; 2007, Nr. 55-2127) 4 straipsnio 2 dalimi ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. balandžio 9 d. nutarimo Nr. 341 „Dėl esminių statinio reikalavimų ir statinio techninių parametrų pagal statinių ar statybos produktų charakteristikų lygius ir klases nustatymo kompetencijos priskyrimo valstybės institucijoms“ (Žin., 2008, Nr. 46-1730) 5 punktu:
PATVIRTINTA
Priešgaisrinės apsaugos ir
gelbėjimo departamento prie
Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus
2012 m. vasario 6 d. įsakymu Nr. 1-44
AUTOMOBILIŲ SAUGYKLŲ GAISRINĖS SAUGOS TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS nuostatos
1. Automobilių saugyklų gaisrinės saugos taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos statybos įstatymu [11.4], statybos techniniu reglamentu STR 2.01.01(2):1999 [11.7] ir Gaisrinės saugos pagrindiniais reikalavimais [11.2].
2. Taisyklės parengtos pagal 1998 m. birželio 22 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 98/34/EB, nustatančios informacijos apie standartus ir techninius reglamentus pateikimo tvarką, reikalavimus (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 20 tomas, p. 337).
3. Kiekvienas statybos produktas, įvežtas iš Europos Sąjungos valstybės narės, iš valstybės, pasirašiusios Europos ekonominės erdvės sutartį, arba iš Turkijos, gali būti be apribojimų tiekiamas į Lietuvos Respublikos rinką, jeigu jis buvo pagamintas Europos Sąjungos valstybėje narėje, valstybėje, pasirašiusioje Europos ekonominės erdvės sutartį, arba Turkijoje, teisėtais būdais arba teisėtai importuotas į šias valstybes iš trečiųjų šalių ir jį leidžiama tiekti į rinką toje valstybėje. Laisvo statybos produkto judėjimo apribojimai pateisinami, jeigu neužtikrinamas lygiavertis jo apsaugos lygis arba visuomenės dorovės, viešosios tvarkos ar visuomenės saugumo, žmonių, gyvūnų ar augalų sveikatos bei gyvybės apsaugos, nacionalinių meno, istorijos ar archeologijos vertybių apsaugos bei pramoninės ir komercinės nuosavybės apsaugos sumetimais.
4. Taisyklės yra privalomos visiems statybos dalyviams, viešojo administravimo subjektams, taip pat kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims, kurių veiklą reglamentuoja Statybos įstatymas [11.4].
5. Taisyklėse nustatyti automobilių saugyklų [11.5, 11.7, 11.9] ir sklypo planavimo gaisrinės saugos reikalavimai. Kiti automobilių saugyklų reikalavimai pateikiami teisės aktuose, nustatančiuose esminius statinio reikalavimus (vieną, kelis ar visus) ir statinio techninius parametrus pagal statinių ar statybos produktų charakteristikų lygius ir klases.
6. Automobilių saugyklų projektai turi atitikti Statybos įstatymo [11.4], Gaisrinės saugos pagrindinių reikalavimų [11.2], šių Taisyklių ir kitų teisės aktų nuostatas.
7. Taisyklių reikalavimai netaikomi automobilių, skirtų sprogstamosioms, nuodingosioms, infekcinėms ir radioaktyviosioms medžiagoms gabenti, saugykloms ir automobilių saugykloms, kurios įrengiamos vieno dviejų butų gyvenamuosiuose pastatuose.
8. Taisyklių reikalavimai taikomi:
8.1. projektuojant naujus automobilių saugyklų [11.9] statinius ir patalpas, juos rekonstruojant, remontuojant ir atnaujinant (modernizuojant);
II. NUORODOS
11. Taisyklėse pateikiamos nuorodos į šiuos dokumentus:
11.1. Elektros įrenginių įrengimo bendrąsias taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2007 m. sausio 31 d. įsakymu Nr. 4-40 (Žin., 2007, Nr. 24-936);
11.2. Gaisrinės saugos pagrindinius reikalavimus, patvirtintus Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2010 m. gruodžio 7 d. įsakymu Nr. 1-338 (Žin., 2010, Nr. 146-7510);
11.3. Gyvenamųjų pastatų gaisrinės saugos taisykles, patvirtintas Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2011 m. vasario 22 d. įsakymu Nr. 1-64 (Žin., 2011, Nr. 23-1138);
11.5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 15 d. nutarimą Nr. 534 „Dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 41-1539);
11.6. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2007 m. vasario 22 d. įsakymą Nr. 1-66 „Dėl normatyvinių statinio saugos dokumentų patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 25-953; 2009, Nr. 63-2538);
11.7. statybos techninį reglamentą STR 1.01.09:2003 „Statinių klasifikavimas pagal jų naudojimo paskirtį“ (Žin., 2003, Nr. 58-2611);
11.8. statybos techninį reglamentą STR 2.01.01(2):1999 „Esminiai statinio reikalavimai. Gaisrinė sauga“ (Žin., 2000, Nr. 17-424);
11.9. statybos techninį reglamentą STR 2.02.08:2005 „Automobilių saugyklų projektavimas“ (Žin., 2005, Nr. 24-787);
11.10. statybos techninį reglamentą STR 2.09.02:1998 „Šildymas, vėdinimas ir oro kondicionavimas“ (Žin., 1999, Nr. 13-333);
11.11. Visuomeninių statinių gaisrinės saugos taisykles, patvirtintas Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2011 m. sausio 17 d. įsakymu Nr. 1-14 (Žin., 2011, Nr. 8-378).
III. Pagrindinės sąvokos
IV. BENDRIEJI REIKALAVIMAI
13. Statiniai turi būti suprojektuoti ir pastatyti taip, kad, kilus gaisrui: laikančiosios konstrukcijos tam tikrą laiką galėtų išlaikyti jas veikusias ir dėl gaisro atsiradusias apkrovas; būtų apribota gaisro kilimo galimybė ir ugnies bei dūmų plitimas pastate, gaisro išplitimas į gretimus statinius; pastate esantys žmonės galėtų saugiai išeiti iš jo ar būtų galima juos išgelbėti kitomis priemonėmis; veiktų žmonių perspėjimo ir gaisro gesinimo sistemos; ugniagesiai gelbėtojai galėtų saugiai dirbti [11.4, 11.7].
14. Automobilių saugyklų pastatuose aukščiausio aukšto (įskaitant mansardinį) grindų altitudė (toliau – aukščiausio aukšto grindų altitudė) skaičiuojama nuo gaisrų gesinimo ir gelbėjimo automobilių privažiavimo prie pastato paviršiaus žemiausios altitudės, o kai gaisrų gesinimo ir gelbėjimo automobilių privažiavimo įrengti nebūtina, – nuo nešiojamųjų gaisrinių kopėčių pastatymo žemiausios paviršiaus altitudės (toliau – žemės paviršiaus altitudė) [11.2]. Požeminėse automobilių saugyklose aukšto grindų altitudė skaičiuojama pagal žemiausio požeminio aukšto grindų altitudę, matuojamą nuo gaisrų gesinimo ir gelbėjimo automobilių privažiavimo prie pastato paviršiaus žemiausios altitudės.
15. Automobilių, skirtų ypač degioms dujoms, degiems, labai degiems ir ypač degiems skysčiams pervežti, saugyklos turi būti įrengiamos atvirose aikštelėse arba atskirai stovinčiuose I atsparumo ugniai laipsnio 1 gaisro apkrovos kategorijos pastatuose. Automobiliai, skirti ypač degioms dujoms, degiems, labai degiems ir ypač degiems skysčiams pervežti, turi būti saugomi ne didesnėmis kaip 50 automobilių grupėmis. Automobilių bendra talpa – ne didesnė kaip 600 kub. m. Atvirose aikštelėse minimalus atstumas tarp tokių grupių, taip pat atstumas iki kitos automobilių aikštelės turi būti ne mažesnis kaip 12 m, iki kitos paskirties statinių – ne mažesnis kaip 50 m.
16. Automobilių saugyklų pastatuose draudžiama įrengti kitos paskirties patalpas. Šio punkto nuostatos netaikomos tarnybinėms patalpoms, kontrolės ir praleidimo punktams, autoservisams, kasoms, dispečerinėms, apsaugos postams, gesinimo stoties, elektros generatorių, vėdinimo įrangos, klientų bagažo saugojimo patalpoms, transformatorių pastotėms, vandens valdymo punktams, baterijų įkrovimo elektra varomų automobilių vietoms, sanitariniams mazgams, liftams, skirtiems žmonėms kelti. Šioms patalpoms taikomi šie reikalavimai:
16.1. bendras kitos paskirties patalpų plotas turi sudaryti ne daugiau kaip 5 proc. automobilių saugyklos aukšto ploto, tačiau turi būti ne didesnis kaip 600 kv. m;
17. Automobilių saugyklos nuo kitos paskirties pastatų ir patalpų turi būti atskirtos gaisrinių skyrių atskyrimo sienomis ir perdangomis [11.2]. Automobilių saugyklą, kurioje įrengiama ne daugiau kaip 5 automobilių vietos, nuo kitos paskirties pastatų ir patalpų leidžiama atskirti ne mažesnio kaip EI 45 atsparumo ugniai pertvaromis ir ne mažesnio kaip REI 45 atsparumo ugniai perdangomis [11.2].
18. Automobilių saugyklų rampų, kurios naudojamos žmonių evakavimui(si), konstrukcijų atsparumas ugniai projektuojamas pagal laiptinių reikalavimus [11.2].
19. Automobilių saugyklų rampos, kurios nenaudojamos žmonių evakavimui(si), nuo automobilių saugojimo patalpų turi būti atskirtos ne mažesnio kaip EI 45 atsparumo ugniai pertvaromis ir ne mažesnio kaip REI 45 atsparumo ugniai perdangomis [11.2]. Šio punkto nuostatos netaikomos antžeminiams automobilių saugyklų aukštams, kurių aukščiausio aukšto grindų altitudė neviršija 9 m, ir atviroms automobilių saugykloms.
20. Automobilių saugyklų rampas atskiriančių konstrukcijų angose, kurių negalima uždaryti priešgaisrinėmis durimis (vartais), būtina įrengti (1 pav.):
20.1. vandens užuolaidas iš drenčerių (montuojamų abipus angos, kurių bendras vandens tiekimo intensyvumas yra ne mažesnis kaip 1 l/s tiesiniam metrui, užuolaidos darbo laikas – ne trumpesnis kaip numatomas užpildo atsparumo ugniai laikas);
21. Numatant bendras automobilių saugyklų ir kitų pastatų ar patalpų, nepriskirtų automobilių saugykloms, laiptines ir liftų šachtas, prieš liftus bei laiptines automobilių saugyklos aukštuose būtina įrengti EI 45 atsparumo ugniai priešgaisrinius šliuzus su oro viršslėgiu juose gaisro metu [11.2]. Šio punkto nuostatos netaikomos atviroms automobilių saugykloms. Evakavimo(si) kelio iš požeminių ir antžeminių uždarų automobilių saugyklų į kitą gaisrinį skyrių, nepriskirtiną automobilių saugyklai, įrengimo pavyzdžiai pateikti 2 paveiksle.
b)
2 paveikslas. Evakavimo(si) kelio iš požeminių ir antžeminių uždarų automobilių saugyklų į kitą gaisrinį skyrių, nepriskirtiną automobilių saugyklai, įrengimo pavyzdžiai: a) kai laiptinėje ir lifto šachtoje kilus gaisrui sudaromas oro viršslėgis; b) kai prieš laiptinę ir lifto šachtą įrengiami priešgaisriniai šliuzai. PŠ – priešgaisrinis šliuzas, kuriame kilus gaisrui sudaromas oro viršslėgis
22. Automobilių saugyklų (taip pat ir saugyklų, įrengtų ant pastatų stogų), kurių talpa viršija 100 automobilių, grindims įrengti draudžiama naudoti žemesnės kaip A2FL–s1 degumo klasės statybos produktus. Šio punkto nuostatos netaikomos III atsparumo ugniai laipsnio statiniams.
23. Požeminėse automobilių saugyklose, kurių žemiausio požeminio aukšto grindų altitudė viršija 9 m, ir mechanizuotose automobilių saugyklose [11.9] kiekviename gaisriniame skyriuje būtina įrengti ne mažiau kaip vieną ugniagesių liftą pagal LST EN 81-72 serijos standartų reikalavimus.
24. Automobilių su dujine įranga saugojimo patalpas draudžiama įrengti automobilių saugyklose, kurių žemiausio požeminio aukšto grindų altitudė viršija 3 m.
25. Atvirose automobilių saugyklų konstrukcijose naudojamas tinklas, grotelės ir pan. turi būti įrengiami iš ne žemesnės kaip A2–s3, d2 degumo klasės statybos produktų ir taip, kad nesumažėtų dūmų ir šilumos šalinimo veiksmingumas.
26. Automobilių saugojimo boksą draudžiama įrengti:
V. Požeminės automobilių saugyklos
28. Požeminės automobilių saugyklos turi būti projektuojamos I atsparumo ugniai laipsnio, 1 gaisro apkrovos kategorijos ir jų žemiausio požeminio aukšto grindų altitudė neturi viršyti 15 m.
29. Požeminių automobilių saugyklų gaisrinio skyriaus plotas nustatomas pagal Gaisrinės saugos pagrindinių reikalavimų [11.2] nuostatas, tačiau neturi viršyti 6 000 kv. m.
30. Draudžiama kitos paskirties patalpas įrengti automobilių saugyklų aukštuose, kurių žemiausio požeminio aukšto altitudė viršija 3 m.
VI. MECHANIZUOTOS AUTOMOBILIŲ SAUGYKLOS
32. Mechanizuotų automobilių saugyklų [11.9] plotas, patalpų išdėstymas, vietų skaičius, kiti parametrai nustatomi atsižvelgiant į techninius naudojamos automobilių stovėjimo sistemos parametrus.
33. Mechanizuotų automobilių saugyklų [11.9] įrenginiai, gaisrinės ir kitos inžinerinės sistemos turi būti valdomos iš budėtojo posto, kuris įrengiamas pirmame automobilių saugyklos aukšte.
34. Mechanizuotų automobilių saugyklų [11.9] konstrukcijoms, vidinėms sienoms, luboms ir grindims įrengti turi būti naudojami ne žemesnės kaip A2–s3, d2 (grindims – A2FL–s1 ) degumo klasės statybos produktai.
35. Mechanizuotos automobilių saugyklos [11.9] nuo kitos paskirties patalpų turi būti atskirtos ne mažesnio kaip REI 180 atsparumo ugniai sienomis ir ne mažesnio kaip REI 180 atsparumo ugniai perdangomis [11.2].
VII. ŽMONIŲ EVAKAVIMO(SI) REIKALAVIMAI
37. Evakavimo(si) kelių skaičius automobilių saugyklų statiniuose ir juose įrengiamų laiptų ir laiptinių tipas nustatomas pagal 1, 2 ir 3 lenteles ir Gaisrinės saugos pagrindinius reikalavimus [11.2]. Esant daugiau kaip dviem evakavimo(si) keliams, ne mažiau kaip pusė evakavimo(si) kelių, nustatomų pagal 1, 2 ir 3 lenteles, turi būti aukštesnio prioriteto. Laiptų ir laiptinių tipas, nurodytas 1, 2 ir 3 lentelėse, gali būti pakeistas aukštesnio prioriteto laiptais ar laiptinėmis (nuo aukščiausio iki žemiausio prioriteto):
Evakavimo(si) kelių požeminių automobilių saugyklų statiniuose įrengimo reikalavimai
1 lentelė
Pastato žemiausio požeminio aukšto grindų altitudė, A (m) |
Žmonių skaičius aukšte, N (vnt.) |
|||||
N 15 |
15 < N 50 |
N > 50 |
||||
1 kelias |
2 kelias |
1 kelias |
2 kelias |
1 kelias |
2 kelias |
|
A 3 |
L1 tipo laiptinė(1) |
RN(2) |
L1 tipo laiptinė(1) |
uždara rampa |
N2 arba N3 tipo laiptinė |
N2 arba N3 tipo laiptinė |
A >3 |
N2 arba N3 tipo laiptinė |
N2 arba N3 tipo laiptinė |
N2 arba N3 tipo laiptinė |
N2 arba N3 tipo laiptinė |
(1) Prieš laiptus turi būti įrengtas EI 45 atsparumo ugniai priešgaisrinis šliuzas, kuriame kilus gaisrui sudaromas oro viršslėgis [11.2].
(2) Turi būti įrengiamas avarinis išėjimas į lauką vertikaliomis kopėčiomis pro 0,6×0,8 m dydžio liuką arba 0,75×1,5 m dydžio pritaikytą išlipti langą [11.2].
RN – reikalavimai netaikomi.
Evakavimo(si) kelių antžeminių automobilių saugyklų statiniuose įrengimo reikalavimai
2 lentelė
Pastato aukščiausio aukšto grindų altitudė, A (m) |
Žmonių skaičius aukšte, N (vnt.)(1) |
|||||
N 25 |
25 < N 50 |
N > 50 |
||||
1 kelias |
2 kelias |
1 kelias |
2 kelias |
1 kelias |
2 kelias |
|
A 6 |
L1 tipo laiptinė |
RN(2) |
L1 tipo laiptinė |
3 tipo laiptai |
L1 tipo laiptinė |
3 tipo laiptai |
6< A 15 |
3 tipo laiptai |
L1 tipo laiptinė |
||||
A >15 |
N2 arba N3 tipo laiptinė |
(1) Atviruose automobilių saugyklų pastatuose žmonių skaičius aukšte didinamas du kartus.
(2) Kai aukšto plotas viršija 1 000 kv. m, turi būti įrengiami 3 tipo laiptai [11.2].
RN – reikalavimai netaikomi.
Evakavimo(si) kelių mechanizuotų automobilių saugyklų statiniuose įrengimo reikalavimai
3 lentelė
Automobilių saugyklos tipas |
Aukšto plotas, F (kv. m) |
|||||
F 600 |
600 < F 1000 |
F > 1000 |
||||
1 kelias |
2 kelias |
1 kelias |
2 kelias |
1 kelias |
2 kelias |
|
Požeminė |
N2 arba N3 tipo laiptinė |
RN(1) |
N2 arba N3 tipo laiptinė |
L1 tipo laiptinė(2) |
N2 arba N3 tipo laiptinė |
L1 tipo laiptinė(2) |
Antžeminė |
3 tipo laiptai |
RN |
3 tipo laiptai |
RN |
3 tipo laiptai |
3 tipo laiptai |
(1) Turi būti įrengiamas avarinis išėjimas į lauką vertikaliomis kopėčiomis pro 0,6×0,8 m dydžio liuką arba 0,75×1,5 m dydžio pritaikytą išlipti langą [11.2].
(2) Prieš laiptinę turi būti įrengtas EI 45 atsparumo ugniai priešgaisrinis šliuzas, kuriame kilus gaisrui sudaromas oro viršslėgis [11.2].
RN – reikalavimai netaikomi.
39. Kai evakavimo(si) kelias įrengiamas uždara rampa, iš vienos rampos pusės turi būti įrengtas ne mažesnis kaip 0,8 m pločio ir 0,2 m aukščio šaligatvis. Šaligatvis nuo važiuojamosios kelio dalies turi būti atskirtas ne mažesnio kaip 0,5 m aukščio apsauginiu atitvaru. Evakavimo(si) kelias iš uždaros rampos turi vesti tiesiai į lauką.
40. Automobilių saugyklų statiniuose įrengiami evakavimo(si) keliai turi būti ne siauresni kaip evakuaciniai išėjimai, ne mažesnio kaip 2 m aukščio ir ne mažesnio kaip 1 m pločio. Evakuaciniai išėjimai, kai pro juos evakuojama(si), turi būti ne siauresni kaip:
41. Automobilių saugyklų statiniuose laiptų plotis turi būti ne mažesnis už plačiausio išėjimo iš aukšto į laiptinę plotį, tačiau ne siauresnis kaip:
42. Laiptų nuolydis evakavimo(si) keliuose turi būti ne didesnis kaip 1:1, pakopų aukštis – ne didesnis kaip 22 cm, pakopų plotis – ne mažesnis kaip 30 cm. Rūsiuose ir pastogėse pakopos plotis gali būti sumažintas iki 0,26 m.
44. L1 tipo laiptinių langai dūmams ir šilumai išleisti [11.2] privalo turėti automatinį (bet kokio tipo paleidiklio veikimas nuo gaisro aptikimo ir signalizavimo sistemos ir (arba) stacionariosios gaisrų gesinimo sistemos, išskyrus stacionariąsias gaisrų gesinimo dujomis sistemas) ir (arba) rankinį (paspaudžiant mygtuką arba patraukiant rankeną) paleidimą [11.2]. Atidarant rankiniu būdu turi būti įtaisas, kuris neleistų langui užsidaryti.
45. Pastatuose, kurių žemiausio aukšto grindų altitudė, matuojama nuo žemės paviršiaus altitudės, neviršija minus 3 m, L1 tipo laiptinių rūsyje leidžiama neįrengti natūralaus apšvietimo pro angas išorinėse sienose [11.2]. Pastatuose, kurių žemiausio aukšto grindų altitudė, matuojama nuo žemės paviršiaus altitudės, viršija minus 3 m, evakavimo(si) keliai iš rūsio turi būti įrengiami per neuždūmijamas laiptines [11.2].
46. Automobilių saugyklų statiniuose įrengiamos L2 tipo laiptinės privalo turėti:
46.1. natūralų apšvietimą pro ne mažesnę kaip 4 kv. m ploto natūralios šviesos įstiklintą angą denginyje, kuri skirta dūmams ir šilumai išleisti [11.10];
47. L2 tipo laiptinės langai denginyje, kurie skirti dūmams ir šilumai išleisti [11.10], privalo turėti automatinį (bet kokio tipo paleidiklio veikimas nuo gaisro aptikimo ir signalizavimo sistemos ir (arba) stacionariosios gaisrų gesinimo sistemos, išskyrus stacionariąsias gaisrų gesinimo dujomis sistemas) ir (arba) rankinį (paspaudžiant mygtuką arba patraukiant rankeną) paleidimą [11.2]. Atidarant rankiniu būdu turi būti įtaisas, kuris neleistų langui užsidaryti.
48. Automobilių saugyklų statiniuose evakavimo(si) kelio ilgis nuo tolimiausios žmonių buvimo vietos patalpose iki evakuacinio išėjimo turi būti ne ilgesnis, kaip nurodyta 4 lentelėje.
Evakavimo(si) kelių ilgių patalpose iki evakuacinio išėjimo reikalavimai
4 lentelė
Automobilių saugyklos tipas |
Aukšto altitudė, matuojama nuo žemės paviršiaus altitudės, A (m) |
Atstumas (m)(1) (2) (3) (4) |
Požeminė |
A 3(5) |
50 |
A >3(5) |
40 |
|
Antžeminė uždara |
A > 6 |
50 |
6 A 0 |
60 |
|
Antžeminė atvira |
A > 6 |
70 |
6 A 0 |
80 |
(1) II atsparumo ugniai laipsnio pastatams nurodyti atstumai turi būti mažinami 30 proc., o III atsparumo – 50 proc.
(2) Aklakelis neturi viršyti pusės norminio evakavimo(si) kelio ilgio patalpoje [11.2].
(3) Atstumas nuo tolimiausios žmonių buvimo vietos patalpose iki tolimesnio evakuacinio išėjimo neturi viršyti: 100 m – antžeminėje atviroje saugykloje, 80 m – antžeminėje uždaroje saugykloje, 60 m – požeminėje saugykloje.
(4) Automobilių saugyklai nepriskirtinose patalpose (16 punktas) evakavimo(si) kelio ilgis mažinamas perpus.
(5) Nurodoma pastato žemiausio požeminio aukšto grindų altitudė, A (m).
49. Leidžiama ne daugiau kaip vieną evakavimo(si) kelią iš kitos paskirties patalpų
(16 punktas) įrengti per automobilių saugojimo patalpas. Automobilių saugykloje evakavimo(si) kelio ilgis nuo kitos paskirties patalpų durų iki evakuacinio išėjimo iš automobilių saugojimo patalpos nustatomas pagal aklino koridoriaus reikalavimus (5 lentelė).
50. Automobilių saugyklų statiniuose evakavimo(si) kelias nuo labiausiai nutolusių patalpų durų (išskyrus prausyklas, tualetus, rūkomuosius, dušines ir kitas patalpas, kuriose žmonių būna ne nuolat) iki išėjimo į lauką arba laiptinę turi būti ne ilgesnis, kaip nurodyta 5 lentelėje.
Evakavimo(si) kelių atstumų reikalavimai
5 lentelė
Automobilių saugyklos tipas |
Aukšto altitudė, matuojama nuo žemės paviršiaus altitudės, A (m) |
Atstumas (m)(1) (2) (3) |
Iš patalpų tarp laiptinių arba išėjimų į lauką |
||
Požeminė |
A 3(4) |
40 |
A >3(4) |
30 |
|
Antžeminė uždara |
A > 6 |
40 |
6 A 0 |
50 |
|
Antžeminė atvira |
A > 6 |
50 |
6 A 0 |
60 |
|
Iš patalpų į akliną koridorių arba holą |
||
Požeminė |
A 3(4) |
20 |
A >3(4) |
15 |
|
Antžeminė uždara |
A > 6 |
20 |
6 A 0 |
25 |
|
Antžeminė atvira |
A > 6 |
25 |
6 A 0 |
30 |
(1) II atsparumo ugniai laipsnio pastatams nurodyti atstumai turi būti mažinami 30 proc., o III atsparumo – 50 proc.
(2) Patalpose, kurių išėjimai veda į akliną koridorių arba holą, turi būti ne daugiau kaip 80 žmonių.
(3) Atstumas nuo labiausiai nutolusios patalpos evakuacinio išėjimo durų iki išėjimo į tolimesnę laiptinę neturi viršyti 100 m.
(4) Nurodoma pastato žemiausio požeminio aukšto grindų altitudė, A (m).
51. Evakavimo(si) kelių atstumai, nurodyti 5 lentelėje, taikomi koridoriams, vestibiuliams, fojė, holams ir pan., kurie atskirti ne mažesnio kaip EI 15 atsparumo ugniai priešgaisrinėmis pertvaromis [11.2]. Leidžiama minėtas pertvaras įrengti nenormuojamo atsparumo ugniai, kai:
51.2. bet kurios patalpos, besiribojančios su koridoriumi, vestibiuliu, fojė, holu ir pan., gaisro apkrova neviršija 250 MJ/ kv. m, išskyrus priešgaisrinėmis užtvaromis atskirtas patalpas [11.2];
52. Evakuacinių išėjimų (durų varčių) iš automobilių saugyklų patalpų plotis ir evakuacinių išėjimų iš koridoriaus į laiptinę plotis, taip pat laiptų plotis nustatomas pagal 6 lentelę.
Evakavimo(si) kelių ir evakuacinių išėjimų pločio reikalavimai
6 lentelė
Automobilių saugyklos tipas |
Aukšto altitudė, matuojama nuo žemės paviršiaus altitudės, A (m) |
Žmonių skaičius, N (vnt.) 1 m evakuacinio išėjimo (durų), koridoriaus ir laiptinės pločio |
Požeminė |
A 3(1) |
50 |
A >3(1) |
40 |
|
Antžeminė uždara |
A > 6 |
80 |
6 A 0 |
110 |
|
Antžeminė atvira |
A > 6 |
160 |
6 A 0 |
220 |
(1) Nurodoma pastato žemiausio požeminio aukšto grindų altitudė, A (m).
VIII. INŽINERINĖS SISTEMOS
53. Automobilių saugyklų inžinerinės sistemos ir inžinerinė įranga turi būti įrengiamos vadovaujantis galiojančių normatyvinių dokumentų [11.1, 11.6, 11.10] ir šių Taisyklių reikalavimais.
54. Prie įvažiavimo į automobilių saugyklas, kurių talpa viršija 100 automobilių, kiekviename saugyklos aukšte turi būti įrengtos rozetės, turinčios maitinimą iš autonominio elektros šaltinio, elektrinei gaisrinei gelbėjimo technikai prijungti.
55. Avarinis (evakuacinis) apšvietimas, vadovaujantis LST EN 1838 ir LST ISO 3864-1 serijos standartais, turi būti įrengiamas automobilių saugyklų patalpose, kuriose nuolat būna arba pro kurias evakuojasi daugiau kaip 50 žmonių.
56. Avarinio (evakuacinio) apšvietimo šviestuvai automobilių saugyklų evakavimo(si) keliuose turi būti įrengiami 2 ir 0,5 m aukštyje nuo grindų paviršiaus taip, kad iš kiekvieno patalpos taško būtų matomas bent vienas iš jų.
57. Prie avarinio (evakuacinio) apšvietimo tinklo būtina prijungti šviečiančius ženklus, nurodančius:
58. Įrengiant automobilių su dujine įranga automobilių saugyklas, turi būti įvykdyti šie reikalavimai:
58.1. automobilių saugykloje turi būti įrengta dujų nuotėkio aptikimo sistema su suskystintų dujų aptikimo detektoriais;
58.3. suskystintų dujų aptikimo detektoriai turi būti įrengti ne aukščiau kaip 0,15 m virš grindų, taip pat atsižvelgiant į įrangos gamintojo pateiktų dokumentų reikalavimus;
58.5. dujų nuotėkio aptikimo sistemos signalai (dujų aptikimo, gedimo ir kt.) turi būti perduodami gaisro aptikimo ir signalizavimo sistemos valdymo ir rodymo įrangai;
58.6. automobilių saugykloje turi būti įrengta perspėjimo apie gaisrą ir evakavimo(si) valdymo sistema [11.2], kuri pritaikoma pavojaus signalui apie dujų nuotėkį perduoti.
Šio punkto nuostatos netaikomos antžeminėms atviroms automobilių saugykloms, taip pat automobilių saugyklų, turinčių atskirus išvažiavimus tiesiai į lauką, boksams.