LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ORO ERDVĖS NAUDOJIMO LAIKINŲJŲ TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
1992 m. liepos 20 d. Nr. 571
Vilnius
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1992 m. liepos 20 d. nutarimu Nr. 571
Lietuvos Respublikos oro erdvės naudojimo
laikinosios taisyklės
Bendrieji nuostatai
1. Lietuvos Respublikai priklauso išimtinė teisė į oro erdvę virš Lietuvos Respublikos sausumos teritorijos, vidaus ir teritorinių vandenų.
2. Lietuvos Respublikos oro erdvės naudojimo laikinosios taisyklės (toliau vadinama – taisyklės) reguliuoja santykius, kylančius dėl Lietuvos Respublikos oro erdvės naudojimo aviacijos tikslams, atsižvelgiant į oro erdvės naudotojų ir Lietuvos gyventojų interesus ir į Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (Inernational Civil Aviation Organisation – ICAO) standartus ir rekomendacijas.
3. Šios taisyklės taikomos juridiniams ir fiziniams asmenims, kurių veikla susijusi su Lietuvos Respublikos oro erdvės naudojimu arba gali sukelti pavojų oro laivų skrydžių saugumui.
5. Lietuvos Respublikos oro erdvės naudojimo prioritetas suteikiamas civilinės aviacijos tikslams, kilus ypatingoms aplinkybėms arba karo atveju – karo aviacijos tikslams.
6. Lietuvos Respublikos oro erdve gali skraidyti civiliniai ir karo oro laivai.
Civiliniai oro laivai gali skraidyti jeigu:
turi liudijimą, kad yra tinkami skraidyti;
yra tvarkingi techniniu atžvilgiu;
yra įregistruoti Lietuvos Respublikos oro laivų registre arba kitoje valstybėje, su kuria Lietuvos Respublika yra sudariusi atitinkamas sutartis;
jų savininkai (juridiniai ir fiziniai asmenys) turi Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos administracijos leidimą (licenciją) skraidyti Lietuvos Respublikos oro erdve.
Leidimus (licencijas) skraidyti Lietuvos Respublikos oro erdve Lietuvos Respublikos karo oro laivams išduoda Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija, užsienio šalių karo oro laivams – Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija, suderinusi su Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija.
7. Oro laivų skrydžių virš miestų ir gyvenviečių aukštis turi būti toks, kad, kilus pavojui skrydžių saugumui, oro laivai galėtų nutūpti už gyvenamųjų teritorijų ribos ir kad oro laivų keliamas triukšmas neviršytų jiems leistinų normų, išskyrus atvejus, kai dėl aerodromo kilimo ir tūpimo tako geografinės padėties oro laivai negali kilti arba tūpti, aplenkdami miestą arba gyvenvietę.
8. Skrydžiai viršgarsiniu greičiu Lietuvos Respublikos oro erdve yra draudžiami (išimtis gali nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybė).
9. Karinius krovinius Lietuvos Respublikos oro erdve draudžiama gabenti be Lietuvos Respublikos Vyriausybės leidimo.
10. Pavojingus krovinius Lietuvos Respublikos oro erdve galima gabenti tik laikantis 1944 m. Čikagos konvencijos 18 priedo – Saugaus pavojingų krovinių gabenimo oru reikalavimų ir rekomendacijų.
11. Vykdyti oro laivų skrydžius Lietuvos Respublikos oro erdve galima tik turint radijo ryšį su Lietuvos Respublikos valstybine skrydžių valdymo tarnyba (toliau vadinama – Valstybinė skrydžių valdymo tarnyba), išskyrus skrydžius, kurie vykdomi aerodromo oro erdvėje ir kurių saugumą užtikrina atsakingas aerodromo pareigūnas.
Lietuvos Respublikos oro erdvės naudojimo reguliavimas
13. Lietuvos Respublikos oro erdvės naudojimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija ir Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija.
14. Oro laivai Lietuvos Respublikos valstybinę sieną perskrenda tik oro trasomis (koridoriais) ir tik gavę Valstybinės skrydžių valdymo tarnybos leidimą skrydžiui. Šie reikalavimai netaikomi tais atvejais, kai kyla pavojus skrydžio saugumui.
15. Lietuvos Respublikos oro erdvėje nustatyta 15 km pločio pasienio zona (virš jūros – 15 km nuo teritorinių vandenų ribos jūroje į kranto pusę), kurioje oro laivams skraidyti be Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos Aviacijos tarnybos leidimo draudžiama, išskyrus šių taisyklių 14 punkte nustatytus atvejus.
16. Jeigu oro laivas netyčia įskrido į Lietuvos Respublikos oro erdvės draudžiamą zoną, jo kapitonas privalo atlikti manevrą ir kuo greičiau palikti šią zoną.
17. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija kartu su Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija gali nustatyti Lietuvos Respublikos oro erdvės zonas, kuriose skraidyti civilinės aviacijos oro laivams draudžiama. Informacija apie šias zonas pateikiama Valstybinei skrydžių valdymo tarnybai, kuri privalo informuoti apie tai Lietuvos Respublikos oro erdvės naudotojus ir užtikrinti, kad į šias zonas nepatektų civilinės aviacijos oro laivai.
18. Užsienio šalių civilinės aviacijos reguliarūs reisai į Lietuvos Respubliką, taip pat per Lietuvos Respublikos oro erdvę vykdomi pagal tarpvalstybinius susitarimus, kuriais remiantis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos Civilinės aviacijos departamentas (toliau vadinama – Civilinės aviacijos departamentas) išduoda atitinkamus leidimus (licencijas).
19. Lietuvos Respublikos civilinės aviacijos reguliarius reisus vykdo Civilinės aviacijos departamento tam paskirti ir gavę atitinkamą leidimą (licenciją) juridiniai asmenys.
20. Leidimus (licencijas) vykdyti visų rūšių čarterinius reisus į Lietuvos Respublikos aerouostus ir iš jų Lietuvos Respublikoje ar užsienio valstybėse registruotų oro laivų savininkams (juridiniams ir fiziniams asmenims) išduoda Civilinės aviacijos departamentas pagal paraiškas.
Paraiškoje nurodomi šie duomenys:
reiso (reisų) vykdymo data;
čarterinio reiso užsakovas;
oro laivo savininkas;
oro laivo tipas;
oro laivo registracijos ženklas;
čarterinio reiso rūšis;
šalis, į kurią ir iš kurios numatomas skrydis (skrydžiai);
numatomų skrydžių skaičius;
čarterio reisų grafikas;
čarterio programos keleivių skaičius;
krovinio rūšis ir svoris;
didžiausia oro laivo pakilimo masė (Maximum takeoff weight – MTOW);
finansinio atsiskaitymo forma;
kuro kiekis čarterio programai atlikti (skrendant iš Lietuvos).
21. Leidimas (licencija) vykdyti čarterinius reisus pagal pateiktas paraiškas išduodamas per 5 dienas. Apie atsisakymą išduoti leidimą (licenciją), pareiškėjas, nurodant priežastį, informuojamas per 3 dienas nuo paraiškos gavimo.
22. Leidimas (licencija) vykdyti čarterinius reisus galioja tik leidime nurodytam reisų skaičiui bei laikui ir negali būti pratęstas.
23. Leidimas (licencija) vykdyti reguliarius ir čarterinius reisus gali būti panaikintas, jeigu paaiškėja aplinkybės, prieštaraujančios Lietuvos Respublikos įstatymams ar ekonominiams interesams.
24. Civilinės aviacijos departamentas informuoja Valstybinę skrydžių valdymo tarnybą apie išduotus leidimus (licencijas) vykdyti reguliarius ir čarterinius reisus.
25. Valstybinei skrydžių valdymo tarnybai draudžiama priimti oro laivų paraišką skrydžiui Lietuvos Respublikos oro erdve, jeigu nėra atitinkamo leidimo (licencijos), išduoto pagal šių taisyklių 6 punktą.
26. Valstybinė skrydžių valdymo tarnyba apie leidimus (licencijas), išduotus pagal šių taisyklių 6 punktą, informuoja Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos Pasienio apsaugos tarnybą ir atitinkamų Lietuvos Respublikos aerouostų muitinių postus.
27. Leidimus užsienio valstybių karo aviacijos oro laivų skrydžiams Lietuvos Respublikos oro erdve išduoda Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija, suderinusi su Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija ir Valstybine skrydžių valdymo tarnyba.
28. Leidimus skrydžiams į Lietuvos Respublikos oro erdvę užsienio šalių juridiniams ir fiziniams asmenims, vykstantiems nekomerciniais tikslais (labdara, privatūs vizitai, mokomieji skrydžiai ir kita), išduoda Valstybinė skrydžių valdymo tarnyba, suderinusi su atitinkamų aerouostų administracija.
Paraiškų skrydžiams pateikimo Valstybinei
skrydžių valdymo tarnybai tvarka
30. Juridinių ir fizinių asmenų, turinčių leidimą (licenciją) skraidyti Lietuvos Respublikos oro erdve, oro laivų skrydžiui pateikiamos atitinkamos paraiškos Valstybinei skrydžių valdymo tarnybai.
Pagal valstybių – Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos narių – civilinės aviacijos administracijos susitarimą leidimas skrydžiui šių šalių oro laivams gali būti duotas ir nepateikus atitinkamos paraiškos.
31. Paraiška skrydžiui Lietuvos Respublikos oro erdvėje pateikiama Valstybinei skrydžių valdymo tarnybai skrydžio išvakarėse, bet ne vėliau kaip 12 valandų iki planuojamos skrydžio dienos.
Paraiška perskristi Lietuvos Respublikos oro erdvės ribas pateikiama ne vėliau kaip 48 valandos iki planuojamos skrydžio dienos.
32. Skrydžiai, susiję su stichinių nelaimių likvidavimu, paieškos arba gelbėjimo darbais avarijų atvejais, valstybinių interesų apsauga, skubia medicinos pagalba, Lietuvos Respublikos oro erdvėje galimi ir nepateikus paraiškos skrydžiams.
33. Paraiškoje skrydžiui Valstybinei skrydžių valdymo tarnybai nurodomi šie duomenys:
skrydžio data;
oro laivo savininkas – juridinis ar fizinis asmuo;
oro laivo registracijos ženklas, tipas, didžiausia pakilimo masė;
kapitono pavardė ir skrydžio meteorologinis minimumas;
oro laivo pakilimo aerodromas ir laikas;
skrydžio maršrutas;
nutūpimo aerodromas ir bendras skridimo laikas;
papildoma informacija (prireikus).
34. Organizacijų, kurios planuoja skrydžius savo aerodromų oro erdvėje, paraiškoje skrydžiui Valstybinei skrydžių valdymo tarnybai nurodomi šie duomenys:
skrydžio vykdymo data;
planuojamų skrydžiui oro laivų skaičius, jų tipai ir registracijos ženklai;
skrydžio pradžia ir pabaiga;
skrydžio aukštis;
aerodromo pavadinimas.
Pasirengimas skrydžiui ir jo vykdymas
35. Oro laivų kapitonai, nurodyti paraiškose skrydžiams, prieš 30 minučių iki paraiškoje nurodyto pakilimo laiko privalo informuoti Valstybinę skrydžių valdymo tarnybą apie pasirengimą skrydžiui. Ši tarnyba, pateikusi privalomą informaciją apie skrydžio sąlygas, duoda leidimą jį vykdyti. Valstybinė skrydžio valdymo tarnyba duoti leidimą pradėti tarptautinį skrydį gali tik gavusi Lietuvos Respublikos muito ir pasienio ruožo kontrolės pareigūnų sutikimą.
36. Oro laivų kapitonai, vadovaujantys skrydžiams šių taisyklių 31 punkte numatytais atvejais, informuoja Valstybinę skrydžių valdymo tarnybą apie pasirengimą skrydžiui, gauna iš jos informaciją apie skrydžio sąlygas ir leidimą skrydžiui prieš pakilimą arba jau pakilus į orą (jeigu kylama iš aerodromo, kuriame nėra skrydžių valdymo tarnybos). Visais atvejais oro laivo kapitonas (arba oro laivo savininkas – juridinis ar fizinis asmuo) privalo nedelsdamas pranešti apie pradėtą skrydį.
37. Jeigu gavęs leidimą skrydžiui oro laivas per 30 minučių nepakilo ir Valstybinė skrydžių valdymo tarnyba neturi informacijos apie pakilimo (skrydžio pradžios) laiko pakeitimą, tai ji turi teisę panaikinti paraišką.
Muitų ir pasienio ruožo režimo kontrolė
39. Oro laivai, atskrendantys į Lietuvos Respubliką iš kitų šalių ar išskrendantys iš Lietuvos Respublikos į kitas šalis (vykdantys tarptautinius reisus), jais gabenami kroviniai, keleiviai ir jų bagažas kontroliuojami muitinės tarnybų. Krašto apsaugos pareigūnai užtikrina šių oro laivų ir jų keleivių pasienio ruožo režimo kontrolę.
40. Oro laivai, vykdantys tarptautinius reisus pagal Civilinės aviacijos departamento ar Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos išduotus leidimus (licencijas), atskristi į Lietuvos Respubliką, išskristi iš Lietuvos Respublikos gali tik iš aerouostų, kuriuose yra muitinės postai, arba iš aerodromų (tūpimo aikštelių), kontroliuojamų krašto apsaugos tarnybų.
41. Valstybinė skrydžių valdymo tarnyba apie Civilinės aviacijos departamento ar Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos išduotus leidimus (licencijas) vykdyti tarptautinius reisus informuoja atitinkamų aerouostų muitinės postus (atitinkamus aerodromus (tūpimo aikšteles) aptarnaujančius muitinės postus) ir Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos Pasienio apsaugos tarnybą.
Muito kontrolę aerouostuose atlieka aerouosto muitinės posto pareigūnai.
Į aerodromus (tūpimo aikšteles) atlikti muito kontrolę atitinkamo muitinės posto pareigūnai privalo atvykti tik tais atvejais, kai leidime (licencijoje) yra nurodyta, kad oro laivas gabena krovinius, prekes. Jeigu leidime (licencijoje) nurodyta, kad oro laivas krovinių, prekių negabena, muito kontrolė atliekama pasirinktinai. Krašto apsaugos (ar kitiems pareigūnams) nustačius pasienio ruožo režimo pažeidimus, pažeidėjai, oro laivai, kroviniai, keleivių bagažas sulaikomi ir pažeidimams išaiškinti kviečiami atitinkamos tarnybos pareigūnai.
42. Atskrendančio iš kitos šalies į Lietuvos Respublikos aerouostą oro laivo kapitonas privalo pateikti muito kontrolei oro laivą, gabenamą krovinį, dokumentus, būtinus muito kontrolei.
Aerouosto administracija turi sudaryti sąlygas muitinės postų darbui – keleivių ir bagažo muito kontrolei.
43. Aerouosto administracija turi užtikrinti, kad į oro laivus, išskrendančius į kitas šalis, patektų tik muito kontrolės patikrinti keleiviai ir jų bagažas. Juridiniams ir fiziniams asmenims priklausantys kroviniai, atlikus muito kontrolę, laikomi tik muitinės postų kontroliuojamuose (komerciniuose) sandėliuose ir tik iš jų kraunami į oro laivus.
44. Oro laivų ir juose esančio krovinio apsaugą po muito kontrolės (iki jų pakilimo) ir iki muito kontrolės (po jų nutūpimo) užtikrina Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija.
Atsakomybė už taisyklių pažeidimą
46. Juridinis ar fizinis asmuo laikomas pažeidusiu šias taisykles ir jam išduotas leidimas (licencija) panaikinamas, jeigu jis:
pažeidžia ar nevykdo šių taisyklių nuostatų;
pateikia melagingus arba klaidinančius duomenis paraiškose;
įrašo, organizuoja įrašymą arba siekia įrašyti melagingą arba klaidinantį įrašą į dokumentą, nurodytą šiose taisyklėse;
naikina, iškreipia arba pakeičia dokumentą, nurodytą šiose taisyklėse;
trukdo įgaliotam asmeniui vykdyti šiose taisyklėse nustatytas pareigas (funkcijas ar įgaliojimus).
47. Kitas leidimas išduodamas tik sutikus Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos komisijai, tyrusiai šių taisyklių pažeidimus.
Atsiskaitymas už oro erdvės naudojimą