LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL VALSTYBĖS ĮMONIŲ IR ĮSTAIGŲ VIDAUS AUDITO VADOVO PATVIRTINIMO
2001 m. sausio 31 d. Nr. 26
Vilnius
Vadovaudamasis Valstybinio sektoriaus vidaus kontrolės ir vidaus audito sistemos sukūrimo programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. spalio 18 d. nutarimu Nr. 1247 „Dėl Valstybinio sektoriaus vidaus kontrolės ir vidaus audito sistemos sukūrimo programos patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 89-2764),
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos finansų ministro
2001 m. sausio 31d. įsakymu Nr. 26
VALSTYBĖS ĮMONIŲ IR ĮSTAIGŲ VIDAUS AUDITO VADOVAS
I SKYRIUS. VIDAUS AUDITAS
I SKIRSNIS. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybės įmonių ir įstaigų vidaus audito vadovas (toliau – audito vadovas) nustato pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. vasario 7 d. nutarimą Nr. 127 „Dėl valstybės įmonių ir įstaigų vidaus audito“ (Žin., 2000, Nr. 13-323) veikiančių vidaus audito tarnybų (vidaus auditorių) metodinius nurodymus atliekant vidaus auditą valstybės įmonėse ir įstaigose (toliau – valstybės įstaigose).
II SKIRSNIS. FINANSŲ MINISTERIJOS VIDAUS AUDITO TARNYBA
3. Pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. vasario 7 d. nutarimą Nr. 127 „Dėl valstybės įmonių ir įstaigų vidaus audito“ (Žin., 2000, Nr. 13-323) Finansų ministerija yra atsakinga už:
3.1. nacionalinių vidaus audito standartų, atitinkančių tarptautinius vidaus audito standartus, parengimą;
4. Finansų ministerijos vidaus audito tarnybą sudaro:
4.1. Finansų ministerijos Iždo departamento Audito skyrius, kuris organizuotas pagal valstybės įstaigų funkcijas. Valstybės įstaigos suskirstytos į grupes pagal funkcijų panašumą;
4.2. Audito skyriaus padaliniai – Audito grupės, kurioms priskirtos valstybės įstaigų grupės pagal funkcijų panašumą;
4.3. Audito grupės vadovas, kuris:
4.3.2. padeda ir vadovauja valstybės įstaigų vidaus audito tarnyboms rengiant vidaus audito darbo reglamentą;
4.3.4. kontroliuoja audito efektyvumą peržiūrint audito ataskaitas arba tiesiogiai dalyvaujant audito darbe;
4.4. vyresnysis auditorius, kuris:
4.4.2. atsiskaito Audito grupės vadovui dėl valstybės įstaigų vidaus audito tarnybų atliekamo audito eigos;
4.5. auditorius, kuris:
4.5.1. padeda rengti valstybės įstaigų vidaus audito strategijas, atsižvelgiant į jų funkcijas ir vidaus kontrolės sistemas;
4.5.5. parengia išskirtines ataskaitas apie kontrolės procedūrų trūkumus, kurie buvo pastebėti vidaus audito metu, ir pateikia jas Audito grupės vadovui;
III SKIRSNIS. VIDAUS AUDITAS VALSTYBĖS ĮSTAIGOSE
5. Valstybės įstaigose už vidaus auditą atsakinga vidaus audito tarnyba arba vidaus auditorius. Ši tarnyba arba vidaus auditorius organizuoja vidaus auditą pagal audito metinį planą.
6. Vidaus audito tarnybos darbuotojų skaičius priklauso nuo valstybės įstaigos pobūdžio, darbuotojų skaičiaus ir dydžio. Paprastai vidaus audito tarnybą sudaro audito grupės, kurioms vadovauja ir organizuoja jų darbą Audito grupės vadovas. Audito grupę sudaro vadovas, du vyresnieji auditoriai arba vienas vyresnysis auditorius ir vienas auditorius.
7. Vidaus audito tarnybos vadovas vadovauja valstybės įstaigoje atliekamam vidaus auditui. Jis privalo turėti aukštąjį ekonominį, teisinį arba kitokį aukštąjį išsilavinimą ir ne mažesnę kaip 2 metų darbo patirtį minėtose srityse, privalo išmanyti audituojamą sritį ir turėti atitinkamų vadovavimo įgūdžių, kad galėtų vadovauti tarnybai, atliekančiai paskirtą vidaus audito funkciją, turi būti susipažinęs su tarptautiniais audito standartais. Jeigu valstybės įstaigose steigiama viena vidaus auditoriaus pareigybė, vidaus auditorius atlieka tarnybos vadovo funkcijas ir jam taikomi kvalifikaciniai reikalavimai, numatyti tarnybos vadovui. Pagrindiniai vidaus audito tarnybos vadovo uždaviniai:
7.1. parengti ir kontroliuoti audito planus bei programas, kurios garantuotų tinkamą visų vidaus audito grupių darbo koordinavimą;
7.2. kontroliuoti audito darbo efektyvumą per audito ataskaitų peržiūras arba tiesiogiai dalyvaujant audito darbe;
7.3. nustatyti auditorių ir vyresniųjų auditorių karjeros siekimo galimybes ir rengti mokymo planus vidaus audito tarnyboje;
8. Vidaus audito grupės vadovas vadovauja auditoriams, vyresniesiems auditoriams ir atsiskaito vidaus audito tarnybos vadovui. Jis yra atsakingas už audito rezultatus. Vidaus audito grupės vadovas gali būti vidaus audito tarnybos vadovas arba jo pavaduotojas. Pagrindinė vidaus audito grupės vadovo veikla:
8.1. konsultuotis su vidaus audito tarnybos vadovu ir dalyvauti rengiant audito planus, formuojant audito politiką ir įgyvendinant jo praktiką;
8.2. parengti ir pateikti trumpą valstybės įstaigos, kuri bus tikrinama, audito planą remiantis organizacinės struktūros, bylų, nuostatų, darbo vadovų ir kodų tyrimais;
8.3. teikti pagalbą ir konsultacijas vidaus audito grupei arba valstybės įstaigos vadovams specialiose srityse (kompiuterinio audito, apskaitos ir kt.);
9. Pagrindinė auditoriaus, vyresniojo auditoriaus veikla:
9.2. nustatyti faktus, įskaitant pokalbius su vadovybe bei vykdytojais, nustatyti pagrindines kontrolės priemones ir sistemas, patikrinti, kaip įgyvendinamos nuostatos ir kaip laikomasi procedūrų;
9.4. pateikti Audito grupės vadovui informaciją apie nustatytus faktus ir informuoti apie valstybės įstaigos veiklos silpnąsias vietas;
IV SKIRSNIS. VIDAUS AUDITO PROCESAS VALSTYBĖS ĮSTAIGOSE
10. Vidaus audito procesas yra vidaus audito planavimas, informacijos tikrinimas ir įvertinimas, rezultatų pateikimas ir poauditinė veikla.
11. Vidaus audito proceso planavimas – tai vidaus audito plano parengimas. Vidaus audito plane reikia numatyti:
11.4. veiklos apžvalgas – informacijos apie audituotiną veiklą rinkimą neatliekant audituotinos veiklos išsamaus patikrinimo, – kurios būtinos siekiant nustatyti audituotinas sritis ir rizikos rūšis;
12. Planuojant vidaus auditą, taikomos šios procedūros:
12.1. įvertinami rizikos veiksniai ir jų reikšmė, nusprendžiama, kokios sąlygos ir įvykiai gali turėti neigiamos įtakos veiklai;
12.6. pildomas vidaus audito kontrolės žurnalas (1 pavyzdys). Žurnalas pildomas kiekvienais finansiniais metais ir yra pagrindinis bei nuolatinis vidaus audito tarnybos valstybės įstaigose atliktų audito patikrinimų registras. Kiekvienais metais, spalio mėnesio pabaigoje, duomenys apie visas valstybės įstaigas, kuriose per ateinančius finansinius metus reikės atlikti vidaus auditą, įrašomi į kontrolės žurnalo 1–6 skiltis;
1 pavyzdys
Kontrolės žurnalas
Eil. Nr. |
Įstaigos pavadinimas ir adresas |
Patikrinimų periodiškumas |
Laikotarpis, kurio ataskaitos buvo patikrintos paskutinį kartą |
Paskutinio patikrinimo trukmė |
Laikotarpis, kurio ataskaitas reikia patikrinti |
Metiniame plane numatytas audito grupės darbo dienų skaičius |
Metiniame plane siūlomos patikrinimo datos |
Audito grupės narių pavardės |
Faktinė audito trukmė |
Pastabos |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12.7. parengiamas vidaus audito tarnybos ateinančių metų planas (2 pavyzdys), kuris sudaromas taip, kad kiekvienoje valstybės įstaigoje vidaus auditas būtų atliekamas kartą per metus. Planas sudaromas konsultuojantis su Lietuvos Respublikos finansų ministerijos vidaus audito tarnyba ir iki ateinančių metų pradžios patvirtinamas valstybės įstaigos vadovo. Patvirtinto plano duomenys pateikiami kontrolės žurnalo 7–9 skiltyse;
2 pavyzdys
12.8. parengiama ketvirčio vidaus audito programa (3 pavyzdys), kuri sudaroma remiantis patvirtintu metiniu planu. Iki atitinkamo ketvirčio pradžios šią programą tvirtina valstybės įstaigos vadovas. Pageidautina, kad ji nesutaptų su Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės programa;
3 pavyzdys
________ metų ______ketvirčio vidaus audito programa
Eil. Nr. |
Grupės Nr. |
Kontrolė |
||||
laikotarpis |
dienų skaičius |
įstaigos pavadinimas |
laikotarpis |
dienų skaičius |
įstaigos pavadinimas |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
12.9. auditoriams paskiriamos vidaus audito atlikimo užduotys (4 pavyzdys), kurias patvirtintas turi pasirašyti kiekvienas auditorius. Užbaigus auditą, kiekvienas auditorius parašu patvirtina, kad iki galo ir laiku atliko užduotis;
4 pavyzdys
Pareigų paskirstymas vidaus audito.................................... metu
(įstaigos pavadinimas)
Nr. |
Pavardė, pareigos |
Paskirta užduotis |
Parašas |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Audito grupės vadovas (parašas)
Patvirtinu, kad laiku ir tinkamai įvykdžiau man paskirtas užduotis.
Auditorius (parašas)
13. Be patvirtintoje programoje nurodytų darbų, Audito grupė turi patikrinti visus sandorius, sudarytus per parinktus mėnesius. Valstybės įstaigoms neturėtų būti pranešama iš anksto, kurio laikotarpio dokumentus numatoma patikrinti. Apie tai vidaus audito grupei pranešama prieš išvykstant į patikrinimą. Vidaus audito tarnyboje turi būti atskirai pildomas per finansinius metus atliktų auditų žurnalas.
14. Informacijos tikrinimas ir įvertinimas – tai analitinių audito procedūrų taikymas vertinant informaciją.
15. Auditoriai, kad galėtų pateikti audito rezultatus, turi:
16. Auditoriai, analizuodami ir vertindami informaciją, taiko šias analitines audito procedūras:
17. Auditoriaus darbo dokumentų struktūra, turinys ir forma priklauso nuo ministerijų, apskričių viršininkų administracijų arba kitų valstybės įstaigų specifikos. Svarbiausi auditoriaus dokumentai:
V SKIRSNIS. VIDAUS AUDITO ETAPAI
18. Vidaus auditas skirstomas į etapus:
18.1. pranešimas apie vidaus auditą.
Valstybės įstaigoms, kuriose pagal ketvirčio programą bus atliekamas vidaus auditas, turi būti pranešta prieš mėnesį. Siunčiamą pranešimą patvirtina įstaigos vadovas. Pranešimą reikia išsiųsti todėl, kad būtų laiku pateikti apskaitos ir kiti dokumentai bei registrai. Siunčiamas toks pranešimas:
„Dėl ............................................................................................................. metų vidaus audito
(valstybės įstaigos pavadinimas)
Numatoma atlikti jūsų įstaigos vidaus auditą nuo.................. iki...................
Audito grupei vadovaus (grupės vadovo pavardė ir pareigos) ir jam padės (pavardės ir pareigos)(5 pavyzdys).
5 pavyzdys
Pavardė |
Pareigos |
|
|
|
|
|
|
Siunčiame dokumentų, kurie bus tikrinami vidaus audito metu, pavadinimų sąrašą. Prašome parengti ir Audito grupei atvykus pateikti tuos dokumentus. Be to, grupė patikrins to laikotarpio dokumentus, kuriuos parinko vidaus audito grupės vadovas ir apie tai praneš atvykus.
Prašome patvirtinti, kad gavote pranešimą.“
Valstybės įstaigos vadovas gali pateikti prašymą atidėti vidaus audito atlikimą. Prašymai atidėti auditą svarstytini tik išimtiniais atvejais. Jeigu iš įstaigos vadovo tokio prašymo nebuvo gauta, o numatytą patikrinimo dieną įstaigos pareigūnai nepateikia dokumentų, vidaus audito grupės vadovas turi išsiaiškinti su tos valstybės įstaigos vadovu dokumentų nepateikimo priežastis, surašyti jas ir pranešti apie tai vidaus audito tarnybos vadovui. Vidaus audito grupės vadovas neturėtų keisti patvirtintos programos, negavęs audito tarnybos vadovo patvirtinimo;
18.2. dokumentų pateikimo.
Prieš pradėdama vidaus auditą įstaigoje, vidaus audito grupė turi turėti pagrindinę informaciją apie įstaigą, ankstesnių metų audito ataskaitas, kuriose išdėstytos vis dar aktualios pastabos, pastabų, kurios buvo laikomos įvykdytomis ir kurias vidaus audito tarnybos vadovo sprendimu reikia patikrinti kito audito metu, sąrašą, patikrinimo metu pastebėtų neatitikimų, trūkumų arba kitokių pažeidimų (jeigu jų buvo) sąrašą arba kokių nors kitų svarbių dalykų, kuriuos reikia išnagrinėti, sąrašą, kitą informaciją, kurią vidaus audito grupei reikia išnagrinėti vietoje;
18.3. informavimas apie auditorių pastabas.
Vidaus audito metu valstybės įstaigos vadovas raštu informuojamas apie auditorių pastabas. Šios pastabos turi būti trumpos, tikslios ir konkrečios. Jomis siekiama ką nors patvirtinti arba informuoti, o ne siūloma kokia nors išvada arba pranešama apie vidaus audito grupės nuostatas. Audito grupė turi gauti visą informaciją – apskaitos ir kitų su tuo susijusių įrašų duomenis, paaiškinimus pokalbių metu, jeigu tai įmanoma. Paprastai auditorių raštai su vadovybės atsakymais grąžinami per vieną dieną. Atsakymai į pastabas turi būti kruopščiai išnagrinėjami: jeigu jie tenkina grupės vadovą, vidaus audito pastabos atmetamos, o jeigu ne, – įtraukiamos į vidaus audito ataskaitą.
Vidaus audito pradžioje vidaus audito grupės vadovas turi peržiūrėti ankstesnių ataskaitų pastabas, kurios vis dar yra aktualios, ir patikrinti, ar į jas atsižvelgta. Ypatingas dėmesys turi būti skiriamas pastaboms, į kurias nebuvo atsižvelgta. Turi būti patikrinta, ar nekartojami tie patys pažeidimai, pareikšti apie tai savo pastabas ir įtraukti jas į sąrašą. Jeigu yra pažeidimų, jie turi būti įrašomi atliekamo vidaus audito ataskaitos I dalyje.
Vidaus audito grupės vadovas, prieš darydamas išvadą, kad į ankstesnio audito ataskaitoje pateiktas pastabas atsižvelgta ir nurodyti pažeidimai pašalinti, turi gauti audituojamos įstaigos vadovų raštišką atsakymą arba pasiaiškinimą dėl kiekvienos pastabos, įtrauktos į ankstesnio vidaus audito ataskaitą. Tada jis, remdamasis įstaigos vadovo paaiškinimais arba aptarimo rezultatais, turi trumpai išdėstyti priežastis, kuriomis remdamasis nustatė, kad į tas pastabas atsižvelgta, pažeidimai pašalinti ir nebekartojami.
Kai procedūrinio pobūdžio pastaba, pavyzdžiui, dėl įrašų tvarkymo, reikalingų pažymų nebuvimo, yra aktuali vienoje arba keliose ankstesnėse ataskaitose ir tokių pažeidimų pasitaiko atliekamo vidaus audito metu, pastabos iš ankstesnio audito ataskaitų gali būti įtraukiamos į šio audito ataskaitą ir nurodoma, kad toks pažeidimas jau buvo įrašytas ankstesnio audito ataskaitoje;
VI SKIRSNIS. VIDAUS AUDITO APIMTIS
19. Vidaus audito grupė turi atlikti bendrą visų įstaigos dokumentų, užpildytų po paskutinio audito, patikrinimą, o jeigu tai naujai įsteigta įstaiga, patikrinti visus dokumentus nuo pat jos įsteigimo. Be bendro patikrinimo, turi būti nuodugniai analizuojami vidaus audito tarnybos vadovo tirti parinktų mėnesių dokumentai: sąskaitos-faktūros, registrai ir įrašai, išskyrus susijusius su parinktų mėnesių apskaitos įrašais, kuriuos reikia patikrinti bendro įstaigos apskaitos tikrinimo metu; tikrinamų dokumentų procentą turi nustatyti tarnybos vadovas. Tikrinamų dokumentų procentas (mažiausiai 30 proc.) nustatomas atsižvelgiant į audituojamos įstaigos pobūdį ir atliekamo darbo apimtį.
20. Vidaus audito grupė turi išnagrinėti įstaigos dokumentus, kad susidarytų nuomonę, ar:
20.1. visi apskaitos dokumentai tvarkomi laikantis nustatytos tvarkos, ar visi įrašai daromi tiksliai ir teisingai;
20.2. mokėjimo procedūros atliekamos pagal nustatytas taisykles ir nurodymus, ar teisingi aritmetiniai skaičiavimai;
20.4. visi sandoriai įtraukiami į apskaitą laikantis tos klasifikacijos, pagal kurią jie turi būti tvarkomi;
20.5. laiku suskaičiuojami nebaigtų atsiskaitymų sumų likučiai ir imamasi atitinkamų priemonių, kad sąskaitos būtų apmokėtos;
20.8. teisingai išmokami avansai ir subsidijos, suteikiamos paskolos, ar tinkamai tvarkoma jų apskaita ir ar grąžinamos permokos;
20.9. laiku gaunami ir sutikrinami banko sąskaitų išrašai su mokėjimų pavedimais, ar laiku daromos pataisos;
20.11. laikomasi nurodymų pildant kasos knygą, darbo laiko apskaitos žiniaraščius, inventoriaus ir kitus apskaitos registrus;
21. Vidaus audito dažnumas paprastai priklauso nuo vidaus audito tarnybos dydžio ir nuo padalinių, kuriuose per metus reikia atlikti auditą, skaičiaus. Visos įstaigos turi būti patikrinamos kartą per metus. Auditą galima atlikti dažniau – tai priklauso nuo sandorių skaičiaus, išlaidų dydžio, įsiskolinimo būklės, bendrosios įstaigos apskaitos būklės ir kt.
22. Kad būtų galima kontroliuoti, ar audituojamose valstybės įstaigose nedaroma pastabose nurodytų pažeidimų, valstybės įstaigos vidaus audito tarnyba turi pildyti žurnalą. Kartą per ketvirtį patikrinama, kas daroma atsižvelgiant į pastabas ir ar imamasi reikiamų priemonių, kad padėtis būtų ištaisyta. Tikrinant reikia nustatyti, ar nekartojami minėti pažeidimai.
VII SKIRSNIS. BENDRI REIKALAVIMAI TIKRINIMAMS
23. Išsamiai tikrinant parinktų mėnesių sandorius ir įrašus turi būti patikrinami visi per tuos mėnesius sudaryti sandoriai – nuo sąskaitos gavimo iki sumokėjimo tiekėjams. Sandoriai tikrinami pagal tokius ranka pildomus registrus arba Navision rinkmenas, kurie pateikiami 6 pavyzdyje.
6 pavyzdys
Ranka pildomi registrai |
NAVISION rinkmenos |
Mokėjimo paraiška ir atitinkamos sąskaitos bei užsakymai |
Pirminio užsakymo paraiškos įrašai su atitinkamomis ranka rašytomis sąskaitomis- faktūromis bei pirkimo užsakymais |
Žurnalas |
|
Didžioji knyga |
|
Mokėjimo paraiškų registras |
Mokėjimų atlikimo būklės įrašas |
Kasos ir banko sąskaitos likučiai su atitinkamais dokumentais, gaunamais iš banko |
Kasos ir banko sąskaitos likučiai su atitinkamais dokumentais, gaunamais iš banko |
24. Tikrinant mokėjimo paraiškas, reikia įsitikinti, kad:
24.1. funkcinė ir ekonominė sandorio klasifikacija atitinka sandorio pobūdį, nurodomą tiekėjui pateiktame užsakyme ir atitinkamoje tiekėjo sąskaitoje-faktūroje;
24.2. duomenys apie tiekėją, nurodomi pirkimo užsakyme ir atitinkamoje sąskaitoje-faktūroje, atitinka mokėjimo paraiškoje nurodomus duomenis;
24.4. jeigu pirkimo užsakymas (dokumentas) ir sąskaita-faktūra pateikiama atlikus mokėjimo procedūrą, tai sandoris įregistruojamas kaip išankstinio mokėjimo sandoris;
24.5. mokėjimo paraiškoje nurodoma ta pati suma, kaip ir atitinkamoje sąskaitoje-faktūroje, ir ji atitinka tiekėjui pateikto užsakymo sumą;
25. Tikrinant biudžeto išlaidų sąmatos paskirstymo įrašus, reikia įsitikinti, kad:
25.1. per metus atlikti biudžeto išlaidų sąmatos paskirstymo pakeitimai atitinka nustatytas procedūras ir neviršija Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintų asignavimų. Norint tuo įsitikinti, reikia nagrinėti visus biudžeto paskirstymo pakeitimus (nurodytus ranka pildomame biudžeto paskirstymo registre arba Navision biudžeto įrašuose) ir iš įstaigų gautus rašytinius prašymus atlikti pakeitimus;
26. Tikrinant apskaitos įrašus, reikia įsitikinti, kad:
26.2. apskaitos registre užregistruojama sandorio klasifikacija sutampa su atitinkamoje mokėjimo paraiškoje nurodoma klasifikacija;
26.6. bendra sandorių suma, nurodoma buhalterinėse knygose, sutampa su išskaidytomis tų sandorių sumomis;
VIII SKIRSNIS. TIKRINIMAI
27. Nagrinėjant įrašus, susijusius su išmokomis personalui, reikėtų patikrinti, ar:
27.1. darbuotojų darbo užmokestis ir kitos personalui mokėtinos sumos apskaičiuojamos teisingai, ar nesusidaro permokos;
27.3. darbuotojų, įtrauktų į atlyginimų žiniaraštį, skaičius atitinka patvirtintą etatų sąraše darbuotojų skaičių;
27.7. teisingai užregistruojamos socialinio draudimo įmokos darbuotojų socialinio draudimo pažymėjimuose, ar išmokos iš socialinio draudimo lėšų likučio atitinka teisės aktuose leistinas išmokas;
28. Tikrinant išmokas dėl komandiruočių turi būti tikrinamos komandiruočių apyskaitos ir nustatyta, ar:
28.3. kartu su avanso apyskaita pateikiami ir pateisinamieji dokumentai: sąskaitos, bilietai, viešbučio sąskaitos ir kt.;
28.5. apmokant komandiruočių avanso apyskaitas, komandiruotės išlaidos tinkamai užregistruojamos ir laiku grąžinami komandiruočių avansai;
29. Tikrinant pirkimus reikėtų nustatyti, ar:
29.3. pakviečiami konkurso dalyviai (viešojo konkurso dalyviai), jeigu tai būtina pagal Viešųjų pirkimų įstatymą;
29.4. teikiant panašių prekių, gaunamų iš skirtingų šaltinių, užsakymus, kiek įmanoma, paisoma taupumo;
29.5. prekės aprašymas ir kokybė, pateikiami konkursiniame pasiūlyme, sutampa su pateikiamais prekių užsakyme;
29.9. tinkamai užregistruojamos siūlomos kainos ir kiti konkursiniame pasiūlyme apibrėžti svarbūs dalykai: mokesčiai, muitai, pakavimo ir siuntimo mokesčiai, komisiniai, pateikimo grafikas, pateikimo būdas ir t. t.;
29.10. jeigu taikomos kintamosios kainos, ar nurodoma pagrindinė konkursinė norma ir formulė, taikytina skaičiuojant kitimą;
29.12. priimamas tinkamiausias pasiūlymas, o jeigu ne, ar nurodomos pagrįstos priežastys, dėl kurių atmetami pasiūlymai;
29.13. tiekėjo pavadinimas, nurodomas pirkimo sutartyje, atitinka pavadinimą, nurodomą priimtame pasiūlyme;
29.18. pirkimo užsakymo pataisos daromos laikantis nustatytos tvarkos ir ar jos nekeičia priimto pasiūlymo statuso, palyginti su kitais pasiūlymais;
30. Nagrinėjant tiekėjų sąskaitas, reikia įsitikinti, kad:
30.1. sandoris neapmokamas iš anksto be dokumento apie prekių gavimą, pasirašyto parduotuvės darbuotojo ir užsakymą pateikiančio pareigūno, išskyrus atvejus, kai leidžiama mokėti avansus;
31. Tikrinant įrašus, susijusius su avansais tiekėjams, reikia įsitikinti, kad:
32. Tikrinant išrašus iš sąskaitos banke, reikia įsitikinti, kad:
32.3. bendra likusių mokėjimų suma suderinama su padarytų mokėjimo pavedimų ir banko atliktų mokėjimo pavedimų sumomis;
32.6. laiku likviduojami neatitikimai tarp likučių, įrašytų įstaigos registruose ir išrašuose iš sąskaitos banke;
33. Tikrinant kasos knygą, reikia:
33.8. patikrinti, ar visi įrašai apie įplaukas ir išmokas padaromi iš karto, kai tik jos atsiranda, ir yra patvirtinami;
33.12. patikrinti, ar kiekvieną mėnesį pateikiama užbaigiamojo kasos likučio analizė ir ar į likutį neįtraukiami neišmokėti likučiai, atsiradę daugiau kaip prieš vieną mėnesį;
34. Tikrinant sandorius, kai atsiskaitoma avansu, reikia nustatyti, ar:
35. Tikrinant materialinių vertybių sąskaitas, reikia atkreipti dėmesį, ar:
35.3. materialinės vertybės buhalterijoje įtraukiamos į apskaitą kiekine ir sumine išraiška pagal pavadinimus ir atsakingus asmenis;
35.5. kiekvienam ilgalaikio ir trumpalaikio turto vienetui suteikiamas inventoriaus numeris ir šis numeris pažymimas ant kiekvieno daikto;
35.6. buhalterija sistemingai kontroliuoja sandėlyje esančių materialinių vertybių gavimą ir išdavimą bei sutikrina savo materialinių vertybių apskaitos įrašus su sandėlyje daromais įrašais;
35.7. bet koks pačios įmonės (įstaigos) pasigamintas turtas taip pat užregistruojamas sandėlio registre;
35.12. patikrintas asmenų, turinčių įgaliojimus gauti ir išduoti materialines vertybes, sąrašas ir yra jų parašų pavyzdžiai;
35.13. materialinės vertybės nurašomos jų įsigijimo kainomis arba vidutinėmis kainomis, jeigu jos įsigyjamos skirtingomis kainomis;
35.14. išduotos materialinės vertybės užregistruojamos apskaitos registruose, o likučiai susumuojami tada, kai įvyksta sandoris;
36. Tikrinant, kaip atliekama materialinių vertybių inventorizacija, reikia įsitikinti, kad:
36.1. visos sandėlyje esančios materialinės vertybės tinkamai įtraukiamos į inventorizacijos aprašus;
36.5. inventorizacija atliekama taip, kad atskleistų nereikalingų atsargų pirkimo atvejus, lėtą apyvartą arba užsigulėjusias vertybes, trūkumą arba perteklių;
36.6. taikoma adekvati ir tinkama inventorizacijos atlikimo procedūra, o tikrinimo metu rasti neatitikimai deramai išnagrinėjami ir sureguliuojami;
37. Nagrinėjant, kaip realizuojamos atsargos, reikia įsitikinti, kad:
37.1. imamasi priemonių nustatyti ir atskirti netinkamas, perteklines ir pasenusias atsargas, jos realizuojamos pagal nustatytas procedūras;
38. Turi būti tikrinamos paslaugų sutartys, kurias sudarė įstaiga nuo praėjusio vidaus audito, kad būtų įsitikinta, jog jas sudarant laikomasi visų nustatytų taisyklių ir sutarčių sudarymo procedūrų. Atliekamas dokumentinis darbų (paslaugų) tikrinimas. Tikrinant konkursų, surengtų sutartims dėl paslaugų sudaryti, procedūras, reikia įsitikinti, kad:
39. Nagrinėjant įrašus, susijusius su gamybos įrankiais ir įrenginiais, reikia įsitikinti, kad:
39.4. nuomos mokesčiai už paskolintus gamybos įrankius ir įrenginius tinkamai apskaičiuojami ir periodiškai gaunami;
40. Tikrinant atlyginimų mokėjimą, įformintą žiniaraščiais, reikia įsitikinti, kad:
41. Tikrinant atliktų darbų aktus, reikia įsitikinti, kad:
41.1. už visus atliktus darbus ir visas pateiktas medžiagas, reikalingas specialiems darbams, mokama remiantis dokumentuose užfiksuotais įvertinimais ir pagal taisykles;
41.4. atliktos mokėjimo procedūros patikrinamos, įrašai yra aritmetiškai teisingi, nurodytos normos teisingos ir atitinka sutartį, tiksliai apskaičiuojami kiekiai bei sumos;
42. Tikrinant atliekamus ir atliktus darbus, siekiama nustatyti, ar:
42.6. sąskaitose nurodomi kiekiai ir normos sutampa su nurodomais įvertinimo dokumentuose ir sutartyse;
42.7. kai iš anksto sumokama už atliktą, bet neįvertintą darbą, visa mokama suma neviršija sutartyje nurodomos sumos už įvertintą darbą;
42.9. patikrinami dokumentai apie sumokėjimą už medžiagas su nuorodomis į tiekimo kainas, nurodytas sutartyje;
42.12. jeigu sutartis atšaukiama arba anuliuojama, tai nėra naudinga rangovui ir nuostolinga įstaigai;
42.13. mokesčiai už atskirai suteiktas paslaugas, pavyzdžiui, vandenį, elektrą ir kt., išieškomi iš rangovo;
43. Tikrinant įstaigos gautas tikslines lėšas, reikia nustatyti, ar:
43.3. jeigu tikslinės lėšos numatytos tam tikrai programai vykdyti, ar ta programa iš tikrųjų įgyvendinama;
43.4. tikslinių lėšų likutis nepanaudojamas ir negrąžinamas dėl pagrįstų ir teisėtų priežasčių ir ar šis likutis atitinka tą darbo arba programos dalį, kurią dar reikės atlikti;
43.5. programa, kuriai tikslinės lėšos buvo skirtos, yra įgyvendinta ir nedaroma nereikalingų išlaidų;
43.7. nedaroma nereikalingų, nenumatytų išlaidų, neįtraukiami nuostoliai dėl netinkamai saugomų vertybių;
43.10. turtas, kuris visas arba jo didelė dalis įsigyta iš tikslinių lėšų, be išankstinio Vyriausybės pritarimo nenaudojamas kitiems tikslams;
44. Tikrinant įstaigos mokėjimo pavedimus, reikėtų atkreipti dėmesį, ar:
44.2. lėšų gavėjo pavadinimas, banko kodas ir banko sąskaita sutampa su atitinkamais mokėjimo pavedimo rekvizitais;
44.4. bendros atliktų mokėjimo pavedimų sumos teisingos ir sutampa su sumomis, nurodomomis sąskaitose;
45. Kai tikrinama įmonė (įstaiga) dalyvauja materialinių vertybių gamyboje, tikrinama, ar:
45.13. pardavimą skolon patvirtina kompetentingas asmuo ir ar skolininkų mokėjimai tikrinami periodiškai;
46. Be pirmiau paminėtų įrašų, vidaus audito grupė turi patikrinti ir pateikti savo pastabas dėl:
47. Atliekant įplaukų vidaus auditą valstybės įstaigoje, turi būti užtikrinta, kad:
47.1. visos pajamos ir kitos skolos, kurias gauna įstaiga, būtų teisingai ir tinkamai įvertinamos, pripažįstamos ir pervedamos į valstybės iždo sąskaitą;
IX SKIRSNIS. VIDAUS AUDITO REZULTATAI
48. Baigę auditą vidaus auditoriai turi pateikti ataskaitą apie atlikto vidaus audito rezultatus. Ataskaitos turi būti objektyvios, aiškios, glaustos, konstruktyvios ir parengtos laiku. Ataskaitoje išdėstyta faktinė medžiaga turi būti nešališka, informacija neiškraipyta. Faktai, išvados ir rekomendacijos turi būti pateikti be išankstinio nusistatymo. Ataskaitos turi būti lengvai suprantamos ir logiškos.
49. Bendroji vidaus audito ataskaitos taisyklė – smulkių ir kasdien pasitaikančių klaidų, kurios gali būti arba buvo ištaisytos vietoje, ataskaitoje minėti nereikia. Tačiau joje reikėtų nurodyti neatitikimus, kurie, nors ir yra ištaisyti, bet yra gana svarbūs ir į juos turi būti atkreipiamas vadovybės dėmesys. Svarstant, ką įtraukti į vidaus audito ataskaitą, atsižvelgiama į auditoriaus pastebėtus didesnius trūkumus.
50. Auditoriaus teiginiai turėtų remtis aiškiais, dokumentais pagrįstais įrodymais. Nepakanka pacituoti nurodymą arba įsakymą, kuris buvo pažeistas, reikia aiškiai išdėstyti faktinį arba galimą tokio nuokrypio poveikį įstaigos veiklai.
51. Vidaus audito testo pastaba, kurioje išdėstyti smulkesni neatitikimai, pasirašyta vidaus audito grupės vadovo, pateikiama įstaigos vadovui, o nuorašas, pridėtas prie patikrinimo ataskaitos projekto, – audito tarnybos vadovui. Audito testo pastabą būtina patikrinti kito audito metu. Vidaus audito ataskaita kartu su lydraščiu pateikiami Lietuvos Respublikos finansų ministerijai (7 pavyzdys).
7 pavyzdys
52. Ataskaitų forma ir jų turinys gali skirtis priklausomai nuo įstaigos veiklos ir audito pobūdžio, tačiau būtina nurodyti audito tikslą, apimtį ir rezultatus. Vidaus audito ataskaita dalijama į dvi dalis: 1-oje dalyje pateikiamas po ankstesnio audito likusių nepašalintų prieštaravimų sąrašas, be to, galima nurodyti, ar tai planinis patikrinimas, ar atliktas pagal specialų nurodymą. Taip pat turi būti aprašyta audito esmė ir trukmė. 2-oje dalyje pateikiami audito rezultatai – audito metu nustatyti faktai, išvados ir rekomendacijos. Nustatant faktus, reikia remtis standartais, normomis, prognozėmis. Audito išvados, įtrauktos į audito ataskaitą, turi būti aiškiai išskirtos. Jos gali būti daromos dėl visos veiklos arba tik dėl specifinių audituotos veiklos aspektų. Rekomendacijos grindžiamos vidaus auditorių nustatytais faktais ir išvadomis. Jose nurodoma, kokių reikia imtis priemonių esamai padėčiai ištaisyti. Jos gali būti bendro pobūdžio arba konkrečios.
53. Vidaus audito ataskaitoje apibūdinama įstaigos veiklos būklė ir atkreipiamas dėmesys į tai, ar:
54. Sudarant vidaus audito ataskaitos projektą, reikėtų atsižvelgti į tokius dalykus:
54.2. vartojamos frazės turėtų būti mandagios ir neužgaulios. Reikėtų neminėti darbuotojų pavardžių, išskyrus atvejus, kai mokėjimo procedūros susijusios su asmenimis. Neturėtų būti pabrėžiama atsakomybė, nustatyta už bet kokį neatitikimą. Prireikus veiksmų turi imtis įstaigos vadovas;
54.3. kiekviena ataskaitos dalis turi turėti aiškią antraštę. Joje turi būti kalbama apie konkretų dalyką: pirmiausia pateikiamas faktas, paskui nurodoma, kokios taisyklės ar įsakymai pažeisti, koks neatitikimo arba praleidimo pobūdis, kokių veiksmų būtina imtis pažeidimams pašalinti;
54.4. taisyklės ir įsakymai cituojami tiksliai, datos pateikiamos nesutrumpintos. Jeigu ataskaitoje yra nuorodų į vadovybės raštus ir įsakymus, pridedamos jų kopijos arba pateikiamos ištraukos iš įstaigos dokumentų įrašų;
54.5. pastaba iš ankstesnės ataskaitos nekartojama. Dabartinė tokių pastabų pozicija gali būti pateikta 1-oje ataskaitos dalyje;
55. Pateikiant vidaus audito ataskaitos projektą, reikia laikytis tokių instrukcijų:
55.1. vidaus audito grupės vadovas turėtų pateikti audito ataskaitos projekto nuorašą kartu su įrodomaisiais dokumentais ir kitais darbo dokumentais tą dieną, kai baigiamas auditas, arba kitą dieną;
55.2. prie vidaus audito ataskaitos projekto pridedami tokie dokumentai:
55.2.2. apžvalginis informacijos lapas, kuriame nurodoma patikrinimų apimtis, straipsniai, kuriuose nustatomi finansiniai neatitikimai, straipsniai, susiję su pažeidimais arba iššvaistymais, pateiktų preliminarių auditorių pastabų skaičius, vietoj padarytų pastabų skaičius, bendrosios pastabos apie sąskaitų tvarkymo būklę, faktinė ataskaitos pateikimo data, patikrinimo metu patirti sunkumai (jeigu jų buvo);
55.3. nustatytos formos pastaba dėl ankstesnių audito ataskaitų atitikimo. Pastaba dėl ankstesnių audito ataskaitų atitikimo pateikiama 8 pavyzdyje.
8 pavyzdys
Nepašalinti prieštaravimai, susiję su ankstesnio vidaus audito ataskaitomis, dėl........................
buvo aptarti su įstaigos vadovu.
..................................... laikotarpio ataskaita
Ataskaitos numeris |
Punktas (pastraipa) |
Trumpa informacija apie pastabą |
Įstaigos paaiškinimas |
Kaip pastaba buvo išaiškinta |
|
|
|
|
|
Audito grupės vadovas ____________
56. Vidaus audito tarnyboje turi būti pildomas vidaus audito ataskaitų kontrolės žurnalas (9 pavyzdys), kad būtų galima kontroliuoti, kaip gaunamos ir pateikiamos ataskaitos.
9 pavyzdys
Ataskaitos numeris |
Įstaigos pavadinimas |
Tikrinimo laikotarpis |
Tikrinimo data pagal patvirtintą programą |
Audito grupės narių pavardės |
Mėnesiai, parinkti nuodugniai patikrinti |
Audito užbaigimo faktinė data |
Audito ataskaitos pateikimo audito skyriui data |
Audito ataskaitos patvirtinimo data |
Audito ataskaitos pateikimo data |
Pastabos |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
57. Tada, kai užbaigiama ketvirčio vidaus audito programa, kontrolės žurnalo 1-5 skiltys užpildomos taip, kad visų patikrinimų, užbaigtų tam tikrą mėnesį, ataskaitos būtų vienoje vietoje. Kontrolės žurnalas reguliariai peržiūrimas siekiant įsitikinti, kad audito ataskaitos gaunamos per tris dienas nuo paskutinės audito dienos. Vidaus audito ataskaitų kontrolės žurnalas kiekvieno mėnesio 15 dieną pateikiamas audito tarnybos vadovui. Kartu su žurnalu pateikiama apžvalga, kurioje nurodomas ataskaitų, likusių ankstesnio mėnesio pradžioje, skaičius, ataskaitų projektų, gautų tą mėnesį, skaičius ir ataskaitų, likusių mėnesio pabaigoje, skaičius.
58. Audito tarnybos vadovas turi patikrinti iš vidaus audito grupės gautą audito ataskaitos projektą ir įsitikinti, kad:
58.5. dėl kiekvienos pastabos nurodytos pakankamos priežastys, kuriomis remiantis galima laikyti, kad į pastabą atsižvelgta;
59. Audito tarnybos vadovas audito ataskaitos projektą turi patikrinti per dvi savaites. Turėdamas įstaigos pateiktus patikslinimus ar atsakymus, jeigu jų yra, jis turi pasirūpinti, kad ataskaita būtų surašyta mandagia forma, kad būtų teisingai atskleisti svarbūs finansiniai aspektai. Audito tarnybos vadovas turi nusiųsti įstaigos vadovui galutinės audito ataskaitos nuorašą, kuriame būtų pabrėžti visi svarbūs dalykai. Ataskaitos nuorašai turi būti siunčiami Lietuvos Respublikos finansų ministerijai, taip pat vadovui, kuriam pavaldi audituota įstaiga.
60. Tikimasi, kad valstybės įstaiga, gavusi vidaus audito ataskaitą, papunkčiui pateiks atsakymus (kur tai būtina) į ataskaitoje išdėstytas pastabas raštvedybos reglamente nustatytais terminais. Apie pateisinamus vėlavimo atvejus turėtų būti informuojamas kitas aukštesnis administracinis subjektas. Kaip šalinami pažeidimai, turi būti kontroliuojama remiantis likusių audito ataskaitų ir straipsnių kontrolės žurnalu (10 pavyzdys).
Jeigu iš įstaigos laiku negaunamas atsakymas, reikia jai priminti. Antrą kartą, jeigu tai būtina, galima priminti dar po mėnesio. Tačiau jeigu atsakymas negaunamas ir tada, priemonių turi imtis audituojamos įstaigos vadovas, o Lietuvos Respublikos finansų ministerijos vidaus audito tarnyba turėtų būti informuojama apie tokį vėlavimą. Ataskaitoje nurodyti pažeidimai paprastai turėtų būti pašalinami per šešis mėnesius.
10 pavyzdys
Įstaigos pavadinimas ir tikslus adresas
Ataskaitos numeris |
Tikrinimo laikotarpis |
Audito data |
Rašto, pagal kurį pateikta ataskaita, Nr. ir data |
Audito ataskaitos punktų numeriai |
Pašalintų pažeidimų numeriai pagal ataskaitą |
Nepašalintų pažeidimų numeriai pagal ataskaitą |
Neišaiškintų punktų išskirstymas pagal ataskaitą |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
61. Vidaus audito tarnybos vadovas kiekvieno mėnesio 15 dieną turi pateikti įstaigos vadovui 12 pavyzdyje nurodytą ataskaitą. Ataskaitoje abstrakčiai pateikiamos visos audito programos ir audito ataskaitos, įskaitant ir tas, pagal kurias dar bus priimtas sprendimas (11 pavyzdys).
11 pavyzdys
......................... mėnesio ataskaita
Įstaigos, kurios bus tikrinamos pagal metinį vidaus audito planą |
Faktiškai patikrintų įstaigų skaičius |
Pateiktų audito ataskaitų skaičius |
Audito ataskaitų, kurios dar turi būti pateiktos (patikrintų įstaigų), skaičius |
||||
per mėnesį |
mėnesio pabaigoje nuo metų pradžios |
per mėnesį |
mėnesio pabaigoje nuo metų pradžios |
per mėnesį |
mėnesio pabaigoje nuo metų pradžios |
per mėnesį |
mėnesio pabaigoje nuo metų pradžios |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Audito vadovas ____________
62. Ataskaita, kurioje nurodyti pažeidimai nepašalinti daugiau kaip per tris mėnesius, pateikiama neišaiškintų vidaus audito ataskaitų (punktų) kontrolės žurnale (12 pavyzdys).
12 pavyzdys
.................... mėnesio ataskaita
|
Nepašalintų pažeidimų Nr. |
|
audito ataskaitos Nr. |
punkto Nr. |
|
Likutis laikotarpio pabaigoje |
|
|
Padidėjo per mėnesį |
|
|
Iš viso |
|
|
Įvykdyta per mėnesį |
|
|
Likutis laikotarpio pabaigoje pagal toliau pateikiamą paskirstymą |
|
|
Laikotarpio pabaigos likučio paskirstymas pagal metus |
|
|
2000 |
|
|
1999 |
|
|
1998 |
|
|
63. Vidaus audito padalinio veiklos metinė ataskaita, kurioje nurodomos pastabos ir veiksmai, kurių buvo imtasi, turi būti pateikiama įstaigos vadovui iki kitų metų vasario mėnesio pabaigos, o nuorašas siunčiamas Lietuvos Respublikos finansų ministerijos vidaus audito tarnybai.
64. Vidaus audito ataskaitos gali būti atiduodamos į archyvą nuo audito užbaigimo datos praėjus penkeriems metams su sąlyga, kad:
64.2. užbaigtas Valstybės kontrolės atliekamas auditas, kurio metu tikrintas tas laikotarpis, kaip ir vidaus audito tarnybos atlikto audito metu;
64.3. praėjo vieneri metai nuo to laiko, kai vidaus audito ataskaitoje nurodyti pažeidimai buvo pašalinti;
X SKIRSNIS. POAUDITINĖ VEIKLA
65. Poauditinė veikla – procesas, kurio metu vidaus auditoriai nustato, ar pakanka tų veiksmų, kurių vadovybė ėmėsi audito ataskaitoje nurodytiems pažeidimams pašalinti, ar jie tinkami ir laiku atlikti. Vidaus audito tarnybos vadovas turi nustatyti poauditinės veiklos pobūdį, trukmę ir apimtį. Siekiant, kad poauditinė veikla būtų veiksminga, reikia gauti valstybės įstaigų vadovų atsakymus ir įvertinti jų veiksmus audito metu nustatytiems pažeidimams pašalinti.
II SKYRIUS. PROGRAMŲ VYKDYMO VERTINIMAs
XI SKIRSNIS. BENDROSIOS NUOSTATOS
67. Programų vykdymo vertinimo teisinius pagrindus nustato Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymas (Žin., 1990, Nr. 24-596; 2000, Nr. 61-1826), Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai ir kiti teisės aktai, reglamentuojantys programų vykdymo vertinimą.
68. Šiame Audito vadovo skyriuje vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme ir Lietuvos Respublikos finansų ministro ir Lietuvos Respublikos valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministro 2000 m. gegužės 3 d. įsakyme Nr. 112/50 „Dėl Strateginio planavimo metodikos patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 47-1364) vartojamas sąvokas.
XII SKIRSNIS. PROGRAMOS PARINKIMAS VERTINTI
69. Kiekvienais biudžetiniais metais programos parinkimo vertinti procesas pradedamas nuo išorės ir vidaus veiksnių, susijusių su programa, analizės. Analizė turi būti atliekama vadovaujantis Strateginio planavimo metodika, atsižvelgiant į šiuos kriterijus:
70. Analizuojant išorės ir vidaus veiksnius, reikia:
70.1. gerai susipažinti ir įvertinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės prioritetus, atkreipiant ypatingą dėmesį į jų įtaką ir sąsają su institucijos programomis ir tikslais;
70.5. nustatyti, ar programų tikslai, uždaviniai, priemonės ir vertinimo kriterijai atitinka Strateginio planavimo metodikos nuostatas;
70.6. išnagrinėti tęstinių programų bazinį biudžetą, t. y nustatyti, ar prašomos lėšos yra tinkamai paskirstytos tarp programų ir priemonių, ar programos atitinka organizacijai priskirtas funkcijas;
70.7. nustatyti, ar programos vertinimo kriterijai yra galiojantys, tikslūs, atitinka laiko reikalavimus, ar vertinimo kriterijai tiksliai, išsamiai ir suprantamai apibrėžia programos rezultatus, ar leidžia daryti palyginimus, ar atsižvelgiama į išlaidų apimtį, darbo krūvį, rezultatus ir gaunamą naudą.
71. Vidaus audito tarnybos turi užpildyti Programos parinkimo vertinti planą (13 pavyzdys), kuriame programos išdėstomos prioriteto tvarka pagal svarbą. Šiame plane pagrindžiamas programos parinkimas, vadovaujantis analizės rezultatais, gautais nagrinėjant išorės ir vidaus veiksnius pagal šiame skirsnyje nurodytus kriterijus bei analizuotinas nuostatas, taip pat nagrinėjant programos svarbą pagal kituose skirsniuose nurodytus kriterijus.
13 pavyzdys
Programos parinkimo vertinti planas
Vertinimo eilės numeris |
Programos kodas |
Programos parinkimo vertinti pagrindimas |
1 |
2 |
3 |
|
|
|
72. Kriterijai, pagal kuriuos nagrinėjama programos svarba:
72.3. esami programos vykdymo kokybės ir aptarnavimo trūkumai (įsipareigojimų nevykdymo atvejai ir kt.);
73. Sudarius programos parinkimo vertinti planą, pradedama vertinti atitinkama programa pagal vertinimo etapus, nurodytus šio skyriaus XIII–XV skirsniuose. Vertinimo metu turi būti atsižvelgiama į įvairias programų vykdymo galimybes, t. y. tiriamos alternatyvios programos ieškant geriausių variantų. Be to, vertinimo pradžioje reikia atsižvelgti į keletą svarbių klausimų, susijusių su programų vykdymu:
73.1. kokie ištekliai (finansiniai, materialūs, intelekto) reikalingi ir kokie uždaviniai bei priemonės sudaro programą;
XIII SKIRSNIS. PROGRAMOS VYKDYMO TAUPUMO NUSTATYMAS
74. Pradedant vertinti atitinkamos programos vykdymą, pirmiausia pagrindžiamas programos taupumas, t. y. nustatoma, ar programa buvo vykdoma mažiausiomis išlaidomis išlaikant reikiamą veiklos bei gaunamo rezultato kokybę.
75. Vidaus audito tarnybos, pagrįsdamos programų taupumą, turi nustatyti, ar:
75.1. ištekliai (finansiniai, materialūs, intelekto) programai vykdyti buvo teisingai parinkti kokybės ir kiekybės požiūriu;
76. Atsakymai į 75 punkte nurodytus klausimus kartu su galutine išvada pateikiami Programos vykdymo taupumo analizės ataskaitoje (14 pavyzdys). Ataskaitoje pateikti analizuotini veiksniai yra pavyzdiniai, kurie gali būti vidaus audito tarnybos papildomi atsižvelgiant į atitinkamos vertinamos programos specifiką. Galutinė vidaus audito tarnybos išvada turi būti trumpa ir konkreti.
14 pavyzdys
Programos vykdymo taupumo analizės ataskaita
Programos pavadinimas |
|
|
Analizuojamas veiksnys |
Vertinimo išvada |
|
1 |
2
|
|
1. Programai reikalingų pagrindinių išteklių įsigijimas, analizuojant kiekybiniu ir kokybiniu požiūriu |
(atskirai pateikiama atitinkamo analizuojamo veiksnio vertinimo išvada bei kita, tarnybos nuomone, susijusi svarbi informacija) |
|
2. Išteklių panaudojimas |
|
|
3. Galimi alternatyvūs išlaidų deriniai, analizuojant ekonominiu požiūriu |
|
|
4. Galutinė tarnybos išvada (nurodoma ir pagrindžiama, ar programa buvo vykdoma taupiai) |
|
XIV SKIRSNIS. PROGRAMOS VYKDYMO EFEKTYVUMO NUSTATYMAS
77. Vertindamos atitinkamos programos vykdymą, vidaus audito tarnybos turi pagrįsti programos vykdymo efektyvumą, t. y. nustatyti, ar maksimalus yra santykis tarp rezultato ir jam gauti sunaudotų išteklių.
78. Programos efektyvumui nustatyti priklausomai nuo programos specifikos vidaus audito tarnybos, analizuodamos įvairių alternatyvių programų vykdymą, turi pasirinkti išlaidų analizės metodus iš pateiktų 1 priede. Atsižvelgdamos į programos specifiką, vidaus audito tarnybos gali naudoti papildomus (nenurodytus 1 priede) išlaidų analizės metodus, kurie turi būti aprašomi programų vykdymo efektyvumo analizės ataskaitoje (15 pavyzdys).
79. Vertinant programos efektyvumą, nagrinėjama, ar:
79.3. darbo metodai yra racionaliausi, t. y. ar įstaigos organizacinė struktūra, procedūros ir darbo metodai maksimaliai atitinka programos įgyvendinimą;
80. Programos vykdymo efektyvumo rodikliai kartu su galutine išvada pateikiami Programos vykdymo efektyvumo analizės ataskaitoje (15 pavyzdys). Ataskaitoje pateikti analizuotini veiksniai yra pavyzdiniai, kurie gali būti vidaus audito tarnybos papildomi atsižvelgiant į atitinkamos vertinamos programos specifiką ir į šiame skyriuje nurodytų klausimų aktualumą. Galutinė vidaus audito tarnybos išvada turi būti trumpa ir konkreti.
15 pavyzdys
Programos vykdymo efektyvumo analizės ataskaita
Programos pavadinimas |
|
Analizuojamas veiksnys |
Vertinimo išvada |
1 |
2 |
1. Naudojamo išlaidų analizės metodo rezultatai |
(atskirai pateikiama atitinkamo analizuojamo veiksnio vertinimo išvada bei kita, tarnybos nuomone, susijusi svarbi informacija) |
2. Sąlygos, lemiančios programos rezultatų didinimą ir išlaidų mažinimą |
|
3. Efektyvumo didinimo galimybės |
|
4. Darbo metodų racionalumas ir įtaka programos vykdymo efektyvumui |
|
5. Galutinė tarnybos išvada (nurodoma ir pagrindžiama, ar programa buvo vykdoma efektyviai) |
XV SKIRSNIS. PROGRAMOS VYKDYMO REZULTATYVUMO NUSTATYMAS
81. Vertindamos atitinkamos programos vykdymą, vidaus audito tarnybos turi pagrįsti programos vykdymo rezultatyvumą, t. y. palyginti gaunamus rezultatus su programos uždaviniais bei tikslais.
82. Vidaus audito tarnyba, pagrįsdama programos vykdymo rezultatyvumą, turi nustatyti bei įvertinti, ar:
82.6. numatytos pakankamos kontrolės priemonės, užtikrinančios planuojamų rezultatų pasiekimą, ir parinkti tinkami vertinimo kriterijai rezultatams įvertinti;
82.7. programos vykdymas atitinka veiklos strategijos kryptis, planus, procedūras, galiojančius teisės aktus;
83. Programos vykdymo veiksmingumo rodikliai kartu su galutine išvada pateikiami Programos vykdymo rezultatyvumo analizės ataskaitoje (16 pavyzdys). Ataskaitoje pateikti analizuotini veiksniai yra pavyzdiniai, kurie gali būti vidaus audito tarnybos papildomi atsižvelgiant į atitinkamos vertinamos programos specifiką bei į šiame skyriuje išdėstytų klausimų aktualumą. Galutinė vidaus audito tarnybos išvada turi būti trumpa ir konkreti.
16 pavyzdys
Programos vykdymo rezultatyvumo analizės ataskaita
Programos pavadinimas |
|
Analizuojamas veiksnys |
Vertinimo išvada |
1 |
2 |
1. Rezultatų palyginimas su programos tikslu ir uždaviniais bei priemonėmis |
(atskirai pateikiama atitinkamo analizuojamo veiksnio vertinimo išvada bei kita, tarnybos nuomone, susijusi svarbi |
2. Programos tikslo pasiekimo vertinimas |
|
3. Bendras pasiekto rezultato vertinimas |
|
4. Galutinė tarnybos išvada (nurodoma ir pagrindžiama, ar programa buvo vykdoma rezultatyviai) |
XVI SKIRSNIS. PROGRAMOS VYKDYMO VERTINIMO ATASKAITA
84. Programų vykdymo vertinimo ataskaitas (toliau – ataskaita) vidaus audito tarnybos teikia valstybės įstaigos vadovui, Finansų ministerijai (apie tai informuodamos valstybės įstaigos vadovą) bei kitoms Vyriausybės nustatytoms institucijoms Vyriausybės nustatytais terminais.
85. Į programos vykdymo vertinimo ataskaitą įtraukiamos atitinkamų programų vykdymo taupumo, efektyvumo ir rezultatyvumo vertinimų išvados.
86. Ataskaita rengiama pagal nustatytą formą (17 pavyzdys).
17 pavyzdys
Programos vykdymo vertinimo ataskaita
Institucijos pavadinimas |
|
Programos pavadinimas |
|
Vertinimo periodas |
|
1. Santrauka |
Pateikiami svarbiausi ataskaitos klausimai, atsižvelgiant į programos specifiką. |
2. Įžanga |
Pateikiamos nuorodos į ankstesnius programos vertinimus arba tyrimus, nurodomos vertinimo priežastys, programos parinkimo vertinti kriterijai. |
3. Vertinimo organizavimas |
Apibūdinama, kaip buvo organizuotas vertinimo darbas, kad būtų aišku, kaip tarnyba gavo tam tikrus darbo rezultatus ir pateikė atitinkamas išvadas. Skyrius turi būti trumpas, pateikiama tik esminė informacija. |
4. Vertinamo objekto apibūdinimas |
Apimamos tokios sritys kaip programos istorija, tikslai, taikomi įstatymai ir kiti teisės aktai, įstaigos organizacinė struktūra, vertinamo subjekto darbo rezultatai ir kt. Šio skyriaus paskirtis yra suteikti pagrindinę informaciją apie programą, kad būtų aiškus tolesnis ataskaitos tekstas. Informacija turi būti konkreti ir glausta. |
5. Vertinimo rezultatai |
Pateikiamos pastabos, gautos duomenų rinkimo metu (be tarnybos komentarų ir subjektyvios nuomonės). |
6. Vertinimo išvados taupumo efektyvumo ir rezultatyvumo aspektais |
Tarnyba pateikia padarytas išvadas, remdamasi programų vykdymo taupumo, efektyvumo ir rezultatyvumo analizių ataskaitomis. Būtina aiškiai ir konkrečiai nustatyti, ar programa vykdoma taupiai, efektyviai ir rezultatyviai. |
7. Rekomendacijos |
Formuluojama, kokių tolesnių veiksmų turi būti imamasi. Veiksmų seka pateikiama prioriteto tvarka. |
8. Priedai |
Prieduose gali būti pateikiami detalūs naudotų metodų aprašymai bei kita, vidaus audito tarnybos požiūriu, svarbi informacija. |
______________
Valstybės įmonių ir įstaigų
vidaus audito vadovo
1 priedas
IŠLAIDŲ ANALIZĖS METODAI PROGRAMOS VYKDYMO EFEKTYVUMUI PAGRĮSTI
I. IŠLAIDŲ IR REZULTATO VERTĖS ANALIZĖ
1. Išlaidų ir rezultato vertės analizė atliekama lyginant alternatyvių programų išlaidas ir gaunamų rezultatų vertę. Programų išlaidos ir rezultatų vertė išreiškiama pinigais. Vykdant alternatyvias programas, siekiama vienodo tikslo. Šiuo metodu reikia nustatyti:
2. Programos, kurių šis santykis viršija vienetą, duoda vertę, t. y. rezultato vertė viršija išlaidas. Geriausias tas santykis, kuris yra didžiausias.
Pavyzdžiui, A atveju diskontuota rezultato vertė yra 135000 litų, o išlaidos – 100000 litų; B atveju atitinkamai – 98000 litų ir 91000 litų. Tuomet pagal išlaidų ir rezultato vertės analizę gaunamas santykis A atveju yra 1,35 (t. y. 1 litas išlaidų atitinka 1,35 lito rezultato vertės), o B atveju – 1,07. Didžiausias santykis nurodo, kad A atvejis yra geresnis.
|
A |
B |
Rezultato vertė Išlaidos |
135000 100000 |
98000 91000 |
II. IŠLAIDŲ PAGAL PROGRAMOS ĮGYVENDINAMUMĄ ANALIZĖ
3. Programos įgyvendinamumas analizuojamas siekiant nustatyti pačią geriausią alternatyvią programą, įgyvendinamą turimais ištekliais. Šio metodo dėka atkrinta tos alternatyvios programos, kurių išlaidos viršija tam tikslui skirtas lėšas. Tam, kad vidaus auditorius galėtų patikrinti tam tikras alternatyvas, alternatyvių programų išlaidos turi būti nustatytos tiksliai.
III. IŠLAIDŲ PAGAL PROGRAMOS REZULTATO NAUDINGUMĄ ANALIZĖ
4. Atliekant išlaidų pagal programos naudingumą analizę, alternatyvios programos yra įvertinamos pagal jų išlaidas ir programos rezultato naudingumą. Šis metodas yra naudojamas, kai yra žinomos išlaidos, bet nėra rodiklių arba vertinimo kriterijų norimiems rezultatams apskaičiuoti. Ši analizė gali būti labai naudinga atliekant preliminarias valdymo analizes (pvz., priimant sprendimus dėl darbuotojų skaičiaus arba paslaugų sumažinimo).
Be išlaidų, reikia įvertinti kiekvienos alternatyvios programos vykdymo galimumą ir naudingumą. Galimumas išreiškiamas skaičiais nuo 0 iki 1 (pvz., vidutinis galimumas yra lygus 0,5). Kiekvienos alternatyvios programos rezultato naudingumas, nurodantis skaičių skalėje rezultatą, yra išreikštas skaičiais nuo 1 iki 10 (pvz., 2 yra pusė naudos, kai rezultatas yra lygus 4). Po analizės apskaičiuojamas numatomas rezultato naudingumas, kuris yra lygus alternatyvios programos vykdymo galimumo ir naudingumo išraiškų sandaugai. Išlaidos pagal programos rezultato naudingumą atitinka alternatyvios programos išlaidų ir numatomo programos rezultato naudingumo išraiškos santykį. Geriausia yra ta alternatyva, kurios šis santykis yra mažiausias.
Pavyzdyje yra pateikiama alternatyvių programų išlaidų pagal programos rezultato naudingumą analizė, kuri atliekama nežinant vertinimo kriterijų. Šiuo atveju yra žinoma tik kiekvienos alternatyvios programos išlaidos, norimi, bet neišmatuojami rezultatai ir problemos, kurias programa turi padėti išspręsti. Taip pat yra žinoma, kad kiekvienos alternatyvios programos galimumas pasiekti norimą rezultatą ir išspręsti problemą skiriasi, bet vertė yra vienoda. Numatomas kiekvienos programos rezultato naudingumas yra apskaičiuojamas dauginant skaičius, išreiškiančius jos galimumą ir naudingumą (pvz.: I alternatyvos atveju skaičiavimai yra [(0,8*8)] + [(0,5*10)] = 11,4). Išlaidų pagal programos rezultato naudingumą santykis yra alternatyvių programų išlaidos, padalytos iš numatomo rezultato naudingumo (pvz., I atveju 9600/11,4). Šiame pavyzdyje reikia atsižvelgti į I alternatyvą dėl mažiausio gaunamo išlaidų pagal programos rezultato naudingumą santykio.
|
ALTERNATYVOS |
|||
I |
II |
III |
IV |
|
Galimumas pasiekti rezultatą |
0,8 |
0,7 |
0,6 |
0,5 |
Galimumas panaikinti problemą |
0,5 |
0,6 |
0,7 |
0,8 |
Pasiekto programos rezultato naudingumas |
8 |
8 |
8 |
8 |
Problemos sumažinimo naudingumas |
10 |
10 |
10 |
10 |
Numatomo programos rezultato naudingumas |
11,4 |
11,6 |
11,8 |
12 |
Išlaidos |
9600 |
23100 |
52500 |
82000 |
Išlaidų pagal programos rezultato naudingumą santykis (I/N) |
842 |
1991 |
4449 |
6833 |
IV. VIENETO SAVIKAINOS ANALIZĖ
5. Vieneto savikainos analizė padeda palyginti alternatyvių programų atitinkamo rezultato vienetui panaudotas išlaidas ir naudojama tais atvejais, kai gaunamo rezultato negalima įvertinti pinigais. Vieneto savikaina yra apskaičiuojama programos išlaidas padalijant iš gauto rezultato arba darbo krūvio (pvz., išlaidos reikalingos vienam muitinės patikrinimui atlikti atitinkamoje Lietuvos dalyje). Vertinant alternatyvias programas, šis analizės metodas padeda išnagrinėti finansinius planuojamos veiklos privalumus ir trūkumus.
______________