LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS
Į S T A T Y M A S
2002 m. birželio 25 d. Nr. IX-987
Vilnius
PIRMASIS SKIRSNIS
Bendrosios nuostatos
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
2 straipsnis. Pagrindinės Įstatymo sąvokos
1. Agrarinės aplinkosaugos politika – priemonių, saugančių ir gerinančių aplinką bei užtikrinančių aplinkai nežalingą žemės ūkio ir maisto produktų gamybą, visuma.
2. Alternatyvi žemės ūkiui veikla – bet kuri kaimo vietovėje vykdoma veikla, nepriskirtina žemės ūkio veiklai.
3. Bazinis pasėlių plotas – bendras Lietuvos Respublikoje auginamų pasėlių plotas, už kurį mokamos tiesioginės išmokos.
4. Ekologinis žemės ūkis – Žemės ūkio ministerijos nustatytus reikalavimus atitinkanti žemės ūkio veiklos sistema, kurioje pagaminami ekologiški žemės ūkio ir maisto produktai.
5. Ekologiški žemės ūkio ir maisto produktai – sertifikuoti žemės ūkio ir maisto produktai, atitinkantys ekologiškiems žemės ūkio ir maisto produktams Žemės ūkio ministerijos nustatytus reikalavimus.
6. Eksporto skatinimas – visuma Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotų institucijų taikomų priemonių, kuriomis siekiama sudaryti teisines ir ekonomines žemės ūkio ir maisto produktų eksporto plėtros bei užsienio prekybos balanso gerinimo prielaidas.
7. Gamintojų organizacija – žemės ūkio veiklos subjektų įsteigtas juridinis asmuo, Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka pripažintas gamintojų organizacija.
8. Gamybos kvota – Žemės ūkio ministerijos nustatytas ir žemės ūkio veiklos subjektams skirstomas maksimalus žemės ūkio ir (ar) maisto produktų gamybos kiekis. Paskirstyta kvota tampa subjekto nuosavybe.
9. Garantinis užmokestis – vienkartinis mokestis, kurį paskolų gavėjas moka paskolos garantui už garantijos suteikimą bankui.
11. Intervencinis pirkimas – Vyriausybės įgaliotos institucijos vykdomas Lietuvos Respublikos asmenų pagamintų perteklinių žemės ūkio ir maisto produktų pirkimas, saugojimas ir pardavimas.
12. Kaimo bendruomenė – kaimo teritorijoje gyvenantys žmonės, susieti bendrais viešaisiais poreikiais ir interesais.
13. Kaimo plėtra – kaimo vietovių gyventojų gyvenimo kokybės gerinimas, kaimo ūkinės ir socialinės struktūros, taip pat bendruomeninių ryšių tobulinimas siekiant užtikrinti ekonominę ir socialinę sanglaudą, saugoti ir kurti darbo vietas kaimo vietovėse, saugoti ir puoselėti etninę kultūrą, kraštovaizdį bei gamtinę aplinką.
14. Kompensacinė išmoka – parama pinigais, skirta kompensuoti pajamų netekimą bei atlyginti patirtus nuostolius, atsiradusius dėl valstybės ar savivaldybių institucijų nustatytų suvaržymų žemės ūkio veiklai, Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka tiesiogiai teikiama žemės ūkio veiklos subjektams, kurie atitinka jos skyrimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus.
15. Maisto produktai – pagaminti, apdoroti ar perdirbti augalininkystės, gyvulininkystės, paukštininkystės, žvėrininkystės, bitininkystės ir žuvininkystės produktai bei natūraliai užaugę arba užauginti miško uogos, vaistažolės, grybai, skirti žmonių mitybai ir paruošti žmonėms vartoti.
16. Maisto ūkis – maisto produktų gamyboje ir jų pateikime vartotojams dalyvaujančių šakų visuma, sudaranti integruotą sistemą. Į ją įeina maistinės paskirties žemės ūkio produktų gamyba, jų perdirbimas ir prekyba bei šias šakas aptarnaujanti sfera. Maisto ūkiui taip pat priskiriamas ir namų maisto ūkis.
17. Mažiau palankios ūkininkauti vietovės – kaimo vietovės, kuriose dėl demografinių, aplinkosaugos, dirvožemio kokybės ir kitų gamtinių kliūčių iš žemės ūkio veiklos gaunamos mažesnės pajamos, tačiau žemės ūkio veikla turi būti tęsiama, kad būtų išsaugota aplinka ir pati kaimo vietovė. Mažiau palankios ūkininkauti vietovės nustatomos Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka.
18. Paslaugos žemės ūkiui – Žemės ūkio ministerijos patvirtintame sąraše numatyta su žemės ūkiu susijusi veikla.
19. Privatus intervencinis saugojimas – intervencinė rinkos reguliavimo priemonė, skatinanti asmenis Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka laikinai neteikti į rinką žemės ūkio ar maisto produktų.
20. Rezervinė gamybos kvota – žemės ūkio veiklos subjektams nepaskirstyta gamybos kvotos dalis, taip pat Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka žemės ūkio veiklos subjektų grąžinta gamybos kvota ar jos dalis.
21. Tiesioginė išmoka – parama pinigais, skirta pajamų lygiui palaikyti, Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka tiesiogiai teikiama žemės ūkio veiklos subjektams, atitinkantiems jos skyrimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus.
23. Žemės ūkio ekonominės sąskaitos – Europos Komisijos Statistikos tarnybos sukurta žemės ūkio veiklos ekonominės apskaitos sistema.
24. Žemės ūkio produktai – pagaminti, apdoroti ar perdirbti augalininkystės, gyvulininkystės, paukštininkystės, žvėrininkystės, bitininkystės ir žuvininkystės produktai bei natūraliai užaugę arba užauginti miško uogos, vaistažolės, grybai, skirti tiesioginiam vartojimui arba tolesniam apdorojimui ar perdirbimui gaminant maisto produktus ar ne maisto prekes.
25. Žemės ūkio produktų apdorojimas – žemės ūkio produktų paruošimas nekeičiant jų pirminės fizinės ar cheminės sudėties.
26. Žemės ūkio produktų gamyba – veikla, kurios metu yra sukuriami arba iš gamtos išgaunami žemės ūkio produktai.
27. Žemės ūkio produktų perdirbimas – žemės ūkio produktų paruošimas pakeičiant jų pirminę fizinę ar cheminę sudėtį.
28. Žemės ūkio veikla – veikla, apimanti žemės ūkio produktų gamybą ir apdorojimą, savo pagamintų ir apdorotų žemės ūkio produktų perdirbimą, maisto produktų gamybą ir šių produktų realizavimą, taip pat paslaugų žemės ūkiui teikimą. Žemės ūkio veikla nelaikoma maisto produktų gamyba iš ne savo pagamintų ir apdorotų žemės ūkio produktų ir šių produktų realizavimas.
aNTRASIS SKIRSNIS
ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS POLITIKA
3 straipsnis. Žemės ūkio ir kaimo plėtra
1. Žemės ūkio ir kaimo plėtra ekonominiu, ekologiniu, socialiniu ir etninės kultūros požiūriu yra valstybės prioritetinės sritys.
4 straipsnis. Žemės ūkio ir kaimo plėtros politikos tikslai
Nustatant ir įgyvendinant valstybės žemės ūkio ir kaimo plėtros politiką, siekiama šių tikslų:
2) sudarant sąlygas didėti žemės ūkio veiklos subjektų pajamoms, užtikrinti kaimo vietovių gyventojų gyvenimo lygį individualioms socialinėms, ekonominėms ir kultūrinėms reikmėms tenkinti;
3) tolygios ir įvairiapusės kaimo ūkinės plėtros ir socialinės ekonominės sanglaudos kaimo vietovėse, sudarant sąlygas gerinti kaimo vietovių gyventojų gyvenimo kokybę;
4) užtikrinti, kad į rinką būtų teikiami saugūs ir geros kokybės bei plataus asortimento žemės ūkio ir maisto produktai;
5 straipsnis. Žemės ūkio ir kaimo plėtros politikos įgyvendinimas
1. Žemės ūkio ir kaimo plėtros politiką įgyvendina Vyriausybė, Žemės ūkio ministerija, Vyriausybės įgaliotos kitos institucijos bei savivaldybių institucijos pagal įstatymų ir kitų teisės aktų suteiktą kompetenciją.
2. Vyriausybė iš valstybės ir savivaldybių institucijų, visuomeninių organizacijų atstovų suformuoja patariamąją, visuomeniniais pagrindais dirbančią instituciją – Kaimo plėtros tarybą, tvirtina jos sudėtį ir nuostatus.
3. Kaimo plėtros taryba nagrinėja svarbiausius žemės ūkio ir kaimo plėtros klausimus, vertina, kaip įgyvendinama Žemės ūkio ir kaimo plėtros strategija, teikia pasiūlymus Vyriausybei ir atlieka kitas savo nuostatuose nustatytas funkcijas.
TREČIASIS SKIRSNIS
žemės ūkio VALDYMAS
6 straipsnis. Žemės ūkio veiklos administravimas ir kontrolė
Valstybės ir savivaldybių institucijos pagal joms įstatymų ir kitų teisės aktų suteiktą kompetenciją administruoja ir kontroliuoja šias žemės ūkio veiklos sritis:
12) melioracijos sistemų ir hidrotechnikos įrenginių statybos ir eksploatavimo darbų planavimo, organizavimo ir priežiūros;
7 straipsnis. Žemės ūkio ir maisto produktų rinkos ekonominis reguliavimas
1. Vyriausybė ar jos įgaliota institucija šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka:
8 straipsnis. Kai kurių žemės ūkio ir maisto produktų gamybos ekonominis reguliavimas
1. Žemės ūkio ir maisto produktų gamybą tiesiogiai ir netiesiogiai reguliuoja Žemės ūkio ministerija šiomis ekonominėmis priemonėmis:
1) žemės ūkio veiklos subjektams paskirstydama pieno, cukraus, bulvių krakmolo, sausųjų pašarų, linų pluošto gamybos kvotas;
9 straipsnis. Tiesioginės ir kompensacinės išmokos
1. Siekiant palaikyti žemės ūkio veiklos subjektų pajamų lygį ar kompensuoti pajamų netekimą, Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka žemės ūkio veiklos subjektams mokamos tiesioginės ar kompensacinės išmokos.
2. Tiesioginės išmokos mokamos už pasėlių plotus, už gyvulius arba kitais Žemės ūkio ministerijos nustatytais pagrindais. Papildomai tiesioginės išmokos mokamos ekologiškų žemės ūkio ir maisto produktų gamintojams.
3. Kompensacinės išmokos mokamos žemės ūkio veiklos subjektams, kurie nutraukia gamybą ir perduoda savo kvotą ar jos dalį į rezervinę gamybos kvotą, ir kitais Žemės ūkio ministerijos nustatytais pagrindais. Taip pat kompensuojami nuostoliai, atsiradę dėl valstybės ar savivaldybių institucijų nustatytų žemės ūkio veiklos suvaržymų. Papildomai kompensacinės išmokos mokamos žemės ūkio veiklos subjektams mažiau palankiose ūkininkauti vietovėse ir vietovėse su aplinkosaugos apribojimais. Vietoves su aplinkosaugos apribojimais nustato Vyriausybės įgaliota institucija.
10 straipsnis. Intervencinis pirkimas ir kitos intervencinės priemonės
1. Siekiant, kad dėl tam tikrų žemės ūkio ar maisto produktų pertekliaus arba dėl kitų objektyvių priežasčių šių produktų kainos nenukristų žemiau Vyriausybės nustatyto lygio, Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka vykdomas intervencinis pirkimas.
2. Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka taikomos ir kitos intervencinės priemonės:
3. Parama krakmolo gamybos įmonėms teikiama tik tuomet, jeigu šios įmonės laikosi Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytos minimalios krakmolo gamybai skirtų bulvių supirkimo kainos.
11 straipsnis. Žemės ūkio ir maisto produktų eksporto skatinimas ir importas
2. Siekiant sukurti palankią aplinką žemės ūkio ir maisto produktų eksportui plėtoti, Vyriausybės nustatyta tvarka vykdomos eksporto skatinimo programos ir priemonės. Vykdant eksporto skatinimo programas, stebimas prekybos balansas, atliekami vidaus, užsienio prekybos bei kiti tyrimai. Eksporto skatinimo priemones administruoja Vyriausybės įgaliotos institucijos.
3. Vyriausybė, skatindama žemės ūkio ir maisto produktų eksportą:
2) teikia paramą šių produktų eksportuotojams, steigiantiems užsienio valstybėse didmenines bazes, sandėlius, parduotuves Lietuvoje pagamintai produkcijai laikyti ir ja prekiauti;
4. Importuojami žemės ūkio ir maisto produktai turi atitikti įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytus saugos, kokybės, fitosanitarijos, veterinarijos, veislininkystės ir kitus reikalavimus.
12 straipsnis. Saugos ir kokybės reikalavimai
1. Vyriausybės įgaliotos institucijos pagal joms įstatymų ir kitų teisės aktų suteiktą kompetenciją tvirtina žemės ūkio ir maisto produktų saugos ir kokybės, jų vertinimo reikalavimus, tyrimo procedūras ir metodus, kontrolės tvarką.
2. Lietuvoje pagamintų, importuojamų ir eksportuojamų žemės ūkio ir maisto produktų saugą ir kokybę tikrina Vyriausybės įgaliotos institucijos pagal joms įstatymų ir kitų teisės aktų suteiktą kompetenciją.
3. Žemės ūkio ir maisto produktų sauga ir kokybė kontroliuojama visuose gamybos, apdorojimo, perdirbimo, laikymo, gabenimo, supirkimo ir realizavimo etapuose.
13 straipsnis. Ekologinio žemės ūkio ekonominis reguliavimas
1. Žemės ūkio ministerija, formuodama ekologinio žemės ūkio politiką, nustato:
3) institucijas, sertifikuojančias ekologiškus žemės ūkio ir maisto produktus bei kontroliuojančias jų gamybos procesą (toliau – sertifikavimo įstaigos);
14 straipsnis. Agrarinės aplinkosaugos reguliavimas
Kraštovaizdžiui, biologinei įvairovei ir kitiems gamtos komponentams išsaugoti Vyriausybės įgaliotos institucijos:
4) kompensuoja išlaidas, kurias žemės ūkio veiklos subjektai skiria gamtosaugos ir kraštovaizdžio saugojimo priemonėms įgyvendinti;
15 straipsnis. Valstybės remiamos žemės ūkio ir maisto produktų suvartojimo skatinimo programos
1. Siekiant skatinti žemės ūkio ir maisto produktų suvartojimą, Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka vykdomos valstybės remiamos šių produktų suvartojimo skatinimo programos.
2. Valstybės remiamos žemės ūkio ir maisto produktų suvartojimo skatinimo programos apima visuomenės informavimą, reklamą, mugių ir parodų organizavimą, dalyvavimą jose, pieną mokykloms ir kitas priemones, skatinančias vartoti tam tikrus žemės ūkio ir maisto produktus.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
Paramos KAIMO PLĖTRAi kryptys
16 straipsnis. Paramos kaimo plėtrai kryptys
1. Parama kaimo plėtrai teikiama pagal šias kryptis:
9) parama kaimo vietovių keliams ir elektros linijoms tiesti bei naudoti, vandentvarkai, socialinei infrastruktūrai gerinti, paveldui išsaugoti ir kitoms kaimo vietovių pertvarkymo priemonėms įgyvendinti;
13) parama kaimo vietovėse esantiems žemės ūkio pastatams ir statiniams rekonstruoti bei įgyvendinti programoms, apimančioms tokių pastatų ir statinių pritaikymą, panaudojimą žemės ūkio ir alternatyviai žemės ūkiui veiklai plėtoti;
2. Parama apželdinimui mišku ir kaimo vietovių pertvarkymui teikiama atsižvelgiant į kaimo vietovių žemėtvarkos projektus.
3. Konkrečias kaimo plėtros priemones ir jų finansavimo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos.
PENKTASis SKIRSNIS
PARAMA ŽEMĖS ŪKIUI IR KAIMO PLĖTRAI
17 straipsnis. Žemės ūkio ir kaimo plėtros rėmimas
1. Parama žemės ūkiui ir kaimo plėtrai teikiama iš nacionalinio biudžeto lėšų, Europos Sąjungos specialiųjų ir kitų paramos fondų lėšų, privačių ir kitų lėšų.
2. Parama žemės ūkiui ir kaimo plėtrai teikiama pagal šį Įstatymą ir Seimo bei Vyriausybės tvirtinamų strateginių žemės ūkio ir kaimo plėtros dokumentų nustatytus finansavimo prioritetus.
3. Paramą iš žemės ūkiui ir kaimo plėtrai skirtų lėšų gali gauti asmenys, atitinkantys paramos skyrimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus.
4. Žemės ūkio veiklos subjektams, kurių metinės pajamos iš žemės ūkio veiklos sudaro daugiau kaip 50 procentų visų gautų pajamų, taikomi įstatymų nustatyti lengvatiniai apmokestinimo tarifai. Pajamų dalies, kuri gaunama iš žemės ūkio veiklos, įvertinimo metodiką nustato Vyriausybės įgaliota institucija.
18 straipsnis. Paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai administravimas
1. Europos Sąjungos paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai lėšas administruoja bei jų mokėjimo ir kontrolės funkcijas atlieka Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos ir kitos Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos ir Europos Bendrijų Komisijos akredituotos institucijos.
19 straipsnis. Nuostolių ir draudimo įmokų kompensavimas
1. Valstybei įstatymų nustatytais administraciniais metodais pritaikius žemės ūkio veiklos suvaržymus aplinkos apsaugos, fitosanitarijos, gyvūnų ligų prevencijos ir likvidavimo tikslais, nuostoliai kompensuojami Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka.
2. Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka iš dalies kompensuojamos pasėlių, gyvūnų, žemės ūkio technikos ir gamybinių pastatų draudimo nuo nepalankių gamtinių sąlygų ar kitų draudiminių įvykių draudimo įmokos.
20 straipsnis. Paskolų palūkanų ir garantinio užmokesčio kompensavimas
21 straipsnis. Veislininkystės ir veislinės medžiagos įsigijimo rėmimas
22 straipsnis. Parama kooperacijos plėtrai
1. Valstybės tikslinis finansavimas Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka skiriamas kooperatinėms bendrovėms (kooperatyvams), užsiimančioms žemės ūkio ir (ar) alternatyvia žemės ūkiui veikla.
2. Kooperatinėms bendrovėms (kooperatyvams), užsiimančioms žemės ūkio ir (ar) alternatyvia žemės ūkiui veikla, teikiamos mokesčių lengvatos, lengvatinės ir (ar) beprocentės paskolos.
3. Gerindama žemės ūkio veiklos subjektų verslo kreditavimo sąlygas, valstybė iš savo išteklių skiria ilgalaikę beprocentę paskolą kredito institucijoms, veikiančioms kooperacijos pagrindais, stiprinti ir plėtoti.
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
ŽEMĖS ŪKIO STATISTIKA IR INFORMACInė sistema
23 straipsnis. Žemės ūkio oficialioji statistika
1. Žemės ūkio oficialiąją statistiką, vadovaudamosi Statistikos įstatymu, organizuoja Vyriausybės įgaliotos institucijos.
24 straipsnis. Žemės ūkio surašymai
2. Surašymų metu surašomi privačios žemės savininkai ir žemės ūkio veiklos subjektai. Surašymų metu renkami duomenys apie žemę ir jos naudojimą, gyvūnų skaičių, turimus pastatus ir žemės ūkio techniką, darbo jėgą ir jos naudojimą, pajamas ir išlaidas.
4. Surašymų metu gauti duomenys yra konfidencialūs ir gali būti panaudoti tik suvestiniams duomenims gauti.
25 straipsnis. Integruota administravimo ir kontrolės sistema
1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, siekdama užtikrinti efektyvų valstybės ir Europos Sąjungos paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai lėšų administravimą, steigia integruotą administravimo ir kontrolės sistemą.
2. Integruotą administravimo ir kontrolės sistemą sudaro:
1) žemės sklypų tapatybės nustatymo ir registravimo sistema, susidedanti iš grafinių ir atributinių duomenų;
2) gyvulių tapatybės nustatymo ir registravimo sistema, susidedanti iš raidinių skaitmeninių simbolių;
26 straipsnis. Žemės ūkio ir kaimo verslo registras
1. Vyriausybė, siekdama užtikrinti tinkamą tiesioginių išmokų, paramos kaimo plėtrai ir kitų paramos rūšių administravimą ir kontrolę, steigia žemės ūkio ir kaimo verslo registrą.
2. Registro paskirtis ir objektas nustatomi registro nuostatuose. Registro nuostatus tvirtina Vyriausybė.
27 straipsnis. Ūkių apskaitos duomenų tinklas
1. Siekdamos sukaupti informaciją, reikalingą žemės ūkio ir kaimo plėtros politikai formuoti, Vyriausybės įgaliotos institucijos kasmet atlieka savanoriškus žemės ūkio veiklos subjektų ūkinės-finansinės veiklos rezultatų tyrimus ir plėtoja ūkių apskaitos duomenų tinklą.
28 straipsnis. Žemės ūkio ir maisto produktų rinkos informacinė sistema
1. Siekdamos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo priemonių efektyvumo, Vyriausybės įgaliotos institucijos tiria žemės ūkio ir maisto produktų rinką ir plėtoja jos informacinę sistemą.
29 straipsnis. Informacijos teikimas ir naudojimas
1. Norint kontroliuoti, ar laikomasi teisės aktų, reglamentuojančių paramą žemės ūkiui ir kaimo plėtrai, bei užtikrinti rinkos reguliavimo priemonių įgyvendinimą, atsakingos valstybės ir savivaldybių institucijos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka pagal kompetenciją turi teisę gauti informaciją iš žemės ūkio veiklos subjektų.
septintasis SKIRSNIS
Baigiamosios nuostatos
30 straipsnis. Atsakomybė už Įstatymo pažeidimus
31 straipsnis. Pasiūlymas Vyriausybei
1. Iki šio Įstatymo įsigaliojimo Vyriausybė paskiria įgaliotąsias institucijas ir parengia įstatymus bei kitus teisės aktus, reikalingus šio Įstatymo nuostatoms įgyvendinti.
32 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
2. Įstatymo 17 straipsnio 5 dalis įsigalioja nuo Lietuvos Respublikos įstojimo į Europos Sąjungą dienos.
3. Šiam Įstatymui įsigaliojus, netenka galios:
1) Lietuvos Respublikos žemės ūkio ekonominių santykių valstybinio reguliavimo įstatymas (Žin., 1995, Nr. 1-5);
2) Lietuvos Respublikos žemės ūkio ekonominių santykių valstybinio reguliavimo įstatymo 2, 4, 8, 9 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas (Žin., 1996, Nr. 116-2694);
3) Lietuvos Respublikos žemės ūkio ekonominių santykių valstybinio reguliavimo įstatymo 6, 9 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymas (Žin., 1997, Nr. 96-2429);
4) Lietuvos Respublikos žemės ūkio ekonominių santykių valstybinio reguliavimo įstatymo 2, 4, 5, 6, 9, 14 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas (Žin., 2000, Nr. 30-828);
5) Lietuvos Respublikos valstybės paramos besikuriantiems ūkininkams įstatymas (Žin., 1999, Nr. 45-1434).