LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2003 m. GEGUŽĖS 20 d. ĮSAKYMO Nr. 248 „DĖL APLINKOS MINISTERIJOS ATSAKINGŲ INSTITUCIJŲ VEIKSMŲ EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ AR AVARIJŲ ATVEJAIS IR AVARIJŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMO VALDYMO“ PAKEITIMO

 

2013 m. gruodžio 5 d. Nr. D1-894

Vilnius

 

1. P a k e i č i u Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. gegužės 20 d. įsakymą Nr. 248 „Dėl Aplinkos ministerijos atsakingų institucijų veiksmų ekstremalių situacijų ar avarijų atvejais ir avarijų padarinių likvidavimo valdymo“ (Žin., 2003, Nr. 56-2504; 2008, Nr. 129-4937; 2011, Nr. 83-4053):

1.1. 1.3 punkte vietoj žodžių „Ekstremalių situacijų valdymo“ įrašau žodžius „Ekstremalių situacijų operacijų“;

1.2. 1.4 punkte vietoj žodžių „Ekstremalių situacijų valdymo“ įrašau žodžius „Ekstremalių situacijų operacijų“;

1.3. pripažįstu netekusiu galios 3 punktą.

2. Išdėstau nurodytuoju įsakymu patvirtintą Aplinkos ministerijos Ekstremalių situacijų operacijų centro sudėtį nauja redakcija (pridedama).

3. Išdėstau nurodytuoju įsakymu patvirtintus Aplinkos ministerijos Ekstremalių situacijų operacijų centro nuostatus nauja redakcija (pridedama).

4. Nurodytuoju įsakymu patvirtintame Aplinkos ministerijos struktūrinių padalinių bei ministerijai pavaldžių ir jos reguliavimo sričiai priskirtų institucijų veiksmų ekstremalių situacijų ar avarijų atvejais ir avarijų padarinių likvidavimo tvarkos apraše:

4.1. 5 punkte vietoj žodžių „Ekstremalių situacijų valdymo centras“ įrašau žodžius „Ekstremalių situacijų operacijų centras“, išbraukiu žodžius ir ženklus „(toliau – Centras)“, įrašau vietoj žodžių ir ženklų „Ekstremalių situacijų valdymo centro vadovui (jei jo nėra – vadovo pavaduotojui)“ žodžius ir ženklus „Ekstremalių situacijų operacijų centro koordinatoriui (jei jo nėra – koordinatoriaus pavaduotojui)“;

4.2. 6.6 punkte vietoj žodžių „Centro vadovui“ įrašau žodžius „Aplinkos ministerijos Ekstremalių situacijų operacijų centro koordinatoriui“, vietoj žodžių „Centro vadovu“ įrašau žodžius „Aplinkos ministerijos Ekstremalių situacijų operacijų centro koordinatoriumi“;

4.3. 7.7 punkte vietoj žodžio „Centrą“ įrašau žodžius „Aplinkos ministerijos Ekstremalių situacijų operacijų centrą“.

5. Nurodytuoju įsakymu patvirtintame Aplinkos ministerijos struktūrinių padalinių bei ministerijai pavaldžių ir jos reguliavimo sričiai priskirtų institucijų informavimo apie ypatingas radiacines situacijas tvarkos apraše:

5.1. 11 punkte vietoj žodžių „Ekstremalių situacijų valdymo centro vadovą“ įrašau žodžius „Ekstremalių situacijų operacijų centro koordinatorių“;

5.2. 13 punkte vietoj žodžių „ekstremalių situacijų valdymo centro vadovą“ įrašau žodžius „Ekstremalių situacijų operacijų centro koordinatorių“;

5.3. 1 priedo 2 pastraipoje vietoj žodžių „EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ VALDYMO“ įrašau žodžius „EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ OPERACIJŲ“.

6. P a v e d u įsakymo vykdymą kontroliuoti aplinkos viceministrui pagal administruojamą sritį.

 

Aplinkos ministras                                                        Valentinas Mazuronis

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2008 m. spalio 27 d.

įsakymu Nr. D1-569

(Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2013 m. gruodžio 5 d.

įsakymo Nr. D1-894

redakcija)

 

APLINKOS MINISTERIJOS EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ OPERACIJŲ CENTRO SUDĖTIS

 

Aplinkos viceministras, Aplinkos ministerijos Ekstremalių situacijų operacijų centro koordinatorius;

Aplinkos apsaugos agentūros direktorius, Aplinkos ministerijos Ekstremalių situacijų operacijų centro koordinatoriaus pavaduotojas;

Nariai:

Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos departamento direktorius;

Aplinkos ministerijos Vandenų departamento direktorius;

Generalinės miškų urėdijos generalinis miškų urėdas;

Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktorius;

Aplinkos ministerijos Bendrųjų reikalų skyriaus vedėjas;

Aplinkos ministerijos Visuomenės informavimo skyriaus vedėjas;

Aplinkos ministerijos Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės politikos skyriaus vedėjas;

Aplinkos apsaugos agentūros Aplinkos tyrimų departamento direktorius;

Aplinkos apsaugos agentūros Avarijų prevencijos ir valdymo skyriaus vedėjas.

 

_________________

 

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2008 m. spalio 27 d.

įsakymu Nr. D1-569

(Lietuvos Respublikos aplinkos ministro  2013 m. gruodžio 5 d.

įsakymo Nr. D1-894

redakcija)

 

APLINKOS MINISTERIJOS EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ OPERACIJŲ CENTRO NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Aplinkos ministerijos (toliau – AM) Ekstremalių situacijų operacijų centro (toliau –ESOC) nuostatai (toliau – Nuostatai) reglamentuoja AM ESOC veiklos tikslus, uždavinius ir vykdomas funkcijas, AM ESOC sudarymo, darbo organizavimo, sušaukimo tvarką ir veiklą.

2. AM ESOC yra iš AM struktūrinių padalinių, AM pavaldžių ir jos reguliavimo sričiai priskirtų institucijų valstybės tarnautojų ir darbuotojų sudaromas organas, kuris pagal AM kompetenciją vykdo ekstremalių situacijų prevenciją, užtikrina Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijos (toliau – VESK) priimtų sprendimų įgyvendinimą, valstybės lygiu koordinuoja AM struktūrinių padalinių, AM pavaldžių ir jos reguliavimo sričiai priskirtų institucijų veiklą, ekstremalių situacijų ar avarijų atvejais.

3. AM ESOC pavaldus aplinkos ministrui.

4. Įvykių, ekstremalių įvykių ir ekstremalių situacijų atvejais AM ESOC vykdo AM reguliavimo sričiai priskirtas funkcijas. Kasdienines AM ESOC funkcijas vykdo Aplinkos apsaugos agentūra.

5. AM ESOC savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymu (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2009, Nr. 159-7207), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. rugpjūčio 25 d. nutarimu Nr. 1213 „Dėl Ekstremaliųjų situacijų operacijų centrų sudarymo ir darbo organizavimo tipinės tvarkos aprašo ir Ministerijų ir kitų valstybės institucijų ir įstaigų, kuriose steigiami ekstremaliųjų situacijų operacijų centrai, sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 102-5272), kitais civilinės saugos sistemos veiklą reglamentuojančiais teisės aktais.

6. Nuostatuose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Civilinės saugos įstatyme ir kituose teisės aktuose.

 

II. AM ESOC TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

7. Pagrindiniai AM ESOC veiklos tikslai – pagal AM kompetenciją vykdyti ekstremalių situacijų prevenciją, užtikrinti VESK priimtų sprendimų įgyvendinimą, organizuoti ir koordinuoti įvykių, ekstremalių įvykių ir ekstremalių situacijų likvidavimą, padarinių šalinimą, žmonių ir aplinkos apsaugą.

8. AM ESOC uždaviniai:

8.1. užtikrinti VESK priimtų sprendimų įgyvendinimą;

8.2. pagal kompetenciją organizuoti ir koordinuoti įvykio, ekstremalaus įvykio ar ekstremalios situacijos likvidavimą, padarinių šalinimą, žmonių ir aplinkos apsaugą;

8.3. koordinuoti AM struktūrinių padalinių, AM pavaldžių ir jos reguliavimo sričiai priskirtų institucijų veiklą įvykus ekstremaliai situacijai ar avarijai.

9. Vykdydamas jam pavestus uždavinius, AM ESOC atlieka šias funkcijas:

9.1. pagal kompetenciją organizuoja ekstremalių situacijų prevenciją, prognozuoja galimas ekstremalias situacijas;

9.2. pagal kompetenciją įgyvendina VESK sprendimus ekstremalių situacijų prevencijos klausimais;

9.3. pagal kompetenciją renka, analizuoja ir vertina duomenis ir informaciją apie įvykį, ekstremalų įvykį, gresiančią ar susidariusią ekstremalią situaciją, prognozuoja jų eigą ir mastą, pavojų ir galimą poveikį aplinkai, numato civilinės saugos priemones ir gelbėjimo veiksmus;

9.4. informuoja aplinkos ministrą, VESK apie susidariusią ekstremalią situaciją ir AM priskirtų funkcijų vykdymą jos eigoje;

9.5. keičiasi informacija su kitų institucijų ESOC, analizuodamas, vertindamas įvykio, ekstremalaus įvykio ar ekstremalios situacijos eigą;

9.6. rengia ir teikia informaciją Aplinkos apsaugos agentūrai ir regiono aplinkos apsaugos departamentui, kurio teritorijoje įvyko ekstremali situacija ar avarija, padeda tinkamai kontroliuoti ekstremalios situacijos lokalizavimo ir padarinių šalinimo darbus;

9.7. valstybės lygio ekstremalios situacijos atveju pagal kompetenciją valstybės lygiu organizuoja ar koordinuoja ekstremalios situacijos likvidavimą ir padarinių šalinimą;

9.8. pagal kompetenciją teikia VESK siūlymus dėl:

9.8.1. materialinių ir finansinių išteklių, reikalingų ekstremalioms situacijoms likviduoti ir jų padariniams šalinti;

9.8.2. valstybės rezervo formavimo ir panaudojimo;

9.9. atlieka kitas teisės aktų nustatytas su civilinės saugos sistemos uždavinių įgyvendinimu susijusias funkcijas.

 

III. AM ESOC STEIGIMAS IR DARBO ORGANIZAVIMAS

 

10. AM ESOC steigiamas aplinkos ministro įsakymu.

11. AM ESOC sudaro ESOC koordinatorius, koordinatoriaus pavaduotojas ir nariai.

12. AM ESOC personalinė sudėtis tvirtinama vadovaujantis šiomis nuostatomis:

12.1. koordinatoriumi skiriamas aplinkos viceministras, kuruojantis aplinkos apsaugą ekstremalių situacijų atvejais;

12.2. koordinatoriaus pavaduotoju skiriamas Aplinkos apsaugos agentūros direktorius;

12.3. nariais gali būti skiriami AM struktūrinių padalinių, įstaigų prie AM ir AM pavaldžių įstaigų vadovai.

13. Prireikus AM ESOC veikloje dalyvauja kitų institucijų ir įstaigų, civilinės saugos sistemos pajėgų atstovai.

14. AM ESOC koordinatorius:

14.1. organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja AM ESOC priskirtų uždavinių ir funkcijų vykdymą;

14.2. pagal kompetenciją koordinuoja civilinės saugos sistemos pajėgų, dalyvaujančių likviduojant ekstremalų įvykį ar ekstremalią situaciją ir šalinant jų padarinius ekstremalios situacijos židinyje, veiksmus iki paskiriamas ekstremalios situacijos operacijų vadovas, kai nėra gelbėjimo darbų vadovo;

14.3. pagal kompetenciją teikia pasiūlymus VESK, ekstremalios situacijos operacijų vadovui dėl priemonių ir veiksmų, reikalingų gresiančiai ar susidariusiai ekstremaliai situacijai valdyti ir padariniams šalinti;

14.4. yra atsakingas už AM ESOC pavestų užduočių ir funkcijų vykdymą;

14.5. šaukia planinius ir neeilinius AM ESOC posėdžius, tvirtina jų darbotvarkę;

14.6. informuoja aplinkos ministrą apie įvykių, ekstremalių įvykių ir ekstremalių situacijų eigą ar pavojų joms atsirasti ir apie priemones, kurių numatoma imtis aplinkos apsaugai organizuoti;

14.7. teikia aplinkos ministrui siūlymus ir sprendimų projektus dėl:

14.7.1. AM ir jos valdymo srities institucijų, įstaigų ir įmonių veiklos organizavimo ir koordinavimo ekstremalių įvykių ir ekstremalių situacijų atvejais;

14.7.2. AM ESOC personalinės sudėties ir darbo organizavimo.

15. AM ESOC koordinatorius pavaldus ir atskaitingas aplinkos ministrui ir ekstremalios situacijos operacijų vadovui. AM ESOC koordinatoriaus pavaduotojas ir nariai pavaldūs AM ESOC koordinatoriui.

16. AM ESOC koordinatoriaus pavaduotojas padeda AM ESOC koordinatoriui vykdyti šiuose Nuostatuose jam nustatytas funkcijas, o, kai jo nėra, arba jo pavedimu jį pavaduoja.

17. AM ESOC koordinatoriaus pavaduotojas:

17.1. organizuoja planinius ir neeilinius AM ESOC posėdžius ir teikia AM ESOC koordinatoriui tvirtinti jų darbotvarkę;

17.2. organizuoja AM ESOC posėdžių medžiagos rengimą ir teikimą AM ESOC nariams;

17.3. gresiant arba susidarius ekstremaliai situacijai:

17.3.1. organizuoja skubų AM vadovybės ir AM ESOC koordinatoriaus bei narių informavimą;

17.3.2. prireikus inicijuoja AM ESOC sušaukimą.

18. AM ESOC nariai pavaldūs AM ESOC koordinatoriui ir jo pavaduotojui.

19. Atsižvelgiant į teisės aktuose AM kompetencijai priskirtų įvykių, ekstremalių įvykių ar ekstremalių situacijų pobūdį, gali būti sudaromos šios AM ESOC grupės:

19.1. operacinio vertinimo ir ekstremalių situacijų prevencijos;

19.2. informacijos valdymo ir visuomenės informavimo;

19.3. administravimo ir elektroninių ryšių organizavimo ir palaikymo.

20. Šių Nuostatų 19 punkte išvardytos AM ESOC grupės pagal AM kompetenciją vykdo šias funkcijas:

20.1. Operacinio vertinimo ir ekstremalių situacijų prevencijos grupė:

20.1.1. teisės aktų nustatyta tvarka pagal savo kompetenciją vykdo ekstremalių situacijų prevenciją;

20.1.2. prognozuoja įvykio, ekstremalaus įvykio ir ekstremalios situacijos eigą, jos padarinių pobūdį ir mastą, planuoja civilinės saugos priemones ir gelbėjimo veiksmus;

20.1.3. įvertina susidariusią situaciją ir, suderinusi su AM ESOC koordinatoriumi, teikia ekstremalios situacijos operacijų vadovui pasiūlymus dėl reikiamų civilinės saugos sistemos pajėgų, racionalaus ir veiksmingo finansinių ir kitų materialinių išteklių panaudojimo gresiančios ar susidariusios ekstremalios situacijos padariniams šalinti;

20.1.4. organizuoja ir koordinuoja įvykio, ekstremalaus įvykio ir ekstremalios situacijos likvidavimą, padarinių šalinimą;

20.1.5. koordinuoja veiksmus ir keičiasi informacija su kitų institucijų ESOC, analizuodama, vertindama ir prognozuodama įvykio, ekstremalaus įvykio ir ekstremalios situacijos eigą;

20.2. Informacijos valdymo ir visuomenės informavimo grupė:

20.2.1. organizuoja, analizuoja ir vertina informaciją ir duomenis apie įvykį, ekstremalų įvykį ar ekstremalią situaciją;

20.2.2. surinktą, išanalizuotą ir įvertintą informaciją apie įvykį, ekstremalų įvykį ar ekstremalią situaciją, suderinusi su AM ESOC koordinatoriumi, perduoda ekstremalios situacijos operacijų vadovui;

20.2.3. perduoda VESK, ekstremalios situacijos operacijų vadovo sprendimus ir kitą būtiną informaciją civilinės saugos sistemos pajėgoms ir kitiems civilinės saugos sistemos subjektams;

20.2.4. rengia visuomenei informaciją apie gresiančią ar susidariusią ekstremalią situaciją, galimus jos padarinius, jų šalinimo priemones ir rekomendacijas dėl apsisaugojimo nuo ekstremalios situacijos galimo neigiamo poveikio ar to poveikio mažinimo;

20.2.5. organizuoja spaudos konferencijas;

20.5. Administravimo ir elektroninių ryšių organizavimo ir palaikymo grupė:

20.5.1. užtikrina AM ESOC darbo vietų nuolatinį aprūpinimą darbui reikalingomis priemonėmis;

20.5.2. užtikrina AM ESOC įrangos eksploatavimą ir techninę priežiūrą;

20.5.3. užtikrina AM ESOC dokumentų įforminimą ir tvarkymą;

20.5.4. atsižvelgdama į įvykio, ekstremalaus įvykio ir ekstremalios situacijos eigą ir prognozę, planuoja AM ESOC ryšių, duomenų perdavimo įrangos ir sistemų veiklą, užtikrina tinkamą ESOC ryšių sistemų veikimą;

20.5.5. užtikrina AM ESOC elektroninės informacijos apsaugą;

20.5.6. užtikrina turimų AM ESOC informacinių sistemų darbą.

21. AM ESOC pagal kompetenciją vykdo kitus AM ESOC koordinatoriaus sprendimus, būtinus VESK ir (ar) ekstremalios situacijos operacijų vadovo priimtiems sprendimams ir (ar) kitiems AM ESOC uždaviniams įgyvendinti.

22. Į šių Nuostatų 19 punkte išvardytų grupių sudėtį gali būti įtraukiami AM struktūrinių padalinių, įstaigų prie AM bei AM pavaldžių įstaigų valstybės tarnautojai ir darbuotojai.

23. Šių Nuostatų 19 punkte nurodytų grupių funkcijos gali būti pavedamos AM struktūriniams padaliniams, taip pat įstaigoms prie AM bei AM pavaldžioms įstaigoms ir (ar) šių įstaigų struktūriniams padaliniams.

24. Šių Nuostatų 19 punkte nurodytų grupių vadovai pavaldūs ir atskaitingi AM ESOC koordinatoriui ir jo pavaduotojui.

25. Prireikus gali būti sudaromos kitos nei šių Nuostatų 19 punkte nurodytos AM ESOC grupės.

26. Atsižvelgiant į įvykio, ekstremalaus įvykio ar ekstremalios situacijos pobūdį ir mastą, gali būti aktyvuojama mažiau negu nurodyta Nuostatų 19 punkte AM ESOC grupių ir pavedama vienai AM ESOC grupei atlikti kelių AM ESOC grupių funkcijas.

27. Sprendimai dėl šių Nuostatų 19 punkte nurodytų grupių sudarymo tvirtinami aplinkos ministro įsakymais.

28. Vykdydamas savo funkcijas AM ESOC turi teisę gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, valstybės įmonių, ūkio subjektų išsamią informaciją apie įvykį, ekstremalų įvykį ar ekstremalią situaciją, jų turimas civilinės saugos sistemos pajėgas ir materialinius išteklius, kurie galėtų būti panaudoti gresiančiai ar susidariusiai ekstremaliai situacijai likviduoti, jos padariniams šalinti ar prevencijai.

29. AM ESOC pasirengimas valdyti ekstremalias situacijas įvertinamas per civilinės saugos ir kitas pratybas.

 

IV. AM ESOC SUŠAUKIMAS IR VEIKLA

 

30. AM ESOC sušaukiamas:

30.1. kai pasiekiami ar viršijami Ekstremalių įvykių kriterijai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. kovo 9 d. nutarimu Nr. 241 „Dėl Ekstremaliųjų įvykių kriterijų sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 29-1004; 2011, Nr. 107-5059);

30.2. teisės aktų nustatyta tvarka paskelbus trečią (visiškos parengties) civilinės saugos sistemos parengties lygį;

30.3. per civilinės saugos ir kitas pratybas;

30.4. planuojant ar vykdant prevencines priemones.

31. AM ESOC sušaukia:

31.1. aplinkos ministras;

31.2. AM ESOC koordinatorius arba jo pavaduotojas, kuris, kai nėra AM ESOC koordinatoriaus, vykdo jo funkcijas;

31.3. AM ESOC sušaukimą gali inicijuoti AM ESOC koordinatoriaus pavaduotojas.

32. Atsižvelgiant į įvykio, ekstremalaus įvykio ir ekstremalios situacijos mastą ir pobūdį, taip pat AM ESOC sušaukimo tikslus:

32.1. gali būti inicijuojamas visų arba kai kurių AM ESOC narių, visų arba kai kurių AM ESOC grupių bei visų arba kai kurių jų narių sušaukimas;

32.2. gali būti kreipiamasi į kitas kompetentingas valstybės, savivaldybių institucijas, kitas įstaigas, valstybės įmones ir ūkio subjektus su prašymu skirti atstovus, kurie padėtų užtikrinti AM ESOC veiklą.

33. AM ESOC narių ir AM ESOC grupių sušaukimą organizuoja ir vykdo, AM ESOC narių kontaktinius duomenis kaupia ir atnaujina AM ESOC koordinatoriaus pavaduotojas.

34. Kai AM ESOC šaukiamas šių Nuostatų 30.1–30.3 punktuose numatytais atvejais, AM ESOC nariai privalo susirinkti nedelsiant, o ne darbo metu, poilsio ir švenčių dienomis – kaip galima greičiau arba per AM ESOC koordinatoriaus nustatytą laiką.

35. Pagrindinė AM ESOC veiklos forma – posėdžiai, kurių vietą ir laiką nustato AM ESOC koordinatorius. Sprendimai priimami atviruoju balsavimu posėdyje dalyvaujančių AM ESOC narių balsų dauguma, o esant vienodam balsų skaičiui, sprendimą priima AM ESOC koordinatorius. Posėdžiuose dalyvaujantys kviestieji kitų institucijų, įstaigų, valstybės įmonių ir ūkio subjektų atstovai turi patariamojo balso teisę.

36. AM ESOC posėdžiai, jų metu pareikštos nuomonės, pateikti siūlymai ir sprendimų projektai yra protokoluojami. Posėdžių protokolavimą ir protokolų saugojimą organizuoja AM ESOC koordinatoriaus pavaduotojas.

37. AM ESOC nariai vykdo jiems pavestas funkcijas iš anksto įrengtose AM ESOC patalpose ir (ar) darbo vietose. AM ESOC koordinatoriaus sprendimu AM ESOC nariai gali dirbti slėptuvėse, kai būtina užtikrinti jų apsaugą nuo gyvybei ar sveikatai pavojingų veiksnių, atsiradusių dėl gresiančios ar susidariusios ekstremalios situacijos.

_________________