LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL JŪRŲ LAIVŲ AVARIJŲ TYRIMO TVARKOS PATVIRTINIMO

 

2002 m. liepos 1 d. Nr. 3-332

Vilnius

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 75-2264) 44 straipsniu:

1. Tvirtinu Jūrų laivų avarijų tyrimo tvarką (pridedama).

2. Laikau netekusiu galios Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1994 m. sausio 25 d. įsakymą Nr. 37 „Dėl laivų avarinių atvejų nagrinėjimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 1994, Nr. 46-866, Nr. 91-1795).

 

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                                   ZIGMANTAS BALČYTIS


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2002 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. 3-332

 

JŪRŲ LAIVŲ AVARIJŲ TYRIMO TVARKA

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Jūrų laivų avarijų tyrimo tvarka (toliau – Tvarka) reglamentuoja jūrų laivų (toliau – laivų) avarijų tyrimą siekiant nustatyti avarijos aplinkybes ir priežastis, taip pat pateikti išvadas ir pasiūlymus, kad būtų išvengta laivų avarijų, ir nustato pranešimų pateikimo apie įvykusią laivo avariją, laivų avarijų klasifikavimo ir laivų avarijų apskaitos tvarką.

2. Šios tvarkos reikalavimai taikomi:

2.1. laivams, plaukiojantiems su Lietuvos valstybės vėliava;

2.2. laivams, plaukiojantiems su užsienio valstybės vėliava, jeigu avarija įvyko Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje arba avarijos metu žuvo ar buvo sunkiai sužalotas Lietuvos Respublikos pilietis.

3. Šios tvarkos reikalavimai netaikomi:

3.1. karo ir su karinio jūrų laivyno vėliava plaukiojantiems laivams;

3.2. sportiniams ir pramoginiams laivams;

3.3. vidaus vandenų laivams;

3.4. statomiems laivams;

3.5. neeksploatuojamiems laivams, kurie remontuojami laivų remonto įmonėse.

4. Laivo avarijos tyrimas atliekamas vadovaujantis šiomis taisyklėmis bei Tarptautinės jūrų organizacijos rezoliucijomis A.849(20) bei A.884(21). Pranešimai apie laivo avariją pildomi bei informacija Tarptautinei jūrų organizacijai pateikiama vadovaujantis Tarptautinės jūrų organizacijos Jūrų saugumo komiteto 1997 m. gegužės 30 d. nutarimu MSC/Circ. 801.

5. Šioje tvarkoje vartojamos sąvokos:

5.1. priežastys – įgulos veiksmai arba neveikimas, žmogaus kontroliuojamos arba nekontroliuojamos aplinkybės arba kitaip susiklostę sąlygos, sukėlusios laivo avariją;

5.2. laivo avarijos tyrimas – atviras arba slaptas informacijos apie laivo avariją kaupimas bei analizė, priežasčių nustatymas, išvadų bei rekomendacijų rengimas siekiant ateityje išvengti panašių avarijų bei užtikrinti laivų saugumą;

5.3. inspektorius – asmuo, laivo avariją tiriančios institucijos paskirtas tirti avariją bei pateikti šiai institucijai tyrimo išvadas;

5.4. laivų susidūrimas – dviejų (arba daugiau) plaukiančių laivų atsitrenkimas vienas į kitą;

5.5. laivo atsitrenkimas – laivo atsitrenkimas į stovintį laivą(–us), navigacinę boją(–as), krantinę ar kitą nejudantį objektą;

5.6. laivo jūrinės savybės – laivo korpuso konstrukcijų, mechanizmų ir įrangos atitikimas jo klasės klasifikacinės bendrovės taisyklių reikalavimus užtikrinant saugų laivo plaukiojimą (stovumą, eigą, valdymą, atsparumą, plūdrumą);

5.7. didelis aplinkos užteršimas – uosto akvatorijos arba jūros užteršimas, kai į aplinką patenka 50 ir daugiau tonų teršalų;

5.8. teršalai – įvairaus pobūdžio kenksmingos medžiagos, sukauptos eksploatuojant laivą, taip pat laive esantys kroviniai, keliantys grėsmę žmonėms ir aplinkai;

5.9. bendroji avarija – nuostoliai, kai sąmoningai ir pagrįstai padaromos išlaidos arba aukojimai, kad nuo bendro pavojaus būtų išgelbėtas laivas, frachtas ir laivu vežami kroviniai;

5.10. sunkus sužalojimas – sužalojimas, dėl kurio per septynias paras nuo avarijos žmogus nedarbingas buvo 72 valandas;

5.11. kitos sąvokos suprantamos taip, kaip jos yra apibrėžtos Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatyme (Žin., 2000, Nr. 75-2264), Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatyme (Žin., 1996, Nr. 53-1245; 2000, Nr. 75-2265) bei Lietuvos Respublikos prekybinės laivybos įstatyme (Žin., 1996, Nr. 101-2300; 2000, Nr. 75-2266).

 

II. LAIVŲ AVARIJŲ KLASIFIKAVIMAS

 

6. Laivo avarija – tai toks įvykis, kai yra bent viena iš šių aplinkybių:

6.1. eksploatuojant laivą žuvo arba buvo sunkiai sužalotas žmogus;

6.2. laivas nuskendo arba jo tokia būklė, kad įgula turi jį palikti;

6.3. laivas užplaukė ant seklumos ir negali nuo jos nuplaukti;

6.4. įvyko laivų susidūrimas;

6.5. laivas sugadintas taip, kad tapo nesaugus plaukioti;

6.6. užteršta aplinka.

7. Laivų avarijos klasifikuojamos:

7.1. labai svarbi laivo avarija – tai įvykis, dėl kurio laivas nuskendo, žuvo ar buvo sunkiai sužalotas žmogus arba įvyko didelis aplinkos užteršimas;

7.2. svarbi laivo avarija – tai įvykis, kuris nepriskiriamas prie labai svarbios avarijos, tačiau sukėlė bent vieną iš šių pasekmių:

7.2.1. gaisrą arba sprogimą, užplaukimą ant seklumos, laivų susidūrimą ar laivo atsitrenkimą, dėl kurių laivas prarado jūrines savybes;

7.2.2. laivo korpuso konstrukcijų, korpuso apkalos povandeninėje dalyje, laivo pagrindinio variklio ir kitų svarbių mechanizmų gedimus ar lūžimus, dėl kurių laivas prarado savo jūrines savybes;

7.2.3. gedimą, dėl kurio laivas negali pats judėti ir reikalingas jo vilkimas arba pagalba iš kranto;

7.2.4. matomus jūros ar uosto akvatorijos užteršimus nepriklausomai nuo teršalų kiekio;

7.3. incidentas tai įvykis, kuris nepriskiriamas prie labai svarbios ar svarbios avarijos, tačiau sukėlė realų pavojų laivui, laive esantiems žmonėms, aplinkai ar materialinėms vertybėms.

8. Laivo, dėl avarijos praradusio jūrines savybes, dokumentai, nustatantys laivo klasifikaciją, bei dokumentai, išduoti vadovaujantis tarptautinių konvencijų nuostatomis, netenka galios.

9. Pašalinus dėl laivo avarijos atsiradusius trūkumus, laivas apžiūrimas klasifikacinės bendrovės, vykdančios laivo techninę priežiūrą. Klasifikacinė bendrovė, atlikusi avariją patyrusio laivo apžiūrą, priima sprendimą dėl laivo tinkamumo plaukioti ir, išdavusi naujus laivo dokumentus, apie tai raštu praneša Saugios laivybos administracijai (toliau – Administracija).

 

III. PIRMINĖS INFORMACIJOS APIE LAIVO AVARIJĄ PATEIKIMO TVARKA

 

10. Laivo kapitonas ar jo įgaliotas asmuo pirminę informaciją apie laivo avariją, įvykusią ne Lietuvos Respublikos jūrų uoste ar vidaus vandenyse, nedelsdamas privalo pateikti Administracijai ir laivo savininkui (valdytojui). Jeigu Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruoto laivo avarija įvyko užsienio valstybės teritorinėje jūroje arba uoste, laivo kapitonas pirminę informaciją apie avariją privalo papildomai pateikti Lietuvos Respublikos diplomatinei (konsulinei) įstaigai šioje valstybėje ir, esant reikalui, prašyti jos teisinės ar kitokios pagalbos.

11. Jeigu laivo avarija gali trukdyti saugiai laivybai Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje, Administracija privalo apie laivo avariją nedelsdama pranešti šiame rajone esantiems laivams.

12. Laivo avarijai įvykus Lietuvos Respublikos jūrų uostų akvatorijoje, laivo kapitonas ar jo įgaliotas asmuo pirminę informaciją privalo pateikti šito jūrų uosto kapitonui.

13. Pirminę informaciją apie avariją laivo kapitonas ar jo įgaliotas asmuo pateikia nurodydamas laivo pavadinimą, Tarptautinės jūrų organizacijos laivui suteiktą identifikavimo numerį, laivo savininką, taip pat:

13.1. avarijos laiką (laivo, vietinį), datą;

13.2. avarijos vietą ir koordinates;

13.3. laivo maršrutą;

13.4. duomenis apie krovinį ir, jeigu krovinys pavojingas, pavojingumo klasę pagal Tarptautinį pavojingų krovinių gabenimo jūra kodeksą, krovinio kiekį;

13.5. avarijos metu buvusias hidrometeorologines sąlygas;

13.6. ar laive buvo locmanas, ar buvo naudojamasi vilkiko paslaugomis;

13.7. trumpai apie avarijos pasekmes bei jų poveikį laivo saugumui;

13.8. duomenis apie jūros aplinkos užteršimą;

13.9. duomenis apie laivo grimzlę iki avarijos ir po jos;

13.10. duomenis apie laivo pasvirimą, jeigu laivas pasviręs;

13.11. duomenis apie laivo kuro bei tepalų atsargas;

13.12. duomenis apie avarijos metu žuvusius (jeigu tokių yra) žmones;

13.13. kitus duomenis, laivo kapitono nuožiūra.

14. Laivai, kurių bendroji talpa 100 tonų ir daugiau, pateikia Administracijos patvirtintos formos pranešimus apie laivo avariją. Ši pranešimo apie laivo avarijos forma turi būti kiekviename tokios talpos laive.

IV. AVARIJŲ TYRIMO TVARKA

 

15. Pirminį avarijos tyrimą nedelsiant organizuoja ir vykdo laivo kapitonas.

16. Per tris paras po avarijos arba jeigu laivo avarija įvyko jūroje, atplaukęs į pirmąjį uostą, laivo kapitonas pateikia ar išsiunčia Administracijai raštišką pranešimą apie avariją.

17. Prie tokio pranešimo pridedama:

17.1. pirminio avarijos tyrimo laive išvados;

17.2. išrašai iš laivo dienynų (laivo, jėgainės, naftos operacijų, krovinio);

17.3. dalyvių ir liudininkų raštiški paaiškinimai;

17.4. automatinės kontrolės prietaisų įrašai (jeigu tokių prietaisų laive yra);

17.5. navigaciniai žemėlapiai su laivo maršrutu, radiolokacinės planšetės, radiolokatoriaus šešėlių schema;

17.6. avarijos padarinių nuotraukos;

17.7. laivo kursografų įrašai.

18. Įvertinusi pranešime pateiktus duomenis, Administracija gali pareikalauti papildomų dokumentų, reikalingų tolesniam avarijos tyrimui:

18.1. povandeninės laivo dalies apžiūros akto;

18.2. klasifikacinės bendrovės laivo apžiūros techninio akto;

18.3. gedimų, lūžimo vietų nuotraukų;

18.4. išankstinių numatomų materialinių nuostolių apskaičiavimo.

19. Incidentui įvykus Lietuvos Respublikos jūrų uostų akvatorijoje, laivo kapitonas privalo pateikti raštišką pranešimą apie avariją jūrų uosto kapitonui bei pridėti šios Tvarkos 17 ir, jeigu reikia, 18 punktuose nurodytą informaciją.

 

V. INSTITUCIJOS, TIRIANČIOS LAIVŲ AVARIJAS

 

20. Laivų avarijas pagal jų klasifikaciją tiria:

20.1. Administracijos įgalioti inspektoriai – labai svarbias ir svarbias avarijas bei incidentus, įvykusius ne Lietuvos Respublikos jūrų uostų akvatorijose ar vidaus vandenyse;

20.2. Lietuvos Respublikos jūrų uostų kapitonai – incidentus, įvykusius visuose jūrų uostų akvatorijose esančiuose laivuose. Atlikęs tyrimą, jūrų uosto kapitonas turi pateikti Administracijai informaciją apie incidentą ir incidento tyrimo išvadas.

21. Laivo, plaukiojančio su užsienio valstybės vėliava, avarijos, įvykusios Lietuvos Respublikos jurisdikcijoje esančiuose vandenyse, tyrimas atliekamas Lietuvos Respublikos teisės aktų bei šios Tvarkos nustatyta tvarka, jeigu Administracija ir laivo vėliavos valstybė nesusitaria kitaip.

22. Laivo, plaukiojančio su užsienio valstybės vėliava, labai svarbias ir svarbias avarijas, įvykusias Lietuvos Respublikos teritoriniuose vandenyse ar jūrų uostų akvatorijoje, tiria Administracija. Užsienio valstybės prašymu jos įgalioti inspektoriai gali dalyvauti tiriant laivo avariją.

23. Jeigu įtariama, kad laivo avarija įvyko dėl laivo techninės būklės, laivo techninę priežiūrą vykdanti klasifikacinė bendrovė turi dalyvauti tiriant avariją, nustatyti konkrečias avarijos priežastis, susijusias su laivo technine būkle, ir pateikti išvadas Administracijai.

24. Visas laivo avarijos tyrimo išlaidas dengia avariją patyrusio laivo valdytojas (savininkas).

25. Avariją patyrusio laivo savininkas (valdytojas), kapitonas ir įgulos nariai privalo informaciją apie įvykusią avariją pateikti inspektoriams.

 

VI. INSPEKTORIAUS TEISĖS BEI PAREIGOS

 

26. Inspektorius, tiriantis laivo avariją, turi teisę:

26.1. apklausti įvykio liudininkus ir surašyti apklausos protokolą, kurio forma pateikta šios Tvarkos 1 priede;

26.2. reikalauti, kad laivo savininkas, klasifikacinė bendrovė pateiktų visus dokumentus, būtinus avarijos tyrimui;

26.3. naudotis kitų institucijų sukaupta medžiaga, jeigu tai susiję su avarija;

26.4. naudotis atskirų sričių specialistų, laboratorijų paslaugomis.

27. Tirdamas laivo avariją, inspektorius privalo nagrinėti:

27.1. laive esančius tinkamai išduotus laivo dokumentus ir nustatyti, ar laivas buvo tinkamas vykdyti jam pavestas užduotis;

27.2. laivo įgulos komplektaciją, vadovaudamasis duomenimis, pateiktais Laivo minimalios įgulos liudijime;

27.3. laivo plaukiojimo kelžymas bei jų apskaičiavimų pagal nustatytus reikalavimus teisingumą (navigacinio nagrinėjimo būdu);

27.4. oro sąlygas ir kitas aplinkybes, kurioms esant įvyko laivo avarija;

27.5. galimas arba buvusias avarijos priežastis;

27.6. vadovaujančiųjų jūrininkų veiklą, kuri galėjo ar turėjo įtakos avarijai įvykti;

27.7. kitų asmenų veiką, įvertindamas, ar profesinės veiklos rizika atitiko bendrosios avarijos sąvoką, taip pat atsižvelgdamas į juos veikusius išorinius veiksnius, jūrininkų fizinę bei psichologinę būklę, nuovargį.

28. Atlikęs laivo avarijos tyrimą, inspektorius surašo laivo avarijos tyrimo išvadas, kuriose nurodo:

28.1. laivo avarijos laiką, vietą, aplinkybes ir avarijos klasifikaciją;

28.2. laivo reiso bei įgulos veiksmų iki avarijos aprašymą;

28.3. laivo įgulos veiksmus laivo avarijos metu;

28.4. ar laivas ir jo įgulos veiksmai avarijos metu atitiko saugios laivybos reikalavimus;

28.5. laivo avarijos priežastis;

28.6. asmenis, kurių veiksmai ar neveiklumas sukėlė avariją, ir siūlomas taikyti drausmines nuobaudas;

28.7. rekomendacijas laivo savininkui (valdytojui).

29. Laivo avarijos tyrimo išvados, patvirtintos avariją tyrusios įstaigos įgalioto asmens, pateikiamos avariją patyrusio laivo savininkui (valdytojui), Susisiekimo ministerijos Vandens transporto departamentui, kitoms Lietuvos Respublikos institucijoms, turinčioms teisę gauti tokią informaciją, bei Tarptautinei jūrų organizacijai jos nustatyta forma ir tvarka.

30. Laivo, plaukiojančio su užsienio valstybės vėliava, avarijos išvados papildomai pateikiamos šios valstybės įgaliotai institucijai.

 

VII. LAIVŲ AVARIJŲ APSKAITA

 

31. Laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, avarijų apskaitą tvarko Administracija. Laivų avarijos registruojamos žurnale, kurio forma nurodyta šios Tvarkos 2 priede.

32. Kiekvienais metais Administracija turi pateikti Susisiekimo ministerijos Vandens transporto departamentui informaciją apie avarijas, įvykusias vandenyse, esančiuose Lietuvos Respublikos jurisdikcijoje, bei avarijas, kurių metu nukentėjo ar galėjo nukentėti laivai, plaukiojantys su Lietuvos valstybės vėliava, juose esantys žmonės ar materialus turtas.

33. Kiekvienais metais Administracija parengia informaciją apie laivų avarijas ir skelbia ją Lietuvos Respublikos laikraščiuose. Tokia informacija turi būti parengta vadovaujantis Tarptautinės jūrų organizacijos Asamblėjos nutarimu A.849(20).

______________


Jūrų laivų avarijų tyrimo tvarkos

1 priedas

 

LAIVO AVARIJOS LIUDININKO APKLAUSOS PROTOKOLAS

 

Laivas..........................................................................................................................................

                                         (laivo pavadinimas, Tarptautinės jūrų organizacijos laivui suteiktas identifikavimo Nr.)

Laivo savininkas.........................................................................................................................

                                                                                               (pavadinimas, adresas, tel. Nr., fakso Nr.)..

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

 

Trumpas avarijos apibūdinimas bei avarijos laikas .....................................................................

                                                                                                                                                              (data, laikas)

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

 

Avarijos liudininkas....................................................................................................................

                                                                          (vardas, pavardė, gimimo metai, identifikavimo dokumento duomenys)

 

Darbovietė, pareigos...................................................................................................................

 

Išsilavinimas................................................................................................................................

                                                                                                       (kada ir kokia įstaiga baigta)

Jūrinio laipsnio diplomas.............................................................................................................

                                                                                                                   (kada ir kokia įstaiga išdavė)

Bendras darbo stažas pagal specialybę.......................................................................................

 

Avarijos metu buvo (vieta) ........................................................................................................

 

Liudininko paaiškinimai*............................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

 

Inspektorius................................................................................................................................

                                                                             (vardas, pavardė, organizacija, pareigos) (parašas, data)

Liudininkas. ...............................................................................................................................

                                                                             (vardas, pavardė, organizacija, pareigos) (parašas, data)

 

* – naudojant papildomą popieriaus lapą, kiekvienas jų turi būti Inspektoriaus ir liudininko pasirašytas.

______________


Jūrų laivų avarijų tyrimo tvarkos

2 priedas

 

JŪRŲ LAIVŲ AVARIJŲ REGISTRAVIMO ŽURNALAS

 

Kairioji lapo pusė

 

Eil.

Nr.

Avarinio atvejo

klasifikacija

Laivo

pavadinimas, vėliava, klasifikacinė bendrovė

Laivo

savininkas (valdytojas)

Avarinio

atvejo vieta, data, laikas

Tyrimo

pabaigos

data

Tyrimą atliko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dešinioji lapo pusė

 

Kapitono, vyr. mechaniko

pavardė, pilietybė

Kiti įgulos nariai, turimi dokumentai

Trumpas avarinio

atvejo aprašymas

Išvados ir pasiūlymai

Pastabos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________