LIETUVOS RESPUBLIKOS
REGIONINĖS PLĖTROS
Į S T A T Y M A S
2000 m. liepos 20 d. Nr. VIII-1889
Vilnius
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
PIRMASIS SKIRSNIS
ĮSTATYMO PASKIRTIS IR NACIONALINĖS REGIONINĖS PLĖTROS
POLITIKOS TIKSLAI
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
Šis įstatymas nustato pagrindinius Lietuvos regioninės plėtros politikos tikslus, Vyriausybės, ministerijų, apskričių, savivaldybių institucijų ir įstaigų, taip pat socialinių ir ekonominių partnerių santykius rengiant regionų plėtros planavimo dokumentus, reikalingus nacionalinei regioninei plėtros politikai formuoti bei įgyvendinti.
2 straipsnis. Pagrindiniai nacionalinės regioninės plėtros politikos tikslai
Pagrindiniai nacionalinės regioninės plėtros politikos tikslai yra:
3 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Europos Sąjungos struktūrinės lėšos – Europos Sąjungos struktūrinių fondų skiriamos lėšos Europos Sąjungos valstybėms narėms ir struktūrinių paramos iniciatyvų skiriamos lėšos valstybėms kandidatėms.
2. Nacionalinė regioninė plėtros politika – diferencijuota krašto plėtros politika, siekianti gerinti gyvenimo kokybę, racionaliai panaudoti teritorijos ypatumus bei esamą potencialą, sudaryti palankias sąlygas socialinei ir ekonominei bei ekologinei raidai.
3. Nacionalinė regionų plėtros institucija – ministerija, pagal šį įstatymą Vyriausybės įgaliota atlikti Nacionalinės regionų plėtros institucijos funkcijas.
4. Nacionalinė regionų plėtros taryba – pagal šį įstatymą sudaryta tarpžinybinė kolegiali institucija, priimanti sprendimus ir atliekanti šio įstatymo jai nustatytas funkcijas.
5. Nacionalinis regionų plėtros planas – strateginis dokumentas, formuluojantis nacionalinės regioninės plėtros politikos tikslus ir numatantis veiksmus bei priemones šiems tikslams įgyvendinti.
6. Regionas – valstybės teritorijos integrali dalis, kurioje įgyvendinama nacionalinė regioninė plėtros politika ir teikiama pagalba, atitinkanti regionų plėtros tikslus.
7. Regioninė plėtra – visuomenei ir aplinkai palanki gamtinė, kultūrinė bei socialinė ir ekonominė raida, atitinkanti nacionalinę regioninę plėtros politiką.
8. Regiono plėtros planas – strateginis dokumentas, numatantis regiono plėtros tikslus, veiksmus ir priemones šiems tikslams įgyvendinti.
9. Regiono plėtros institucija – apskrities viršininko administracija, šio įstatymo įgaliota atlikti regionų plėtros institucijoms nustatytas funkcijas.
10. Regiono plėtros taryba – iš regione esančių valstybės valdymo ir vietos savivaldos institucijų atstovų sudaryta kolegiali institucija, kuri priima sprendimus ir atlieka įstatymų jai nustatytas funkcijas.
12. Suinteresuoti juridiniai ir fiziniai asmenys – juridiniai ir fiziniai asmenys bei juridinio asmens teisių neturinčios įmonės, kurie dėl savo vykdomos komercinės–ūkinės veiklos gali būti suinteresuoti teikti siūlymus dėl Nacionalinio regionų plėtros plano ir (arba) regionų plėtros planų įgyvendinimo.
13. Įgyvendinimo projektas – Nacionalinį regionų plėtros planą ir regionų plėtros planus įgyvendinantis dokumentas, finansiškai (ekonomiškai), techniškai ir socialiai pagrindžiantis investavimo tikslus, įvertinantis investicijų sugrįžimą, kitus efektyvumo rodiklius, nurodantis projektui įgyvendinti reikalingas lėšas, finansavimo šaltinius ir terminus.
ANTRASIS SKIRSNIS
REGIONŲ PLĖTROS PLANAVIMO DOKUMENTŲ RENGIMAS IR TVIRTINIMAS
4 straipsnis. Regionų plėtros planavimo dokumentų rengimo principai
1. Nacionalinei regioninei plėtros politikai formuoti ir įgyvendinti rengiamas Nacionalinis regionų plėtros planas, regionų plėtros planai ir jų įgyvendinimo projektai.
2. Nacionalinio regionų plėtros plano, regionų plėtros planų ir jų įgyvendinimo projektų rengimo ir tvirtinimo tvarką vadovaudamasi šiuo įstatymu nustato Vyriausybė.
3. Visi regionų plėtros dokumentai rengiami vadovaujantis šiais pagrindiniais principais:
1) suinteresuoti juridiniai ir fiziniai asmenys bei juridinio asmens teisių neturinčios įmonės Vyriausybės nustatyta tvarka informuojami apie Nacionalinio regionų plėtros plano ir regionų plėtros planų rengimą bei galimybę teikti pastabų ir pasiūlymų;
2) suinteresuotoms valstybės valdymo institucijoms, savivaldybėms, socialiniams ir ekonominiams partneriams ir gyventojams sudaromos sąlygos aptarti Nacionalinio regionų plėtros plano ir regionų plėtros planų projektus ir juos įgyvendinančius projektus;
3) Nacionalinio regionų plėtros plano ir regionų plėtros planų priemonės ir lėšos šioms priemonėms įgyvendinti numatomos atsižvelgiant į ūkio šakų plėtros planavimo dokumentus, programas, projektus, kuriems įgyvendinti skiriamos valstybės, savivaldybių lėšos, taip pat Europos Sąjungos struktūrinės lėšos.
5 straipsnis. Regionų plėtros planavimo dokumentų rengimas, tvirtinimas ir įgyvendinimas
1. Nacionalinis regionų plėtros planas rengiamas atlikus socialinės ir ekonominės regionų būklės analizę bei atsižvelgus į šios analizės išvadas, taip pat atsižvelgus į Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka patvirtintą Lietuvos Respublikos teritorijos bendrąjį planą, galiojančius ūkio šakų plėtros planavimo dokumentus, šio įstatymo nustatyta tvarka rengiamus regionų plėtros planus.
2. Nacionaliniame regionų plėtros plane turi būti nurodyta:
1) prioritetiniai šalies ir regionų socialinės ir ekonominės bei fizinės infrastruktūros plėtros tikslai ir uždaviniai;
2) priemonės nacionalinės regioninės plėtros politikos tikslams ir uždaviniams įgyvendinti bei jų finansavimo šaltiniai;
3. Regionų plėtros planai rengiami vadovaujantis patvirtintu Nacionaliniu regionų plėtros planu, atlikus regionų socialinės ir ekonominės būklės analizę, įvertinus apskričių ir savivaldybių teritorijų bendruosius planus, atskirų ūkio šakų ir kitus plėtros planus.
4. Regiono plėtros plane turi būti nurodyta:
1) prioritetiniai regiono socialinės ir ekonominės bei fizinės infrastruktūros plėtros tikslai ir uždaviniai;
2) priemonės prioritetiniams regiono plėtros tikslams ir uždaviniams įgyvendinti bei jų finansavimo šaltiniai;
6. Regiono plėtros planą tvirtina to regiono plėtros taryba visų tarybos narių balsų dauguma, gavusi Nacionalinės regionų plėtros institucijos išvadą dėl regiono plėtros plano projekto ir Nacionalinio regionų plėtros plano atitikimo. Jeigu Nacionalinė regionų plėtros institucija nustato, kad regiono plėtros plano projektas prieštarauja Nacionaliniam regionų plėtros planui, atitinkamo regiono plėtros taryba gali kreiptis į Nacionalinę regionų plėtros tarybą, o ši atmeta arba patvirtina Nacionalinės regionų plėtros institucijos išvadą. Jeigu Nacionalinė regionų plėtros taryba patvirtina Nacionalinės regionų plėtros institucijos neigiamą išvadą, regiono plėtros planas negali būti tvirtinamas.
7. Nacionalinis regionų plėtros planas ir regionų plėtros planai yra privalomi vykdyti valstybės ir vietos savivaldos institucijoms, fiziniams ir juridiniams asmenims bei juridinio asmens teisių neturinčioms įmonėms ir visiems, kurie gauna finansavimą Nacionalinio regionų plėtros plano ir regionų plėtros planų priemonėms įgyvendinti.
8. Nacionalinio regionų plėtros plano ir regionų plėtros planų bei jų įgyvendinimo projektų vykdymą prižiūri atitinkamai Nacionalinė regionų plėtros institucija ir regiono plėtros institucijos. Nacionalinė regionų plėtros taryba ir regionų plėtros tarybos gali sudaryti darbo grupes Nacionalinio regionų plėtros plano, regionų plėtros planų ir jų įgyvendinimo projektų įgyvendinimui prižiūrėti.
6 straipsnis. Regionai
1. Pagrindinis teritorijos vienetas – regionas, kuriame įgyvendinama nacionalinė regioninė plėtros politika, yra apskrities teritorija.
2. Atskiriems nacionalinės regioninės plėtros politikos tikslams įgyvendinti bei regionų plėtros planavimo dokumentams ar projektams rengti ir vykdyti Vyriausybė gali sudaryti regionus iš kelių bendras administracines ribas turinčių apskričių ar savivaldybių, nustačius specifines šių regionų problemas ir sąlygas.
II SKYRIUS
REGIONŲ PLĖTROS INSTITUCIJOS
PIRMASIS SKIRSNIS
NACIONALINĖ REGIONŲ PLĖTROS TARYBA
7 straipsnis. Nacionalinė regionų plėtros taryba
1. Nacionalinė regionų plėtros taryba yra tarpžinybinė koordinacinė grupė, kurios sudarymą inicijuoja Nacionalinė regionų plėtros institucija, o sudėtį ir nuostatus tvirtina ir keičia Vyriausybė.
2. Nacionalinės regionų plėtros tarybos nariais gali būti ministerijų, kitų valstybės institucijų, Lietuvos savivaldybių asociacijos, Pramonės, prekybos ir amatų rūmų, kitų socialinių ir ekonominių partnerių pasiūlyti atstovai.
3. Regionų plėtros tarybų pirmininkai pagal pareigas tampa Nacionalinės regionų plėtros tarybos nariais.
4. Nacionalinės regionų plėtros tarybos pirmininkas yra Nacionalinės regionų plėtros institucijos vadovas.
8 straipsnis. Nacionalinės regionų plėtros tarybos funkcijos
Nacionalinės regionų plėtros taryba:
1) svarsto Nacionalinio regionų plėtros plano projektą ir, kai tarybos pirmininkas jį pasirašo, teikia Vyriausybei tvirtinti;
2) svarsto pasiūlymus ir teikia išvadas dėl įgyvendinimo projektų, bendrai finansuojamų iš Europos Sąjungos struktūrinių lėšų ir iš Lietuvos Respublikos valstybės ir (arba) savivaldybių lėšų, jeigu jų įgyvendinimas numatomas daugiau nei vieno regiono teritorijoje;
4) sudaro darbo grupes pagal šį įstatymą priimtų regionų plėtros planavimo dokumentų rengimui bei jų įgyvendinimui prižiūrėti ir įvertinti;
9 straipsnis. Nacionalinės regionų plėtros tarybos sprendimų priėmimas ir privalomumas
1. Nacionalinė regionų plėtros taryba sprendimus priima visų tarybos narių balsų dauguma savo darbo reglamente nustatyta tvarka.
2. Nacionalinės regionų plėtros tarybos sprendimai dėl Nacionalinio regionų plėtros plano ir regionų plėtros planų struktūros, dėl Nacionalinio regionų plėtros plano teikimo tvirtinti Vyriausybei, dėl įgyvendinimo projektų bei kiti sprendimai, galintys turėti įtakos šalies arba atskirų regionų socialinei ir ekonominei plėtrai, priimami tik pasikonsultavus su socialiniais ir ekonominiais partneriais bei darbo biržos atstovais. Šiuo tikslu Nacionalinė regionų plėtros taryba sudaro konsultacinę socialinių ir ekonominių partnerių darbo grupę, kuri pateikia išvadas dėl numatomo priimti sprendimo. Priimdama sprendimą, Nacionalinė regionų plėtros taryba atsižvelgia į šios darbo grupės išvadas.
3. Nacionalinės regionų plėtros tarybos sprendimai dėl Nacionalinio regionų plėtros plano struktūros yra privalomi Nacionalinį regionų plėtros planą rengiančioms institucijoms.
4. Nacionalinės regionų plėtros tarybos sprendimai dėl regionų plėtros planų struktūros yra privalomi regionų plėtros planus rengiančioms institucijoms.
5. Nacionalinės regionų plėtros tarybos išvados dėl regionų plėtros planų ir Nacionalinio regionų plėtros plano atitikimo yra privalomos regionų plėtros taryboms.
ANTRASIS SKIRSNIS
NACIONALINĖ REGIONŲ PLĖTROS INSTITUCIJA
10 straipsnis. Nacionalinė regionų plėtros institucija
11 straipsnis. Nacionalinės regionų plėtros institucijos funkcijos
Nacionalinė regionų plėtros institucija:
1) kartu su kitomis ministerijomis ir Vyriausybės įstaigomis formuoja nacionalinę regioninę plėtros politiką ir prižiūri, kaip ji įgyvendinama;
2) kartu su kitomis ministerijomis ir Vyriausybės įstaigomis rengia Nacionalinio regionų plėtros plano projektą;
4) organizuoja Nacionalinio regionų plėtros plano, regionų plėtros planų ir įgyvendinimo projektų aptarimą su ministerijomis, Vyriausybės įstaigomis, kitomis valstybės valdymo ir vietos savivaldos institucijomis, pramonės, verslo organizacijomis bei kitais socialiniais ir ekonominiais partneriais bei teikia informaciją apie
Nacionalinio regionų plėtros plano rengimą;
6) kaupia Nacionalinės regionų plėtros tarybos priimtus dokumentus ir jos sudarytų darbo grupių išvadas;
TREČIASIS SKIRSNIS
REGIONŲ PLĖTROS TARYBOS
12 straipsnis. Regionų plėtros tarybos
1. Regiono plėtros tarybos sudarymą pagal šį įstatymą inicijuoja ir pirmąjį posėdį šaukia regiono plėtros institucijos vadovas – apskrities viršininkas, kuris vadovauja tarybos darbui, kol taryba išsirenka pirmininką ir patvirtina savo nuostatus.
2. Regiono plėtros tarybą sudaro apskrities viršininkas, regiono savivaldybių merai ir deleguoti savivaldybių tarybų nariai.
3. Savivaldybių tarybų narius į regiono plėtros tarybą deleguoja savivaldybių tarybos pagal kiekvienos savivaldybės gyventojų skaičių:
13 straipsnis. Regiono plėtros tarybos funkcijos
Regiono plėtros taryba:
2) svarsto pasiūlymus ir teikia išvadas dėl įgyvendinimo projektų, bendrai finansuojamų iš Europos Sąjungos struktūrinių lėšų ir iš Lietuvos Respublikos valstybės ir (arba) savivaldybių lėšų;
3) svarsto ir teikia pasiūlymus Nacionalinei regionų plėtros institucijai dėl Nacionalinio regionų plėtros plano projekto;
14 straipsnis. Regiono plėtros tarybos sprendimų priėmimas
1. Regiono plėtros taryba sprendimus priima visų tarybos narių balsų dauguma, savo darbo reglamente nustatyta tvarka. Kilus ginčų dėl priimtų sprendimų, nesutinkantys su priimtu sprendimu regiono plėtros tarybos nariai gali kreiptis į Nacionalinę regionų plėtros tarybą, kuri priima galutinį sprendimą.
2. Sprendimai dėl regiono plėtros plano priėmimo, dėl įgyvendinimo projektų bei kiti sprendimai, galintys turėti įtakos atitinkamo regiono socialinei ir ekonominei plėtrai, priimami tik pasikonsultavus su socialiniais ir ekonominiais partneriais bei darbo biržos atstovais. Šiuo tikslu kiekviena regiono plėtros taryba sudaro konsultacinę socialinių ir ekonominių partnerių darbo grupę, kuri pateikia savo išvadas dėl numatomo priimti sprendimo. Priimdama sprendimą, regiono plėtros taryba įvertina darbo grupės išvadas.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
REGIONŲ PLĖTROS INSTITUCIJOS
15 straipsnis. Regiono plėtros institucija
16 straipsnis. Regiono plėtros institucijos funkcijos
Regiono plėtros institucija:
3) koordinuoja savivaldybių viešojo administravimo institucijų, socialinių ir ekonominių partnerių veiklą jiems vykdant Vyriausybės nutarimus ir Nacionalinės regionų plėtros tarybos sprendimus, susijusius su nacionalinės regioninės plėtros politikos įgyvendinimu atitinkamame regione;
5) organizuoja rengiamų dokumentų aptarimą su ministerijomis, Vyriausybės įstaigomis, kitomis valstybės valdymo ir vietos savivaldos institucijomis, pramonės, verslo organizacijomis ir kitais socialiniais ir ekonominiais partneriais bei Vyriausybės nustatyta tvarka teikia informaciją apie regiono plėtros planų rengimą ir įgyvendinimą;
III SKYRIUS
ĮGYVENDINIMO PROJEKTŲ SVARSTYMAS IR FINANSAVIMAS
17 straipsnis. Įgyvendinimo projektų finansavimas
18 straipsnis. Įgyvendinimo projektų, bendrai finansuojamų iš Europos Sąjungos struktūrinių lėšų, svarstymas
1. Iš Europos Sąjungos struktūrinių lėšų ir iš Lietuvos Respublikos valstybės ir (arba) savivaldybių biudžetų lėšų bendrai finansuojamus įgyvendinimo projektus, kuriuos įgyvendinti numatoma vieno regiono teritorijoje, svarsto to regiono plėtros taryba. Ji priima sprendimą dėl šių planų ir regiono plėtros plano atitikimo.
2. Iš Europos Sąjungos struktūrinių lėšų ir iš Lietuvos Respublikos valstybės ir (arba) savivaldybių biudžetų lėšų bendrai finansuojamus įgyvendinimo projektus, kuriuos įgyvendinti numatoma daugiau nei vieno regiono teritorijoje, svarsto Nacionalinė regionų plėtros taryba ir atitinkamų regionų plėtros tarybos. Jos priima sprendimą dėl šių planų ir Nacionalinio regionų plėtros plano bei regionų plėtros planų atitikimo.
19 straipsnis. Įgyvendinimo projektų, bendrai finansuojamų iš Europos Sąjungos struktūrinių lėšų, finansavimo tvarka
20 straipsnis. Informacijos teikimas
1. Nacionalinė regionų plėtros institucija ir regionų plėtros institucijos turi informuoti visas suinteresuotas ministerijas, Vyriausybės įstaigas, kitas valstybės ir vietos savivaldos institucijas, pramonės, verslo organizacijas, socialinius ir ekonominius partnerius bei gyventojus apie galimybes teikti pasiūlymus dėl Nacionalinio regionų plėtros plano projekto, regionų plėtros planų projektų ir kitų rengiamų dokumentų bei įgyvendinimo projektų, bendrai finansuojamų iš Europos Sąjungos struktūrinių lėšų.
2. Ši informacija turi būti platinama spaudoje ir tiesiogiai siunčiama ministerijoms, Vyriausybės įstaigoms, kitoms valstybės valdymo ir vietos savivaldos institucijoms.
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
21 straipsnis. Pasiūlymai Vyriausybei
Vyriausybė iki 2000 m. spalio 1 d.:
1) priima nutarimą, pavedantį atitinkamai ministerijai vykdyti Nacionalinės regionų plėtros institucijos funkcijas;
3) patvirtina Nacionalinio regionų plėtros plano, regionų plėtros planų ir juos įgyvendinančių projektų rengimo ir tvirtinimo tvarką;