LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRO IR
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL MOKYKLŲ PRIPAŽINIMO SVEIKATĄ STIPRINANČIOMIS MOKYKLOMIS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2007 m. rugpjūčio 16 d. Nr. V-684/ISAK-1637
Vilnius
Įgyvendindami Vaiko gerovės valstybės politikos strategijos įgyvendinimo priemonių 2005–2012 metų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. vasario 17 d. nutarimu Nr. 184 (Žin., 2005, Nr. 25-802), 2.2 priemonę:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos
ministro ir Lietuvos Respublikos švietimo ir
mokslo ministro
2007 m. rugpjūčio 16 d.
įsakymu Nr. V-684/ISAK-1637
MOKYKLŲ PRIPAŽINIMO SVEIKATĄ STIPRINANČIOMIS MOKYKLOMIS TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Mokyklų pripažinimo sveikatą stiprinančiomis mokyklomis tvarkos aprašas (toliau vadinama – aprašas) nustato ikimokyklinio ugdymo, bendrojo lavinimo, profesinių mokyklų (toliau vadinama – mokyklos) pripažinimo sveikatą stiprinančiomis mokyklomis kriterijus bei tvarką.
2. Aprašas parengtas įgyvendinant Vaiko gerovės valstybės politikos strategijos įgyvendinimo priemonių 2005–2012 metų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. vasario 17 d. nutarimu Nr. 184 (Žin., 2005, Nr. 25-802), 2.2 priemonę „plėtoti sveikatą stiprinančių mokyklų tinklą“.
4. Apraše vartojamos sąvokos:
sveikatą stiprinanti mokykla – mokykla, kurioje pasitelkiant mokyklos bendruomenę ir socialinius partnerius ugdomi mokinių sveikos gyvensenos įgūdžiai, kuriama mokyklos bendruomenės sveikatai palanki fizinė ir psichosocialinė aplinka;
sveikatą stiprinančios mokyklos kriterijai – rodikliai, kuriais remiantis mokykla pripažįstama sveikatą stiprinančia mokykla.
Kitos šiame apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853) vartojamas sąvokas.
II. SVEIKATĄ STIPRINANČIOS MOKYKLOS VEIKLOS SRITYS IR KRITERIJAI
5. Nustatomi dviejų lygių kriterijai ir veiklos sritys mokykloms, siekiančioms būti sveikatą stiprinančiomis mokyklomis.
6. Pirmojo lygio kriterijai taikomi mokykloms, siekiančioms tapti pripažintomis sveikatą stiprinančiomis mokyklomis. Vertinamos šešios veiklos sritys. Kiekviena veiklos sritis vertinama pagal sveikatą stiprinančios mokyklos kriterijų vertinimo išvadą (1 priedas).
III. SVEIKATĄ STIPRINANČIŲ MOKYKLŲ VEIKLOS KOORDINAVIMO KOMISIJA
8. Mokyklos vertinimą dėl pripažinimo sveikatą stiprinančia mokykla atlieka Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro sudaryta Mokyklų pripažinimo sveikatą stiprinančiomis mokyklomis komisija (toliau vadinama – Komisija).
9. Komisiją sudaro 7 asmenys. Komisijos pirmininkas – Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos deleguotas atstovas. Po tris Komisijos narius deleguoja Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija ir Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija.
10. Komisija atlieka šias funkcijas:
10.1. sprendžia mokyklų pripažinimo sveikatą stiprinančiomis mokyklomis ekspertinius ir organizacinius klausimus;
10.2 parengia ir informuoja pareiškėjus apie vertinimo išvadas per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos;
10.4. teikia raštu pasiūlymus Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai ir Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijai dėl teisės aktų, kurie padėtų plėtoti sveikatą stiprinančių mokyklų veiklą, tobulinimo;
12. Komisijai vadovauja ir jos darbą organizuoja Komisijos pirmininkas. Komisijos pirmininkas:
13. Komisijos nariams apie posėdį pranešama ne vėliau kaip prieš 10 darbo dienų. Kartu su pranešimu jiems pateikiama darbotvarkė. Komisijos posėdžiai laikomi teisėtais, jeigu juose dalyvauja daugiau kaip pusė Komisijos narių. Sprendimai priimami posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių paprasta balsų dauguma. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas.
IV. PRAŠYMŲ IR KITŲ DOKUMENTŲ PATEIKIMAS
16. Mokyklos direktorius, siekdamas, kad mokykla būtų pripažinta sveikatą stiprinančia mokykla ar pratęsiamas sveikatos stiprinančios mokyklos pripažinimo pažymėjimas, teikia prašymą Komisijai. Prašymai gali būti teikiami tiesiogiai arba siunčiami registruotu laišku adresu: Valstybinis aplinkos sveikatos centras, Kalvarijų g. 153, LT-08221 Vilnius.
17. Kartu su prašymu pateikiami šie dokumentai:
V. ATITIKTIES SVEIKATĄ STIPRINANČIŲ MOKYKLŲ KRITERIJAMS VERTINIMAS
18. Vertinimas organizuojamas dviem etapais: pirmajame etape atliekamas prašymų atitikties 17 punktui vertinimas, antrajame – sveikatos stiprinimo programų kokybės ir atitikties sveikatą stiprinančių mokyklų kriterijams vertinimas.
18.1. Prašymų nagrinėjimas:
18.1.2. jeigu kartu su prašymu nepateikiami dokumentai, nurodyti 17 punkte, pareiškėjui siunčiamas raštas, kuriame prašoma pateikti trūkstamą informaciją arba dokumentus. Jeigu pareiškėjas per nustatytą laiką prašomos informacijos nepateikia arba dėl pateiktos informacijos atitinkamo kriterijaus vertinimas nepasikeičia, prašymas atmetamas ir toliau nevertinamas. Apie tai pareiškėjas informuojamas raštu ir nurodomos atmetimo priežastys.
18.2. Jei prašymas atitinka 17 punktą, atliekamas sveikatos stiprinimo programų kokybės vertinimas:
18.2.1. iki einamųjų metų kovo 1 d. pateiktos sveikatos stiprinimo programos nagrinėjamos balandžio mėnesio Komisijos posėdyje, o pateiktos iki einamųjų metų spalio 1 d. – lapkričio mėnesio Komisijos posėdyje;
19. Galimos tokios vertinimo išvados:
19.1. mokyklą pripažinti sveikatą stiprinančia mokykla, kai sveikatos stiprinimo programa atitinka visus šio aprašo 1 priede nurodytus kriterijus ir įvertinama nuo 50 iki 85 balų;
19.2. sveikatos stiprinimo programą atmesti, jeigu ji įvertinama mažiau kaip 50 balų. Esant tokiam Komisijos sprendimui, mokykla, įvykdžiusi pirmo lygio kriterijų reikalavimus, gali pakartotinai teikti prašymą ir šio aprašo 17 punkte išvardytus dokumentus;
19.3. mokykloms, iki šiam aprašui įsigaliojant pripažintoms sveikatą stiprinančiomis mokyklomis, taip pat mokykloms, jei nuo jų pripažinimo sveikatą stiprinančiomis mokyklomis praėjo 5 metai, leisti tęsti sveikatos stiprinimo mokyklos veiklą, jei sveikatos stiprinimo programa atitinka šio aprašo antro lygio kriterijų reikalavimus ir įvertinama ne mažiau kaip 15 balų;
19.4. mokykloms, iki šiam aprašui įsigaliojant pripažintoms sveikatą stiprinančiomis mokyklomis, taip pat mokykloms, jei nuo jų pripažinimo sveikatą stiprinančiomis mokyklomis praėjo 5 metai, neleisti tęsti sveikatos stiprinimo mokyklos veiklos, jei sveikatos stiprinimo programa pagal šio aprašo antro lygio kriterijų reikalavimus įvertinama mažiau kaip 15 balų.
VI. PAŽYMĖJIMŲ IŠDAVIMAS
20. Mokykloms, pripažintoms sveikatą stiprinančiomis mokyklomis, 5 metams išduodamas pažymėjimas (4 priedas).
VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
22. Mokyklos, pripažintos sveikatą stiprinančiomis mokyklomis, skelbiamos Valstybinio aplinkos sveikatos centro interneto puslapyje.
23. Sveikatą stiprinančios mokyklos įgyja palankias sąlygas keistis informacija, skleisti darbo patirtį, rasti bendradarbiavimo partnerių šalyje ir užsienyje sveikatos stiprinimo ir ugdymo klausimais.
24. Mokyklų, pripažintų sveikatą stiprinančiomis mokyklomis ir atitinkančių antrojo lygmens sveikatą stiprinančių mokyklų kriterijus, bendruomenių nariai gali būti kviečiami būti sveikatą stiprinančių mokyklų veiklos ekspertais.
25. Mokykla netenka sveikatą stiprinančios mokyklos statuso:
25.2. mokyklai savo iniciatyva atsisakius tęsti veiklą, susijusią su sveikatos stiprinimu, ir per 30 kalendorinių dienų apie tai raštu informavus Komisiją;
25.3. kai įvertinus sveikatos stiprinimo veiklą nustatoma, kad ji neįgyvendina sveikatos stiprinimo programos;
26. Praradus pažymėjimą, mokyklos direktorius informuoja Komisiją ir pateikia motyvuotą prašymą dėl dublikato išdavimo.
Mokyklų pripažinimo sveikatą stiprinančiomis
mokyklomis tvarkos aprašo
1 priedas
SVEIKATOS STIPRINIMO PROGRAMŲ KOKYBĖS IR ATITIKTIES PIRMOJO LYGMENS SVEIKATĄ STIPRINANČIOS MOKYKLOS KRITERIJAMS VERTINIMO IŠVADA
Veiklos sritis ir tikslas |
Sveikatą stiprinančios mokyklos kriterijai |
Vertinimas balais (0–5) |
1. Sveikatos stiprinimo veiklos valdymo struktūra, politika ir kokybės garantavimas. Siekiama užtikrinti sveikatą stiprinančių mokyklų veiklos planavimą ir įgyvendinimą. |
1.1. Sudaryta asmenų grupė, organizuojanti sveikatos stiprinimo veiklą mokykloje |
|
1.2. Numatytas sveikatos stiprinimo procesų ir rezultatų vertinimas |
|
|
2. Psichosocialinė aplinka. Siekiama plėtoti pasitikėjimą ir partnerystę, pagrindine vertybe laikant gerus mokyklos bendruomenės narių tarpusavio santykius. |
2.1. Priemonės, numatančios mokyklos bendruomenės narių gerų tarpusavio santykių kūrimą ir puoselėjimą |
|
2.2. Sudarytos galimybės dalyvauti programos vykdyme visiems bendruomenės nariams |
|
|
2.3. Numatytos emocinės, fizinės, seksualinės prievartos ir vandalizmo mažinimo priemonės |
|
|
3. Fizinė aplinka. Siekiama kurti saugią sveiką higienos reikalavimus atitinkančią ugdymo aplinką. |
3.1 Priemonės, užtikrinančios mokyklos teritorijos, patalpų priežiūrą ir gerinančios aplinkos sveikatinimą |
|
3.2. Priemonės, skatinančios visų bendruomenės narių fizinį aktyvumą |
|
|
3.3. Priemonės sveikos mitybos organizavimui ir geriamojo vandens prieinamumui užtikrinti |
|
|
4. Žmogiškieji ir materialieji ištekliai. Siekiama sutelkti išteklius sveikatos stiprinimui ir sveikatos ugdymui. |
4.1. Mokytojų ir kitų ugdymo procese dalyvaujančių asmenų kvalifikacijos tobulinimo sveikatos stiprinimo ir sveikatos ugdymo klausimais organizavimas |
|
4.2. Bendruomenės narių pasitelkimas sveikatos ugdymui |
|
|
4.3. Metodinės medžiagos ir kitų sveikatos ugdymui reikalingų priemonių įsigijimo numatymas |
|
|
4.4. Mokyklos partnerių įtraukimas |
|
|
5. Sveikatos ugdymas. Siekiama užtikrinti sveikatos ugdymo kokybę. |
5.1. Sveikatos ugdymas įtrauktas į dalykų ar ugdymo sričių teminius planus, pasirenkamųjų dalykų ir dalykų modulių programas |
|
5.2. Sveikatos ugdymas apima visą bendrąjį lavinimą |
|
|
5.3. Sveikatos ugdymas apima įvairias sveikatos temas: fizinis aktyvumas ir kūno kultūra; sveika mityba; tabako, alkoholio ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo bei nelaimingų atsitikimų, traumų, streso, prievartos, patyčių prevencija; rengimas šeimai ir lytiškumo ugdymas; užkrečiamųjų ligų prevencija; vartojimo kultūros ugdymas |
|
|
6. Sveikatą stiprinančios mokyklos veiklos sklaida ir tęstinumo laidavimas. Siekiama skleisti sveikatą stiprinančios mokyklos patirtį vietos bendruomenei. |
6.1. Sveikatos stiprinimo veiklos patirties sklaida mokykloje |
|
6.2. Sveikatą stiprinančios mokyklos veiklos patirties pavyzdžių sklaida už mokyklos ribų |
|
Komisijos, vertinusios______________________________________________ sveikatos stiprinimo
(mokyklos pavadinimas)
programą,__________________________________________________________________ išvada.
(programos pavadinimas)
Pastabos, pasiūlymai
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Mokyklų pripažinimo sveikatą
stiprinančiomis mokyklomis
komisijos pirmininkas (parašas) (vardas ir pavardė)
__________________
(data)
______________
Mokyklų pripažinimo sveikatą stiprinančiomis
mokyklomis tvarkos aprašo
2 priedas
SVEIKATOS STIPRINIMO PROGRAMŲ KOKYBĖS IR ATITIKTIES ANTROJO LYGMENS SVEIKATĄ STIPRINANČIOS MOKYKLOS KRITERIJAMS VERTINIMO IŠVADA
Veiklos sritis ir tikslas |
Sveikatą stiprinančios mokyklos kriterijai |
Vertinimas balais (0–5) |
1. Sveikatos stiprinimo mokyklos veiklos veiksmingumo vertinimas. Siekiama užtikrinti sveikatą stiprinančių mokyklų veiklos kokybę. |
1.1. Mokykloje yra sveikatos stiprinimo veiklos ir vertinimo sistema |
|
1.2. Pateikti vertinimo rezultatai ir išvados |
|
|
2. Sveikatos stiprinimo mokyklos veiklos plėtojimo vizijos rengimas. Siekiama plėtoti sveikatą stiprinančių mokyklų veiklą ir gerinti jos kokybę. |
2.1. Sveikatos stiprinimo veiklos, vertinimo rezultatai panaudojami šiai veiklai planuoti ir kokybei gerinti |
|
2.2. Nustatyti nauji rodikliai penkeriems metams |
|
|
2.3. Numatytos priemonės naujiems rodikliams įgyvendinti |
|
Komisijos, vertinusios______________________________________________ sveikatos stiprinimo
(mokyklos pavadinimas)
programą,___________________________________________________________________ išvada
(programos pavadinimas)
Pastabos, pasiūlymai
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Mokyklų pripažinimo sveikatą
stiprinančiomis mokyklomis
komisijos pirmininkas (parašas) (vardas ir pavardė)
_________________
(data)
______________
Mokyklų pripažinimo sveikatą stiprinančiomis
mokyklomis tvarkos aprašo
3 priedas
DUOMENYS APIE MOKYKLĄ
1. Mokykla, siekianti būti pripažinta sveikatą stiprinančia mokykla:
Pavadinimas*_____________________________________________________________________
Adresas*________________________________________________________________________
Telefonas* _____________ Faksas* _____________ El. paštas_____________________________
Interneto svetainės adresas___________________________.
2. Kontaktinis asmuo (koordinatorius)*________________________________________________
(vardas ir pavardė)
Pareigos_________________________________________________________________________
Telefonas* _____________ Faksas _____________ El. paštas______________________________
3. Bendras mokinių skaičius _______, iš jų: |
4. Bendras darbuotojų skaičius __________, iš jų mokytojų ___________ Ar mokykloje yra šie specialistai? (pažymėkite) |
ikimokyklinio ugdymo grupėse____________ |
£ visuomenės sveikatos priežiūros specialistas |
pradinėse klasėse______________________ |
£ mokytojo padėjėjas |
5–10 klasėse__________________________ |
£ psichologas |
11–12 klasėse_________________________ |
£ socialinis pedagogas |
Profesinio mokymo grupėse______________ |
|
5. Sveikatos stiprinimo programos santrauka:
Pavadinimas*_____________________________________________________________________
Tikslas*_________________________________________________________________________
Uždaviniai_______________________________________________________________________
Laukiami rezultatai________________________________________________________________
6. Jūsų stipriosios pusės (veikla, kuria galėtumėte prisidėti prie sveikatą stiprinančių mokyklų tinklo plėtros) (pažymėkite):
£ rengiant medžiagą
£ teikiant konsultacijas
£ dalyvaujant mokyme
£ kita (įrašykite)__________________________________________________________________
Mokyklos direktorius (parašas) (vardas ir pavardė)
* – žvaigždute pažymėta informacija bus skelbiama interneto puslapyje.
______________
Mokyklų pripažinimo sveikatą stiprinančiomis
mokyklomis tvarkos aprašo
4 priedas
PAŽYMĖJIMAS
_____________________________________________________________________________ (įstaigos pavadinimas)
pripažinta sveikatą stiprinančia mokykla
Pažymėjimas galioja iki
Mokyklų pripažinimo sveikatą stiprinančiomis mokyklomis komisijos pirmininkas (parašas) (vardas ir pavardė)
20..... m....................... d. Vilnius
|
______________