LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LAIKINOJO SOCIALINIO MOKESČIO ĮSTATYMO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-1828
2007 m. vasario 7 d. Nr. 172
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2006 m. gruodžio 20 d. sprendimo Nr. 1324 3 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos laikinojo socialinio mokesčio įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XP-1828 (toliau vadinama – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:
1. Įstatymo projekto nuostata, numatanti, kad mokestis pervedamas į konkrečios įmonės specialiąją sąskaitą, neatitinka Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo (Žin., 1990, Nr. 24-596; 2004, Nr. 4-47) ir Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 2004, Nr. 63-2243) nuostatų. Pagal Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 3 straipsnio 2 dalies nuostatas Lietuvos Respublikoje surenkami mokesčiai, privalomosios įmokos ir rinkliavos gali būti perskirstomi tik per nacionalinį biudžetą, Valstybinį socialinio draudimo fondą, Privalomojo sveikatos draudimo fondą, Privatizavimo fondą, Rezervinį (stabilizavimo) fondą, Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondą, Garantinį fondą, savivaldybių privatizavimo fondus. Pagal Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 2 straipsnio 23 dalies nuostatas mokesčiu laikoma mokesčio įstatyme mokesčių mokėtojui nustatyta piniginė prievolė valstybei, todėl Įstatymo projekte siūloma socialinio mokesčio sumokėjimo tvarka neatitinka Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme pateiktos mokesčio sąvokos ir mokestis negalėtų būti išieškomas, grąžinamas, įskaitomas šio įstatymo nustatyta tvarka.
2. Įstatymo projekto nuostata dėl 4 procentų mokesčio tarifo taikymo 2007 metais prieštarauja Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies nuostatoms, jog Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokesčio tarifą, iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo ir taikymo principus, įsigaliotų ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos.
3. Lietuvos Respublikos 2007 metų valstybės biudžete, patvirtintame Lietuvos Respublikos 2007 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu (Žin., 2006, Nr. 138-5267), socialinis mokestis įtrauktas į Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto pajamas.
4. Socialinis mokestis yra laikina priemonė, skirta sumažinti valdžios sektoriaus biudžeto netenkamas sumas dėl gyventojų pajamų mokesčio mažinimo, kad būtų užtikrintas tinkamas socialinių programų ir priemonių, mažinančių skurdą ir socialinę atskirtį, finansavimas. Todėl priemonės, skirtos Įstatymo projekto tikslams įgyvendinti (dėl įmonių skatinimo investuoti į socialinių paslaugų savo darbuotojams plėtrą), turėtų būti numatytos Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatyme (Žin., 2001, Nr. 110-3992). Pažymėtina, kad socialinių paslaugų įmonės darbuotojams plėtros skatinimo klausimas šiuo metu nagrinėjamas vykdant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006−2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 17 d. nutarimu Nr. 1020 (Žin., 2006, Nr. 112-4273), 429 punktą, kuriame numatyta išnagrinėti atskirų leidžiamų atskaitymų, mažinančių apmokestinamąjį pelną, pripažinimo tvarkos supaprastinimo galimybes.