Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

Dėl NUOSTOLINGOS UNIVERSALIOSIOS PAŠTO PASLAUGOS KOMPENSAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2008 M. KOVO 12 D. NUTARIMO NR. 236 „DĖL NUOSTOLINGŲ UNIVERSALIŲJŲ PAŠTO PASLAUGŲ KOMPENSAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS

 

2013 m. balandžio 10 d. Nr. 310

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos pašto įstatymo (Žin., 1999, Nr. 36-1070; 2012, Nr. 135-6867) 5 straipsnio 1 dalies 3 punktu, 2011 m. gruodžio 20 d. Komisijos sprendimu Nr. 2012/21/ES dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 106 straipsnio 2 dalies taikymo valstybės pagalbai, kompensacijos už viešąją paslaugą forma skiriamai tam tikroms įmonėms, kurioms pavesta teikti visuotinės ekonominės svarbos paslaugas (OL 2012 L 7, p. 3), ir įgyvendindama 1997 m. gruodžio 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 97/67/EB dėl Bendrijos pašto paslaugų vidaus rinkos plėtros bendrųjų taisyklių ir paslaugų kokybės gerinimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 6 skyrius, 3 tomas, p. 71) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2008 m. vasario 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2008/6/EB (OL 2008 L 52, p. 3), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Nuostolingos universaliosios pašto paslaugos kompensavimo taisykles (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. kovo 12 d. nutarimą Nr. 236 „Dėl Nuostolingų universaliųjų pašto paslaugų kompensavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 33-1181).

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                    ALGIRDAS BUTKEVIČIUS

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                      RIMANTAS SINKEVIČIUS

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. balandžio 10 d. nutarimu Nr. 310

 

NUOSTOLINGOS UNIVERSALIOSIOS PAŠTO PASLAUGOS KOMPENSAVIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Nuostolingos universaliosios pašto paslaugos kompensavimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato nuostolingos universaliosios pašto paslaugos kompensavimo sąlygas, tvarką ir būdus, taip pat nepagrįstai didelės finansinės naštos nustatymo kriterijus.

2. Taisyklės taikomos universaliosios pašto paslaugos teikėjui (toliau – teikėjas), Taisyklių nustatyta tvarka ir sąlygomis pateikusiam prašymą kompensuoti praėjusių vienerių finansinių metų universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolius (toliau – prašymas).

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Geografinė vietovė – teikėjo pagal aiškius kriterijus išskirta Lietuvos Respublikos teritorijos dalis.

Nemateriali nauda – ekonominiais metodais nustatyta ir pinigine verte išreikšta netiesioginė nauda, kurią teikėjas gavo dėl to, kad teikė universaliąją pašto paslaugą.

Rinkos nauda – ekonominiais metodais nustatyta ir pinigine verte išreikšta ekonominė nauda, kurią teikėjas gavo dėl to, kad teikė universaliąją pašto paslaugą.

Universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostoliai – neigiamas universaliosios pašto paslaugos teikimo pajamų, gautų per tam tikrą laikotarpį, ir universaliosios pašto paslaugos teikimo sąnaudų, patirtų per tą patį laikotarpį, skirtumas, iš kurio atimta nematerialios ir rinkos naudos, gautos teikiant universaliąją pašto paslaugą tuo pačiu laikotarpiu, vertė.

Universaliosios pašto paslaugos teikimo pajamos – teikėjo ekonominės naudos padidėjimo, susidariusio vykdant įpareigojimą teikti universaliąją pašto paslaugą, vertė.

Universaliosios pašto paslaugos teikimo sąnaudos – sąnaudų, kurias teikėjas patiria vykdydamas įpareigojimą teikti universaliąją pašto paslaugą, ir sąnaudų, kurias jis patirtų, jeigu nebūtų įpareigotas teikti universaliąją pašto paslaugą, skirtumas.

Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos pašto įstatyme (Žin., 1999, Nr. 36-1070; 2012, Nr. 135-6867).

 

II. UNIVERSALIOSIOS PAŠTO PASLAUGOS TEIKIMO NUOSTOLIŲ KOMPENSAVIMO SĄLYGOS, TVARKA IR BŪDAI

 

4. Universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostoliai apskaičiuojami Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos (toliau – Ryšių reguliavimo tarnyba) patvirtintų universaliosios pašto paslaugos nuostolių apskaičiavimo taisyklių (toliau – Nuostolių apskaičiavimo taisyklės) nustatyta tvarka ir sąlygomis.

5. Universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostoliai gali būti kompensuojami tik už tą universaliosios pašto paslaugos dalį, kurią teikėjas visus praėjusius vienerius finansinius metus teikė taikydamas tarifus, ne mažesnius nei Ryšių reguliavimo tarnybos patvirtinti universaliosios pašto paslaugos didžiausi tarifai.

6. Jeigu teikėjas tvarkė sąnaudų apskaitą pagal Ryšių reguliavimo tarnybos patvirtintose universaliosios pašto paslaugos teikėjo sąnaudų apskaitos taisyklėse (toliau – Sąnaudų apskaitos taisyklės) nustatytus pagrindinius sąnaudų apskaitos tvarkymo principus ir sąnaudų apskaitos sistemos reikalavimus, taip pat kitus su sąnaudų apskaitos sistema susijusius reikalavimus ir atsižvelgdamas į praėjusių vienerių finansinių metų rezultatus Nuostolių apskaičiavimo taisyklių nustatyta tvarka ir sąlygomis nustatė, kad įpareigojimo teikti universaliąją pašto paslaugą vykdymas buvo nuostolingas ir jam sudarė nepagrįstai didelę finansinę naštą, jis turi teisę iki einamųjų finansinių metų gegužės 1 d. raštu pateikti Ryšių reguliavimo tarnybai prašymą. Prašymas, pateiktas praleidus šiame punkte nustatytą terminą, nevertinamas ir grąžinamas teikėjui.

7. Prašyme nurodomas teikėjo pavadinimas, teisinė forma, buveinės adresas, telefono ir fakso numeriai, elektroninio pašto adresas, kodas, atsiskaitomosios sąskaitos numeris, registras, kuriame kaupiami ir saugomi duomenys apie teikėją, taip pat universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolių dydis.

8. Kartu su prašymu teikėjas pateikia finansinių metų, už kuriuos prašoma kompensuoti universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolius:

8.1. universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolių apskaičiavimą pagal Nuostolių apskaičiavimo taisykles, jose nurodytus kartu su prašymu būtinus pateikti dokumentus, duomenis ir (ar) skaičiavimus ir kitus dokumentus, įrodančius prašyme nurodytų universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolių pagrįstumą;

8.2. duomenis apie pajamas, gautas iš teikėjo veiklos, ir universaliosios pašto paslaugos teikimo pajamas;

8.3. duomenis apie teikėjo veiklos sąnaudas, iš jų išskyręs duomenis apie universaliosios pašto paslaugos teikimo sąnaudas, apskaičiuotas pagal Sąnaudų apskaitos taisykles;

8.4. skaičiavimus, pagal kuriuos nustatomas teikėjo taikytų specifinių universaliosios pašto paslaugos tarifų pagrįstumas;

8.5. aiškinamąjį raštą, kuriame pateikiamas Taisyklių III skyriuje nurodytų nepagrįstai didelės finansinės naštos nustatymo kriterijų vertinimas, skaičiavimus ir dokumentus, įrodančius nepagrįstai didelės finansinės naštos buvimą;

8.6. skaičiavimus ir dokumentus, įrodančius, kad prašomi kompensuoti universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostoliai susidarė tik dėl įpareigojimo teikti universaliąją pašto paslaugą;

8.7. objektyviais kriterijais pagrįstus paaiškinimus, kuriose geografinėse vietovėse universalioji pašto paslauga teikta nuostolingai;

8.8. vienerių finansinių metų, einančių po metų, už kuriuos prašoma kompensuoti universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolius, universaliosios pašto paslaugos teikimo pajamų ir universaliosios pašto paslaugos teikimo sąnaudų prognozę.

9. Ryšių reguliavimo tarnyba priima prašymą su Taisyklių 8 punkte nurodytais dokumentais, duomenimis ir (ar) skaičiavimais ir per 10 darbo dienų nuo jų gavimo:

9.1. priima sprendimą nagrinėti prašymą ir apie tai raštu praneša teikėjui;

9.2. arba raštu prašo teikėjo per Ryšių reguliavimo tarnybos nustatytą, bet ne trumpesnį kaip 7 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 20 darbo dienų nuo šiame punkte nurodyto pranešimo gavimo, terminą pateikti Ryšių reguliavimo tarnybai trūkstamus dokumentus, duomenis ir (ar) skaičiavimus.

10. Jeigu teikėjas per Taisyklių 9.2 punkte nustatytą terminą nepateikia trūkstamų dokumentų, duomenų ir (ar) skaičiavimų, Ryšių reguliavimo tarnyba atsisako nagrinėti prašymą ir per 5 darbo dienas nuo Taisyklių 9.2 punkte nustatyto termino pabaigos apie tai raštu praneša teikėjui, grąžindama jam prašymą ir kartu su prašymu pateiktus dokumentus, duomenis ir (ar) skaičiavimus.

11. Ryšių reguliavimo tarnyba per 60 darbo dienų nuo prašymo su Taisyklių 8 punkte nurodytais dokumentais, duomenimis ir (ar) skaičiavimais arba pagal Taisyklių 9.2 punktą pareikalautų trūkstamų dokumentų, duomenų ir (ar) skaičiavimų gavimo Ryšių reguliavimo tarnyboje arba nuo tos dienos, kurią teikėjas pateikė visus dokumentus, duomenis ir (ar) skaičiavimus, kurių Ryšių reguliavimo tarnyba pareikalavo papildomai pagal Taisyklių 12 punktą, įvertina prašymo pagrįstumą.

12. Ryšių reguliavimo tarnyba, vertindama prašymo ir Taisyklių 8 punkte nurodytų dokumentų, duomenų ir (ar) skaičiavimų pagrįstumą, turi teisę:

12.1. pareikalauti iš teikėjo per Ryšių reguliavimo tarnybos nustatytą protingumo kriterijus atitinkantį terminą pateikti papildomos informacijos, būtinos prašymui ir kartu su prašymu pateiktiems dokumentams, duomenims ir (ar) skaičiavimams įvertinti ir (ar) detalizuoti; teikėjui per šiame punkte nustatytą terminą nepateikus papildomos informacijos, Ryšių reguliavimo tarnyba turi teisę atsisakyti nagrinėti prašymą ir grąžinti jį teikėjui Taisyklių 10 punkte nustatyta tvarka;

12.2. tikrinti teikėjo sąnaudų apskaitos sistemos duomenis ir kitą informaciją ar dokumentus, pagal kuriuos nustatomas universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolių dydis;

12.3. jeigu kyla pagrįstų abejonių, ar universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostoliai, dėl kurių pateiktas prašymas, apskaičiuoti pagal Nuostolių apskaičiavimo taisyklių reikalavimus, įpareigoti teikėją per Ryšių reguliavimo tarnybos nustatytą protingumo kriterijus atitinkantį terminą pateikti nepriklausomo audito išvadą.

13. Vadovaujantis teisinio tikrumo, skaidrumo ir nediskriminavimo principais, Taisyklių 11 punkte nurodytas terminas gali būti pratęstas motyvuotu Ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus sprendimu, tačiau ne ilgiau kaip 20 darbo dienų.

14. Ryšių reguliavimo tarnyba, įvertinusi prašymo pagrįstumą ir nusprendusi, kad:

14.1. prašymas pagrįstas, parengia ir Susisiekimo ministerijai pateikia išvadą dėl teikėjo universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolių kompensavimo, nurodydama universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolių dydį, ir apie tai raštu praneša teikėjui;

14.2. prašymas nepagrįstas, apie tai raštu praneša Susisiekimo ministerijai ir teikėjui, nurodydama prašymo pripažinimo nepagrįstu motyvus.

15. Ryšių reguliavimo tarnyba, Taisyklių nustatyta tvarka nustačiusi, kad prašymas pagrįstas, o įpareigojimo teikti universaliąją pašto paslaugą vykdymas teikėjui buvo nuostolingas ir sudarė jam nepagrįstai didelę finansinę naštą, kartu su Taisyklių 14.1 punkte nurodyta išvada turi teisę:

15.1. svarstyti ir priimti sprendimus dėl universaliosios pašto paslaugos didžiausių tarifų pakeitimo;

15.2. ir (arba) pateikti Susisiekimo ministerijai pasiūlymus pakeisti:

15.2.1. teikėjo pašto tinklo charakteristikas;

15.2.2. ir (arba) universaliosios pašto paslaugos kokybės reikalavimus.

16. Priimant Taisyklių 15.1 punkte nurodytus sprendimus ir teikiant Taisyklių 15.2 punkte nurodytus pasiūlymus, atsižvelgiama į universaliosios pašto paslaugos teikimo sąnaudas, teikėjo pašto tinklo charakteristikų ir (arba) universaliosios pašto paslaugos kokybės reikalavimų įtaką teikėjo dėl įpareigojimo teikti universaliąją pašto paslaugą patiriamiems nuostoliams ir sukeliamai finansinei naštai ir siekiama sudaryti sąlygas, kad ateityje jie nedidėtų.

17. Susisiekimo ministerija per 10 darbo dienų nuo Taisyklių 14.1 punkte nurodytos išvados ir 15.2 punkte nurodytų pasiūlymų, jeigu tokių buvo, gavimo priima sprendimą dėl:

17.1. universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolių kompensavimo:

17.1.1. kompensuoti teikėjui universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolius (sprendime nurodomas kompensuojamų universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolių dydis);

17.1.2. arba atsisakyti tenkinti teikėjo prašymą (sprendime nurodomi atsisakymo tenkinti teikėjo prašymą motyvai);

17.2. teikėjo pašto tinklo charakteristikų ir (arba) universaliosios pašto paslaugos kokybės reikalavimų pakeitimo.

18. Universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostoliai kompensuojami iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų, skirtų Susisiekimo ministerijai.

 


III. NEPAGRĮSTAI DIDELĖS FINANSINĖS NAŠTOS NUSTATYMO KRITERIJAI

 

19. Ryšių reguliavimo tarnyba, vertindama, ar teikėjo prašymas yra pagrįstas, atsižvelgia į šiuos nepagrįstai didelės finansinės naštos nustatymo kriterijus:

19.1. teikėjo universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolių, patirtų dėl įpareigojimo teikti universaliąją pašto paslaugą, dydžio ir teikėjo per tą patį laikotarpį gautų pajamų procentinį santykį, įvertindama, ar teikėjo nuostoliai, patirti dėl įpareigojimo teikti universaliąją pašto paslaugą, sukelia realią teikėjo finansinės būklės pablogėjimo grėsmę;

19.2. teikėjo pelningumo rodiklių (bendrojo pelningumo, grynojo pelningumo, veiklos pelningumo) pokytį per praėjusius finansinius metus;

19.3. teikėjo pelningumo rodiklių už praėjusius trejus finansinius metus palyginimą su Lietuvos statistikos departamento skelbiamais pašto paslaugos teikėjų atitinkamais pelningumo rodikliais;

19.4. kitus veiksnius, turinčius įtakos teikėjui dėl įpareigojimo teikti universaliąją pašto paslaugą tenkančiai finansinei naštai.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

20. Nustačius, kad teikėjui išmokėta atitinkamo laikotarpio universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolių kompensacijos suma viršijo už tą laikotarpį teikėjui Taisyklių nustatyta tvarka kompensuotinus universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolius, teikėjas privalo grąžinti permoką Susisiekimo ministerijai, kuri grąžina ją į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą teisės aktuose nustatyta tvarka.

21. Teikėjo universaliosios pašto paslaugos teikimo nuostolių dydis, Taisyklių 12.3 punkte nurodyta audito išvada ir Taisyklių 14.1 punkte nurodyta Ryšių reguliavimo tarnybos išvada yra vieši ir skelbiami Ryšių reguliavimo tarnybos interneto svetainėje.

22. Susisiekimo ministerijos ir Ryšių reguliavimo tarnybos veiksmai arba neveikimas, susiję su Taisyklių taikymu ir įgyvendinimu, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatyta tvarka ir sąlygomis.

 

_________________