LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL FINANSŲ MINISTRO 2008 M. RUGPJŪČIO 21 D. ĮSAKYMO Nr. 1K-252 „DĖL VIEŠOJO SEKTORIAUS APSKAITOS IR FINANSINĖS ATSKAITOMYBĖS 18-OJO STANDARTO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2010 m. liepos 20 d. Nr. 1K-225

Vilnius

 

P a k e i č i u 18-ąjį viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartą „Atidėjiniai, neapibrėžtieji įsipareigojimai, neapibrėžtasis turtas ir poataskaitiniai įvykiai“, patvirtintą Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. rugpjūčio 21 d. įsakymu Nr.1K-252 „Dėl viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės 18-ojo standarto patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 98-3803), ir išdėstau jį nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

ŪKIO MINISTRAS,

PAVADUOJANTIS FINANSŲ MINISTRĄ                                          DAINIUS KREIVYS

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2008 m. rugpjūčio 21 d. įsakymu Nr. 1K-252

(2010 m. liepos 20 d. įsakymo Nr. 1K-225 redakcija)

 

18-ASIS VIEŠOJO SEKTORIAUS APSKAITOS IR FINANSINĖS ATSKAITOMYBĖS STANDARTAS „ATIDĖJINIAI, NEAPIBRĖŽTIEJI ĮSIPAREIGOJIMAI, NEAPIBRĖŽTASIS TURTAS IR POATASKAITINIAI ĮVYKIAI“

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. 18-asis viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartas „Atidėjiniai, neapibrėžtieji įsipareigojimai, neapibrėžtasis turtas ir poataskaitiniai įvykiai“ (toliau – šis standartas) nustato atidėjinių, neapibrėžtųjų įsipareigojimų, neapibrėžtojo turto ir poataskaitinių įvykių pripažinimo, įvertinimo, registravimo apskaitoje ir pateikimo finansinėse ataskaitose reikalavimus.

2. Šis standartas vienodai taikomas ir viešojo sektoriaus subjektui, rengiančiam atskirų finansinių ataskaitų rinkinį, ir viešojo sektoriaus subjektui, rengiančiam konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinį.

3. Šis standartas taikomas:

3.1. visiems atidėjiniams, neapibrėžtiesiems įsipareigojimams, neapibrėžtajam turtui, išskyrus šio standarto 4 punkte nurodytus atvejus;

3.2. darbuotojų, kai su jais nutraukiamos darbo sutartys dėl subjekto restruktūrizavimo, išmokoms;

3.3. poataskaitiniams įvykiams, t. y. nuo paskutinės ataskaitinio laikotarpio dienos iki paskutinio ataskaitinio laikotarpio finansinių ataskaitų pateikimo dienos.

4. Šis standartas netaikomas atidėjiniams, neapibrėžtiesiems įsipareigojimams, neapibrėžtajam turtui, atsirandantiems:

4.1. dėl viešojo sektoriaus subjekto teikiamos socialinės naudos, už kurią šis viešojo sektoriaus subjektas tiesiogiai iš socialinės naudos gavėjo negauna atlygio, apytikriai lygaus suteiktos naudos vertei;

4.2. iš finansinių priemonių, apskaitoje registruojamų ir finansinėse ataskaitose rodomų tikrąja verte;

4.3. iš tebevykdomų nenuostolingų sutarčių;

4.4. dėl įvykių ir aplinkybių, nagrinėjamų kitame viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standarte (toliau – VSAFAS);

4.5. iš finansinių priemonių, kurios registruojamos apskaitoje kita verte negu tikroji vertė.

5. Šis standartas nei draudžia, nei reikalauja kapitalizuoti išlaidas, pripažįstamas sudarius atidėjinį. Kurios išlaidos pripažįstamos turtu, o kurios rodomos kaip sąnaudos, aprašyta kituose VSAFAS.

6. Šiame standarte vartojamos sąvokos:

Įpareigojamasis įvykis – įvykis, dėl kurio atsiranda teisinė prievolė arba viešojo sektoriaus subjekto neatšaukiamasis pasižadėjimas ir nėra jokio kito pasirinkimo, kaip tik įvykdyti tą prievolę ar pasižadėjimą. Buvusysis įvykis, darantis poveikį dabartiniam įsipareigojimui, taip pat yra įpareigojamasis įvykis.

Koreguojantysis poataskaitinis įvykis poataskaitinis įvykis, padaręs reikšmingą poveikį ataskaitinio laikotarpio viešojo sektoriaus subjekto finansinei būklei, veiklos rezultatams ir pinigų srautams, ir dėl šio poveikio finansinės ataskaitos turi būti koreguojamos.

Nekoreguojantysis poataskaitinis įvykis – poataskaitinis įvykis, nepadaręs reikšmingo poveikio ataskaitinio laikotarpio viešojo sektoriaus subjekto finansinei būklei, veiklos rezultatams ir pinigų srautams, dėl kurio finansinės ataskaitos nekoreguojamos.

Nuostolinga sutartis – sutartis, pagal kurią neišvengiamos sutartyje numatytų įsipareigojimų įvykdymo išlaidos viršija pagal tą sutartį numatomą gauti ekonominę naudą ar paslaugų vertę.

Patikimas įvertinimas – įvertinimas, remiantis teisinga ir pagrįsta informacija.

Poataskaitinis įvykis – įvykis per laikotarpį nuo paskutinės ataskaitinio laikotarpio dienos iki finansinių ataskaitų rinkinio sudarymo dienos.

Viešojo sektoriaus subjekto neapibrėžtasis būsimasis įvykis – įvykis, kurį viešojo sektoriaus subjektas tikisi įvyksiant, bet jis gali neįvykti pasikeitus aplinkybėms.

Viešojo sektoriaus subjekto neapibrėžtasis įsipareigojimas – dėl praėjusių ataskaitinių laikotarpių įvykių galintis atsirasti įsipareigojimas, kurio buvimą ar nebuvimą patvirtina vienas ar daugiau viešojo sektoriaus subjekto nevisiškai kontroliuojamų neapibrėžtųjų būsimųjų įvykių, arba dėl buvusiųjų įvykių atsiradęs dabartinis įsipareigojimas, kuris apskaitoje nepripažįstamas, nes nėra tikimybės, kad jį reikės dengti turtu arba jo suma negali būti patikimai nustatyta.

Viešojo sektoriaus subjekto neapibrėžtasis turtas – dėl buvusiųjų įvykių galintis atsirasti turtas, kurio buvimas bus patvirtintas tiktai įvykus vienam ar daugiau viešojo sektoriaus subjekto nevisiškai kontroliuojamų neapibrėžtųjų būsimųjų įvykių arba jiems neįvykus.

Viešojo sektoriaus subjekto neatšaukiamasis pasižadėjimas – dėl viešojo sektoriaus subjekto veiksmų atsirandantis privalomas vykdyti pasižadėjimas. Pasižadėjimas laikomas neatšaukiamuoju, kai kiti subjektai remdamiesi praeities praktika, paskelbta tvarka ar pakankamai tiksliai suformuluotais teiginiais tikisi, kad viešojo sektoriaus subjektas prisiims tam tikrus įsipareigojimus jiems, ir viešojo sektoriaus subjektas paskatina kitus subjektus tikėti, kad jis juos vykdys.

Viešojo sektoriaus subjekto restruktūrizavimas – planingas ir kontroliuojamas viešojo sektoriaus subjekto veiklos masto arba būdo keitimas.

7. Kitos šiame standarte vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme (Žin., 2007, Nr. 77-3046; 2008, Nr.137-5370; 2010, Nr. 67-3341) ir kituose VSAFAS.

 

II. ATIDĖJINIŲ PRIPAŽINIMAS IR ĮVERTINIMAS

 

8. Atidėjinys (atidėjinio sąvoka apibrėžta 2-ajame VSAFAS „Finansinės būklės ataskaita“) pripažįstamas ir apskaitoje registruojamas, kai atitinka visus šiuos pripažinimo kriterijus:

8.1. viešojo sektoriaus subjektas turi įsipareigojimą (teisinę prievolę arba neatšaukiamąjį pasižadėjimą) dėl buvusiojo įvykio (detaliau paaiškinta šio standarto 9–12 punktuose);

8.2. tikimybė, kad įsipareigojimą reikės padengti turtu, yra didesnė už tikimybę, kad nereikės (detaliau paaiškinta šio standarto 13–16 punktuose);

8.3. įsipareigojimo suma gali būti patikimai įvertinta.

9. Viešojo sektoriaus subjekto įsipareigojimas konstatuojamas, jeigu paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną yra pakankamai įrodymų, kad įsipareigojimo (dėl buvusiųjų įvykių) atsiradimo tikimybė yra didesnė negu nebuvimo.

Pavyzdys. Kai viešojo sektoriaus subjektui yra pateiktas ieškinys dėl padarytos turtinės ir (arba) neturtinės žalos, turi būti atsižvelgta į ieškovo ir atsakovo pateiktų įrodymų svarbą, ekspertų nuomonę dėl bylos baigties, teisinius precedentus, kitų panašių bylų baigtis ir pan.

10. Atidėjiniais pripažįstami tik tie įsipareigojimai, kurie susiję su buvusiaisiais įvykiais. Atidėjiniai būsimiems veiklos, susijusios su turto naudojimu, nuostoliams ar išlaidoms padengti nepripažįstami, kadangi neatitinka šio standarto 8 punkte nurodytų atidėjinių pripažinimo kriterijų. Jei yra požymių, kad bus patiriama atitinkamos veiklos nuostolių, viešojo sektoriaus subjektas turi nustatyti poreikį skaičiuoti turto nuvertėjimą pagal 22-ojo VSAFAS „Turto nuvertėjimas“ reikalavimus.

11. Viešojo sektoriaus subjektas atidėjiniais pripažįsta tik tokius įsipareigojimus dėl buvusiųjų įpareigojamųjų įvykių:

11.1. kurie nedaro poveikio ir neleidžia viešojo sektoriaus subjektui keisti būsimos veiklos ir

11.2. kai būsimos išlaidos yra neišvengiamos nepriklausomai nuo viešojo sektoriaus subjekto veiksmų ateityje.

1 pavyzdys. Kai viešojo sektoriaus subjektas gali išvengti būsimų išlaidų savo veiksmais ateityje, pavyzdžiui, pakeisdamas veiklos metodus, jam neatsiranda įsipareigojimas ir atidėjinys nepripažįstamas. Taip pat ir sprendimai pirkti turtą ar daryti kitokias išlaidas ateityje yra įvykiai, susiję su būsimaisiais įsipareigojimais, todėl jie atidėjiniais nepripažįstami.

2 pavyzdys. Atidėjiniais pripažįstamos būsimos išlaidos, susijusios su žalos gamtai atlyginimu dėl praeityje įvykusio tam tikro įvykio, tačiau atidėjiniais nepripažįstamos būsimos išlaidos, susijusios su valymo įrenginių statyba, kuri ateityje leistų pagerinti nutekamųjų vandenų kokybę. Pastaruoju atveju būsimos išlaidos yra susijusios su viešojo sektoriaus subjekto galimybe ateityje rinktis technologijas, mažiau teršiančias aplinką.

3 pavyzdys. Viešojo sektoriaus subjektas, statydamas branduolinės energijos arba panašų objektą, iš karto įsipareigoja veiklos pabaigoje jį likviduoti, todėl registruoja apskaitoje atidėjinį, susijusį su tokio objekto likvidavimu, nes privalo likviduoti tokius objektus pagal nustatytus reikalavimus ir neturi pasirinkimo galimybės. Būsimos likvidavimo darbų išlaidos apskaitoje registruojamos pagal 12-ojo VSAFAS „Ilgalaikis materialusis turtas“ reikalavimus, t. y. registruojamas atidėjinys ir tokia pat suma didinama ilgalaikio materialiojo turto įsigijimo ar pasigaminimo savikaina.

4 pavyzdys. Buvusiaisiais įvykiais, dėl kurių gali atsirasti įsipareigojimas kaip teisinė prievolė, gali būti laikomas teisės aktų priėmimas, sutarčių sudarymas, teismo sprendimų priėmimas. Buvusiaisiais įvykiais, dėl kurių gali atsirasti įsipareigojimas kaip neatšaukiamasis pasižadėjimas, gali būti laikoma ankstesnė viešojo sektoriaus subjekto veikla, rodanti, kad duotais tokio pat pobūdžio pažadais arba viešai paskelbtais įsipareigojimais kiti subjektai gali pagrįstai tikėti, nes jie vykdomi. Atidėjiniais pripažįstama ir, pavyzdžiui, mokėtinų baudų arba padarytos žalos aplinkai kompensavimo išlaidų suma, apskaičiuota per laikotarpį padarytai žalai atlyginti. Nepaisant būsimų viešojo sektoriaus subjekto veiksmų, išlaidos bus padarytos, nes dažniausiai teisės aktais baudos ar žalos kompensavimo išlaidos būna nustatytos kiekvieną laikotarpį daromai žalai atlyginti. Pavyzdžiui, visa naftos gavybos įmonės arba branduolinės jėgainės uždarymo išlaidų suma pripažįstama atidėjiniu tą laikotarpį, kai viešojo sektoriaus subjektui nustatoma prievolė teisės aktais ateityje tokią veiklą nutraukti savo jėgomis arba kai viešojo sektoriaus subjektas arba jį kontroliuojantis viešojo sektoriaus subjektas viešai paskelbia apie tokį savo ketinimą.

12. Įvykis nėra įpareigojamasis, jei dėl jo paties įsipareigojimas viešojo sektoriaus subjektui neatsiranda iš karto, neatsižvelgiant į tai, kad toks įvykis gali sudaryti sąlygas įsipareigojimui atsirasti vėliau dėl teisės aktų pakeitimų arba dėl viešojo sektoriaus subjekto veiksmų (pavyzdžiui, viešai pasižadėjus apmokėti padarytą žalą). Įsipareigojimas viešojo sektoriaus subjektui atsiranda tik pakeitus arba priėmus naujus teisės aktus.

Pavyzdys. Padaręs žalą aplinkai, viešojo sektoriaus subjektas gali neturėti jokio įsipareigojimo pašalinti padarinius, jeigu nėra įpareigojančio teisės akto ar paties subjekto neatšaukiamojo pasižadėjimo. Žalos padarymas tampa įpareigojamuoju įvykiu, kai teisės aktas reikalauja ją atlyginti arba kai viešojo sektoriaus subjektas viešai prisiima atsakomybę atlyginti žalą duodamas neatšaukiamąjį pasižadėjimą.

13. Atidėjiniai pripažįstami tik tuomet, kai yra žinoma arba pagrįstai tikėtina, kad teisinę prievolę arba neatšaukiamąjį pasižadėjimą reikės padengti turtu. Jeigu yra mažai tikėtina, kad turtą reikės naudoti šiam tikslui, pripažįstami ne atidėjiniai, o neapibrėžtieji įsipareigojimai, kurie neregistruojami apskaitoje ir nerodomi finansinės būklės ataskaitoje, o informacija apie juos pateikiama viešojo sektoriaus subjekto finansinių ataskaitų aiškinamajame rašte (toliau – aiškinamasis raštas).

Pavyzdys. 2009 m. viešojo sektoriaus subjektas suteikė įmonei A, kurios finansinė būklė tuo metu buvo gera, 100 000 Lt banko paskolos garantiją. Kadangi 2009 m. gruodžio 31 d. ir 2010 m. gruodžio 31 d. tikimybė, kad šį sutartinį įsipareigojimą dėl garantijos suteikimo reikės padengti viešojo sektoriaus subjekto turtu, buvo maža, įmonės A finansinė būklė buvo gera ir ji buvo pajėgi grąžinti banko paskolą, atidėjinys nepripažįstamas. Viešojo sektoriaus subjekto 2009 m. ir 2010 m. aiškinamuosiuose raštuose garantinis įsipareigojimas rodomas kaip neapibrėžtasis įsipareigojimas. 2011 m. įmonės A finansinė padėtis labai pablogėjo ir 2011 m. liepos 31 d. ji pranešė apie tai garantiją suteikusiam viešojo sektoriaus subjektui. 2011 m. gruodžio 31 d. pagrįstai tikėtina, kad viešojo sektoriaus subjektui reikės naudoti turtą sutartiniam įsipareigojimui padengti. Todėl 2011 m. gruodžio 31 d. viešojo sektoriaus subjektas turi pripažinti atidėjinį dėl suteiktos garantijos, kurio suma lygi įsipareigojimo padengimo sumai.

14. Jei yra keletas panašių buvusiųjų įpareigojamųjų įvykių, kurių būsimoms išlaidoms skirta suma vieno tokio įvykio išlaidoms padengti yra nereikšminga, nustatant būsimų išlaidų įsipareigojimams padengti sumą atsižvelgiama į visus įpareigojamuosius įvykius (o ne į vieną atskirą įvykį).

Pavyzdys. Atidėjinys, susijęs su viešojo sektoriaus subjekto mokamomis kompensacijomis asmenims, nukentėjusiems nuo netinkamo gydymo, gali būti vertinamas atsižvelgiant į visą kompensacijoms dėl visų tokių įvykių reikalingą sumą, o ne į atskiros kompensacijos vienam asmeniui sumą.

15. Kai viešojo sektoriaus subjektas solidariai su trečiosiomis šalimis yra atsakingas už įsipareigojimo įvykdymą, įsipareigojimo dalies, kuri tenka trečiosioms šalims, suma nėra pripažįstama atidėjiniu, o yra pateikiama aiškinamajame rašte kaip neapibrėžtasis įsipareigojimas, kaip nurodyta šio standarto 38 punkte.

Pavyzdys. Viešojo sektoriaus subjektas kartu su įmone A yra įsipareigoję pabaigę naudoti turtą likviduoti aplinkai padarytą žalą. Sutartyje nustatyta, kad viešojo sektoriaus subjektas padengs 40 proc. žalos likvidavimo sąnaudų, o įmonė A – 60 proc. Vertinama, kad bendros žalos likvidavimo sąnaudos sudarys 800000 litų. Todėl viešojo sektoriaus subjekto apskaitoje registruojamas 320000 litų (800000 * 40 proc. = 320000) atidėjinys ir aiškinamajame rašte rodomas 480000 litų neapibrėžtasis įsipareigojimas likviduoti žalą.

16. Esant solidariajai atsakomybei, atsiradus pagrįstai tikimybei, kad viešojo sektoriaus subjektas liks vienintelis atsakingas už viso įsipareigojimo vykdymą, nes kitos sutarties šalys neįvykdys savo įsipareigojimų, viešojo sektoriaus subjektas turi pripažinti atidėjinį dėl visos įsipareigojimo sumos.

Pavyzdys. Viešojo sektoriaus subjektas yra įsipareigojęs padengti 40 proc., o įmonė A – 60 proc. žalos aplinkai likvidavimo sąnaudų baigę naudoti turtą. Pagal sutartį, jeigu įmonė neapmokės 60 proc. žalos aplinkai likvidavimo sąnaudų, šias sąnaudas turės apmokėti viešojo sektoriaus subjektas. Jiems baigus naudoti turtą įmonei A buvo pradėta bankroto procedūra ir tikimybė, kad įmonė apmokės savo dalį, yra pagrįstai maža. Šiuo atveju viešojo sektoriaus subjektas turi pripažinti atidėjinį dėl visos žalos aplinkai likvidavimo sąnaudų sumos.

17. Atidėjinių, neapibrėžtojo turto ir neapibrėžtųjų įsipareigojimų atskyrimo schema pateikiama šio standarto 1 ir 2 prieduose.

18. Atidėjiniai dėl restruktūrizavimo (įskaitant veikos nutraukimą) gali būti pripažinti ir registruojami apskaitoje, jeigu jie atitinka šio standarto 8 punkte nurodytus atidėjinių pripažinimo kriterijus ir yra įsipareigojimas atlikti restruktūrizavimą pagal šio standarto 19 punkto reikalavimus. Įvykių, priskirtinų prie restruktūrizavimo, pavyzdžiai:

18.1. veiklos perleidimas arba baigimas;

18.2. padalinio uždarymas arba veiklos baigimas tam tikroje teritorijoje;

18.3. veiklos perkėlimas iš vieno regiono į kitą;

18.4. valdymo struktūros pokyčiai, pavyzdžiui, administracinės tarnybos panaikinimas;

18.5. esminis reorganizavimas, keičiant viešojo sektoriaus subjekto veiklos pobūdį ir kryptį.

19. Teisinė prievolė ar neatšaukiamasis pasižadėjimas atlikti restruktūrizavimą atsiranda tik tada, kai:

19.1. yra priimtas sprendimas atlikti restruktūrizavimą;

19.2. viešojo sektoriaus subjektas turi patvirtintą detalų restruktūrizavimo planą, kuriame turi būti nurodyta:

19.2.1. kas restruktūrizuojama: viešojo sektoriaus subjekto veikla ar jis pats;

19.2.2. vieta, iš kurios iškeliama ir (arba) į kurią perkeliama veikla, naujai kuriamų ir (arba) panaikinamų padalinių (vienetų) funkcijos ir apytikslis darbuotojų, kurie gaus kompensacijas, nutraukus tarnybą dėl restruktūrizavimo, skaičius;

19.2.3. numatomos padaryti restruktūrizavimo išlaidos;

19.2.4. kada restruktūrizavimas bus įgyvendintas.

19.3. viešojo sektoriaus subjektas pradėjo vykdyti restruktūrizavimą arba yra paskelbęs restruktūrizavimo planą suinteresuotoms šalims.

20. Nuostolingos sutartys laikomos dabartiniu įsipareigojimu (atėmus susigrąžintiną sumą), kuris pripažįstamas atidėjiniu pagal šio standarto 21 punktą. Neišvengiamas sutartinių įsipareigojimų vykdymo išlaidas sudaro mažiausios išlaidos, atsirandančios vykdant sutartį, atėmus gautiną kompensacijos sumą ir pridėjus baudas, skiriamas už sutarties nevykdymą. Jeigu sutartis gali būti nutraukta nemokant atlygio kitai šaliai, įsipareigojimo nėra, todėl ir atidėjinys nepripažįstamas ir neregistruojamas apskaitoje.

21. Kai dėl įvykių sutartis tampa nuostolinga, pradedamas taikyti šis standartas ir atsiranda įsipareigojimas, kuris, atėmus susigrąžintiną sumą, yra pripažįstamas atidėjiniu.

Pavyzdys. Viešojo sektoriaus subjektas yra sudaręs 3 metų nuomos sutartį, kurios neturi galimybės nutraukti. Praėjus 6 mėn. subjektas nusprendžia perkelti savo būstinę į kitas patalpas po 18 mėn. (t. y. praėjus 2 metams nuo sutarties galiojimo pradžios), tačiau už likusius 12 mėn. privalės mokėti nuomos mokestį ir neturi jokių galimybių panaudoti šias patalpas kitai veiklai. Tokiu atveju subjektas po 6 mėn. iš karto pripažįsta atidėjinį, lygų 12 mėn. nuomos sumai (tam laikotarpiui, kuriuo nesinaudos patalpomis, tačiau turės sumokėti nuomą), o likusius 18 mėn., kaip įprasta, pripažįsta nuomos sąnaudas. Per paskutinius 12 mėn. pripažintas atidėjinys, lygus 12 mėn. nuomos sumai, yra pergrupuojamas į įsipareigojimus patalpų nuomotojui ir šis įsipareigojimas yra mažinamas viešojo sektoriaus subjekto sumokėta pinigų suma patalpų nuomotojui.

22. Atidėjiniai dėl turto nuvertėjimo nepripažįstami, kadangi turto nuvertėjimo nuostoliai neatitinka atidėjinių pripažinimo kriterijų, nustatytų šio standarto 8 punkte. Prieš pripažindamas ir vertindamas atskirą atidėjinį dėl nuostolingos sutarties, viešojo sektoriaus subjektas pripažįsta bet kokio tai sutarčiai vykdyti skirto turto nuvertėjimą pagal 22-ojo VSAFAS „Turto nuvertėjimas“ reikalavimus.

23. Pripažįstama atidėjinio suma turėtų būti labiausiai tikėtina dabartiniam įsipareigojimui padengti reikalingų išlaidų suma paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną. Atidėjinio sumos dydis gali būti nustatomas remiantis panašios veiklos patirtimi, pasirašytomis sutartimis, priimtais teisės aktais, ekspertų išvadomis, poataskaitiniais įvykiais ir panašiai. Atsižvelgdamas į surinktą informaciją, atidėjinio sumai nustatyti viešojo sektoriaus subjektas turi įvertinti, kiek kainuotų padengti esamus įsipareigojimus paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną, ir apskaičiuoti dabartinę jų vertę. Vertinant atidėjinių sumos dydį, būtina vadovautis atsargumo principu ir atsižvelgti į rizikos veiksnius. Atidėjinių sumos negali būti nepagrįstai padidintos.

24. Metodą atidėjinio sumos dydžiui nustatyti viešojo sektoriaus subjektas pasirenka pagal aplinkybes. Galimi tokie atidėjinio sumos dydžio įvertinimo metodai:

24.1. individualus. Šis metodas turi būti taikomas, jei vertinamas vienas įpareigojamasis įvykis, kai turi būti nustatoma atskirai kiekvieno įpareigojamojo įvykio atidėjinio suma. Šis metodas taip pat gali būti taikomas, kai dabartinis įsipareigojimas atsiranda dėl keleto panašių įpareigojamųjų įvykių ir kai viešojo sektoriaus subjektas turi pakankamai informacijos apie kiekvieną iš jų;

24.2. statistinis. Šis metodas gali būti taikomas, kai dabartinis įsipareigojimas atsiranda dėl daugybės panašių įpareigojamųjų įvykių, kai atidėjinio suma nustatoma atsižvelgiant į visus įpareigojamųjų įvykių galimus rezultatus ir jų tikimybę. Šis įvertinimo metodas dar gali būti vadinamas „tikėtinosios vertės metodu“. Taikant šį metodą, atidėjinio suma skirsis priklausomai nuo įvertintos rezultatų tikimybės. Kai rezultatų yra daug ir kiekvienas jų yra tiek pat tikėtinas kaip ir kitas, naudojamas vidutinis rezultatas.

Pavyzdys. Viešojo sektoriaus subjektas (institutas) tiekia diagnostinių tyrimų įrangą sveikatos priežiūros įstaigoms. Įranga tiekiama su garantija, pagal kurią visas įstaigų išlaidas, susijusias su defektų šalinimu per pirmuosius šešis mėnesius nuo įsigijimo dienos, padengia įrangos tiekėjas – institutas. Jei aptikti visos įrangos defektai yra nedideli, jų pašalinimo išlaidos sudarys 1 milijoną litų. Jei aptikti visos įrangos defektai yra dideli, jų pašalinimo išlaidos sudarys 4 milijonus litų. Remiantis praeities duomenimis ir laukiamais rezultatais ateityje, manoma, kad per pirmuosius šešis mėnesius 75 proc. įrenginių neturės jokių defektų, 20 proc. turės mažus defektus ir 5 proc. turės didelius defektus. Atsižvelgdamas į tai, institutas turėtų registruoti atidėjinį, lygų bendrai išmokų pagal garantinius įsipareigojimus (tikėtinų defektų pašalinimo išlaidų) sumai:

(75 proc. x 0) + (20 proc. x 1000000) + (5 proc. x 4000000) = 400000 Lt;

24.3. kiti netiesioginiai (aktuariniai) metodai gali būti taikomi tuo atveju, kai dabartinis įsipareigojimas atsiranda dėl daugybės panašių įpareigojamųjų įvykių ir jei informacijos apie rezultatų tikimybes nepakanka.

25. Kadangi atidėjinių įvertinimas yra susijęs su netiesioginių apskaičiavimo metodų taikymu, turi būti atsižvelgta į įpareigojamųjų įvykių riziką ir neapibrėžtumą. Nors, vadovaujantis atsargumo principu, turtas ir pajamos negali būti nepagrįstai padidinti, o įsipareigojimai ir sąnaudos – nepagrįstai sumažinti, atidėjiniai negali būti registruojami apskaitoje, jei būsimų išlaidų tikimybė yra maža; be to, registruojamo atidėjinio suma neturi būti didesnė nei numatoma būsimų išlaidų suma.

26. Viešojo sektoriaus subjektas turi turėti pakankamai įrodymų, kad atidėjinių sumą galima patikimai įvertinti. Jei atidėjinių sumos patikimai įvertinti negalima, atidėjiniai nepripažįstami. Tokie įsipareigojimai laikomi neapibrėžtaisiais ir finansinės būklės ataskaitoje nerodomi, o informacija apie juos pateikiama aiškinamajame rašte.

27. Paskutinę kiekvieno ataskaitinio laikotarpio dieną atidėjiniai turi būti peržiūrimi ir jų vertė koreguojama, atsižvelgiant į naujus įvykius ir aplinkybes. Jei paaiškėja, kad įsipareigojimų turtu dengti nereikės ar atidėjinio suma sumažėjo, atidėjiniai turi būti panaikinami arba sumažinami, mažinant finansinės būklės ataskaitos straipsnių „Ilgalaikiai atidėjiniai“ arba „Ilgalaikių atidėjinių einamųjų metų dalis ir trumpalaikiai atidėjiniai“ sumas.

28. Ilgalaikiai atidėjiniai turi būti diskontuojami iki dabartinės jų vertės. Diskonto norma turėtų rodyti dabartinės pinigų vertės ir įsipareigojimui būdingos rizikos rinkos įvertinimą. Kai atidėjinys diskontuojamas kelerius metus, jo dabartinė vertė didės kiekvienais metais, artėjant atidėjinio panaudojimo laikui. Toks atidėjinio vertės padidėjimas pripažįstamas finansinės ir investicinės veiklos palūkanų sąnaudomis.

Pavyzdys. 2009 m. viešojo sektoriaus subjektas pradėjo naudoti turtą ir 2011 m. pabaigoje privalės likviduoti žalą gamtai dėl šio turto naudojimo. Žalos likvidavimo išlaidos sudarys 100000 litų. Rinkoje vyraujančios 3 metų trukmės paskolų palūkanų norma – 5 proc. Rengiant 2009 m. finansines ataskaitas, atidėjinys teritorijos žalai likviduoti apskaičiuojamas taip:

 

Dabartinė numatomų išlaidų vertė 2011 m. = (100000Lt)/(1+0,05)^2=90702,95Lt

 

Apskaičiuota suma, t. y. 90702,95 Lt, pripažįstama atidėjiniu 2009 m. finansinės būklės ataskaitoje. Ta pati suma pripažįstama pagrindinės veiklos sąnaudomis veiklos rezultatų ataskaitos „Atidėjinių ir nuvertėjimo“ straipsnyje.

Rengiant 2010 m. finansines ataskaitas atidėjinys žalai likviduoti perskaičiuojamas:

 

Dabartinė numatomų išlaidų vertė 2009 m. = (100000Lt)/(1+0,05)=95238,1Lt

 

2010 m. atidėjinio suma padidėjo 4535,15 Lt – rengiant 2010 m. finansinių ataskaitų rinkinį šia suma yra didinama atidėjinio suma ir pripažįstamos palūkanų sąnaudos.

2011 m. atidėjinio suma sutampa su mokėjimų už žalos likvidavimą suma ir yra 100000 litų. Taigi 2011 m. pripažįstama (100000 – 95238,10) = 4761,90 lito palūkanų sąnaudų ir šia suma didinama atidėjinio suma. Sumokėjus už žalos likvidavimą 100000 litų, mažinama atidėjinio suma ir pinigų suma.

29. Nustatant atidėjinių sumos dydį, būtina atsižvelgti ir į teisės aktų, ir į būsimųjų įvykių įtaką atidėjinio sumai.

Pavyzdys. Viešojo sektoriaus subjektas įdiegė naują technologiją, kurią taikant ateityje sumažės viešojo sektoriaus subjekto žalos aplinkai likvidavimo išlaidos. Tokiu atveju atidėjinio suma mažinama, atsižvelgiant į sumažėsiančias žalos likvidavimo išlaidas.

30. Registruojamo atidėjinio suma neturi būti mažinama dėl galimo turto pardavimo pelno, nors užregistruotas atidėjinys ir yra tiesiogiai susijęs su numatomu parduoti turtu.

31. Atidėjinį restruktūrizavimui atlikti turėtų sudaryti tik tiesioginės išlaidos, atsirandančios dėl restruktūrizavimo, kurios:

31.1. neišvengiamai padaromos atliekant restruktūrizavimą;

31.2. yra nesusijusios su tebevykdoma viešojo sektoriaus subjekto veikla.

Pavyzdys. Jeigu dėl restruktūrizavimo numatoma atleisti dalį darbuotojų ir jiems išmokėti išeitines išmokas, turi būti sudaromas atidėjinys šioms išmokoms. Tačiau atidėjinys nesudaromas viešojo sektoriaus subjekto vadovybės, kuri liks ir atlikus restruktūrizavimą, darbo užmokesčiui atliekant restruktūrizavimą, kadangi šios sąnaudos yra susijusios su nuolat vykdoma subjekto veikla.

32. Prie restruktūrizavimui atlikti skirto atidėjinio nepriskiriamos nuolatinio personalo perkvalifikavimo, rinkodaros arba investicijų į naujas sistemas išlaidos, nuostoliai dėl numatomo turto perleidimo. Nustatant atidėjinį restruktūrizavimui atlikti, neatsižvelgiama į pelną iš tikėtino turto perleidimo, net jei turto perleidimas numatomas kaip restruktūrizavimo dalis.

 

III. IŠLAIDŲ ATIDĖJINIAMS PADENGTI KOMPENSAVIMAS

 

33. Kai tikėtina, kad atidėjiniui padengti reikalingas išlaidas arba jų dalį apmokės kita šalis, gautina kompensacija turi būti pripažįstama tik tada, kai yra pakankamai įrodymų, kad ši kompensacija bus gauta. Gautina kompensacija turėtų būti registruojama kaip atskiras turtas ir kartu turi būti mažinamos atidėjinių sąnaudos veiklos rezultatų ataskaitoje. Pripažinta ir apskaitoje registruota kompensacijos suma neturi viršyti atidėjinio sumos.

Pavyzdys. Ligoninė yra apdraudusi savo civilinę atsakomybę. Įvykus draudžiamajam įvykiui ligoninė išmoka kompensacijas nukentėjusiesiems dėl savo darbuotojų padarytų klaidų. Draudimo įmonė, atlikusi tyrimą, kompensuoja ligoninei visą išmokų nukentėjusiesiems sumą. Nustatyta, kad dėl ataskaitiniu laikotarpiu darbuotojų padarytų klaidų kitą ataskaitinį laikotarpį reikės išmokėti 100000 litų kompensacijų. Ligoninė, sudarydama finansinių ataskaitų rinkinį, pripažįsta 100000 litų atidėjinį ir tokias pat atidėjinių sąnaudas. Iš draudimo įmonės gautina suma pripažįstama tik tuomet, kai tiksliai žinoma, kad išmokos bus kompensuojamos, ir kompensacijų sumą galima patikimai nustatyti.

34. Jeigu atidėjinio sąnaudos ir atitinkamų išlaidų kompensacijos sumos registruojamos tą patį ataskaitinį laikotarpį, tuomet veiklos rezultatų ataskaitoje rodomas tik atidėjinio sąnaudų ir atitinkamų išlaidų kompensacijos sumos skirtumas.

 

IV. ATIDĖJINIŲ NAUDOJIMAS

 

35. Atidėjinys gali būti naudojamas tik tam tikslui, kuriam buvo sudarytas.

36. Atidėjinių naudojimas, apmokant įsipareigojimą, finansinės būklės ataskaitoje rodomas mažinant įsipareigojimui apmokėti sunaudotą turtą ir mažinant atidėjinių sumą. Jei atidėjinys buvo suformuotas dėl didesnės sumos negu vėliau atliktas mokėjimas, likusi atidėjinio suma naikinama tą laikotarpį, kai tiksliai žinoma mokėjimo suma. Jei atidėjinys buvo suformuotas dėl mažesnės sumos negu atliktas mokėjimas, atidėjinio ir mokėjimo sumos skirtumas pripažįstamas to laikotarpio, kurį sužinota tiksli mokėjimo suma, sąnaudomis.

 

V. NEAPIBRĖŽTIEJI ĮSIPAREIGOJIMAI

 

37. Viešojo sektoriaus subjektas informaciją apie neapibrėžtuosius įsipareigojimus pateikia aiškinamajame rašte pagal šio standarto 56 punkto reikalavimus, išskyrus atvejį, kai turto panaudojimo tikimybė neapibrėžtajam įsipareigojimui padengti būtų maža, šiuo atveju informacija aiškinamajame rašte neteikiama. Viešojo sektoriaus subjektas kaupia informaciją apie neapibrėžtuosius įsipareigojimus nebalansinėse sąskaitose.

38. Jei viešojo sektoriaus subjektas yra sudaręs sutartį, pagal kurią jis su kitais subjektais yra solidariai atsakingas už įsipareigojimo vykdymą, tokio įsipareigojimo vykdymo išlaidų dalį, kurią prisiėmė kitos sutarties šalys, jis rodo aiškinamajame rašte kaip neapibrėžtąjį įsipareigojimą.

39. Informacija apie neapibrėžtuosius įsipareigojimus turi būti peržiūrima kiekvieno ataskaitinio laikotarpio paskutinę dieną. Kai tikimybė, kad neapibrėžtasis įsipareigojimas turės būti padengtas turtu, tampa didesnė nei tikimybė, kad šito pavyks išvengti, viešojo sektoriaus subjektas pripažįsta ir apskaitoje registruoja atidėjinį tą ataskaitinį laikotarpį, kuriuo ši tikimybė pasikeičia.

Pavyzdys. Viešojo sektoriaus subjektas 2008 m. pažeidė aplinkos apsaugos teisės aktus, tačiau buvo nežinoma, ar padaryta žala gamtai. Todėl, rengdamas 2008 m. finansines ataskaitas, viešojo sektoriaus subjektas parodė neapibrėžtąjį įsipareigojimą. 2009 m. ekspertams nustačius, kad žala gamtai padaryta, ir nustačius žalos sumą, rengiant 2009 m. finansines ataskaitas, turi būti rodomas atidėjinys finansinės būklės ataskaitoje ir atidėjinių sąnaudos veiklos rezultatų ataskaitoje.

40. Atidėjinių ir neapibrėžtųjų įsipareigojimų atskyrimo schema pateikiama šio standarto 1 ir 2 prieduose.

 

VI. NEAPIBRĖŽTASIS TURTAS

 

41. Neapibrėžtasis turtas dėl viešojo sektoriaus subjekto nekontroliuojamų įvykių gali ateityje priklausyti šiam subjektui ir teikti jam ekonominės naudos (pavyzdžiui, vyksta teismo procesas dėl turto, kuris gali atitekti viešojo sektoriaus subjektui). Kai viešojo sektoriaus subjektas gali įrodyti, kad turtas tikrai jam duos ekonominės naudos ir šio turto vertė gali būti patikimai įvertinta, šis turtas jau nėra neapibrėžtasis ir turi būti registruojamas viešojo sektoriaus subjekto apskaitoje bei rodomas to ataskaitinio laikotarpio finansinės būklės ataskaitoje, o su juo susijusios pajamos arba sąnaudų sumažėjimas rodomi veiklos rezultatų ataskaitoje.

42. Viešojo sektoriaus subjektas neapibrėžtojo turto neregistruoja apskaitoje, kol neaišku, ar jis duos viešojo sektoriaus subjektui ekonominės naudos, tačiau informacija apie jį turi būti pateikta aiškinamajame rašte pagal šio standarto 58 punkto reikalavimus. Viešojo sektoriaus subjektas kaupia informaciją apie neapibrėžtąjį turtą nebalansinėse sąskaitose.

Pavyzdys. Teisme nagrinėjama byla dėl baudos už netinkamą įsipareigojimų vykdymą išieškojimo iš skolininko. Viešojo sektoriaus subjektas reikalauja, kad skolininkas sumokėtų visus delspinigius. Teismas priteisia sumokėti visą sumą, tačiau paaiškėja, kad skolininkas jokio turto neturi. Viešojo sektoriaus subjektas nerodo finansinės būklės ataskaitoje gautinos sumos tol, kol nepaaiškėja, kokią sumą jis gaus. Informaciją apie tokį neapibrėžtąjį turtą viešojo sektoriaus subjektas turi pateikti aiškinamajame rašte.

43. Informacija apie neapibrėžtąjį turtą turi būti peržiūrima ne rečiau kaip kiekvieno ataskaitinio laikotarpio paskutinę dieną siekiant užtikrinti, kad pasikeitimai bus tinkamai parodyti aiškinamajame rašte.

44. Neapibrėžtojo turto atskyrimo schema pateikiama šio standarto 1 priede.

 

VII. POATASKAITINIAI ĮVYKIAI

 

45. Atsižvelgiant į poataskaitinių įvykių poveikį viešojo sektoriaus subjekto ataskaitinio laikotarpio finansinei būklei, veiklos rezultatams ir pinigų srautams, viešojo sektoriaus subjekto ataskaitinio laikotarpio finansinės ataskaitos turi būti koreguojamos arba ne.

46. Siekiant nustatyti, kurie įvykiai, įvykę pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui, turi būti vertinami, finansinėse ataskaitose turi būti nurodyta paskutinė ataskaitinio laikotarpio diena ir finansinių ataskaitų sudarymo diena.

 

VIII. KOREGUOJANTIEJI POATASKAITINIAI ĮVYKIAI

 

47. Koreguojančiųjų poataskaitinių įvykių, dėl kurių viešojo sektoriaus subjektas turi koreguoti ataskaitinio laikotarpio finansinėse ataskaitose rodomas sumas, pavyzdžiai:

47.1. pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui, priimamas teismo sprendimas, kuriuo patvirtinama, kad viešojo sektoriaus subjektas jau turėjo įsipareigojimą paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną, todėl jis turi koreguoti jau pripažintą atidėjinį (jeigu apskaitoje buvo registruota kita atidėjinio suma) arba pripažinti atidėjinį (jeigu atidėjinys nebuvo registruotas apskaitoje);

47.2. pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui, gaunama informacija, įrodanti, kad paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną buvo sumažėjusi turto vertė arba kad anksčiau pripažinta šio turto nuvertėjimo suma turi būti patikslinta. Pavyzdžiui, pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui:

47.2.1. paaiškėja, kad skolininkas bankrutavo. Tai patvirtina, kad paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną gautinos sumos buvo nuvertėjusios, todėl viešojo sektoriaus subjektas turi koreguoti gautinų sumų balansinę vertę;

47.2.2. atsargų pardavimas gali suteikti informacijos apie jų grynąją realizavimo vertę paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną;

47.3. pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui, gautos įplaukos už parduotą turtą, pirktą paskutinėmis ataskaitinio laikotarpio dienomis. Jei šios įplaukos buvo mažesnės nei įsigijimo savikaina, turi būti skaičiuojamas turto nuvertėjimas;

47.4. nustatoma per ataskaitinį laikotarpį gautų pajamų suma, kuri pagal teisės aktų reikalavimus arba kitus pajamų paskirstymo susitarimus turi būti perduota kitam viešojo sektoriaus subjektui;

47.5. nustatoma premijų darbuotojams suma, jei viešojo sektoriaus subjektas paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną turėjo teisinę prievolę ar neatšaukiamąjį pasižadėjimą atlikti šiuos mokėjimus dėl įvykių, kurie įvyko prieš ataskaitinio laikotarpio pabaigą;

47.6. surasta klaidų ar nustatyta apgaulingo apskaitos tvarkymo atvejų, dėl kurių finansinėse ataskaitose nurodyta informacija yra neteisinga;

47.7. numatoma arba paaiškėja, kad kitą ataskaitinį laikotarpį viešojo sektoriaus subjektas negalės taikyti veiklos tęstinumo principo.

48. Viešojo sektoriaus subjektas negali rengti finansinių ataskaitų rinkinio vadovaudamasis veiklos tęstinumo principu, jei viešojo sektoriaus subjektą kontroliuojantis ar kitas sprendimo teisę turintis viešojo sektoriaus subjektas pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui priima sprendimą jį likviduoti arba nutraukti jo veiklą arba paaiškėja, kad, neturėdami kito pasirinkimo, privalės tai padaryti.

Pavyzdys. Ligoninei veiklos tęstinumo principas negalės būti taikomas, jeigu šią ligoninę kontroliuojantis viešojo sektoriaus subjektas nusprendė perduoti visą ligoninės veiklą kitai ligoninei.

49. Atsižvelgiant į viešojo sektoriaus subjekto veiklos specifiką, viešojo sektoriaus subjekto veiklos tęstinumo klausimas paprastai kyla tik tada, kai nusprendžiama jo nefinansuoti.

50. Jeigu viešojo sektoriaus subjektas pats finansuoja savo veiklą (visiškai ar iš dalies) ir jo prekių ar paslaugų savikainą padengia jų vartotojai, tokie viešojo sektoriaus subjektai, pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui pablogėjus veiklos rezultatams ar finansinei būklei, turi nustatyti, ar gali toliau taikyti veiklos tęstinumo principą.

51. Jeigu finansinių ataskaitų rinkinys sudaromas nesilaikant veiklos tęstinumo principo, viešojo sektoriaus subjektas informaciją apie tai pateikia pagal 1-ojo VSAFAS „Finansinių ataskaitų rinkinio pateikimas“ reikalavimus. Viešojo sektoriaus subjekto, kuris rengia finansinių ataskaitų rinkinį nesivadovaudamas veiklos tęstinumo principu, turtas, skirtas parduoti, ir įsipareigojimai, kurie neturi būti perduoti kitiems viešojo sektoriaus subjektams, priskiriami prie trumpalaikio turto ir įsipareigojimų. Tokiu atveju turtas įvertinamas grynąja realizavimo verte, o įsipareigojimai – įvertintomis galutinio atsiskaitymo sumomis.

52. Jeigu restruktūrizuojant viešojo sektoriaus subjektą atsisakoma tik dalies jo veiklos, šis procesas nesumažina viešojo sektoriaus subjekto galimybių toliau tęsti veiklą. Tačiau jei pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui paskelbus restruktūrizavimą paaiškėja, kad viešojo sektoriaus subjektas neketina ar negali tęsti veiklos, finansinių ataskaitų rinkinys negali būti rengiamas vadovaujantis veiklos tęstinumo principu.

 

IX. NEKOREGUOJANTIEJI POATASKAITINIAI ĮVYKIAI

 

53. Įvykus nekoreguojantiesiems poataskaitiniams įvykiams finansinės ataskaitos nekoreguojamos. Nekoreguojančiųjų poataskaitinių įvykių pavyzdžiai:

53.1. finansinės būklės ataskaitoje parodyto turto, kuris ataskaitinio laikotarpio pabaigoje įvertintas tikrąja verte, tikrosios vertės pasikeitimai pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui;

53.2. reikšmingi turto įsigijimai ir perleidimai;

53.3. turto sunaikinimas dėl gaisro ar kitų priežasčių;

53.4. svarbūs finansavimo sandoriai, pavyzdžiui, paskolos gavimas ar grąžinimas;

53.5. restruktūrizavimo plano, dėl kurio nėra nutraukiama viešojo sektoriaus subjekto veikla, paskelbimas ar įgyvendinimo pradžia;

53.6. dideli turto vertės ar užsienio valiutos kursų pasikeitimai;

53.7. svarbių įsipareigojimų ar neapibrėžtųjų įsipareigojimų prisiėmimas;

53.8. bylų dėl įvykių, įvykusių pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui, iškėlimas;

53.9. teisės aktų, kurie daro įtaką viešojo sektoriaus subjekto finansinei būklei, įsigaliojimas.

Pavyzdys. Pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui priimamas teisės aktas, kuriuo viešojo sektoriaus subjektas įpareigojamas mokėti papildomas kompensacijas neįgaliems piliečiams, ir įsipareigojimų suma yra reikšminga. Kadangi įsipareigojimas atsirado pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui, įstatymo įsigaliojimas yra nekoreguojantysis įvykis, todėl finansinės būklės ir veiklos ataskaitos nėra koreguojamos. Tačiau, kadangi įsipareigojimo suma yra reikšminga, informacija apie šį įvykį turi būti pateikiama aiškinamajame rašte pagal šio standarto 63 punkto reikalavimus.

 

X. INFORMACIJOS PATEIKIMAS FINANSINIŲ ATASKAITŲ AIŠKINAMAJAME RAŠTE

 

54. Atsižvelgiant į numatomą įsipareigojimų įvykdymo laiką, atidėjiniai skirstomi į trumpalaikius ir ilgalaikius. Trumpalaikiai atidėjiniai, kurie turės būti apmokėti per 12 mėnesių, skaičiuojant nuo paskutinės ataskaitinio laikotarpio dienos, rodomi finansinės būklės ataskaitos straipsnyje „Ilgalaikių atidėjinių einamųjų metų dalis ir trumpalaikiai atidėjiniai“. Ilgalaikiai atidėjiniai rodomi finansinės būklės ataskaitos straipsnyje „Ilgalaikiai atidėjiniai“.

55. Viešojo sektoriaus subjektas aiškinamajame rašte turi pateikti tokią informaciją apie kiekvieną atidėjinių grupę:

55.1. apie atidėjinių paskirtį pagal šio standarto 3 priede pateiktą formos pavyzdį;

55.2. apie numatomą atidėjinių panaudojimo laiką pagal šio standarto 4 priede pateiktą formos pavyzdį;

55.3. apie atidėjinio sumos arba panaudojimo laiko neapibrėžtumo požymius. Jeigu atidėjinio sumai įtakos turėjo būsimųjų įvykių vertinimas, viešojo sektoriaus subjektas turi nurodyti būsimųjų įvykių vertinimo prielaidas aiškinamajame rašte;

55.4. palyginamoji praėjusių ataskaitinių metų informacija neteikiama.

56. Išskyrus atvejus, kai tikimybė, kad viešojo sektoriaus subjektui reikės padengti neapibrėžtuosius įsipareigojimus, yra maža, viešojo sektoriaus subjektas pagal kiekvieną neapibrėžtųjų įsipareigojimų grupę paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną turi trumpai aprašyti:

56.1. neapibrėžtųjų įsipareigojimų pobūdį;

56.2. sumas, kurios gali būti reikalingos neapibrėžtajam įsipareigojimui padengti, ir jo padengimo laiko neapibrėžtumo požymius;

56.3. su neapibrėžtuoju įsipareigojimu susijusių išlaidų tikimybę.

57. Viešojo sektoriaus subjektas aiškinamajame rašte turi pateikti informaciją apie visas suteiktas garantijas dėl paskolų pagal šio standarto 5 priede pateiktą formos pavyzdį.

58. Išskyrus atvejus, kai tikimybė gauti turtą yra maža, viešojo sektoriaus subjektas pagal kiekvieną neapibrėžtojo turto grupę paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną turi trumpai aprašyti:

58.1. neapibrėžtojo turto pobūdį;

58.2. gautino turto vertės ir gavimo laiko neapibrėžtumo požymius;

58.3. turto gavimo tikimybę.

59. Viešojo sektoriaus subjektas, įgyvendinantis savininko teises, garantijų institucijoje, už kurios įsipareigojimų įvykdymą garantuoja valstybė, aiškinamajame rašte pateikia informaciją apie tokios institucijos neapibrėžtąjį turtą ir neapibrėžtuosius įsipareigojimus.

60. Išimtiniais atvejais, kai sprendžiant ginčą su kitomis šalimis dėl atidėjinio, neapibrėžtųjų įsipareigojimų arba neapibrėžtojo turto ir pateikus informaciją pagal šio standarto 54–58 punktų reikalavimus viešojo sektoriaus subjektui gali būti padaryta žala, jis neprivalo pateikti nurodytos informacijos, bet turėtų nurodyti bendrą ginčo pobūdį, kartu nurodydamas šį faktą ir informacijos neteikimo priežastis.

61. Viešojo sektoriaus subjektas turi nurodyti finansinių ataskaitų rinkinio pateikimo teisės aktų nustatytam viešojo sektoriaus subjektui dieną, o jei finansinių ataskaitų rinkinys buvo grąžintas pataisyti ir pakartotinai pateiktas teisės aktų nustatytam viešojo sektoriaus subjektui, viešojo sektoriaus subjektas aiškinamajame rašte turi nurodyti priežastį, dėl ko finansinių ataskaitų rinkinys buvo grąžintas, kokie pataisymai buvo atlikti, ir pakartotinio pateikimo teisės aktų nustatytam viešojo sektoriaus subjektui dieną.

62. Jei pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui, bet iki finansinių ataskaitų paskutinio pateikimo teisės aktų nustatytam viešojo sektoriaus subjektui dienos viešojo sektoriaus subjektas gauna informacijos apie paskutinę ataskaitinio laikotarpio dieną buvusias sąlygas, jis turi koreguoti su šiomis sąlygomis susijusią aiškinamojo rašto informaciją, atsižvelgdamas į naują informaciją.

Pavyzdys. Pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui viešojo sektoriaus subjektas gavo informacijos, į kurią atsižvelgiant turėtų būti tikslinama neapibrėžtųjų įsipareigojimų suma. Viešojo sektoriaus subjektas turi atnaujinti informaciją apie neapibrėžtuosius įsipareigojimus aiškinamajame rašte.

63. Jei nekoreguojantieji poataskaitiniai įvykiai yra tokie svarbūs, kad jų neparodymas gali turėti įtakos finansinių ataskaitų rinkinio vartotojų galimybei tinkamai jį įvertinti ir priimti sprendimus, viešojo sektoriaus subjektas apie kiekvieną reikšmingą nekoreguojantįjį poataskaitinį įvykį turi pateikti tokią informaciją:

63.1. nurodyti poataskaitinio įvykio pobūdį;

63.2. įvertinti finansinį poataskaitinio įvykio poveikį (nurodyti pajamas arba sąnaudas, turėtas dėl poataskaitinio įvykio; įsigyto turto, atsiradusių įsipareigojimų ar suteiktų garantijų sumas ir panašiai) arba nurodyti, kad tokio įvertinimo negalima atlikti.

 

XI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

64. Atidėjiniai, susidarę iki ataskaitinio laikotarpio, kai viešojo sektoriaus subjektas pradeda taikyti VSAFAS, pirmos dienos, apskaitoje turi būti registruojami grynojo turto sąskaitose.

 

_________________

 

 

18-ojo VSAFAS „Atidėjiniai,

neapibrėžtieji įsipareigojimai,

neapibrėžtasis turtas ir poataskaitiniai įvykiai“

1 priedas

 

ATIDĖJINIŲ, NEAPIBRĖŽTŲJŲ ĮSIPAREIGOJIMŲ IR NEAPIBRĖŽTOJO TURTO ATSKYRIMAS

 

Turto ar įsipareigojimų / atidėjinių atsiradimo tikimybė

Neapibrėžtasis turtas

Neapibrėžtieji įsipareigojimai / atidėjiniai

 

 

Tikėtina, yra tikra (>90%)

Apskaitoje registruojamas turtas

Jeigu negalima patikimai įvertintiApskaitoje registruojamas atidėjinys arba mokėtinos sumos

 

 

Tikėtina (>50%)

Informacija pateikiama aiškinamajame rašte

Apskaitoje registruojamas atidėjinys

Jeigu negalima patikimai įvertinti

Įmanoma (?50%)

Informacija aiškinamajame rašte nepateikiama

Informacija pateikiama aiškinamajame rašte

Maža (<10%)

Informacija aiškinamajame rašte nepateikiama

Informacija aiškinamajame rašte nepateikiama

 

 

 

_________________

 

 

18-ojo VSAFAS „Atidėjiniai,

neapibrėžtieji įsipareigojimai,

neapibrėžtasis turtas ir poataskaitiniai įvykiai“

2 priedas

 

SPRENDIMŲ DĖL ATIDĖJINIŲ IR NEAPIBRĖŽTŲJŲ ĮSIPAREIGOJIMŲ PRIĖMIMAS

 

_________________

 

 

18-ojo VSAFAS „Atidėjiniai,

neapibrėžtieji įsipareigojimai,

neapibrėžtasis turtas ir poataskaitiniai įvykiai“

3 priedas

 

(Informacijos apie atidėjinių paskirtį pateikimo aukštesniojo ir žemesniojo lygių finansinių ataskaitų aiškinamajame rašte formos pavyzdys)

 

ATIDĖJINIAI PAGAL JŲ PASKIRTĮ

 

Eil. Nr.

Atidėjinių paskirtis

Atidėjinių vertė ataskaitinio laikotarpio pradžioje

Atidėjinių vertės padidėjimas, išskyrus padidėjimą dėl diskontavimo

1

2

3

4

1.

Kompensacijos darbuotojams

 

 

2.

Žalos atlyginimas

 

 

3.

Aplinkos tvarkymas

 

 

4.

Turto likvidavimas

 

 

5.

Restruktūrizavimas / veiklos nutraukimas

 

 

6.

Garantijų įsipareigojimai

 

 

7.

Baudos

 

 

8.

Kompensacijų už valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą bei LR religinių bendrijų teisės į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimui

 

 

9.

Lengvatinių paskolų gyvenamiesiems namams, butams statyti arba pirkti teikimo iš bankų kredito išteklių piliečiams, turintiems teisę į valstybės paramą, rinkos palūkanoms arba jų daliai padengti

 

 

10.

Santaupoms atkurti

 

 

11.

Kita*

 

 

12.

Iš viso atidėjinių

 

 

 

Eil. Nr.

Atidėjinių paskirtis

Atidėjinių vertės pasikeitimas dėl diskontavimo

Panaudota atidėjinių suma

1

2

5

6

1.

Kompensacijos darbuotojams

 

 

2.

Žalos atlyginimas

 

 

3.

Aplinkos tvarkymas

 

 

4.

Turto likvidavimas

 

 

5.

Restruktūrizavimas / veiklos nutraukimas

 

 

6.

Garantijų įsipareigojimai

 

 

7.

Baudos

 

 

8.

Kompensacijų už valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą bei LR religinių bendrijų teisės į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimui

 

 

9.

Lengvatinių paskolų gyvenamiesiems namams, butams statyti arba pirkti teikimo iš bankų kredito išteklių piliečiams, turintiems teisę į valstybės paramą, rinkos palūkanoms arba jų daliai padengti

 

 

10.

Santaupoms atkurti

 

 

11.

Kita*

 

 

12.

Iš viso atidėjinių

 

 

 

Eil. Nr.

Atidėjinių paskirtis

Panaikinta atidėjinių suma

Atidėjinių vertė ataskaitinio laikotarpio pabaigoje

1

2

7

8

1.

Kompensacijos darbuotojams

 

 

2.

Žalos atlyginimas

 

 

3.

Aplinkos tvarkymas

 

 

4.

Turto likvidavimas

 

 

5.

Restruktūrizavimas / veiklos nutraukimas

 

 

6.

Garantijų įsipareigojimai

 

 

7.

Baudos

 

 

8.

Kompensacijų už valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą bei LR religinių bendrijų teisės į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimui

 

 

9.

Lengvatinių paskolų gyvenamiesiems namams, butams statyti arba pirkti teikimo iš bankų kredito išteklių piliečiams, turintiems teisę į valstybės paramą, rinkos palūkanoms arba jų daliai padengti

 

 

10.

Santaupoms atkurti

 

 

11.

Kita*

 

 

12.

Iš viso atidėjinių

 

 

 

* Reikšmingos sumos detalizuojamos aiškinamojo rašto tekste.

 

_________________

 

 

18-ojo VSAFAS „Atidėjiniai,

neapibrėžtieji įsipareigojimai,

neapibrėžtasis turtas ir poataskaitiniai įvykiai“

4 priedas

 

(Informacijos apie atidėjinių panaudojimo laiką pateikimo aukštesniojo ir žemesniojo lygių finansinių ataskaitų aiškinamajame rašte formos pavyzdys)

 

ATIDĖJINIAI PAGAL JŲ PANAUDOJIMO LAIKĄ

 

Eil.Nr.

Atidėjinių panaudojimo laikas

Įsigijimo savikaina (nediskontuota)

Diskontuota vertė

1

2

3

4

1.

Per vienus metus

 

 

1.1.

Trumpalaikiai atidėjiniai

 

 

1.2.

Ilgalaikių atidėjinių einamųjų metų dalis

 

 

2.

Nuo vienų iki penkerių metų

 

 

3.

Po penkerių metų

 

 

4.

Atidėjinių suma, iš viso

 

 

 

_________________

 

 

18-ojo VSAFAS „Atidėjiniai,

neapibrėžtieji įsipareigojimai,

neapibrėžtasis turtas ir poataskaitiniai įvykiai“

5 priedas

 

(Informacijos apie suteiktas garantijas dėl paskolų pateikimo aukštesniojo ir žemesniojo lygių finansinių ataskaitų aiškinamajame rašte formos pavyzdys)

 

SUTEIKTOS GARANTIJOS DĖL PASKOLŲ

 

Eil. Nr.

Straipsniai

Paskolų, dėl kurių suteiktos garantijos, likutis ataskaitinio laikotarpio pradžioje

20XX metai

suteikta paskolų, dėl kurių suteiktos garantijos per ataskaitinį laikotarpį

grąžinta paskolų, dėl kurių buvo suteiktos garantijos per ataskaitinį laikotarpį

1

2

3

4

5

I.

SUTEIKTOS VALSTYBĖS GARANTIJOS DĖL VIDAUS PASKOLŲ

 

 

 

1.

Valdžios sektorius

 

 

 

1.1.

Vietos valdžia (savivaldybės)

 

 

 

1.2.

Valstybės socialinės apsaugos fondai

 

 

 

2.

Finansų įstaigos

 

 

 

2.1.

Bankai

 

 

 

2.2.

Nebankinės finansų įstaigos

 

 

 

3.

Nefinansų įstaigos

 

 

 

II.

SUTEIKTOS VALSTYBĖS GARANTIJOS DĖL UŽSIENIO PASKOLŲ

 

 

 

4.

Valdžios sektorius

 

 

 

4.1.

Vietos valdžia (savivaldybės)

 

 

 

4.2.

Valstybės socialinės apsaugos fondai

 

 

 

5.

Finansų įstaigos

 

 

 

5.1.

Bankai

 

 

 

5.2.

Nebankinės finansų įstaigos

 

 

 

6.

Nefinansų įstaigos

 

 

 

III.

SUTEIKTOS VALSTYBĖS GARANTIJOS DĖL TARPTAUTINIŲ FINANSŲ INSTITUCIJŲ IŠDUOTŲ PASKOLŲ IR GARANTIJŲ

 

 

 

IV.

SUTEIKTA VALSTYBĖS GARANTIJŲ DĖL PASKOLŲ, IŠ VISO (I+II+III)

 

 

 

V.

SUTEIKTOS SAVIVALDYBĖS GARANTIJOS DĖL VIDAUS IR UŽSIENIO PASKOLŲ

 

 

 

VI.

SUTEIKTOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBĖS GARANTIJOS DĖL PASKOLŲ, IŠ VISO (IV+V)

 

 

 

 

Eil. Nr.

Straipsniai

20XX metai

Paskolų, dėl kurių suteiktos garantijos, likutis ataskaitinio laikotarpio pabaigoje

įsipareigojimai dėl suteiktų valstybės (savivaldybės) garantijų, kurie priskiriami prie tiesioginės valstybės (savivaldybės) skolos per ataskaitinį laikotarpį

valiutų kursų pasikeitimo įtaka (+/-)

1

2

6

7=8-3-4+5+6

8

I.

SUTEIKTOS VALSTYBĖS GARANTIJOS DĖL VIDAUS PASKOLŲ

 

 

 

1.

Valdžios sektorius

 

 

 

1.1.

Vietos valdžia (savivaldybės)

 

 

 

1.2.

Valstybės socialinės apsaugos fondai

 

 

 

2.

Finansų įstaigos

 

 

 

2.1.

Bankai

 

 

 

2.2.

Nebankinės finansų įstaigos

 

 

 

3.

Nefinansų įstaigos

 

 

 

II.

SUTEIKTOS VALSTYBĖS GARANTIJOS DĖL UŽSIENIO PASKOLŲ

 

 

 

4.

Valdžios sektorius

 

 

 

4.1.

Vietos valdžia (savivaldybės)

 

 

 

4.2.

Valstybės socialinės apsaugos fondai

 

 

 

5.

Finansų įstaigos

 

 

 

5.1.

Bankai

 

 

 

5.2.

Nebankinės finansų įstaigos

 

 

 

6.

Nefinansų įstaigos

 

 

 

III.

SUTEIKTOS VALSTYBĖS GARANTIJOS DĖL TARPTAUTINIŲ FINANSŲ INSTITUCIJŲ IŠDUOTŲ PASKOLŲ IR GARANTIJŲ

 

 

 

IV.

SUTEIKTA VALSTYBĖS GARANTIJŲ DĖL PASKOLŲ, IŠ VISO (I+II+III)

 

 

 

V.

SUTEIKTOS SAVIVALDYBĖS GARANTIJOS DĖL VIDAUS IR UŽSIENIO PASKOLŲ

 

 

 

VI.

SUTEIKTOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBĖS GARANTIJOS DĖL PASKOLŲ, IŠ VISO (IV+V)

 

 

 

 

_________________