LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL NACIONALINĖS NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ VAIKŲ DIENOS CENTRŲ 2002–2004 METŲ PROGRAMOS

 

2002 m. gegužės 24 d. Nr. 731

Vilnius

 

Siekdama užtikrinti vaiko teisių bei teisėtų interesų apsaugą ir skatinti socialinį darbą su probleminėmis šeimomis ir jų vaikais, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pritarti Nacionalinei nevyriausybinių organizacijų vaikų dienos centrų 2002–2004 metų programai (pridedama).

2. Pavesti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai organizuoti ir kontroliuoti 1 punkte nurodytos programos įgyvendinimą.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                             Algirdas Brazauskas

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė                           Vilija Blinkevičiūtė

______________


PRITARTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2002 m. gegužės 24 d. nutarimu Nr. 731

 

NACIONALINĖ NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ VAIKŲ DIENOS CENTRŲ

2002–2004 METŲ PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ši programa padės spręsti priešmokyklinio ir mokyklinio amžiaus vaikų, augančių probleminėse šeimose, socialines problemas, organizuoti jų ugdymą, popamokinį užimtumą, užtikrinti socialinį darbą su tėvais, siekiant sudaryti sąlygas vaikui grįžti į šeimą. Nevyriausybinių organizacijų vaikų dienos centruose (toliau vadinama – dienos centrai) turi būti sudarytos deramos vaikų socializacijos, vaikų ir paauglių nusikalstamumo ankstyvosios prevencijos, socialinių paslaugų probleminėms šeimoms teikimo sąlygos. Ši programa bus vykdoma viešąjį konkursą laimėjusiuose Lietuvoje įregistruotuose dienos centruose.

2. Probleminės (socialiai nepalankios) yra:

2.1. socialiai pažeistos (skurstančios) šeimos, dėl materialinių nepriteklių (mažos pajamos, bedarbystė, kitokios priežastys) negalinčios tinkamai pasirūpinti vaikais;

2.2. šeimos, neužtikrinančios reikiamų priežiūros ir ugdymo sąlygų vaikams (dėl tėvų ar turimo vienintelio iš tėvų ligos);

2.3. asocialios (nedarnios) šeimos, kuriose nuolat girtaujama, piktnaudžiaujama kitais svaigalais, per mažai dėmesio skiriama vaikų priežiūrai, ugdymui, pagrindinių fiziologinių poreikių tenkinimui;

2.4. šeimos, kuriose vaikus augina viena motina ar vienas tėvas ir kurioms reikia psichologinės, socialinės ar kitokios pagalbos sprendžiant įvairias problemas.

3. Dienos centras – įstaiga, teikianti probleminių šeimų vaikams ir pačioms šeimoms socialines, taip pat priešmokyklinio ir papildomojo ugdymo paslaugas. Į dienos centrus vaikus siunčia vietos savivaldybės vaikų teisių apsaugos tarnybos (toliau vadinama – tarnyba).

4. Dienos centruose vaikai maitinami, ugdomi, ruošia pamokas, žaidžia, rengia šventes, parodas, dalyvauja įvairiuose kultūriniuose, ekologiniuose, kitokiuose renginiuose, dirba įvairius darbus. Organizuojamas socialinis darbas su dienos centrą lankančio vaiko šeima, tėvai skatinami geriau rūpintis vaikais, jų ugdymu. Pagal galimybes tėvams teikiama psichologinė ir pedagoginė pagalba.

5. Siekiama šalinti priežastis, dėl kurių vaikai gali netekti tėvų globos, nes socialinis darbas su problemine šeima stiprina ją, padeda jai tapti funkcionaliai – vykdyti šeimos, kaip visuomenės dalelės, funkcijas.

6. Šią programą parengti buvo būtina, nes:

6.1. kasmet gausėja probleminių šeimų, auginančių vaikus;

6.2. probleminėse šeimose augantys priešmokyklinio amžiaus vaikai neugdomi, mokyklinio amžiaus vaikai nelanko mokyklos arba lanko ją blogai, namuose neužtikrinama pamokų ruoša. Dėl nepakankamų tėvų pajamų ar atsainaus požiūrio į vaikus ne kiekvienas vaikas gali lankyti būrelius ar kitas papildomo ugdymo įstaigas. Dažnai tokie vaikai atsiduria gatvėje, nes neturi ko veikti. Didėja vaikų ir paauglių nusikalstamumas;

6.3. probleminių šeimų ir jose gyvenančių vaikų socialinių problemų sprendimas tampa aktualia pedagogine, socialine, teisine vaiko teisių apsaugos problema.

7. Ši programa parengta įgyvendinant Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos nuostatas ir atsižvelgiant į Jungtinių Tautų Vaiko teisių komiteto 2001 m. sausio 17 d. išvadas dėl Lietuvos Respublikos įžanginės Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos nuostatų įgyvendinimo Lietuvoje ataskaitos. Ataskaitoje komitetas reiškia labai didelį susirūpinimą dėl to, kad daugėja vaikų, netenkančių tėvų globos, mat nuolat gausėja socialiai nepalankių šeimų, kad labai daug tėvų globos netekusių vaikų apgyvendinami institucijose, kadangi gyvendami socialiai pažeistose arba turinčiose labai mažas pajamas šeimose jie negali gauti tinkamos pagalbos, nes trūksta alternatyvios globos.

8. Ši programa derinta su dabar vykdomomis vaiko teisių bei teisėtų interesų apsaugą užtikrinančiomis programomis ir koncepcijomis: Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. kovo 6 d. nutarimu Nr. 197 „Dėl Vaikų ir paauglių nusikalstamumo prevencijos nacionalinės programos“ (Žin., 1997, Nr. 21-510) patvirtinta Vaikų ir paauglių nusikalstamumo prevencijos nacionaline programa, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. sausio 11 d. nutarimu Nr. 29 „Dėl Nacionalinės programos prieš vaikų komercinį seksualinį išnaudojimą ir seksualinę prievartą“ (Žin., 2000, Nr. 5-144) patvirtinta Nacionaline programa prieš vaikų komercinį seksualinį išnaudojimą ir seksualinę prievartą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. vasario 6 d. nutarimu Nr. 171 „Dėl Socialinių paslaugų teikimo reformos koncepcijos patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 15-564) patvirtinta Socialinių paslaugų teikimo reformos koncepcija.

 

II. PADĖTIES ANALIZĖ

 

9. Visuomenėje vykstančios permainos vis labiau pažeidžia silpnas, įvairių materialinių bei psichologinių problemų turinčias šeimas. Dažniausiai dėl girtavimo, narkotikų vartojimo ar kitokio socialiai nepriimtino elgesio tėvai neužtikrina pagrindinių savo vaikų teisių: negali jų tinkamai prižiūrėti, sudaryti jiems priešmokyklinio ugdymo, pamokų ruošos, higieninių poreikių tenkinimo ir laisvalaikio sąlygų. Tokių šeimų vaikai dažniau patenka į policijos akiratį, nes neturėdami ko veikti pasiduoda gatvės įtakai arba tampa nusikaltimų aukomis.

10. Nuolat gausėja probleminių šeimų, jose, tarnybų duomenimis, 2000 metais augo 40276 vaikai, o 2001 metais – 42820 vaikų. Kasmet apie 3 tūkstančius vaikų netenka tėvų globos dėl to, kad tėvai asocialūs, neprižiūri vaikų, griebiasi prieš juos smurto ir prievartos. 2001 metais tėvų globos neteko 2863 vaikai. Dažniausia tėvų globos netekimo priežastis – netinkamas tėvų elgesys ir tėvų pareigų nevykdymas, dėl to terminuotai ar neterminuotai apribojama tėvų valdžia.

11. Savivaldybės stengiasi padėti probleminėms šeimoms, dažniausiai teikiama materialinė parama: skiriamos pašalpos, vaikai nemokamai maitinami mokykloje, šeimai kompensuojamos būsto išlaikymo išlaidos. Tačiau vien tik piniginė parama menkai padeda sumažinti šeimų ir vaikų socialinę atskirtį, būtinas socialinis darbas su šeima.

12. Nevyriausybinių organizacijų iniciatyva savivaldybių teritorijose jau nuo 1996 metų pradėti steigti dienos centrai vaikams. Pastaraisiais metais šie centrai pradėjo dirbti socialinį darbą ir su juos lankančių vaikų šeimomis. Tai turėtų padėti šeimai grįžti į visuomenę ir gyventi pilnavertį gyvenimą, o drauge – užtikrintų ir tinkamą vaikų priežiūrą.

13. Tarnybų duomenimis, 2001 metais Lietuvoje veikė 77 dienos centrai, kuriuos lankė 2145 vaikai iš probleminių šeimų. Dienos centrus lankančių vaikų sąrašai derinami su vietos tarnyba ir mokyklomis. Šiuo metu dienos centrai įsikūrę mokyklų ar kitose patalpose (dažniausiai nuomojamose ir išlaikomose savivaldybių), jie padeda spręsti vaikų maitinimo, priešmokyklinio ugdymo, pamokų ruošos, laisvalaikio organizavimo problemas. Dienos centrų veikla atitraukia vaikus nuo neigiamos socialinės aplinkos, tenkina vaikų poreikius ir sudaro galimybes šeimai gauti socialines paslaugas. Daugelis dienos centrų dirba ne tik su vaikais, bet ir su juos lankančių vaikų šeimomis. Galima teigti, kad dienos centruose teikiamos paslaugos vaikams ir jų šeimoms atitinka alternatyviąją globą.

14. Dienos centruose, įsteigtuose nevyriausybinių organizacijų iniciatyva, dirba ir savanoriai, turintys profesinių žinių. Neretai nevyriausybinių organizacijų įsteigti dienos centrai finansuojami ne nuolat ir nepakankamai nes pirmiausia piniginės paramos tikimasi ir sulaukiama iš užsienio fondų ir rėmėjų, o savivaldybės paramą skiria nereguliariai. Didžiausia problema – stinga lėšų darbuotojų atlyginimams ir administracinėms išlaidoms.

Atsižvelgiant į tai, kad dienos centruose dirba nemažai profesionalių žinių turinčių savanorių, o centrai išlaikomi iš kooperuotų lėšų, čia teikiamos paslaugos vaikams ir šeimoms pigesnės – vidutiniškai po 150 litų per mėnesį.

Dienos centruose vaikai praleidžia vidutiniškai 5 valandas per dieną, t. y. 25 valandas per savaitę.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

15. Šios programos tikslai yra:

15.1. teikti socialines ir ugdymo paslaugas priešmokyklinio ir mokyklinio amžiaus vaikams;

15.2. dirbti socialinį darbą su centrą lankančio vaiko šeima – padėti vaikui ir jo šeimai spręsti iškilusias problemas, kad kuo rečiau vaikams būtų nustatoma globa (rūpyba);

15.3. skatinti dienos centrus, tarnybas, mokyklas, policijos ir kitas institucijas, turinčias ryšį su probleminėmis šeimomis ir vaikais, bendradarbiauti, keistis informacija apie centrą lankančius vaikus ir jų šeimas.

16. Siekiant įgyvendinti programos tikslus, būtina:

16.1. dirbti su probleminių šeimų vaikais:

16.1.1. vaikus maitinti;

16.1.2. organizuoti vaikų priešmokyklinį ugdymą;

16.1.3. organizuoti pamokų ruošą;

16.1.4. organizuoti turiningą popamokinį vaikų užimtumą, skiepyti jiems darbinius įgūdžius;

16.1.5. ugdyti vaikams socialinius ir higienos įgūdžius;

16.1.6. ugdyti vaikų savarankiškumą ir socialinį atsparumą;

16.1.7. teikti vaikams socialinę, psichologinę ir pedagoginę pagalbą;

16.2. dirbti socialinį darbą su probleminėmis šeimomis, kad kuo rečiau vaikams būtų steigiama globa (rūpyba):

16.2.1. sudaryti individualius darbo su šeima ir vaiku planus;

16.2.2. teikti arba organizuoti psichologines, pedagogines ir kitokias konsultacijas tėvams;

16.2.3. konsultuoti šeimą, vaiką, tarpininkauti jiems asmens dokumentų gavimo, pašalpų gavimo dokumentų tvarkymo, registracijos, įsidarbinimo, skolų panaikinimo ir kitais klausimais;

16.2.4. tarpininkauti norintiesiems gydytis nuo priklausomybių;

16.2.5. rengti vaikams ir tėvams bendrus renginius;

16.3. bendradarbiauti, keistis informacija apie vaikus ir šeimas su vietos tarnybomis, socialinės paramos, švietimo skyriais, mokyklomis, policijos nepilnamečių reikalų pareigūnais, seniūnijomis, sveikatos priežiūros institucijomis, kitomis įstaigomis ir nevyriausybinėmis organizacijomis.

 

IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS

 

17. Šios programos įgyvendinimą organizuoja Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

18. Galimi šios programos finansavimo šaltiniai yra:

18.1. Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas;

18.2. savivaldybių biudžetai;

18.3. kitos teisėtai gautos lėšos.

19. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos įstatymais ir siekdama efektyviai naudoti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšas, skirtas dienos centrams finansuoti, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija numato organizuoti viešąjį dienos centrų programų atrankos konkursą. Dienos centrai bus vertinami pagal nustatytosios formos programos paraišką ir finansuojami atsižvelgiant į vertinimo kriterijus, tvirtinamus socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu.

20. Dienos centrai, pateikę ir įgyvendinantys programas, turi būti sudarę bendradarbiavimo sutartis su savivaldybės institucija. Dienos centrus dalyvauti konkurse turėtų siūlyti tarnybos.

21. Dienos centrai kas pusmetį derina darbo su problemine šeima ir vaiku planus su vietos tarnyba (tai turi būti numatyta bendradarbiavimo su savivaldybe sutartyje).

22. Dienos centruose turėtų dirbti ne mažiau kaip 50 procentų darbuotojų, turinčių socialinio darbuotojo, socialinio pedagogo, pedagogo ar psichologo kvalifikaciją. Etatus dienos centras finansuoja atsižvelgdamas į poreikius ir turimas galimybes.

 

V. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO KOORDINAVIMAS IR PRIEŽIŪRA

 

23. Šios programos įgyvendinimą koordinuoja Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

24. Dienos centrai, laimėję konkursą ir gavę iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų šiai programai įgyvendinti, atsiskaito už jų naudojimą Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai įstatymų nustatyta tvarka.

25. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija už programos vykdymą ir skirtų lėšų naudojimą atsiskaito Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų nustatyta tvarka.

______________