LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2001 M. BIRŽELIO 4 D. NUTARIMO NR. 667 „DĖL PASKOLŲ IŠ VALSTYBĖS VARDU GAUTŲ PASKOLŲ LĖŠŲ BEI VALSTYBĖS GARANTIJŲ TEIKIMO IR SUTEIKTŲ PASKOLŲ GRĄŽINIMO TVARKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2005 m. rugpjūčio 25 d. Nr. 938
Vilnius
1. Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 4 d. nutarimą Nr. 667 „Dėl Paskolų iš valstybės vardu gautų paskolų lėšų bei valstybės garantijų teikimo ir suteiktų paskolų grąžinimo tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 49-1713, Nr. 105-3755; 2003, Nr. 119-5426; 2004, Nr. 52-1722, Nr. 128- 4600; 2005, Nr. 36-1171) ir išdėstyti jį nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
NUTARIMAS
DĖL PASKOLŲ IŠ VALSTYBĖS VARDU PASISKOLINTŲ LĖŠŲ BEI VALSTYBĖS
GARANTIJŲ TEIKIMO IR SUTEIKTŲ PASKOLŲ GRĄŽINIMO TAISYKLIŲ
PATVIRTINIMO
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės skolos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 86-2045; 2005, Nr. 83-3041) 3 straipsnio 12 dalimi ir 7 straipsniu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti pridedamas:
1.1. Paskolų iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų bei valstybės garantijų teikimo ir suteiktų paskolų grąžinimo taisykles;
2. Nustatyti, kad:
2.1. Valstybinė paskolų komisija svarsto ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl:
2.1.1. paskolų iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų ir valstybės garantijų teikimo valstybės investicijoms finansuoti, taip pat suteiktų valstybės garantijų sąlygų keitimo;
2.1.2. suteiktų paskolų pagal paskolų iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų sutartis ir kitus įsipareigojamuosius skolos dokumentus kapitalizavimo, reikalavimų perleidimo atlygintinai, skolos perkėlimo, skolininko atleidimo nuo apskaičiuotų, bet nesumokėtų delspinigių ir delspinigių skaičiavimo sustabdymo, atleidimo nuo valiutų kursų skirtumo mokėjimo;
2.2. Valstybinė paskolų komisija svarsto ir teikia Finansų ministerijai pasiūlymus dėl suteiktų paskolų grąžinimo sąlygų keitimo, jeigu numatoma keisti teisės aktuose nurodytas paskolų teikimo ar grąžinimo sąlygas, taip pat skolos grąžinimo sutarčių pasirašymo ar jų sąlygų keitimo, bankroto ar restruktūrizavimo bylų iškėlimo tikslingumo.
2.3. Valstybinės paskolų komisijos personalinę sudėtį ir darbo reglamentą tvirtina finansų ministras.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2001 m. birželio 4 d. nutarimu Nr. 667
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2005 m. rugpjūčio 25 d. nutarimo
Nr. 938 redakcija)
PASKOLŲ IŠ VALSTYBĖS VARDU PASISKOLINTŲ LĖŠŲ BEI VALSTYBĖS GARANTIJŲ TEIKIMO IR SUTEIKTŲ PASKOLŲ GRĄŽINIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Paskolų iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų bei valstybės garantijų teikimo ir suteiktų paskolų grąžinimo taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) reglamentuoja paskolų iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų (toliau vadinama – perskolinama paskola) ir valstybės garantijų kreditoriams dėl jų teikiamų paskolų (toliau vadinama – valstybės garantija) teikimo, suteiktų perskolinamų paskolų ir valstybės garantijų administravimo, paskolų, dėl kurių kreditoriams suteikta valstybės garantija (toliau vadinama – valstybės garantuota paskola), priežiūros ir suteiktų perskolinamų paskolų grąžinimo procedūras.
2. Perskolinamos paskolos teikiamos tik:
3. Valstybės garantijos kreditoriams teikiamos tik dėl paskolų, kurios naudojamos įtrauktiems į Valstybės investicijų programą investicijų projektams finansuoti.
II. DOKUMENTŲ PERSKOLINAMAI PASKOLAI ARBA VALSTYBĖS GARANTIJAI
GAUTI PATEIKIMAS
5. Lietuvos Respublikos juridiniai asmenys (išskyrus Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetines įstaigas), Lietuvos Respublikoje įsteigti Europos Sąjungos ar Europos ekonominės erdvės valstybių narių juridinių asmenų filialai (toliau vadinama – juridiniai asmenys), norintys gauti perskolinamą paskolą arba valstybės garantiją investicijų projektui finansuoti, pateikia Finansų ministerijai šiuos dokumentus:
5.8. valstybės ir savivaldybių institucijos, valstybės įstaigos, kurių reguliavimo sričiai priskirtas juridinis asmuo, norintis gauti perskolinamą paskolą arba valstybės garantiją, arba kurioms įstatymų ir kitų teisės aktų pavesta įgyvendinti atitinkamos srities valstybės politiką, išvadą dėl investicijų projekto (verslo plano) įgyvendinimo tikslingumo;
5.9. paskolos sutarties tarp kreditoriaus ir juridinio asmens, norinčio gauti valstybės garantiją, siūlomos pasirašyti valstybės garantijos ir teisinės išvados dėl valstybės garantijos (jeigu imant paskolą, už kurią prašoma suteikti valstybės garantiją, to pageidauja kreditorius) projektus;
5.10. nepriklausomų ekspertų arba savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolieriaus tarnybos) (jeigu juridinis asmuo, norintis gauti perskolinamą paskolą, – savivaldybė) išvadas dėl juridinio asmens, norinčio gauti perskolinamą paskolą arba valstybės garantiją, ankstesnių investicijų projektų, finansuotų iš paskolų, gautų iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų ir (arba) anksčiau gautų valstybės garantuotų paskolų lėšų, įgyvendinimo eigos, atsiperkamumo, šių paskolų grąžinimo ir palūkanų mokėjimo terminų laikymosi;
6. Teikiamame investicijų projekte (verslo plane) turi būti nurodyta:
6.3. investicijų projektui (verslo planui) įgyvendinti reikiamos lėšos, projekto finansavimo šaltiniai;
6.5. būsimasis gamybos (paslaugų) procesas (pateikiamas trumpas produktų (paslaugų) aprašymas, nurodomos vartotojų grupės);
7. Teikiamame investicijų projekto (verslo plano) aprašyme turi būti nurodyta:
7.5. finansinė investicijų projekto (verslo plano) įgyvendinimo nauda, kurią gaus juridinis asmuo, norintis gauti perskolinamą paskolą, arba juridinis asmuo, norintis gauti valstybės garantiją, investuotojas ir valstybė (nurodomas visas per nustatytąjį laikotarpį numatomas gauti pelnas, priklausančios sumokėti į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą pelno mokesčių sumos, pelno likutis, liekantis įmonei, darbo vietų dinamikos rodikliai ir panašiai).
8. Savivaldybės, norinčios gauti perskolinamą paskolą arba valstybės garantiją, Finansų ministerijai turi pateikti šių Taisyklių 5.1–5.3, 5.6 ir 5.9–5.11 punktuose nurodytus dokumentus.
9. Valstybės socialinės apsaugos fondai, norintys gauti perskolinamą paskolą šių fondų skoliniams įsipareigojimams dengti ir jų pinigų srautams subalansuoti, Finansų ministerijai pateikia:
9.1. prašymą suteikti perskolinamą paskolą, kuriame nurodomas paskolos poreikis, paskirtis, lėšų grąžinimo šaltiniai;
III. PERSKOLINAMŲ PASKOLŲ IR VALSTYBĖS GARANTIJŲ TEIKIMO
PAPILDOMOS SĄLYGOS
11. Valstybės garantija arba perskolinama paskola teikiama, jeigu:
11.1. juridiniai asmenys, norintys gauti valstybės garantiją arba perskolinamą paskolą, nėra skolingi Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, Valstybinio socialinio draudimo fondui, laiku vykdo įsipareigojimus pagal anksčiau suteiktas perskolintas paskolas arba valstybės garantuotas paskolas, nebuvo ir nėra paskelbti nemokiais;
11.2. prieš juridinį asmenį, jo savininkus (juridinį asmenį kontroliuojančius asmenis) nevyksta ikiteisminis tyrimas, nėra nagrinėjama baudžiamoji byla ir jie nėra pripažinti kaltais dėl nusikaltimų ir (arba) baudžiamųjų nusižengimų pagal Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso straipsnius, numatančius atsakomybę už nusikaltimus ir baudžiamuosius nusižengimus ekonomikai, verslo tvarkai, finansų sistemai, pagal 1961 m. birželio 26 d. Lietuvos Respublikos baudžiamąjį kodeksą nėra pripažinti kaltais dėl nusikaltimų ūkininkavimo tvarkai ir finansams, išskyrus tuos atvejus, kai teistumas dėl šių nusikaltimų išnykęs arba panaikintas.
12. Valstybės garantija teikiama, jeigu:
13. Valstybės garantija teikiama paskoloms, naudojamoms finansuoti investicijų projektams, leidžiantiems sukaupti pakankamai lėšų paskolai grąžinti.
14. Valstybės garantija dėl gaunamos paskolos, skiriamos investicijų projektui finansuoti, suteikiama daliai, t. y. ne daugiau kaip 80 procentų, gaunamos paskolos sumos, išskyrus valstybės garantijas dėl tarptautinių finansų institucijų teikiamų paskolų.
15. Valstybės garantijos dėl savivaldybių gaunamų paskolų investicijų projektams finansuoti teikiamos, jeigu jie įtraukti į Valstybės investicijų programą ir atitinkamų metų savivaldybių biudžetuose numatytos su šiomis paskolomis susijusios išlaidos, taip pat numatytos pagal paskolų sutartis priklausančios sumokėti lėšos.
IV. DOKUMENTŲ NAGRINĖJIMAS
16. Juridiniam asmeniui, norinčiam gauti perskolinamą paskolą arba valstybės garantiją, pateikus visus reikiamus šių Taisyklių 5, 8, ir 9 punktuose nurodytus dokumentus, Finansų ministerija per 30 dienų nuo visų dokumentų gavimo išnagrinėja pateiktus dokumentus ir parengia pasiūlymą Valstybinei paskolų komisijai, išskyrus tuos atvejus, kai perskolinamos paskolos arba valstybės garantijos suteikimas pagal Europos Bendrijos steigimo sutarties 87 straipsnyje numatytus kriterijus laikomas valstybės pagalba.
17. Tais atvejais, kai teikiamos perskolinamos paskolos arba valstybės garantijos pagal Europos Bendrijos steigimo sutarties 87 straipsnyje numatytus kriterijus laikomos valstybės pagalba, Finansų ministerija rengia ir laikydamasi Valstybės pagalbos projektų ekspertizės atlikimo, išvadų ir rekomendacijų teikimo valstybės pagalbos teikėjams, valstybės pagalbos pranešimų ir kitos informacijos, susijusios su valstybės pagalba, pateikimo Europos Komisijai ir kitoms suinteresuotoms institucijoms taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugsėjo 6 d. nutarimu Nr. 1136 (Žin., 2004, Nr. 137-4987), pateikia Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybai (toliau vadinama – Konkurencijos taryba) pranešimą apie numatomą teikti valstybės pagalbą.
18. Kai šių Taisyklių 17 punkte nustatytais atvejais ir tvarka Konkurencijos tarybai pateikiamas pranešimas apie numatomą teikti valstybės pagalbą ir gaunamas atsakymas, kad Europos Komisija draudžia teikti valstybės pagalbą suteikiant perskolinamą paskolą arba valstybės garantiją, Finansų ministerija nutraukia perskolinamos paskolos ar valstybės garantijos suteikimo procedūras ir per 5 darbo dienas apie tai informuoja juridinį asmenį, norintį gauti perskolinamą paskolą arba valstybės garantiją.
19. Jeigu nepateikiami visi reikiami šių Taisyklių 5, 8 ir 9 punktuose išvardyti dokumentai, jie neteisingai įforminami arba juose pateiktos informacijos nepakanka pasiūlymui Valstybinei paskolų komisijai parengti, Finansų ministerija per 5 darbo dienas informuoja apie trūkstamus dokumentus juridinį asmenį, norintį gauti perskolinamą paskolą arba valstybės garantiją, ir pateiktų dokumentų nenagrinėja.
20. Iš juridinio asmens, norinčio gauti perskolinamą paskolą arba valstybės garantiją, Finansų ministerija pagal šių Taisyklių 4 punktą turi pareikalauti nurodyti šių paskolų grąžinimą užtikrinsiančias priemones, kurios grupuojamos ir kurių analizė atliekama pagal reikšmingumą tokia eilės tvarka:
20.1. savivaldybės garantija, kurioje turi būti nustatyta, kad savivaldybė, garantuodama perskolinamos paskolos arba valstybės garantuotos paskolos grąžinimą Finansų ministerijai, sutinka, kad uždelsus prievolės pagal garantiją įvykdymą ir per Finansų ministerijos nustatytą terminą neįvykdžius garantijos Finansų ministerija iš savivaldybės biudžetui priklausančių gauti iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto pajamų išskaičiuotų savivaldybės garantuotą sumą;
20.2. turto įkeitimas – laikantis nuostatos, kad įkeičiamas turtas, įvertintas nepriklausomų turto vertintojų, turi sudaryti ne mažiau kaip 160 procentų gaunamos paskolos dydžio;
21. Jeigu investicijų projekto (verslo plano) įgyvendinimas ir priežiūra pavedami viešajai įstaigai Centrinei projektų valdymo agentūrai ar kitai agentūrai, Finansų ministerija teikia agentūrai užklausą dėl šio investicijų projekto (verslo plano) įgyvendinimo tikslingumo. Kitais atvejais Finansų ministerija gali kreiptis į nepriklausomus ekspertus, prašydama įvertinti investicijų projektą (verslo planą).
V. DOKUMENTŲ TEIKIMAS VALSTYBINEI PASKOLŲ KOMISIJAI
23. Finansų ministerija, išnagrinėjusi šių Taisyklių 5, 8 ir 9 punktuose nurodytus juridinio asmens, norinčio gauti perskolinamą paskolą arba valstybės garantiją, pateiktus dokumentus, parengia ir pateikia Valstybinei paskolų komisijai išvadą dėl perskolinamos paskolos ar valstybės garantijos suteikimo, kurioje nurodo:
23.1. juridinio asmens, norinčio gauti perskolinamą paskolą arba valstybės garantiją, priimtus sprendimus (gautus leidimus) įgyvendinti investicijų projektą (verslo planą) ir imti paskolą;
23.2. juridinio asmens, norinčio gauti perskolinamą paskolą arba valstybės garantiją, pateikto investicijų projekto (verslo plano) pagrįstumą ir ūkinės veiklos perspektyvas;
24. Finansų ministerija Valstybinei paskolų komisijai kartu su išvada dėl perskolinamos paskolos ar valstybės garantijos suteikimo pateikia:
24.1. šią išvadą pagrindžiančius dokumentus (pagal Finansų ministerijai pateiktų šių Taisyklių 5, 8 ir 9 punktuose nurodytų dokumentų analizę parengtą informaciją);
24.3. jeigu teikiamos perskolinamos paskolos arba valstybės garantijos pagal Europos Bendrijos steigimo sutarties 87 straipsnyje numatytus kriterijus laikomos valstybės pagalba ir Finansų ministerija buvo parengusi ir pateikusi Konkurencijos tarybai pranešimą apie numatomą teikti valstybės pagalbą, – gautą atsakymą, išskyrus šių Taisyklių 19 punkte nustatytą atvejį;
24.4. jeigu investicijų projekto (verslo plano) įgyvendinimas ir priežiūra pavedami viešajai įstaigai Centrinei projektų valdymo agentūrai ar kitai agentūrai ir Finansų ministerija buvo pateikusi agentūrai užklausą dėl šio investicijų projekto (verslo plano) įgyvendinimo tikslingumo, – gautą išvadą;
VI. PERSKOLINAMŲ PASKOLŲ IR VALSTYBĖS GARANTIJŲ SUTEIKIMO
PROCEDŪROS
25. Valstybinė paskolų komisija, išnagrinėjusi Finansų ministerijos pateiktus dokumentus, nurodytus šių Taisyklių 23 ir 24 punktuose, teikia pasiūlymus:
25.1. pritarti perskolinamos paskolos ar valstybės garantijos suteikimui, – Finansų ministerija rengia Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl perskolinamos paskolos ar valstybės garantijos suteikimo projektą;
26. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo projekte nurodoma:
26.1. jeigu suteikiama perskolinama paskola, – juridinis asmuo, norintis gauti perskolinamą paskolą, suteikiamos perskolinamos paskolos suma ir valiuta, metinė palūkanų norma, laikotarpis, kuriam suteikiama perskolinama paskola, perskolinamos paskolos tikslinė paskirtis, perskolinamos paskolos grąžinimą užtikrinančios priemonės ir kitos, Finansų ministerijos nuomone, svarbios paskolos perskolinimo sąlygos;
26.2. jeigu suteikiama valstybės garantija, – kreditorius, valstybės garantuojamos paskolos gavėjas, paskolos arba jos dalies, dėl kurios suteikiama valstybės garantija, suma ir valiuta, metinė palūkanų norma, laikotarpis, kuriam suteikiama valstybės garantija, paskolos tikslinė paskirtis, paskolos arba jos dalies, dėl kurios suteikiama valstybės garantija, grąžinimą užtikrinančios priemonės, vienkartinės įmokos už suteiktą garantiją dydis ir kitos, Finansų ministerijos nuomone, svarbios sąlygos.
27. Prie Finansų ministerijos teikiamo Lietuvos Respublikos Vyriausybei nutarimo projekto dėl valstybės garantijos suteikimo pridedami paskolos sutarties ir valstybės garantijos sutarties (rašto) projektai.
VII. PERSKOLINAMOS PASKOLOS ARBA VALSTYBĖS GARANTIJOS SUTEIKIMO
ĮFORMINIMAS
29. Lietuvos Respublikos Vyriausybei nutarus:
29.1. suteikti perskolinamą paskolą, – finansų ministras arba jo įgaliotas asmuo su juridiniu asmeniu, kuriam suteikiama perskolinama paskola (toliau vadinama – perskolinamos paskolos gavėjas), pasirašo perskolinamos paskolos sutartį;
29.2. suteikti valstybės garantiją, – valstybės garantiją finansų ministras pasirašo tada, kai pasirašyta valstybės garantuotos paskolos sutartis arba kiti įsipareigojamieji skolos dokumentai tarp kreditoriaus ir juridinio asmens, kuriam teikiama valstybės garantija kreditoriui dėl jo teikiamos paskolos (toliau vadinama – valstybės garantuotos paskolos gavėjas), arba tuo pačiu metu.
30. Perskolinamos paskolos sutartis arba valstybės garantija pasirašoma tada, kai Finansų ministerijai pagal šių Taisyklių 4 ir 20 punktus perskolinamos paskolos gavėjas arba valstybės garantuotos paskolos gavėjas pateikia jų gaunamų paskolų grąžinimo užtikrinimą įrodančius dokumentus.
31. Perskolinamų paskolų sutarčių tarp Finansų ministerijos ir perskolinamos paskolos gavėjo, taip pat garantijų projektus rengia ir derina Finansų ministerija, kuri prireikus sudaro darbo grupes (iš kitų valstybės institucijų ir įstaigų atstovų) paskolų arba garantijų sutartims rengti ir derinti.
32. Kreditoriaus pageidavimu teikiamą teisinę išvadą dėl valstybės garantijos arba kitų su valstybės skolinimusi susijusių teisės dokumentų pasirašo teisingumo ministras arba jo įgaliotas asmuo.
33. Perskolinamos paskolos gavėjai už suteiktą perskolinamą paskolą moka Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą (bet ne mažesnę už valstybės skolinimosi kainą) metinę palūkanų normą.
34. Už suteiktą valstybės garantiją valstybės garantuotos paskolos gavėjas moka iki 3 procentų paskolos sumos garantinę įmoką. Valstybės garantuotos paskolos gavėjas pasirašo su Finansų ministerija susitarimą, kuriame nurodomas garantinės įmokos sumokėjimo terminas. Konkretų įmokos dydį ir mokėjimo būdą Valstybinės paskolų komisijos pasiūlymu nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Ši įmoka neimama iš valstybės socialinės apsaugos fondų ir savivaldybių.
35. Jeigu valstybės vardu gaunamos paskolos sutartyje tarp Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir vidaus ar užsienio kreditoriaus išdėstyti papildomi, nenumatyti šiose Taisyklėse reikalavimai (paskolą ar jos dalį teikti per banką, paskolos administravimą, investicijų projektų įgyvendinimą ir priežiūrą pavesti specialiai įsteigtai institucijai, numatyti kitokį savų lėšų panaudojimo procentą), turi būti laikomasi minėtosios paskolos sutarties reikalavimų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime numatomos papildomos sąlygos.
VIII. SUTEIKTŲ PERSKOLINAMŲ PASKOLŲ IR VALSTYBĖS GARANTIJŲ
ADMINISTRAVIMAS, VALSTYBĖS GARANTUOTŲ PASKOLŲ PRIEŽIŪRA IR
PERSKOLINAMŲ PASKOLŲ GRĄŽINIMAS
37. Administruodama suteiktas perskolinamas paskolas ir prižiūrėdama valstybės garantuotas paskolas, kontroliuodama šių paskolų grąžinimo eigą, Finansų ministerija gali taikyti šias priemones:
37.1. pertvarkyti šias paskolas – siūlyti šalių susitarimu pakeisti paskolos arba skolos grąžinimo sutarčių sąlygas, t. y. pakeisti paskolos arba skolos (jos dalies) grąžinimo arba palūkanų mokėjimo terminus, palūkanų normą, padidinti paskolos arba skolos sumą nesumokėtų palūkanų ir delspinigių suma, kai paskolų gavėjai nevykdo sutartinių įsipareigojimų pagal paskolos arba skolos grąžinimo sutartis ir ekonominiu požiūriu (kai paskolos gavėjas yra viešasis juridinis asmuo, tenkinantis viešuosius interesus, taip pat strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinti įmonė arba kita nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbi įmonė) netikslinga išieškoti negrąžintas sumas iš paskolų gavėjų. Taikydama šią priemonę, Finansų ministerija iš paskolos gavėjų gali pareikalauti sumokėti dalį lėšų skolai padengti ir papildomų paskolos grąžinimą užtikrinančių priemonių;
37.2. perleisti reikalavimą – atlygintinai perleisti tretiesiems asmenims reikalavimą grąžinti paskolą arba skolą ir įvykdyti su jomis susijusius kitus turtinius įsipareigojimus;
37.3. duoti sutikimą perkelti skolą – tai daroma, jeigu yra pagrindas manyti, kad naujas skolininkas vykdys įsipareigojimus. Iš naujojo skolininko – perėmėjo Finansų ministerija gali pareikalauti papildomų priemonių, užtikrinančių skolos grąžinimą;
37.4. kapitalizuoti paskolas – įsigyti gavusiųjų perskolinamas paskolas ir valstybės garantuotas paskolas akcijų už emisijos kainą, įskaitydama jų įsiskolinimus valstybei pagal perskolinamos paskolos arba skolos grąžinimo sutartis ir kitus įsipareigojamuosius skolos dokumentus, kai šie skolininkai didina įstatinį kapitalą papildomais įnašais;
37.5. atleisti skolininkus nuo delspinigių ir valiutų kurso skirtumo mokėjimo, taip pat sustabdyti delspinigių skaičiavimą pagal Paskolų ir valstybės garantijų, Finansų ministerijos perduodamų administruoti akcinei bendrovei Turto bankui, administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. liepos 12 d. nutarimu Nr. 811 (Žin., 2000, Nr. 58-1724).
38. Sprendimą dėl šių Taisyklių 37.2–37.5 punktuose nurodytų veiksmų ir teisės aktuose nustatytų valstybės, kaip kreditoriaus, teisių įgyvendinimo Valstybinės paskolų komisijos pasiūlymu priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
39. Finansų ministerija, taikydama šių Taisyklių 37.1–37.5 punktuose nurodytas priemones, turi vadovautis Europos Sąjungos teisės aktais, reglamentuojančiais valstybės pagalbos teikimą, ir įvertinti:
39.1. perskolinamos paskolos gavėjo arba valstybės garantuotos paskolos gavėjo pateikto investicijų projekto (verslo plano) realumą ir ūkinės veiklos perspektyvas;
39.3. pagrindinius finansinės atskaitomybės rodiklius, t. y. likvidumo, pelningumo, turto struktūros, panaudojimo efektyvumo ir kitus rodiklius;
40. Perskolinamos paskolos gavėjai gautas perskolintas paskolas grąžina perskolinamos paskolos sutartyse nustatytomis sąlygomis ir tvarka, pervesdami lėšas į minėtosiose sutartyse nurodytas sąskaitas.
41. Jeigu perskolinamos paskolos gavėjas arba valstybės garantuotos paskolos gavėjas praleidžia prievolės įvykdymo terminą, o po šio termino pabaigos dėl valiutų kursų pasikeitimo valiuta, kuria turi būti mokama, nuvertėja, šie skolininkai privalo sumokėti Finansų ministerijai valiutos kurso, buvusio prievolės įvykdymo termino suėjimo metu, ir mokėjimo metu esančio kurso skirtumą.
42. Kai šių Taisyklių 37.1 punkte numatytais pagrindais keičiamos paskolos arba skolos grąžinimo sąlygos arba valstybės lėšomis grąžinama valstybės garantuota paskola ir dėl to su valstybės garantuotos paskolos gavėju sudaroma arba keičiama skolos grąžinimo sutartis, ir po prievolės įvykdymo termino pabaigos dėl valiutų kursų pasikeitimo valiuta, kuria turi būti mokama, nuvertėja, paskolos arba skolos grąžinimo sutartyje šio skolininko įsipareigojimai padidinami atsižvelgiant į valiutų kursų pasikeitimą iki sutarties sudarymo (pakeitimo).
43. Perskolinamos paskolos gavėjui arba valstybės garantuotos paskolos gavėjui iškėlus bankroto bylą arba Finansų ministerijai priimant sprendimą dėl skolos išieškojimo, šių skolininkų įsipareigojimai apskaičiuojami atsižvelgiant į valiutų kursų pasikeitimą iki teismo nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo arba Finansų ministerijos sprendimo priėmimo.
44. Perskolinamos paskolos gavėjui arba valstybės garantuotos paskolos gavėjui, kuris praleidžia prievolės įvykdymo terminą iki Lietuvos Respublikos valstybės skolos įstatymo pakeitimo įstatymo (Žin., 2005, Nr. 83-3041) įsigaliojimo (2005 m. rugsėjo 1 d.), valiutų kursų skirtumas pradedamas skaičiuoti nuo nurodytojo įstatymo įsigaliojimo.
45. Valstybės garantuotos paskolos gavėjai privalo ne vėliau kaip prieš 30 dienų iki paskolos sutartyse nustatyto mokėjimo termino informuoti Finansų ministeriją ir Lietuvos Respublikos valstybės kontrolę (toliau vadinama – Valstybės kontrolė) apie galimą sutartinių įsipareigojimų nevykdymą.
IX. APSKAITA IR ATSKAITOMYBĖ
47. Suteiktų perskolinamų paskolų ir valstybės garantuotų paskolų apskaitą tvarko Finansų ministerija, atsižvelgdama į šių paskolų trukmę, paskolų šaltinius ir kitus duomenis, kurių reikia Lietuvos Respublikos valstybės skolai efektyviai valdyti.
48. Finansų ministerija užtikrina, kad būtų įvykdyti visi valstybės įsipareigojimai pagal valstybės garantijų sutartis (raštus) arba kitus įsipareigojamuosius skolos dokumentus iš visų galimų šiam tikslui panaudoti valstybės lėšų.
49. Valstybės garantuotų paskolų gavėjai kas mėnesį, bet ne vėliau kaip iki kito mėnesio 5 dienos, privalo pagal Finansų ministerijos nustatytas taisykles pateikti jai valstybės garantuotų paskolų panaudojimo ir grąžinimo ataskaitas.
50. Perskolinamos paskolos ir valstybės garantuotos paskolos gavėjai (išskyrus komercinius bankus ir savivaldybes) privalo iki atitinkamų metų birželio 1 dienos pateikti Finansų ministerijai metinės finansinės atskaitomybės dokumentus, metinės veiklos auditoriaus išvadą disponavimo paskola laikotarpiu, kito laikotarpio auditoriaus išvadą Finansų ministerijos iniciatyva, taip pat informaciją apie esamas ir atidaromas naujas sąskaitas bankuose, bankų sąskaitų ir kitų rekvizitų, nurodytų sutartyse, pasikeitimus.
51. Valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, kurių reguliavimo sričiai priskirtas perskolinamos paskolos arba valstybės garantuotos paskolos gavėjas, ir viešosios įstaigos, kurioms pavesta atlikti investicijų projektų įgyvendinimo priežiūrą, kontroliuoja investicijų projektų įgyvendinimo eigą, šių paskolų lėšų naudojimą pagal tikslinę paskirtį ir apie tai kas pusmetį informuoja Finansų ministeriją (ir Valstybės kontrolę, kai perskolinamą paskolą arba valstybės garantuotą paskolą gavo valstybės, savivaldybės įmonė arba akcinė bendrovė, kurioje valstybei arba savivaldybei priklausančios akcijos suteikia ne mažiau kaip 2/3 balsų).
52. Valstybei kaip garantui įvykdžius prievolę kreditoriui pagal suteiktą valstybės garantiją, kreditorius nedelsiant po minėtosios prievolės įvykdymo Finansų ministerijai turi pateikti patvirtinimą, kad prievolė įvykdyta tinkamai, arba grąžinti atitinkamus dokumentus, patvirtinančius, kad prievolė įvykdyta tinkamai (garantinį raštą ir panašiai).
______________
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2001 m. birželio 4 d. nutarimu Nr. 667
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2005 m. rugpjūčio 25 d. nutarimo
Nr. 938 redakcija)
VALSTYBINĖ PASKOLŲ KOMISIJA
Komisijos pirmininkas – finansų ministras
Komisijos pirmininko pavaduotojas – Lietuvos banko valdybos pirmininkas
Komisijos nariai:
Ūkio ministerijos sekretorius
Lietuvos Respublikos Seimo Biudžeto ir finansų komiteto narys
Ministro Pirmininko patarėjas
Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos atstovas
Finansų ministerijos sekretorius
Finansų ministerijos sekretorius
______________