LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJA IR
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJA
Į S A K Y M A S
DĖL VALSTYBINĖS GESTŲ KALBOS VARTOJIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
1998 m. gegužės 13 d. Nr. 740/93
Vilnius
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos invalidų socialinės integracijos įstatymo 2 str. 11 punktu ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. gegužės 27 d. nutarimu Nr. 519 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997–2000 metų veiklos programos įgyvendinimo priemonių“,
2. Siūlyti Finansų ministerijai Valstybinės gestų kalbos vartojimo programai įgyvendinti 1999–2003 metais numatyti lėšas, skiriant jas Lietuvos invalidų reikalų tarybai prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės Valstybinei invalidų medicininės, profesinės, socialinės reabilitacijos programai vykdyti.
3. Įpareigoti Socialinės apsaugos ir darbo ministeriją koordinuoti ir kontroliuoti Valstybinės gestų kalbos vartojimo programą.
4. Įpareigoti institucijas, atsakingas už Valstybinės gestų kalbos vartojimo programos įgyvendinimui skirtų lėšų panaudojimą, kasmet atsiskaityti Lietuvos invalidų reikalų tarybai prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai.
5. Išsiųsti Valstybinę gestų kalbos vartojimo programą apskričių viršininkų administracijoms, miestų ir rajonų savivaldybėms, suinteresuotoms ministerijoms ir žinyboms vykdyti.
PATVIRTINTA
Socialinės apsaugos ir darbo
ir Švietimo ir mokslo ministerijų
1998 m. gegužės 13 d. įsakymu Nr. 740/93
VALSTYBINĖ GESTŲ KALBOS VARTOJIMO PROGRAMA
Valstybinė gestų kalbos vartojimo programa (toliau – programa) įgyvendinama per šešerius metus: pradedant 1998 m. I ketvirčiu ir baigiant 2003 m. IV ketvirčiu.
Programos vykdytojai yra institucijos, pavaldžios Švietimo ir mokslo ministerijai, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, apskričių viršininkų administracijoms, miestų ir rajonų savivaldybėms, Lietuvos kurčiųjų draugijai.
Programa įgyvendinama per Lietuvos Respublikos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų žmonių švietimo įstaigas, mokslo, socialinių paslaugų ir globos, kultūros, sveikatos priežiūros, konfesines, visuomenės informavimo priemonių ir kitas įstaigas, Lietuvos kurčiųjų draugijos institucijas, Tarpžinybinį surdologijos centrą.
Gestų kalbos vartotojai:
1. 4474 kurtieji, vyresni kaip 16 m., tapatinantys save su kurčiųjų bendruomene ir bendradarbiaujantys lietuvių gestų kalba kaip gimtąja kalba.
3. Ikimokyklinio amžiaus vaikai, ugdomi bendrojo ir specialiojo lavinimo ikimokyklinėse įstaigose ir šeimose.
4. Gerai girdintys žmonės, dirbantys kurčiųjų nevyriausybinėse organizacijose, socialinių paslaugų, asmens sveikatos priežiūros, švietimo ir kitose įstaigose.
PROGRAMOS APRAŠYMAS
1. Programos pagrindiniai uždaviniai:
1.1. sukurti efektyvią, Lietuvos Respublikos sąlygas ir tarptautinius standartus atitinkančią gestų kalbą, tinkamą vartoti socialinėje, ekonominėje, politinėje, švietimo, kultūros, sporto, visuomenės informavimo ir kitose gyvenimo srityse;
1.3. tirti gestų kalbos vertimo paslaugų paklausą savivaldos ir valstybės įstaigose, visuomenės ir bendruomenių institucijose;
2. Šia programa įgyvendinti Invalidų socialinės integracijos įstatymo nuostatą, pripažįstančią gestų kalbą gimtąja kalba:
2.1. skatinti, remti ir sudaryti sąlygas tirti lietuvių gestų kalbą, puoselėti ją ir jos pagalba kurti ir saugoti kurčiųjų tradicijas ir kultūrą;
PROGRAMOS SOCIALINĖ NAUDA
Kurtieji žmonės (dėl objektyvių ir subjektyvių priežasčių) yra mažaraščiai, žemo išsimokslinimo, todėl tebėra aktuali kurčiųjų ugdymo problema. Tikimasi gerų pokyčių specialiosiose ugdymo įstaigose pradėjus lietuvių gestų kalbos pagalba ugdyti kurčiuosius vaikus, jaunuolius ir suaugusiuosius. Gabesnieji moksleiviai galės ne tik geriau mokytis bendrojo lavinimo ar specialiosiose mokyklose, bet ir įsigis specialybes, sieks aukštesniojo ir aukštojo išsimokslinimo. Asmenys su sutrikusia klausa, neturintys intelekto sutrikimų, turės tas pačias galimybes kaip ir girdintieji. Galimybė gauti įvairią informaciją per televiziją, konferencijas, seminarus, kultūros ir sporto renginius lavins kurčiuosius, padės tapti sąmoningais demokratinės šalies piliečiais.
Tai didžiulė ne tik socialinė, bet ir moralinė nauda. Ekonominės vertės neįmanoma apskaičiuoti, kaip neįmanoma pasverti gimtosios kalbos reikšmės žmogaus gyvenime.
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO ETAPAI, LĖŠOS IR VYKDYMAS
Eil. Nr. |
Priemonės pavadinimas |
Įvykdymo terminas (metai) |
Lėšos programos vykdymui (tūkst. Lt) |
Atsakingi už programos įvykdymą |
|
|
|
|
|
1. |
Vykdyti kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų vaikų ir jaunimo ugdymą, kaip tai nustatyta Lietuvos Respublikos švietimo įstatymu, Švietimo ir mokslo ministerijos 1997 06 26 kolegijos nutarimu Nr. 39 |
1998 |
– |
Švietimo ir mokslo ministerija |
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|
|
|
2. |
Parengti gestų kalbos vertėjų mokymo programą |
1998 |
– |
Švietimo ir mokslo ministerija kartu su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija ir Tarpžinybiniu surdologijos centru |
3. |
Rengti skirtingoms gestų kalbos vartotojų grupėms mokymo programas |
1998 09 01 |
– |
Švietimo ir mokslo ministerija kartu su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija ir Tarpžinybiniu surdologijos centru |
1999 05 01 |
||||
4. |
Kasmet tikslinti gestų kalbos vertėjų mokymo programas |
1999–2003 |
– |
Švietimo ir mokslo ministerija kartu su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija ir Tarpžinybiniu surdologijos centru |
5. |
Reorganizuoti Tarpžinybinį surdologijos centrą į mokslo įstaigą |
1998 09 01 |
– |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija kartu su Švietimo ir mokslo ministerija bei Lietuvos kurčiųjų draugija |
|
|
1999 05 01 |
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
6. |
Gestų kalbos vertimo paslaugos: |
19982003 |
3420 |
Lietuvos kurčiųjų draugija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, apskričių viršininkų administracijos |
|
Įsteigti gestų kalbos vertėjų centrus apskrityse: |
|
|
|
|
|
|
|
|
6.1. |
Vilniaus |
1999 |
560 |
|
|
|
|
|
|
6.2. |
Kauno, Šiaulių |
2000 |
645 |
|
|
|
|
|
|
6.3. |
Klaipėdos, Panevėžio |
2001 |
710 |
|
|
|
|
|
|
6.4. |
Alytaus, Marijampolės, Utenos |
2002 |
730 |
|
|
|
|
|
|
6.5. |
Telšių, Tauragės |
2003 |
775 |
|
|
|
|
|
|
7. |
Kasmet sudaryti mokslinio lietuvių gestų kalbos tyrimo programą, |
1999–2003 |
1185 |
Tarpžinybinis surdologijos centras kartu su Švietimo ir mokslo ministerija |
|
kuri apimtų visos šalies kurčiųjų vartojamų gestų rinkimą, gestų |
|
|
|
|
kalbos žodyno rengimą ir leksikos norminimą bei turtinimą |
|
|
|
|
(naujų gestų kūrimą), gestų kalbos sandaros gramatikos kūrimą, |
|
|
|
|
informacinių ir mokomųjų priemonių rengimą ir kt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
7.1. |
Tęsti lietuvių kalbos tyrinėjimus, gestų kalbos žodyno rengimą, |
1998 |
500* |
Tarpžinybinis surdologijos centras, Lietuvos kurčiųjų |
|
sakytinės gestų kalbos leksikos rinkimą |
|
|
draugija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.2. |
Parengti lietuvių gestų kalbos žodyno antrąjį tomą |
1999 |
170 |
Tarpžinybinis surdologijos |
|
|
|
|
centras |
|
|
|
|
|
7.3. |
Parengti lietuvių gestų kalbos žodyno trečiąjį tomą |
2000 |
120 |
Tarpžinybinis surdologijos centras |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.4. |
Parengti lietuvių gestų kalbos žodyno ketvirtąjį tomą |
2001 |
125 |
Tarpžinybinis surdologijos centras |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.5. |
Parengti specialių gestų terminų žodyną |
2002 |
130 |
Tarpžinybinis surdologijos |
|
|
|
|
centras |
|
|
|
|
|
7.6. |
Išleisti lietuvių gestų kalbos vadovėlį |
2003 |
140 |
Švietimo ir mokslo ministerija kartu su Tarpžinybiniu surdologijos centru |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.7. |
Kasmet tirti gestų kalbos vertėjų poreikį, gestų kalbos vartotojų |
1998–2003 |
– |
Tarpžinybinis surdologijos centras kartu su Lietuvos |
|
mokymo poreikį, gestų kalbos vertėjų tarnybų efektyvumą |
|
|
kurčiųjų draugija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
Kasmet sudaryti surdopedagogų bei gestų kalbos vertėjų |
1998–2003 |
140 |
Švietimo ir mokslo ministerija kartu su |
|
kvalifikacijos tobulinimo programas |
|
|
Lietuvos kurčiųjų draugija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
Parengti gestų kalbos vertėjų ir tėvų, auginančių kurčius vaikus, gestų mokymo programą |
1998–1999 |
60 (30* tūkst. skirta 1998 m. per Lietuvos invalidų reikalų tarybą prie Vyriausybės) |
Švietimo ir mokslo ministerija, Tarpžinybinis |
|
surdologijos centras, |
|||
|
Lietuvos kurčiųjų draugija |
|||
|
||||
|
||||
|
||||
|
|
|
|
|
10. |
Mokyti tėvus ir gestų kalbos vartotojus gestų kalbos |
1998–2003 |
480 |
Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Lietuvos kurčiųjų draugija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. |
Parengti gestų kalbos mokymo priemones – vadovėlius, vaizdajuostes ir kt. |
1999–2003 |
190 |
Švietimo ir mokslo ministerija, Lietuvos kurčiųjų draugija, Tarpžinybinis surdologijos centras |
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
12. |
Rengti gestų kalbos specialistus |
1999–2003 |
240 |
Švietimo ir mokslo |
|
|
|
|
ministerija |
|
|
|
|
|
13. |
Rengti ilgalaikę lietuvių gestų kalbos propagavimo programą. |
1998–2003 |
– |
Lietuvos televizija kartu su Tarpžinybiniu surdologijos centru, Švietimo ir mokslo ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Lietuvos kurčiųjų draugija |
Svarbiausias ir įdomiausias laidas versti į lietuvių gestų kalbą |
||||
|
|
|
|
|
|
Iš viso |
|
5715 |
|
Pastaba: pagrindiniai programos išlaidų finansavimo šaltiniai – Valstybės biudžetas, numatant lėšas per Invalidų reikalų tarybą prie Vyriausybės, apskričių administracijų biudžetai, savivaldybių biudžetai.