LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL METODINIŲ REKOMENDACIJŲ
2002 m. rugpjūčio 21 d. Nr. 1469
Vilnius
1. Tvirtinu metodines rekomendacijas „Moksleivio krepšelio apskaičiavimo metodika moksleiviams, turintiems specialiųjų poreikių ir ugdomiems bendrojo lavinimo mokyklų bendrosiose klasėse“ (pridedama).
2. Rekomenduoju 2003 m., tvirtinant mokyklų sąmatas, bendrojo lavinimo mokyklų steigėjams vadovautis šiomis rekomendacijomis.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2002 m. rugpjūčio 21 d. įsakymu
Nr. 1469
METODINĖS REKOMENDACIJOS „MOKSLEIVIO KREPŠELIO APSKAIČIAVIMO METODIKA MOKSLEIVIAMS, TURINTIEMS SPECIALIŲJŲ POREIKIŲ IR UGDOMIEMS BENDROJO LAVINIMO MOKYKLŲ BENDROSIOSE KLASĖSE“
I. Bendrosios nuostatos
Pagal Lietuvos Respublikos specialiojo ugdymo įstatymą moksleiviai, turintys specialiųjų poreikių, gali būti ugdomi bendrojo lavinimo mokyklų bendrosiose klasėse, jiems turi būti teikiama pagalba.
1. Moksleivių, turinčių specialiųjų poreikių ir ugdomų bendrojo lavinimo mokyklos bendrosiose klasėse, Moksleivio krepšelio apskaičiavimo metodika rengta atsižvelgiant į ugdymo organizavimo ypatumus:
1.1. pamokos organizuojamos: a) visą mokymosi laiką moksleiviui praleidžiant bendrojo lavinimo klasėje; b) dalį pamokų–atskiroje, specialiųjų poreikių turinčių moksleivių grupėje;
1.2. specialioji pagalba teikiama: a) moksleiviui esant bendrojo lavinimo klasėje per pamokas; b) organizuojant specialiojo ugdymo užsiėmimus grupėse, pogrupiuose ar individualiai po pamokų;
2. Atsižvelgiant į šiuos pagrindinius ugdymo organizavimo aspektus, moksleivio, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių, krepšelį sudaro dvi dalys: 1) bendrosios lėšos, skirtos ugdymo plano įgyvendinimui; 2) papildomos lėšos, skirtos specialiojo ugdymo organizavimui.
2.1. Bendrosios lėšos skaičiuojamos taikant bazinį sutartinio moksleivio koeficientą, kuris apskaičiuojamas pagal moksleivio krepšelio ir sutartinių moksleivių apskaičiavimo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 27 d. nutarimu Nr. 785, visiems moksleiviams, įskaitant ir specialiųjų poreikių turinčiuosius.
2.2. Papildomos lėšos specialiajam ugdymui apskaičiuojamos taikant papildomą sutartinių moksleivių koeficientą, nustatytą moksleiviams pagal atskiras sutrikimų grupes.
2.3. Papildomos lėšos gali būti skiriamos tik tiems moksleiviams, kurių psichinių ar fizinių funkcijų sutrikimą patvirtina pedagoginė-psichologinė tarnyba ar Pedagoginis-psichologinis centras, arba gydytojo išduota pažyma, ir tuo atveju, kai jiems mokantis bendrojo lavinimo mokyklos bendrosiose klasėse organizuojamas specialusis ugdymas.
2.4. Moksleivio krepšelis gali būti apskaičiuojamas taikant šią metodiką, kai yra nustatyti tokie raidos sutrikimai:
2.4.1. kompleksiniai sutrikimai–dviejų ir daugiau sutrikimų deriniai, kuriems esant prireikia daugiau nei vieno specialisto pagalbos;
2.4.5. regos sutrikimai (regėjimo aštrumas geriau matančia akimi su korekcija ne didesnis kaip 0,3–0,1; akiplotis 10–20);
2.4.6. klausos sutrikimai (girdimųjų pojūčių slenkstis geriau girdinčia ausimi ne mažesnis kaip 26–40 dB);
2.5. Papildomos lėšos skiriamos specialiojo pedagogo (jei reikia tiflopedagogo ar surdopedagogo), logopedo, gydomosios kūno kultūros mokytojo, mokytojo konsultanto etatams, integruojantiems užsiėmimams bei visos klasės ir specialiųjų poreikių turinčio moksleivio ugdymo plano skirtumams finansuoti.
II. MOKSLEIVIO, TURINČIO SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ, KREPŠELIO APSKAIČIAVIMO METODIKA
3. Atsižvelgiant į psichinių ar fizinių funkcijų sutrikimą nustačius vidutinį papildomų savaitinių valandų poreikį vienam moksleiviui, buvo apskaičiuoti papildomi moksleivių, turinčių specialiųjų poreikių, ugdymo plano rodikliai.
Papildomi moksleivių, turinčių specialiųjų poreikių, ugdymo plano rodikliai
1 lentelė
Rodikliai |
Kompleksiniai sutrikimai |
Specifiniai pažinimo sutrikimai |
Ribotas intelektas |
Nežymus protinis atsilikimas |
Regos sutrikimai |
Klausos sutrikimai |
Kalbos ir komunikacijos sutrikimai |
Judesio ir padėties sutrikimai |
Vidutiniškas specialiųjų valandų skaičius per savaitę1-am moksleiviui |
3,8 |
1,5 |
2,5 |
2,8 |
2 |
4 |
0,5 |
1,5 |
Pasiruošimas pamokoms |
0,53 |
0,21 |
0,35 |
0,39 |
0,28 |
0,56 |
0,07 |
0,21 |
Iš viso pamokų per savaitę |
4,33 |
1,71 |
2,85 |
3,19 |
2,28 |
4,56 |
0,57 |
1,71 |
Pedagoginių normų skaičius n = h/18 |
0,24 |
0,10 |
0,16 |
0,18 |
0,13 |
0,25 |
0,03 |
0,10 |
3.1. Moksleivio krepšelio koeficientai bazinėms algoms per mėnesį:
k1 spec. = R*n;
R–pedagogo mėnesinio atlyginimo koeficiento vidurkis, apskaičiuojamas pagal Moksleivio krepšelio ir sutartinių moksleivių apskaičiavimo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 birželio 27 d. nutarimu Nr. 785;
n–pedagoginių normų skaičius.
3.2. Socialiniam draudimui skiriamas 31 procento pedagoginės normos dydžio koeficientas:
k2 spec. = (R*n*31)/100
Moksleivio krepšelio apskaičiavimo metodika papildomoms moksleivių, turinčių specialiųjų poreikių, lėšoms
2 lentelė
Sutrikimų grupės |
Papildomas koeficientas 1 moksl. (bazinėmis algomis) K1 spec. = R*n |
Papildomas koeficientas socialiniam draudimui K2 spec = (R*n*31)/100 |
Papildomas koeficientas 1 moksl. per mėnesį kn spec.= k1 spec. + k2 spec. |
Papildomos lėšos Lt/1 moksl. per metus kn spec.*105*12 |
Kompleksiniai sutrikimai |
1,824 |
0,5654 |
2,3894 |
3011 |
Specifiniai pažinimo sutrikimai |
0,76 |
0,2356 |
0,9956 |
1254 |
Ribotas intelektas |
1,216 |
0,3770 |
1,5930 |
2007 |
Nežymus protinis atsilikimas |
1,368 |
0,4241 |
1,7921 |
2258 |
Regos sutrikimai |
0,988 |
0,3063 |
1,2943 |
1631 |
Klausos sutrikimai |
1,9 |
0,589 |
2,4890 |
3136 |
Kalbos ir komunikacijos sutrikimai |
0,228 |
0,0707 |
0,2987 |
376 |
Judesio ir padėties sutrikimai |
0,76 |
0,2356 |
0,9956 |
1254 |
3.4. Bazinis moksleivio krepšelio koeficientas (Kb = 1,2340) apskaičiuotas vadovaujantis Moksleivio krepšelio ir sutartinių moksleivių apskaičiavimo metodika, patvirtinta L R Vyriausybės 2001 m. birželio 27 d. nutarimu Nr. 785, skiriamas vienam sutartiniam moksleiviui, todėl papildomas sutartinių moksleivių koeficientas moksleiviams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, apskaičiuojamas taip:
K = kn spec. / Kb
K (kompleksiniai sutrikimai) |
= 1,9363 |
K (specifiniai pažinimo sutrikimai) |
= 0,8068 |
K (ribotas intelektas) |
= 1,2909 |
K (protinis atsilikimas) |
= 1,4523 |
K (regos sutrikimai) |
= 1,0489 |
K (klausos sutrikimai) |
= 2,0170 |
K (kalbos ir komunikacijos sutrikimai) |
= 0,2421 |
K (judesio ir padėties sutrikimai) |
= 0,8068 |
3.5. Įvertinus tai, kad, be papildomų sutartinių moksleivių koeficientų specialiajam ugdymui, yra naudojami ir koeficientai bendrajam ugdymo procesui vykdyti, bendri sutartinių moksleivių koeficientai pagal klasių grupes apskaičiuojami taip: sutartinių moksleivių koeficientas + papildomi koeficientai specialiajam ugdymui.
Bendrieji sutartinių moksleivių koeficientai pagal klasių grupes
3 lentelė
Klasių koncentrai |
Kompleksiniai sutrikimai |
Specifiniai pažinimo sutrikimai |
Ribotas intelektas |
Nežymus protinis atsilikimas |
Regos sutrikimai |
Klausos sutrikimai |
Kalbos ir komunikacijos sutrikimai |
Judesio ir padėties sutrikimai |
1–4 klasės |
2,7571 |
1,6276 |
2,1117 |
2,2731 |
1,8697 |
2,8378 |
1,0629 |
1,6276 |
1–4 kl. (tautinių mažumų) |
2,8392 |
1,7097 |
2,1938 |
2,3552 |
1,9518 |
2,9199 |
1,145 |
1,7097 |
5–8 klasės |
2,9363 |
1,8068 |
2,2909 |
2,4523 |
2,0489 |
3,017 |
1,2421 |
1,8068 |
5–8 kl. (tautinių mažumų) |
3,0363 |
1,9068 |
2,3909 |
2,5523 |
2,1489 |
3,117 |
1,3421 |
1,9068 |
9–10 (1–2 gimn.) klasės |
3,1276 |
1,9981 |
2,4822 |
2,6436 |
2,2402 |
3,2083 |
1,4334 |
1,9981 |
9–10 (1–2 gimn.) kl. (tautinių mažumų) |
3,2467 |
2,1172 |
2,6013 |
2,7627 |
2,3593 |
3,3274 |
1,5525 |
2,1172 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11–12 (3–4 gimn.) klasės |
3,2467 |
2,1172 |
2,6013 |
2,7627 |
2,3593 |
3,3274 |
1,5525 |
2,1172 |
11–12 (3–4 gimn.) kl. |
3,3777 |
2,2482 |
2,7323 |
2,8937 |
2,4903 |
3,4584 |
1,6835 |
2,2482 |
(tautinių mažumų) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lėšos litais 2003 metams
vienam moksleiviui, turinčiam specialiųjų poreikių (bazinis krepšelis 1538 Lt)
4 lentelė
Klasių koncentrai |
Kompleksiniai sutrikimai |
Specifiniai pažinimo sutrikimai |
Ribotas intelektas |
Nežymus protinis atsilikimas |
Regos sutrikimai |
Klausos sutrikimai |
Kalbos ir komunikacijos sutrikimai |
Judesio ir padėties sutrikimai |
1–4 klasės |
4240 |
2503 |
3248 |
3496 |
2876 |
4365 |
1635 |
2503 |
1–4 kl. (tautinių mažumų) |
4367 |
2630 |
3374 |
3622 |
3002 |
4491 |
1761 |
2630 |
5–8 klasės |
4516 |
2779 |
3523 |
3772 |
3151 |
4640 |
1910 |
2779 |
5–8 kl. (tautinių mažumų) |
4670 |
2933 |
3677 |
3925 |
3305 |
4794 |
2064 |
2933 |
9–10 (1–2 gimn.) klasės |
4810 |
3073 |
3818 |
4066 |
3445 |
4934 |
2205 |
3073 |
9–10 (1–2 gimn.) kl. |
4993 |
3256 |
4001 |
4249 |
3629 |
5118 |
2388 |
3256 |
(tautinių mažumų) |
|
|
|
|
|
|
|
|
11–12 (3–4 gimn.) klasės |
4993 |
3256 |
4001 |
4249 |
3629 |
5118 |
2388 |
3256 |
11–12 (3–4 gimn.) kl. (tautinių mažumų) |
5195 |
3458 |
4202 |
4451 |
3830 |
5319 |
2589 |
3458 |
PASTABA.
2003 m., apskaičiuojant lėšas moksleivių, turinčių specialiųjų poreikių, ugdymui bendrojo lavinimo klasėse, siūlytume: pirmiausia taikyti bazinį moksleivio krepšelio koeficientą kaip normaliai besivystančiam vaikui, paskui pridėti papildomą koeficientą pagal sutrikimą. Tokiu būdu būtų aiškus lėšų poreikis atskirus sutrikimus turinčių moksleivių grupėms. Siūlomos lentelės pavyzdys pateikiamas priede.
______________
Priedas
Ugdymo išlaidų apskaičiavimas pagal moksleivio krepšelį ir sutartinių moksleivių koeficientus
Lentelės pavyzdys
Švietimo įstaiga |
Moksleivių skaičius, įskaitant specialiųjų poreikių turinčiuosius |
Iš jų moksleiviai, turintys specialiųjų ugdymosi poreikių pagal atskiras sutrikimų grupes |
Iš viso moksleivių skaičius |
||||||||||||||||
1–4 klasės |
5–8 klasės |
9–10 klasės |
1–2 gimn. |
11-12 (3-4 gimn.) |
Kompleksiniai sutrikimai |
Specifiniai pažinimo sutrikimai |
Ribotas intelektas |
Nežymus protinis atsilikimas |
Regos sutrikimai |
Klausos sutrikimai |
Kalbos ir komunikacijos sutrikimai |
Judesio ir padėties sutrikimai |
|||||||
Moksleivių skaičius |
Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius |
Moksleivių skaičius |
Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius |
Moksleivių skaičius |
Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius |
Moksleivių skaičius |
Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius |
Moksleivių skaičius |
Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iš viso |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Švietimo įstaiga |
Sutartinių moksleivių skaičius, įskaitant specialiųjų poreikių turinčiuosius |
Iš jų specialiųjų poreikių turinčių sutartinių moksleivių pagal atskiras sutrikimų grupes |
Iš viso moksleivių skaičius |
||||||||||||||||
1–4 klasės |
5–8 klasės |
9–10 klasės |
1–2 gimn. |
11-12 (3-4 gimn.) |
Kompleksiniai sutrikimai |
Specifiniai pažinimo sutrikimai |
Ribotas intelektas |
Nežymus protinis atsilikimas |
Regos sutrikimai |
Klausos sutrikimai |
Kalbos ir komunikacijos sutrikimai |
Judesio ir padėties sutrikimai |
|||||||
Moksleivių skaičius |
Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius |
Moksleivių skaičius |
Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius |
Moksleivių skaičius |
Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius |
Moksleivių skaičius |
Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius |
Moksleivių skaičius |
Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iš viso |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
______________