LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL METODINIŲ REKOMENDACIJŲ

 

2002 m. rugpjūčio 21 d. Nr. 1469

Vilnius

 

Įgyvendindamas bendrojo lavinimo mokyklų finansavimo reformos nuostatas,

1. Tvirtinu metodines rekomendacijas „Moksleivio krepšelio apskaičiavimo metodika moksleiviams, turintiems specialiųjų poreikių ir ugdomiems bendrojo lavinimo mokyklų bendrosiose klasėse“ (pridedama).

2. Rekomenduoju 2003 m., tvirtinant mokyklų sąmatas, bendrojo lavinimo mokyklų steigėjams vadovautis šiomis rekomendacijomis.

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO Ministras                                            Algirdas Monkevičius

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2002 m. rugpjūčio 21 d. įsakymu

Nr. 1469

 

METODINĖS REKOMENDACIJOS „MOKSLEIVIO KREPŠELIO APSKAIČIAVIMO METODIKA MOKSLEIVIAMS, TURINTIEMS SPECIALIŲJŲ POREIKIŲ IR UGDOMIEMS BENDROJO LAVINIMO MOKYKLŲ BENDROSIOSE KLASĖSE“

 

I. Bendrosios nuostatos

 

Pagal Lietuvos Respublikos specialiojo ugdymo įstatymą moksleiviai, turintys specialiųjų poreikių, gali būti ugdomi bendrojo lavinimo mokyklų bendrosiose klasėse, jiems turi būti teikiama pagalba.

1. Moksleivių, turinčių specialiųjų poreikių ir ugdomų bendrojo lavinimo mokyklos bendrosiose klasėse, Moksleivio krepšelio apskaičiavimo metodika rengta atsižvelgiant į ugdymo organizavimo ypatumus:

1.1. pamokos organizuojamos: a) visą mokymosi laiką moksleiviui praleidžiant bendrojo lavinimo klasėje; b) dalį pamokų–atskiroje, specialiųjų poreikių turinčių moksleivių grupėje;

1.2. specialioji pagalba teikiama: a) moksleiviui esant bendrojo lavinimo klasėje per pamokas; b) organizuojant specialiojo ugdymo užsiėmimus grupėse, pogrupiuose ar individualiai po pamokų;

1.3. sutrikusių funkcijų lavinimas organizuojamas individualiai, grupėmis ar pogrupiais;

1.4. saviraiška, specialieji gebėjimai, veiklos visuomenėje įgūdžiai formuojami integruojančių užsiėmimų metu, saviraiškos grupėse, vykdant projektus ir kitą aktyvią ugdomąją veiklą.

2. Atsižvelgiant į šiuos pagrindinius ugdymo organizavimo aspektus, moksleivio, turinčio specialiųjų ugdymosi poreikių, krepšelį sudaro dvi dalys: 1) bendrosios lėšos, skirtos ugdymo plano įgyvendinimui; 2) papildomos lėšos, skirtos specialiojo ugdymo organizavimui.

2.1. Bendrosios lėšos skaičiuojamos taikant bazinį sutartinio moksleivio koeficientą, kuris apskaičiuojamas pagal moksleivio krepšelio ir sutartinių moksleivių apskaičiavimo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 27 d. nutarimu Nr. 785, visiems moksleiviams, įskaitant ir specialiųjų poreikių turinčiuosius.

2.2. Papildomos lėšos specialiajam ugdymui apskaičiuojamos taikant papildomą sutartinių moksleivių koeficientą, nustatytą moksleiviams pagal atskiras sutrikimų grupes.

2.3. Papildomos lėšos gali būti skiriamos tik tiems moksleiviams, kurių psichinių ar fizinių funkcijų sutrikimą patvirtina pedagoginė-psichologinė tarnyba ar Pedagoginis-psichologinis centras, arba gydytojo išduota pažyma, ir tuo atveju, kai jiems mokantis bendrojo lavinimo mokyklos bendrosiose klasėse organizuojamas specialusis ugdymas.

2.4. Moksleivio krepšelis gali būti apskaičiuojamas taikant šią metodiką, kai yra nustatyti tokie raidos sutrikimai:

2.4.1. kompleksiniai sutrikimai–dviejų ir daugiau sutrikimų deriniai, kuriems esant prireikia daugiau nei vieno specialisto pagalbos;

2.4.2. specifiniai pažinimo sutrikimai, sukeliantys mokymosi negales;

2.4.3. ribotas intelektas;

2.4.4. nežymus protinis atsilikimas;

2.4.5. regos sutrikimai (regėjimo aštrumas geriau matančia akimi su korekcija ne didesnis kaip 0,3–0,1; akiplotis 10–20);

2.4.6. klausos sutrikimai (girdimųjų pojūčių slenkstis geriau girdinčia ausimi ne mažesnis kaip 26–40 dB);

2.4.7. kalbos ir komunikacijos sutrikimai (būtini logopediniai užsiėmimai);

2.4.8. judesio ir padėties (būtinos gydomosios kūno kultūros pratybos).

2.5. Papildomos lėšos skiriamos specialiojo pedagogo (jei reikia tiflopedagogo ar surdopedagogo), logopedo, gydomosios kūno kultūros mokytojo, mokytojo konsultanto etatams, integruojantiems užsiėmimams bei visos klasės ir specialiųjų poreikių turinčio moksleivio ugdymo plano skirtumams finansuoti.

2.6. Pedagogo padėjėjų etatai steigiami savivaldybių lėšomis.

2.7. Organizuojant specialųjį ugdymą, gali būti grupuojami skirtingus sutrikimus turintys moksleiviai, jei jiems reikalingi tie patys specialieji užsiėmimai.

 

II. MOKSLEIVIO, TURINČIO SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ, KREPŠELIO APSKAIČIAVIMO METODIKA

 

3. Atsižvelgiant į psichinių ar fizinių funkcijų sutrikimą nustačius vidutinį papildomų savaitinių valandų poreikį vienam moksleiviui, buvo apskaičiuoti papildomi moksleivių, turinčių specialiųjų poreikių, ugdymo plano rodikliai.

 

Papildomi moksleivių, turinčių specialiųjų poreikių, ugdymo plano rodikliai

1 lentelė

 

Rodikliai

Kompleksiniai sutrikimai

Specifiniai pažinimo sutrikimai

Ribotas intelektas

Nežymus protinis atsilikimas

Regos sutrikimai

Klausos sutrikimai

Kalbos ir komunikacijos sutrikimai

Judesio ir padėties sutrikimai

Vidutiniškas specialiųjų valandų skaičius per savaitę1-am moksleiviui

3,8

1,5

2,5

2,8

2

4

0,5

1,5

Pasiruošimas pamokoms

0,53

0,21

0,35

0,39

0,28

0,56

0,07

0,21

Iš viso pamokų per savaitę

4,33

1,71

2,85

3,19

2,28

4,56

0,57

1,71

Pedagoginių normų skaičius n = h/18

0,24

0,10

0,16

0,18

0,13

0,25

0,03

0,10

3.1. Moksleivio krepšelio koeficientai bazinėms algoms per mėnesį:

k1 spec. = R*n;

R–pedagogo mėnesinio atlyginimo koeficiento vidurkis, apskaičiuojamas pagal Moksleivio krepšelio ir sutartinių moksleivių apskaičiavimo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 birželio 27 d. nutarimu Nr. 785;

n–pedagoginių normų skaičius.

3.2. Socialiniam draudimui skiriamas 31 procento pedagoginės normos dydžio koeficientas:

k2 spec.  = (R*n*31)/100

3.3. Papildomos lėšos moksleivių, turinčių specialiųjų poreikių, ugdymui apskaičiuojamos pagal atskiras sutrikimų grupes.

 

Moksleivio krepšelio apskaičiavimo metodika papildomoms moksleivių, turinčių specialiųjų poreikių, lėšoms

2 lentelė

 

Sutrikimų grupės

Papildomas koeficientas 1 moksl. (bazinėmis algomis)

K1 spec. = R*n

Papildomas koeficientas socialiniam draudimui K2 spec = (R*n*31)/100

Papildomas koeficientas 1 moksl. per mėnesį kn spec.= k1 spec. + k2 spec.

Papildomos lėšos Lt/1 moksl. per metus kn spec.*105*12

Kompleksiniai sutrikimai

1,824

0,5654

2,3894

3011

Specifiniai pažinimo sutrikimai

0,76

0,2356

0,9956

1254

Ribotas intelektas

1,216

0,3770

1,5930

2007

Nežymus protinis atsilikimas

1,368

0,4241

1,7921

2258

Regos sutrikimai

0,988

0,3063

1,2943

1631

Klausos sutrikimai

1,9

0,589

2,4890

3136

Kalbos ir komunikacijos sutrikimai

0,228

0,0707

0,2987

376

Judesio ir padėties sutrikimai

0,76

0,2356

0,9956

1254

3.4. Bazinis moksleivio krepšelio koeficientas (Kb = 1,2340) apskaičiuotas vadovaujantis Moksleivio krepšelio ir sutartinių moksleivių apskaičiavimo metodika, patvirtinta L R Vyriausybės 2001 m. birželio 27 d. nutarimu Nr. 785, skiriamas vienam sutartiniam moksleiviui, todėl papildomas sutartinių moksleivių koeficientas moksleiviams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, apskaičiuojamas taip:

 

K = kn spec. / Kb

 

K (kompleksiniai sutrikimai)

= 1,9363

K (specifiniai pažinimo sutrikimai)

= 0,8068

K (ribotas intelektas)

= 1,2909

K (protinis atsilikimas)

= 1,4523

K (regos sutrikimai)

= 1,0489

K (klausos sutrikimai)

= 2,0170

K (kalbos ir komunikacijos sutrikimai)

= 0,2421

K (judesio ir padėties sutrikimai)

= 0,8068

 

3.5. Įvertinus tai, kad, be papildomų sutartinių moksleivių koeficientų specialiajam ugdymui, yra naudojami ir koeficientai bendrajam ugdymo procesui vykdyti, bendri sutartinių moksleivių koeficientai pagal klasių grupes apskaičiuojami taip: sutartinių moksleivių koeficientas + papildomi koeficientai specialiajam ugdymui.

 

Bendrieji sutartinių moksleivių koeficientai pagal klasių grupes

3 lentelė

 

Klasių koncentrai

Kompleksiniai sutrikimai

Specifiniai pažinimo sutrikimai

Ribotas intelektas

Nežymus protinis atsilikimas

Regos sutrikimai

Klausos sutrikimai

Kalbos ir komunikacijos sutrikimai

Judesio ir padėties sutrikimai

1–4 klasės

2,7571

1,6276

2,1117

2,2731

1,8697

2,8378

1,0629

1,6276

1–4 kl. (tautinių mažumų)

2,8392

1,7097

2,1938

2,3552

1,9518

2,9199

1,145

1,7097

5–8 klasės

2,9363

1,8068

2,2909

2,4523

2,0489

3,017

1,2421

1,8068

5–8 kl. (tautinių mažumų)

3,0363

1,9068

2,3909

2,5523

2,1489

3,117

1,3421

1,9068

9–10 (1–2 gimn.) klasės

3,1276

1,9981

2,4822

2,6436

2,2402

3,2083

1,4334

1,9981

9–10 (1–2 gimn.) kl. (tautinių mažumų)

3,2467

2,1172

2,6013

2,7627

2,3593

3,3274

1,5525

2,1172

 

 

 

 

 

 

 

 

11–12 (3–4 gimn.) klasės

3,2467

2,1172

2,6013

2,7627

2,3593

3,3274

1,5525

2,1172

11–12 (3–4 gimn.) kl.

3,3777

2,2482

2,7323

2,8937

2,4903

3,4584

1,6835

2,2482

(tautinių mažumų)

 

 

 

 

 

 

 

 

______________

 

Lėšos litais 2003 metams

vienam moksleiviui, turinčiam specialiųjų poreikių (bazinis krepšelis 1538 Lt)

4 lentelė

 

Klasių koncentrai

Kompleksiniai sutrikimai

Specifiniai pažinimo sutrikimai

Ribotas intelektas

Nežymus protinis atsilikimas

Regos sutrikimai

Klausos sutrikimai

Kalbos ir komunikacijos sutrikimai

Judesio ir padėties sutrikimai

1–4 klasės

4240

2503

3248

3496

2876

4365

1635

2503

1–4 kl. (tautinių mažumų)

4367

2630

3374

3622

3002

4491

1761

2630

5–8 klasės

4516

2779

3523

3772

3151

4640

1910

2779

5–8 kl. (tautinių mažumų)

4670

2933

3677

3925

3305

4794

2064

2933

9–10 (1–2 gimn.) klasės

4810

3073

3818

4066

3445

4934

2205

3073

9–10 (1–2 gimn.) kl.

4993

3256

4001

4249

3629

5118

2388

3256

(tautinių mažumų)

 

 

 

 

 

 

 

 

11–12 (3–4 gimn.) klasės

4993

3256

4001

4249

3629

5118

2388

3256

11–12 (3–4 gimn.) kl. (tautinių mažumų)

5195

3458

4202

4451

3830

5319

2589

3458

PASTABA.

2003 m., apskaičiuojant lėšas moksleivių, turinčių specialiųjų poreikių, ugdymui bendrojo lavinimo klasėse, siūlytume: pirmiausia taikyti bazinį moksleivio krepšelio koeficientą kaip normaliai besivystančiam vaikui, paskui pridėti papildomą koeficientą pagal sutrikimą. Tokiu būdu būtų aiškus lėšų poreikis atskirus sutrikimus turinčių moksleivių grupėms. Siūlomos lentelės pavyzdys pateikiamas priede.

______________

 


Priedas

 

Ugdymo išlaidų apskaičiavimas pagal moksleivio krepšelį ir sutartinių moksleivių koeficientus

Lentelės pavyzdys

Švietimo įstaiga

Moksleivių skaičius, įskaitant specialiųjų poreikių turinčiuosius

Iš jų moksleiviai, turintys specialiųjų ugdymosi poreikių pagal atskiras sutrikimų grupes

Iš viso moksleivių skaičius

1–4 klasės

5–8 klasės

9–10 klasės

1–2 gimn.

11-12 (3-4 gimn.)

Kompleksiniai sutrikimai

Specifiniai pažinimo sutrikimai

Ribotas intelektas

Nežymus protinis atsilikimas

Regos sutrikimai

Klausos sutrikimai

Kalbos ir komunikacijos sutrikimai

Judesio ir padėties sutrikimai

Moksleivių skaičius

Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius

Moksleivių skaičius

Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius

Moksleivių skaičius

Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius

Moksleivių skaičius

Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius

Moksleivių skaičius

Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš viso

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Švietimo įstaiga

Sutartinių moksleivių skaičius, įskaitant specialiųjų poreikių turinčiuosius

Iš jų specialiųjų poreikių turinčių sutartinių moksleivių pagal atskiras sutrikimų grupes

Iš viso moksleivių skaičius

1–4 klasės

5–8 klasės

9–10 klasės

1–2 gimn.

11-12 (3-4 gimn.)

Kompleksiniai sutrikimai

Specifiniai pažinimo sutrikimai

Ribotas intelektas

Nežymus protinis atsilikimas

Regos sutrikimai

Klausos sutrikimai

Kalbos ir komunikacijos sutrikimai

Judesio ir padėties sutrikimai

Moksleivių skaičius

Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius

Moksleivių skaičius

Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius

Moksleivių skaičius

Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius

Moksleivių skaičius

Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius

Moksleivių skaičius

Savarankiškai besimokančių moksl. skaičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš viso

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________