LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBĖS VALDYMO INSTITUCIJŲ, ĮSTAIGŲ, APSKRIČIŲ ADMINISTRACIJŲ, SAVIVALDYBIŲ IR KITŲ ASMENŲ PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANŲ (PRIEMONIŲ PLANŲ) RENGIMO REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO
2009 m. vasario 26 d. Nr. V-141
Vilnius
Įgyvendindamas Valstybinės pasirengimo gripo pandemijai programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. sausio 23 d. nutarimu Nr. 67 (Žin., 2008, Nr. 16-554), įgyvendinimo 2008–2009 metų priemonių plano 1.3 punktą,
tvirtinu Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, apskričių administracijų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijas (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos sveikatos
apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d.
įsakymu Nr. V-141
VALSTYBĖS VALDYMO INSTITUCIJŲ, ĮSTAIGŲ, APSKRIČIŲ VIRŠININKŲ ADMINISTRACIJŲ, SAVIVALDYBIŲ IR KITŲ ASMENŲ PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANŲ (PRIEMONIŲ PLANŲ) RENGIMO REKOMENDACIJOS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, apskričių viršininkų administracijų, savivaldybių ir kitų asmenų (toliau – Subjektų) rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) nustato rekomenduojamo pobūdžio taisykles dėl gripo pandemijos planų (priemonių planų) rengimo prielaidų ir krypčių, Subjektų veiklos, susijusios su pasirengimo gripo pandemijai, tęstinumo užtikrinimu, Subjektų funkcijų rengiantis gripo pandemijai vykdymo.
2. Apskričių viršininkų administracijos ir įgaliotos savivaldybių institucijos kartu su teritorinėmis visuomenės sveikatos priežiūros įstaigomis rengia apskričių ir savivaldybių, kaip teritorinių administracinių vienetų, pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus).
3. Pasirengimo gripo pandemijai planas (priemonių planas) yra Subjekto civilinės saugos parengties ekstremalioms situacijoms plano sudedamoji dalis arba priedas.
4. Ministerijos, apskričių viršininkų administracijos ir įgaliotos savivaldybių institucijos rengia ir tvirtina į jų reguliavimo sritį patenkančių subjektų, kurių veiklos tęstinumas ir funkcijų vykdymas yra gyvybiškai svarbus siekiant užtikrinti viešąjį saugumą ir patenkinti būtinuosius visuomenės poreikius, sąrašus. Į šiuos sąrašus įtraukti subjektai turi rengti pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus).
5. Rengdami pasirengimo gripo pandemijai planą (priemonių planą), Subjektai turi numatyti veiksmus vadovaudamiesi Pasirengimo gripo pandemijai veiksmų planu pagal gripo pandemijos etapus, kurį tvirtina Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras.
6. Visuomenė ir Subjektai esant gripo pandemijos grėsmei informuojami vadovaujantis Keitimosi informacija apie ekstremalią situaciją ar ekstremalų įvykį tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2007 m. kovo 30 d. įsakymu Nr. 1V-114 (Žin., 2007, Nr. 40-1515).
7. Rekomendacijos parengtos vadovaujantis:
7.1. Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymu (Žin., 1998, Nr. 115-3230);
7.2. Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymu (Žin., 1996, Nr. 104-2363; 2001, Nr. 112-4069);
7.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. sausio 23 d. nutarimu Nr. 67 „Dėl Valstybinės pasirengimo gripo pandemijai programos patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 16-554);
7.4. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2006 m. rugpjūčio 8 d. įsakymu Nr. V-681 „Dėl gyventojų grupių, kurioms gripo pandemijos metu prioriteto tvarka turi būti skiriami valstybės biudžeto lėšomis įsigyti antivirusiniai vaistai, nustatymo“ (Žin., 2006, Nr. 88-3485);
7.5. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2008 m. liepos 31 d. įsakymu Nr. V-719 „Dėl Būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų, sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 91-3655);
7.6. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2004 m. spalio 14 d. įsakymu Nr. V-716 „Dėl Darbuotojų, kurie skiepijami darbdavio lėšomis, profesijų ir pareigybių sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 155-5664);
8. Rekomendacijos rengtos pagal Pasaulio sveikatos organizacijos, Europos ligų kontrolės centro, Jungtinių Amerikos Valstijų Sveikatos ir socialinių reikalų departamento Ligų kontrolės centro ir kitų institucijų publikacijas.
9. Subjektų pasirengimo gripo pandemijai planai (priemonių planai) rengiami pagal Rekomendacijų 1 priede išdėstytą tipinę plano struktūrą.
II. PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANO (PRIEMONIŲ PLANO) RENGIMO PRIELAIDOS IR KRYPTYS
11. Rengiant Subjekto pasirengimo gripo pandemijai planą (priemonių planą), reikia atsižvelgti į šias prielaidas:
11.1. Poveikis gyventojų sveikatai:
11.2. Neatvykimas į darbą:
11.3. Poveikis ekonomikai ir ūkiui:
11.3.1. sergamumui gripu padidėjus, gali sutrikti ūkio subjektų veikla, importas ir eksportas, susisiekimas, maisto tiekimas, komunalinių paslaugų teikimas ir pan.;
III. SUBJEKTO VEIKLOS TĘSTINUMO UŽTIKRINIMAS
GRIPO PANDEMIJOS METU
13. Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plane (priemonių plane) turi būti numatytos priemonės veiklos tęstinumui užtikrinti ir Rekomendacijų IV skyriuje išdėstytoms Subjekto funkcijoms vykdyti.
14. Siekiant užtikrinti Subjekto veiklos tęstinumą, keliami šie uždaviniai:
14.1. nustatyti svarbiausias veiklos sritis, kurios gripo pandemijos metu turi būti vykdomos nepertraukiamai, ir išdėstyti jas prioriteto tvarka;
14.2. numatyti veiklos sritis ir veiksmus, kurie būtini užtikrinant nepertraukiamą svarbiausių funkcijų vykdymą;
14.3. numatyti minimalius žmogiškuosius ir materialinius išteklius, kurie reikalingi vykdant svarbiausias funkcijas ir veiksmus;
15. Būtina vadovaujantis Rekomendacijų 11 punkte nurodytomis planavimo prielaidomis ir pagal Rekomendacijų 4 priede pateiktą Subjekto darbuotojų, kurie sirgs pandeminiu gripu, skaičiaus prognozavimo metodiką prognozuoti, kiek Subjekto ir jo struktūrinių padalinių darbuotojų susirgs pandeminiu gripu, ir Subjekto pasirengimo gripo pandemijai planą (priemonių planą) rengti atsižvelgiant į šiuos skaičius.
16. Rekomenduojama iš anksto numatyti, kurie Subjekto struktūriniai padaliniai ir darbuotojai esant dideliam susirgusiųjų pandeminiu gripu skaičiui prireikus galėtų pavaduoti kitus (vykdyti svarbiausias jų funkcijas), taip pat numatyti galimybes teisės aktų nustatyta tvarka pasitelkti pakaitinius darbuotojus.
17. Jei įmanoma, patartina išnaudoti darbo namuose galimybes, nustatyti Subjekto darbuotojų darbo namuose tvarką.
IV. SUBJEKTŲ FUNKCIJOS RENGIANTIS GRIPO PANDEMIJAI
19. Ministerijos, rengdamosi gripo pandemijai vykdo šias bendrąsias funkcijas:
19.1. rengia ir tvirtina pasirengimo gripo pandemijai planą (priemonių planą), kuris yra ministerijos civilinės saugos parengties ekstremalioms situacijoms plano sudedamoji dalis arba priedas, ir koordinuoja jo įgyvendinimą;
19.2. užtikrina pavaldžių įstaigų pasirengimą gripo pandemijai ir jų dalyvavimą mažinant gripo pandemijos padarinius;
19.4. tvirtina ministerijos ekstremalių situacijų valdymo centro veiklos nuostatus ir vykdo kitas ministerijos civilinės saugos parengties ekstremalioms situacijoms plane išdėstytas funkcijas;
20. Rengiantis gripo pandemijai ministerijos pagal savo kompetenciją vykdo šias funkcijas:
20.1. Sveikatos apsaugos ministerija:
20.1.1. pagal Pasaulio sveikatos organizacijos (toliau – PSO) ir Europos Komisijos rekomendacijas bei gripo epidemiologinę situaciją pasaulyje nuolat tikslina ir koreguoja pasirengimo gripo pandemijai priemones;
20.1.2. planuoja, koordinuoja ir kontroliuoja Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos (toliau – LNSS) asmens sveikatos priežiūros įstaigų ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą gripo pandemijai;
20.1.3. įgyvendina būtinas asmens sveikatos priežiūros ir visuomenės sveikatos priežiūros priemones pasirengiant gripo pandemijai (profilaktikos, gydymo ir laboratorinės diagnostikos priemones);
20.1.4. užtikrina ir koordinuoja nuolatinį keitimąsi informacija su PSO, Europos Sąjungos institucijomis ir suinteresuotomis valstybėmis narėmis, siekiant įvertinti galimos gripo pandemijos grėsmės pobūdį ir apimtį bei taikytinas atsakomąsias priemones;
20.1.5. teikia siūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei (toliau – LRV) dėl gripo pandemijos paskelbimo Lietuvoje;
20.1.6. užtikrina valstybės medicinos materialinių išteklių rezervo, reikalingo sveikatos priežiūrai gripo pandemijos atveju, tvarkymą ir naudojimą;
20.1.7. koordinuoja asmens sveikatos priežiūros ir visuomenės sveikatos priežiūros specialistų mokymą pasirengimo gripo pandemijai klausimais;
20.1.10. metodiškai vadovauja kitų valstybės valdymo ir savivaldos institucijų pasirengimui gripo pandemijai;
20.1.11. bendradarbiauja su Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba – keičiasi su ja informacija gyvūnų (ypač paukščių) sveikatos, virusologinės tarp gyvūnų cirkuliuojančio gripo viruso diagnostikos klausimais;
20.1.12. rengia visuomenės informavimo ir keitimosi informacija tarp valstybės valdymo įstaigų ar institucijų planą ir koordinuoja jo įgyvendinimą;
20.1.13. užtikrina informacijos apie gripą ir gripo pandemijos grėsmę Lietuvoje ir pasaulyje rengimą, atnaujinimą ir teikimą specialistams, žiniasklaidos priemonėms ir visuomenei;
20.2. Finansų ministerija teisės aktų nustatyta tvarka finansuoja gripo pandemijos padarinių šalinimo priemones;
20.3. Krašto apsaugos ministerija teisės aktų nustatyta tvarka planuoja karinių vienetų panaudojimą teikiant pagalbą kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms, kai įvykio mastas sparčiai didėja, atskiroms gelbėjimo ir kitiems neatidėliotiniems darbams susirgimų, sukeltų gripo viruso, židinyje ar gripo pandemijos metu atlikti;
20.4. Kultūros ministerija:
20.4.1. pagal savo kompetenciją planuoja užtikrinti kultūros vertybių apsaugą gripo pandemijos metu;
20.5. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija numato siūlymus dėl priemonių, kaip mažinti gripo pandemijos socialinius padarinius ir padarinius darbo rinkai;
20.6. Susisiekimo ministerija:
20.6.1. pagal Vidaus reikalų ministerijos pateiktus ir su ryšio paslaugų operatoriais suderintus prioritetinių ryšių sąrašus numato viešųjų ryšių tinklų ir viešųjų elektroninių ryšių paslaugų palaikymo prioritetus gripo pandemijai kilus;
20.6.2. teikia apskričių ir savivaldybių institucijoms metodinę pagalbą transporto priemonių skyrimo ir transporto paslaugų organizavimo gripo pandemijai kilus klausimais;
20.6.3. įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka numato ūkio subjektams, teikiantiems elektroninių ryšių tinklus ir (ar) paslaugas, taip pat aparatūros ir įrenginių savininkams ar naudotojams privalomus nurodymus, užduotis ir užsakymus apsaugoti ir palaikyti reikiamus elektroninių ryšių tinklus, juos sujungti ir prireikus apriboti visuomenės galimybę naudotis elektroninių ryšių tinklais;
20.7. Švietimo ir mokslo ministerija:
20.7.1. planuoja apskričių viršininkų administracijų ir savivaldybių švietimo padalinių veiklos koordinavimą organizuojant švietimo įstaigų darbą gripo pandemijos metu;
20.8. Teisingumo ministerija teikia rekomendacijas dėl gripo pandemiją ribojančių priemonių įgyvendinimo laisvės atėmimo vietose;
20.9. Užsienio reikalų ministerija:
20.9.1. koordinuoja informacijos gripo pandemijos klausimais skleidimą Lietuvoje esančioms užsienio valstybių ambasadoms ir konsulatams;
20.10. Ūkio ministerija:
20.10.1. numato energijos išteklių ir energijos tiekimo energetikos įmonėms ir vartotojams galimybes šalies mastu;
20.11. Vidaus reikalų ministerija:
21. Apskrities viršininkas rengiantis gripo pandemijai vykdo šias funkcijas:
21.2. kartu su teritorinėmis visuomenės sveikatos priežiūros įstaigomis rengia apskrities pasirengimo gripo pandemijai planą (priemonių planą), kuris yra apskrities civilinės saugos parengties ekstremalioms situacijoms plano sudedamoji dalis arba priedas, ir jį tvirtina (į šį planą įtraukiamos ir priemonės apskrities viršininko administracijos pasirengimui gripo pandemijai ir veiklai jai kilus užtikrinti);
21.3. kartu su teritorinėmis visuomenės sveikatos priežiūros įstaigomis organizuoja ir koordinuoja apskrities pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano) įgyvendinimą;
21.4. kartu su teritorinėmis visuomenės sveikatos priežiūros įstaigomis kontroliuoja apskrities savivaldybių pasirengimo gripo pandemijai eigą, planų rengimą ir įgyvendinimą;
21.5. teisės aktų nustatyta tvarka informuoja LRV, VESK, kitas institucijas apie gripo pandemijos situaciją apskrityje;
21.7. kreipiasi į LRV pagalbos, kai gripo pandemijos padariniams mažinti nepakanka apskrities pajėgų ir išteklių;
21.9. numato sveikatos priežiūros, švietimo, socialines ir kitas gyvybiškai būtinas paslaugas (transporto, ryšių, aprūpinimo maistu ir kt.) teikiančių įstaigų darbo organizavimo tvarką;
21.10. prireikus priima sprendimus dėl apskrities viršininko administracijai pavaldžiose įstaigose vykstančių kultūros renginių apribojimo ar atšaukimo;
22. Savivaldybės administracijos direktorius rengiantis gripo pandemijai vykdo šias funkcijas:
22.2. kartu su teritorinėmis visuomenės sveikatos priežiūros įstaigomis rengia savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai planą (priemonių planą), kuris yra savivaldybės civilinės saugos parengties ekstremalioms situacijoms plano sudedamoji dalis arba priedas, ir jį tvirtina (į šį planą įtraukiamos ir savivaldybės administracijos pasirengimo gripo pandemijai ir veiklos jai kilus užtikrinimo priemonės);
22.3. organizuoja ir koordinuoja savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano) įgyvendinimą;
22.4. teisės aktų nustatyta tvarka informuoja apskrities viršininko administraciją ir kitas institucijas apie gripo pandemijos situaciją savivaldybėje;
22.7. kreipiasi į apskrities viršininko administraciją, kai gripo pandemijos padariniams mažinti nepakanka savivaldybės pajėgų ir išteklių;
22.9. numato sveikatos priežiūros, švietimo, socialines ir kitas gyvybiškai būtinas paslaugas (transporto, ryšių, aprūpinimo maistu ir kt.) teikiančių įstaigų darbo organizavimo tvarką;
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
23. Subjekto pasirengimo gripo pandemijai planą (priemonių planą) rengia Subjekto vadovo įsakymu sudaryta darbo grupė arba jo įsakymu paskirti įstaigos ekstremalių situacijų valdymo centro nariai.
25. Subjekto pasirengimo gripo pandemijai planas (priemonių planas) turi būti kasmet peržiūrimas ir atnaujinamas.
Valstybės valdymo institucijų, įstaigų,
apskričių viršininkų administracijų,
savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo
gripo pandemijai planų (priemonių
planų) rengimo rekomendacijų
1 priedas
TIPINĖ VALSTYBĖS VALDYMO INSTITUCIJOS, ĮSTAIGOS, APSKRITIES VIRŠININKO ADMINISTRACIJOS, SAVIVALDYBĖS IR KITŲ ASMENŲ PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANO (PRIEMONIŲ PLANO) STRUKTŪRA
I. SUBJEKTO DUOMENYS
II. SUBJEKTO FILIALŲ DUOMENYS
III. SUBJEKTO PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANO (PRIEMONIŲ PLANO) PRIEMONĖS
Pasirengimo kryptis |
Priemonė |
Įvykdymo terminas (metai ir metų ketvirtis) |
Atsakingi vykdytojai |
Pastabos |
1. Užtikrinti Subjekto veiklos tęstinumą |
1.1. Sudaryti Subjekto reguliavimo srityje veikiančių įstaigų ir įmonių, kurių veiklos tęstinumas ir funkcijų vykdymas yra gyvybiškai svarbus siekiant užtikrinti viešąjį saugumą ir patenkinti būtinuosius visuomenės poreikius, sąrašą |
|
|
|
|
1.2. Nustatyti visuomenės ir kitų Subjektų informavimo esant gripo pandemijos grėsmei ir pandemijai kilus tvarką |
|
|
|
|
1.3. Sudaryti prioriteto tvarka išdėstytų svarbiausių Subjekto veiklos sričių, kurios gripo pandemijos metu turi būti vykdomos nepertraukiamai, sąrašą |
|
|
|
|
1.4. Sudaryti Subjekto veiksmų, kurie būtini užtikrinant nepertraukiamą svarbiausių funkcijų vykdymą, sąrašą |
|
|
|
|
1.5. Sudaryti minimalių žmogiškųjų ir materialinių išteklių, kurie reikalingi vykdant svarbiausias funkcijas ir veiksmus, sąrašus |
|
|
|
|
1.6. Sudaryti veiklos sričių ir veiksmų, kurių vykdymas gripo pandemijos metu gali būti laikinai nutrauktas, sąrašą |
|
|
|
|
1.7. Apskaičiuoti prognozuojamą Subjekto, jos struktūrinių padalinių ir filialų darbuotojų, kurie sirgs pandeminiu gripu, skaičių |
|
|
|
|
1.8. Sudaryti Subjekto struktūrinių padalinių ir darbuotojų, kurie esant dideliam susirgusiųjų pandeminiu gripu skaičiui prireikus galėtų pavaduoti kitus, sąrašus |
|
|
|
|
1.9. Įvertinti Subjekto galimybes pasitelkti pakaitinius darbuotojus |
|
|
|
|
1.10. Nustatyti Subjekto darbuotojų darbo namuose tvarką |
|
|
Jei įmanoma. |
|
1.11. Nustatyti pagalbos Subjekto darbuotojams ir jų šeimoms nariams, darbuotojui ar jo šeimos nariui susirgus ar mirus, teikimo tvarką |
|
|
|
2. Gripo profilaktikos ir kontrolės priemonės |
2.1. Sudaryti Subjekto struktūrinių padalinių ar asmenų, atsakingų už darbuotojų informavimą pasirengimo gripo pandemijai klausimais, sąrašą |
|
|
|
|
2.2. Nustatyti Subjekto darbuotojų informavimo gripo profilaktikos ir kontrolės klausimais tvarką |
|
|
|
|
2.3. Sudaryti sutartis su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis dėl darbuotojų skiepijimo nuo sezoninio gripo Subjekto lėšomis |
|
|
Jei šias sutartis numatoma sudaryti. |
3. Gripo viruso plitimą ribojančios priemonės |
3.1. Sudaryti rašytinės ir vaizdinės medžiagos kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo bei rankų higienos, saugaus atstumo laikymosi ir kitais gripo viruso plitimą ribojančių priemonių klausimais sąrašą |
|
|
|
|
3.2. Parengti Subjekto darbuotojų, pagal atliekamo darbo pobūdį susiduriančių su dideliu žmonių skaičiumi, aprūpinimo individualiosiomis apsaugos priemonėmis tvarkos aprašą |
|
|
Privaloma Subjektams, kurie būtini viešajam saugumui ir būtiniausiems visuomenės poreikiams tenkinti |
IV. PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANO (PRIEMONIŲ PLANO) PRIEDAI
1. Subjektams rekomenduojama parengti tokius sąrašus:
1.2. Subjekto darbuotojų, sutinkančių, kad jiems būtų taikoma antivirusinių vaistų profilaktika, sąrašas.
Valstybės valdymo institucijų, įstaigų,
apskričių viršininkų administracijų,
savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo
gripo pandemijai planų (priemonių
planų) rengimo rekomendacijų
2 priedas
GRIPO PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS PRIEMONĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
II. DARBUOTOJŲ INFORMAVIMAS GRIPO PROFILAKTIKOS
IR KONTROLĖS KLAUSIMAIS
4. Darbuotojai turi būti skatinami skiepytis nuo sezoninio gripo, o kai įmanoma – ir nuo pandeminio gripo.
5. Į komandiruotes vykstantiems darbuotojams rekomenduotina žinoti gripo epidemiologinę situaciją tose šalyse ar vietovėse, į kurias vykstama.
6. Darbuotojai turi būti raginami darbo vietose turėti asmens higienos reikmenų (servetėlių, priemonių rankoms plauti).
7. Skelbimams skirtose ir kitose darbuotojams ir lankytojams gerai matomose vietose rekomenduojama pateikti atmintines, kitokios rašytinės ar vaizdinės medžiagos kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo bei rankų higienos, saugaus atstumo laikymosi ir kitais gripo prevencijos klausimais.
9. Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plane (priemonių plane) turi būti numatyti asmenys, atsakingi už darbuotojų informavimą pasirengimo klausimais.
III. DARBUOTOJŲ SKIEPIJIMAS SEZONINIO IR PANDEMINIO GRIPO VAKCINA
11. Skiepijimas pandeminio gripo vakcina – svarbi prevencijos priemonė, tačiau šiuolaikinės technologijos leistų pagaminti pakankamą pandeminio gripo vakcinos kiekį ne anksčiau kaip per šešis mėnesius.
12. Yra tikimybė, jog net pradėjus pandeminės vakcinos gamybą šalys, kurios pačios negamina vakcinų, negalės gauti vakcinos pirmosios pandemijos bangos metu dėl to, kad vakcinos gamybos įmonių pajėgumai riboti.
13. Skiepijimas sezonine gripo vakcina sumažina dvigubos (sezoninio ir pandeminio gripo viruso atmainos sukeltos) infekcijos galimybę. Įrodyta, kad skiepijimas sezonine gripo vakcina mažina sveikatos priežiūros ir laikinojo nedarbingumo išlaidas, gripo komplikacijų skaičių. Todėl tikslinga skatinti darbuotojų skiepijimą sezonine gripo vakcina.
14. Subjektai sudaro ir kasmet iki rugsėjo mėnesio atnaujina darbuotojų, sutinkančių skiepytis nuo sezoninio ir pandeminio gripo, sąrašus. Šie sąrašai pridedami prie Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano).
IV. GRIPO PROFILAKTIKA ANTIVIRUSINIAIS VAISTAIS
16. Gripo profilaktika antivirusiniais vaistais paprastai taikoma asmenims, kurių dėl alergijos gripo vakcinai ar kitų priežasčių negalima paskiepyti, taip pat asmenims, kurie priklauso šioms grupėms:
16.1. medicinos pagalbą teikiantys darbuotojai, turėję ar galintys turėti sąlytį su įtariamais sergant ar sergančiais pandeminiu gripu pacientais;
16.2. suaugusieji ir vyresni nei 6 mėn. vaikai, sergantys lėtinėmis širdies ir kraujagyslių, plaučių ligomis, medžiagų apykaitos arba (ir) inkstų ligomis arba (ir) kuriems yra nustatyta imunodeficitinė būklė;
17. Subjektai, pageidaujantys savo lėšomis įsigyti darbuotojų profilaktikai skiriamų antivirusinių vaistų, sudaro darbuotojų, kurie sutinka, kad jiems ši profilaktika būtų taikoma, sąrašus. Šie sąrašai pridedami prie Subjekto pasirengimo gripo pandemijai plano (priemonių plano).
18. Esant galimybei, Subjektai kaupia savo darbuotojų profilaktikai skirtų antivirusinių vaistų atsargas.
Valstybės valdymo institucijų, įstaigų,
apskričių viršininkų administracijų,
savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo
gripo pandemijai planų (priemonių
planų) rengimo rekomendacijų
3 priedas
GRIPO VIRUSO PLITIMĄ RIBOJANČIOS PRIEMONĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
II. KOSĖJIMO IR ČIAUDĖJIMO ETIKETO
BEI RANKŲ HIGIENOS LAIKYMASIS
2. Gripo virusas paprastai plinta oro lašeliniu būdu. Čiaudint ar kosint susidarantys lašeliai patenka ant virusui imlių žmonių viršutinių kvėpavimo takų gleivinės. Užkratas taip pat gali būti perduodamas per kontaktą su kvėpavimo takų išskyromis (pvz., liečiant daiktus arba paviršius, kuriuose yra virusas, ir po to liečiant savo akis, nosį ar burną).
3. Suaugusieji paprastai gali užkrėsti kitus žmones vieną dieną prieš gripo simptomų pasireiškimą ir iki penkių dienų nuo simptomų pradžios. Vaikai gali užkrėsti kitus dešimt ir daugiau dienų nuo simptomų atsiradimo.
4. Kosėjimo ir čiaudėjimo etiketas bei rankų higiena – paprastos ir efektyvios priemonės, sumažinančios gripo viruso plitimą.
5. Kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo taisyklės:
5.2. jei nosinės nėra – kosėti ar čiaudėti į drabužius, kurie nekontaktuos su atvira ranka ir veiks kaip oro filtras (į alkūnės linkį, skverną).
5.4. nosiai valyti ar išsišnypšti naudoti vienkartines nosines, jas panaudojus išmesti į šiukšlių dėžę ir nedelsiant nusiplauti rankas;
5.7. vengti kontakto su didelės gripo komplikacijų rizikos grupės žmonėmis: mažais vaikais, nėščiosiomis, pagyvenusiais ligotais žmonėmis;
6. Rankų higienos taisyklės:
6.4. vengti liesti durų rankenas, turėklus ir kitus daiktus, kurie galėjo būti liečiami kitų žmonių;
6.5. vengti kontakto su daiktais, kuriais keičiamasi (pinigais, bilietais ir kt.): mūvėti pirštines, atsiskaityti taip, kad nereikėtų grąžos, atsiskaityti mokėjimo kortele, naudotis ne vienkartiniais, o daugkartiniais transporto bilietais;
III. SAUGAUS ATSTUMO LAIKYMASIS
9. Didžiausią galimybę užsikrėsti gripu turi žmonės, esantys iki 1 metro atstumu nuo sergančio gripu asmens. Todėl reikia kiek įmanoma stengtis, kad darbuotojai laikytųsi didesnio nei 1 m atstumo vieni nuo kitų.
10. Gripo pandemijos sąlygomis tikslinga riboti susirinkimų ir asmeninių susitikimų skaičių, pirmenybę teikti bendravimui telefonu ir kitomis ryšio priemonėmis. Patartina vengti rankų paspaudimų, bučinių, kitų fizinių kontaktų, socialinių ir religinių ritualų, kurių metu liečiamasi prie kitų žmonių arba daugelio žmonių liečiamų daiktų.
11. Darbdaviai turi sudaryti tokias darbo sąlygas, kad nėščios darbuotojos ir darbuotojai, kurie serga lėtinėmis ligomis, gripo pandemijos metu nevykdytų funkcijų, susijusių su tiesioginiu kontaktu su gripu užsikrėtusiais asmenimis.
IV. INDIVIDUALIŲJŲ APSAUGOS PRIEMONIŲ NAUDOJIMAS
13. Individualiosios apsaugos priemonės gripo pandemijos metu naudojamos vadovaujantis Rekomendacijų 7.5 punkte nurodytu teisės aktu.
14. Subjektuose, kurių veikla nesusijusi su tiesioginiu darbuotojų kontaktu su asmenimis, užsikrėtusiais gripu ar dažnais kontaktais su žmonėmis, kai atstumas tarp žmonių būna mažesnis nei 1 m, pandeminio gripo plitimo tarp darbuotojų tikimybė nėra didelė. Tačiau tokiems Subjektams rekomenduojama pasirūpinti, kad kosintys ir / ar čiaudintys asmenys dėvėtų medicinines kaukes.
15. Subjektų, kurios būtinos viešajam saugumui ir būtiniausiems visuomenės poreikiams tenkinti, darbuotojai, pagal atliekamo darbo pobūdį susiduriantys su dideliu žmonių skaičiumi, turi būti aprūpinti medicininėmis kaukėmis ir, galimybei esant, daleles filtruojančiais respiratoriais su 95 proc. ar didesnio efektyvumo filtru. Respiratoriai turi atitikti LST EN 143 ir LST EN 149 reikalavimus, o medicininės kaukės – LST EN 14683 reikalavimus.
16. Darbdaviai turi užtikrinti, kad darbuotojai, kurie turi kontaktą su šiukšlėmis ar kitomis medžiagomis, kuriose gali būti panaudotų nosinių, servetėlių ar kitų asmens higienos priemonių, gripo pandemijos metu minėtas medžiagas tvarkytų dėvėdami apsauginius akinius, medicininę kaukę ir mūvėdami gumines pirštines. Patartina naudoti ir kitas apsaugos priemones (veido skydelius, kaklo uždangas), taip pat įrankius, kurie leidžia išvengti rankų kontakto su tvarkomomis medžiagomis.
V. TINKAMAS ELGESYS SUSIRGUS GRIPU
18. Gripo pandemijos metu, kai gydymo įstaigos perpildytos, tikslinga, kad asmenys, kurių gyvybei pavojus negresia (ligos eiga nesunki), ir kuriems nebūtina gauti dokumentą, pateisinantį neatvykimo į darbą priežastis, gydytųsi namuose, apie susirgimą telefonu pranešę pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigai, prie kurios yra prisirašę, ir nesilankytų pirminės sveikatos priežiūros įstaigose, nekviestų į namus šeimos gydytojų ir greitosios medicinos pagalbos brigadų. Prireikus konsultacijos rekomenduojama kreiptis į gydymo įstaigą arba sveikatos priežiūros specialistą telefonu arba kitomis nuotolinio ryšio priemonėmis.
19. Asmenims, kuriems pasireiškė gripo simptomai, rekomenduojama:
19.5. turėti termometrą, skysčių, maisto, servetėlių ir kitų asmens higienos priemonių (rekomenduojama šiais daiktais apsirūpinti iki gripo pandemijos pradžios, paskelbus jos grėsmę);
20. Elgesio karščiuojant rekomendacijos:
21. Sergančiojo gripu namuose taikytinos infekcijos plitimo prevencijos priemones:
22. Gripo pandemijos metu pacientai į pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigas turėtų kreiptis karščiavimui užtrukus ilgiau nei 4–5 dienas, taip pat jei jiems būtina gauti dokumentą, pateisinantį neatvykimo į darbą priežastis.
Valstybės valdymo institucijų, įstaigų,
apskričių viršininkų administracijų,
savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo
gripo pandemijai planų (priemonių
planų) rengimo rekomendacijų
4 priedas
SUBJEKTO DARBUOTOJŲ, KURIE SIRGS PANDEMINIU GRIPU, SKAIČIAUS PROGNOZAVIMO METODIKA
1. Subjekto darbuotojų, kurie sirgs pandeminiu gripu, skaičius prognozuojamas naudojant 1 lentelę.
1 lentelė.
Subjekto darbuotojų, kurie sirgs pandeminiu gripu, skaičius
Pandemijos savaitė |
Sergančiųjų procentas |
Sergančiųjų skaičius esant 25 % užsikrėtimo laipsniui („optimistinis“ variantas) |
Sergančiųjų skaičius esant 30 % užsikrėtimo laipsniui (labiausiai tikėtinas variantas) |
Sergančiųjų skaičius esant 35 % užsikrėtimo laipsniui („pesimistinis“ variantas) |
1 |
0,1 |
0,03 |
0,03 |
0,04 |
2 |
0,2 |
0,05 |
0,06 |
0,07 |
3 |
0,8 |
0,20 |
0,24 |
0,28 |
4 |
3,1 |
0,78 |
0,93 |
1,09 |
5 |
10,6 |
2,65 |
3,18 |
3,71 |
6 |
21,6 |
5,40 |
6,48 |
7,56 |
7 |
21,2 |
5,30 |
6,36 |
7,42 |
8 |
14,3 |
3,58 |
4,29 |
5,01 |
9 |
9,7 |
2,43 |
2,91 |
3,40 |
10 |
7,5 |
1,88 |
2,25 |
2,63 |
11 |
5,2 |
1,30 |
1,56 |
1,82 |
12 |
2,6 |
0,65 |
0,78 |
0,91 |
13 |
1,6 |
0,40 |
0,48 |
0,56 |
14 |
0,9 |
0,23 |
0,27 |
0,32 |
15 |
0,7 |
0,18 |
0,21 |
0,25 |
Iš viso: |
100 |
25 |
30 |
35 |
2. Lentelėje pateiktas sergančių darbuotojų procentas apskaičiuotas vadovaujantis Europos bendrijų Komisijos 2005 m. lapkričio 25 d. komunikate Tarybai, Europos Parlamentui, Europos Ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir Regionų komitetui dėl pasirengimo gripo pandemijai ir atsako planavimo Europos bendrijoje (KOM(2005) 607 galutinis) išdėstytomis planavimo prielaidomis, pagrįstomis ankstesnių gripo pandemijų patirtimi, ekspertų nuomone ir teoriniu modeliavimu.
3. Lentelėje pateiktos pandeminiu gripu sergančiųjų skaičiaus prognozės Subjekte, kuriame yra 100 darbuotojų. Sergančiųjų skaičius Subjekte, kuriame yra kitas darbuotojų skaičius, apskaičiuojamas padauginus lentelėje pateiktus sergančiųjų skaičius iš koeficiento, kuris gaunamas padalijus Subjekto darbuotojų skaičių iš vieno šimto.