LIETUVOS RESPUBLIKOS VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJA

 

N U T A R I M A S

DĖL INVESTAVIMO REKOMENDACIJŲ TEIKIMO IR SU TUO SUSIJUSIŲ INTERESŲ KONFLIKTŲ ATSKLEIDIMO TVARKOS

 

2004 m. lapkričio 5 d. Nr. 18

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisija nutaria:

Patvirtinti Investavimo rekomendacijų teikimo ir su tuo susijusių interesų konfliktų atskleidimo tvarką (pridedama).

 

 

KOMISIJOS PIRMININKAS                                                                     VIRGILIJUS PODERYS

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vertybinių popierių

komisijos 2004 m. lapkričio 5 d.

nutarimu Nr. 18

 

Investavimo rekomendacijų teikimo ir su tuo susijusiŲ interesų konfliktŲ atskleidimo tvarka

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Investavimo rekomendacijų teikimo ir su tuo susijusių interesų konfliktų atskleidimo tvarka (toliau – tvarka) reglamentuoja, kokią informaciją privaloma atskleisti investavimo rekomendacijose, taip pat investavimo rekomendacijų platinimo tvarką bei interesų ir interesų konfliktų, susijusių su rengiamomis ir platinamomis rekomendacijomis, atskleidimo tvarką.

2. Šios tvarkos teisinis pagrindas – Lietuvos Respublikos vertybinių popierių rinkos įstatymo 10 straipsnis. Tvarka parengta atsižvelgiant į 2003 m. sausio 28 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2003/6/EB dėl prekybos vertybiniais popieriais, pasinaudojant viešai neatskleista informacija, ir manipuliavimo rinka (piktnaudžiavimo rinka), taip pat į 2003 m. gruodžio 22 d. Europos Komisijos direktyvą 2003/125/EB, įgyvendinančią Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/6/EB nuostatas dėl teisingo investavimo rekomendacijų pateikimo ir interesų prieštaravimų atskleidimo.

3. Ši tvarka taikoma nepriklausomiems analitikams, finansų maklerio įmonėms, bankams, kitiems asmenims, kurių pagrindinis verslas yra rekomendacijų teikimas, fiziniams asmenims, dirbantiems prieš tai nurodytiems asmenims pagal darbo sutartį ar kitaip ir rengiantiems rekomendacijas, taip pat rekomendacijų platintojams. Tvarka netaikoma viešosios informacijos platintojams, kaip jie apibrėžti Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatyme.

4. Tvarkoje vartojamos šios sąvokos:

4.1. atsakingas asmuo – fizinis ar juridinis asmuo, kuris pagal savo pareigas ar profesinę veiklą rengia arba platina rekomendacijas;

4.2. tyrimas arba kita informacija, kuria rekomenduojama arba siūloma investavimo strategija, – tai:

4.2.1. informacija, parengta nepriklausomo analitiko, finansų maklerio įmonės, banko, bet kurio kito asmens, kurio pagrindinis verslas yra teikti rekomendacijas, taip pat fizinio asmens, dirbančio prieš tai nurodytiems asmenims pagal darbo sutartį ar kitaip, kuris tiesiogiai arba netiesiogiai išreiškia konkrečią investavimo rekomendaciją dėl vertybinių popierių ar vertybinių popierių emitento;

4.2.2. informacija, parengta kitų 4.2.1 punkte nepaminėtų asmenų, kurie tiesiogiai rekomenduoja konkretų investavimo į vertybinius popierius sprendimą;

4.3. rekomendacija – tai tyrimas arba kita platinimo kanalams arba visuomenei skirta informacija, kuria tiesiogiai ar netiesiogiai rekomenduojama arba siūloma investavimo strategija į vieną ar kelis vertybinius popierius arba jų emitentus, įskaitant nuomonę dėl jų dabartinės ar būsimos vertės arba kainos.

5. Atsakingi asmenys, įgyvendindami šios tvarkos reikalavimus, turi teisę pateikti aiškią nuorodą, kur visuomenė tiesiogiai ir lengvai gali gauti informaciją, kurią atsakingas asmuo privalo atskleisti, jeigu šios informacijos atskleidimas pačioje rekomendacijoje darytų rekomendaciją neproporcingai ilga.

 

II. REKOMENDACIJŲ RENGIMAS

 

6. Kiekvienoje rekomendacijoje turi būti aiškiai ir tiksliai nurodomas atsakingas asmuo, taip pat fizinio asmens, parengusio rekomendaciją, vardas, pavardė ir pareigos bei juridinio asmens, atsakingo už rekomendacijos parengimą, pavadinimas. Jeigu atsakingas asmuo yra finansų maklerio įmonė arba bankas, papildomai būtina nurodyti jų veiklą prižiūrinčią instituciją. Jeigu už rekomendacijos parengimą atsakinga ne finansų maklerio įmonė ar bankas, o kitas asmuo, kuris vadovaujasi savireguliavimo standartais arba elgesio kodeksais, būtina nurodyti tuos standartus arba kodeksus.

7. Rengiant rekomendacijas, būtina laikytis šių reikalavimų:

7.1. rekomendacijoje faktai turi būti aiškiai atskirti nuo interpretacijų, vertinimų, nuomonių ir kitokios rūšies nefaktinės informacijos;

7.2. visi naudojami šaltiniai turi būti patikimi; jeigu abejojama, ar šaltinis yra patikimas, rekomendacijoje šitai turi būti aiškiai nurodyta;

7.3. visi projektai, prognozės ir orientacinės kainos turi būti aiškiai ir tiksliai įvardyta ir nurodytos esmines prielaidos, padarytos tai rengiant ar naudojant.

8. Atsakingi asmenys, Vertybinių popierių komisijai pareikalavus, turi pateikti jai įrodymus, patvirtinančius, kad rekomendacijos buvo suteiktos laikantis šios tvarkos nuostatų.

9. Tuo atveju, kai rekomendacijas teikia nepriklausomas analitikas, finansų maklerio įmonė, bankas, su jais susijęs juridinis asmuo ar bet kuris kitas asmuo, kurio pagrindinis verslas yra rengti rekomendacijas, arba fizinis asmuo, dirbantis jiems pagal darbo sutartį arba kitaip, be tvarkos 7 punkte nurodytų reikalavimų, kiekvienas iš jų privalo užtikrinti, kad rekomendacijoje būtų:

9.1. nurodyti visi reikšmingi informacijos šaltiniai, įskaitant atitinkamą emitentą ir informaciją apie tai, ar rekomendacija tam emitentui buvo atskleista ir ar ji buvo pakeista po to atskleidimo prieš ją išplatinant;

9.2. pakankamai ir aiškiai apibūdinta vertybiniams popieriams ar vertybinių popierių emitentui įvertinti arba vertybinių popierių orientacinei kainai nustatyti naudotas vertinimo pagrindas arba metodologija;

9.3. pakankamai gerai išaiškinta rekomendacijos – tokios kaip „pirkti“, „parduoti“ ar „laikyti“ – prasmė, kur gali būti nurodyta investicijos, su kuria rekomendacija susijusi, siūloma trukmė, taip pat turi būti tinkamai įspėjama apie riziką ir pateikiama atitinkamumų prielaidų tvirtumo analizė;

9.4. atskleista informacija apie planuojamą rekomendacijos atnaujinimo dažnumą;

9.5. aiškiai nurodyta tiksli data, kada rekomendacija buvo pirmą kartą pateikta platinti, taip pat atitinkama vertybinių popierių kainos paminėjimo data ir laikas;

9.6. jeigu nauja rekomendacija skiriasi nuo ankstesnės per 12 mėnesių laikotarpį pateiktos rekomendacijos dėl tų pačių vertybinių popierių arba emitento, reikia labai aiškiai nurodyti skirtumus ir ankstesnės rekomendacijos datą.

 

III. Interesų ir interesų konflikto atskleidimas

 

10. Atsakingi asmenys privalo atskleisti visus ryšius ir aplinkybes, kurios pagrįstai gali sumažinti rekomendacijų objektyvumą, ypač tai pasakytina apie atsakingus asmenis, turinčius reikšmingą finansinį interesą dėl vieno ar daugiau vertybinių popierių, esančių rekomendacijų objektu, arba tarp jų ir emitento, su kuriuo yra susijusi rekomendacija, yra reikšmingas interesų konfliktas. Jeigu atsakingas asmuo yra juridinis asmuo, tas reikalavimas taikomas bet kuriam juridiniam ar fiziniam asmeniui, jam dirbančiam pagal darbo sutartį ar kitaip, kuris dalyvavo rengiant tą rekomendaciją.

11. Jeigu atsakingas asmuo yra juridinis asmuo, rekomendacijoje privalo būti atskleista bent ši informacija:

11.1. atsakingo asmens arba susijusių juridinių asmenų interesai arba interesų konfliktai, kurie yra žinomi arba pagrįstai gali būti žinomi asmenims, dalyvaujantiems rengiant rekomendaciją;

11.2. atsakingo asmens arba susijusių juridinių asmenų interesai arba interesų konfliktai, kurie yra žinomi asmenims, kurie nors ir nedalyvavo rengiant rekomendaciją, bet turėjo arba pagrįstai galėjo turėti priėjimą prie rekomendacijos iki jos išplatinimo klientams arba visuomenei.

12. Rekomendacijose, pateiktose nepriklausomo analitiko, finansų maklerio įmonės, banko ar susijusio juridinio asmens arba bet kurio kito atsakingo asmens, kurio pagrindinis verslas yra rengti rekomendacijas, be tvarkos 11 punkte nurodytos informacijos, privaloma aiškiai ir tiksliai atskleisti šią informaciją apie jų interesus ir interesų konfliktus:

12.1. turimo emitento išleistų vertybinių popierių paketo dydį arba emitento turimo atsakingo asmens išleistų vertybinių popierių paketo dydį;

12.2. kitus reikšmingus atsakingo asmens arba su juo susijusio juridinio asmens finansinius interesus emitento atžvilgiu;

12.3. pareiškimą, kad atsakingas asmuo arba su juo susijęs juridinis asmuo yra rinkos formuotojas arba emitento vertybinių popierių likvidumo palaikytojas (jeigu taip yra);

12.4. pareiškimą, kad atsakingas asmuo arba su juo susijęs juridinis asmuo per pastaruosius 12 mėnesių buvo emitento viešai atskleisto vertybinių popierių platinimo vadovas ar vienas iš vadovų (jeigu taip yra);

12.5. pareiškimą, kad atsakingas asmuo arba su juo susijęs juridinis asmuo yra kokios nors kitos investicinių paslaugų teikimo sutarties su emitentu šalis, jeigu tai nesąlygoja kokios nors konfidencialios komercinės informacijos atskleidimo, ir kad ta sutartis galiojo per pastaruosius 12 mėnesių arba sąlygojo per tą patį laikotarpį kompensacijos išmokėjimą arba pažadą išmokėti kompensaciją (jeigu taip yra);

12.6. pareiškimą, kad atsakingas asmuo arba su juo susijęs juridinis asmuo yra sudaręs su emitentu sutartį dėl rekomendacijų rengimo (jeigu taip yra).

13. Atsakingas asmuo rekomendacijoje privalo atskleisti informaciją apie toje finansų maklerio įmonėje arba banke esančias organizacines ir administracines priemones, įskaitant informacijos kliūtis, skirtas užkirsti kelią interesų konfliktams ir jų išvengti.

14. Įgyvendindami tvarkos 10 punkte nurodytus reikalavimus, fiziniai asmenys, dirbantys finansų maklerio įmonėje arba banke pagal darbo sutartį ar kitaip ir dalyvavę rengiant rekomendacijas, pirmiausia turi atskleisti, ar jų atlyginimas yra susietas su finansų maklerio įmonės, banko arba bet kurio susijusio juridinio asmens atliekamais sandoriais. Jeigu tie fiziniai asmenys gauna arba perka emitento akcijas prieš viešą tų akcijų platinimą, papildomai atskleidžiama, kokia kaina buvo įsigytos tos akcijos, taip pat jų įsigijimo data.

15. Finansų maklerio įmonės ir bankai privalo kas ketvirtį viešai atskleisti, kokią dalį visų rekomendacijų sudarė rekomendacijos „pirkti“, „laikyti“, „parduoti“ arba kitokios lygiavertės rekomendacijos, taip pat kokią dalį kiekvienos iš minėtų rekomendacijų grupių sudaro emitentai, kuriems finansų maklerio įmonė ar bankas suteikė pagrindines investicines paslaugas per pastaruosius 12 mėnesių.

 

IV. Rekomendacijų platinimas

 

16. Kai atsakingas asmuo savo atsakomybe platina trečiosios šalies parengtą rekomendaciją, joje aiškiai ir tiksliai turi būti nurodytas rekomendacijos platintojas.

17. Kai platinant informaciją trečiosios šalies pateiktoje rekomendacijoje padaroma esminių pakeitimų, toje informacijoje aiškiai ir smulkiai turi būti nurodyti padaryti esminiai pakeitimai. Kai esminį pakeitimą sudaro rekomendacijos pobūdžio pakeitimas (pavyzdžiui, rekomendacija „pirkti“ keičiama į rekomendaciją „laikyti“ arba „parduoti“), platintojai privalo įvykdyti tvarkos 6, 10 ir 11 punktuose rekomendacijų rengėjams nustatytus reikalavimus, kiek tai susiję su padarytais pakeitimais.

18. Atsakingi juridiniai asmenys, kurie patys arba per fizinius asmenis platina iš esmės pakeistą rekomendaciją, turi oficialiai raštu išdėstyti, kur informaciją gaunantys asmenys gali sužinoti, kas yra rekomendacijos rengėjas, susipažinti su pačia rekomendacija bei pasinaudoti atskleista informacija apie rengėjo interesus ar interesų konfliktus, jeigu šie dalykai yra viešai prieinami.

19. Tvarkos 16–18 punktai netaikomi naujienų pranešimams apie trečiosios šalies parengtas rekomendacijas, jeigu rekomendacijos esmė nėra pakeista.

20. Kai platinama trečiosios šalies parengtos rekomendacijos santrauka, atsakingi asmenys, platinantys tokią santrauką, privalo užtikrinti, kad santrauka būtų aiški ir neklaidinanti, joje būtų paminėtas pradinis dokumentas ir vieta, kur visuomenė gali tiesiogiai ir lengvai prieiti prie informacijos, susijusios su pradiniu dokumentu ir reikalaujamos atskleisti pagal šios tvarkos nuostatas, jeigu ji yra viešai prieinama.

21. Jeigu rekomendacijas platina finansų maklerio įmonė, bankas arba fizinis asmuo, dirbantis prieš tai nurodytam asmeniui pagal darbo sutartį ar kitaip ir platinantis trečiosios šalies parengtas rekomendacijas, tai jie, be tvarkos 16–18 ir 20 punktuose nurodytų reikalavimų, privalo:

21.1. užtikrinti, kad rekomendacijoje būtų aiškiai nurodytas finansų maklerio įmonės arba banko veiklą prižiūrinčios institucijos pavadinimas;

21.2. užtikrinti, kad tvarkos 12–15 punktuose nustatytus reikalavimus rengėjams įvykdytų rekomendacijos platintojas, jeigu rekomendacijos rengėjas dar neišplatino rekomendacijos;

21.3. užtikrinti, kad būtų vykdomi tvarkos 6, 16–18 ir 20 punktuose nustatyti reikalavimai rengėjams, jeigu finansų maklerio įmonė arba bankas iš esmės pakeitė rekomendaciją.

______________