INFORMACINĖS VISUOMENĖS PLĖTROS KOMITETO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS DIREKTORIUS
Į S A K Y M A S
DĖL VALDŽIOS ELEKTRONINIŲ VARTŲ FUNKCIONAVIMO TEIKIANT VIEŠĄSIAS ELEKTRONINES PASLAUGAS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2005 m. gruodžio 30 d. Nr. T-127
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 24 d. nutarimu Nr. 315 (Žin., 2005, Nr. 40-1290), 614 punktu:
1. Tvirtinu Valdžios elektroninių vartų funkcionavimo teikiant viešąsias elektronines paslaugas taisykles (pridedama).
2. Nustatau, kad šiuo įsakymu patvirtintos Valdžios elektroninių vartų funkcionavimo teikiant viešąsias elektronines paslaugas taisyklės įsigalioja nuo 2006 m. kovo 1 d.
PATVIRTINTA
Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
direktoriaus
2005 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. T-127
VALDŽIOS ELEKTRONINIŲ VARTŲ FUNKCIONAVIMO TEIKIANT VIEŠĄSIAS ELEKTRONINES PASLAUGAS TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valdžios elektroniniai vartai (toliau vadinama – Portalas) sukurti vadovaujantis Elektroninės valdžios koncepcijos įgyvendinimo priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1468 (Žin., 2003, Nr. 112-5022), 2.5 punktu.
2. Valdžios elektroninių vartų funkcionavimo teikiant viešąsias elektronines paslaugas taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) parengtos įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 24 d. nutarimu Nr. 315 (Žin., 2005, Nr. 40-1290), 614 punktą.
3. Viešosios elektroninės paslaugos (toliau vadinama – e. Paslauga) – viešojo administravimo institucijų, įmonių ir įstaigų, teikiančių asmenims viešąsias paslaugas (toliau vadinama – e. Paslaugos teikėjas), fiziniams ar (ir) juridiniams asmenims teikiamos paslaugos, kai procedūros atliekamos fizinio ar (ir) juridinio asmens buvimo vietoje informacinių ir elektroninių ryšių technologijų priemonėmis.
4. Portalas (pasiekiamas adresais www.epaslaugos.lt, www.evaldzia.lt, www.govline.lt) – tai e. Paslaugų teikėjų tinklalapiuose teikiamų e. Paslaugų pateikimo sistema. Portalą administruoja Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau vadinama – IVPK).
5. Šios Taisyklės reglamentuoja e. Paslaugų teikėjų, informacinių sistemų sąveiką su Portalu siekiant teikti e. Paslaugas per jį (Portalą) „vieno langelio“ principu, fizinių asmenų, besinaudojančių e. Paslaugomis (toliau vadinama -Vartotojas), identifikavimą ir tapatybės nustatymą Portale, mokėjimą už gautas e. Paslaugas per Portalą.
6. Šios Taisyklės privalomos visiems e. Paslaugos teikėjams, kurie teikiant e. Paslaugas naudojasi Portalo paslaugomis, nurodytomis šių Taisyklių 10 punkte.
II. PORTALO PASLAUGOS, JŲ TEIKIMO TVARKA
8. Jei e. Paslaugai suteikti reikalingi Vartotojo asmens duomenys – e. Paslaugos teikėjas privalo būti atitinkamų asmens duomenų valdytoju.
9. Prieš pradedant teikti Portalo paslaugas (išskyrus nurodytą 10.2 punkte), su e. Paslaugos teikėju sudaroma sutartis, kurioje nurodoma:
10. Portalo paslaugos yra:
11. Pirmumo teisė gauti Portalo paslaugas suteikiama e. Paslaugos teikėjams, teikiantiems e. Paslaugas iš 20 viešųjų elektroninių paslaugų sąrašo, nustatyto Elektroninės valdžios koncepcijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 31 d. nutarimu Nr. 2115 (Žin., 2002, Nr. 2-54).
12. Portalo paslaugų, nurodytų šių Taisyklių 10.1 punkte, teikimo tvarka:
12.1. prieš pradedant teikti e. Paslaugą per Portalą, aprašomos e. Paslaugos suteikimo procedūros, nustatoma, kaip bus perduodami duomenys, reikalingi e. Paslaugai suteikti;
12.3. prieš pradedant naudotis per Portalą užsakomomis ir pateikiamomis e. Paslaugomis, kurioms reikalingas Vartotojo identifikavimas ir tapatybės nustatymas, Vartotojas identifikuojamas ir nustatoma tapatybė per pasirinktą elektroninės bankininkystės sistemą iš sąrašo, pateikiamo Portale;
12.4. tik sėkmingai atlikus identifikavimą ir tapatybės nustatymą Vartotojas gali toliau tęsti e. Paslaugos gavimo procedūras;
12.5. Vartotojo pageidavimu jam skirti duomenys, kurie yra suteiktos e. Paslaugos rezultatas, gali būti patvirtinti saugiu elektroniniu parašu (patvirtintu IVPK sudarytu sertifikatu). Elektroniniu parašu pasirašo už e. Paslaugos suteikimą atsakingo e. Paslaugos teikėjo įgaliotas atstovas. Jei e. Paslaugos teikėjas yra valstybės institucija ar įstaiga, neturinti elektroninio parašo techninės ir programinės įrangos, e. Paslaugos teikėjas gali kreiptis į IVPK dėl elektroninio parašo techninės ir programinės įrangos suteikimo.
13. Portalo paslaugų, nurodytų šių Taisyklių 10.2 punkte, teikimo tvarka:
13.1. Portale skelbiamos internetinės nuorodos į e. Paslaugos teikėjo tinklalapį, kuriame e. Paslaugos teikėjas teikia e. Paslaugas;
13.2. e. Paslaugos teikėjas privalo nedelsdamas informuoti elektroniniu paštu ar raštu IVPK apie:
13.2.1. pasikeitusius internetinius adresus, nukreipiančius į e. Paslaugos teikėjo tinklalapyje teikiamas e. Paslaugas;
13.2.2. laikinus sutrikimus ir kitą veiklą, dėl kurių Vartotojui negali būti suteikiamos e. Paslaugos, teikiamos e. Paslaugos teikėjo tinklalapyje;
14. Portalo paslaugų, nurodytų šių Taisyklių 10.3 punkte, teikimo tvarka:
14.2. Vartotojui pasirinkus e. Paslaugą, kuriai reikalingas Vartotojo identifikavimas ir tapatybės nustatymas, Vartotojui pateikiamas elektroninės bankininkystės sistemų sąrašas (gautas iš Portalo), per kurias Vartotojas gali būti identifikuotas ir nustatyta jo tapatybė;
15. Portalo paslaugos, nurodytos šių Taisyklių 10.4 punkte, teikimo tvarka:
15.1. jei norima mokėjimus už e. Paslaugas atlikti realiu laiku – e. Paslaugos teikėjas privalo turėti galiojančią sąskaitą tuose komerciniuose bankuose, per kuriuos yra galimybė atlikti tokį mokėjimą;
15.2. Vartotojas pasirenka norimą mokamą e. Paslaugą ir po jo identifikavimo ir tapatybės nustatymo pasirinktos elektroninės bankininkystės sistemoje įvykdo mokėjimą. Įvykdžius mokėjimą, mokestis nuo Vartotojo sąskaitos priklausomai nuo pasirinktos e. Paslaugos pervedamas į e. Paslaugos teikėjo sąskaitą arba Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos teritorinio padalinio sąskaitą, o Vartotojui suteikiama e. Paslauga. Vartotojui įvykdžius mokėjimą realiu laiku, e. Paslaugos teikėjui pranešama apie įvykdytą mokėjimą Portale;
15.3. jei e. Paslaugos rezultatas yra dokumentas, kuris pasirašomas elektroniniu parašu, – e. Paslauga suteikiama e. Paslaugos teikėjo numatytais terminais;
15.4. jei e. Paslaugos rezultatas yra dokumentas, kurio galiojimas nėra užtikrinamas elektroniniu parašu (pvz. vairuotojo pažymėjimas), ir tas dokumentas negali būti Vartotojui perduodamas informacinių ir elektroninių ryšių priemonėmis – Vartotojui pranešama apie užsakytą dokumentą ir nurodoma, kur Vartotojas gali jį pasiimti. Dokumentas, kuris yra e. Paslaugos rezultatas, po atlikto mokėjimo gali būti Vartotojui išsiųstas registruotu paštu, jei tai leidžia to dokumento išdavimo taisyklės.
16. Portalo paslaugų, nurodytų šių Taisyklių 10.5 punkte, teikimo tvarka:
16.1. ši Portalo paslauga gali būti teikiama tik kartu su Portalo paslauga, nurodyta šių Taisyklių 10.3 punkte;
17. Portalo paslaugų, nurodytų šių Taisyklių 10.6 punkte, teikimo tvarka:
III. IVPK IR E. PASLAUGŲ TEIKĖJŲ PAREIGOS IR ATSAKOMYBĖ
18. IVPK pareigos ir atsakomybė:
18.1. užtikrina, kad duomenys tarp Portalo ir e. Paslaugos teikėjų yra šifruojami arba duomenimis keičiamasi tik šifruotais duomenų perdavimo kanalais;
19. e. Paslaugos teikėjo pareigos ir atsakomybė:
19.1. e. Paslaugos teikėjas privalo ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas informuoti IVPK apie planuojamus techninius darbus, dėl kurių gali sutrikti arba visiškai nutrūkti duomenų apsikeitimas tarp Portalo ir e. Paslaugos teikėjo informacinės sistemos, teikiant e. Paslaugas;
19.2. e. Paslaugos teikėjas privalo nedelsdamas informuoti IVPK apie atsiradusius nesklandumus, dėl kurių sutrinka arba visiškai nutrūksta duomenų apsikeitimas tarp Portalo ir e. Paslaugos teikėjo informacinės sistemos, teikiant e. Paslaugas, bei informuoti IVPK apie šių nesklandumų pašalinimą;
IV. PORTALO SISTEMINIŲ ĮRAŠŲ KAUPIMAS IR SAUGOJIMAS
20. Portale saugomi ir kaupiami įrašai skirti:
21. Teikiant Portalo paslaugą, nurodytą šių Taisyklių 10.1 punkte, kaupiami ir saugomi šie su Portalo paslauga susiję sisteminiai įrašai:
23. Teikiant Portalo paslaugą, nurodytą šių Taisyklių 10.3 punkte, kaupiami ir saugomi šie su Portalo paslauga susiję sisteminiai įrašai:
24. Teikiant Portalo paslaugas, nurodytas šių Taisyklių 10.4 ir 10.5 punktuose, kaupiami ir saugomi šie sisteminiai įrašai:
25. Teikiant Portalo paslaugą, nurodytą šių Taisyklių 10.6 punkte, kaupiami šie sisteminiai įrašai:
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
30. e. Paslaugos teikėjo tinklalapiams, teikiantiems e. Paslaugas, rekomenduojama laikytis Neįgaliesiems pritaikytų interneto tinklalapių kūrimo, testavimo ir įvertinimo metodinių rekomendacijų, patvirtintų Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2004 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. T-40, Pasaulinio interneto tinklo konsorciumo rekomendacijų, apibrėžiančių interneto tinklalapių modeliavimo kalbų naudojimą bei tinklalapių ir internetinių aplikacijų kūrimą, atsižvelgiant į žmonių su negalia poreikius (rekomendacijos skelbiamos tinklalapiuose http://www.w3.org/TR, http://www.w3.org/WAI/, http://www.w3.org/WAI/intro/wcag.php,http://europa.eu.int/information_society/policy/accessibility/dfa/index_en.htm bei standarte ISO 13407:1999 Human-centred design processes for interactive systems). e. Paslaugų teikėjo tinklalapių peržiūrai ir viešųjų elektroninių paslaugų gavimui negali būti reikalaujama specialios komercinės programinės įrangos. Dokumentai tinklalapiuose turi būti prieinami naudojant ir atvirus (aprašytus) duomenų failų formatus (HTML, PDF ir kita). Rekomenduojama tinklalapius pritaikyti WAP duomenų perdavimo protokolą palaikantiems bevieliams įrenginiams.
______________