INFORMACINĖS VISUOMENĖS PLĖTROS KOMITETO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS DIREKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL VALDŽIOS ELEKTRONINIŲ VARTŲ FUNKCIONAVIMO TEIKIANT VIEŠĄSIAS ELEKTRONINES PASLAUGAS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2005 m. gruodžio 30 d. Nr. T-127

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 24 d. nutarimu Nr. 315 (Žin., 2005, Nr. 40-1290), 614 punktu:

1. Tvirtinu Valdžios elektroninių vartų funkcionavimo teikiant viešąsias elektronines paslaugas taisykles (pridedama).

2. Nustatau, kad šiuo įsakymu patvirtintos Valdžios elektroninių vartų funkcionavimo teikiant viešąsias elektronines paslaugas taisyklės įsigalioja nuo 2006 m. kovo 1 d.

 

 

DIREKTORIUS                                                                                               AURIMAS MATULIS

______________


PATVIRTINTA

Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

direktoriaus

2005 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. T-127

 

VALDŽIOS ELEKTRONINIŲ VARTŲ FUNKCIONAVIMO TEIKIANT VIEŠĄSIAS ELEKTRONINES PASLAUGAS TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valdžios elektroniniai vartai (toliau vadinama – Portalas) sukurti vadovaujantis Elektroninės valdžios koncepcijos įgyvendinimo priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1468 (Žin., 2003, Nr. 112-5022), 2.5 punktu.

2. Valdžios elektroninių vartų funkcionavimo teikiant viešąsias elektronines paslaugas taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) parengtos įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 24 d. nutarimu Nr. 315 (Žin., 2005, Nr. 40-1290), 614 punktą.

3. Viešosios elektroninės paslaugos (toliau vadinama – e. Paslauga) – viešojo administravimo institucijų, įmonių ir įstaigų, teikiančių asmenims viešąsias paslaugas (toliau vadinama – e. Paslaugos teikėjas), fiziniams ar (ir) juridiniams asmenims teikiamos paslaugos, kai procedūros atliekamos fizinio ar (ir) juridinio asmens buvimo vietoje informacinių ir elektroninių ryšių technologijų priemonėmis.

4. Portalas (pasiekiamas adresais www.epaslaugos.lt, www.evaldzia.lt, www.govline.lt) – tai e. Paslaugų teikėjų tinklalapiuose teikiamų e. Paslaugų pateikimo sistema. Portalą administruoja Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau vadinama – IVPK).

5. Šios Taisyklės reglamentuoja e. Paslaugų teikėjų, informacinių sistemų sąveiką su Portalu siekiant teikti e. Paslaugas per jį (Portalą) „vieno langelio“ principu, fizinių asmenų, besinaudojančių e. Paslaugomis (toliau vadinama -Vartotojas), identifikavimą ir tapatybės nustatymą Portale, mokėjimą už gautas e. Paslaugas per Portalą.

6. Šios Taisyklės privalomos visiems e. Paslaugos teikėjams, kurie teikiant e. Paslaugas naudojasi Portalo paslaugomis, nurodytomis šių Taisyklių 10 punkte.

7. e. Paslaugomis, kurios yra mokamos ir/arba kurioms reikalingas identifikavimas ir tapatybės nustatymas, Vartotojas gali naudotis tik turėdamas elektroninės bankininkystės sutartį su bankais, kurie teikia identifikavimo ir tapatybės nustatymo per elektroninės bankininkystės sistemas paslaugas.

 

II. PORTALO PASLAUGOS, JŲ TEIKIMO TVARKA

 

8. Jei e. Paslaugai suteikti reikalingi Vartotojo asmens duomenys – e. Paslaugos teikėjas privalo būti atitinkamų asmens duomenų valdytoju.

9. Prieš pradedant teikti Portalo paslaugas (išskyrus nurodytą 10.2 punkte), su e. Paslaugos teikėju sudaroma sutartis, kurioje nurodoma:

9.1. Portalo paslaugos, kurias e. Paslaugos teikėjas pageidauja gauti;

9.2. techninės specifikacijos, reikalingos Portalo paslaugoms teikti.

10. Portalo paslaugos yra:

10.1. e. Paslaugų teikimas per Portalą identifikuojant Vartotoją ir nustatant jo tapatybę;

10.2. e. Paslaugos teikėjo teikiamų e. Paslaugų nuorodų skelbimas Portale;

10.3. Vartotojų, gaunančių e. Paslaugas ne per Portalą, identifikavimas ir tapatybės nustatymas;

10.4. mokėjimas už e. Paslaugas, gautas per Portalą;

10.5. mokėjimas už e. Paslaugas, gautas ne per Portalą;

10.6. mokėjimas už užsakytas e. Paslaugas per elektroninės bankininkystės sistemas, negalinčias vykdyti mokėjimų realiu laiku.

11. Pirmumo teisė gauti Portalo paslaugas suteikiama e. Paslaugos teikėjams, teikiantiems e. Paslaugas iš 20 viešųjų elektroninių paslaugų sąrašo, nustatyto Elektroninės valdžios koncepcijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 31 d. nutarimu Nr. 2115 (Žin., 2002, Nr. 2-54).

12. Portalo paslaugų, nurodytų šių Taisyklių 10.1 punkte, teikimo tvarka:

12.1. prieš pradedant teikti e. Paslaugą per Portalą, aprašomos e. Paslaugos suteikimo procedūros, nustatoma, kaip bus perduodami duomenys, reikalingi e. Paslaugai suteikti;

12.2. Vartotojui Portale pateikiamas e. Paslaugų sąrašas;

12.3. prieš pradedant naudotis per Portalą užsakomomis ir pateikiamomis e. Paslaugomis, kurioms reikalingas Vartotojo identifikavimas ir tapatybės nustatymas, Vartotojas identifikuojamas ir nustatoma tapatybė per pasirinktą elektroninės bankininkystės sistemą iš sąrašo, pateikiamo Portale;

12.4. tik sėkmingai atlikus identifikavimą ir tapatybės nustatymą Vartotojas gali toliau tęsti e. Paslaugos gavimo procedūras;

12.5. Vartotojo pageidavimu jam skirti duomenys, kurie yra suteiktos e. Paslaugos rezultatas, gali būti patvirtinti saugiu elektroniniu parašu (patvirtintu IVPK sudarytu sertifikatu). Elektroniniu parašu pasirašo už e. Paslaugos suteikimą atsakingo e. Paslaugos teikėjo įgaliotas atstovas. Jei e. Paslaugos teikėjas yra valstybės institucija ar įstaiga, neturinti elektroninio parašo techninės ir programinės įrangos, e. Paslaugos teikėjas gali kreiptis į IVPK dėl elektroninio parašo techninės ir programinės įrangos suteikimo.

13. Portalo paslaugų, nurodytų šių Taisyklių 10.2 punkte, teikimo tvarka:

13.1. Portale skelbiamos internetinės nuorodos į e. Paslaugos teikėjo tinklalapį, kuriame e. Paslaugos teikėjas teikia e. Paslaugas;

13.2. e. Paslaugos teikėjas privalo nedelsdamas informuoti elektroniniu paštu ar raštu IVPK apie:

13.2.1. pasikeitusius internetinius adresus, nukreipiančius į e. Paslaugos teikėjo tinklalapyje teikiamas e. Paslaugas;

13.2.2. laikinus sutrikimus ir kitą veiklą, dėl kurių Vartotojui negali būti suteikiamos e. Paslaugos, teikiamos e. Paslaugos teikėjo tinklalapyje;

13.2.3. e. Paslaugos teikėjo tinklalapyje teikiamų e. Paslaugų nutraukimą;

13.2.4. naujų e. Paslaugų atsiradimą, nurodant tikslias internetines nuorodas (internetinius adresus) į naujas e. Paslaugas.

14. Portalo paslaugų, nurodytų šių Taisyklių 10.3 punkte, teikimo tvarka:

14.1. e. Paslaugos teikėjas savo tinklalapyje pateikia Vartotojams teikiamų e. Paslaugų sąrašą;

14.2. Vartotojui pasirinkus e. Paslaugą, kuriai reikalingas Vartotojo identifikavimas ir tapatybės nustatymas, Vartotojui pateikiamas elektroninės bankininkystės sistemų sąrašas (gautas iš Portalo), per kurias Vartotojas gali būti identifikuotas ir nustatyta jo tapatybė;

14.3. kai Vartotojas identifikuojamas ir nustatoma jo tapatybė pasirinktoje elektroninės bankininkystės sistemoje, jis automatiškai nukreipiamas į e. Paslaugos teikėjo tinklalapį su e. Paslaugomis, o e. Paslaugos teikėjui perduodami duomenys apie Vartotojo identifikavimą ir nustatytą tapatybę.

15. Portalo paslaugos, nurodytos šių Taisyklių 10.4 punkte, teikimo tvarka:

15.1. jei norima mokėjimus už e. Paslaugas atlikti realiu laiku – e. Paslaugos teikėjas privalo turėti galiojančią sąskaitą tuose komerciniuose bankuose, per kuriuos yra galimybė atlikti tokį mokėjimą;

15.2. Vartotojas pasirenka norimą mokamą e. Paslaugą ir po jo identifikavimo ir tapatybės nustatymo pasirinktos elektroninės bankininkystės sistemoje įvykdo mokėjimą. Įvykdžius mokėjimą, mokestis nuo Vartotojo sąskaitos priklausomai nuo pasirinktos e. Paslaugos pervedamas į e. Paslaugos teikėjo sąskaitą arba Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos teritorinio padalinio sąskaitą, o Vartotojui suteikiama e. Paslauga. Vartotojui įvykdžius mokėjimą realiu laiku, e. Paslaugos teikėjui pranešama apie įvykdytą mokėjimą Portale;

15.3. jei e. Paslaugos rezultatas yra dokumentas, kuris pasirašomas elektroniniu parašu, – e. Paslauga suteikiama e. Paslaugos teikėjo numatytais terminais;

15.4. jei e. Paslaugos rezultatas yra dokumentas, kurio galiojimas nėra užtikrinamas elektroniniu parašu (pvz. vairuotojo pažymėjimas), ir tas dokumentas negali būti Vartotojui perduodamas informacinių ir elektroninių ryšių priemonėmis – Vartotojui pranešama apie užsakytą dokumentą ir nurodoma, kur Vartotojas gali jį pasiimti. Dokumentas, kuris yra e. Paslaugos rezultatas, po atlikto mokėjimo gali būti Vartotojui išsiųstas registruotu paštu, jei tai leidžia to dokumento išdavimo taisyklės.

16. Portalo paslaugų, nurodytų šių Taisyklių 10.5 punkte, teikimo tvarka:

16.1. ši Portalo paslauga gali būti teikiama tik kartu su Portalo paslauga, nurodyta šių Taisyklių 10.3 punkte;

16.2. mokėjimas už e. Paslaugas vykdomas šių Taisyklių 15.1–15.4 punktuose nustatyta tvarka.

17. Portalo paslaugų, nurodytų šių Taisyklių 10.6 punkte, teikimo tvarka:

17.1. Vartotojui įvykdžius mokėjimą per elektroninės bankininkystės sistemas, negalinčias vykdyti mokėjimų realiu laiku, e. Paslaugos teikimas Vartotojui Portale ar e. Paslaugos teikėjo tinklalapyje vykdomas e. Paslaugos teikėjui įsitikinus, kad mokėjimas buvo atliktas.

 

III. IVPK IR E. PASLAUGŲ TEIKĖJŲ PAREIGOS IR ATSAKOMYBĖ

 

18. IVPK pareigos ir atsakomybė:

18.1. užtikrina, kad duomenys tarp Portalo ir e. Paslaugos teikėjų yra šifruojami arba duomenimis keičiamasi tik šifruotais duomenų perdavimo kanalais;

18.2. atsako už kokybišką ir sėkmingą iš e. Paslaugos teikėjų gautų duomenų, sudarančių e. Paslaugą, perdavimą Vartotojams.

19. e. Paslaugos teikėjo pareigos ir atsakomybė:

19.1. e. Paslaugos teikėjas privalo ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas informuoti IVPK apie planuojamus techninius darbus, dėl kurių gali sutrikti arba visiškai nutrūkti duomenų apsikeitimas tarp Portalo ir e. Paslaugos teikėjo informacinės sistemos, teikiant e. Paslaugas;

19.2. e. Paslaugos teikėjas privalo nedelsdamas informuoti IVPK apie atsiradusius nesklandumus, dėl kurių sutrinka arba visiškai nutrūksta duomenų apsikeitimas tarp Portalo ir e. Paslaugos teikėjo informacinės sistemos, teikiant e. Paslaugas, bei informuoti IVPK apie šių nesklandumų pašalinimą;

19.3. e. Paslaugos teikėjas atsako, kad perduodami duomenys Portalui yra teisingi.

 

IV. PORTALO SISTEMINIŲ ĮRAŠŲ KAUPIMAS IR SAUGOJIMAS

 

20. Portale saugomi ir kaupiami įrašai skirti:

20.1. Portalo teikiamų paslaugų būsenos stebėsenai;

20.2. spręsti iškilusiems ginčams dėl Portalo paslaugų.

21. Teikiant Portalo paslaugą, nurodytą šių Taisyklių 10.1 punkte, kaupiami ir saugomi šie su Portalo paslauga susiję sisteminiai įrašai:

21.1. Portale identifikuoto Vartotojo sėkmingo ir/arba nesėkmingo tapatybės nustatymo data, laikas;

21.2. Portalo perduodamų ir/arba gaunamų duomenų, teikiant e. Paslaugas, data, laikas, tipai, adresatai.

22. Teikiant Portalo paslaugą, nurodytą šių Taisyklių 10.2 punkte, sisteminiai įrašai nekaupiami.

23. Teikiant Portalo paslaugą, nurodytą šių Taisyklių 10.3 punkte, kaupiami ir saugomi šie su Portalo paslauga susiję sisteminiai įrašai:

23.1. Portale identifikuoto Vartotojo sėkmingo ir/arba nesėkmingo tapatybės nustatymo data, laikas;

23.2. Portalo perduodamų ir/arba gaunamų duomenų teikimo data, laikas, tipai, adresatai.

24. Teikiant Portalo paslaugas, nurodytas šių Taisyklių 10.4 ir 10.5 punktuose, kaupiami ir saugomi šie sisteminiai įrašai:

24.1. vykdomo mokėjimo data, laikas, sąryšis su teikiama e. Paslauga;

24.2. mokėjimo proceso būsena.

25. Teikiant Portalo paslaugą, nurodytą šių Taisyklių 10.6 punkte, kaupiami šie sisteminiai įrašai:

25.1. įvykdyto mokėjimo data, laikas, sąryšis su teikiama e. Paslauga;

25.2. mokėjimo proceso būsena.

26. Portale gali būti kaupiami kiti įrašai, skirti Portalo teikiamų paslaugų būsenos stebėsenai.

27. Portale įrašai saugomi vienerius metus.

28. Portale saugomi teikiamų e. Paslaugų duomenys tol, kol šie duomenys neperduodami Vartotojui.

29. Portale nesaugomos ir nekaupiamos suteiktų e. Paslaugų duomenų ir įvykdytų mokėjimų kopijos.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

30. e. Paslaugos teikėjo tinklalapiams, teikiantiems e. Paslaugas, rekomenduojama laikytis Neįgaliesiems pritaikytų interneto tinklalapių kūrimo, testavimo ir įvertinimo metodinių rekomendacijų, patvirtintų Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2004 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. T-40, Pasaulinio interneto tinklo konsorciumo rekomendacijų, apibrėžiančių interneto tinklalapių modeliavimo kalbų naudojimą bei tinklalapių ir internetinių aplikacijų kūrimą, atsižvelgiant į žmonių su negalia poreikius (rekomendacijos skelbiamos tinklalapiuose http://www.w3.org/TR, http://www.w3.org/WAI/, http://www.w3.org/WAI/intro/wcag.php,http://europa.eu.int/information_society/policy/accessibility/dfa/index_en.htm bei standarte ISO 13407:1999 Human-centred design processes for interactive systems). e. Paslaugų teikėjo tinklalapių peržiūrai ir viešųjų elektroninių paslaugų gavimui negali būti reikalaujama specialios komercinės programinės įrangos. Dokumentai tinklalapiuose turi būti prieinami naudojant ir atvirus (aprašytus) duomenų failų formatus (HTML, PDF ir kita). Rekomenduojama tinklalapius pritaikyti WAP duomenų perdavimo protokolą palaikantiems bevieliams įrenginiams.

______________