LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ, SUSIDARIUSIŲ ĮGYVENDINANT VALSTYBĖS PAGALBOS ŽEMĖS ŪKIUI, MAISTO ŪKIUI, ŽUVININKYSTEI IR KAIMO PLĖTRAI IR KITAS IŠ VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ FINANSUOJAMAS PRIEMONES, ADMINISTRAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2011 m. spalio 13 d. Nr. 3D-750
Vilnius
Siekdamas užtikrinti grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas priemones, grąžinimą į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą,
tvirtinu Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas priemones, administravimo taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2011 m. spalio 13 d. įsakymu Nr. 3D-750
GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ, SUSIDARIUSIŲ ĮGYVENDINANT VALSTYBĖS PAGALBOS ŽEMĖS ŪKIUI, MAISTO ŪKIUI, ŽUVININKYSTEI IR KAIMO PLĖTRAI IR KITAS IŠ VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ FINANSUOJAMAS PRIEMONES, ADMINISTRAVIMO TAISYKLĖS
I. Bendrosios nuostatos
1. Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas priemones, administravimo taisyklės (toliau – šios taisyklės) parengtos vadovaujantis 1999 m. kovo 22 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 659/1999, nustatančiu išsamias EB Sutarties 93 straipsnio taikymo taisykles (OL 2004 m. specialusis leidimas, 8 skyrius 1 tomas, p. 339) (toliau – Reglamentas (EB) Nr. 659/1999), ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymu (Žin., 2002, Nr. 72-3009; 2008, Nr. 81-3174).
2. Šių taisyklių tikslas – nustatyti grąžintinų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos (toliau – Ministerija) vykdomų programų paramos priemones, kurias administruoja Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos ir uždaroji akcinė bendrovė Žemės ūkio paskolų garantijų fondas (toliau – Bendrovė) (toliau – priemonės), registravimo, grąžinimo, nurašymo ir apskaitos tvarką. Šios taisyklės netaikomos tiesioginėms išmokoms.
3. Pagrindinės šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:
Administruojančioji institucija – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos, o priemonių, kurias administruoja uždaroji akcinė bendrovė Žemės ūkio paskolų garantijų fondas, – uždaroji akcinė bendrovė Žemės ūkio paskolų garantijų fondas.
Grąžintinos lėšos – privalomos grąžinti lėšos, kurios buvo neteisėtai išmokėtos ir (arba) panaudotos pažeidžiant teisės aktus, ir su minėtomis lėšomis susijusios palūkanos.
Mokėjimo dokumentas – teisės aktų, reglamentuojančių konkrečios priemonės įgyvendinimo taisykles, nustatytos formos dokumentas, kurį teisės aktų nustatyta tvarka teikia fizinis arba juridinis asmuo, siekdamas gauti paramos pagal tą priemonę lėšų, ir kurio pagrindu apskaičiuojama ir išmokama paramos suma.
Nacionalinė parama žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai (toliau –parama) – iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų teikiama valstybės pagalba žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir (arba) kita parama, skirta priemonių įgyvendinimo taisyklėse nurodytai veiklai remti.
Paramos sutartis – paramos (pagalbos, finansavimo) teikimo sutartis pagal atitinkamos priemonės įgyvendinimo taisykles.
Skolininkas – fizinis arba juridinis asmuo, kuris vykdomosios institucijos sprendimu turi grąžinti grąžintinas lėšas.
Valstybės pagalba žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai (toliau – valstybės pagalba) – bet kokia priemonė, atitinkanti Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnio 1 dalyje nustatytus kriterijus ir teikiama priemonių įgyvendinimo taisyklėse nurodytai žemės ūkio, maisto ūkio, žuvininkystės ir kaimo plėtros veiklai remti.
Vykdomoji institucija – Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš nacionalinių lėšų finansuojamų priemonių bendrosiose administravimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 (Žin., 2010, Nr. 132-6743) (toliau – bendrosios administravimo taisyklės), nurodyta institucija, priimanti sprendimą dėl grąžintinų lėšų nustatymo; jeigu įgyvendinamos priemonės, kurioms netaikomos bendrosios administravimo taisyklės, – tam tikros priemonės įgyvendinimo taisyklėse nurodyta institucija, atsakinga už paramos lėšų išmokėjimą.
II. Sprendimo dėl lėšų grąžinimo priėmimas
4. Sprendimą dėl grąžintinų lėšų susidarymo priežasčių, jų grąžinimo ir palūkanų skaičiavimo priima vykdomoji institucija. Šis sprendimas yra pagrindas iš skolininko susigrąžinti grąžintinas lėšas.
5. Grąžintinų lėšų nustatymo diena – vykdomosios institucijos sprendimo dėl grąžintinų lėšų susidarymo priėmimo diena. Vykdomoji institucija, priėmusi sprendimą dėl grąžintinų lėšų susidarymo, nedelsdama apie tai informuoja administruojančiąją instituciją.
6. Administruojančioji institucija, gavusi vykdomosios institucijos sprendimą dėl grąžintinų lėšų susidarymo, nedelsdama registruoja grąžintinas lėšas pagal priemonę ir mokėjimo dokumentą. Administruojančioji institucija grąžintinas lėšas registruoja pagal jos parengtus ir patvirtintus detaliuosius darbo tvarkos aprašus.
7. Vykdomoji institucija priima sprendimą dėl grąžintinų lėšų susidarymo:
7.1. jeigu fizinis arba juridinis asmuo:
7.1.1. nesilaikė Europos Sąjungos (toliau – ES) ir (arba) Lietuvos Respublikos teisės aktuose ir (arba) paramos sutartyje nustatytų reikalavimų paramai gauti;
7.2. jeigu Europos Komisija Reglamente (EB) Nr. 659/1999 nustatyta tvarka priima spendimą įpareigoti valstybę narę imtis visų priemonių, kurios būtinos, kad valstybės pagalba būtų išieškota iš fizinio arba juridinio asmens;
7.3. kitais priemonių administravimo taisyklėse, paramos sutartyse, ir kituose teisės aktuose nustatytais atvejais;
8. Vykdomoji institucija, priėmusi sprendimą dėl grąžintinų lėšų sumažinimo arba anuliavimo, apie tai informuoja administruojančiąją instituciją, kuri registruoja grąžintinų lėšų sumažinimą arba anuliavimą. Vykdomoji institucija priima sprendimą dėl grąžintinų lėšų sumažinimo arba anuliavimo, jeigu atsižvelgdama į gautą papildomą informaciją, susijusią su išmokėta parama, nustato, kad užregistruota grąžintinų lėšų suma turi būti mažesnė. Vykdomoji institucija grąžintinas lėšas sumažina ir anuliuoja pagal jos parengtus ir patvirtintus detaliuosius darbo tvarkos aprašus.
III. Skolininko informavimas
9. Administruojančioji institucija per 10 darbo dienų nuo grąžintinų lėšų užregistravimo administruojančiojoje institucijoje registruotu laišku informuoja skolininką apie šių lėšų sumą, jų susidarymo priežastis, lėšų grąžinimo terminą ir palūkanų, kurias privalo mokėti skolininkas už kiekvieną pavėluotą grąžinti lėšas dieną ir kurios skaičiuojamos tuo atveju, jeigu taip nustato ES ir (arba) Lietuvos Respublikos teisės aktai, dydį.
10. Grąžintinų lėšų grąžinimo terminas – 30 kalendorinių dienų nuo laiško, minėto šių taisyklių 9 punkte, užregistravimo administruojančiojoje institucijoje. Jeigu skolininkas per administruojančiosios institucijos laiške nustatytą terminą lėšų negrąžina ir nesikreipia į administruojančiąją instituciją su prašymu leisti grąžinti lėšas dalimis (išskyrus neteisėtą ir netinkamai taikomą valstybės pagalbą, kaip nustatyta Reglamente (EB) Nr. 659/1999), administruojančioji institucija turi imtis visų administracinių ir teisminių priemonių šioms lėšoms susigrąžinti. Administruojančioji institucija grąžintinas lėšas susigrąžina pagal jos parengtus ir patvirtintus detaliuosius darbo tvarkos aprašus.
11. Administruojančioji institucija registruotu laišku informuoja skolininką apie grąžintinų lėšų sumažinimą, anuliavimą, susigrąžinimą išskaičiuojant grąžintinų lėšų sumą iš skolininkui apskaičiuotos paramos pagal tą pačią ar kitą jos administruojamą priemonę mokėjimo pavedimo formavimo metu (toliau – įskaita), per 10 darbo dienų nuo grąžintinų lėšų sumažinimo arba anuliavimo užregistravimo, susigrąžinimo įskaitos būdu.
12. Administruojančioji institucija gali neinformuoti skolininko apie grąžintinas lėšas, jeigu grąžintinų lėšų dydis pagal atskirą priemonę ir mokėjimo dokumentą sprendimo dėl jų susidarymo priėmimo metu, neįskaitant palūkanų, arba susigrąžinus dalį lėšų negrąžintoji suma, įskaitant palūkanas, neviršija 50 litų.
IV. Palūkanų skaičiavimas
13. Metinis palūkanų už pavėluotas grąžinti lėšas dydis:
13.1. nustatomas atsižvelgiant į Europos Komisijos ES oficialiajame leidinyje ar interneto svetainėje http://ec.europa.eu/competition/state_aid/legislation/reference_rates.html paskelbtas orientacines arba diskonto normas, kai parama suteikta pagal valstybės pagalbos priemones;
14. Palūkanos skolininkui pradedamos skaičiuoti:
14.1. nuo valstybės pagalbos fiziniam arba juridiniam asmeniui suteikimo dienos – neteisėtos ar netinkamai taikomos valstybės pagalbos, kaip nustatyta Reglamente (EB) Nr. 659/1999, atveju;
15. Palūkanos skaičiuojamos nuo negrąžintų lėšų dalies iki:
16. Palūkanos neskaičiuojamos arba apskaičiuotos palūkanos anuliuojamos, jeigu paaiškėja, kad skolininkas negavo šių taisyklių 9 punkte minėto administruojančiosios institucijos išsiųsto registruoto laiško, išskyrus tuos atvejus, kai jis pakeitė gyvenamąją vietą ir apie pakitusį adresą administruojančiosios institucijos neinformavo. Šio punkto nuostatos netaikomos neteisėtos ir netinkamai taikomos valstybės pagalbos, kaip nustatyta Reglamente (EB) Nr. 659/1999, atveju.
V. Grąžintinų lėšų susigrąžinimas ir naudojimas
17. Administruojančioji institucija grąžintinas lėšas susigrąžina šiais būdais:
17.1. skolininkas ar trečiasis asmuo gali pervesti lėšas į administruojančiosios institucijos nurodytą banko sąskaitą (toliau – mokėjimo pavedimas);
18. Iš grąžintų lėšų pirmiausia dengiamos palūkanos, po to – kitos grąžintinos lėšos pagal jų susidarymo eiliškumą (pirma dengiamos anksčiau nustatytos grąžintinos lėšos). Įmonių bankroto ar įmonių restruktūrizavimo atvejais pirmiausia dengiamos grąžintinos lėšos be priskaičiuotų palūkanų, po to – palūkanos.
19. Skolininko prašymu administruojančioji institucija gali priimti sprendimą, kad jis grąžintinas lėšas grąžintų dalimis (išskyrus neteisėtą ir netinkamai taikomą valstybės pagalbą, kaip nustatyta Reglamente (EB) Nr. 659/1999). Tokiu atveju palūkanos skolininkui skaičiuojamos nuo negrąžintos lėšų dalies. Įskaita taikoma ir tuo atveju, kai administruojančioji institucija priima sprendimą leisti grąžintinas lėšas grąžinti dalimis.
20. Jeigu dėl grąžintinų lėšų skolininkas pateikė skundą arba skolininko iniciatyva dėl grąžintinų lėšų pradėtos teisminės procedūros, administracinės grąžintinų lėšų susigrąžinimo procedūros (išskyrus neteisėtą ir netinkamai taikomą valstybės pagalbą, kaip nustatyta Reglamente (EB) Nr. 659/1999) sustabdomos, kol išnagrinėjamas skundas arba įsiteisėja teismo sprendimas.
21. Jeigu teismines grąžintinų lėšų išieškojimo procedūras pradeda administruojančioji institucija, kaip numatyta šių taisyklių 24 punkte, administracinės grąžintinų lėšų susigrąžinimo procedūros (išskyrus neteisėtą ir netinkamai taikomą valstybės pagalbą, kaip nustatyta Reglamente (EB) Nr. 659/1999) sustabdomos, išskyrus grąžintinų lėšų susigrąžinimą įskaita, kol įsiteisėja teismo sprendimas.
22. Jeigu grąžintinų lėšų susigrąžinimo procedūra pradėta (skolininkui išsiųstas šių taisyklių 9 punkte nurodytas laiškas ir (arba) pritaikytas šių taisyklių 17.2 punkte numatytas susigrąžinimas įskaita, ir (arba) imtasi kitų susigrąžinimo veiksmų), ji nestabdoma, išskyrus šių taisyklių 20, 21 ir 32 punktuose nurodytus atvejus.
23. Visos išlaidos, susijusios su grąžintinų lėšų išieškojimu teisminiu būdu, apmokamos iš administruojančiajai institucijai skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrųjų asignavimų (ši nuostata netaikoma Bendrovei). Bendrovės išlaidos, susijusios su grąžintinų lėšų išieškojimu teisminiu būdu, apmokamos iš lėšų, naudojamų Bendrovei administruoti.
24. Administruojančioji institucija turi pradėti grąžintinų lėšų išieškojimo teisminiu būdu procedūras, išskyrus tuos atvejus, kai administruojančioji institucija nusprendžia skolininkui leisti grąžintinas lėšas grąžinti dalimis arba numatomų išieškojimo teisminiu būdu išlaidų suma viršija grąžintinų lėšų sumą:
24.1. per 12 mėnesių nuo grąžintinų lėšų grąžinimo termino, nurodyto šių taisyklių 10 punkte, pabaigos, jeigu grąžintinų lėšų suma neviršija 100 000 litų;
25. Administruojančioji institucija lėšas, susigrąžintas mokėjimo pavedimu, per 5 darbo dienas privalo pervesti į Ministerijos nurodytas sąskaitas. Administruojančioji institucija raštu informuoja Ministeriją apie susigrąžintų lėšų pervedimą į sąskaitą.
26. Administruojančiosios institucijos įskaitos būdu susigrąžintos lėšos tais pačiais biudžetiniais metais, kuriais buvo išmokėta parama, gali būti:
26.1. panaudotos tai pačiai priemonei finansuoti, išskyrus palūkanas. Palūkanos turi būti pervestos į Ministerijos nurodytą sąskaitą šių taisyklių 25 punkte nurodyta tvarka;
27. Administruojančiosios institucijos įskaitos būdu susigrąžintos lėšos, įskaitant palūkanas, kitais biudžetiniais metais, ne tais, kuriais išmokėta parama, turi būti pervestos į Ministerijos nurodytas sąskaitas šių taisyklių 25 punkte nurodyta tvarka.
28. Administruojančiosios institucijos grąžintas į Ministerijos nurodytas banko sąskaitas valstybės biudžeto lėšas Ministerija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas perveda į Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nurodytą Lietuvos Respublikos valstybės iždo sąskaitą, mokėjimo paskirtyje nurodydama lėšoms priskirtus ekonominės klasifikacijos, funkcinės klasifikacijos kodus, valstybės biudžeto programų kodus bei įmokų kodus pagal Europos Sąjungos, kitos tarptautinės finansinės paramos ir kitų valstybės biudžetui priskirtų lėšų tiesioginio pervedimo į valstybės iždą taisykles ir Europos Sąjungos, kitos tarptautinės finansinės paramos ir kitų valstybės biudžetui priskirtų lėšų, tiesiogiai pervedamų į valstybės iždą, įmokų kodų sąrašą, patvirtintus Lietuvos Respublikos finansų ministro 2006 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 1K-429 (Žin., 2007, Nr. 2-106; 2011, Nr. 62-2963).
29. Administruojančiosios institucijos susigrąžintas iš skolininko lėšas arba jų dalį tais pačiais biudžetiniais metais, kuriais jos išmokėtos, arba kitais biudžetiniais metais, ne tais, kuriais jos išmokėtos, Ministerija perveda į Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nurodytą Lietuvos Respublikos valstybės iždo sąskaitą 28 punkte nurodyta tvarka. Šiomis lėšomis atkuriamos atitinkamų programų išlaidos.
30. Tomis lėšomis, kurias administruojančioji institucija susigrąžina iš skolininko tais pačiais biudžetiniais metais, kuriais jos išmokėtos, yra atkuriamos atitinkamų programų išlaidos.
VI. Grąžintinų lėšų nurašymas
32. Administruojančioji institucija nepradeda arba nebetęsia grąžintinų lėšų išieškojimo ir (arba) priima sprendimą nurašyti tokias lėšas, jeigu:
32.1. grąžintinų lėšų išieškoti negalima dėl bent vienos iš šių aplinkybių:
32.1.1. administruojančioji institucija gauna skolininko (fizinio asmens) mirties fakto ir fakto, kad skolininko palikto turto nepakanka grąžintinoms lėšoms ar jų daliai grąžinti, patvirtinimo dokumentus, o tais atvejais, kai už skolininko skolas įpėdinis atsako visu savo turtu, – fakto, kad įpėdinio turto nepakanka skolininko grąžintinoms lėšoms ar jų daliai grąžinti, patvirtinimo dokumentus;
32.1.2. administruojančioji institucija gauna duomenis, kad skolininkas yra bankrutavusi įmonė, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatyme (Žin., 2001, Nr. 31-1010), ir dėl šios priežasties administruojančioji institucija negali atgauti visų ar dalies grąžintinų lėšų;
32.1.3. administruojančioji institucija gauna duomenis, kad skolininkas (juridinis asmuo) likviduotas ir nėra turto grąžintinoms lėšoms susigrąžinti;
VII. Ataskaitų teikimas
VIII. Baigiamosios nuostatos
35. Pasikeitus šiose taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos tų teisės aktų nuostatos. Jokia šių taisyklių nuostata neturi būti aiškinama taip, kad prieštarautų ES teisės aktų, reglamentuojančių finansinius klausimus, nuostatoms.
36. Vykdomoji institucija turi bendradarbiauti su administruojančiąja institucija šiai susigrąžinant grąžintinas lėšas ir teikti administruojančiajai institucijai visą jos prašomą informaciją.
37. Vykdomoji ir administruojančioji institucijos visų su grąžintinomis lėšomis susijusių dokumentų saugojimą organizuoja vadovaudamosi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymu (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982) ir Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-118 (Žin., 2011, Nr. 88-4230).
Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant valstybės
pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir
kaimo plėtrai ir kitas iš valstybės biudžeto lėšų
finansuojamas priemones, administravimo taisyklių
priedas
(Grąžintinų lėšų apskaitos žurnalo forma)
___________________________________
(institucijos pavadinimas)
GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ APSKAITOS ŽURNALAS
___________ Nr. _______________
(data) (sudarymo vieta)
Valstybės biudžeto programos pavadinimas
Valstybės biudžeto programos kodas:
Ataskaitos laikotarpis: nuo iki
Lt
Eil. Nr. |
Priemonės pavadinimas |
Likutis laikotarpio pradžioje |
Priskaičiuota grąžinti suma |
Sugrąžinta suma įskaita |
Sugrąžinta suma pavedimais |
Anuliuota suma |
Nurašyta suma |
Likutis laikotarpio pabaigoje |
||
lėšos |
palūkanos |
lėšos |
palūkanos |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11=3+4-5-6-7-8-9-10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Vadovo arba jo įgalioto asmens pareigų pavadinimas) (Parašas) (Vardas, pavardė)
(Padalinio vadovo pareigų pavadinimas) (Parašas) (Vardas, pavardė)