LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL KOMPENSACINIŲ PRIEMONIŲ BENDRAM „NATURA 2000“ TINKLO VIENTISUMUI IŠSAUGOTI TAIKYMO, INFORMACIJOS APIE PATVIRTINTAS KOMPENSACINES PRIEMONES TEIKIMO EUROPOS KOMISIJAI IR KREIPIMOSI Į EUROPOS KOMISIJĄ DĖL JOS NUOMONĖS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2010 m. lapkričio 30 d. Nr. D1-959
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo (Žin., 1996, Nr. 82-1965; 2005, Nr. 84-3105; 2008, Nr. 81-3167) 10 straipsnio 5 dalimi, Planų ir programų strateginio pasekmių aplinkai vertinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 18 d. nutarimu Nr. 967 (Žin., 2004, Nr. 130-4650; 2007, Nr. 131-5292), 37 punktu, Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo (Žin., 1993, Nr. 63-1188; 2001, Nr. 108-3902; 2010, Nr. 81-4229) 24-1 straipsnio 11 dalimi:
1. Tvirtinu Kompensacinių priemonių bendram „Natura 2000“ tinklo vientisumui išsaugoti taikymo, informacijos apie patvirtintas kompensacines priemones teikimo Europos Komisijai ir kreipimosi į Europos Komisiją dėl jos nuomonės tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministro
2010 m. lapkričio 30 d.
įsakymu Nr. D1-959
KOMPENSACINIŲ PRIEMONIŲ BENDRAM „NATURA 2000“ TINKLO VIENTISUMUI IŠSAUGOTI TAIKYMO, INFORMACIJOS APIE PATVIRTINTAS KOMPENSACINES PRIEMONES TEIKIMO EUROPOS KOMISIJAI IR KREIPIMOSI Į EUROPOS KOMISIJĄ DĖL JOS NUOMONĖS TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Kompensacinių priemonių bendram „Natura 2000“ tinklo vientisumui išsaugoti taikymo, informacijos apie patvirtintas kompensacines priemones teikimo Europos Komisijai ir kreipimosi į Europos Komisiją dėl jos nuomonės tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) reglamentuoja kompensacinių priemonių bendram „Natura 2000“ tinklo vientisumui išsaugoti pobūdį (kai planuojama ūkinė veikla, planas ar programa gali daryti neigiamą poveikį Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijoms (toliau – „Natura 2000“ teritorijos)), jų taikymo tvarką, informacijos apie patvirtintas kompensacines priemones surinkimo ir teikimo Europos Komisijai tvarką, kreipimosi į Europos Komisiją dėl jos nuomonės tvarką ir atlikimo terminus.
2. Europos Komisijos priimta forma dėl informacijos teikimo pagal 1992 m. gegužės 21 d. Tarybos direktyvos dėl natūralių buveinių ir laukinės faunos bei floros apsaugos (92/43/EEB) 6 straipsnio 4 dalį (1 priedas) atitinka Europos investicijų banko (toliau – EIB) priimtą B formą „Žymaus poveikio rizika“.
3. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos pateiktos Tvarkos aprašo 2 priede. Kitos šiame Tvarkos apraše vartojamos sąvokos suprantamos kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatyme (Žin., 1996, Nr. 82-1965; 2005, Nr. 84-3105; 2008, Nr. 81-3167) ir Planų ir programų strateginio pasekmių aplinkai vertinimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 18 d. nutarimu Nr. 967 (Žin., 2004, Nr. 130-4650).
II. KOMPENSACINIŲ PRIEMONIŲ TIKSLAI IR TAIKYMAS
4. Kompensacinės priemonės yra specialios planuojamos ūkinės veiklos, plano ar programos priemonės, taikomos kaip papildoma priemonė įgyvendinant 1992 m. gegužės 21 d. Tarybos direktyvą dėl natūralių buveinių ir laukinės faunos bei floros apsaugos (92/43/EEB) (toliau – Buveinių direktyva) ir 2009 m. lapkričio 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą dėl laukinių paukščių apsaugos (2009/147/EB). Jos skirtos kompensuoti planuojamos ūkinės veiklos, plano ar programos neigiamą poveikį, siekiant išlaikyti ekologinį „Natura 2000“ tinklo vientisumą, kompensuoti konkrečią žalą atitinkamoms rūšims ir buveinėms.
5. Kompensacinės priemonės turi būti orientuotos į „Natura 2000“ teritorijos apsaugos tikslus, į buveines ir rūšis, kurios panašiu santykiu buvo neigiamai paveiktos skaičiaus ir būklės atžvilgiu.
6. Kompensacinės priemonės taikomos tik tada, kai kitomis priemonėmis negalima visiškai išvengti neigiamo poveikio ir kai nepaisant to priimamas sprendimas svarstyti planą, programą ar planuojamą ūkinę veiklą, kurie daro neigiamą poveikį „Natura 2000“ teritorijai.
7. Kompensacinės priemonės gali būti:
7.1. buveinės ir(ar) rūšies atkūrimas naujoje ar išplėstoje teritorijoje, kuri bus įtraukta į „Natura 2000“ teritorijų tinklą;
7.2. buveinės atkūrimas ar gerinimas dalyje tos pačios teritorijos arba kitoje „Natura 2000“ teritorijoje proporcingai padarytiems nuostoliams;
8. Taikant Buveinių direktyvą, kompensacinės priemonės apima tokią veiklą:
8.3. žemės nuosavybės arba jos naudojimo teisių įgijimą, siekiant joje išsaugoti/atkurti saugomas buveines ir(ar) rūšis; norint įsteigti saugomą teritoriją;
9. Siekiant užtikrinti „Natura 2000“ tinklo vientisumą, plane, programoje ar projekte numatytos kompensacinės priemonės turi:
9.2. būti įgyvendinamos tame pačiame regione (vietovėje), kuriame bus įgyvendinamas planas, programa ar projektas, kad kompensacinės priemonės palankiai veiktų tas pačias rūšių vietines populiacijas arba kad būtų išsaugotas „Natura 2000“ tinklo geografinis tolygumas;
10. „Natura 2000“ tinklo vientisumas vertinamas pagal du kriterijus:
11. Kompensacinės priemonės neturi daryti žalos kitų „Natura 2000“ tinklo vientisumui įtaką darančių teritorijų vientisumui.
III. INFORMACIJOS APIE PATVIRTINTUS PLANUS, PROGRAMAS AR PLANUOJAMĄ ŪKINĘ VEIKLĄ IR PATVIRTINTAS KOMPENSACINES PRIEMONES TEIKIMAS EUROPOS KOMISIJAI
13. Informacijos apie patvirtintus planus, programas ar planuojamą ūkinę veiklą ir patvirtintas kompensacines priemones Europos Komisijai teikimo tikslai:
13.1. informuoti Europos Komisiją apie reikšmingą neigiamą poveikį „Natura 2000“ teritorijai, kurioje nėra prioritetinių natūralių buveinių tipų ir (arba) prioritetinių rūšių, darysiančius planus, programas ar planuojamą ūkinę veiklą, kurie buvo patvirtinti nesant alternatyvių sprendimų ir dėl įpareigojančių svarbesnio visuomenės intereso priežasčių (tarp jų ir socialinio ar ekonominio pobūdžio), ir apie patvirtintas kompensacines priemones, būtinas bendram Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ tinklo vientisumui išsaugoti;
13.2. informuoti Europos Komisiją apie reikšmingą neigiamą poveikį „Natura 2000“ teritorijai, kurioje yra prioritetinių natūralių buveinių tipų ir (arba) prioritetinių rūšių, darysiančius planus, programas ar planuojamą ūkinę veiklą, kurie buvo patvirtinti nesant alternatyvių sprendimų dėl priežasčių, susijusių su žmonių sveikata, viešuoju saugumu ar su labai svarbiomis aplinkai palankiomis pasekmėmis (aplinkos komponentų išsaugojimu), ir apie patvirtintas kompensacines priemones, būtinas bendram „Natura 2000“ tinklo vientisumui išsaugoti.
14. Jeigu atsakingos aplinkos apsaugos institucijos – Aplinkos apsaugos agentūra, Aplinkos ministerijos regionų aplinkos apsaugos departamentai (toliau – Atsakingos institucijos) – priima sprendimą, kad nepaisant to, kad planuojamos ūkinės veiklos įgyvendinimas sukels reikšmingų neigiamų padarinių „Natura 2000“ teritorijoms, ji yra leistina dėl įpareigojančių svarbesnio visuomenės intereso priežasčių (tarp jų socialinio ir ekonominio pobūdžio) ir nėra alternatyvių sprendimų, jos apie priimtą sprendimą ir patvirtintas kompensacines priemones per 10 darbo dienų informuoja Valstybinę saugomų teritorijų tarnybą prie Aplinkos ministerijos (toliau – VSTT).
15. Gavusi iš Atsakingų institucijų Tvarkos aprašo 14 punkte nurodytą sprendimą, VSTT per 20 darbo dienų išsiunčia informaciją apie planuojamą ūkinę veiklą ir patvirtintas kompensacines priemones Europos Komisijai pagal nustatytą formą (1 priedas) per Lietuvos nuolatinę atstovybę Europos Sąjungoje.
16. Jeigu VSTT priima išvadą, kad nepaisant to, kad planas ar programa sukels reikšmingų neigiamų padarinių „Natura 2000“ teritorijoms, jų priėmimas ar patvirtinimas leistinas dėl įpareigojančių svarbesnio visuomenės intereso priežasčių (tarp jų socialinio ir ekonominio pobūdžio) ir nėra alternatyvių sprendimų, o plano ar programos rengėjas nusprendžia jį įgyvendinti, VSTT informaciją apie tokį planą ar programą ir patvirtintas kompensacines priemones per 20 darbo dienų išsiunčia Europos Komisijai pagal nustatytą formą (1 priedas) per Lietuvos nuolatinę atstovybę Europos Sąjungoje.
IV. EUROPOS KOMISIJOS NUOMONĖS GAVIMAS
17. Kreipimosi į Europos Komisiją tikslas – sužinoti nuomonę, ar galima pritarti reikšmingą neigiamą poveikį „Natura 2000“ teritorijai, kurioje yra prioritetinių natūralių buveinių tipų ir (arba) prioritetinių rūšių, turėsiančiam planui, programai ar planuojamai ūkinei veiklai dėl įpareigojančių svarbesnio visuomenės intereso priežasčių, jeigu jos nesusijusios su žmonių sveikata, viešuoju saugumu ar su labai svarbiomis aplinkai palankiomis pasekmėmis (aplinkos komponentų išsaugojimu).
18. Atsakingos institucijos gali pritarti (priimti sprendimą – planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo (toliau – PAV) atveju arba teikti teigiamą išvadą – strateginio pasekmių aplinkai vertinimo atveju) reikšmingą neigiamą poveikį „Natura 2000“ teritorijai, kurioje yra prioritetinių natūralių buveinių tipų ir (arba) prioritetinių rūšių, turėsiančiam planui, programai ar planuojamai ūkinei veiklai dėl įpareigojančių svarbesnio visuomenės intereso priežasčių, kai jos nesusijusios su žmonių sveikata, viešuoju saugumu ar su labai svarbiomis aplinkai palankiomis pasekmėmis (aplinkos komponentų išsaugojimu), tik gavusios Europos Komisijos nuomonę.
19. VSTT, dalyvaudama visų lygių planų ir programų strateginio pasekmių aplinkai vertinimo procese ir planuojamos ūkinės veiklos PAV procese (kai planuojama ūkinė veikla susijusi su „Natura 2000 teritorija) kaip vertinimo subjektas, organizuoja Tvarkos aprašo 18 punkte nurodytu atveju Europos Komisijos išankstinės nuomonės gavimą, ar galima pritarti reikšmingą neigiamą poveikį „Natura 2000“ teritorijai turėsiančiam planui, programai ar planuojamai ūkinei veiklai. VSTT išnagrinėja plano, programos rengimo organizatoriaus pateiktą ataskaitą (pateikiama skaitmenine laikmena) apie planą, programą ar planuojamos ūkinės veiklos organizatoriaus (užsakovo) ar dokumentų rengėjo pateiktą ataskaitą (pateikiama skaitmenine laikmena) ir surenka tokią informaciją:
19.1. „Natura 2000“ teritorijos, kuriai daromas poveikis, pavadinimą, kodą, teritorijoje aptinkamų prioritetinių buveinių ar rūšių pavadinimus ir kitų saugomų buveinių/rūšių pavadinimus;
19.2. plano, programos ar planuojamos ūkinės veiklos, kurių įgyvendinimas darytų poveikį „Natura 2000“ teritorijai, santrauką;
19.6. įpareigojančias svarbesnio visuomenės intereso priežastis, dėl kurių reikėtų vykdyti šį planą, programą ar planuojamą ūkinę veiklą ir trumpą priežasčių aprašymą;
20. VSTT Tvarkos aprašo 19 punkte nurodytą informaciją per 20 darbo dienų (nuo informacijos iš plano, programos rengimo organizatoriaus ar planuojamos ūkinės veiklos organizatoriaus (užsakovo) ar dokumentų rengėjo gavimo) išsiunčia Europos Komisijai pagal nustatytą formą (1 priedas) per Lietuvos nuolatinę atstovybę Europos Sąjungoje ir apie tai per 5 darbo dienas raštu informuoja plano, programos rengimo organizatorių, planuojamos ūkinės veiklos organizatorių (užsakovą) ar dokumentų rengėją ir Atsakingą instituciją (PAV atveju).
21. Gautą Europos Komisijos išankstinę nuomonę, ar galima pritarti planui, programai ar planuojamai ūkinei veiklai, kartu su savo išvada VSTT raštu pateikia plano, programos rengimo organizatoriui, planuojamos ūkinės veiklos organizatoriui (užsakovui) ar dokumentų rengėjui ir Atsakingai institucijai (PAV atveju) per 10 darbo dienų.
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
22. Nustatant įpareigojančias svarbesnio visuomenės intereso priežastis, numatant kompensacines priemones ir jų įgyvendinimo grafiką, rekomenduojama vadovautis Buveinių komiteto, sudaryto įgyvendinant 1992 m. gegužės 21 d. Tarybos direktyvos dėl natūralių buveinių ir laukinės faunos bei floros apsaugos (92/43/EEB) 20 straipsnį, patvirtintu vadovu „Orientacinis dokumentas dėl Buveinių direktyvos 92/43/EEB 6 straipsnio 4 dalies“, paskelbtu Europos Komisijos tinklalapyje: http://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/art6/guidance_art6_4_lt.pdf.
Kompensacinių priemonių bendram
„Natura 2000“ tinklo vientisumui
išsaugoti taikymo, informacijos apie
patvirtintas kompensacines priemones
teikimo Europos Komisijai ir kreipimosi
į Europos Komisiją dėl jos nuomonės
tvarkos aprašo
1 priedas
EUROPOS KOMISIJAI PAGAL 1992 M. GEGUŽĖS 21 D. TARYBOS DIREKTYVOS DĖL NATŪRALIŲ BUVEINIŲ IR LAUKINĖS FAUNOS BEI FLOROS APSAUGOS (92/43/EEB) 6 STRAIPSNIO 4 DALĮ TEIKIAMOS INFORMACIJOS FORMA
|
||
Valstybė narė: |
Lietuva |
|
|
|
Data:
|
Europos Komisijai pagal Buveinių direktyvos 6 straipsnio 4 dalį teikiama informacija
|
||
Dokumentas siunčiamas šiuo tikslu (žymima „X“):
|
||
£ teikti informaciją (6 str. 4 dalies 1 pastraipa)
|
£[] gauti nuomonę (6 str. 4 dalies 2 pastraipa) |
|
Atsakinga nacionalinė institucija: Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos
Adresas:
Asmuo ryšiams:
Telefonas, faksas, el. pašto adresas:
|
1. PLANAS, PROGRAMA AR PLANUOJAMA ŪKINĖ VEIKLA
Pavadinimas ir kodas „Natura 2000“ teritorijos, kuriai daromas poveikis:
Ši teritorija yra:
£ Speciali apsaugos teritorija, įsteigta pagal Paukščių direktyvą
£ Bendrijos svarbos teritorija, siūloma steigti/įsteigta pagal Buveinių direktyvą
£ Teritorija, kurioje aptinkama prioritetinių buveinių ar rūšių:
Santrauka plano, programos ar planuojamos ūkinės veiklos, darančių poveikį teritorijai:
|
2. NEIGIAMAS POVEIKIS
Neigiamo poveikio teritorijai įvertinimo santrauka:
Pastaba. Santraukoje pirmiausia turėtų būti kreipiamas dėmesys į numatomą neigiamą poveikį buveinėms ar rūšims, dėl kurių teritorija buvo įtraukta į „Natura 2000“ tinklą, reikėtų pridėti atitinkamus žemėlapius ir apibūdinti numatytas poveikio mažinimo priemones.
|
3. ALTERNATYVŪS SPRENDIMAI
Santrauka alternatyvių sprendimų, kuriuos nagrinėjo valstybė narė:
Priežastys, dėl kurių atsakingos nacionalinės institucijos padarė išvadą, kad alternatyvių sprendimų nėra arba jie netinkami:
|
4. ĮPAREIGOJANČIOS PRIEŽASTYS
Priežastys, dėl kurių, nepaisant reikšmingo neigiamo poveikio, reikėtų įgyvendinti planą, programą ar planuojamą ūkinę veiklą:
£ Įpareigojančios svarbesnio visuomenės intereso priežastys, tarp jų ir socialinio ar ekonominio pobūdžio (jei neaptinkama prioritetinių buveinių ar rūšių)
£ žmonių sveikata
£ viešasis saugumas
£ labai svarbios aplinkai palankios pasekmės (aplinkos komponentų išsaugojimas)
£ kitos įpareigojančios svarbesnio visuomenės intereso priežastys
Trumpas priežasčių aprašymas:
|
Kompensacinių priemonių bendram
„Natura 2000“ tinklo vientisumui
išsaugoti taikymo, informacijos apie
patvirtintas kompensacines priemones
teikimo Europos Komisijai ir kreipimosi
į Europos Komisiją dėl jos nuomonės
tvarkos aprašo
2 priedas
PAGRINDINIŲ SĄVOKŲ IŠAIŠKINIMAI
Prioritetiniai gamtinių buveinių tipai ir prioritetinės augalų ar gyvūnų rūšys – Europos Bendrijos svarbos natūralių buveinių tipai ir augalų ar gyvūnų rūšys, kurioms gresia išnykimas ir už kurių apsaugą Europos Bendrija yra ypač atsakinga, atsižvelgiant į jų natūralaus arealo dalį, patenkančią į Europos Bendrijos teritoriją.
1992 m. gegužės 21 d. Tarybos direktyvos dėl natūralių buveinių ir laukinės faunos bei floros apsaugos (toliau – Buveinių direktyva) prieduose prioritetiniai gamtinių buveinių tipai ir prioritetinės augalų ir gyvūnų rūšys pažymėtos ženklu „*“. Europos Bendrijos svarbos natūralių buveinių tipų ir augalų ir gyvūnų rūšių sąrašas patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2001 m. balandžio 20 d. įsakymu Nr. 219 „Dėl gamtinių buveinių apsaugai svarbių teritorijų kriterijų patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 37-1271; 2008, Nr. 87-3495).
Teritorijos vientisumas – teritorijos ekologinės struktūros ir funkcijų darna visame jos plote arba buveinėse, buveinių kompleksuose ir (arba) rūšių populiacijose, kurių apsaugai teritorija yra ar bus paskirta.
Sąvoka „vientisumas“ reiškia nepažeistos visumos, pilnumos kokybę ar būklę. Ekologine prasme sąvoka „vientisumas“ taip pat gali reikšti tam tikrą atsparumą ir sugebėjimą vystytis tokiomis kryptimis, kurios stiprina apsaugą. Teritorijos vientisumas gali būti apibūdintas kaip „geras“, kai jos vidaus potencialas yra išnaudotas apsaugos tikslams įgyvendinti, išsaugotas jos gebėjimas atsikurti ir atsinaujinti dinamiškomis sąlygomis. Teritorijos vientisumas susijęs su jos ekologinėmis funkcijomis.
Visuomenės interesai – visai visuomenei ar didelei jos daliai svarbūs interesai, kurie gali būti atstovaujami valstybinių ar privačių institucijų.
Privačių institucijų parengti planuojamos ūkinės veiklos projektai gali būti laikomi svarbūs visuomenei tik tais atvejais, kai pagrindžiama, kad jie tarnauja visuomenės interesams. Planai, programos ar planuojama ūkinė veikla, kurie atspindi išimtinai juridinių ar fizinių asmenų interesus, į svarbių visuomenei interesų kategoriją nepatenka. Visuomenės interesai turi būti ypatingos svarbos ir ilgalaikiai, kad jais remiantis būtų galima pritarti planams, programoms ir planuojamai ūkinei veiklai, galintiems turėti reikšmingą neigiamą poveikį „Natura 2000“ teritorijoms.
Įpareigojančios svarbesnio visuomenės intereso priežastys – žmonių sveikata, žmonių sauga, labai svarbios aplinkai palankios pasekmės.
Įpareigojančios svarbesnio visuomenės intereso priežastys reiškia atvejus, kai numatyti planai, programos ar planuojama ūkinė veikla neišvengiamai turi būti įgyvendinti:
– įgyvendinant priemones ar politiką dėl esminių piliečių gyvenimo vertybių (sveikatos, saugos, aplinkos) apsaugos;
– įgyvendinant valstybės ar visuomenės esminę politiką;
– vykdant ekonominio ar socialinio pobūdžio veiklą, būtiną valstybės institucijoms ir įstaigoms atlikti savo funkcijas.
Kompensacinės priemonės – priemonės, skirtos kompensuoti plano, programos ar planuojamos ūkinės veiklos neigiamą poveikį, siekiant išlaikyti ekologinį „Natura 2000“ tinklo vientisumą, kompensuoti konkrečią žalą atitinkamoms rūšims ir buveinėms.
_________________